Про Висновок Рахункової палати про стан виконання закону про Державний бюджет України на 2018 рік у першому півріччі та інформацію щодо виконання державного бюджету у поточному році

20 вересня 2018, 16:12

             Керуючись статтями 14 і 24 Закону України «Про комітети Верховної Ради України» та статтею 109 Бюджетного кодексу України, Комітет з питань бюджету на своєму засіданні 19 вересня 2018 року розглянув Висновок Рахункової палати про стан виконання закону про Державний бюджет України на 2018 рік у першому півріччі та інформацію щодо виконання державного бюджету у поточному році.

Рахункова палата відповідно до вимог частини другої статті 110 Бюджетного кодексу України (далі – Кодекс) і частини третьої статті 7 Закону України «Про Рахункову палату» подала до Верховної Ради Висновок про стан виконання закону про Державний бюджет України на 2018 рік у першому півріччі, затверджений рішенням Рахункової палати від 28.08.2018 р. № 22-4 (далі – Висновок РП).

У Комітеті ВРУ з питань бюджету (далі – Комітет) проаналізовано Висновок РП, а також останні звітні дані Міністерства фінансів України (далі – Мінфін), Державної казначейської служби України (далі – Казначейство), Державної фіскальної служби України (далі – ДФС), інших державних органів щодо стану реалізації норм Закону України «Про Державний бюджет України на 2018 рік» (далі – Закон) та виконання бюджетів у поточному році і звернуто увагу на таке.

Щодо макроекономічних показників

Згідно з статистичними даними основні показники економічного і соціального розвитку України, зокрема, є такі: реальний ВВП за І квартал і ІІ квартал 2018 р. (порівняно з відповідним періодом 2017 р.) становив відповідно 103,1% і 103,8% /враховано при затвердженні бюджету – 103%/; індекс споживчих цін у серпні п.р. – 100%, з початку року – 103,6% /враховано при затвердженні бюджету (грудень до грудня попереднього року) – 109%/; індекс цін виробників промислової продукції у серпні п.р. – 101,3%, з початку року – 111,1% /враховано при затвердженні бюджету (грудень до грудня попереднього року)  – 110,3%/.

У Висновку РП відмічено, що за умов зростання економіки на 3,4%, що перевищує прогнозоване на рік, план доходів загального фонду в І півріччі п.р. не виконано на 14,9 млрд грн, або на 3,5%.

За попередніми даними Національного банку, обсяг міжнародних резервів станом на 01.09.2018 р. склав 17,23 млрд дол. США і зменшився у серпні п.р. на 0,52 млрд дол. США, або на 2,9% (з початку року зменшився на 1,58 млрд дол. США, або на 8,4%). Офіційний курс гривні щодо долара США за січень-серпень п.р. в середньому становив 26,8 грн /прогнозний середньорічний обмінний курс, врахований при затвердженні бюджету, - 29,3 грн/дол. США/.

Кошти бюджетів та інших клієнтів Казначейства становили на 01.09.2018 р. 70,6 млрд грн (проти 72,3 млрд грн на 01.01.2018 р.), у т.ч.: на єдиному казначейському рахунку – 27,1 млрд грн, на рахунках Казначейства у іноземній валюті – 36,4 млрд грн, на інших рахунках – 7,1 млрд грн.

Щодо доходів державного бюджету

Доходи державного бюджету за 8 місяців п.р. становили 607,56 млрд грн, що на 79,97 млрд грн, або на 15,2% більше відповідного показника за минулий рік. За Висновком РП доходи державного бюджету збільшилися, зокрема, внаслідок зростання цін, надходження коштів від Національного банку, обсягів імпорту, надходжень плати за ліцензування при запровадженні 4G зв’язку, прибутку прибуткових підприємств, середньомісячної зарплати.

До загального фонду за січень-серпень п.р. надійшло доходів в обсязі 551,6 млрд грн, що на 0,4 млрд грн, або на 0,1%, менше плану на цей період згідно з первинним розписом доходів державного бюджету на 2018 рік. Порівняно з відповідним періодом минулого року такі доходи зросли на 19,8% при плановому річному зростанні на 20,7% /план на 2018 р. до факту за 2017 р./. У Висновку РП зазначено, що враховуючи невиконання плану доходів загального фонду на звітний період, а також те, що у 2018 р. надходження коштів від Національного банку становитимуть меншу суму, ніж визначено у Законі, ризик невиконання доходів державного бюджету за рік зростає.

Перевиконання плану за такий період відбулося за окремими доходами, зокрема: податок на прибуток підприємств (+12,2 млрд грн); ПДВ з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) з урахуванням бюджетного відшкодування (+3,5 млрд грн); плата за видачу, переоформлення, продовження терміну дії ліцензій на користування радіочастотним ресурсом України та видачу дублікатів таких ліцензій (+1,6 млрд грн) /внаслідок надходження коштів від продажу 4G ліцензій у сумі 7,9 млрд грн/. При цьому у серпні п.р. НБУ завершив розрахунки за зобов’язаннями з перерахування прибутку до розподілу до державного бюджету: загалом перераховано 44,6 млрд грн /відповідна сума визнана у затвердженій Радою НБУ річній фінансовій звітності НБУ за 2017 рік/, хоча зазначене на 5,9 млрд грн менше затвердженого Законом показника і посилює ризик невиконання доходів загального фонду.

