Інформація про основні підсумки роботи Комітету з питань бюджету у період шостої сесії Верховної Ради України восьмого скликання (лютий – липень 2017 року)
21 липня 2017, 14:24
Станом на 20.07.2017
Інформація про основні підсумки роботи Комітету з питань бюджету у період шостої сесії Верховної Ради України восьмого скликання (лютий – липень 2017 року)
Протягом шостої сесії відбулося 22 засідання Комітету з питань бюджету (далі – Комітет), на яких розглянуто 757 питань.
За цей період (станом на 10.07.2017 р.) на розгляд до Комітету надійшли 59 законопроектів, за якими Комітет визначено головним, і 723 законопроекти для надання висновків щодо їх впливу на показники бюджету та відповідності законам, що регулюють бюджетні відносини, а також 90 проектів постанов.
У числі законопроектів, за якими Комітет визначено головним, 28 законопроектів – про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2017 рік», 25 законопроекти – про внесення змін до Бюджетного кодексу, 1 – законопроект з інших питань та 5 проектів постанов з інших питань.
Упродовж роботи сесії Комітетом підготовлено на розгляд Верховної Ради 17 законопроектів, за яким Комітет визначений головним, у т.ч.:
7 законопроектів про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2017 рік» /за реєстр. №№ 5663, 5693, 6143, 5723доопр.,6431, 6208доопр., 6600/, з них 1 законопроект підготовлено у звітному періоді до першого і другого читань /за реєстр. № 6600/;
10 законопроектів про внесення змін до Бюджетного кодексу України /за реєстр. №№ 6161, 4773, 6436, 6308, 6379, 6329, 6329-1, 3240доопр., 6617, 6617-1/, з них 1 законопроект підготовлено у звітний період до першого і другого читань /за реєстр. № 4773,)/, а щодо законопроекту за реєстр. № 3240доопр. – прийнято рішення з рекомендацією Верховній Раді про направлення до Комітету на повторне друге читання;
та 3 проекти постанов щодо окремих бюджетних питань /за реєстр. №№ 6267, 6629, 6591/.
Верховною Радою під час шостої сесії прийнято 7 законів, попередній розгляд яких здійснював Комітет, а саме:
4 закони про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2017 рік» /№№ 1860-VIII від 21.02.2017, 1979-VIII від 23.03.2017, 2079-VIII від 06.06.2017, 2137-VIII від 13.07.2017/;
3 закони про внесення змін до Бюджетного кодексу України /№№ 1974-VIII від 23.03.2017, 2011-VIII від 12.04.2017, 2125-VIII від 11.07.2017/.
Відповідно до статті 61 Бюджетного кодексу України Кабінет Міністрів подав до Верховної Ради звіт про виконання Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» разом з відповідним проектом постанови Верховної Ради (реєстр. № 6267 від 31.03.2017).
Керуючись частиною шостою статті 161 Регламенту Верховної Ради України, за результатами опрацювання звіту і поданих до нього документів з урахуванням висновків та інших матеріалів Рахункової палати у Комітеті підготовлено проект постанови Верховної Ради «Про звіт про виконання Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік», в якому запропоновано звіт взяти до відома та надати відповідні доручення Уряду щодо поліпшення управління бюджетними коштами для врахування у процесі виконання бюджету у 2017 році та при формуванні проекту бюджету на 2018 рік.
Цей проект постанови схвалено Комітетом та подано на розгляд Верховної Ради (реєстр. № 6267-Д від 17.05.2017).
Відповідно до вимог частини третьої статті 33 і пункту 44 розділу VI Бюджетного кодексу України та частини першої статті 152 Регламенту Верховної Ради України Кабінет Міністрів України з метою здійснення заходів із запровадження середньострокового бюджетного планування подав на розгляд Верховної Ради України проект Основних напрямів бюджетної політики на 2018-2020 роки (далі – проект ОНБП-2018-2020) /як додаток до проекту постанови Верховної Ради України за реєстр. № 6591 від 15.06.2017 р./.
На засіданні Комітету з питань бюджету 21 червня 2017 року попередньо заслухано презентацію першого заступника Міністра фінансів України Маркарової О.С. щодо такого документу та на найбільш актуальні питання отримано відповіді безпосередньо від першого віце-прем’єр-міністра Кубіва С.І. і першого заступника Міністра фінансів Маркарової О.С.
Відповідно до регламентної процедури розгляду такого документу у Верховній Раді України до Комітету з питань бюджету з дотриманням строків /у 10-денний строк з дня надходження проекту/ щодо проекту ОНБП-2018-2020 надійшло загалом 285 пропозицій від 16 народних депутатів України, 1 фракції та 9 комітетів.
