Щодо розгляду законопроекту про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо особливостей формування та виконання бюджетів об'єднаних територіальних громад (реєстр. № 3490)

25 листопада 2015, 12:09

Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 24 листопада 2015 року розглянув проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо особливостей формування та виконання бюджетів об'єднаних територіальних громад (реєстр. № 3490 від 19.11.2015), поданий народним депутатом України Мельником С.І.

Прийняття законопроекту, як зазначається у пояснювальній записці до нього, покликане створити умови для належного формування та виконання бюджетів об’єднаних територіальних громад, а також забезпечити ефективне функціонування бюджетних установ та належну якість надання відповідних послуг у всіх населених пунктах району, включаючи територіальні громади, що не об’єдналися.

Для реалізації такої мети у законопроекті пропонується внести зміни до статей 75, 93, 99, 122, розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України (далі – Кодекс), шляхом:

– врегулювання окремих питань щодо процедури складання проектів бюджетів об’єднаних територіальних громад та контролю за дотриманням бюджетного законодавства в частині міжбюджетних відносин /зміни до частини дев’ятої статті 75 та частини другої статті 122 Кодексу/;

продовження на 2016 рік дії пункту 20 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення», згідно з яким надається можливість здійснювати з бюджетів сіл, селищ, міст районного значення видатки на утримання навчально-виховних комплексів «дошкільний навчальний заклад - загальноосвітній навчальний заклад», «загальноосвітній навчальний заклад-дошкільний навчальний заклад», за умови, що загальноосвітній навчальний заклад – I ступеня, та сільських, селищних та міських палаців і будинків культури, клубів, центрів дозвілля, інших клубних закладів та бібліотек, з уточненням щодо прийняття районною радою рішення про передачу таких видатків за зверненням сільської, селищної, міської міста районного значення рад /зміни до пункту 20 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Кодексу/;

– визначення на період створення об’єднаних територіальних громад особливостей формування та виконання бюджетів бюджетів об’єднаних територіальних громад у разі неприйняття закону про Державний бюджет України до 1 грудня року, що передує плановому, а також у разі неприйняття до початку нового бюджетного періоду рішення про відповідний місцевий бюджет та унормувати питання виконання бюджетів територіальних громад і районних бюджетів районів, на території яких частково створені об’єднані територіальні громади згідно із законом та перспективним планом формування територій громад /новий пункт 38 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Кодексу/;

– уточнення положень щодо передачі коштів між місцевими бюджетами, виключивши зайву деталізацію, а також переліку місцевих бюджетів при горизонтальному вирівнюванні податкоспроможності бюджетів /зміни до статей 93 та 99 Кодексу/;

– встановлення зобов’язань районних рад щодо передачі із спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст районного значення у власність об’єднаних територіальних громад бюджетних установ, що знаходяться на їх території, відповідно до розмежування видатків між бюджетами, визначеного Кодексом /новий пункт 39 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Кодексу/.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України (далі – ГНЕУ) у своєму експертному висновку  відмічає, що з огляду на вимоги статті 95 Конституції України, згідно з якими виключно законом про Державний бюджет України визначаються будь-які видатки держави на загальносуспільні потреби, розмір і цільове спрямування цих видатків, не повною мірою погоджується з пропозиціями нового пункту 38 розділу УІ «Прикінцеві та перехідні положення» Кодексу та вважає, що положення нового пункту 39 цього розділу не є предметом регулювання Кодексу.

За узагальнюючим висновком ГНЕУ для прийняття виваженого рішення щодо пропозицій проекту закону варто отримати відповідний експертний висновок Уряду, враховуючи, що за змістом відповідних положень Конституції України (стаття 116) та Закону України «Про Кабінет Міністрів України» забезпечення проведення фінансової політики, виконання затвердженого Верховною Радою України Державного бюджету України належить до повноважень Кабінету Міністрів України.

Міністерство фінансів України  підтримує прийняття законопроекту з урахуванням змін до пункту 20 розділу VІ «Прикінцеві та перехідні положення» Кодексу.

Щодо положень законопроекту слід зазначити, що їх виклад потребує редакційних та техніко-юридичних уточнень для узгодження з чинними нормами Кодексу та вимогами законотворчої техніки, які погоджено з автором законопроекту та Мінфіном.

Водночас, належить звернути увагу, що у Верховній Раді України зареєстровано законопроект про внесення змін до Розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України (щодо особливостей фінансування у 2016 році видатків бюджетних установ в селах, селищах, містах районного значення), поданий народним депутатом України Федоруком М.Т., (реєстр. № 3424), згідно з яким пропонується подовжити на 2016 рік термін дії пункту 20 «Прикінцеві та перехідні положення» та визначити, що прийняття районною радою рішення про передачу таких видатків відбувається за зверненням сільської, селищної, міської міста районного значення рад, тобто містить положення, що є аналогічним до відповідного положення законопроекту за реєстр. №3490.