Водночас, не виконано план надходжень, насамперед, за такими доходами: частина чистого прибутку (доходу) державних унітарних підприємств та їх об'єднань, що вилучається до бюджету, та дивіденди (доход), нараховані на акції (частки) господарських товариств, у статутних капіталах яких є державна власність (-11,5 млрд грн); акцизний податок з вироблених в Україні підакцизних товарів (продукції) (-7,2 млрд грн); ПДВ з ввезених на територію України товарів (-4,4 млрд грн); рентна плата за користування надрами для видобування природного газу (-2,8 млрд грн); ввізне мито (-1,1 млрд грн).

При цьому належить зауважити, що невиконання плану звітного періоду з надходжень частини чистого прибутку (доходу) державних унітарних підприємств та їх об’єднань і дивідендів (доходу), нарахованих на акції (частки) господарських товариств, у статутних капіталах яких є державна власність, спричинено частковим перерахуванням дивідендів від ПАТ НАК „Нафтогаз України”, на що також звернуто увагу у висновку РП. Зокрема, згідно з розпорядженням КМУ від 25.04.2018 р. № 384-р ПАТ НАК „Нафтогаз України”на виплату дивідендів до державного бюджету спрямовано 30% чистого прибутку (11,8 млрд грн), при цьому 45% (17,7 млрд грн) залишено нерозподіленими до прийняття окремого рішення Урядом. Пізніше Кабінет Міністрів вирішив спрямувати таку нерозподілену частину чистого прибутку на виплату дивідендів і визначив терміни перерахування таких коштів до державного бюджету частинами до 25 грудня п.р., при цьому 16,2 млрд грн мають бути перераховані протягом двох останніх місяців року /розпорядження КМУ від 26.07.2018 р. № 535-р/, що в умовах невиконання плану доходів і загалом надходжень загального фонду державного бюджету є недостатньо зрозумілим.

Бюджетне відшкодування податку на додану вартість за 8 місяців п.р. здійснено в обсязі 85,2 млрд грн, що на 7,3 млрд грн, або на 9,3%, більше такого показника за відповідний період минулого року. За даними ДФС станом на 01.08.2018 р. бюджетна заборгованість по невідшкодованих сумах ПДВ становила 13,9 млрд грн (зменшилася на 1,4 млрд грн з початку року), з них з простроченим терміном відшкодування – 482,1 млн грн (збільшилася з початку року на 5,4 млн грн). При цьому Рахункова палата звертає увагу, що невирішеною залишається проблема відшкодування ПДВ за заявами платників про повернення, поданими до 01.02.2016 р., та пропонує Мінфіну забезпечити відшкодування ПДВ за такими заявами.

До спеціального фонду за січень-серпень п.р. надійшло доходів в обсязі 55,98 млрд грн, що становить 74,6% затвердженого на рік обсягу та на 16,7% менше, ніж за відповідний період 2017 р. Насамперед, це пояснюється тим, що за 8 місяців п.р. конфісковані кошти надійшли в обсязі лише 65,8 тис. грн при плані на цей період у сумі 3,4 млрд грн, в той час як у квітні минулого року такі надходження становили 29,7 млрд грн. За звітний період найбільшим за обсягом джерелом спеціального фонду були власні надходження бюджетних установ: 26,8 млрд грн, або 102,3% річного плану. При цьому доходи, які є складовими державного дорожнього фонду, надійшли загалом у сумі 22,3 млрд грн, що становить 67,7% річного плану та 108,6% плану на звітний період згідно з первинним розписом доходів державного бюджету на 2018 рік, або на 1,8 млрд грн більше.

Окремо слід зазначити, що відповідно до пункту 33 розділу VI Кодексу у 2018 році продовжено дію експерименту з фінансового забезпечення реалізації заходів з розвитку автомобільних доріг загального користування за рахунок перерахування 50% перевиконання загального обсягу щомісячних надходжень митних платежів, визначених у розписі державного бюджету за загальним фондом, у всіх областях і м. Києві. За даними Казначейства станом на 1 вересня п.р. перераховано до спеціального фонду обласних бюджетів та бюджету м. Києва в рамках експерименту за підсумками січня-липня 2018 р. загалом 1,87 млрд грн (у т.ч. 1796,5 млн грн – внаслідок перевиконання загального обсягу індикативних показників митних платежів за січень, травень і липень, решта 77,2 млн грн – компенсація з державного дорожнього фонду за підсумками І кв.). При цьому за підсумками лютого, березня, квітня і червня кошти місцевим бюджетам не перераховувалися, оскільки у цих місяцях не відбулося перевиконання загального обсягу індикативних показників, а за підсумками серпня п.р. має бути загалом перераховано місцевим бюджетам у вересні п.р. орієнтовно 196,3 млн грн. Залишок коштів в рамках експерименту в окремих регіонах станом на 01.01.2018 р. становив загалом 4 млрд грн. Крім того, за підсумками ІІ кварталу п.р. окремим місцевим бюджетам має бути надано поквартальну компенсацію з державного дорожнього фонду загалом у сумі 1137,24 млн грн, однак станом на 01.09.2018 р. такі кошти не перераховано. З цього приводу Казначейство повідомило, що відповідно до окремого доручення В.о. Міністра фінансів Казначейством тимчасово призупинено з 12.07.2018 р. щоденне перерахування компенсації до відповідних місцевих бюджетів.