Слід відмітити, що переважна більшість з поданих пропозицій:
передбачають доповнення, зміну або розширення напрямів і завдань бюджетної політики (включаючи підвищення соціальних стандартів), що потребуватиме додаткових витрат державного бюджету у наступних роках, водночас, не містять відповідних змін до стель витрат для головних розпорядників коштів державного бюджету, в межах яких мало би бути забезпечено виконання запропонованих напрямів і завдань;
передбачають збільшення стель витрат для головних розпорядників коштів державного бюджету без надання належних розрахунків щодо реалізації конкретних напрямів і завдань за рахунок збільшених обсягів коштів;
не містять ініціатив щодо джерел покриття запропонованих нових/уточнених напрямів і завдань бюджетної політики або збільшених обсягів стель витрат для головних розпорядників коштів державного бюджету.
З огляду на нові засади проекту ОНБП-2018-2020 пропозиції до нього мали би бути комплексними для можливості їх врахування з метою дотримання збалансованості бюджетних показників. Разом з тим, у поданих пропозиціях порушено ряд актуальних питань, які потребують ретельного опрацювання і врегулювання при реалізації структурних реформ, формуванні бюджетної політики на середньострокову перспективу та підготовці законопроекту про державний бюджет на 2018 рік.
Зважаючи на наведене та беручи до уваги зауваження та застереження до поданого Урядом проекту ОНБП-2018-2020 (насамперед, щодо його змісту і структури, реалістичності та обґрунтованості передбачених показників) та за відсутності нормативно-правового і методологічного забезпечення середньострокового бюджетного планування, у Комітеті підготовлено проект постанови, в якому пропонується:
взяти до відома урядовий проект ОНБП-2018-2020;
Комітету з питань бюджету направити пропозиції народних депутатів України та комітетів Верховної Ради України щодо цього проекту до Кабінету Міністрів України для опрацювання та можливого врахування при підготовці законопроекту про державний бюджет на 2018 рік;
Кабінету Міністрів України разом із зазначеним законопроектом подати інформацію про врахування цього проекту та поданих пропозицій до нього.
Цей проект постанови схвалено Комітетом та подано на розгляд Верховної Ради України (реєстр. № 6591-Д від 12.07.2017 р.).
Відповідно до частини першої статті 52 Бюджетного кодексу України та з метою перегляду показників державного бюджету на підставі оновлених прогнозних макропоказників економічного і соціального розвитку України на 2017 рік та спрямування перевиконання дохідної частини державного бюджету для збільшення видатків на вирішення найнагальніших проблемних питань оборони, громадського порядку і безпеки держави, соціально-економічних та інших питань Кабінет Міністрів України подав на розгляд Верховної Ради України проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2017 рік» (реєстр. № 6600 від 21.06.2017 р.), який розглянуто 22 червня 2017 року Верховною Радою України у першому читанні та прийнято за основу /Постанова Верховної Ради України № 2117-VIIІ/.
Відповідно до статті 116 Регламенту Верховної Ради України у встановлені строки /до 6 липня 2017 року включно/ до Комітету з питань бюджету надійшло 355 пропозицій народних депутатів України, що узагальнені у відповідній порівняльній таблиці до цього законопроекту та опрацьовані Комітетом за участю Міністерства фінансів України.
Оскільки у порівняльній таблиці до законопроекту (який є великим за обсягом щодо безпосередньо змін до більшості показників у додатках до Закону України «Про Державний бюджет України на 2017 рік») через встановлений формалізовий вигляд такої таблиці технічно неможливо було у ній відобразити остаточну редакцію всіх додатків до законопроекту за формами, затвердженими Законом, тому для забезпечення цілісного відображення всіх підтриманих Комітетом з питань бюджету пропозицій щодо змін до бюджетних показників у додатках на етапі прийняття рішення Комітету такі пропозиції були формалізовані і згруповані у листі-висновку Комітету як зміни до прийнятого за основу урядового законопроекту за реєстр. № 6600.
Відповідні пропозиції Комітету з питань бюджету були 13 липня п.р. розглянуті Верховною Радою України та законопроект за реєстр. № 6600 прийнято в цілому як закон з урахуванням рішення Комітету за виключенням окремих непідтриманих Верховною Радою пропозицій.
