Про Висновок Рахункової палати про результати аналізу виконання закону про Державний бюджет України на 2021 рік у січні–вересні та інформацію щодо поточного стану виконання державного бюджету у 2021 році

16 грудня 2021, 10:48

 

Комітет Верховної Ради України з питань бюджету (далі – Комітет) на своєму засіданні 15 грудня 2021 року розглянув Висновок Рахункової палати про результати аналізу виконання закону про Державний бюджет України на 2021 рік у січні–вересні та інформацію щодо поточного стану виконання державного бюджету у 2021 році, відмітивши таке.

Відповідно до вимог частини другої статті 110 Бюджетного кодексу України (далі – Кодекс) і частини третьої статті 7 Закону України «Про Рахункову палату» Рахункова палата подала Верховній Раді України листами від 03.12.2021 р. № 06-2971 та № 06-2973 Висновок про результати аналізу виконання закону про Державний бюджет України на 2021 рік у січні-вересні, затверджений рішенням Рахункової палати від 18.11.2021 р. № 29-1 (далі – Висновок РП), який надійшов на розгляд до Комітету. Висновок РП розміщено на офіційному сайті Рахункової палати.

У Комітеті проаналізовано Висновок РП, останні звітні дані Міністерства фінансів України (далі – Мінфін), Державної казначейської служби України (далі – Казначейство), Державної податкової служби України (далі – ДПС), інших державних органів щодо стану реалізації норм Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» (далі – Закон) та поточного виконання бюджетів, а також інформацію Мінфіну про опрацювання рекомендацій Комітету, наданих Уряду за підсумками розгляду на засіданні Комітету 03.11.2021 р. Висновку Рахункової палати про результати аналізу виконання закону про Державний бюджет України на 2021 рік у першому півріччі і виконання Державного бюджету України за підсумками трьох кварталів 2021 року в частині надходжень загального фонду та інформації щодо виконання державного бюджету у поточному році /лист від 02.12.2021 р. № 04210-03/1-3/37093/, і звернуто увагу на таке.

Щодо змін до Закону

Протягом поточного бюджетного періоду станом на 10.12.2021 р. прийнято 10 законів щодо змін до Закону, а саме:

від 29.01.2021 р. № 1158-ІX (щодо компенсації у зв’язку з підвищенням тарифів на електричну енергію);

від 15.04.2021 р. № 1393-ІX (яким в межах загального обсягу витрат державного бюджету визначено бюджетні призначення Мінагрополітики шляхом зменшення бюджетних призначень Мінекономіки та Міндовкілля);

від 29.04.2021 р. № 1434-ІX (яким доходи державного бюджету збільшено на 13,5 млрд грн, видатки – на 15 млрд грн (передусім передбачено видатки за новими бюджетними програмами «Заходи, пов'язані з боротьбою з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками» і «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію інфраструктурних проектів та розвиток об'єктів соціально-культурної сфери», збільшено видатки за деякими бюджетними програмами (зокрема, «Реалізація програми державних гарантій медичного обслуговування населення» і «Розвиток системи екстреної медичної допомоги та модернізація і оновлення матеріально-технічної бази закладів охорони здоров'я»), надання кредитів з бюджету зменшено на 1,5 млрд грн, а також в межах граничного обсягу дефіциту загального фонду збільшено на 20 млрд грн граничний обсяг державного боргу на 31.12.2021 р. і план внутрішніх запозичень з метою придбання у державну власність в обмін на ОВДП акцій додаткової емісії ПрАТ «Укрфінжитло»);

від 17.06.2021 р. № 1558-ІХ (щодо збільшення видатків на забезпечення здійснення правосуддя місцевими, апеляційними судами);

від 17.06.2021 р. № 1563-ІХ (щодо забезпечення розширеного неонатального скринінгу в Україні);

від 15.07.2021 р. № 1690-ІX (яким доходи і видатки загального фонду збільшено на 8,45 млрд грн (насамперед, збільшено видатки за деякими бюджетними програмами (зокрема, «Розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування державного значення», «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію інфраструктурних проектів та розвиток об'єктів соціально-культурної сфери»), а також збільшено доходи і видатки спеціального фонду на 1,43 млрд грн (із спрямуванням таких коштів за бюджетною програмою «Заходи, пов'язані з боротьбою з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками»);

від 08.10.2021 р. № 1807-IX (яким доходи і видатки загального фонду збільшено на 39,6 млрд грн (зокрема, збільшено видатки на: виплату пільг та житлових субсидій громадянам на оплату житлово-комунальних послуг; розвиток мережі та утримання автомобільних доріг державного значення; виплату грошового забезпечення військовослужбовцям ЗСУ; субвенції місцевим бюджетам на реалізацію інфраструктурних проектів та розвиток об'єктів соціально-культурної сфери і здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій; реалізацію програми державних гарантій медичного обслуговування населення; погашення заборгованості із зарплати працівникам державним вугледобувних підприємств; субвенції місцевим бюджетам на грошову компенсацію за жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які брали участь в антитерористичній операції, та для учасників Революції Гідності, розвідувальну діяльність у сфері оборони);

від 04.11.2021 р. № 1858-IX (щодо збільшення видатків на закупівлі, проектування та встановлення кисневих станцій);

від 02.12.2021 р. № 1931-ІХ (яким доходи і видатки загального фонду збільшено на 21,7 млрд грн (зокрема, збільшено видатки на розвиток мережі та утримання автомобільних доріг державного значення, для Держприкордонслужби, Нацгвардії, ДСНС, передбачено додаткову дотацію місцевим бюджетам на проведення розрахунків протягом опалювального періоду за комунальні послуги та енергоносії, які споживаються установами, організаціями, підприємствами, що утримуються з місцевих бюджетів), а також збільшено доходи і видатки спеціального фонду на 26,9 млрд грн (із спрямуванням таких коштів на субвенцію місцевим бюджетам на погашення заборгованості з різниці в тарифах, що підлягає урегулюванню згідно із Законом України «Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення»);

від 02.12.2021 р. № 1932-ІХ (щодо надання допомоги в рамках Програми "єПідтримка").

Загалом законодавчими змінами до Закону суттєво змінено первинно затверджені основні параметри державного бюджету на 2021 р. зокрема: доходи збільшено на 122,69 млрд грн (або на 11,3%), у т.ч. за загальним фондом – на 94,35 млрд грн, за спеціальним фондом – на 28,34 млрд грн; видатки збільшено на 124,19 млрд грн (або на 9,4%), у т.ч. за загальним фондом – на 94,33 млрд грн, за спеціальним фондом – 29,86 млрд грн; надання кредитів зменшено на 1,5 млрд грн (або на 7,8%). При цьому, граничний обсяг дефіциту державного бюджету не змінено. Значна кількість прийнятих законів щодо змін до Закону (з великим обсягом змін показників державного бюджету) свідчить про необхідність підвищення якості й реалістичності планування та затвердження бюджетних показників.

