Щодо розгляду проекту Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» за реєстр. № 7413

30 травня 2022, 16:19

 

Комітет Верховної Ради України з питань бюджету /далі – Комітет/ на своєму засіданні 30 травня 2022 року (протокол № 125) розглянув проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» (реєстр. № 7413 від 26.05.2022), поданий народними депутатами України Арістовим Ю.Ю., Бондаренком О.В. та іншими.

І. До Комітету надійшов на розгляд проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» за реєстр. № 7413 від 26.05.2022 /далі – законопроект № 7413/.

Загалом законопроектом № 7413 пропонуються зміни до статей 1, 5, 10 і 37 Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» /далі – Закон/, додатків № 2 і № 3 до Закону та доповнення розділу «Прикінцеві положення» Закону новими пунктами 10 і 11, згідно з такими змінами збільшуються на 287,09 млрд грн фінансування і видатки державного бюджету, граничний обсяг дефіциту державного бюджету на 2022 рік (разом і за загальним фондом) та граничний обсяг державного боргу на 31.12.2022.

Зокрема, законопроектом № 7413 передбачається збільшити видатки загального фонду державного бюджету на 287.694,2 млн грн за такими напрямами:

1) забезпечення національної безпеки і оборони – на 247.769,9 млн грн, а саме для:

Міністерства оборони України /далі – Міноборони/ на 166.118,1 млн грн, у т.ч. за бюджетними програмами: «Забезпечення діяльності Збройних Сил України, підготовка кадрів і військ, медичне забезпечення особового складу, ветеранів військової служби та членів їхніх сімей, ветеранів війни» (код 2101020) – на 102.489,5 млн грн; «Розвиток, закупівля, модернізація та ремонт озброєння, військової техніки, засобів та обладнання» (код 2101150) – на 62.191,6 млн грн; «Забезпечення діяльності Державної спеціальної служби транспорту України» (код 2105010) – на 1.437 млн грн;

Міністерства внутрішніх справ України /далі – МВС/ на 76.430,1 млн грн, у т.ч. за бюджетними програмами: «Забезпечення діяльності органів, установ та закладів Національної поліції України» (код 1007020) – на 28.561,2 млн грн; «Забезпечення виконання завдань, функцій та підготовка кадрів Національної гвардії України» (код 1003020) – на 25.059,4 млн грн; «Забезпечення діяльності сил цивільного захисту» (код 1006280) – на 13.184,1 млн грн; «Забезпечення виконання завдань, функцій та підготовка кадрів Державної прикордонної служби України» (код 1002030) – на 7.910,9 млн грн; «Реалізація державної політики у сфері внутрішніх справ, забезпечення діяльності органів, установ та закладів Міністерства внутрішніх справ України» (код 1001050) – на 1.428,6 млн грн; «Забезпечення виконання завдань та функцій у сфері громадянства, імміграції та реєстрації фізичних осіб» (код 1004020) – на 285,9 млн грн;

Служби безпеки України /далі – СБУ/ на 2.782 млн грн, у т.ч. за бюджетними програмами: «Забезпечення заходів у сфері безпеки держави та діяльності органів системи Служби безпеки України» (код 6521010) – на 2.772,4 млн грн; «Підготовка та післядипломна освіта кадрів Служби безпеки України у закладах вищої освіти» (код 6521070) – на 8 млн грн; «Медичне обслуговування і оздоровлення особового складу та утримання закладів дошкільної освіти Служби безпеки України» (код 6521050) – на 1,6 млн грн;

Головного управління розвідки Міноборони /далі – ГУР/ на 921,4 млн грн за бюджетною програмою «Розвідувальна діяльність у сфері оборони» (код 5961010);

Служби зовнішньої розвідки України /далі – СЗРУ/ на 648,8 млн грн за бюджетною програмою «Забезпечення розвідувальної діяльності у сфері безпеки держави, спеціального захисту державних представництв за кордоном та діяльності підрозділів системи Служби зовнішньої розвідки України» (код 6621010);

Адміністрації Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України /далі – Адміністрація Держспецзв’язку/ на 548 млн грн, у т.ч. за бюджетними програмами: «Забезпечення функціонування державної системи спеціального зв’язку та захисту інформації» (код 6641010) – на 447,9 млн грн; «Доставка спеціальної службової кореспонденції органам державної влади» (код 6642020) – на 61 млн грн; «Підготовка, перепідготовка та підвищення кваліфікації кадрів у сфері зв’язку закладами вищої освіти» (код 6641050) – на 39,1 млн грн;

Управління державної охорони України /далі – УДО/ на 321,5 млн грн за бюджетною програмою «Державна охорона органів державної влади та посадових осіб» (код 6601020);

2) соціальний захист та соціальне забезпечення – на 38.424,3 млн грн, а саме для:

Міністерства соціальної політики України /далі – Мінсоцполітики/ на 32.599,8 млн грн, у т.ч. за бюджетними програмами: «Фінансове забезпечення виплати пенсій, надбавок та підвищень до пенсій, призначених за пенсійними програмами, та дефіциту коштів Пенсійного фонду» (код 2506080) – на 20.063,1 млн грн; «Надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг» (код 2501480) – на 12.536,7 млн грн;

Міністерства економіки України /далі – Мінекономіки/ на 5.824,5 млн грн за бюджетною програмою «Надання допомоги в рамках Програми «єПідтримка» (код 1201230);

3) поповнення резервного фонду – на 1.500 млн грн для Міністерства фінансів України /далі – Мінфін/ за бюджетною програмою «Резервний фонд» (код 3511030).