Відповідно до статті 30 Закону України «Про Рахункову палату» Рахункова палата подала до Верховної Ради Звіт Рахункової палати за 2016 рік (далі – Звіт) /лист Голови Рахункової палати від 24.04.2017 р. № 19-773/. Керуючись статтею 240 Регламенту Верховної Ради України, за результатами опрацювання Звіту у Комітеті підготовлено та подано на розгляд Верховної Ради проект постанови Верховної Ради «Про звіт Рахункової палати за 2016 рік», в якому запропоновано звіт взяти до відома (реєстр. № 6629 від 22.06.2017). При цьому Комітетом надано рекомендації Рахунковій палаті щодо покращення її діяльності.
Слід зазначити, що упродовж шостої сесії Комітет плідно співпрацював з Рахунковою палатою, використовуючи її матеріали, висновки та інформації при проведенні оцінки показників державного та місцевих бюджетів на стадії їх формування та виконання. Загалом від Комітету направлено відповідні звернення до Кабінету Міністрів, галузевих міністерств та органів місцевої влади і місцевого самоврядування щодо вжиття заходів з усунення виявлених Рахунковою палатою недоліків і порушень (станом на 12.07.2017 р. – 37 листів).
При цьому, керуючись статтями 14 і 24 Закону України «Про комітети Верховної Ради України» та статтею 109 Бюджетного кодексу, Комітет на своєму засіданні у червні п.р. розглядав висновки Рахункової палати про стан виконання закону про Державний бюджет України на 2017 рік у першому кварталі разом з інформацією щодо виконання державного бюджету у 2017 році (підготовленою секретаріатом Комітету, що містила відповідні аналітичні матеріали). Під час розгляду такого питання за участю Рахункової палати та Міністерства фінансів було звернуто увагу на окремі недоліки при виконанні державного бюджету протягом звітного періоду, у зв’язку з чим Комітет направляв Уряду рекомендації щодо врегулювання наявних проблем і усунення недоліків в процесі виконання бюджету.
Крім того, уповноважені представники Рахункової палати запрошувалися та брали участь у майже всіх засіданнях Комітету і багатьох засіданнях його підкомітетів.
Відповідно до вимог статті 208-2 Регламенту Верховної Ради України та Закону України «Про Рахункову палату» (далі – Закон) Комітетом було оголошено повторний конкурс на зайняття посад членів Рахункової палати для призначення нового складу Рахункової палати (з 19 травня до 19 червня 2017 року). Наразі у Комітеті проведено попередні заходи щодо повторного конкурсу на зайняття посад членів Рахункової палати, зокрема, забезпечено оприлюднення інформації про кандидатів на офіційних веб-сайтах Верховної Ради України і Комітету з питань бюджету та направлення в установленому порядку відповідних документів для проведення спеціальної перевірки, передбаченої Законом України «Про запобігання корупції».
На виконання статей 27 і 109 Бюджетного кодексу та статті 93 Регламенту Верховної Ради Комітетом здійснено експертизу 601 законопроект щодо їх впливу на показники бюджетів та відповідності законам, що регулюють бюджетні відносини, за наслідками чого надано відповідні висновки профільним комітетам. При цьому до 31 законопроекту надано пропозиції з приведення їх у відповідність до бюджетного законодавства.
Згідно із статтями 23, 24-1 і 108 Бюджетного кодексу та статтями 4, 22, 23, 24, 28 Закону України «Про Державний бюджет України на 2017 рік» Комітетом опрацьовано звернення головних розпорядників коштів державного бюджету щодо погодження передачі бюджетних призначень, розподілу/перерозподілу видатків державного бюджету та розподілу/перерозподілу трансфертів з державного бюджету місцевим бюджетам, за наслідками чого Комітетом погоджено 48 відповідних рішень Уряду.
Поряд з тим, виходячи з вимог підпункту 4 пункту 24 розділу VI Бюджетного кодексу (щодо використання залишків коштів місцевих бюджетів населених пунктів Донецької та Луганської областей, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють своїх повноважень, що зараховані до спеціального фонду відповідних обласних бюджетів із спрямуванням на відновлення об’єктів соціальної і транспортної інфраструктури, житлового фонду, систем забезпечення життєдіяльності, включаючи їх утримання, та соціально-економічний розвиток вказаних областей), Комітетом розглянуто 3 розпорядження голови Донецької та 2 розпорядження голови Луганської облдержадміністрацій, обласних військово-цивільних адміністрацій і погоджено затверджені ними переліки об’єктів і заходів, що будуть здійснюватися за рахунок відповідних бюджетних коштів.
