Щодо підготовки до другого читання проекту Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» щодо спрямування коштів на ремонтно-реставраційні роботи пам’яток культурної спадщини за реєстр. № 5551-2
15 липня 2021, 09:45
Комітет Верховної Ради України з питань бюджету /далі – Комітет/ на своєму засіданні 14 липня 2021 року (протокол № 95) розглянув питання про підготовку до другого читання проекту Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» щодо спрямування коштів на ремонтно-реставраційні роботи пам’яток культурної спадщини (реєстр. № 5551-2).
Проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» щодо спрямування коштів на ремонтно-реставраційні роботи пам’яток культурної спадщини (реєстр. № 5551-2), поданий народними депутатами України Кравчук Є.М., Потураєвим М.Р. та іншими /далі – законопроект/, 1 липня 2021 року Верховною Радою України прийнято за основу з дорученням Комітету з питань бюджету /далі– Комітет/ доопрацювати законопроект з урахуванням поправок і пропозицій суб’єктів права законодавчої ініціативи, скоротивши строк подання таких поправок і пропозицій наполовину, та внести його на розгляд Верховної Ради України у другому читанні (згідно з Постановою Верховної Ради України від 01.07.2021 р. № 1611-ІХ).
У законопроекті шляхом внесення змін до додатків № 3 та № 6 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» /далі – Закон/ пропонується в межах загального обсягу видатків розвитку, визначених за спеціальним фондом державного бюджету Міністерству культури та інформаційної політики України, передбачити видатки за новою бюджетною програмою «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію проектів ремонтно-реставраційних та консерваційних робіт пам'яток культурної спадщини, що перебувають у комунальній власності» у сумі 1 млрд грн та зменшити на таку суму видатки за бюджетною програмою «Фонд розвитку закладів загальнодержавного значення» (код 3801340). У зв’язку з цим передбачається доповнити статтю 14 Закону пунктом 25, визначивши, що кошти, отримані до спеціального фонду Державного бюджету України згідно з пунктом 8 статті 11 Закону (плата за ліцензії на провадження діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор і за ліцензії на випуск та проведення лотерей), спрямовуються на надання такої субвенції.
Відповідно до статті 116 Регламенту Верховної Ради України у встановлені строки /не пізніше 8 липня 2021 року/ до Комітету надійшли пропозиції щодо законопроекту, згруповані та узагальнені у відповідній порівняльній таблиці у кількості 32 пропозицій. Разом з тим, значна кількість поданих пропозицій безпосередньо не стосуються предмету правового регулювання законопроекту, хоча відповідно до частини першої цієї статті пропозиції і поправки до законопроекту, який готується до другого читання, можуть вноситися лише до того тексту законопроекту (розділів, глав, статей, їх частин, пунктів, підпунктів, абзаців, речень), який прийнятий Верховною Радою за основу.
За підсумками опрацювання пропозицій у Комітеті за участю представників Міністерства фінансів України /далі – Мінфін/ та Рахункової палати пропонується в остаточній редакції законопроекту врегулювати ряд питань, зокрема щодо:
1) збільшення показників доходів загального фонду державного бюджету загалом на 8,5 млрд грн за рахунок збільшення показників податку на додатну вартість з ввезених на митну територію України товарів (з передбаченням відповідних змін до статті 1 Закону та додатка № 1 до Закону).
При цьому Мінфіном /лист від 13.07.2021 р. № 04110-02-2/21976/ на запит Комітету поінформовано, що «за результатами першого півріччя 2021 року бюджетний розпис по коду 14070000 (податок на додану вартість з ввезених на митну територію України товарів) перевиконано на 6,5 млрд. гривень»;
2) у зв’язку з цим, збільшення показників видатків загального фонду державного бюджету на 8,5 млрд грн (з передбаченням відповідних змін до статті 1 Закону та додатків № 3 і № 6 до Закону), з них:
збільшення видатків за бюджетними програмами: «Розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування державного значення» (код 3111020) на 5 млрд грн, «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію інфраструктурних проектів та розвиток об'єктів соціально-культурної сфери» (код 3511100) на 2 млрд грн;
збільшення видатків для Міністерства охорони здоров'я за такими бюджетними програмами: «Спеціалізована та високоспеціалізована медична допомога, що надається загальнодержавними закладами охорони здоров’я» (код 2301110) на 110,4 млн грн, «Реалізація державного інвестиційного проекту "Будівництво сучасного лікувально-діагностичного комплексу Національної дитячої спеціалізованої лікарні "Охматдит"» (код 2301810) на 40 млн грн;
збільшення видатків для Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій за бюджетною програмою «Забезпечення інформаційного суверенітету України, розвиток мов корінних народів, що проживають на тимчасово окупованій території Автономної Республіки Крим та м. Севастополь, та фінансова підтримка системи державного іномовлення України» (код 3901080) на 628,4 млн грн;