Для покриття зазначених додаткових видатків законопроектом № 7413 передбачається за загальним фондом державного бюджету:

збільшити зовнішні запозичення (код 401200) на 287.092,7 млн грн;

зменшити видатки Національного агентства з питань запобігання корупції /далі – НАЗК/ за бюджетною програмою «Фінансування статутної діяльності політичних партій» (код 6331020) на 601,5 млн грн, у зв’язку з чим розділ «Прикінцеві положення» Закону пропонується доповнити новим пунктом 11, згідно з яким у 2022 р., починаючи з ІІ кварталу, як виняток з положень статей 17-2 та 17-5 Закону України "Про політичні партії в Україні", видатки державного бюджету за цією програмою не здійснюються.

Крім того, законопроектом № 7413 пропонується:

викласти у новій редакції статтю 37 Закону, згідно з якою у 2022 р., на період дії воєнного стану в Україні та протягом 30 днів з дня припинення або скасування цього стану, не застосовуються положення частин десятої і одинадцятої статті 23 Бюджетного кодексу України /далі – Кодекс/ щодо бюджетних призначень головних розпорядників коштів державного бюджету, що належать до сектору безпеки і оборони;

уточнити редакцію абзацу другого статті 10 Закону щодо віднесення до доходів загального фонду державного бюджету на 2022 рік надходжень від Європейського Союзу, урядів іноземних держав, міжнародних організацій, донорських установ, отриманих в рамках грантів на бюджетну підтримку, програм допомоги і грантів для посилення національної системи стійкості, продовження комплексної реформи державного управління, подолання наслідків (у т.ч. гуманітарних, соціальних, економічних), спричинених повномасштабною збройною агресією Російської Федерації проти України;

доповнити розділ «Прикінцеві положення» Закону новим пунктом 10, згідно з яким у 2022 р. залучення грантів на бюджетну підтримку від іноземних фінансових установ може здійснюватися на підставі договорів, укладених державою в особі Міністра фінансів України (або особи, яка виконує його обов’язки) за рішенням Кабінету Міністрів України та які можуть включати положення щодо відмови від суверенного імунітету України в можливих спорах щодо відповідних зобов’язань;

передбачити положення (пункт 2 Прикінцевих положень), згідно з яким на період дії воєнного або надзвичайного стану в Україні заборона на одержання пільг, послуг і майна державними органами та органами місцевого самоврядування, передбачена статтею 54 Закону України "Про запобігання корупції", не поширюється на випадки забезпечення юридичними радниками (у т.ч. іноземними) захисту прав та інтересів України, державних органів та органів місцевого самоврядування у закордонних юрисдикційних органах.

У пояснювальній записці до законопроекту № 7413 вказано, що:

законопроект № 7413 розроблено за ініціативою Уряду і безпосередньо Мінфіну з метою подальшого здійснення невідкладних заходів, спрямованих на протидію широкомасштабної збройної агресії Російської Федерації проти України;

реалізація положень законопроекту № 7413 дозволить збільшити видатки, що спрямовуються на потреби сектору безпеки та оборони, для зупинення військової агресії Російської Федерації проти України та вирішити невідкладні питання, спричинені військовими діями проти України.

Слід звернути увагу, що Мінфіном поінформовано Комітет (лист від 25.05.2022 № 04110-02-2/10634), що з метою належного фінансового забезпечення заходів, спрямованих на забезпечення державного суверенітету, підвищення обороноздатності і безпеки держави, подолання негативних наслідків, спричинених широкомасштабною збройною агресією Російської Федерації проти України, існує нагальна потреба у додаткових видатках для окремих головних розпорядників коштів державного бюджету і законодавчому врегулюванні ряду інших питань, та окреслено такі питання, що затим стали предметом регулювання законопроекту № 7413.

ІІ. Щодо процедури розгляду законопроекту № 7413 та опрацювання експертних висновків до нього.

Спочатку відповідно до статей 93 і 96 Регламенту Верховної Ради України необхідно розглянути питання щодо включення законопроекту № 7413 до порядку денного сьомої сесії Верховної Ради України, позитивне вирішення якого буде підставою для розгляду Верховною Радою України законопроекту № 7413 у першому читанні.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України /далі – ГНЕУ/ у своєму висновку до законопроекту № 7413 (лист від 27.05.2022 № 16/03-2022/86604 (913171)), зважаючи на поточну ситуацію, що склалася у сфері національної безпеки і оборони, соціального захисту, не заперечує щодо додаткового фінансового забезпечення заходів, пов’язаних з обороноздатністю держави, за умови позитивного висновку Уряду, водночас висловлює окремі зауваження до законопроекту № 7413.