Згідно з пунктом 33 розділу VI Бюджетного кодексу Кабінет Міністрів України має погоджувати з Комітетом з питань бюджету щомісячні індикативні показники надходжень митних платежів до загального фонду державного бюджету, що застосовуються в рамках дії експерименту з фінансового забезпечення реалізації заходів з розвитку автомобільних доріг загального користування у всіх областях та місті Києві, а також реалізації заходів з розвитку дорожньої інфраструктури у місті Києві. Керуючись такою нормою, Комітет на своєму засіданні 15 березня п.р. (протокол № 92) погодив щомісячні індикативні показники надходжень митних платежів до загального фонду державного бюджету на 2017 рік, подані Міністерством фінансів.
Крім того, відповідно до зазначеного пункту Кодексу Комітет з питань бюджету також уповноважений погоджувати переліки об’єктів, щодо яких здійснюється реалізація заходів з розвитку автомобільних доріг загального користування у всіх областях та місті Києві в рамках експерименту. Відповідно до такої норми Комітетом забезпечено погодження 32 переліків об’єктів (з них 7 – уточнені або додаткові) за зверненнями 24 обласних державних адміністрацій та Київської міської державної адміністрації.
Змінами до Бюджетного кодексу, внесеними Законом № 1789-VІІІ, встановлено, що затвердження бюджетів фондів загальнообов’язкового державного пенсійного та соціального страхування протягом місяця з дня набрання чинності законом про Державний бюджет України здійснюється Кабінетом Міністрів України за погодженням з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету.
Керуючись такими вимогами Бюджетного кодексу, Комітетом погоджено бюджет Пенсійного фонду України на 2017 рік, бюджет Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття на 2017 рік та бюджет Фонду соціального страхування України на 2017 рік. При цьому рекомендовано Уряду вжити дієвих заходів з реалізації завдань щодо реформування пенсійної системи, удосконалення державного соціального страхування та державної політики зайнятості, визначених стратегічними та програмними документами розвитку держави.
Статтею 11 Законом України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» передбачено погодження проекту кошторису Комісії Комітетом з питань бюджету. На виконання такої вимоги Комісією було подано на погодження до Комітету проект кошторису на 2018 рік, щодо якого проведено ґрунтовний аналіз на відповідність положенням Бюджетного кодексу України та базовому галузевому закону, неодноразово заслухано представників Комісії з даного питання та за наслідками розгляду Комітет прийняв рішення, зокрема, рекомендував відкоригувати проект кошторису Комісії на 2018 рік в частині зменшення обсягу видатків на оплату праці, а саме додаткових виплат (премій і відповідно грошової та матеріальної допомог) /зважаючи на те, що визначений статтею 12 вказаного Закону розмір основної заробітної плати (посадових окладів) Голови та членів Комісії є значно більшим ніж у вищих посадових осіб держави, а працівників Комісії – працівників інших державних органів/ та поінформувати щодо стратегічних цілей діяльності Комісії та результативних показників, які мають бути досягнуті при виконанні кошторису у 2018 році.
Забезпечуючи погодження вище перелічених рішень, Комітет з метою дотримання збалансованості показників бюджету і контролю за дотриманням бюджетного законодавства у кожному випадку здійснював аналіз відповідності таких рішень Бюджетному кодексу та/або Закону України «Про Державний бюджет України на 2017 рік», проводив аналітичну оцінку виконання відповідних бюджетних програм чи реалізації відповідних норм та заслуховував головних розпорядників коштів державного бюджету щодо реалізації планів їх діяльності або використання відповідних витрат спочатку у підкомітетах, здійснюючи попереднє ретельне опрацювання питання (з урахуванням позиції Міністерства фінансів), а потім на своїх засіданнях.
У полі зору Комітету постійно перебували питання контролю за дотриманням бюджетного законодавства та ефективним використанням коштів державного бюджету головними розпорядниками, про що останні періодично звітували на засіданнях Комітету.
Зокрема, належить звернути увагу на заслуховування Комітетом інформації:
- Генеральної прокуратури про результати роботи правоохоронних органів щодо відшкодування державі збитків, завданих внаслідок вчинення корупційних та інших правопорушень, і надходження відповідних коштів до державного бюджету;
- Міністерства фінансів та Державної фіскальної служби про стан розроблення щомісячних індикативних показників надходжень митних платежів до загального фонду державного бюджету на 2017 рік у територіальному розрізі та строки подання таких показників на погодження до Комітету з питань бюджету;
- Міністерства фінансів, Міністерства інфраструктури та Державного агентства автомобільних доріг щодо стану реалізації пунктів 10 та 17 Прикінцевих положень Закону України «Про Державний бюджет України на 2017 рік» (щодо здійснення правочину з державним боргом та підготовки відповідних змін до цього Закону); щодо здійснення заходів щодо пролонгації облігацій Державного агентства автомобільних доріг України, випущених під державні гарантії.
