ПРОТОКОЛ ЗАСІДАННЯ КОМІТЕТУ №128 від 08.07.2022
15 липня 2022, 12:32
Комітет Верховної Ради України з питань бюджету
Протокол засідання №128 від 8 липня 2022 року
15 год. 00 хв. м. Київ, вул. Грушевського, 5, зала № 5
Головує: Голова Комітету Арістов Ю.Ю.
Присутні:
Члени Комітету: Гевко В.Л., Копанчук О.Є., Лопушанський А.Я., Трухін О.М., Батенко Т.І., Герман Д.В., Гнатенко В.С., Гончаренко О.О., Драбовський А.Г., Дунаєв С.В., Задорожній М.М., Заремський М.В., Кузбит Ю.М., Кунаєв А.Ю., Кіссе А.І., Лаба М.М., Лунченко В.В., Люшняк М.В., Пасічний О.С., Пузійчук А.В., Пуртова А.А., Саламаха О.І., Северин С.С., Тістик Р.Я., Шпак Л.О.
Всього присутніх – 26 народних депутатів.
Відсутні:
Члени Комітету: Крулько І.І., Цабаль В.В., Борт В.П., Забуранна Л.В., Каптєлов Р.В., Молоток І.Ф., Пушкаренко А.М., Урбанський А.І.
Присутні:
Від секретаріату Комітету: Ватульов А.В., Джинджириста Л.Я., Книшенко І.Ф., Фещук С.Л., Андросюк Н.В., Больбат О.О., Бурякова Т.С., Войтенко Є.А., Пінчукова А.В., Пунда О.Б., Расчислова Л.В., Симончук К.В., Шпак В.П., Климчук Д.І., Клочкова Т.В., Сторожук О.В.
Запрошені:
Улютін Д.В. – перший заступник Міністра фінансів України;
Пацкан В.В. – Голова Рахункової палати.
У зв’язку з відсутністю секретаря Комітету Цабаля В.В., Голова Комітету Арістов Ю.Ю. для здійснення підрахунку голосів під час голосування щодо рішень Комітету визначив заступника Голови Комітету Трухіна О.М.
ПОРЯДОК ДЕННИЙ:
Про проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» (реєстр. № 7523 від 06.07.2022), поданий народними депутатами України Арістовим Ю.Ю., Клочком А.А. та іншими.
СЛУХАЛИ:
Інформацію Голови Комітету з питань бюджету Арістова Ю.Ю. про проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» (реєстр. № 7523 від 06.07.2022), поданий народними депутатами України Арістовим Ю.Ю., Клочком А.А. та іншими.
Відмітили:
І. До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету /далі – Комітет/ надійшов на розгляд проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» за реєстр. № 7523 від 06.07.2022 /далі – законопроект № 7523/.
Загалом законопроектом № 7523 пропонуються зміни до статей 1, 5, 6 і 39 Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» /далі – Закон/, доповнення Закону новою статтею 40 та зміни до додатків № 1, № 2, № 3, № 6 і № 8 до Закону. Відповідно до таких змін на 2022 рік збільшуються видатки державного бюджету на 80.976,8 млн грн (у т.ч. за загальним фондом – на 79.314,3 млн грн, за спеціальним фондом – на 1.662,5 млн грн), доходи державного бюджету на 1.545,5 млн грн (за загальним фондом), фінансування державного бюджету і граничний обсяг дефіциту державного бюджету на 79.431,3 млн грн (у т.ч. за загальним фондом – на 77.768,8 млн грн, за спеціальним фондом – на 1.662,5 млн грн), збільшується на таку ж суму граничний обсяг державного боргу на 31 грудня 2022 року.
Зокрема, законопроектом № 7523 передбачається збільшити видатки загального фонду державного бюджету на 79.314,3 млн грн, з яких для:
Міністерства соціальної політики України /далі – Мінсоцполітики/ – на 73.768,8 млн грн (видатки споживання), а саме за бюджетними програмами: «Виплата деяких видів допомог, компенсацій, грошового забезпечення та оплата послуг окремим категоріям населення» (код 2501030) – на 5.770,7 млн грн, «Виплата пільг і житлових субсидій громадянам на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу у грошовій формі» (код 2501230) – на 3.329,7 млн грн, «Надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг» (код 2501480) – на 32.364,2 млн грн, «Фінансове забезпечення виплати пенсій, надбавок та підвищень до пенсій, призначених за різними пенсійними програмами, та дефіциту коштів Пенсійного фонду» (код 2506080) – на 32.304,1 млн грн;
Міністерства аграрної політики та продовольства України /далі – Мінагрополітики/ – на 1.545,5 млн грн, визначивши у такій сумі бюджетні призначення (видатки розвитку) за новою бюджетною програмою «Підтримка фермерських господарств та інших виробників сільськогосподарської продукції» (код 2801500). Водночас, у новій статті 40 Закону встановлюється, що така підтримка здійснюється через Український державний фонд підтримки фермерських господарств у разі внесення відомостей про них до Державного аграрного реєстру (при цьому на період дії воєнного стану відомості вносяться без дотримання вимог Закону України «Про державну підтримку сільського господарства України» щодо питомої ваги вартості сільськогосподарських товарів/послуг);
Міністерства фінансів України /далі – Мінфін/ – на 4.000 млн грн, передбачивши визначення бюджетних призначень (видатки розвитку) за бюджетною програмою «Забезпечення функціонування Фонду розвитку підприємництва» (код 3501540).
