Щодо розгляду законопроекту про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2017 рік" (щодо забезпечення фінансування місцевих виборів) (реєстр.№ 6431)
25 травня 2017, 17:25
Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 24 травня 2017 року розглянув проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2017 рік» (щодо забезпечення фінансування місцевих виборів), поданий народним депутатом України Князевичем Р.П. (реєстр.№ 6431 від 10.05.2017 р.).
Прийняття законопроекту, як зазначається у пояснювальній записці до нього, обумовлене необхідністю забезпечення підготовки та проведення перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад та відповідних сільських, селищних, міських голів, а також позачергових місцевих виборів.
Слід відмітити, що відповідно до статті 68 Закону України «Про місцеві вибори» витрати на підготовку і проведення чергових, позачергових, додаткових та перших виборів депутатів, сільських, селищних, міських голів здійснюються серед іншого за рахунок коштів Державного бюджету України, передбачених на здійснення Центральною виборчою комісією керівництва та управління у сфері проведення виборів та референдумів, коштів відповідного місцевого бюджету, отриманих як цільова субвенція з Державного бюджету України.
У законопроекті шляхом внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2017 рік» (далі – Закон) пропонується:
1) збільшити за загальним фондом державного бюджету видатки Центральної виборчої комісії за бюджетною програмою 6741020 «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на проведення виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів» на суму 272 320,9 тис гривень /зміни до додатка №3 до Закону/;
2) визначити джерелом проведення додаткових видатків доходи загального фонду державного бюджету та збільшити на відповідну суму надходження зборів на обов’язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій за кодом 24140300 «Збір під час набуття права власності на легкові автомобілі» /зміни до додатка №1 до Закону/;
3) уточнити обсяги доходів і видатків державного бюджету в цілому та за загальним фондом, що затверджені у статті 1 Закону;
4) здійснити в межах загального обсягу бюджетних призначень, передбачених Центральній виборчій комісії у загальному фонді державного бюджету, перерозподіл видатків споживання між бюджетними програмами, збільшивши такі видатки за бюджетною програмою 6731010 «Керівництво та управління у сфері проведення виборів та референдумів» на суму 3000 тис гривень (при цьому видатки на оплату праці збільшуються на 4805 тис гривень, з яких 1805 тис гривень – за рахунок зменшення обсягу інших поточних видатків за цією бюджетною програмою) за рахунок зменшення на відповідну суму цих видатків за бюджетною програмою 6731050 «Функціонування Державного реєстру виборців» /зміни до додатка №3 до Закону/.
Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на проведення виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (далі – субвенція) передбачена на 2017 рік Законом у сумі 20 000 тис гривень. ЇЇ розподіл між місцевими бюджетами, виходячи з вимог частини четвертої статті 69 Закону України «Про місцеві вибори», здійснюється Центральною виборчою комісією за погодженням із Мінфіном України на підставі прийнятих Верховною Радою України постанов про призначення позачергових місцевих виборів, а також прийнятих у встановленому порядку рішень про призначення перших місцевих виборів.
За інформацією Центральної виборчої комісії станом на 24 квітня 2017 року згідно із прийнятими нею рішеннями розподілено 19 433,4 тис гривень на підготовку і проведення позачергових місцевих виборів, призначених Верховною Радою України, та перших виборів депутатів сільських, селищних рад та міських рад об’єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних та міських голів (постанови Комісії від 4 січня 2017 року № 2, від 3 березня 2017 року № 35 та № 36). Нерозподіленими залишилося 566,6 тис гривень, або 2,8% затвердженого обсягу субвенції на рік.
Довідково: Згідно із звітом Казначейства про виконання державного бюджету станом на 01.05.2017 року субвенцію розподілено між місцевими бюджетами у сумі 19 433,4 тис гривень (97,2% затвердженого обсягу субвенції на рік), надано – 15 838,5 тис гривень, або 81,5% розподіленого обсягу.
