Комітет з питань бюджету рекомендує Верховній Раді України прийняти у першому читанні та в цілому як закон законопроект про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2022 рік" за реєстр. № 7644

12 серпня 2022, 14:22

 

Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 12 серпня 2022 року розглянув проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» за реєстр. №7644 від 08.08.2022 /далі – законопроект № 7644/.

Метою законопроекту є створення умов для фінансового забезпечення заходів, спрямованих на забезпечення державного суверенітету, підвищення обороноздатності і безпеки держави, подолання негативних наслідків, спричинених широкомасштабною збройною агресією російської федерації проти України.

Згідно із запропонованими змінами на 270,2 млрд грн збільшуються загальні показники фінансування і видатків державного бюджету, граничний обсяг дефіциту державного бюджету на 2022 рік та граничний обсяг державного боргу на 31 грудня 2022 року.

Так, законопроектом №7644 передбачається за загальним фондом державного бюджету збільшити бюджетні призначення окремим головним розпорядникам коштів державного бюджету на 270,2 млрд грн  (переважно суб’єктам сектору національної безпеки і оборони) за такими напрямами:

1) забезпечення національної безпеки і оборони – на 269,45 млрд грн (у тому числі видатки споживання – на 218,83 млрд грн (або 81,2% загального обсягу), з яких на оплату праці – на 136,6 млрд грн (або 62,4% обсягу видатків споживання) і комунальні послуги та енергоносії - на 1,2 млрд грн; видатки розвитку – на 50,62 млрд грн), а саме для: Міністерства оборони України - на 241,2 млрд грн; Міністерства внутрішніх справ України - на 22,9 млрд грн; Служби безпеки України - на 2,5 млрд грн; Головного управління розвідки Міноборони – на 2,1 млрд грн; Адміністрації Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України - на 0,4 млрд грн; Управління державної охорони України – на 0,2 млрд грн; Служби зовнішньої розвідки України - на 0,1 млрд грн;

2) мобілізаційна підготовка галузей національної економіки України - на 10,3 млн грн (видатки споживання, з яких на оплату праці – на 7,2 млн грн і комунальні послуги та енергоносії - на 1,5 млн грн);

3) поповнення резервного фонду – на 715,7 млн грн.

Для покриття зазначених додаткових видатків запропоновано за загальним фондом державного бюджету збільшити внутрішні запозичення на 270,2 млрд грн і відповідно на таку ж суму граничний обсяг державного боргу на 31 грудня 2022 року.

Набрання чинності відповідного Закону запропоновано з дня, наступного за днем його опублікування.

Тобто, законопроект за реєстр.№7644 підготовлено збалансовано за надходженнями та витратами державного бюджету.

Підготовка законопроекту, насамперед, обумовлена необхідністю належного фінансового забезпечення реалізації постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім’ям під час дії воєнного стану», якою установлено, що:

на період дії воєнного стану визначеним особам (зокрема Збройних Сил, Служби безпеки, Служби зовнішньої розвідки, Головного управління розвідки Міністерства оборони, Національної гвардії, Державної прикордонної служби, Управління державної охорони, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації, Державної спеціальної служби транспорту, військовим прокурорам Офісу Генерального прокурора, особам рядового і начальницького складу Державної служби з надзвичайних ситуацій, співробітникам Служби судової охорони, особам начальницького складу управління спеціальних операцій Національного антикорупційного бюро та поліцейським, а також особам рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби, які несуть службу в органах і установах зазначеної Служби в межах територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) виплачується додаткова винагорода в розмірі до 30 тис. грн щомісячно, а тим з них, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів (у тому числі військовослужбовцям строкової служби), – розмір цієї додаткової винагороди збільшується до 100 тис. грн в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах;

у разі загибелі зазначених осіб їх сім’ям виплачується одноразова грошова допомога в розмірі 15 млн гривень.

Варто зауважити, що у державному бюджеті на 2022 рік для сектору національної безпеки і оборони вже передбачено кошти у сумі 927,7 млрд грн (включаючи кошти загального та спеціального фондів) - це більш ніж третина загального обсягу видатків державного бюджету і ця сума у 3,7 рази перевищує аналогічний показник за минулий рік. З початку року видатки на національну безпеку та оборону вже збільшено на 660,6 млрд грн або у 3,5 рази (проти обсягу,  визначеного Законом України від 02.12.2021 № 1928-IX при затвердженні Державного бюджету України на 2022 рік). З початку року змінами до закону про державний бюджет на 2022 рік збільшені видатки на потреби безпеки і оборони орієнтовно загалом на суму 538,1 млрд гривень.