Для покриття зазначених додаткових видатків законопроектом № 7523 передбачається збільшити за загальним фондом державного бюджету:
державні запозичення на 77.768,8 млн грн, у т.ч. внутрішні запозичення (код 401100) – на 4.000 млн грн, зовнішні запозичення (код 401200) – на 73.768,8 млн грн;
доходи за кодом 42030200 «Інша допомога, надана Європейським Союзом» – на 1.545,5 млн грн.
Поряд з цим, у законопроекті № 7523 пропонується передбачити за спеціальним фондом державного бюджету для Міністерства розвитку громад та територій України /далі – Мінрегіон/ (загальнодержавні видатки та кредитування) видатки розвитку за новою бюджетною програмою «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на відновлення об'єктів критичної інфраструктури в рамках спільного з Міжнародним банком реконструкції та розвитку проекту «Проект розвитку міської інфраструктури - 2» (код 2761620) у сумі 1.662,5 млн грн за рахунок збільшення на цю суму державних зовнішніх запозичень (позики від Міжнародного банку реконструкції та розвитку /далі – МБРР/ для реалізації інвестиційного проекту «Проект розвитку міської інфраструктури - 2»).
Крім того, законопроектом № 7523 пропонується:
внести зміни до пункту 4 статті 6 Закону в частині можливості надання державних гарантій для реалізації інвестиційних проектів із забезпечення ефективного функціонування та розвитку залізничного транспорту;
доповнити статтю 39 Закону новою частиною щодо надання права Державному агентству автомобільних доріг України за погодженням з Мінфіном здійснювати правочини з борговими зобов’язаннями, що виникли за запозиченнями, залученими під державні гарантії з метою фінансового забезпечення розвитку мережі та утримання автомобільних доріг загального користування державного значення (з визначенням Кабінетом Міністрів України основних умов таких правочинів);
внести зміни до пункту 22-4 розділу VI Бюджетного кодексу України /далі – Кодекс/ щодо ненарахування у період дії воєнного стану та протягом 6 місяців після його припинення пені та інших штрафних санкцій у разі виникнення простроченої заборгованості суб’єктів господарювання перед АР Крим, обласною радою чи міською територіальною громадою за кредитом (позикою), залученим АР Крим, обласною радою чи міською територіальною громадою або під місцеву гарантію (аналогічно, як передбачено чинною нормою щодо заборгованості перед державою);
доповнити розділ VI Кодексу новим пунктом 22-6 щодо незастосування у період дії воєнного стану та протягом 6 місяців після його припинення норм частини сьомої статті 74 Кодексу (згідно з якою Верховна Рада АР Крим, відповідні обласна та міська ради не мають права здійснювати у поточному бюджетному періоді нові місцеві запозичення та надавати місцеві гарантії, якщо у процесі здійснення платежів з погашення та обслуговування місцевого боргу та/або гарантованого місцевого боргу порушено графік платежів, що призвело до нарахування будь-яких штрафних санкцій, до погашення такої простроченої заборгованості та сплати усіх нарахованих штрафних санкцій).
У пояснювальній записці до законопроекту № 7523 вказано, що:
законопроект розроблено за ініціативою та участю Мінфіну з метою виконання невідкладних завдань, покладених на державу, які виникли під час відсічі воєнної агресії Російської Федерації проти України;
виникла потреба у додаткових видатках державного бюджету, зокрема за такими напрямами: належна державна соціальна підтримка населення; підтримка фермерських господарств та інших виробників сільськогосподарської продукції; забезпечення заходів посівної кампанії, надання можливості отримати кредити великому бізнесу, державним підприємствам, на релокацію підприємств та подолання наслідків цієї агресії; відновлення критичної інфраструктури у містах, які найбільше постраждали від цієї агресії.
Слід звернути увагу, що Мінфін звернувся до Комітету (листи від 05.07.2022 № 04110-02-2/14222 і від 06.07.2022 № 04110-02-2/14328 надано народним депутатам України – членам Комітету) з приводу того, що з метою забезпечення оперативного здійснення заходів та належного фінансового забезпечення нагальних потреб держави, спричинених російською агресією, виникла потреба у додаткових видатках по Мінсоцполітики (для забезпечення належної державної соціальної підтримки населення), Мінфіну (для підтримки суб’єктів підприємництва), Мінрегіону (для відновлення критичної інфраструктури у містах, які найбільше постраждали від цієї агресії), Мінагрополітики (для підтримки сільгоспвиробників), при цьому вказано можливі джерела забезпечення таких видатків, а також зазначено про необхідність законодавчого врегулювання ряду інших питань. Загалом окреслені Мінфіном питання стали предметом регулювання законопроекту № 7523.
ІІ. Щодо процедури розгляду законопроекту № 7523 та опрацювання експертних висновків до нього.
Спочатку відповідно до статей 93 і 96 Регламенту Верховної Ради України необхідно розглянути питання щодо включення законопроекту № 7523 до порядку денного сьомої сесії Верховної Ради України, позитивне вирішення якого буде підставою для розгляду Верховною Радою України законопроекту № 7523 у першому читанні.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України /далі – ГНЕУ/ у своєму висновку до законопроекту № 7523 (лист від 06.07.2022 № 16/03-2022/109365 (957537)) вважає логічним отримати відповідний експертний висновок Уряду щодо пропозицій законопроекту № 7523 (оскільки за змістом відповідних положень пункту 6 статті 116 Конституції України та статті 42 Кодексу розробку і забезпечення виконання затвердженого державного бюджету віднесено до повноважень Кабінету Міністрів України) та висловлює окремі зауваження до законопроекту № 7523.