Згідно з частинами третьою і четвертою статті 52 Кодексу проект закону про внесення змін до закону про державний бюджет може розглядатися у Верховній Раді України лише у разі наявності експертного висновку Мінфіну, а якщо такий проект закону передбачає зміну граничного обсягу дефіциту державного бюджету, граничного обсягу державного боргу і гарантованого державою боргу та граничного обсягу надання державних гарантій, то він може розглядатися Верховною Радою України лише у разі наявності експертного висновку Мінфіну та рішення Комітету щодо підтримки такого проекту закону. Принагідно варто зазначити, що частина перша статті 52 Кодексу щодо переліку умов внесення змін до закону про державний бюджет не застосовується у 2022 р. в умовах воєнного стану в Україні (введеного Указом Президента України від 24.02.2022 № 64 (із змінами), затвердженим Законом України від 24.02.2022 № 2102-IX) /відповідно до підпункту 1 пункту 22 і підпункту 1 пункту 22-1 розділу VI Кодексу/.

Мінфін у своєму висновку до законопроекту № 7413 (лист від 27.05.2022 № 04110-02-2/10833) зазначає, що законопроект № 7413 є збалансованим та підтримується Мінфіном.

На час розгляду у Комітеті даного питання не надійшли висновки комітетів Верховної Ради України з питань антикорупційної політики (щодо проведення антикорупційної експертизи законопроекту) і з питань інтеграції України до Європейського Союзу (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції) до законопроекту № 7413.

ІІІ. У Комітеті в рамках відведеного стислого часу попередньо опрацьовано законопроект № 7413, проаналізовано отримані висновки до нього і звернуто увагу на таке.

1. Насамперед, необхідно зазначити, що у лютому-травні п.р. приймалися рішення про збільшення видатків державного бюджету на 2022 рік за визначеними у законопроекті № 7413 напрямами додаткових видатків.

Так, до Закону внесено зміни щодо збільшення видатків державного бюджету на 2022 рік загалом на 294 млрд грн, зокрема йдеться про закони: від 23.02.2022 № 2099-ІX (яким збільшено видатки загального фонду на реалізацію заходів щодо підвищення обороноздатності і безпеки держави на 22,7 млрд грн, у т.ч. для: Міноборони – 16 млрд грн, МВС – 6,1 млрд грн, ГУР – 0,6 млрд грн); від 15.03.2022 № 2135-ІХ (яким передбачено видатки спеціального фонду у сумі 67,6 млрд грн на реалізацію інвестиційного проекту «Офіційна кредитна підтримка обороноздатності Збройних Сил України»); від 21.04.2022 № 2218-ІХ (яким збільшено видатки загального фонду щодо резервного фонду на 200 млрд грн і установлено, що ці кошти спрямовуються виключно на здійснення заходів щодо забезпечення безпеки і оборони, фінансової підтримки внутрішньо переміщених осіб).

Відповідно до пункту 22 розділу VI Кодексу в умовах воєнного стану або для здійснення згідно із законом заходів щодо загальної мобілізації Кабінет Міністрів України може приймати рішення за погодженням з Верховним Головнокомандувачем Збройних Сил України щодо скорочення видатків і кредитування державного бюджету та їх спрямування до резервного фонду державного бюджету з метою використання на потреби Збройних Сил України, інших військових формувань, правоохоронних та інших державних органів, залучених до виконання завдань щодо відсічі збройної агресії, забезпечення недоторканності державного кордону та захисту держави або для здійснення згідно із законом заходів загальної мобілізації. Керуючись вказаною законодавчою нормою, Урядом протягом березня і квітня п.р. прийнято відповідні рішення про скорочення витрат державного бюджету на 2022 рік за багатьма бюджетними програмами загалом на 164,7 млрд грн із спрямуванням цих коштів до резервного фонду державного бюджету. Поряд з тим, з початку п.р. /на 27.05.2022/ Урядом прийнято рішення про виділення із зазначеного фонду загалом 313,9 млрд грн, з яких переважна більшість – саме на напрями, зазначені у законопроекті № 7413, зокрема на:

потреби сектору безпеки і оборони – 256,5 млрд грн, з них для: Міноборони – 180,7 млрд грн, МВС – 72,7 млрд грн, ГУР – 1,5 млрд грн, СБУ – 1,45 млрд грн;

надання фінансової підтримки (допомоги, компенсацій тощо) цивільному населенню, передусім внутрішньо переміщеним особам, – 34,8 млрд грн, з них Мінекономіки на бюджетну програму за кодом 1201230 – 23,3 млрд грн, Мінсоцполітики на бюджетну програму за кодом 2501480 – 10 млрд грн.