Разом з цим, за даними звітності Державної казначейської служби України  /далі – Казначейство/ про виконання державного бюджету за підсумками шести місяців поточного року суб’єктами сектору національної безпеки і оборони фактично проведено видатки державного бюджету (за загальним та спеціальними фондами) в обсязі 462,8 млрд грн і становить майже половину річного уточного плану, при цьому за загальним фондом державного бюджету такі видатки здійснено у обсязі 434,3 млрд грн або 68,2% плану на звітний період.

Законопроектом збільшуються планові державні запозичення до 1 476 млрд грн (або на 22,4% до раніше збільшеного показника і майже у 2,6 раза до первинно затвердженого показника), граничний обсяг дефіциту державного бюджету до 1 093,7 млрд грн (або на 32,8% до раніше збільшеного показника і в 5,8 раза до первинно затвердженого показника), граничний обсяг державного боргу на 31.12.2022 до 3 630,2 млрд грн (або на 8% до раніше збільшеного показника і на 33,2% до первинно затвердженого показника).

Таким чином, у разі прийняття законопроекту, що розглядається,  уточнений плановий показник дефіциту державного бюджету на поточний рік перевищуватиме граничну величину, визначену частиною першою статті 14 Бюджетного кодексу України /далі – Кодекс/ (не більше 3% прогнозного ВВП), хоча дію відповідної норми зупинено на 2022 р. пунктом 3 розділу «Прикінцеві положення» Закону.

Поряд з тим, ймовірним може бути перевищення визначеної частиною другою статті 18 Кодексу граничної величини загального обсягу державного боргу та гарантованого державою боргу на кінець поточного бюджетного періоду (не вище 60% річного номінального обсягу ВВП), при тому що зазначене обмеження згідно з пунктом 23-1 розділу VI Кодексу не застосовується у випадках введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях.

Отже, реалізація законопроекту №7644 призведе до збільшення державного боргу і дефіциту державного бюджету та у середньостроковій перспективі до значного додаткового навантаження на державний бюджет щодо обслуговування і погашення відповідних боргових зобов’язань, що теж відмічено у висновку Міністерства фінансів України /далі – Мінфін/.

За даними звітності Казначейства державні запозичення на фінансування державного бюджету за І півріччя п.р. здійснені в обсязі 566,9 млрд грн (47% затвердженого із змінами річного плану /1205,8 млрд грн/), у тому числі внутрішні запозичення – 349,66 млрд грн, зовнішні запозичення – 217,28 млрд гривень.

У супровідних матеріалах до законопроекту № 7644 наведено стислі пояснення щодо напрямів збільшення видатків державного бюджету (у запропонованих обсягах) та джерел їх покриття, але не надано належних обґрунтувань і розрахунків щодо змін бюджетних показників, хоча частиною першою статті 27 Кодексу та частиною третьою статті 91 Регламенту Верховної Ради України вимагається подання до законопроекту фінансово-економічного обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки), на що також звертає увагу Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України (далі – ГНЕУ) та Мінфін.

Зокрема, ГНЕУ зауважує, що до законопроекту № 7644 не надано фінансово-економічного обґрунтування з відповідними розрахунками, яке, серед іншого, мало б містити розрахунки щодо: фактичної потреби (з урахуванням поточного стану фінансового забезпечення) у додаткових видатках у розрізі відповідних бюджетних програм та головних розпорядників бюджетних коштів; доцільності пропонованого обсягу збільшення резервного фонду бюджету, а також докладну інформацію щодо прогнозованих джерел фінансування бюджетних витрат (зокрема, у контексті їх спроможності забезпечити необхідний обсяг коштів та наслідків для фінансової системи країни).

За узагальнюючим висновком Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України до законопроекту №7644, зважаючи на поточну ситуацію, що склалась у сфері національної безпеки і оборони, не заперечується щодо додаткового фінансування заходів, пов’язаних з обороноздатністю держави, за умови позитивного висновку Уряду, насамперед, щодо спроможності залучення пропонованого обсягу (який є значним) додаткових надходжень від внутрішніх запозичень.

Мінфін у своєму висновку до законопроекту №7644 зазначає, що реалізація положень проекту акта матиме вплив на показники фінансування державного бюджету та показники видаткової частини державного бюджету на 2022 рік, законопроект є збалансованим та підтримується.

За підсумками розгляду Комітет з питань бюджету прийняв рішення: рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» за реєстр. № 7644 включити до порядку денного сьомої сесії Верховної Ради України дев'ятого скликання та за результатами розгляду в першому читанні прийняти за основу і в цілому як закон з урахуванням пропозицій Комітету.