Щодо макроекономічних показників

Показники державного бюджету на 2021 рік сформовані на підставі основних прогнозних макропоказників економічного і соціального розвитку України на 2021-2023 роки, схвалених постановою КМУ від 29.07.2020 р. № 671. Згідно з статистичними даними основні показники економічного і соціального розвитку України у п.р., зокрема, є такі: ВВП за І, ІІ і ІІІ квартали 2021 р. (порівняно з відповідним періодом 2020 р.) за попередньою оцінкою Держстату відповідно зменшився на 2,2%, збільшився на 5,7% і на 2,4% /враховано при затвердженні бюджету – зростання ВВП на 4,6%/; індекс споживчих цін у листопаді п.р. до грудня 2020 р. – 109,4%, в середньому за 11 місяців п.р. до відповідного періоду 2020 р. – 109,3% /враховано при затвердженні бюджету – відповідно 107,3% і 108,1%/; індекс цін виробників промислової продукції у листопаді п.р. до грудня 2020 р. – 157,9% /враховано при затвердженні бюджету – 108,7%/.

У Висновку РП відмічено, що у січні–вересні п.р. державний бюджет виконувався в умовах відновлення економічного зростання (за оцінкою Рахункової палати, приріст реального ВВП становив 2%), що менше показника, врахованого при затвердженні державного бюджету на 2021 рік.

За попередніми даними Національного банку, обсяг міжнародних резервів станом на 01.12.2021 р. склав 30,55 млрд дол. США і з початку року збільшився на 1,42 млрд дол. США, або на 4,86%. Офіційний курс гривні щодо долара США за січень-листопад п.р. в середньому становив 27,29 грн /прогнозний середньорічний обмінний курс, врахований при затвердженні бюджету, – 29,1 грн/дол. США/.

Кошти бюджетів та інших клієнтів Казначейства становили на 01.12.2021 р. 102,8 млрд грн (проти 80,6 млрд грн на 01.01.2021 р.), у т.ч.: на єдиному казначейському рахунку (далі – ЄКР) – 33,7 млрд грн, на рахунках Казначейства в установах банків – 52 млрд грн, на інших рахунках – 17,1 млрд грн.

Щодо доходів державного бюджету

Доходи державного бюджету за 10 місяців п.р. становили 1019,2 млрд грн, що на 176,7 млрд грн, або на 21%, більше ніж у відповідному періоді минулого року. За Висновком РП збільшення доходів державного бюджету у січні-вересні п.р. порівняно з відповідним періодом 2020 р. відбулося за рахунок, насамперед, зростання імпорту, цін і девальвації гривні.

До загального фонду за січень-жовтень  п.р. доходи надійшли в обсязі 862,1 млрд грн, що на 30,3 млрд грн, або 3,6% більше уточненого плану на звітний період, а відповідно до плану на звітний період, затвердженого розписом державного бюджету з урахуванням лише змін, пов’язаних із змінами до Закону (далі – первинний план), таке перевиконання становить 64,5 млрд грн, або 8,1%. Порівняно з відповідним періодом минулого року такі доходи збільшилися на 19,7%, або на 141,7 млрд грн, при плановому річному збільшенні на 20,1% /уточнений план на 2021 р. до факту за 2020 р./. За оперативними даними Казначейства, за 11 місяців п.р. до загального фонду надійшло доходів в обсязі 984,3 млрд грн, що більше первинного плану на 52 млрд грн, або на 5,6%, та на 178,4 млрд грн, або на 22,1%, більше порівняно з відповідним періодом минулого року.

Зокрема, відбулося перевиконання первинного плану на січень-листопад п.р. за окремими доходами /при цьому річний план деяких з  них вже збільшено змінами до Закону/, наприклад щодо: податку на прибуток підприємств (+5,4 млрд грн, або на 3,8% /річний план збільшено на 38,24 млрд грн/); ПДВ з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) з урахуванням бюджетного відшкодування (+11,7 млрд грн, або на 9,1% /річний план збільшено на 15,73 млрд грн/); ПДВ з ввезених на митну територію України товарів (+21,7 млрд грн, або на 6,9% /річний план збільшено на 37,99 млрд грн/); рентної плати за користування надрами (+13,6 млрд грн, або на 41,6% /річний план збільшено на 8 млрд грн/); акцизного податку з ввезених на митну територію України підакцизних товарів (продукції) (+7,5 млрд грн, або в 2 рази; ввізного мита (+0,9 млрд грн, або на 4% /річний план збільшено на 1,3 млрд грн/); вивізного мита (+0,75 млрд грн, або в 2,8 раза /річний план збільшено на 0,1 млрд грн/); зборів на обов’язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій (+0,69 млрд грн, або на 6,6% /річний план збільшено на 2,85 млрд грн/).

Водночас найбільше невиконання первинного плану на 11 місяців п.р. відбулося щодо таких доходів: акцизний податок з вироблених в Україні підакцизних товарів (продукції) (– 3,6 млрд грн, або на 5,5% /річний план зменшено на 1,3 млрд грн/), податок та збір на доходи фізичних осіб (– 0,67 млрд грн, або на 0,6%).

Бюджетне відшкодування ПДВ за січень-листопад п.р. здійснено в обсязі 142,4 млрд грн, що на 13,7 млрд грн, або на 10,6%, більше такого показника за відповідний період минулого року. При цьому за даними ДПС залишок невідшкодованих сум ПДВ на 01.11.2021 р. становив 22,5 млрд грн (збільшився на 4,2 млрд грн з початку року).

У Висновку РП зауважено, що план доходів загального фонду на січень-вересень п.р. перевиконано внаслідок насамперед значних відмінностей макропоказників у звітному періоді від прогнозних, врахованих у розрахунках доходів державного бюджету, що свідчить про неякісне прогнозування та недоліки планування доходів, поряд з тим, зазначеному перевиконанню доходів сприяло збільшення з початку року суми надміру сплачених до державного бюджету податків, зборів та інших платежів і залишку невідшкодованого платникам ПДВ.

Загалом значне перевиконання доходів загального фонду у звітному періоді та збільшення їх річного плану свідчать про прорахунки прогнозування макропоказників і доходів при складанні проекту державного бюджету на 2021 рік та недоліки помісячного планування доходів.

Варто зазначити, що з урахуванням значного збільшення планових доходів загального фонду у жовтні-грудні п.р. загалом на 72,4 млрд грн (згідно із законами від 08.10.2021 р. №1807-ІХ, від 04.11.2021 р. № 1858-IX, від 02.12.2021 р. № 1931-ІХ і від 02.12.2021 р. № 1932-ІХ) за підсумками 2021 року малоймовірно досягнути значне перевиконання таких доходів, як це мало місце до внесення відповідних змін: лише для виконання збільшеного річного плану доходів /1054,2 млрд грн/ у грудні п.р. має надійти 69,9 млрд грн.

До спеціального фонду за січень-жовтень п.р. надійшло доходів в обсязі 157,1 млрд грн, що становить 125% затвердженого із змінами річного плану (без урахування змін, внесених законом від 02.12.2021 р. № 1931-ІХ) та на 28,8% більше, ніж за відповідний період 2020 р.

Перевиконання затвердженого річного плану доходів спеціального фонду відбулося передусім внаслідок значного перевиконання власних надходжень бюджетних установ (які є найбільшим за обсягом джерелом спеціального фонду), що відбувається щороку: за 10 місяців п.р. надійшло 74,1 млрд грн (або 47,2% загального обсягу фактичних доходів спеціального фонду), що становить 192,2% затвердженого річного плану (тобто на 35,6 млрд грн більше) та на 22,6 млрд грн більше, ніж за відповідний період минулого року.