2. Щодо передбаченого законопроектом № 7413 збільшення видатків загального фонду державного бюджету на 2022 рік необхідно зазначити таке:

1) із загального обсягу запропонованих додаткових видатків на національну безпеку і оборону (247,8 млрд грн) 69,9% становлять видатки споживання (173,1 млрд грн), більшість з яких – видатки на оплату праці (118,1 млрд грн).

Зазначене певним чином обумовлено необхідністю належного фінансового забезпечення реалізації постанови КМУ від 28.02.2022 № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім’ям під час дії воєнного стану», якою установлено, що: на період дії воєнного стану визначеним особам (зокрема військовослужбовцям ЗСУ, СБУ, СЗРУ, ГУР, Нацгвардії, Держприкордонслужби, УДО, Держспецзв’язку, Держспецтрансслужби, особам рядового і начальницького складу ДСНС та поліцейським, що розташовані в межах адміністративно-територіальних одиниць, на території яких надається допомога в рамках Програми “єПідтримка”) виплачується додаткова винагорода в розмірі 30 тис. грн щомісячно, а тим з них, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення відповідних заходів з національної безпеки і оборони, – розмір цієї додаткової винагороди збільшується до 100 тис. грн в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах; у разі загибелі зазначених осіб їх сім’ям виплачується одноразова грошова допомога в розмірі 15 млн грн.

Про щомісячні обсяги відповідних витрат на оплату праці у теперішніх умовах свідчить звернення Міністра оборони України щодо грошового забезпечення військовослужбовців (оприлюднене на офіційному сайті Міноборони 25.05.2022), в якому зазначено, що у травні 2022 р. Міноборони перерахувало за квітень військовослужбовцям ЗСУ грошове забезпечення та додаткову винагороду загалом на 51,5 млрд грн, у червні планується виплатити близько 64,5 млрд грн (у 2021 р. приблизно таку суму сплачено за цілий рік).

Згідно із звітними даними Державної казначейської служби України /далі – Казначейство/ за січень-квітень 2022 р. відповідні видатки загального фонду (які законопроектом № 7413 збільшуються) здійснено у таких обсягах:

МВС: за кодом 1001050 – 1,5 млрд грн (або 74,4% уточненого плану на звітний період і 25,2% уточненого річного плану); за кодом 1002030 – 7,6 млрд грн (або 36,9% і 32% відповідно); за кодом 1003020 –9,4 млрд грн (або 52,2% і 35,2% відповідно); за кодом 1004020 – 0,5 млрд грн (або 90,9% і 28,6% відповідно); за кодом 1006280 – 7,8 млрд грн (або 50% і 38,6% відповідно); за кодом 1007020 – 21,8 млрд грн (або 41,7% уточненого плану на звітний період і на рік);

Міноборони: за кодом 2101020 – 78,6 млрд грн (або 70,6% і 58,7%); за кодом 2101150 – 44,9 млрд грн (або 87,4% і 59,9% відповідно); за кодом 2105010 – 1,1 млрд грн (або 80,9% і 75,1% відповідно);

ГУР за кодом 5961010 – 1,8 млрд грн (або 79,3% і 34,1% відповідно);

СБУ: за кодом 6521010 – 5,9 млрд грн (або 89% і 34,7% відповідно); за кодом 6521050 – 18,3 млн грн (або 36,7% і 9,6% відповідно); за кодом 6521070 – 11,9 млн грн (або 47,7% і 14,9% відповідно);

УДО за кодом 6601020 – 650,45 млн грн (або 89,2% і 37,3% відповідно);

СЗРУ за кодом 6621010 – 1,3 млрд грн (або 83,4% і 31,1% відповідно);

Адміністрації Держспецзв’язку: за кодом 6641010 – 1 млрд грн (або 75,2% і 38,1% відповідно); за кодом 6641050 – 59,3 млн грн (або 79,4% і 43,5% відповідно); за кодом 6642020 – 123 млн грн (або 78,7% і 41,7% відповідно);

2) запропоноване збільшення видатків Мінсоцполітики за бюджетною програмою «Фінансове забезпечення виплати пенсій, надбавок та підвищень до пенсій, призначених за пенсійними програмами, та дефіциту коштів Пенсійного фонду» (код 2506080) на 20,06 млрд грн пояснюється необхідністю забезпечити виплату пенсій вчасно та в повному обсязі.

Видатки за цією програмою на 2022 р. у Законі визначено в обсязі 200,63 млрд грн, але постановою КМУ від 01.04.2022 № 401 «Про спрямування коштів до резервного фонду державного бюджету» скорочено на 20,06 млрд грн із спрямуванням цих коштів до резервного фонду, тобто уточнений річний план таких видатків становить 180,57 млрд грн. Отже, законопроектом № 7413 по суті передбачається відновити такі видатки до затвердженого обсягу.