Відповідно до вказаної норми Кодексу перелік об’єктів, щодо яких здійснюється реалізація заходів згідно з експериментом, затверджується відповідною обласною, Київською міською держадміністраціями за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері дорожнього господарства, та з подальшим погодженням з Комітетом. На виконання такої норми Комітет станом на 17.09.2018 р. згідно із зверненнями Київської міської та більшості обласних держадміністрацій погодив 38 переліків об’єктів (з них додаткових – 5, уточнених – 10), щодо яких здійснюється реалізація відповідних заходів. Разом з тим, на початок вересня п.р. в рамках експерименту за наявності у місцевих бюджетах коштів загалом у сумі 5,9 млрд грн, з них використано лише 2,79 млрд грн, або 47,2%.

За даними ДФС станом на 1 серпня п.р. переплати до державного бюджету становили 34,5 млрд грн (проти 38 млрд грн на початок року), а податковий борг перед державним бюджетом становив 82,4 млрд грн (збільшився з початку року на 4,6 млрд грн, або на 5,9%). Зростання податкового боргу перед державним бюджетом свідчить про подальше погіршення стану фінансової дисципліни платників податків та недієвість заходів органів Державної фіскальної служби щодо адміністрування та управління податковим боргом.

Щодо фінансування державного бюджету та державного боргу

За січень-серпень 2018 р. державний бюджет виконано з профіцитом, що становив 11,8 млрд грн, при цьому за загальним фондом - з профіцитом у сумі 7,4 млрд грн при запланованому (із змінами) дефіциті на цей період у сумі 27,1 млрд грн, а за спеціальним фондом – з профіцитом у сумі 4,4 млрд грн. Зазначене є наслідком здійснення видатків і надання кредитів у значно менших обсягах від плану, ніж отримано доходів і коштів від повернення кредитів, при тому що за загальним фондом не виконано план надходжень від приватизації державного майна і державних запозичень на звітний період.

Від приватизації державного майна за 8 місяців п.р. до загального фонду надійшло лише 75,3 млн грн, або 0,7% плану на січень-серпень п.р., при затвердженому річному плановому показнику 21,3 млрд грн. До речі, пунктом 17 Прикінцевих положень Закону доручено Кабінету Міністрів затвердити у двотижневий строк Перелік об’єктів права державної власності, що підлягають приватизації у 2018 р. Поряд з тим, Закон України від 18.01.2018 р. № 2269-VIII «Про приватизацію державного і комунального майна» (проект якого за реєстр. № 7066 ініціював Уряд) передбачає удосконалення, спрощення і скорочення процедур приватизації для досягнення високих темпів приватизації, прозорості та відкритості приватизаційного процесу, залучення широкого кола інвесторів до придбання державної власності. Однак, рішення Уряду на реалізацію вказаних законодавчих норм прийняті лише 10 травня п.р. (включаючи Розпорядження КМУ від 10.05.2018 № 358-р «Про затвердження переліку об’єктів великої приватизації державної власності, що підлягають приватизації у 2018 році», в якому визначено 23 відповідних об’єкта). Враховуючи наведене, збільшуються ризики невиконання річного плану надходжень від приватизації державного майна. У Висновку РП також вказано ці ризики і, як наслідок, можливість розбалансування державного бюджету.

Державні запозичення на фінансування державного бюджету за 8 місяців п.р. здійснені в обсязі 138,3 млрд грн (59,6% затвердженого річного обсягу).

При цьому державні запозичення до загального фонду залучені у сумі 133,8 млрд грн (що становить 62,2% затвердженого річного обсягу та 82,5% уточненого плану на звітний період, або на 28,4 млрд грн менше), у т.ч. внутрішні – 114,4 млрд грн, зовнішні – 19,4 млрд грн. У Висновку РП зауважено, що в умовах недоотримання надходжень від державних запозичень і приватизації державного майна, невиконання плану доходів загального фонду та підвищення Національним банком облікової ставки, Уряд здійснював внутрішні запозичення з більшою дохідністю, ніж у 2017 р. (у І півріччі п.р. порівняно з 2017 р. середньозважена дохідність ОВДП, номінованих у гривні, збільшилася з 10,5% до 16,7%), що в майбутньому призведе до посилення боргового навантаження на державний бюджет, зокрема внаслідок збільшення видатків на обслуговування державного внутрішнього боргу.

Слід відмітити, що згідно з інформацією на офіційному сайті Мінфіну у серпні п.р. Мінфін здійснив приватне розміщення короткострокових облігацій зовнішніх державних позик з терміном погашення у 2019 р. на суму 725 млн дол. США серед провідних міжнародних інвесторів. При цьому не оприлюднено інформації щодо доходу (дисконту) за такими облігаціями і щодо відповідних інвесторів.

Крім того, керуючись частиною четвертою статті 15 Кодексу Урядом прийнято рішення /розпорядження КМУ від 18.07.2018 р. № 501-р «Про збільшення у 2018 році обсягу джерел фінансування державного бюджету у зв’язку із зменшенням його за іншими джерелами фінансування»/, яким передбачено перерозподіл планових показників щодо джерел фінансування загального фонду державного бюджету у сумі 5,5 млрд грн (збільшено за кодом 601100 «Повернення бюджетних коштів з депозитів, надходження внаслідок продажу/пред’явлення цінних паперів» та зменшено за кодом 401000 «Запозичення») з метою дострокового погашення заборгованості Фондом гарантування вкладів фізичних осіб перед державним бюджетом на зазначену суму /у 2014-2016 рр. з державного бюджету забезпечено надання кредитів Фонду загалом у сумі 59,56 млрд грн/. Зазначене не вплине на обсяг дефіциту державного бюджету та сприятиме зменшенню державного боргу порівняно з його граничним обсягом на кінець цього року. Таке рішення Уряду погоджено Комітетом. Станом на 1 вересня п.р. Фондом повернуто відповідних коштів у сумі 1 млрд грн.

