Щодо законопроекту про внесення зміни до пункту 4-1 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України за реєстр. № 6384 та альтернативного законопроекту за реєстр. № 6384-1

12 березня 2022, 14:59

Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 11 березня 2022 року (у режимі відеоконференції) розглянув законопроект про внесення зміни до пункту 4-1 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України (реєстр. № 6384 від 03.12.2021 р.), поданий Кабінетом Міністрів України, та альтернативний законопроект за реєстр. № 6384-1 від 17.12.2021 р., поданий народним депутатом України Масловим Д.В.

За підсумками розгляду даного питання Комітетом з питань бюджету ухвалено рішення: рекомендувати Верховній Раді України за результатами розгляду у першому читанні законопроектів за реєстр. № 6384 і № 6384-1 прийняти законопроект за реєстр. № 6384 за основу і в цілому як закон з урахуванням пропозицій Комітету, підготовлених Міністерством фінансів України.

Зокрема, законопроектом за реєстр. № 6384 пропонується доповнити Бюджетний кодекс України положенням, згідно з яким у період відсутності повноважного складу Вищої ради правосуддя перерозподіл видатків між розпорядниками коштів нижчого рівня у системі Державної судової адміністрації України у межах загального обсягу бюджетних призначень за відповідною бюджетною програмою, що призводить до зміни обсягів видатків судів, здійснюється Державною судовою адміністрацією України без погодження з Вищою радою правосуддя.

Поряд з тим, Комітет з питань бюджету пропонує врегулювати у цьому законопроекті ініційовані Міністерством фінансів України питання в рамках реалізації Указу Президента України від 24.02.2022 р. № 64 «Про введення воєнного стану в Україні» (затвердженого Законом України від 24.02.2022 р. № 2102-IX) з метою ефективного та оперативного прийняття управлінських рішень для фінансового забезпечення першочергових потреб держави щодо відсічі військової агресії Російської Федерації проти України, забезпечення національної безпеки і соціального захисту громадян України. Насамперед, передбачається унормувати:

– у 2022 році, на період дії воєнного стану або здійснення згідно із законом заходів загальної мобілізації:

незастосування окремих норм Бюджетного кодексу України, зокрема щодо: складання Бюджетної декларації, прогнозів місцевих бюджетів і Стратегії управління державним боргом, оприлюднення інформації про виконання бюджетів та її публічного представлення, дотримання термінів подання звітності про виконання бюджетів, особливостей передачі коштів між загальним і спеціальним фондами бюджету, обов’язковості погодження з Комітетом з питань бюджету рішень Кабінету Міністрів про передачу бюджетних призначень, розподіл та перерозподіл трансфертів місцевим бюджетам;

надання права Кабінету Міністрів приймати рішення щодо додаткових положень, що регламентують процес виконання державного бюджету;

незастосування деяких заходів впливу за порушення бюджетного законодавства до розпорядників та одержувачів бюджетних коштів сектору національної безпеки і оборони, а також залучених до вирішення завдань, пов’язаних із запровадженням і здійсненням заходів правового режиму воєнного стану;

надання права органам місцевого самоврядування або військовим адміністраціям приймати рішення про спрямування збережених на початок року залишків коштів за субвенціями з державного бюджету на заходи територіальної оборони, задоволення продовольчих потреб цивільного населення, евакуацію населення у безпечні місця, оплату інших заходів, спрямованих на підтримку населення в умовах воєнного стану;

ненарахування пені та інших штрафних санкцій у разі виникнення простроченої заборгованості суб’єкта господарювання перед державою за кредитом, залученим державою або під державну гарантію, а також за кредитом з бюджету;

– тимчасово, у 2022 і 2023 роках створення у складі спеціального фонду державного бюджету чотирьох фондів: фонду відновлення та трансформації економіки; фонду підтримки малого та середнього бізнесу; фонду обслуговування та погашення державного боргу; фонду відновлення зруйнованого майна та інфраструктури (з метою акумуляції коштів для відновлення економіки, об’єктів інфраструктури, підтримки вітчизняного бізнесу, які постраждали внаслідок військової агресії Російської Федерації проти України); визначивши джерелами формування зазначених фондів кошти внесків від фізичних та юридичних осіб, іноземних держав, міжнародних організацій, передбачивши здійснення розподілу та перерозподілу коштів зазначених фондів за рішенням Кабінету Міністрів України, а також щоквартальне подання звітів про надходження і використання коштів зазначених фондів;

– відтермінування з 1 квітня 2022 року до 1 січня 2023 року запровадження нового механізму автоматичного зарахування до бюджетів місцевого самоврядування акцизного податку з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах (визначеного у Законі України від 15.02.2022 р. № 2042-ІХ «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» /який направлено на підпис Президенту України»/);

– незастосування норм Закону України «Про державну допомогу суб’єктам господарювання» та законодавства, що випливає з цього Закону, у період дії воєнного стану та протягом року після його завершення.