Згідно із звітними даними Казначейства за січень-квітень 2022 р. такі видатки здійснено у сумі 66,9 млрд грн, або 100% уточненого плану на звітний період та 37% уточненого річного плану. Разом з тим, станом на 01.05.2022 загальний обсяг заборгованості Пенсійного фонду за позиками за рахунок коштів єдиного казначейського рахунку /з урахуванням заборгованості попередніх років/ становив 84,9 млрд грн і збільшився з початку року на 14,6 млрд грн, що свідчить про погіршення фінансового стану Пенсійного фонду та збільшення його залежності від ресурсів державного бюджету та позик за рахунок коштів ЄКР;

3) згідно з пояснювальною запискою до законопроекту № 7413 видатки Мінсоцполітики за бюджетною програмою «Надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг» (код 2501480) збільшуються на 12,5 млрд грн з метою забезпечення надання допомоги на проживання для 1,8 млн внутрішньо переміщених осіб.

На 2022 р. видатки за цією програмою у Законі визначено в обсязі 3,05 млрд грн, постановою КМУ від 20.03.2022 № 332 «Деякі питання виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам» збільшено на 10 млрд грн за рахунок коштів резервного фонду, а постановою КМУ від 01.04.2022 № 401 скорочено на 0,3 млрд грн із спрямуванням цих коштів до резервного фонду, тобто уточнений річний план таких видатків становить 12,75 млрд грн.

При цьому постановою КМУ від 20.03.2022 № 332 затверджено Порядок надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам і Порядок використання коштів державного бюджету для надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, зокрема установлено, що зазначена допомога надається щомісячно на кожну внутрішньо переміщену особу (для осіб з інвалідністю та дітей – 3 тис. грн, для інших осіб – 2 тис. грн), при цьому починаючи з травня 2022 р. – надається внутрішньо переміщеним особам, які перемістилися з тимчасово окупованої території АР Крим і м. Севастополя, території територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), а також внутрішньо переміщеним особам, у яких житло зруйноване або непридатне для проживання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації.

Згідно із звітними даними Казначейства за січень-квітень 2022 р. такі видатки здійснено у сумі 4,7 млрд грн, або 42,8% уточненого плану на звітний період та 37,1% уточненого річного плану;

4) за інформацією Мінфіну, запропоноване збільшення видатків Мінекономіки за бюджетною програмою «Надання допомоги в рамках Програми «єПідтримка» (код 1201230) дозволить здійснити виплату одноразової матеріальної допомоги 904.765 застрахованим особам у зв’язку із втратою частини зарплати (доходу), робота (економічна діяльність) яких тимчасово зупинена внаслідок проведення бойових дій під час воєнного стану в Україні, які подали відповідну заявку протягом 26–31 березня 2022 року.

Видатки за цією програмою на 2022 р. у Законі визначено в обсязі 3 млрд грн, при цьому постановою КМУ від 09.12.2021 № 1272 «Деякі питання надання допомоги в рамках Програми “єПідтримка”» спочатку було передбачено, що отримувачем зазначеної допомоги є громадянин України, який має в мобільному додатку Порталу Дія сформований сертифікат, що підтверджує отримання повного курсу вакцинації від гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-Cov-2 (зелений сертифікат), зазначена допомога надається отримувачу за його бажанням одноразово у розмірі 1 тис. грн для використання за визначеними напрямами.

Постановою КМУ від 04.03.2022 № 199 «Питання надання у 2022 році застрахованим особам одноразової матеріальної допомоги у зв’язку із втратою частини заробітної плати (доходу), робота (економічна діяльність) яких тимчасово зупинена внаслідок проведення бойових дій під час воєнного стану в Україні» видатки за кодом 1201230 збільшено на 21,45 млрд грн за рахунок коштів резервного фонду, а також внесено зміни до постанови КМУ від 09.12.2021 № 1272, зокрема уточнено Порядок надання допомоги в рамках Програми “єПідтримка”, передбачивши, що: зазначена допомога надається застрахованим особам, які працюють на умовах трудового договору (контракту), гіг-контракту, іншого цивільно-правового договору, на інших підставах, передбачених законом, та фізичним особам - підприємцям, страхувальники яких одночасно відповідають визначеним ознакам (перебувають на обліку як платники єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування в окремих адміністративно-територіальних одиницях за переліком, що затверджується Кабінетом Міністрів України за поданням ДСНС; подали в установленому законодавством порядку податкову звітність за IV квартал 2021 р. або річну звітність за 2021 р.; не є бюджетними установами, фондами загальнообов’язкового державного страхування); зазначена допомога надається отримувачу за його бажанням одноразово у розмірі 6,5 тис. грн.

Згідно із звітними даними Казначейства за січень-квітень 2022 р. такі видатки за кодом 1201230 здійснено у сумі 24,4 млрд грн (або 99,8% уточненого плану на звітний період і на рік).