Зовнішні запозичення до спеціального фонду (від іноземних держав, банків і міжнародних фінансових організацій на реалізацію інвестиційних проектів) за 8 місяців п.р. надійшли у сумі 4,5 млрд грн, або 26,5% річного плану /17 млрд грн/. За Висновком РП низький рівень залучення зазначених запозичень спричинений системними недоліками в плануванні та використанні таких коштів.

У січні-серпні п.р. платежі з погашення державного боргу здійснені у сумі 147,35 млрд грн (83,9% затвердженого показника на рік та 99,2% уточненого плану на звітний період), у т.ч. на погашення внутрішнього боргу – 111,9 млрд грн, зовнішнього боргу – 35,4 млрд грн. У Висновку РП зазначено, що витрати на погашення й обслуговування державного і гарантованого державою боргу збільшилися в І півріччі 2018 р. порівняно з відповідним періодом 2017 р. на 73,4% та становили більше чверті витрат державного бюджету.

Щодо державних гарантій (граничний обсяг надання яких згідно з статтею 6 Закону - 24 млрд грн) слід відмітити, що станом на 1 серпня п.р. надано лише державну гарантію ПАТ "Державний експортно-імпортний банк України" за зовнішніми зобов’язаннями на суму 150 млн дол. США, або 3,9 млрд грн, на підставі Закону України від 05.04.2018 р. № 2395-VIII «Про ратифікацію Гарантійної угоди (Проект доступу до довготермінового фінансування) між Україною та Міжнародним банком реконструкції та розвитку». Крім того, Кабінетом Міністрів прийнято 6 рішень (постанови КМУ від 23.05.2018 р. №№ 438, 439, 440, 441, 442 і 443) про надання державних гарантій щодо державних підприємств вугільної галузі на загальну суму 1054,6 млн грн /аналогічно до постанов КМУ від 18.12.2017 р. №№ 999, 1000, 1001 і 1002 та від 20.12.2017 р. №№ 995 і 996 щодо надання державних гарантій у 2017 р., які не були реалізовані/ і на підставі таких документів ймовірне оформлення надання державних гарантій до кінця цього року.

За інформацією Мінфіну загальна сума державного та гарантованого державою боргу на 31 липня п.р. становила 2025,67 млрд грн та зменшилася з початку року у гривневому еквіваленті на 116 млрд грн, або на 5,4%. Обсяг державного боргу зменшився з початку року на 83,32 млрд грн, або на 4,5%, і становив 1750,39 млрд грн (затверджений граничний обсяг на 31.12.2018 р. – 1999,3 млрд грн). Гарантований державою борг порівняно з початком року зменшився на 32,69 млрд грн, або на 10,6%, і становив 275,27 млрд грн (затверджений граничний обсяг на 31.12.2018 р. – 747,55 млрд грн). Слід зазначити, що зменшення боргу є наслідком зміцнення офіційного курсу гривні до долара США порівняно з початком року (на 31.12.2017 р. – 28,067 грн/дол. США, на 31.07.2018 р. – 26,755 грн/дол. США) і перевищення суми витрат на погашення боргу над сумою надходжень від запозичень, на що також звертає увагу Рахункова палата.

Залишки бюджетних коштів за загальним фондом зменшилися з початку року на 2,5 млрд грн та станом на 31.08.2018 р. становили 0,6 млрд грн. Залишки бюджетних коштів за спеціальним фондом збільшилися на 8,4 млрд грн і становили відповідно 49,16 млрд грн.

Необхідно звернути увагу, що розділ «Фінансування за класифікацією фінансування бюджету за типом боргового зобов’язання» містить значні за обсягом фактичні показники за кодом 602304 «Інші розрахунки», які з початку 2018 р. постійно зростали до серпня та план щодо яких не визначено Законом. Зокрема, у місячних звітах за таким кодом за загальним фондом відображені такі показники: 2,4 млрд грн (січень), 18,7 млрд грн (січень-лютий), 31,9 млрд грн (січень-березень), 38,9 млрд грн (січень-квітень), 32,95 млрд грн (січень-травень), 32,98 млрд грн (січень-червень), 41,6 млрд грн (січень-липень) та 3,68 млрд грн (січень-серпень). На запит від Комітету Казначейством повідомлено (лист від 04.06.21018 р. № 14-01/502-9092), що у 2018 р. за вказаним кодом переважно відображається недостатність ресурсу загального фонду. При цьому Рахункова палата зазначає, що незначний обсяг залишку бюджетних коштів загального фонду державного бюджету на початок року обмежив можливість його використання у цьому році як оборотного залишку бюджетних коштів для покриття тимчасових касових розривів, так і вільного залишку бюджетних коштів (одного із джерел фінансування державного бюджету), відповідно до частин третьої і четвертої статті 14 та пункту 4 частини першої статті 15 Кодексу.