Також Комітетом було заслухано інформацію Міністерства фінансів щодо урядового звіту про хід і результати виконання Програми діяльності Кабінету Міністрів України у 2016 році в частині здійснених Урядом заходів з бюджетної реформи, податкової реформи та реформування Державної фіскальної служби. Виходячи з предметів відання Комітету з питань бюджету звіт Уряду розглядавсья Комітетом, насамперед, через «призму» бюджетного процесу (зокрема, в частині затвердження та виконання державного бюджету).
За ініціативи Світового банку Комітетом було заслухано інформацію щодо презентації бачення пенсійної реформи в Україні. Експертом від Світового банку було окреслено головні проблеми в пенсійному забезпеченні та запропоновано комплекс дій для реформування пенсійної системи.
Як і на попередніх сесіях, Комітет продовжив практику проведення виїзних засідань.
Протягом шостої сесії Комітет провів 3 виїзні засідання, заслухавши та обговоривши актуальні питання забезпечення соціально-економічного розвитку в умовах бюджетної децентралізації 19 травня у м. Краматорську Донецької області, 07 липня у м. Сєвєродонецьк Луганської області, 14 липня у м. Чернівці. За наслідками вивчених проблем і здійснених заходів у 2017 році члени Комітету виступили з рядом законодавчих ініціатив, зокрема, щодо сприяння соціально-економічному розвитку регіонів, формування інфраструктури об’єднаних територіальних громад, покращення фінансового забезпечення дорожнього господарства, реалізації державних інвестиційних проектів тощо.
Щодо міжнародної співпраці Комітет плідно взаємодіяв з представниками Німецького товариства міжнародного співтовариства (GIZ) і Вестмінстерської Фундації за демократію.
У Комітеті у період шостої сесії відбулися: 21 березня – зустріч з парламентською делегацією з Республіки Кенія з метою українсько-кенійського міжпарламентського співробітництва та вивчення застосування в законодавстві кращих бюджетних практик; 23 березня – зустріч з делегацією Європейського Союзу в Україні з метою обговорення поточних пріоритетів та законодавчої роботи у сфері бюджету України; 28 березня – зустріч із представниками Технічної місії Податково-Бюджетного департаменту Міжнародного валютного фонду.
Представники Комітету 14 червня п.р. брали участь у міжнародній конференції «Роль Рахункової палати в Україні та виклики, що стоять перед нею», яка організована за сприяння Німецького товариства міжнародного співробітництва (GIZ) у співпраці з Представництвом ЄС в Україні та Реанімаційним Пакетом Реформ.
В період поточної сесії Комітет плідно співпрацював з Офісом з фінансового та економічного аналізу у ВРУ, насамперед, слід зазначити про підготовлені Офісом публікації: «Міжнародний досвід середньострокового бюджетного планування: уроки для України», «Міжнародний досвід формування основних напрямів бюджетної політики» та «Правовий статус регулятора у сфері енергетики у Республіці Польща», які стали відповідно корисними під час опрацювання поданого Урядом проекту ОНБП на 2018-2022 роки та проекту кошторису Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг.
Щодо представництва членів Комітету у комісіях.
У період шостої сесії народні депутати – члени Комітету брали участь у роботі Міжвідомчої комісії з питань державних інвестиційних проектів, комісії для оцінки та відбору інвестиційних програм і проектів регіонального розвитку, що можуть реалізовуватися за рахунок коштів державного фонду регіонального розвитку, передбаченої частиною третьою статті 24-1 Бюджетного кодексу; конкурсної комісії з відбору проектів регіонального розвитку, які можуть реалізовуватися за рахунок коштів державного бюджету, отриманих від Європейського Союзу (з метою реалізації контрольної функції Комітету з питань бюджету щодо забезпечення доцільності, економності та ефективності використання коштів державного бюджету, отриманих від Європейського Союзу в рамках виконання Угоди про фінансування Програми підтримки секторальної політики – Підтримка регіональної політики України); Комісії з підготовки пропозицій щодо розподілу субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій (утворено, керуючись частиною другою статті 28 Закону № 1979-VIII «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2017 рік»); Комісії з формування переліку вітчизняної техніки та обладнання для агропромислового комплексу, вартість яких частково компенсується за рахунок коштів державного бюджету; робочої групи з відбору заходів щодо розвитку енергетики, які можуть бути профінансовані за бюджетною програмою 1101540 «Підтримка впровадження Енергетичної стратегії України».
У Комітеті за звітний період (станом на 10.07.2017 р.) опрацьовано 2492 звернень, листів, пропозицій, висновків та іншої кореспонденції.