Крім того, розпорядженням КМУ від 29.04.2022 № 336-р «Про виділення коштів з резервного фонду державного бюджету для забезпечення надання допомоги в рамках Програми “єПідтримка”» такі видатки ще збільшено на 1.882 млн грн. Отже, уточнений річний план видатків за відповідною бюджетною програмою становить 26,33 млрд грн;

5) щодо запропонованого додаткового збільшення видатків за бюджетною програмою «Резервний фонд» (код 3511030) на 1,5 млрд грн слід відмітити, що згідно з частиною третьою статті 24 Кодексу резервний фонд бюджету не може перевищувати 1% обсягу видатків загального фонду державного бюджету, разом з тим, ця законодавча вимога відповідно до пункту 22 розділу VI Кодексу в умовах воєнного стану або для здійснення згідно із законом заходів щодо загальної мобілізації не застосовується.

На 2022 рік такі видатки Законом спочатку було визначено у сумі 1,5 млрд грн, або 0,1% первинно затвердженого обсягу видатків загального фонду (1.345,9 млрд грн), затим законом від 21.04.2022 № 2218-ІХ збільшено до 201,5 млрд грн, або до 12,8% затвердженого із змінами обсягу видатків загального фонду (1.572,4 млрд грн). Крім того, у п.р. до резервного фонду спрямовано кошти за рахунок скорочення витрат державного бюджету, про що вище зазначено.

На 27.05.2022 загальний плановий обсяг коштів резервного фонду державного бюджету на 2022 рік становив 366,2 млрд грн (з урахуванням оприлюднених рішень Уряду щодо спрямування коштів до резервного фонду та уточнених бюджетних призначень), при цьому передбачено виділити із зазначеного фонду кошти на загальну суму 313,9 млрд грн (виходячи з оприлюднених рішень Уряду щодо виділення таких коштів), отже, залишок нерозподілених коштів резервного фонду орієнтовно може становити 52,3 млрд грн.

Урядом спрощено процедуру виділення коштів з резервного фонду бюджету в умовах воєнного стану та зупинено до припинення чи скасування воєнного стану дію Порядку використання коштів резервного фонду бюджету, затвердженого постановою КМУ від 29.03.2002 № 415 /постанова КМУ від 01.03.2022 № 175 «Тимчасовий порядок виділення та використання коштів з резервного фонду бюджету в умовах воєнного стану»/.

3. Законопроектом № 7413 збільшуються планові державні запозичення до 1.125,8 млрд грн (або на 34,2% до раніше збільшеного показника і майже у 2 рази до первинно затвердженого показника), граничний обсяг дефіциту державного бюджету до 743,46 млрд грн (або в 1,6 раза до раніше збільшеного показника і в 3,9 раза до первинно затвердженого показника), граничний обсяг державного боргу на 31.12.2022 до 3.279,98 млрд грн (або на 9,6% до раніше збільшеного показника і на 20,4% до первинно затвердженого показника).

Зазначені показники раніше вже збільшено на 267,6 млрд грн законами щодо змін до Закону, а саме: від 15.03.2022 № 2135-ІХ на 67,6 млрд грн у зв’язку із залученням до спеціального фонду державного бюджету позики від Уряду Сполученого Королівства Великої Британії та Північної Ірландії; від 21.04.2022 № 2218-ІХ на 200 млрд грн у зв’язку із залученням до загального фонду державного бюджету додаткових запозичень (внутрішніх і зовнішніх запозичень по 100 млрд грн).

Таким чином, у разі прийняття законопроекту № 7413 уточнений плановий показник дефіциту державного бюджету на п.р. перевищуватиме граничну величину, визначену частиною першою статті 14 Кодексу (не більше 3% прогнозного ВВП), хоча дію відповідної норми зупинено на 2022 р. пунктом 3 розділу «Прикінцеві положення» Закону. Поряд з тим, ймовірним може бути перевищення визначеної частиною другою статті 18 Кодексу граничної величини загального обсягу державного боргу та гарантованого державою боргу на кінець поточного бюджетного періоду (не вище 60% річного номінального обсягу ВВП), при тому що зазначене обмеження згідно з пунктом 23-1 розділу VI Кодексу не застосовується у випадках введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях.

Отже, реалізація законопроекту № 7413 призведе до збільшення державного боргу і дефіциту державного бюджету та у середньостроковій перспективі до значного додаткового навантаження на державний бюджет щодо обслуговування і погашення відповідних боргових зобов’язань, що теж відмічено у висновку Мінфіну.