Незважаючи на значне зменшення недостатності ресурсу загального фонду за серпень цього року, протягом вересня-грудня залишаються проблеми щодо виконання державного бюджету і дотримання його збалансованості з огляду на значні обсяги бюджетних асигнувань у цей період з урахуванням недофінансування витрат у січні-серпні.

Щодо видатків та кредитування державного бюджету

За січень-серпень п.р. видатки проведено загалом у сумі 595,2 млрд грн, або 60% бюджетних призначень, у т.ч. за загальним фондом - у сумі 547,1 млрд грн (60,2% бюджетних призначень та 91,5% уточненого плану на 8 місяців /або на 51,1 млрд грн менше/) та за спеціальним фондом - у сумі 48,1 млрд грн (57,8% бюджетних призначень).

Необхідно зауважити, що в звітному періоді проведенню деяких видатків державного бюджету в запланованих обсягах завадили тривале затвердження учасниками бюджетного процесу документів, застосування яких у процесі виконання бюджету визначено Кодексом (порядків використання бюджетних коштів та паспортів бюджетної програми), та неналежна організація процедур закупівель, а стосовно спеціального фонду – ще і неповне використання залишків коштів на початок року і невиконання плану окремих надходжень, що також зазначено у Висновку РП.

Зокрема, станом на 1 вересня п.р. не розпочато проведення видатків загального фонду державного бюджету за 35 бюджетними програмами, незважаючи на наявність відповідних бюджетних асигнувань на звітний період.

Крім того, недоліки у плануванні та організації проведення видатків призвели до прийняття Кабінетом Міністрів рішень про перерозподіл видатків державного бюджету між бюджетними програмами. Відповідно до частин шостої та восьмої статті 23 Кодексу станом на 17.09.2018 р. Комітетом погоджено 41 рішення Уряду щодо передачі бюджетних призначень та перерозподілу видатків державного бюджету за 106 бюджетними програмами (напрямами) по загальному фонду на загальну суму 6,1 млрд грн. Разом з тим, в процесі або за результатами розгляду таких питань у Комітеті заслуховувалися окремі головні розпорядники коштів державного бюджету (зокрема, Мінкультури, Укравтодор, Міненерговугілля) щодо реалізації відповідних бюджетних програм та окремих норм Закону.

Пенсійному фонду спрямовані видатки у сумі 96,36 млрд грн, або 100% плану на січень-серпень 2018 р., що на 31,4% (на 23 млрд грн) більше порівняно з аналогічним періодом 2017 р. На відміну від попередніх двох років загальний обсяг заборгованості Пенсійного фонду за позиками, наданими Казначейством за рахунок єдиного казначейського рахунку, з початку року збільшився на 9,6 млрд грн та на 01.09.2018 р. становив 57,7 млрд грн, що свідчить про погіршення фінансового стану Пенсійного фонду.

Видатки на обслуговування державного боргу проведено в обсязі 66,97 млрд грн, або 51,4% бюджетних призначень та 91,4% плану на січень-серпень п.р.

За 7 місяців п.р. прийнято ряд рішень Уряду про виділення коштів з резервного фонду державного бюджету на загальну суму майже 456,8 млн грн, або 30,45% бюджетних призначень (1,5 млрд грн), при цьому касові видатки становили 159,5 млн грн.

За січень-серпень 2018 року повернуто кредитів до загального фонду в обсязі 3,69 млрд грн, або 61,5% затвердженого на рік показника та 109,3% плану на січень-серпень п.р. До спеціального фонду повернуто кредитів в обсязі 0,26 млрд грн, або 19,3% затвердженого на рік показника.

За 8 місяців п.р. надано кредитів на суму 4,5 млрд грн, або 31,8% затвердженого на рік показника, у т.ч. із загального фонду – на суму 0,75 млрд грн (81,7% затвердженого на рік показника та 92,9% уточненого плану на січень-серпень п.р.) та із спеціального фонду – на суму 3,75 млрд грн (28,3% затвердженого на рік показника).

Станом на 01.08.2018 р. кредиторська заборгованість за видатками загального фонду становила 2,38 млрд грн і збільшилася з початку року на 55,4%, з них прострочена кредиторська заборгованість – майже 1 млрд грн (41,5% від загального обсягу заборгованості) та зменшилася з початку року на 7,2%.

Дебіторська заборгованість за видатками загального фонду станом на 01.08.2018 р. становила 16,25 млрд грн і зменшилася з початку року на 4,7%, з них прострочена дебіторська заборгованість – 2 млрд грн (12,5% від загального обсягу заборгованості) та зменшилася з початку року на 2%.

Відповідно до статті 32 Закону розподіл коштів за напрямами (об’єктами, заходами) за двома бюджетними програмами здійснюється за рішенням Кабінету Міністрів, погодженим з Комітетом. Станом на 17.09.2018 р. за зверненнями відповідних головних розпорядників коштів державного бюджету Комітетом погоджено рішення Кабінету Міністрів щодо розподілу у повному обсязі коштів (4 млрд грн) за бюджетною програмою «Державна підтримка галузі тваринництва» (код 2801540) з наданням ряду рекомендацій Уряду для забезпечення ефективного використання коштів за цією бюджетною програмою та посилення контролю за їх витрачанням (при цьому Мінагрополітики своєчасно інформує Комітет про стан виконання відповідних рекомендацій), а також коштів (345 млн грн згідно з уточненим планом) за бюджетною програмою «Здійснення природоохоронних заходів» (код 2401270), при цьому розподіл таких коштів здійснювався частинами (у сумі 180,9 млн грн /згідно з постановою КМУ від 18.04.2018 № 361/ та у сумі 164,1 млн грн /згідно з постановою КМУ від 04.07.2018 № 537/).