Належить звернути увагу, що Центральною виборчою комісією згідно з постановами від 17.03.2017 року № 43 та від 24.04.2017 року № 85 необхідність збільшення видатків за субвенцією обґрунтовується таким чином:
– постановами Верховної Ради України від 14.03.2017 року №№ 1924–1947 на 11 червня 2017 року призначено позачергові вибори сільських, селищних та міського голів, на підготовку і проведення яких належить спрямувати 2 748,1 тис гривень (виборчий процес розпочався з 22 квітня 2017 року – за 50 днів до дня позачергових виборів);
– до ЦВК надійшли звернення обласних державних адміністрацій щодо призначення перших місцевих виборів у 34 об’єднаних територіальних громадах, обсяг коштів для проведення яких визначено у сумі 8 176,1 тис гривень;
– водночас за інформацією обласних державних адміністрацій у 2017 році планується утворити 503 об’єднані територіальні громади, що зумовить відповідні звернення до ЦВК щодо призначення нею перших місцевих виборів;
– з урахуванням наведеного ЦВК надано до Уряду розрахунки на збільшення видатків за субвенцією на 285 187,9 тис гривень. При цьому з метою недопущення зриву виборчого процесу та належного проведення призначених Верховною Радою України позачергових місцевих виборів, а також прийняття Центральною виборчою комісією рішень про призначення перших місцевих виборів в об’єднаних територіальних громадах, ЦВК запропонувало збільшити видатки за субвенцією: на суму 272 320,9 тис гривень шляхом внесення змін до Закону та на суму 12 867 тис гривень шляхом здійснення перерозподілу видатків між бюджетними програмами ЦВК за рішенням Уряду в порядку, встановленому частиною восьмою статті 23 Бюджетного кодексу України.
Джерелом для здійснення додаткових видатків суб’єктом права законодавчої ініціативи передбачено доходи загального фонду державного бюджету за рахунок збільшення на суму 272 320,9 тис гривень надходжень від зборів на обов’язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій за кодом 24140300 «Збір під час набуття права власності на легкові автомобілі».
Довідково: згідно із звітністю Казначейства за січень-квітень 2017 року до загального фонду державного бюджету надійшло збору під час набуття права власності на легкові автомобілі (код 24140300) у сумі 866 млн. гривень., що становить 172,4% плану за січень-квітень (502,3 млн. гривень.) або 48,9% річного плану (1769,6 млн. гривень). В порівнянні з аналогічним періодом 2016 року зазначені доходи зросли на 261,4 млн. гривень або на 43,2%.
Щодо перерозподілу видатків між бюджетними програмами Центральної виборчої комісії, у пояснювальній записці до законопроекту відмічається, що у зв’язку з істотним збільшенням посадових окладів, зокрема головних спеціалістів державних органів, відповідно до постанови Уряду від 18 січня 2017 року № 15 «Питання оплати праці працівників державних органів», у Центральній виборчій комісії виникла нагальна потреба в додаткових коштах на оплату праці. Бюджетні призначення на 2017 рік за бюджетною програмою 6731010 «Керівництво та управління у сфері проведення виборів та референдумів» на оплату праці встановлено в сумі 46 558,6 тис гривень, мінімальна потреба обрахована ЦВК у сумі 51 363,6 тис гривень, що обумовило збільшення бюджетних призначень на 4 805 тис гривень.
Зважаючи на вимоги частини одинадцятої статті 23 Бюджетного кодексу України, згідно з якою забороняється без внесення змін до закону про державний бюджет збільшення бюджетних призначень за загальним та спеціальним фондами державного бюджету на оплату праці працівників бюджетних установ за рахунок зменшення інших видатків, у законопроекті передбачається збільшення на 4805 тис гривень видатків на оплату праці за бюджетною програмою 6731010 «Керівництво та управління у сфері проведення виборів та референдумів» за рахунок зменшення інших поточних видатків за цією ж бюджетною програмою у сумі 1 805 тис гривень та зменшення видатків споживання за бюджетною програмою 6731050 «Функціонування Державного реєстру виборців» на суму 3 000 тис гривень.
Слід зазначити, що запропоновані до Закону зміни є збалансованими.
Водночас, законопроект не відповідає умовам, за настання яких згідно з частиною першою статті 52 Бюджетного кодексу України можуть вноситися зміни до закону про державний бюджет. Зокрема, встановлено, що зміни вносяться у разі перевиконання за підсумками трьох кварталів надходжень державного бюджету, врахованих у розписі державного бюджету на відповідний період, більше ніж на 15 відсотків. Відповідно до частини першої статті 53 Бюджетного кодексу України факт перевиконання надходжень державного бюджету визнається на підставі офіційних висновків Рахункової палати та Мінфіну України щодо виконання державного бюджету за підсумками трьох кварталів у разі перевищення показників надходжень державного бюджету, врахованих у розписі державного бюджету на відповідний період, більше ніж на 15 відсотків. Такі висновки подаються Верховній Раді України до 15 жовтня поточного року.