Згідно з частинами третьою і четвертою статті 52 Кодексу проект закону про внесення змін до закону про державний бюджет може розглядатися у Верховній Раді України лише у разі наявності експертного висновку Мінфіну, а якщо такий проект закону передбачає зміну граничного обсягу дефіциту державного бюджету, граничного обсягу державного боргу і гарантованого державою боргу та граничного обсягу надання державних гарантій, то він може розглядатися Верховною Радою України лише у разі наявності експертного висновку Мінфіну та рішення Комітету щодо підтримки такого проекту закону. Принагідно варто зазначити, що частина перша статті 52 Кодексу щодо переліку умов внесення змін до закону про державний бюджет не застосовується у 2022 р. в умовах воєнного стану /відповідно до підпункту 1 пункту 22 і підпункту 1 пункту 22-1 розділу VI Кодексу/ (воєнний стан введено Указом Президента України від 24.02.2022 № 64 (із змінами)).
Мінфін у своєму висновку до законопроекту № 7523 (лист від 07.07.2022 № 04110-02-2/14476) зазначає, що законопроект № 7523 є збалансованим та підтримується Мінфіном.
Вищезгадані експертні висновки (листи) щодо законопроекту № 7523 надано народним депутатам України – членам Комітету.
На час розгляду у Комітеті даного питання не надійшли висновки комітетів Верховної Ради України з питань антикорупційної політики (щодо проведення антикорупційної експертизи законопроекту) і з питань інтеграції України до Європейського Союзу (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції) до законопроекту № 7523.
ІІІ. У Комітеті в рамках відведеного стислого часу попередньо опрацьовано законопроект № 7523, проаналізовано отримані висновки до нього і звернуто увагу на таке.
1. Щодо передбаченого законопроектом № 7523 збільшення видатків загального фонду державного бюджету на 2022 рік необхідно зазначити таке:
1) видатки Мінсоцполітики пропонується збільшити на 73,77 млрд грн для забезпечення належної державної соціальної підтримки населення, у т.ч. за бюджетними програмами:
«Виплата деяких видів допомог, компенсацій, грошового забезпечення та оплата послуг окремим категоріям населення» (код 2501030) – на 5,77 млрд грн і визначити в сумі 72,36 млрд грн. На 2022 р. видатки за цією програмою первинно у Законі визначено в обсязі 66,59 млрд грн, але постановою КМУ від 01.04.2022 № 401 «Про спрямування коштів до резервного фонду державного бюджету» скорочено на 6,66 млрд грн із спрямуванням цих коштів до резервного фонду, відтак уточнений річний план наразі становить 59,93 млрд грн, а з урахуванням законопроекту № 7523 збільшиться до 65,7 млрд грн. Отже, законопроектом № 7523 по суті передбачається частково відновити такі видатки до затвердженого обсягу. Згідно із звітними даними Казначейства за січень-травень 2022 р. такі видатки здійснено у сумі 24,9 млрд грн, або 96,6% уточненого плану на звітний період та 41,6% уточненого річного плану;
«Виплата пільг і житлових субсидій громадянам на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу у грошовій формі» (код 2501230) – на 3,33 млрд грн і визначити в сумі 41,71 млрд грн. На 2022 р. видатки за цією програмою первинно у Законі визначено в обсязі 38,38 млрд грн, але постановою КМУ від 01.04.2022 № 401 скорочено на 3,84 млрд грн із спрямуванням цих коштів до резервного фонду, відтак уточнений річний план наразі становить 34,54 млрд грн, а з урахуванням законопроекту № 7523 збільшиться до 37,87 млрд грн. Отже, законопроектом № 7523 по суті також передбачається частково відновити такі видатки до затвердженого обсягу. Згідно із звітними даними Казначейства за січень-травень 2022 р. такі видатки здійснено у сумі 21,56 млрд грн, або 88,5% уточненого плану на звітний період та 62,4% уточненого річного плану. У 2021 р. видатки за цією бюджетною програмою здійснено у сумі 47,2 млрд грн, що на 9,33 млрд грн більше уточненого (з урахуванням законопроекту № 7523) річного плану на 2022 р., тому може виникнути необхідність подальшого збільшення відповідних видатків у п.р.;
«Надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг» (код 2501480) – на 32,36 млрд грн і визначити в сумі 47,95 млрд грн. На 2022 р. видатки за цією програмою первинно у Законі визначено в обсязі 3,05 млрд грн, постановою КМУ від 20.03.2022 № 332 «Деякі питання виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам» збільшено на 10 млрд грн за рахунок коштів резервного фонду, постановою КМУ від 01.04.2022 № 401 скорочено на 0,31 млрд грн із спрямуванням цих коштів до резервного фонду, потім законом від 31.05.2022 № 2280-ІХ збільшено на 12,54 млрд грн, відтак уточнений річний план наразі становить 25,28 млрд грн, а з урахуванням законопроекту № 7523 збільшиться до 57,647 млрд грн. Згідно із звітними даними Казначейства за січень-травень 2022 р. такі видатки здійснено у сумі 9,46 млрд грн, або 83,7% уточненого плану на звітний період та 37,4% уточненого річного плану. Відповідно до постанови КМУ від 20.03.2022 № 332 зазначена допомога надається щомісячно на кожну внутрішньо переміщену особу (для осіб з інвалідністю та дітей – 3 тис. грн, для інших осіб – 2 тис. грн), при цьому починаючи з травня 2022 р. – надається особам, які перемістилися з тимчасово окупованої території АР Крим і м. Севастополя, території територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), а також особам, у яких житло зруйноване або непридатне для проживання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації;
«Фінансове забезпечення виплати пенсій, надбавок та підвищень до пенсій, призначених за пенсійними програмами, та дефіциту коштів Пенсійного фонду» (код 2506080) – на 32,3 млрд грн і визначити в сумі 253 млрд грн. На 2022 р. видатки за цією програмою первинно у Законі визначено в обсязі 200,63 млрд грн, постановою КМУ від 01.04.2022 № 401 скорочено на 20,06 млрд грн із спрямуванням цих коштів до резервного фонду, законом від 31.05.2022 № 2280-ІХ збільшено на таку ж суму, відтак уточнений річний план наразі становить 200,63 млрд грн (тобто відповідає первинно затвердженому обсягу), а з урахуванням законопроекту № 7523 збільшиться до 232,93 млрд грн. Згідно із звітними даними Казначейства за січень-травень 2022 р. такі видатки здійснено у сумі 81,09 млрд грн, або 100% уточненого плану на звітний період та 40,4% уточненого річного плану. Разом з тим, на 01.07.2022 загальний обсяг заборгованості Пенсійного фонду за позиками за рахунок коштів єдиного казначейського рахунку /з урахуванням заборгованості попередніх років/ становив 81,3 млрд грн і збільшився з початку року на 11 млрд грн, що свідчить про погіршення фінансового стану Пенсійного фонду та збільшення його залежності від ресурсів державного бюджету та позик за рахунок коштів ЄКР;
2) видатки Мінфіну за бюджетною програмою «Забезпечення функціонування Фонду розвитку підприємництва» (код 3501540) пропонується передбачити за загальним фондом у сумі 4 млрд грн і загалом визначити в сумі 7 млрд грн з метою підтримки суб’єктів підприємництва в рамках програми «Доступні кредити 5-7-9%».
На 2022 р. видатки за цією програмою первинно у Законі визначено в обсязі 3 млрд грн за спеціальним фондом (за рахунок надходжень від дострокового погашення векселів Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, що видані ним в обмін на ОВДП), постановою КМУ від 12.04.2022 № 438 «Деякі питання фінансового забезпечення підтримки підприємництва, зокрема сільськогосподарських товаровиробників, в умовах воєнного стану» збільшено на 2,33 млрд грн (у т.ч. передбачено 1,79 млрд грн за загальним фондом та збільшено на 0,54 млрд грн за спеціальним фондом) за рахунок коштів резервного фонду, відтак уточнений річний план наразі становить 5,33 млрд грн (у т.ч. за загальним фондом – 1,79 млрд грн, за спеціальним фондом – 3,54 млрд грн), а з урахуванням законопроекту № 7523 збільшиться до 9,33 млрд грн (у т.ч. за загальним фондом – 5,79 млрд грн, за спеціальним фондом – 3,54 млрд грн). Згідно із звітними даними Казначейства за січень-травень 2022 р. такі видатки здійснено за загальним фондом у сумі 1,79 млрд грн, або 100% уточненого річного плану, проте не проводилися за спеціальним фондом (насамперед, у зв’язку з ненадходженням відповідних коштів від Фонду гарантування вкладів фізичних осіб).
У зв’язку із введенням воєнного стану в Україні та з метою підтримки суб’єктів підприємництва розширено можливості програми «Доступні кредити 5-7-9%» /що врегульовано у постанові КМУ від 24.01.2020 № 28 «Про надання фінансової державної підтримки» (із змінами)/, зокрема розповсюджено за цілями та напрямами на сільгосптоваровиробників для забезпечення заходів посівної кампанії, надано можливість отримати кредити великому бізнесу, державним підприємствам, на релокацію підприємств та подолання наслідків воєнної агресії РФ, збільшено максимальну суму кредиту до 60 млн грн, збільшено суму кредиту для торгових мереж до 1 млрд грн. При цьому передбачені законопроектом № 7523 додаткові видатки за відповідною бюджетною програмою пояснюються необхідністю збільшення коштів на надання державної підтримки у вигляді компенсації відсотків за кредитами внаслідок збільшення Національним банком України облікової ставки з 10% до 25%, а також врахування існуючих тенденцій щодо зацікавленості у програмі «Доступні кредити 5-7-9%» та їх збереження.