Відтак, у разі прийняття законопроекту за реєстр. № 3490 в цілому як закон, положення законопроекту реєстр. № 3424 будуть враховані і тому такий законопроект не потребуватиме окремого розгляду.

На час розгляду законопроекту у Комітеті з питань бюджету висновки комітетів Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції (щодо проведення антикорупційної експертизи законопроекту) і з питань європейської інтеграції (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції) не надійшли.

За наслідками розгляду Комітет ухвалив рішення: рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо особливостей формування та виконання бюджетів об'єднаних територіальних громад (реєстр. № 3490) за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу та в цілому як закон з урахуванням необхідності внесення редакційних та техніко-юридичних поправок, насамперед, таких:

у пункті 5 розділу I законопроекту (зміни до розділу VІ «Прикінцеві та перехідні положення» Кодексу):

1) у підпункті 1 абзац п’ятий викласти у такій редакції:

«За зверненням сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради районною (міською) радою приймається рішення про передачу коштів на здійснення таких видатків сільській, селищній, міській (міста районного значення) раді та у районному (міському) бюджеті затверджуються обсяги міжбюджетних трансфертів з районного бюджету бюджетам місцевого самоврядування (з бюджету міста обласного значення бюджетам адміністративно підпорядкованих йому міст, сіл і селищ). При цьому обсяги зазначених міжбюджетних трансфертів визначаються за формулою, яка затверджується відповідною районною (міською) радою у додатку до рішення про місцевий бюджет, та не можуть бути меншими обсягів таких міжбюджетних трансфертів або видатків районного бюджету (якщо видатки для зазначених установ здійснювалися з районних бюджетів) на утримання зазначених установ, передбачених на 2015 рік.»;

2) у підпункті 2 (щодо нових пунктів 38 та 39):

– в абзаці другому слова «Установити, що положення окремих статей цього Кодексу стосовно формування та виконання районного бюджету, районів,» замінити словами «Установити, що в період створення об’єднаних територіальних громад положення окремих статей цього Кодексу стосовно формування та виконання районного бюджету районів,», слова «на період створення об’єднаних територіальних громад» замінити словами «на перший плановий бюджетний період після такого об’єднання»;

– в абзацах третьому та четвертому (підпункти 1 та 2 нового пункту 38):

слова «поточний період» замінити словами «поточний бюджетний період», а також після слів «до 1 грудня» доповнити словом «року»;

слова «у проекті закону про Державний бюджет України, схваленому Кабінетом Міністрів України та поданому до Верховної Ради України» замінити словами «у проекті закону про Державний бюджет України на відповідний бюджетний період, поданому Кабінетом Міністрів України до Верховної Ради України»;

– абзац п’ятий (підпункт 3 нового пункту 38) викласти у такій редакції:

«3) частини першої статті 79 цього Кодексу – якщо до початку нового бюджетного періоду не прийнято рішення про місцевий бюджет, районна державна адміністрація, виконавчий орган місцевої ради має право здійснювати витрати місцевого бюджету лише на цілі, визначені у проекті рішення про місцевий бюджет на відповідний бюджетний період, схваленому районною державною адміністрацією, виконавчим органом місцевої ради та поданому на розгляд місцевої ради. При цьому щомісячні бюджетні асигнування місцевого бюджету сумарно не можуть перевищувати 1/12 обсягу витрат бюджету, передбачених проектом рішення про місцевий бюджет на відповідний бюджетний період, схваленим районною державною адміністрацією, виконавчим органом місцевої ради та поданим на розгляд місцевої ради (крім випадків, передбачених частиною шостою статті 16 та частиною четвертою статті 23 цього Кодексу, а також з урахуванням необхідності проведення захищених видатків місцевого бюджету), з урахуванням міжбюджетних трансфертів, які визначені законом про Державний бюджет України на відповідний бюджетний період (у разі несвоєчасного набрання чинності таким законом - проектом закону про Державний бюджет України на відповідний бюджетний період, поданим Кабінетом Міністрів України до Верховної Ради України).»;

– в абзаці шостому (новий пункт 39) після слів «об’єднаних територіальних громад» доповнити словами «що створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій громад,».

Відповідно Комітет з питань бюджету разом з Головним юридичним управлінням Апарату Верховної Ради України при оформленні на підпис Голові Верховної Ради України законопроекту за реєстр. № 3490, у разі його прийняття, мають внести необхідні редакційні та техніко-юридичні уточнення, пов’язані з ухваленим Комітетом рішенням щодо цього законопроекту.