Найбільшу частку у такому фактичному обсязі власних надходжень бюджетних установ становлять надходження, отримані за рахунок запозичень Укравтодору, залучених під державні гарантії, на розвиток мережі та утримання автомобільних доріг державного значення, що відповідно до постанови КМУ від 26.02.2020 р. № 142 «Про затвердження Порядку здійснення Державним агентством автомобільних доріг запозичень під державні гарантії» відображаються як власні надходження бюджетних установ за кодом класифікації доходів бюджету 25020200 та з 2021 р. включаються до джерел формування державного дорожнього фонду /пункт 2-1 частини другої статті 24-2 Кодексу/. За січень-жовтень п.р. такі надходження становили 28,9 млрд грн (або 39% загального обсягу власних надходжень бюджетних установ).

До державного дорожнього фонду /у частині доходів державного бюджету, визначених пунктом 1 частини другої статті 24-2 Кодексу/ за 10 місяців п.р. надійшло 70,6 млрд грн (або 44,9% загального обсягу фактичних доходів спеціального фонду), що становить 106,2% затвердженого річного плану та на 16,3 млрд грн, або на 30,1%, більше плану на звітний період. Отже, за підсумками 10 місяців п.р. річний затверджений план таких доходів перевиконано на 4,1 млрд грн і є підстави для розподілу відповідного перевищення коштів за напрямами державного дорожнього фонду у порядку, визначеному абзацом шостим частини четвертої статті 24-2 Кодексу.

Поряд з тим, ще на 01.10.2021 р. було перевиконано загальний плановий обсяг доходів спеціального фонду, визначених пунктами 10-12 статті 11 Закону згідно із законом від 15.07.2021 р. № 1690-ІХ (ПДВ з ввезених на митну територію України товарів і акцизного податку з ввезених на митну територію України підакцизних товарів (продукції), що підлягають сплаті відповідно до пункту 77 підрозділу 2 і пункту 36 підрозділу 5 розділу ХХ Податкового кодексу України, та надходжень від добровільно сплачених фізичними особами коштів відповідно до пунктів 9-7 та 9-9 розділу ХХІ Митного кодексу України), що спрямовуються на здійснення заходів щодо боротьби з COVID-19. За інформацією Мінфіну, на 10.12.2021 р. такі доходи загалом становили вже 2,955 млрд грн, що на 1,52 млрд грн (або в 2 рази) більше річного затвердженого плану /1,43 млрд грн/.

Разом з тим, рівень виконання плану деяких доходів спеціального фонду залишається низьким і посилюються ризики їх невиконання за підсумками 2021 р., що також зазначено у Висновку РП.

Зокрема, йдеться про плату за ліцензії на провадження діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор і за ліцензії на випуск та проведення лотерей: за січень-жовтень п.р. надійшло плати у сумі 1,27 млрд грн, або 17,1% річного плану (7,44 млрд грн). Відповідно до пунктів 18-23 і 25 статті 14 Закону надходження цієї плати передбачено спрямувати на видатки за 7 бюджетними програмами (зокрема щодо культури, охорони здоров’я, інфраструктури, соціально-економічного розвитку територій). Як наслідок, ймовірно значне недонадходження зазначеного платежу за 2021 р. та непроведення видатків за відповідними бюджетними програмами у запланованому обсязі.

Крім того, згідно із законом від 02.12.2021 р. № 1931-ІХ збільшено доходи спеціального фонду на 26,9 млрд грн, а саме передбачено спрямування частини надходжень від сплати АТ "Укргазвидобування" рентної плати за користування надрами для видобування природного газу за звітні періоди з вересня 2021 р. по березень 2022 р. (24,65 млрд грн) і від ПДВ, що сплачується підприємствами електроенергетичної галузі, підприємствами, що здійснюють діяльність з виробництва, транспортування та постачання теплової енергії, надають послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води, централізованого водопостачання та централізованого водовідведення (2,25 млрд грн), на погашення заборгованості з різниці в тарифах, що підлягає урегулюванню згідно із Законом України "Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення", при цьому порядок проведення відповідних взаєморозрахунків має затвердити Кабінет Міністрів /стаття 14-1 Закону/. Зважаючи, що до завершення п.р. залишилося півмісяця і ще не прийнято відповідне рішення Уряду, виникає питання щодо спроможності реалізації зазначених норм і показників Закону.

За даними ДПС щодо стану виконання грошових зобов’язань платників податків до державного бюджету слід зазначити, що:

на 01.11.2021 р. переплати становили 85,1 млрд грн (збільшилися на 40,1 млрд грн з початку року), податковий борг81,6 млрд грн (зменшився з початку року на 0,6 млрд грн);

на 01.10.2021 р. обсяги розстрочених і відстрочених податкових зобов’язань становили 1,6 млрд грн (зменшилися з початку року на 0,1 млрд грн); водночас списано податкового боргу у сумі 5,3 млрд грн (на 3,7 млрд грн, або 40,8% менше, ніж у відповідному періоді 2020 р.).

Наявність значного податкового боргу перед державним бюджетом негативно впливає на виконання доходів державного бюджету, свідчить про низький рівень фінансової дисципліни платників податків, недостатність заходів щодо погашення податкового боргу, що здійснюються органами ДПС та іншими уповноваженими органами.

Щодо фінансування державного бюджету та державного боргу

За 10 місяців 2021 р. державний бюджет виконано з дефіцитом, що становив 54,4 млрд грн /при затвердженому граничному обсязі – 246,6 млрд грн/, у т.ч. за загальним фондом – з дефіцитом у сумі 54,9 млрд грн (що менше на 106 млрд грн уточненого плану на звітний період /при затвердженому граничному обсязі – 220,9 млрд грн/), а за спеціальним фондом – з профіцитом у сумі 0,4 млрд грн /при затвердженому граничному обсязі – 25,8 млрд грн/. Нижчий від запланованого на звітний період показник дефіциту загального фонду державного бюджету обумовлений проведенням видатків у менших обсягах від плану при перевиконанні плану доходів та невиконанні плану державних запозичень і надходжень від приватизації державного майна за цей період.

Від приватизації державного майна за січень-жовтень п.р. надійшло до державного бюджету 2,26 млрд грн, з них за загальним фондом – 1,97 млрд грн (в основному від продажу об’єктів малої приватизації), що становить 17% плану на звітний період (або на 9,7 млрд грн менше) при затвердженому річному плановому показнику 12 млрд грн. За спеціальним фондом у липні п.р. надійшло 285,3 млн грн (йдеться про 70% надходжень від приватизації майна установ виконання покарань та слідчих ізоляторів, що належать до сфери управління Мін’юсту та безпосередньо не забезпечують виконання встановлених для них законодавством завдань і функцій), що передбачено пунктом 8 статті 12 Закону без визначення планового показника у державному бюджеті. За оперативними даними Фонду державного майна, на 30.11.2021 р. до державного бюджету від приватизації державного майна надійшло 2,54 млрд грн (при цьому у листопаді – 0,28 млрд грн), з них за загальним фондом –  2,25 млрд грн. Отже, наразі вбачається вірогідним значне невиконання річного плану таких надходжень, що теж  вказано у Висновку РП.