Згідно із звітними даними Казначейства за 4 місяці п.р. державні запозичення до загального фонду державного бюджету становили 267 млрд грн (або 156,2% уточненого плану на звітний період /на 96,1 млрд грн більше/ і 35,8% затвердженого із змінами річного плану), при цьому ці запозичення переважно надійшли у березні і квітні (145 млрд грн і 104,1 млрд грн). Зокрема, від розміщення ОВДП на фінансування державного бюджету залучено 143,8 млрд грн (або 117,6% уточненого плану на звітний період /на 21,6 млрд грн більше/ і 27,7% затвердженого із змінами річного плану). Із зовнішніх джерел запозичення становили 123,2 млрд грн (або 54,6% затвердженого із змінами річного плану і в 2,5 раза /на 74,5 млрд грн/ більше уточненого плану на звітний період), з яких значні кошти отримано від: МВФ у рамках додаткового фінансування за програмою екстреної підтримки RFI (41,3 млрд грн /1,4 млрд дол. США/); ЄС у рамках нового пакету екстреної макрофінансової допомоги (19,5 млрд грн /0,6 млрд євро/); ЄІБ у рамках проектів «Основний кредит для аграрної галузі» (12,6 млрд грн /382 млн євро/) і «Основний кредит для МСП та компаній з середнім рівнем капіталізації» (8,5 млрд грн /257 млн євро/); МБРР у рамках проектів «Додаткова позика до Другої позики на політику розвитку в сфері економічного відновлення» (11,8 млрд грн /0,4 млрд євро/), «Друге додаткове фінансування проекту "Екстрене реагування на COVID-19 та вакцинація в Україні"» (2,7 млрд грн /91,2 млн дол. США/) і «Удосконалення вищої освіти в Україні заради результатів» (2,6 млрд грн /88,6 млн дол. США/), Французького агентства розвитку (9,7 млрд грн /300 млн євро/); Уряду Канади (6,9 млрд грн /236,2 млн дол. США/); Німецької кредитної установи для відбудови (4,8 млрд грн /150 млн євро/).

4. За інформацією Мінфіну, відповідно до звернень народних депутатів України можливим є запропоноване скорочення видатків НАЗК за бюджетною програмою «Фінансування статутної діяльності політичних партій» (код 6331020) на 601,5 млн грн з урахуванням проведених касових видатків.

Видатки за цією програмою на 2022 р. у Законі визначено в обсязі 885,6 млн грн, але постановою КМУ від 01.04.2022 № 401 скорочено на 88,6 млрд грн із спрямуванням цих коштів до резервного фонду, тобто уточнений річний план таких видатків становить 797 млн грн.

Згідно із звітними даними Казначейства за січень-квітень 2022 р. такі видатки здійснено у сумі 195,5 млн грн (або 45,3% уточненого плану на звітний період і 24,5% уточненого річного плану /тобто залишаються невикористаними 601,5 млн грн/). Отже, законопроектом № 7413 передбачається зменшити такі видатки до обсягу їх проведення за звітний період.

Законом України «Про політичні партії в Україні» визначено порядок розрахунку щорічного обсягу державного фінансування статутної діяльності політичних партій /стаття 17-2/ та порядок виділення і розподілу між політичними партіями коштів на таке фінансування /стаття 17-5/. У зв’язку з цим, для узгодження правових норм законопроектом № 7413 пропонується установити /новий пункт 12 розділу «Прикінцеві положення» Закону/, що з ІІ кварталу п.р., як виняток з положень вищезгаданих статей, видатки державного бюджету за цією програмою не здійснюються.

Разом з тим, ГНЕУ зауважує, що за змістом пропонованого положення фактично йдеться про зупинення дії відповідних норм цього Закону у частині фінансування політичних партій, що створює протиріччя між нормами Закону і Закону України «Про політичні партії в Україні», до якого відповідні зміни не вносяться, та звертає увагу на вимогу частини другої статті 17-2 Закону України «Про політичні партії в Україні», згідно з якою порядок розрахунку щорічного обсягу державного фінансування статутної діяльності політичних партій визначається виключно цим Законом, якщо іншими законодавчими актами передбачено порядок зазначеного розрахунку, відмінний від встановленого цією статтею, положення таких законодавчих актів не застосовуються.

5. Загалом бюджетні показники у законопроекті № 7413 є збалансованими.

У супровідних матеріалах до законопроекту № 7413 наведено стислі пояснення щодо напрямів збільшення видатків державного бюджету (у запропонованих обсягах) та джерел їх покриття, але не надано належних обґрунтувань і розрахунків щодо змін бюджетних показників, хоча частиною першою статті 27 Кодексу та частиною третьою статті 91 Регламенту Верховної Ради України вимагається подання до законопроекту фінансово-економічного обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки), на що також звертає увагу ГНЕУ.

Зокрема, ГНЕУ зауважує, що до законопроекту № 7413 не надано належного обґрунтування з відповідними розрахунками щодо: фактичної потреби (з урахуванням поточного стану фінансового забезпечення) у додаткових видатках у розрізі відповідних бюджетних програм та головних розпорядників бюджетних коштів; пропонованого обсягу збільшення резервного фонду бюджету.

6. Виходячи з інформації Мінфіну та пояснювальної записки до законопроекту № 7413, стосовно його окремих текстових положень слід зазначити, що:

1) уточнена редакція статті 37 Закону запропонована з метою оперативного управління бюджетними призначеннями головних розпорядників коштів державного бюджету, що належать до сектору безпеки і оборони;

2) зміни до статті 10 Закону та новий пункт 10 розділу «Прикінцеві положення» Закону передбачені для унормування питання щодо зарахування до загального фонду державного бюджету надходжень від ЄС, урядів іноземних держав, міжнародних організацій, донорських установ, отриманих в рамках грантів на бюджетну підтримку, програм допомоги і грантів для посилення національної системи стійкості, продовження комплексної реформи державного управління, подолання наслідків (у т.ч. гуманітарних, соціальних, економічних), спричинених повномасштабною збройною агресією Російської Федерації проти України, а також щодо залучення грантів на бюджетну підтримку на підставі договорів між Кабінетом Міністрів України та іноземними фінансовими установами, зважаючи на пріоритетність залучення до державного бюджету саме грантових коштів, що не призводить до збільшення боргового навантаження на державний бюджет.