За інформацією Мінфіну, за період дії воєнного стану (на 04.07.2022) в рамках програми «Доступні кредити 5-7-9%» (яку реалізує Фонд розвитку підприємництва) укладено 10.355 кредитних договорів на загальну суму 38,69млрд грн (з них банками державного сектору – 8.344 кредитних договори на суму 22,42 млрд грн), з яких: 19,33 млрд грн – кредити для сільськогосподарських товаровиробників; 12,25 млрд грн – на антивоєнні цілі; 3,65 млрд грн – як антикризові кредити; 2,97 млрд грн – як рефінансування попередньо отриманих кредитів; 0,47 млрд грн – на інвестиційні цілі;
3) пропонується передбачити видатки Мінагрополітики за новою бюджетною програмою «Підтримка фермерських господарств та інших виробників сільськогосподарської продукції» (код 2801500) у сумі 1,55 млрд грн, що пояснюється можливістю отримання грантової підтримки Європейського Союзу. Зокрема, сторонами опрацьовується проект Угоди про фінансування «Зменшення вразливості та підвищення продовольчої безпеки через підтримку постраждалого населення та сільськогосподарського виробництва в Україні», згідно з якою передбачається здійснювати прямі платежі невеликим господарствам площею менше 120 га на основі стандартів державної підтримки ЄС шляхом реалізації цієї нової програми.
Варто відмітити, що на 2022 р. у Законі для Мінагрополітики визначено видатки загального фонду за бюджетною програмою «Фінансова підтримка сільгоспвиробників» (код 2801580) у сумі 4,4 млрд грн, але постановою КМУ від 10.03.2022 № 245 «Про спрямування коштів до резервного фонду державного бюджету» такі видатки скорочено на 4,398 млрд грн, відтак уточнений річний план наразі становить 2 млн грн. Згідно із звітними даними Казначейства за січень-травень 2022 р. такі видатки здійснено у сумі 0,73 млн грн, або 36,5% уточненого плану на звітний період і уточненого річного плану.
Поряд з тим, у Законі для Мінагрополітики визначено обсяги надання кредитів з державного бюджету за бюджетною програмою «Надання кредитів фермерським господарствам» (код 2801460) у сумі 180 млн грн (у т.ч. за загальним фондом – 100 млн грн, за спеціальним фондом – 80 млн грн /за рахунок повернення раніше наданих таких кредитів/), але постановою КМУ від 10.03.2022 № 245 такі витрати загального фонду скорочено на 100 млн грн, відтак уточнений річний план наразі визначено тільки за спеціальним фондом у сумі 80 млн грн. Згідно із звітними даними Казначейства за січень-травень 2022 р. такі кредити з державного бюджету не надавалися, насамперед через незначні обсяги надходжень до спеціального фонду державного бюджету коштів від повернення раніше наданих кредитів (3,2 млн грн проти 80 млн грн запланованих).
2. Запропоновані законопроектом № 7523 за спеціальним фондом державного бюджету видатки для Мінрегіону (загальнодержавні видатки та кредитування) за новою бюджетною програмою (код 2761620) у сумі 1.662,5 млн грн за рахунок позики від МБРР пояснюються необхідністю відновлення критичної інфраструктури у містах, які найбільше постраждали від збройної агресії Російської Федерації, та з метою пошуку необхідного фінансового ресурсу. Зокрема, за інформацією Мінфіну 17.05.2022 прийнято урядове рішення щодо впровадження Компонента реагування на надзвичайні ситуації (CERC) за рахунок невикористаних коштів у рамках спільного з МБРР інвестиційного проекту «Проект розвитку міської інфраструктури – 2» (Угода про позику від 26.05.2014 № 8391-UA).
Законом на реалізацію зазначеного інвестиційного проекту за спеціальним фондом державного бюджету передбачено залучення позики МБРР у 2022 р. у сумі 1.010,5 млн грн (загал. обсяг позики – 326,57 млн дол. США) із спрямуванням цих коштів Мінрегіону за бюджетними програмами: «Розвиток міської інфраструктури і заходи в секторі централізованого теплопостачання України, розвиток системи водопостачання та водовідведення в м. Миколаєві, реконструкція та розвиток системи комунального водного господарства м. Чернівці» (код 2751600) у сумі 949,6 млн грн; «Впровадження та координація заходів проекту розвитку міської інфраструктури, заходів в секторі централізованого теплопостачання України, надзвичайної кредитної програми для України та програми розвитку муніципальної інфраструктури України» (код 2751610) – 60,9 млн грн.
Виходячи із звітних даних щодо виконання показників спеціального фонду державного бюджету у 2022 р., потрібно відмітити, що:
за І квартал п.р. залучено позику від МБРР для реалізації зазначеного інвестиційного проекту у сумі 75,4 млн грн на виконання бюджетної програми за кодом 2751600 (або 7,9% річного плану), а на виконання бюджетної програми за кодом 2751610 кошти позики від МБРР не надійшли;
за 5 місяців п.р. зовнішні запозичення (від іноземних держав, іноземних фінансових установ і МФО на реалізацію інвестпроектів) загалом становили 3,5 млрд грн, або лише 3,7% затвердженого із змінами річного плану /93,1 млрд грн/ та на 264,9 млн менше, ніж за аналогічний період 2021 р.
Таким чином, стан залучення зовнішніх запозичень до спеціального фонду державного бюджету у 2022 р. не поліпшився порівняно з попереднім роком та є наслідком системних недоліків у плануванні і використанні зазначених коштів. У зв’язку з цим, виникає питання щодо реалістичності отримання додаткових запозичень до спеціального фонду і спроможності використання таких коштів до кінця п.р. в обсязі, запропонованому законопроектом № 7523.