Державні запозичення на фінансування державного бюджету за 10 місяців п.р. здійснені в обсязі 413,7 млрд грн (57,3% затвердженого річного плану), з яких внутрішні запозичення – 284,7 млрд грн, що становить 55% затвердженого річного плану.

За січень-жовтень п.р. до загального фонду державного бюджету державні запозичення залучені у сумі 401,7 млрд грн, що становить 57,6% затвердженого Законом /із змінами згідно з законом від 29.04.2021 р. № 1434-ІХ/ річного плану (697,2 млрд грн) та 76,6% уточненого плану на звітний період (або на 122,7 млрд грн менше), у т.ч.:

внутрішні запозичення – у сумі 284,7 млрд грн від розміщення ОВДП, з них за інформацією Мінфіну від випусків ОВДП, номінованих в іноземних валютах, – у сумі 80,6 млрд грн (2,4 млрд дол. США та 418,1 млн євро). Довідково: у січні-листопаді п.р. середньозважена дохідність ОВДП, номінованих у гривні, становила 11,36%, у доларах США – 3,77%, у євро – 2,5%, і зросла порівняно з таким показником за 2020 р. /10,2%, 3,38% і 2,27% відповідно/. Зазначене призведе до збільшення видатків на обслуговування державного внутрішнього боргу в наступних бюджетних періодах, що теж вказано у Висновку РП;

зовнішні запозичення – у сумі 117 млрд грн, з них за інформацією Мінфіну: 48,2 млрд грн (1,75 млрд дол. США) – шляхом розміщення (включаючи додаткове розміщення) 8-річних ОЗДП під 6,876% річних; 37,9 млрд грн (1 млрд СПЗ) – отримання коштів загального розподілу спеціальних прав запозичення, схваленого 02.08.2021 р. Радою керуючих МВФ; 18 млрд грн (0,6 млрд євро) – надходження коштів в рамках макрофінансової допомоги ЄС; 9,6 млрд грн (350 млн дол. США) – отримання позики МБРР для системного проекту «Перша позика на політику розвитку у сфері економічного відновлення»; 3,1 млрд грн (117,4 млн дол. США) – отримання позик МБРР в рамках проектів «Модернізація системи соціальної підтримки населення України» (15 млн дол. США), «Друге додаткове фінансування, спрямоване на подолання наслідків пандемії СOVID-19» (55 млн дол. США), «Додаткове фінансування для проекту «Модернізація системи соціальної підтримки населення України» (5 млн дол. США) і «Додаткове фінансування Проекту «Поліпшення охорони здоров'я на службі в людей» (12,4 млн дол. США) та «Екстрене реагування на COVID-19 та вакцинація в Україні» (30 млн дол. США).

При цьому у червні п.р. відповідно до статті 31 Закону та постанови КМУ від 29.03.2021 р. № 268 «Про збільшення статутного капіталу приватного акціонерного товариства “Експортно-кредитне агентство”» Мінфіном здійснено понадплановий випуск ОВДП у сумі 1,8 млрд грн /із строком обігу до 15 р. та відс. ставкою доходу до 9,3% річних/ в обмін на акції додаткової емісії зазначеного товариства. Крім того, відповідно до статті 30 Закону прийнято постанову КМУ від 22.09.2021 р. № 982 «Деякі питання випуску облігацій внутрішньої державної позики з подальшим придбанням акцій додаткової емісії приватного акціонерного товариства “Українська фінансова житлова компанія”», згідно з якою доручено Мінфіну здійснити випуск ОВДП на суму 20 млрд грн (що передбачено у державному бюджеті згідно із законом від 29.04.2021 р. № 1434-ІХ) /із строком обігу до 15 р. та відс. ставкою доходу до 13% річних/ в обмін на акції додаткової емісії зазначеного товариства, але у бюджетній звітності за 10 місяців п.р. така операція не відображена (за оперативними даними Мінфіну /за інформацією на його офіційному сайті/, таку операцію проведено у листопаді).

Щодо коштів від МВФ внаслідок розподілу спеціальних прав запозичень у рамках допомоги країнам-учасницям МВФ у відновленні економіки, що постраждала внаслідок пандемії коронавірусу, слід звернути увагу, що за інформацією Мінфіну, 23.08.2021 р. Україна отримала близько 2,7 млрд дол. США (1.928,2 млн СПЗ) і такі кошти відповідно до методології МВФ відображатимуться як довгострокові зовнішні запозичення, при цьому на 01.12.2021 р. на фінансування загального фонду спрямовано частину таких коштів у сумі 1 млрд СПЗ.

За оперативними даними Мінфіну /за інформацією на його офіційному сайті/, фактичні державні запозичення до загального фонду за січень-листопад 2021 р. становили 478,8 млрд грн, або 78,2% уточненого плану на цей період. Таким чином, для виконання річного уточненого плану таких запозичень /699 млрд грн/ у грудні п.р. належало б залучити 220,2 млрд грн, що вбачається практично неможливим у сучасних умовах.

Таким чином, щодо стану надходжень загального фонду державного бюджету за 10 і 11 місяців п.р. слід зауважити, що незважаючи на перевиконання доходів, відбулося значне недоотримання коштів від державних запозичень і приватизації державного майна.

Загалом суттєвими є ризики неотримання у визначених Законом обсягах надходжень загального фонду від державних запозичень і приватизації державного майна та, як наслідок, неможливості здійснення у запланованому обсязі видатків і надання кредитів, на що також звертає увагу Рахункова палата.

Зовнішні запозичення до спеціального фонду (від іноземних держав, іноземних фінансових установ і міжнародних фінансових організацій на реалізацію інвестиційних проектів) за 10 місяців п.р. становили 11,97 млрд грн, або лише 48,8% затвердженого річного плану, хоча на 4,8 млрд більше, ніж за аналогічний період 2020 р. Отже, стан залучення таких запозичень поліпшився порівняно з попереднім роком, однак залишається недостатнім та є наслідком системних недоліків у плануванні і використанні зазначених коштів. Керуючись частиною другою статті 4 Закону та частинами шостою і восьмою статті 23 Кодексу, на 01.12.2021 р. прийнято 6 рішень Уряду, якими за спеціальним фондом здійснено перерозподіли обсягів залучення відповідних кредитів (позик) та витрат за відповідними бюджетними програмами загалом на суму 7,67 млрд грн, що мало сприяти більш ефективному управлінню цими ресурсами і підвищенню рівня їх залучення, але водночас є результатом неякісного бюджетного планування.

Фонд гарантування вкладів фізичних осіб у лютому 2021 р. здійснив дострокове погашення векселів, що видані ним в обмін на ОВДП, у сумі 2 млрд грн, що згідно з пунктом 5 статті 12 і пунктом 13 статті 14 Закону зараховано до спеціального фонду державного бюджету та спрямовано на забезпечення функціонування Фонду розвитку підприємництва. Крім того, у вересні п.р. за відповідним кодом надходжень понадпланово зараховано ще 2,07 млрд грн. За 10 місяців п.р. такі кошти використано у сумі 2,5 млрд грн, або 61,5% фактичних надходжень.