Питання щодо ефективного і своєчасного використання бюджетних коштів та дотримання бюджетного законодавства постійно перебувають на контролі Комітету, про що свідчать заслуховування у Комітеті та його підкомітетах за участю представників Рахункової палати і Мінфіну інформації окремих головних розпорядників коштів державного бюджету (зокрема, Укравтодор, Мінкультури, Міненерговугілля, Мінрегіон, МОЗ) щодо стану реалізації відповідних бюджетних програм у 2018 р.

Щодо трансфертів між державним і місцевими бюджетами

За 8 місяців п.р. трансферти з державного бюджету (дотації та субвенції) передані місцевим бюджетам у сумі 205 млрд грн, що становить 66,3% бюджетних призначень та 94,8% уточненого плану на січень-серпень п.р.

Базова дотація перерахована у сумі 5,46 млрд грн, або 100% плану на січень-серпень п.р. Додаткові дотації, що планувались у цьому періоді, також передано у повному обсязі відповідно до плану на цей період. Реверсна дотація перерахована до державного бюджету у сумі 3,6 млрд грн, або 99,9% плану на звітний період.

Субвенції загального фонду перераховані у сумі 181,7 млрд грн, або 95,6% уточненого плану на січень-серпень п.р., з них субвенції на виконання державних програм соціального захисту населення передані в обсязі 94,55 млрд грн, або 95,6% уточненого плану на січень-серпень п.р. Серед таких субвенцій найбільша за обсягом - субвенція на надання пільг та житлових субсидій населенню на оплату житлово-комунальних послуг, яку перераховано у сумі 57,6 млрд грн, або 99,9% уточненого плану на звітний період та 81,1% бюджетних призначень. У Висновку РП зазначено, що кредиторська заборгованість за наданими пільгами та житловими субсидіями населенню на оплату житлово-комунальних послуг на 01.07.2018 р. становила 8,3 млрд грн (з початку року зменшилася на 18,3 млрд грн), з якої прострочена – 60%, що збільшує наявні ризики незабезпечення до кінця року таких виплат населенню в повному обсязі.

Значну частку у загальному обсязі субвенцій загального фонду, переданих місцевим бюджетам за 8 місяців п.р., становили освітня та медична субвенції, а саме освітня субвенція передана в обсязі 41,1 млрд грн (100% уточненого плану на звітний період), медична субвенція – 40,4 млрд грн (98,1% плану на звітний період).

Статтею 20 Закону надано право Кабінету Міністрів здійснювати розподіл резерву коштів освітньої і медичної субвенцій, а також нерозподілених видатків цих субвенцій для територій Донецької та Луганської областей, на яких органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження, між місцевими бюджетами, а також перерозподіл таких субвенцій між місцевими бюджетами /загальний резерв освітньої субвенції – 2,16 млрд грн; загальний резерв медичної субвенції - 1,38 млрд грн/. При цьому розпорядженнями КМУ від 25.04.2018 р. № 282-р і від 05.09.2018 № 624-р «Про перерозподіл деяких видатків державного бюджету, передбачених Міністерству освіти і науки на 2018 рік» зменшено освітню субвенцію за рахунок нерозподілених видатків відповідно на 1,1 млрд грн і 0,44 млрд грн з відповідним збільшенням видатків за бюджетною програмою 2201160 «Підготовка кадрів вищими навчальними закладами III і IV рівнів акредитації та забезпечення діяльності їх баз практики» /отже, уточнений загальний резерв освітньої субвенції – 0,62 млрд грн/. Однак, на даний час Урядом ще не прийнято рішень щодо розподілу резерву коштів таких субвенцій.

Субвенції спеціального фонду перераховані у сумі 7,9 млрд грн, що становить 47,9% бюджетних призначень.

У Законі деякі трансферти місцевим бюджетам затверджено без розподілу між місцевими бюджетами, який відповідно до частини шостої статті 108 Кодексу має бути здійснений Кабінетом Міністрів за погодженням з Комітетом. Зокрема, на даний час:

- взагалі нерозподілено один вид трансферту місцевим бюджетам - стабілізаційну дотацію (код 3511110) /затверджено у сумі 200 млн грн/;

- залишаються не повністю розподіленими такі трансферти місцевим бюджетам:

субвенція на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій між місцевими бюджетами (код 3511210) /затверджено у сумі 5 млрд грн, не розподілено 2,89 млрд грн/;

субвенція на реалізацію проектів в рамках Надзвичайної кредитної програми для відновлення України (код 2761600) /затверджено у сумі 1,5 млрд грн, не розподілено за загальним фондом 282,5 млн грн/;

субвенція на проведення робіт, пов'язаних зі створенням і забезпеченням функціонування центрів надання адміністративних послуг, у тому числі послуг соціального характеру, в форматі «Прозорий офіс» (код 2511170) /затверджено у сумі 150 млн грн, уточнений план у зв’язку з перерозподілом видатків – 184,8 млн грн, не розподілено 42,1 млн грн/.