З цього приводу ГНЕУ звертає увагу на наявність пункту 3-8 розділу VI Кодексу, згідно з яким на період дії воєнного стану в Україні залучення грантів на бюджетну підтримку та позик від іноземних держав, іноземних фінансових установ і міжнародних фінансових організацій на підставі міжнародних договорів України, а також внесення змін до відповідних укладених міжнародних договорів України здійснюється Міністром фінансів України за рішенням Кабінету Міністрів України.

Разом з тим, за інформацією Мінфіну, на сьогодні Уряд ФРН розглядає можливість надання через Кредитну установу для відбудови (KfW) грантів на бюджетну підтримку в обсязі до 1 млрд євро на підставі договорів, укладених між Кабінетом Міністрів України та KfW, проте такі договори не вважаються міжнародними (оскільки KfW є іноземною фінансовою установою, але не є суб’єктом міжнародного права), тому залучення відповідних грантів не підпадає під дію пункту 3-8 розділу VI Кодексу;

3) пункт 2 Прикінцевих положень законопроекту № 7413 врегулює можливість на безоплатній основі забезпечення юридичними радниками захисту прав та інтересів України, державних органів та органів місцевого самоврядування у закордонних юрисдикційних органах (у т.ч. у спорах проти держави-агресора та пов’язаних із нею осіб), враховуючи обмежений ресурс державного бюджету та бажання юридичних радників надавати відповідні послуги Україні безоплатно.

На думку ГНЕУ, така пропозиція виглядає цілком доречною, натомість скасування заборони на безоплатне одержання посадовими особами державних органів, органів влади АР Крим, органів місцевого самоврядування пільг і майна закладає суттєві корупційні ризики.

7. Окремо варто відмітити, що законопроектом № 7413 передбачається врегулювати питання, порушені в деяких інших законопроектах щодо змін до Закону, а саме за:

реєстр. № 6542 від 24.01.2022 щодо збільшення видатків на оборону та зміцнення обороноздатності держави;

реєстр. № 7051 від 15.02.2022 щодо збільшення видатків на фінансування заходів, пов'язаних із потребами організації територіальної оборони;

реєстр. № 7340 від 02.05.2022 щодо забезпечення першочергових видатків на оборону в умовах воєнного стану.

Таким чином, у разі прийняття Верховною Радою України законопроекту № 7413 вищевказані законопроекти можуть вважатися по суті врахованими, а відтак втратять свою актуальність і не потребуватимуть окремого розгляду у Верховній Раді України.

За підсумками розгляду даного питання Комітет ухвалив рішення: рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» (реєстр. № 7413 від 26.05.2022), поданий народними депутатами України Арістовим Ю.Ю., Бондаренком О.В. та іншими, включити до порядку денного сьомої сесії Верховної Ради України дев'ятого скликання та за результатами розгляду в першому читанні прийняти за основу і в цілому як закон з урахуванням таких пропозицій Комітету:

виключити абзац третій пункту 5 розділу І законопроекту /щодо доповнення розділу «Прикінцеві положення» Закону новим пунктом 11/ та у додатку № 2 до законопроекту /щодо змін до додатка № 3 до Закону/ рядки щодо видатків Національного агентства з питань запобігання корупції за бюджетною програмою «Фінансування статутної діяльності політичних партій» (код 6331020) стосовно їх зменшення за загальним фондом державного бюджету на 601.516,5 тис. грн з уточненням відповідних підсумкових показників видатків державного бюджету у цьому додатку та в абзаці другому пункту 1 розділу І законопроекту /щодо змін до статті 1 Закону/;

у зв’язку з цим, з метою дотримання збалансованості державного бюджету додатково збільшити передбачені у законопроекті зовнішні запозичення за загальним фондом державного бюджету, граничні обсяги державного боргу і дефіциту державного бюджету на 601.516,5 тис. грн з внесенням відповідних змін до абзацу третього пункту 1 і пункту 2 розділу І законопроекту /щодо змін до статей 1 і 5 Закону/ та додатка № 1 до законопроекту /щодо змін до додатка № 2 до Закону/;

внести необхідні редакційні та техніко-юридичні правки для узгодження правових норм (у т.ч. щодо приведення до вимог нормопроектувальної техніки).

Відповідно у разі прийняття законопроекту за реєстр. № 7413 Комітету з питань бюджету разом з Головним юридичним управлінням Апарату Верховної Ради України при оформленні відповідного закону належить внести необхідні редакційні та техніко-юридичні правки, пов’язані з ухваленим Комітетом рішенням щодо зазначеного законопроекту.