Платежі з погашення державного боргу за січень-жовтень п.р. здійснені у сумі 391,8 млрд грн (83,6% затвердженого річного показника та 97% уточненого плану на звітний період), у т.ч. на погашення внутрішнього боргу – 298,1 млрд грн, зовнішнього боргу – 93,7 млрд грн. Видатки на обслуговування державного боргу за січень-жовтень п.р. проведено в обсязі 116,6 млрд грн, або 73,5% бюджетних призначень та на 7,1%, або на 8,96 млрд грн менше уточненого плану на звітний період. Крім того, здійснено першу виплату за державними деривативами у сумі 997,7 млн грн (або 86,4% бюджетних призначень). За оперативними даними Мінфіну /за інформацією на його офіційному сайті/, платежі з погашення державного боргу за січень-листопад п.р. становили 412,3 млрд грн (96,4% плану), платежі з обслуговування – 142,4 млрд грн (96,4% плану).

Загальний обсяг державного та гарантованого державою боргу на 31.10.2021 р. становив 2.438,6 млрд грн та зменшився з початку року у гривневому еквіваленті на 113,3 млрд грн, або на 4,4%. Обсяг державного боргу зменшився з початку року на 95,3 млрд грн, або на 4,2%, і становив 2.163,94 млрд грн (затверджений граничний обсяг на 31.12.2021 р. (із змінами) – 2.564,9 млрд грн). Гарантований державою борг порівняно з початком року зменшився на 18 млрд грн, або на 6,1%, і становив 274,66 млрд грн (затверджений граничний обсяг на 31.12.2021 р. – 350,5 млрд грн). Зменшення боргу у гривневому еквіваленті є наслідком ревальвації гривні до іноземних валют, в яких номіновано борг, порівняно з початком року (офіційній курс гривні до долара США на 31.12.2020 р. – 28,27 грн, на 31.10.2021 р. – 26,33 грн), на що також звертає увагу Рахункова палата.

За звітними даними у січні-жовтні п.р. державні гарантії надано загалом у сумі 38,9 млрд грн (затверджений граничний обсяг – 88,67 млрд грн), у т.ч.: за внутрішніми зобов’язаннями Укравтодору – майже 10 млрд грн; за зовнішніми зобов’язаннями ДП НЕК «Укренерго» – 136 млн євро, або 4,7 млрд грн, АТ «Укрзалізниця» – 150 млн євро, або 5,1 млрд грн, Укравтодору – 700 млн дол. США, або 19,1 млрд грн. Отже, відповідно до підпункту «г» пункту 1 статті 6 Закону на 01.11.2021 р. надано державні гарантії за запозиченнями Укравтодору на загальну суму 29,1 млрд грн (згідно з постановою КМУ від 15.09.2021 р. № 978 передбачається надання державної гарантії Укравтодору ще у сумі 0,9 млрд грн). Згідно з постановою КМУ від 02.12.2021 № 1262 передбачається надання державних гарантій за портфельними гарантіями 12 банкам-кредиторам на загальну суму 8 млрд грн. Разом з тим, надання державних гарантій за пунктом 1 статті 6 Закону обмежено на рівні до 40 млрд грн за 6 напрямами, з яких до 10 млрд грн – за портфельними гарантіями /підпункт «б»/, до 20 млрд грн – для фінансування програм, пов’язаних із підвищенням обороноздатності і безпеки держави /підпункт «в»/.

Для фінансування загального фонду державного бюджету у звітному періоді залучалися залишки бюджетних коштів на початок п.р. та кошти ЄКР, на що теж вказує Рахункова палата, зокрема:

залишки коштів за загальним фондом зменшилися з початку року на 11,8 млрд грн та на кінець жовтня п.р. становили 0,8 млрд грн (натомість залишки коштів за спеціальним фондом збільшилися на 15,2 млрд грн і становили відповідно 70,7 млрд грн);

у березні, червні, вересні і жовтні залучалися кошти ЄКР для покриття тимчасових касових розривів загального фонду відповідно у сумах 10,3 млрд грн, 12 млрд грн, 28,2 млрд грн і 35,9 млрд грн (при цьому залучені у березні і червні кошти повернуто відповідно у квітні і липні-серпні, до завершення п.р. необхідно повернути 35,9 млрд грн /відповідно до вимог частини п’ятої статті 43 Кодексу та постанови КМУ від 31.03.2021 № 307/).

Щодо видатків та кредитування державного бюджету

За січень-жовтень п.р. видатки проведено загалом у сумі 1070,5 млрд грн, або 77,3% бюджетних призначень (без урахування змін, внесених законами від 04.11.2021 р. № 1858-IX, від 02.12.2021 р. № 1931-ІХ і від 02.12.2021 р. № 1932-ІХ, якими бюджетні призначення збільшені загалом на 59,65 млрд грн), у т.ч. за загальним фондом у сумі 921,8 млрд грн (74% бюджетних призначень /без урахування змін, внесених вищевказаними законами, якими бюджетні призначення збільшені загалом на 32,75 млрд грн/ та 92,7% уточненого плану на звітний період, або на 72,3 млрд грн менше) та за спеціальним фондом – у сумі 148,7 млрд грн (106,8% бюджетних призначень /без урахування змін, внесених законом від 02.12.2021 р. № 1931-ІХ, яким бюджетні призначення збільшені на 26,9 млрд грн/.

У Висновку РП зазначено, що видатки державного бюджету в січні-вересні п.р. становили 68,1% плану на рік, при цьому проведено 37,7% передбачених на 2021 рік видатків на придбання предметів, матеріалів, інвентарю, обладнання, у т.ч. довгострокового користування, капітальний ремонт, будівництво (придбання), реконструкцію та реставрацію, як наслідок, 62,3% запланованих на рік коштів на такі видатки мають бути використані в жовтні-грудні, що посилило ризики невиконання до кінця року запланованих видатків за окремими бюджетними програмами, неефективного управління коштами державного бюджету і зростання заборгованості.

На 01.11.2021 р. не розпочато проведення видатків загального фонду державного бюджету за 35 бюджетними програмами, незважаючи на наявність відповідних бюджетних асигнувань на звітний період.

Відповідно до наданої Мінфіном щомісячної інформації щодо стану затвердження порядків використання бюджетних коштів та паспортів бюджетних програм слід зазначити, що:

на 25.11.2021 р. з 92 бюджетних програм, які потребують затвердження порядків використання коштів, прийнято постанови за 85 бюджетними програмами (або 92,4%), отже на вказану дату не затверджено порядки використання бюджетних коштів за 7 бюджетними програмами (або 7,6%);

на 29.11.2021 р. з 545 паспортів бюджетних програм, що потребують затвердження у п.р. (з урахуванням змін до Закону), до Мінфіну надійшло 530 паспортів (або 97,2%), з них погоджено Мінфіном 528 паспорти, а не подано на погодження 15 паспортів бюджетних програм (або 2,8%).

За інформацією на офіційному сайті Казначейства, на 14.12.2021 р. не затверджені порядки за 4 бюджетними програмами та до Казначейства не надійшли затверджені паспорти за 14 бюджетними програмами.