субвенція на здійснення заходів щодо підтримки територій, що зазнали негативного впливу внаслідок збройного конфлікту на сході України (код 1611020) /затверджено у сумі 34 млн грн, не розподілено 15,7 млн грн /.

Слід також зауважити, що відповідно до частини п’ятої статті 24-1 Кодексу розподіл коштів державного фонду регіонального розвитку (далі – ДФРР) за адміністративно-територіальними одиницями та інвестиційними програмами і проектами регіонального розвитку затверджується Кабінетом Міністрів за погодженням з Комітетом у тримісячний строк із дня набрання чинності законом про державний бюджет. У Законі загальний обсяг ДФРР на п.р. затверджено у сумі 6 млрд грн, у т.ч. за загальним фондом – 4 млрд грн, за спеціальним фондом – 2 млрд грн. За зверненням Мінрегіону Комітетом погоджено розпорядження КМУ від 23.05.2018 р. № 372-р і від 11.07.2018 № 479-р щодо розподілу коштів ДФРР загалом у сумі 5,81 млрд грн, у т.ч. за загальним фондом – 3,86 млрд грн, за спеціальним фондом – 1,95 млрд грн (з них 0,27 млрд грн - за рахунок залишку коштів на 01.01.2018 р. /0,29 млрд грн/). Отже, на даний час залишаються нерозподіленими кошти ДФРР у сумі 0,48 млрд грн, включаючи затверджені на 2018 рік видатки – 0,46 млрд грн (з них за загальним фондом – 0,14 млрд грн, або 3,5% бюджетних призначень). Тривалий період розподілу вищезазначених видатків створює ризики щодо своєчасного освоєння відповідних бюджетних коштів у п.р. та не сприяє їх ефективному використанню.

Щодо реалізації окремих норм Закону та змін до Закону

З початку року станом на 17.09.2018 р. прийнято 1 закон щодо змін до державного бюджету на 2018 рік, а саме від 13.07.2018 р. № 2513-VIII, згідно з яким найменування бюджетної програми за кодом 1101570 «Підтримка впровадження ринку електричної енергії» замінено на «Державна підтримка вугледобувних підприємств на часткове покриття витрат із собівартості готової товарної вугільної продукції», у зв’язку з чим уточнено спрямування відповідних коштів спеціального фонду державного бюджету /зміни до пункту 17 статті 14 Закону/, а також унормовано право Кабінету Міністрів за результатами стану надходження до спеціального фонду державного бюджету конфіскованих коштів здійснювати перерозподіл таких коштів за погодженням з Комітетом /зміни до статті 28 Закону/.

Окремо потрібно звернути увагу, що за підсумками виконання державного бюджету за І квартал 2018 р. надходження загального фонду державного бюджету становили 226,6 млрд грн, що на 65,6 млрд грн, або на 22,5%, менше плану на цей період. Згідно з частиною другою статті 54 Кодексу у разі недоотримання надходжень загального фонду державного бюджету за результатами квартального звіту більше ніж на 15% суми, передбаченої розписом державного бюджету на відповідний період, Мінфін готує пропозиції про внесення змін до державного бюджету, а Кабінет Міністрів, розглянувши ці пропозиції, подає до Верховної Ради розроблений на їх основі проект закону про внесення змін до закону про державний бюджет не пізніше двох тижнів з дня подання пропозицій Мінфіном. Однак Урядом не було подано на розгляд Верховної Ради відповідних пропозицій. Разом з тим, за підсумками виконання державного бюджету за І півріччя 2018 р. надходження загального фонду державного бюджету становили 496,6 млрд грн, що на 74,1 млрд грн, або на 13%, менше плану на цей період. Таким чином, у відсотковому співставленні стан виконання надходжень загального фонду державного бюджету дещо поліпшився і наразі вже немає підстав для застосування вимог частини другої статті 54 Кодексу.

При цьому слід зазначити, що пунктом 19 Прикінцевих положень Закону доручено Кабінету Міністрів на основі моніторингу виконання державного бюджету за підсумками І кв. 2018 р. розглянути питання щодо можливості підвищення розміру мінімальної зарплати з визначенням його на рівні 4200 грн на місяць з ІІ кв. 2018 р. Виходячи із значного невиконання державного бюджету у звітному періоді, на даний час виникають сумніви щодо можливості реалізації такої норми. Мінфін також повідомив, що результати виконання державного бюджету як у І кв., так і за 5 місяців п.р. не дають підстав та можливостей щодо фінансового забезпечення такого підвищення мінімальної зарплати.

Щодо нормативно-правового забезпечення реалізації окремих норм Закону належить зауважити, що на даний час Кабінетом Міністрів не прийнято рішення щодо розподілу нерозподіленого залишку коштів, джерелом яких у 2017 р. були надходження конфіскованих коштів (за інформацією Казначейства - у сумі 268,8 млн дол. США /гривневий еквівалент у сумі 7 544,7 млн грн за офіційним валютним курсом станом на 01.01.2018 р./), за визначеними статтею 34 Закону напрямами. При цьому у відповідь на звернення Комітету щодо забезпечення належної реалізації цієї норми Мінфіном повідомлено, що у даний час прийняття рішення щодо використання нерозподіленого залишку таких коштів може призвести до недотримання маяка на дефіцит сектора загальнодержавного управління на 2018 рік, визначеного Технічним Меморандумом МВФ.