3. Законопроектом № 7523 збільшуються планові державні запозичення до 1.205,8 млрд грн (або на 7,1% до раніше збільшеного показника і у 2,1 раза до первинно затвердженого показника), граничний обсяг дефіциту державного бюджету – до 823,49 млрд грн (або на 10,7% до раніше збільшеного показника і в 4,4 раза до первинно затвердженого показника), граничний обсяг державного боргу на 31.12.2022 – до 3.360 млрд грн (або на 2,4% до раніше збільшеного показника і на 23,3% до первинно затвердженого показника).
Зазначені показники раніше вже збільшено на 555,26 млрд грн законами щодо змін до Закону, а саме: від 15.03.2022 № 2135-ІХ – на 67,57 млрд грн у зв’язку із залученням до спеціального фонду позики від Уряду Великої Британії; від 21.04.2022 № 2218-ІХ – на 200 млрд грн у зв’язку із залученням до загального фонду додаткових запозичень (внутрішніх і зовнішніх запозичень по 100 млрд грн); від 31.05.2022 № 2280-ІХ – на 287,69 млрд грн у зв’язку із залученням до загального фонду додаткових зовнішніх запозичень.
Таким чином, у разі прийняття законопроекту № 7523 уточнений плановий показник дефіциту державного бюджету на п.р. значно перевищуватиме граничну величину, визначену частиною першою статті 14 Кодексу (не більше 3% прогнозного ВВП), хоча дію відповідної норми зупинено на 2022 р. пунктом 3 розділу «Прикінцеві положення» Закону. Поряд з тим, ймовірним може бути перевищення визначеної частиною другою статті 18 Кодексу граничної величини загального обсягу державного боргу та гарантованого державою боргу на кінець поточного бюджетного періоду (не вище 60% річного номінального обсягу ВВП), при тому що зазначене обмеження згідно з пунктом 23-1 розділу VI Кодексу не застосовується у випадках введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях.
Отже, реалізація законопроекту № 7523 призведе до збільшення державного боргу і дефіциту державного бюджету та у середньостроковій перспективі до значного додаткового навантаження на державний бюджет щодо обслуговування і погашення відповідних боргових зобов’язань, що теж відмічено у висновку Мінфіну.
Згідно із звітними даними Казначейства державні запозичення на фінансування державного бюджету за 5 місяців п.р. здійснені в обсязі 380,1 млрд грн (33,7% затвердженого із змінами річного плану /1126,4 млрд грн/), у т.ч. внутрішні запозичення – 225,5 млрд грн, зовнішні запозичення – 154,6 млрд грн. Зокрема, до загального фонду державні запозичення залучені у сумі 376,6 млрд грн, що становить 36,4% затвердженого із змінами річного плану /1033,3 млрд/ та 170,5% уточненого плану на звітний період (або на 155,7 млрд грн більше), у т.ч.: внутрішні запозичення (від розміщення ОВДП) – у сумі 225,5 млрд грн, з них за рахунок випуску військових облігацій – 200,2 млрд грн (включаючи 120 млрд грн – шляхом придбання у власність НБУ); зовнішні запозичення – у сумі 151,1 млрд грн.
За оперативною інформацією Мінфіну, за І півріччя п.р. державні запозичення до загального фонду становили 561,3 млрд грн, або 133,5% уточненого плану на цей період. При цьому, від розміщення ОВДП залучено 349,7 млрд грн, з них за рахунок випуску військових облігацій – 327,6 млрд грн (включаючи 225 млрд грн – шляхом придбання у власність НБУ), а із зовнішніх джерел залучено 211,6 млрд грн, з яких значні кошти отримано від: Міжнародного валютного фонду – 41,3 млрд грн /1,4 млрд дол. США/; МБРР – 41 млрд грн /466,7 млн дол. США та 0,8 млрд євро/; Європейського Союзу – 37,1 млрд грн /1,2 млрд євро/; Уряду Канади – 34,3 млрд грн /392,8 млн дол. США і 585,8 млн канад. дол./; Європейського інвестиційного банку – 21,1 млрд грн /639 млн євро/; Японського агентства розвитку – 17 млрд грн /78 млрд яп. єн/, Французького агентства розвитку – 9,7 млрд грн /300 млн євро/; Німецької кредитної установи для відбудови – 9,5 млрд грн /299,3 млн євро/.
Разом з тим, доходи загального фонду державного бюджету за І півріччя п.р. надійшли в обсязі 564,4 млрд грн, що менше уточненого плану на звітний період на 28,1 млрд грн, або на 4,7% (рівень невиконання доходів був би ще більшим, якби не суттєве понадпланове надходження окремих неподаткових доходів). При цьому, доходи за кодом 42030200 «Інша допомога, надана Європейським Союзом» (що законопроектом збільшуються на 1,55 млрд грн) становили 4,2 млрд грн, або 137,8% уточненого річного плану /3,05 млрд грн/, визначеного законом від 23.02.2022 № 2099-ІХ.
4. Загалом бюджетні показники у законопроекті № 7523 є збалансованими.
У супровідних матеріалах до законопроекту № 7523 наведено стислі пояснення щодо напрямів збільшення видатків державного бюджету (у запропонованих обсягах) та джерел їх покриття, але не надано належних обґрунтувань і розрахунків щодо змін бюджетних показників, хоча частиною першою статті 27 Кодексу та частиною третьою статті 91 Регламенту Верховної Ради України вимагається подання до законопроекту фінансово-економічного обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки), на що також звертає увагу ГНЕУ.