У 2021 р. згідно з статтею 28 Закону розподіл коштів за напрямами (об’єктами, заходами) за 11 бюджетними програмами /більшість з яких стосується будівництва/придбання житла для військовослужбовців/ здійснюється за рішенням Кабінету Міністрів, погодженим з Комітетом. На 10.12.2021 р. прийнято 13 відповідних рішень Уряду (з урахуванням перерозподілів таких коштів), з них 12 рішень погоджено Комітетом, а 1 рішення щодо бюджетної програми «Здійснення природоохоронних заходів, зокрема з покращення стану довкілля» (код 2701270) Комітетом направлено на доопрацювання.

Таким чином, у звітному періоді проведенню багатьох видатків державного бюджету в запланованих обсягах завадило повільне використання коштів розпорядниками, тривале затвердження порядків використання бюджетних коштів, паспортів бюджетних програм та розподілів коштів, що є наслідком системних недоліків у плануванні і виконанні видатків головними розпорядниками коштів.

За оперативними даними Казначейства /за інформацією на офіційному сайті Мінфіну/, за січень-листопад 2021 р. видатки загального фонду становили 1048,1 млрд грн, або 93,5% уточненого плану на звітний період, фінансове забезпечення соціальних видатків, видатків на оборону, на обслуговування боргу та трансферти місцевим бюджетам здійснювалося у повному обсязі відповідно до розпису на підставі платіжних доручень. Однак, для забезпечення виконання запланованих видатків загального фонду у повному обсязі відповідно до бюджетних призначень (визначених у сумі 1278,2 млрд грн з урахуванням внесених до Закону змін) у грудні п.р. необхідно було б провести видатки у сумі 230,1 млрд грн, що видається нереалістичним з огляду на ймовірне невиконання загального планового обсягу надходжень загального фонду (про що вище зазначено). Відтак, може виникнути ситуація щодо неможливості проведення до завершення п.р. окремих видатків загального фонду (що не є захищеними статтями) згідно з взятими бюджетними зобов’язаннями і відповідно утворення кредиторської заборгованості за такими видатками.

Відповідно до частин шостої, восьмої і п’ятнадцятої статті 23 Кодексу на 10.12.2021 р. Комітетом розглянуто і погоджено 81 рішення Кабінету Міністрів щодо передачі бюджетних призначень та перерозподілу видатків державного бюджету (з урахуванням 8 рішень, що містять також розподіл міжбюджетних трансфертів, та 13 рішень щодо розподілу коштів згідно із статтею 36 Закону). Значна кількість таких рішень вказують на наявність серйозних прорахунків у бюджетному плануванні, що підтверджує відсутність чітких пріоритетів у діяльності головних розпорядників коштів та комплексних підходів в управлінні бюджетними коштами.

Згідно з пунктом 24 статті 14 Закону із спеціального фонду державного бюджету передбачено здійснення заходів, пов’язаних з вакцинацією населення і запобіганням поширенню на території України COVID-19 та боротьбою з її наслідками, збільшення зарплати працівникам медичних закладів (за рахунок джерел, визначених пунктом 9 статті 11 та пунктом 9 статті 12 Закону) за рішеннями Кабінету Міністрів, погодженими з Комітетом. При цьому джерело, визначене пунктом 9 статті 11 Закону, у п.р. не надходило. Водночас пунктом 9 статті 12 Закону на вказану мету передбачено спрямувати залишок коштів, джерелом формування яких були надходження, визначені пунктами 14, 15 та 16 статті 11 Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» /які у 2020 р. було спрямовано до Фонду боротьби з COVID-19, але не використано чи не розподілено/, що за інформацією Мінфіну на 01.01.2021 р. становив 6,1 млрд грн. На 10.12.2021 р. прийнято 9 рішень Уряду, погоджених з Комітетом, про спрямування зазначеного залишку коштів на вказану мету загалом у сумі 6,07 млрд грн, отже нерозподілений залишок таких коштів становить 29,6 млн грн.

Поряд з тим, шляхом внесення змін до Закону (законами від 29.04.2021 р. № 1434-ІХ, від 15.07.2021 р. № 1690-IX і від 02.12.2021 р. № 1932-IX) у державному бюджеті визначено видатки державного бюджету за новою бюджетною програмою «Заходи, пов'язані з боротьбою з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками» (код 3511380) у сумі 6,63 млрд грн, у т.ч. за загальним фондом – 5,2 млрд грн, за спеціальним фондом – 1,43 млрд грн, розподіл яких відповідно до статті 36 Закону має здійснюватися за рішенням Кабінету Міністрів, погодженим з Комітетом. На 10.12.2021 р. за загальним фондом такі видатки розподілені у сумі 3 млрд грн відповідно до 4 рішень Уряду (погоджених з Комітетом), а за спеціальним фондом прийнято 12 рішень Уряду (9 з яких погоджено з Комітетом) щодо розподілу видатків на загальну суму 2,2 млрд грн (з урахуванням перевиконання плану відповідних доходів, які є джерелом проведення зазначених видатків, про що вище зазначено), отже нерозподілені видатки за вказаною бюджетною програмою за загальним фондом становлять 2,2 млрд грн. За інформацією Мінфіну, на 10.12.2021 р. видатки за загальним фондом проведено у сумі 2,9 млрд грн (не використано 0,1 млрд грн з виділених коштів); за спеціальним фондом – 0,48 млрд грн (не використано 1,73 млрд грн з виділених коштів).

На виконання статті 23 Закону прийнято 4 рішення Кабінету Міністрів про розподіл бюджетних призначень за бюджетною програмою «Забезпечення окремих видатків районних державних адміністрацій, пов’язаних з ліквідацією районів» (код 3511270) на загальну суму 1024,9 млн грн, або 90,9% бюджетних призначень /1.126,9 млн грн/, нерозподілені видатки становлять 102 млн грн.

У структурі видатків загального фонду державного бюджету, здійснених за січень-жовтень п.р., за економічною класифікацією найбільшу питому вагу становили видатки на: соціальне забезпечення – 269,1 млрд грн (29,2% загального обсягу видатків і 80,5% уточненого річного плану), оплату праці бюджетних установ – 171,8 млрд грн (18,6% і 81% відповідно), обслуговування боргових зобов’язань – 116,5 млрд грн (12,6% і 73,8% відповідно), поточні трансферти місцевим бюджетам – 105,3 млрд грн (11,4% і 82,1% відповідно).