Поряд з тим, на даний час залишається нереалізованою норма абзацу четвертого пункту 13 Прикінцевих положень Закону щодо доручення Кабінету Міністрів при розподілі коштів у межах видатків загального фонду державного бюджету на 2018 рік за відповідними бюджетними програмами передбачити спрямування коштів на розробку препаратів на основі олігонуклеотидів для нових методів діагностики та лікування раку в сумі 30,6 млн грн за бюджетною програмою "Фундаментальні дослідження, прикладні наукові і науково-технічні розробки, виконання робіт за державними цільовими програмами і державним замовленням, підготовка наукових кадрів, фінансова підтримка розвитку наукової інфраструктури та наукових об’єктів, що становлять національне надбання, забезпечення діяльності наукових бібліотек" (код 6541030).

Викликає занепокоєння стан реалізації статті 24 Закону щодо фінансового забезпечення з державного бюджету у 2018 р. вищих навчальних закладах І-ІІ рівнів акредитації державної власності, з приводу яких до 1 червня п.р. мало бути прийнято рішення про входження до складу вищих навчальних закладів ІІІ-ІV рівнів акредитації державної власності (як структурних підрозділів). Про наявність відповідної проблеми свідчать численні звернення до Комітету та здійснені Урядом у кінці квітня і на початку вересня п.р. перерозподіли видатків МОН щодо збільшення відповідно на 1,1 млрд грн і 0,48 млрд грн видатків на підготовку кадрів вищими навчальними закладами III і IV рівнів акредитації.

Окремо необхідно відмітити, що згідно з пунктами 20, 21 і 22 Прикінцевих положеннях Закону Кабінету Міністрів доручено за підсумками І півріччя п.р. внести на розгляд Верховної Ради пропозиції щодо змін до державного бюджету на 2018 рік у частині:

збільшення стабілізаційної дотації з державного бюджету місцевим бюджетам за результатами виконання місцевих бюджетів у 2018 році;

показників видатків на забезпечення національної безпеки і оборони, додатково опрацювавши це питання спільно з Радою національної безпеки і оборони;

збільшення видатків на фінансове забезпечення Національної суспільної телерадіокомпанії на підставі затверджених в установленому порядку звіту про фінансово-господарську діяльність та фінансового плану НСТУ.

Однак на даний час Урядом не внесено на розгляд Верховної Ради відповідних законодавчих пропозицій.

За результатами розгляду такого питання Комітет з питань бюджету ухвалив рішення:

1. Висновок Рахункової палати про стан виконання закону про Державний бюджет України на 2018 рік у першому півріччі та інформацію щодо виконання державного бюджету у поточному році взяти до відома та врахувати в роботі.

2. Рекомендувати Кабінету Міністрів України:

1) проаналізувати Висновок Рахункової палати про стан виконання закону про Державний бюджет України на 2018 рік у першому півріччі, вжити заходів щодо забезпечення належного виконання державного бюджету у поточному році та опрацювати відповідні пропозиції Рахункової палати;

2) вжити дієвих заходів щодо скорочення податкового боргу та недопущення нарощування нової податкової заборгованості;

3) розглянути можливість наближення строків виплати публічним акціонерним товариством “Національна акціонерна компанія “Нафтогаз України” дивідендів до державного бюджету у 2018 році шляхом внесення змін до розпорядження Кабінету Міністрів України від 26.07.2018 № 535-р, зважаючи на наявність значної недостатності коштів загального фонду державного бюджету протягом поточного року та необхідність своєчасного проведення витрат державного бюджету;

4) доручити Міністерству фінансів і Державній казначейській службі вжити заходів щодо виконання норми абзацу третього пункту 33 розділу VI Бюджетного кодексу України в частині здійснення поквартальної компенсації з державного дорожнього фонду відповідним місцевим бюджетам за підсумками другого кварталу 2018 року;

5) забезпечити виконання вимог статті 20 Закону України «Про Державний бюджет України на 2018 рік» щодо розподілу резерву і нерозподілених видатків освітньої та медичної субвенцій, надавши відповідні доручення Міністерству освіти і науки та Міністерству охорони здоров’я;

6) здійснити розподіл стабілізаційної дотації (код 3511110) та завершити розподіл субвенцій за кодами 1611020, 2511170, 2761600 і 3511210 між місцевими бюджетами, доручивши відповідним міністерствам прискорення підготовки і узгодження необхідних нормативно-правових актів Уряду;

7) завершити розподіл коштів державного фонду регіонального розвитку (код 2761070) за адміністративно-територіальними одиницями та інвестиційними програмами і проектами регіонального розвитку, надавши відповідне доручення Міністерству регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства;

8) забезпечити належну реалізацію статей 24 і 34, абзацу четвертого пункту 13 Прикінцевих положень Закону України «Про Державний бюджет України на 2018 рік», прискоривши прийняття необхідних підзаконних нормативно-правових актів;

9) внести пропозиції щодо змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2018 рік» на виконання норм пунктів 20, 21 і 22 Прикінцевих положень цього Закону;

10) подати Комітету Верховної Ради України з питань бюджету інформацію щодо врахування вищезазначених рекомендацій, включаючи пропозиції Рахункової палати, наведені у її Висновку про стан виконання закону про Державний бюджет України на 2018 рік у першому півріччі.