Зокрема, ГНЕУ зауважує, що до законопроекту № 7523 не надано належного фінансово-економічного обґрунтування з відповідними розрахунками щодо: фактичної потреби (з урахуванням поточного стану фінансового забезпечення) у додаткових видатках у розрізі відповідних бюджетних програм та головних розпорядників бюджетних коштів; ступеню покриття такими видатками наявних потреб.
Щодо реалістичності надходження додаткових запозичень, передбачених законопроектом № 7523, Мінфін зазначає, що вживає усіх можливих заходів для забезпечення рол-оверу внутрішніх боргових зобов’язань, крім того, фінансування дефіциту державного бюджету буде забезпечуватися за рахунок пільгових кредитів країн-партнерів (зокрема, найближчим часом очікується підписання договорів для залучення кредитів від Італії та Канади в сумі 200 млн євро та 450 млн канад. дол. відповідно).
5. Стосовно окремих текстових положень законопроекту № 7523 потрібно зазначити, що:
1) зміни до пункту 4 статті 6 Закону запропоновані з метою реалізації АТ «Укрзалізниця» спільних з міжнародними фінансовими організаціями (Світовий банк, ЄБРР, ЄІБ) інвестиційних проектів, що сприятиме уникненню глобальної продовольчої кризи та посилить міжнародну продовольчу безпеку.
ГНЕУ зауважує, що вказаний напрямок надання державних гарантій не містить належного рівня конкретизації використання коштів, що вбачається неприпустимим в умовах воєнного стану, зважаючи на обмеженість бюджетного ресурсу.
Крім того, зважаючи, що у Законі (із внесеними змінами) не визначено граничного обсягу гарантованого державою боргу на 31.12.2022 і немає обмежень щодо обсягів надання державних гарантій у п.р. за багатьма напрямами (включаючи напрям згідно з пунктом 4 статті 6 Закону), передбачене законопроектом № 7523 розширення напрямів надання державних гарантій посилює ризики неконтрольованого зростання у 2022 р. державних гарантій і гарантованого державою боргу та відповідно збільшення боргового навантаження на державний бюджет у наступних бюджетних періодах;
2) щодо нової статті 40 Закону ГНЕУ висловлює зауваження, зокрема, вважає, що:
слід чітко визначити суб’єктний склад потенційних отримувачів відповідної підтримки з метою належного встановлення предмету вказаної статті;
положення частини першої цієї статті не відповідає принципу правової визначеності, адже за змістом формулювання є незрозумілим, чи йдеться про надання відповідної підтримки у разі внесення відомостей до Державного аграрного реєстру, чи ж про можливість отримання підтримки лише суб’єктами, що зареєструвалися у вказаному реєстрі;
не заперечуючи в цілому щодо можливості зниження питомої ваги вартості сільськогосподарських товарів/послуг, передбачене у частині другій цієї статті зняття відповідних обмежень без встановлення інших застережень може призвести до використання бюджетних коштів не тільки на стимулювання виробництва сільськогосподарської продукції та розвитку аграрного ринку, забезпечення продовольчої безпеки населення (що є ціллю згідно з статтею 1 Закону України «Про державну підтримку сільського господарства України»), але й на інші, не пов’язані з цією ціллю, заходи;
4) передбачені пунктом 2 розділу ІІ законопроекту № 7523 зміни до розділу VI Кодексу не відповідають вимогам частини п’ятої статті 4 Кодексу, згідно з якою зміни до Кодексу можуть вноситися виключно законами про внесення змін до Бюджетного кодексу України, на що також вказує ГНЕУ.
Крім того, ГНЕУ звертає увагу, що запропоноване законопроектом № 7523 доповнення розділу VI Кодексу новим пунктом 22-6 про незастосування у період дії воєнного стану та протягом 6 місяців після його припинення норм частини сьомої статті 74 Кодексу щодо обмежень здійснення нових місцевих запозичень та надання місцевих гарантії без встановлення додаткових обмежень, зокрема, щодо напрямів використання залучених коштів та надання гарантій, може містити ризики невиправданого зростання місцевого боргу.
6. Верховна Рада України найближчим часом може розглянути інші законопроекти щодо внесення змін до Закону, відтак у разі їх прийняття до розгляду законопроекту № 7523 залежно від сутності внесених змін до Закону окремі положення та показники законопроекту № 7523 можуть потребувати уточнення з метою забезпечення узгодженості правових норм.
Передусім йдеться про проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» (щодо фінансування заходів, спрямованих на врегулювання відносин на ринку природного газу та у сфері теплопостачання під час війни та подальшого відновлення) за реєстр. № 7429, який прийнято за основу 21.06.2022 і наразі у Комітеті готується до розгляду у другому читанні.