Пенсійному фонду протягом січня-жовтня 2021 р. спрямовані видатки за загальним фондом державного бюджету у сумі 166,3 млрд грн, що становить 85,1% бюджетних призначень і 100% уточненого плану на звітний період та на 2,8 млрд грн (або на 1,6%) менше порівняно з аналогічним періодом 2020 р. При цьому за інформацією на офіційному сайті Казначейства за 11 місяців 2021 р. за рахунок ЄКР надано позики на покриття тимчасових касових розривів Пенсійному фонду загалом у сумі 171 млрд грн, з яких повернуто 156,2 млрд грн, як наслідок станом на 01.12.2021 р. загальний обсяг заборгованості Пенсійного фонду за відповідними позиками /з урахуванням заборгованості попередніх років/ становив 76,9 млрд грн і збільшився з початку року на 14,8 млрд грн. За інформацією Мінфіну, з урахуванням виконання рішень Уряду щодо проведення перерахунків пенсій, зокрема, підвищення рівня пенсійного забезпечення окремих категорій осіб, динаміки видатків на пенсійні виплати протягом п.р., забезпечення щомісячної доплати до розмірів пенсії, призначених військовослужбовцям, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції), поліцейським та деяким іншим особам, виникла потреба в додаткових асигнуваннях для забезпечення цих виплат, відтак немає можливості погашення в повному обсязі позик, наданих у п.р. Отже, порівняно з минулим роком фінансовий стан Пенсійного фонду у п.р. погіршився, збільшилася залежність цього фонду від ресурсів державного бюджету та позик за рахунок ЄКР, а також посилилися ризики щодо неспроможності погасити таку заборгованість перед ЄКР.

Згідно з даними Казначейства за січень-жовтень п.р. відповідно до прийнятих рішень Кабінету Міністрів про виділення коштів з резервного фонду державного бюджету розподілено відповідні кошти на загальну суму 434,2 млн грн (або 28,9% бюджетних призначень), з них касові видатки становили 328,7 млн грн (або 21,9% бюджетних призначень).

За січень-жовтень 2021 р. повернуто кредитів до загального фонду державного бюджету в обсязі 6,7 млрд грн, або 83% затвердженого річного показника та 104,9% плану на звітний період. До спеціального фонду повернуто кредитів в обсязі 273,6 млн грн, або 50,7% затвердженого річного показника.

За 10 місяців п.р. надано кредитів з державного бюджету на суму 10,1 млрд грн, або 57,2% бюджетних призначень /зменшених на 1,5 млрд грн законом від 29.04.2021 р. № 1434-ІХ/, у т.ч. із загального фонду – 1,8 млрд грн (37,1% бюджетних призначень (із змінами) і 37,2% уточненого плану на звітний період), із спеціального фонду – 8,2 млрд грн (65,1% бюджетних призначень (із змінами)).

На 01.11.2021 р. за видатками загального фонду кредиторська заборгованість становила 4,5 млрд грн і збільшилася на 48,6% з початку п.р., з них прострочена заборгованість – 1,2 млрд грн (26,2% від загального обсягу заборгованості, збільшилася на 14% з початку п.р.), а дебіторська заборгованість становила 35,3 млрд грн і зменшилася на 8,4% з початку п.р., з них прострочена заборгованість – 4,6 млрд грн (13,1% від загального обсягу заборгованості, збільшилася на 26,6% з початку п.р.).

Щодо трансфертів між державним і місцевими бюджетами

За січень-листопад п.р. трансферти з державного бюджету надані місцевим бюджетам у сумі 156,5 млрд грн, що становить 85,7% уточненого річного плану /без урахування змін, внесених законом від 02.12.2021 р. № 1931-ІХ/ та 95,6% уточненого плану на звітний період, у т.ч. за загальним фондом – 131,2 млрд грн, за спеціальним фондом – 25,4 млрд грн.

Базова дотація перерахована у сумі 14,4 млрд грн, або 100% плану на січень-листопад п.р. Додаткові дотації також надано у повному обсязі відповідно до плану на звітний період. Реверсна дотація перерахована до державного бюджету у сумі 9,5 млрд грн, або 100% плану на звітний період.

Субвенції загального фонду перераховані у сумі 110,7 млрд грн, або 98,6% уточненого плану на січень-листопад п.р. Серед таких субвенцій значну частку становила освітня субвенція (81,1%), яку перераховано за 11 місяців у сумі 89,8 млрд грн (99,6% бюджетних асигнувань). Резерв освітньої субвенції /виходячи з додатка № 5 до Закону/ передбачено у сумі 668,4 млн грн. Розпорядженнями КМУ від 17.03.2021 р. № 199-р і від 09.12.2021 № 1629-р передбачено перерозподіл обсягу освітньої субвенції між місцевими бюджетами, в рамках якого зменшено резерв цієї субвенції на 23,4 млн грн. На даний час інших рішень щодо розподілу таких коштів Урядом не прийнято. Разом з тим, за інформацією Мінфіну /на його офіційному сайті/, на 01.11.2021 р. на рахунках місцевих бюджетів акумульовано 6,8 млрд грн невикористаних залишків коштів цієї субвенції (збільшилися з початку року на 1,5 млрд грн), однією з причин накопичення залишків освітньої субвенції є повільне прийняття рішень місцевими органами влади щодо використання цих коштів на потреби закладів освіти як на оновлення матеріально-технічної бази закладів освіти, так і на виплату зарплати педагогічним працівникам.

За спеціальним фондом найбільшою є субвенція на фінансове забезпечення будівництва, реконструкції, ремонту і утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах (що є складовою державного дорожнього фонду), яку перераховано у сумі 21,7 млрд грн (або 100% плану на січень-листопад п.р. та 91,9% уточненого плану на рік). При цьому згідно з частиною четвертою статті 24-2 Кодексу Урядом здійснено розподіл додаткового обсягу цієї субвенції між місцевими бюджетами у сумі 3,3 млрд і 2,16 млрд грн у зв’язку з перевищенням загального обсягу фактичних надходжень державного дорожнього фонду річного плану на 2020 р. і 2021 р. відповідно /розпорядження КМУ від 14.04.2021 р. № 356-р і від 03.11.2021 р. № 1433-р /, що погоджено з Комітетом.

У Законі (із внесеними до нього змінами) 24 субвенції затверджено без розподілу між місцевими бюджетами, відтак розподіли зазначених трансфертів відповідно до частини шостої статті 108 Кодексу мають бути здійснені Кабінетом Міністрів за погодженням з Комітетом (крім субвенції на проведення виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, розподіл якої здійснюється у порядку, визначеному відповідним законом про місцеві вибори, а також субвенції на реалізацію проектів у рамках Надзвичайної кредитної програми для відновлення України, розподіл якої згідно з статтею 18 Закону здійснюється Кабінетом Міністрів). На 10.12.2021 р. Комітет розглянув 48 рішень Уряду щодо погодження розподілу і перерозподілу трансфертів між місцевими бюджетами, при цьому погоджено 47 рішень і 1 рішення /постанова КМУ від 17.05.2021 р. №476/ повернуто на доопрацювання. Однак на 10.12.2021 р. залишаються нерозподіленими субвенції місцевим бюджетам на:

фінансування заходів соціально-економічної компенсації ризику населення, яке проживає на території зони спостереження (код 2411030) /затверджено за загальним фондом у сумі 137,5 млн грн/;

погашення заборгованості з різниці в тарифах, що підлягає урегулюванню згідно із Законом України «Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення» (код 2761380) /затверджено законом від 02.12.2021 р. № 1931-ІХ за спеціальним фондом у сумі 26.903,7 млн грн/;

розвиток комунальної інфраструктури, у тому числі на придбання комунальної техніки (код 2761490) /затверджено законом від 02.12.2021 р. № 1931-ІХ за загальним фондом у сумі 100 млн грн/;

реалізацію проектів в рамках Програми з відновлення України (код 2761610) /затверджено законом від 08.10.2021 р. № 1807-ІX за спеціальним фондом у сумі 1 млн грн/;

створення центрів культурних послуг (код 3811060) /затверджено за спеціальним фондом у сумі 200 млн грн/.