збільшення видатків для Центральної виборчої комісії на проведення виборів народних депутатів України та депутатів місцевих рад і сільських, селищних, міських голів за відповідними бюджетними програмами (коди 6731020 і 6741020) загалом на 76,1 млн грн
3) перерозподілу показників видатків розвитку Міністерства освіти і науки за спеціальним фондом державного бюджету (з передбаченням відповідних змін до додатків № 3 і № 8 до Закону) в частині передбачення видатків за новою бюджетною програмою «Удосконалення вищої освіти в Україні заради результатів» у сумі 24,7 млн грн /у зв’язку із залученням у п.р. нової позики від МБРР на реалізацію відповідного інвестиційного проекту/ та зменшення на таку суму видатків за бюджетною програмою «Вища освіта, енергоефективність та сталий розвиток» (код 2201610) /з відповідним зменшенням у п.р. обсягу позики від Північної екологічної фінансової корпорації на реалізацію відповідного інвестиційного проекту/;
4) збільшення показників доходів та видатків спеціального фонду державного бюджету на 1,4 млрд грн за рахунок надходжень податку на додану вартість і акцизного податку, сплачених відповідно до пункту 77 підрозділу 2 та пункту 36 підрозділу 5 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, надходжень від добровільно сплачених фізичними особами коштів відповідно до пунктів 9-7 та 9-9 розділу XXI «Прикінцеві та перехідні положення» Митного кодексу України із спрямуванням таких коштів на здійснення заходів, пов’язаних з вакцинацією населення, запобіганням виникненню і поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, та боротьбою з її наслідками, за відповідною бюджетною програмою (код 3511380) (з передбаченням відповідних змін до статей 1, 11, 14 і 36 Закону, додатків № 1 і № 3 до Закону та доповнення Закону новою статтею 11-1).
Такі зміни передбачені у поданому Кабінетом Міністрів України законопроекті про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» щодо заходів із запобігання виникненню та поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, та проведення вакцинації від цієї хвороби за реєстр. № 5671, положення якого подані як пропозиції до законопроекту за реєстр. № 5551-2 на друге читання, включені до відповідної порівняльної таблиці та враховані Комітетом. Тому у разі прийняття Верховною Радою України законопроекту за реєстр. № 5551-2 у другому читанні та в цілому як закону вищезазначений законопроект за реєстр. № 5671 втратить свою актуальність або може вважатися по суті розглянутим;
5) внесення необхідних редакційних та техніко-юридичних поправок, зокрема:
уточнення назви законопроекту щодо виключення слів «щодо спрямування коштів на ремонтно-реставраційні роботи пам’яток культурної спадщини» /оскільки відповідна конкретизація назви законопроекту не у повній мірі охоплює предмет регулювання законопроекту в його остаточній редакції після доопрацюванні до ІІ читання/;
уточнення показників видатків державного бюджету з урахуванням прийнятих законів України від 17 червня 2021 року № 1558-IX і № 1563-IX для узгодження правових норм і дотримання збалансованості бюджетних показників.
Разом з тим, пропонується відхилити пропозиції, що не мають джерел покриття запропонованих додаткових витрат, призведуть до розбалансування бюджетних показників, не містять фінансово-економічних розрахунків або не узгоджуються між собою.
Слід звернути увагу, що у порівняльній таблиці до законопроекту через встановлений формалізований вигляд такої таблиці технічно неможливо відобразити: у графі «Редакція, прийнята в першому читанні» – у повному обсязі зміст додатка № 1 до законопроекту /щодо змін до додатка № 3 до Закону/, який має велику кількість граф і показників; у графі «Законопроект, запропонований головним комітетом в остаточній редакції» – остаточну редакцію додатків до законопроекту за формами, затвердженими Законом (відповідно додатки № 1, № 2, № 3 і № 4 до законопроекту, сформовані в остаточній редакції, додаються до порівняльної таблиці).
Загалом пропонується врахувати 10 пропозицій і відхилити 22 пропозиції та рекомендувати Верховній Раді України законопроект прийняти у другому читанні та в цілому як закон з урахуванням підтриманих пропозицій у запропонованій остаточній редакції, викладеній у порівняльній таблиці до законопроекту, з урахуванням внесення необхідних техніко-юридичних і редакційних правок (порівняльна таблиця до законопроекту та додатки № 1, № 2, № 3 і № 4 до законопроекту в остаточній редакції додаються).
За підсумками розгляду даного питання Комітет з питань бюджету ухвалив рішення: рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» щодо спрямування коштів на ремонтно-реставраційні роботи пам’яток культурної спадщини (реєстр. № 5551-2) прийняти у другому читанні та в цілому як закон в остаточній редакції, викладеній Комітетом з питань бюджету у порівняльній таблиці до законопроекту, з урахуванням внесення необхідних техніко-юридичних і редакційних правок.