7. До Комітету надійшло звернення народних депутатів України Мотовиловця А.В., Корнієнка О.С., Кондратюк О.К., Батенка Т.І., Мамки Г.М., Бакунця П.А., Бондара В.В., Клименко Ю.Л. (лист від 07.07.2022 № 90д9/5-2022/109069 (957240) надано народним депутатам України – членам Комітету) з проханням при опрацюванні законопроекту № 7523 врахувати пропозицію щодо передбачення у додатку № 3 до нього /щодо змін до додатка № 3 до Закону/ перерозподілу видатків загального фонду державного бюджету, передбачених Апарату Верховної Ради України, а саме: за бюджетною програмою «Здійснення законотворчої діяльності Верховної Ради України» (код 0111010) збільшити видатки споживання на 8.708,7 тис. грн, при цьому збільшити видатки на оплату праці на 77.234,1 тис. грн за рахунок перерозподілу видатків споживання, передбачених за цією програмою; за бюджетною програмою «Обслуговування та організаційне, інформаційно-аналітичне, матеріально-технічне забезпечення діяльності Верховної Ради України» (код 0111020) зменшити видатки споживання на 8.708,7 тис. грн, при цьому збільшити видатки на оплату комунальних послуг та енергоносіїв на 26.812,4 тис. грн за рахунок перерозподілу видатків споживання, передбачених за цією програмою. Зазначена пропозиція безпосередньо не є предметом регулювання законопроекту № 7523, разом з тим, є збалансованою і у разі її врахування потрібно внести необхідні зміни до додатка № 3 до законопроекту №7523, уточнивши відповідні підсумкові показники видатків державного бюджету у рядку «Всього:», включивши рядки щодо видатків Апарату Верховної Ради України за кодами програмної класифікації видатків та кредитування державного бюджету 0110000, 0111000, 01111010 і 0111020 з уточненням відповідних показників.
IV. Загалом у представленні та обговоренні даного питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету Арістов Ю.Ю., Шпак Л.О., перший заступник Міністра фінансів України Улютін Д.В. та Голова Рахункової палати Пацкан В.В.
Так, завершуючи доповідь щодо законопроекту № 7523 як його співавтор, Голова Комітету Арістов Ю.Ю. звернувся до народних депутатів України – членів Комітету з проханням підтримати законопроект № 7523 та рекомендувати Верховній Раді України його прийняти за основу і в цілому з пропозиціями Комітету, наведеними у наданому проекті ухвали, зокрема щодо виключення змін до Кодексу та передбачення перерозподілу видатків по Апарату Верховної Ради України з необхідними техніко-юридичними правками.
Голова Рахункової палати Пацкан В.В. повідомив про підтримку Рахунковою палатою законопроекту № 7523, але озвучив деякі ризики, наприклад, ризики недоотримання державних зовнішніх запозичень. Перший заступник Міністра фінансів України Улютін Д.В. пояснив важливість положень законопроекту № 7523 та запропонував його підтримати.
Підсумовуючи розгляд даного питання, Голова Комітету Арістов Ю.Ю. поставив на голосування пропозицію прийняти рішення Комітету згідно з проектом ухвали (який надано народним депутатам України – членам Комітету та додається), а саме: рекомендувати Верховній Раді України законопроект № 7523 включити до порядку денного сьомої сесії та за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу і в цілому як закон з урахуванням пропозицій Комітету, наведених у проекті ухвали, зокрема щодо виключення пункту 2 розділу ІІ стосовно змін до Кодексу та передбачення перерозподілу видатків загального фонду державного бюджету, передбачених Апарату Верховної Ради України, з внесенням необхідних техніко-юридичних правок. За результатами голосування така пропозиція була підтримана одноголосно присутніми на засіданні народними депутатами України – членами Комітету.
УХВАЛИЛИ:
Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» (реєстр. № 7523 від 06.07.2022), поданий народними депутатами України Арістовим Ю.Ю., Клочком А.А. та іншими, включити до порядку денного сьомої сесії Верховної Ради України дев'ятого скликання та за результатами розгляду в першому читанні прийняти за основу і в цілому як закон з урахуванням таких пропозицій Комітету:
пункт 2 розділу ІІ /щодо змін до розділу VI Бюджетного кодексу України/ виключити, виклавши цей розділ у такій редакції: «ІІ. Цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування»;
включити до додатку № 3 /щодо змін до додатка № 3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік»/ зміни щодо перерозподілу видатків загального фонду державного бюджету, передбачених Апарату Верховної Ради України, а саме: за бюджетною програмою «Здійснення законотворчої діяльності Верховної Ради України» (код 0111010) збільшити видатки споживання на 8.708,7 тис. грн, при цьому збільшити видатки на оплату праці на 77.234,1 тис. грн за рахунок перерозподілу видатків споживання, передбачених за цією програмою; за бюджетною програмою «Обслуговування та організаційне, інформаційно-аналітичне, матеріально-технічне забезпечення діяльності Верховної Ради України» (код 0111020) зменшити видатки споживання на 8.708,7 тис. грн, при цьому збільшити видатки на оплату комунальних послуг та енергоносіїв на 26.812,4 тис. грн за рахунок перерозподілу видатків споживання, передбачених за цією програмою (з уточненням відповідних підсумкових показників видатків державного бюджету у рядку «Всього:» і включенням рядків з уточненими показниками видатків за кодами програмної класифікації видатків та кредитування державного бюджету 0110000, 0111000, 01111010 і 0111020);
внести необхідні редакційні та техніко-юридичні правки для узгодження правових норм, включаючи за необхідності уточнення положень і показників зазначеного законопроекту у разі прийняття Верховною Радою України до його розгляду інших законопроектів щодо внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік».
Відповідно у разі прийняття законопроекту за реєстр. № 7523 Комітету разом з Головним юридичним управлінням Апарату Верховної Ради України при оформленні відповідного закону належить внести необхідні редакційні та техніко-юридичні правки, пов’язані з ухваленим Комітетом рішенням щодо зазначеного законопроекту.
Голосували: «за» – одноголосно.
Голова Комітету Ю.Ю. Арістов
Секретар Комітету В.В. Цабаль