Крім того, наразі не розподілені у повному обсязі субвенції місцевим бюджетам на:

реалізацію програми «Спроможна школа для кращих результатів» (код 2211260) /затверджено за загальним фондом у сумі 1 млрд грн, уточнений план (з урахуванням перерозподілу видатків) – 991,35 млн грн, не розподілено 1,56 млн грн, або 0,2% уточненого плану/;

реалізацію проектів у рамках Надзвичайної кредитної програми для відновлення України (код 2761600) /затверджено (із змінами) у сумі 1.485,6 млн грн, уточнений план (з урахуванням перерозподілу видатків) – у сумі 1.085,6 млн грн, у т.ч. за загальним фондом – 285,6 млн грн, за спеціальним фондом – 800 млн грн, не розподілено 99,86 млн грн (за загальним фондом)/;

розвиток спортивної інфраструктури (код 3411220) /затверджено (із змінами) за загальним фондом у сумі 854,4 млн грн, уточнений план (з урахуванням перерозподілу видатків) – 1.612,9 млн грн, не розподілено 354,4 млн грн/;

здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій (код 3511210) /затверджено (із змінами) у сумі 8,5 млрд грн, уточнений план (з урахуванням перерозподілу видатків) – 8,95 млрд грн, у т.ч. за загальним фондом – 5.611,6 млн грн, за спеціальним фондом – 3.338,4 млн грн, не розподілено за загальним фондом – 0,47 млн грн, за спеціальним фондом – 2.876,3 млн грн/;

реалізацію проектів ремонтно-реставраційних та консерваційних робіт пам'яток культурної спадщини, що перебувають у комунальній власності (код 3811070) /затверджено (із змінами) за спеціальним фондом у сумі 1 млрд грн, уточнений план за загальним фондом (у зв’язку з перерозподілом видатків) – 261,4 млн грн, не розподілено за загальним фондом – 0,08 млн грн, за спеціальним фондом – 985,9 млн грн/;

здійснення заходів щодо підтримки територій, що зазнали негативного впливу внаслідок збройного конфлікту на сході України (код 3911020) /затверджена за загальним фондом у сумі 125 млн грн, не розподілено 11,4 млн грн, або 9,1%/.

Тривале затвердження або внесення змін до порядків і умов надання окремих субвенцій, їх розподілів між місцевими бюджетами може спричинити ненадання декількох субвенцій взагалі або надання окремих субвенцій в обсягах менше плану, та, як наслідок, невиконання у запланованих обсягах відповідних видатків місцевих бюджетів, що свідчить про низьку виконавську дисципліну відповідальних учасників бюджетного процесу.

Окремо слід зазначити, що відповідно до частини п’ятої статті 24-1 Кодексу розподіл коштів державного фонду регіонального розвитку (далі – ДФРР) за адміністративно-територіальними одиницями та інвестиційними програмами і проектами регіонального розвитку затверджується Кабінетом Міністрів за погодженням з Комітетом у двомісячний строк з дня набрання чинності законом про державний бюджет. У державному бюджеті на 2021 рік обсяг ДФРР визначено за загальним фондом у сумі 4,5 млрд грн. За зверненнями Мінрегіону Комітетом погоджено 4 рішення Уряду /розпорядження КМУ від 12.04.2021 р. № 297-р, від 16.06.2021 р. № 660-р, від 20.10.2021 р. № 1250-р і від 10.11.2021 р. № 1432-р/, згідно з якими затверджено перелік відповідних програм і проектів. Зазначені видатки за 10 місяців п.р. проведено в сумі 2,45 млрд грн, або 70,6% плану на цей період (3,48 млрд грн). Отже, здійснення таких видатків не у повному обсязі спричинено передусім несвоєчасним розподілом коштів ДФРР.

За підсумками розгляду даного питання, керуючись статтями 14 і 24 Закону України «Про комітети Верховної Ради України» та статтею 109 Бюджетного кодексу України, Комітет з питань бюджету ухвалив таке рішення:

1. Висновок Рахункової палати про результати аналізу виконання закону про Державний бюджет України на 2021 рік у січні–вересні та інформацію щодо поточного стану виконання державного бюджету у 2021 році взяти до відома та врахувати в роботі.

2. Рекомендувати Кабінету Міністрів України:

1) проаналізувати Висновок Рахункової палати про результати аналізу виконання закону про Державний бюджет України на 2021 рік у січні–вересні, опрацювати відповідні пропозиції Рахункової палати щодо можливості їх врахування, а також вжити невідкладних заходів щодо забезпечення належного виконання державного бюджету до завершення поточного року;

2) доручити Державній податковій службі України і Державній митній службі України продовжити роботу щодо покращення стану справляння та адміністрування податків і зборів, скорочення податкового боргу;

3) доручити Міністерству фінансів України і Фонду державного майна України вжити заходів щодо отримання надходжень загального фонду державного бюджету на 2021 рік в частині державних запозичень і надходжень від приватизації державного майна згідно з відповідними плановими показниками;

4) забезпечити прийняття нормативно-правових актів на виконання статті 14-1 Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» та відповідно отримання додаткових доходів і проведення відповідних видатків за спеціальним фондом державного бюджету, передбачених згідно із Законом України від 02.12.2021 р. № 1931-ІХ «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік»;

5) здійснити розподіл додаткових бюджетних призначень за бюджетною програмою «Заходи, пов’язані з боротьбою з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками» (код 3511380), передбачених за загальним фондом державного бюджету згідно із Законом України від 02.12.2021 р. № 1932-ІХ «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» (у разі необхідності здійснення заходів, зазначених у статті 36 Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік»);

6) доручити Міністерству соціальної політики України і Пенсійному фонду України вжити заходів щодо погашення до кінця поточного року позик, наданих цьому фонду за рахунок коштів єдиного казначейського рахунку у 2021 році;

7) звернути увагу головних розпорядників коштів державного бюджету на необхідність дотримання фінансової дисципліни, забезпечивши до завершення поточного року економне і раціональне використання бюджетних коштів, врегулювання питань погашення кредиторської і дебіторської бюджетної заборгованості, включаючи погашення простроченої заборгованості;

8) терміново здійснити розподіл субвенцій з державного бюджету між місцевими бюджетами за кодами 2761380, 2761490, 2411030, 2761610, 3811060, а також завершити розподіл субвенцій, зокрема за кодами 2761600, 3411220, 3911020;

9) доручити Міністерству освіти і науки України забезпечити розподіл резерву освітньої субвенції та вжити заходів для недопущення утворення на кінець поточного року кредиторської заборгованості за видатками, що здійснюються за рахунок цієї субвенції, проаналізувавши стан використання залишків коштів цієї субвенції на рахунках місцевих бюджетів;

10) подати Комітету з питань бюджету інформацію щодо врахування вищезазначених рекомендацій, включаючи пропозиції Рахункової палати, наведені у її Висновку про результати аналізу виконання закону про Державний бюджет України на 2021 рік у січні–вересні.