Крім того, законопроект не у повній мірі відповідає вимогам нормотворчої техніки в частині оформлення змін до Закону про державний бюджет:
1) законопроектом не внесено зміни до додатка № 7 до Закону /згідно з яким затверджено обсяги міжбюджетних трансфертів (інших дотацій та субвенцій) з державного бюджету місцевим бюджетам на 2017р./, що мають передбачати таке:
за субвенцією загального фонду державного бюджету на проведення виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів у рядку «Всього» належить цифри «20 000» замінити цифрами «292 320,9», такі зміни викласти у новому додатку №3 до законопроекту, а у тексті законопроекту пункт 2 розділу першого доповнити викладом щодо внесення змін до додатка №7 до Закону відповідно до нового додатка № 3 до законопроекту;
2) у додатку №2 до законопроекту /щодо змін до додатка №3 до Закону/:
– у рядку «Всього» у колонці «оплата праці» цифри за загальним фондом «104 905 159,0» замінити цифрами «104 905 364,0» /для усунення помилки у розрахунку/;
– рядок за кодом 6731020 із назвою та показниками слід виключити /оскільки за бюджетною програмою «Проведення виборів народних депутатів України» показники не змінюються/;
– у рядку за кодом 6741020 слід зазначити код функціональної класифікації видатків та кредитування бюджету «0180» та викласти повну назву субвенції «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на проведення виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів»;
3) з огляду на термінологію Бюджетного кодексу України у назві законопроекту та у додатках до нього слова «забезпечення фінансування» замінити словами «фінансового забезпечення».
Поряд з тим необхідно зауважити, що на розгляді Верховної Ради України знаходяться інші законопроекти щодо внесення змін до державного бюджету на 2017 рік, згідно з якими також змінюються показники державного бюджету, тому у разі прийняття таких законопроектів до розгляду даного законопроекту для забезпечення збалансованості бюджету потребуватимуть уточнення підсумкові показники державного бюджету у тексті та додатках до цього законопроекту.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України згідно з висновком зауважує про відсутність належних обґрунтувань та відповідних розрахунків до законопроекту, що дозволило б оцінити реальну спроможність забезпечення зазначених видатків й уникнути додаткових ризиків для бюджету, та вважає, оскільки згідно з вимогами статті 116 Конституції України виконання затвердженого Верховною Радою України Державного бюджету України забезпечує Кабінет Міністрів України, то рішення щодо внесеного законопроекту має прийматися з урахуванням відповідного висновку Уряду, зокрема щодо прогнозу отримання додаткових надходжень від збору під час набуття права власності на легкові автомобілі, відповідно, реальної можливості спрямування на визначені поданим законопроектом цілі саме запропонованого обсягу бюджетних коштів.
Міністерство фінансів України у своєму висновку до законопроекту відмічає, що законопроект є збалансованим, і пропонує його до розгляду з усуненням технічної помилки у додатку № 2 до законопроекту.
На час розгляду законопроекту у Комітеті з питань бюджету висновки комітетів Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції (щодо проведення антикорупційної експертизи законопроекту) і з питань європейської інтеграції (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції) не надійшли.
За підсумками розгляду Комітет з питань бюджету ухвалив таке рішення: рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2017 рік» (щодо забезпечення фінансування місцевих виборів) за реєстр. № 6431, поданий народним депутатом України Князевичем Р.П., за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу та в цілому як закон з урахуванням таких пропозицій:
1) у назві законопроекту (у тексті та додатках) слова «забезпечення фінансування» замінити словами «фінансового забезпечення»;
2) у додатку №2 до законопроекту /щодо змін до додатка №3 до Закону/:
– у рядку «Всього» у колонці «оплата праці» за загальним фондом цифри «104 905 159,0» замінити цифрами «104 905 364,0»;
– рядок за кодом 6731020 виключити;
– у рядку за кодом 6741020 зазначити код функціональної класифікації видатків та кредитування бюджету «0180» та назву субвенції викласти повністю «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на проведення виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів»;
3) у додатку № 7 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2017 рік» «Міжбюджетні трансферти (інші дотації та субвенції) з державного бюджету місцевим бюджетам на 2017 рік» за субвенцією загального фонду державного бюджету на проведення виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів у рядку «Всього» цифри «20 000» замінити цифрами «292 320,9», виклавши такі зміни у новому додатку до законопроекту із назвою «Додаток № 3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2017 рік» щодо фінансового забезпечення місцевих виборів», а також у пункті 2 розділу першого тексту законопроекту цифри і слова «№1 і №3 до Закону» та «№1 і №2 до цього Закону» замінивши відповідно цифрами і словами «№ 1, № 3 і № 7 до Закону» та «№ 1, № 2 і № 3 до цього Закону»;
4) уточнити підсумкові показники державного бюджету у тексті та додатках до законопроекту з урахуванням прийнятих Верховною Радою України законопроектів щодо внесення змін до державного бюджету на 2017 рік до розгляду зазначеного законопроекту для забезпечення узгодження правових норм і збалансованості бюджетних показників.