Щодо підготовки до другого читання проекту Закону України про внесення змін до розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України щодо використання коштів з рахунків на підтримку України (реєстр. № 8433)
10 квітня 2023, 15:55
Комітет Верховної Ради України з питань бюджету /далі – Комітет/ на своєму засіданні 10 квітня 2023 року розглянув питання про підготовку до другого читання проекту Закону України про внесення змін до розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України щодо використання коштів з рахунків на підтримку України (реєстр. № 8433), відмітивши таке.
І. Проект Закону України про внесення змін до розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України щодо використання коштів з рахунків на підтримку України (реєстр. № 8433 від 07.02.2023), поданий Кабінетом Міністрів України /далі – законопроект № 8433/, 20 березня 2023 року Верховною Радою України прийнято за основу з дорученням Комітету доопрацювати законопроект № 8433 з урахуванням поправок і пропозицій суб’єктів права законодавчої ініціативи та внести його на розгляд Верховної Ради України у другому читанні (згідно з Постановою Верховної Ради України від 20.03.2023 № 2979-ІХ).
Законопроектом № 8433 пропонується розділ VI Бюджетного кодексу України /далі – Кодекс/ доповнити новим пунктом 56, яким передбачається установити, що, як виняток з окремих положень Кодексу:
протягом воєнного стану та бюджетного періоду, що настає за роком, в якому припинено або скасовано цей стан, за рішенням Кабінету Міністрів України головні розпорядники коштів державного бюджету /далі – головні розпорядники/ можуть відкривати рахунки в Національному банку України /далі – НБУ/ для збору добровільних внесків від фізичних та юридичних осіб приватного права та/або публічного права для реалізації заходів із національної безпеки та оборони, відновлення, підтримки та розвитку України з особливим режимом використання цих коштів /далі – такі кошти/; такі кошти є джерелами формування спеціального фонду державного бюджету у частині доходів, визначених пунктами 2-1 або 3 частини третьої статті 9 Кодексу, та обліковуються, розподіляються і використовуються відповідно до порядків, визначених Кабінетом Міністрів України;
за рішенням Кабінету Міністрів України може здійснюватися розподіл та перерозподіл таких коштів, джерелом яких є доходи, визначені пунктом 3 частини третьої статті 9 Кодексу, між головними розпорядниками з урахуванням їх цільового призначення з відкриттям нових бюджетних програм, включаючи трансферти місцевим бюджетам;
залишки таких коштів зберігаються на рахунках спеціального фонду головних розпорядників до повного їх використання у наступних бюджетних періодах з урахуванням їх цільового призначення.
Водночас, згідно з пунктом 2 розділу ІІ законопроекту № 8433 залишки таких коштів, що утворилися до набрання чинності відповідним законом (йдеться про законопроект № 8433 після його прийняття), класифікуються як кошти спеціального фонду державного бюджету для їх подальшого використання відповідно до пункту 56 розділу VI Кодексу.
ІІ. Відповідно до статті 116 Регламенту Верховної Ради України у встановлені строки /не пізніше 3 квітня 2023 року/ до Комітету надійшли пропозиції до законопроекту № 8433, згруповані та узагальнені у відповідній порівняльній таблиці у кількості 75 пропозицій.
При цьому окремі пропозиції безпосередньо не стосуються предмету правового регулювання законопроекту № 8433, а відповідно до частини першої статті 116 Регламенту Верховної Ради України пропозиції і поправки до законопроекту, який готується до другого читання, можуть вноситися лише до того тексту законопроекту, який прийнятий Верховною Радою України за основу. Деякі пропозиції подано без належного правового чи фінансово-економічного обґрунтування, що ускладнило проведення їх експертної оцінки.
Поряд з тим, до Комітету надійшов висновок Комітету Верховної Ради України з антикорупційної політики щодо законопроекту № 8433 (лист від 20.03.2023 № 04-12/17-2023/55793 (1139908)), в якому зауважено, що у законопроекті № 8433 виявлено положення, які можуть сприяти вчиненню корупційних правопорушень або правопорушень, пов’язаних з корупцією, та зазначено, що на рівні закону слід врегулювати питання щодо необхідності погодження з Комітетом рішення про перерозподіл таких коштів, впровадити вимоги щодо їх прозорого використання та звітності за наслідками такого використання.
У Комітеті опрацьовано пропозиції до законопроекту № 8433 за участю представників Міністерства фінансів України /далі – Мінфін/, Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України, НБУ та Рахункової палати з урахуванням зауважень і пропозицій, наведених у висновку Комітету щодо підготовки законопроекту № 8433 до І читання (лист від 23.02.2023 № 04-13/3-2023/37703 (1121840)), висновку Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України /далі – ГНЕУ/ (лист від 14.02.2023 № 16/03-2023/30422 (1113757)), вищезгаданому висновку Комітету Верховної Ради України з антикорупційної політики та листі НБУ (від 30.03.2023 № 18-0010/21974).
За підсумками такого опрацювання в остаточній редакції законопроекту № 8433 пропонується врахувати (повністю, редакційно чи частково) більшість пропозицій, насамперед:
– пропозиції, безпосередньо пов’язані з предметом регулювання законопроекту № 8433, зокрема щодо:
визначення єдиного періоду ведення рахунків, що відкриваються в НБУ, та операцій з такими коштами («під час дії воєнного стану та протягом одного року, наступного за роком, в якому буде припинено або скасовано цей стан»), уніфікації призначення таких рахунків і коштів («для фінансового забезпечення заходів з відсічі збройної агресії проти України та ліквідації її наслідків, національної безпеки та оборони, відновлення, підтримки і розвитку України, надання гуманітарної допомоги») та упорядкування державних органів, яким можуть відкриватися рахунки в НБУ («державним органам, які є головними розпорядниками коштів державного бюджету») – шляхом внесення змін до абзаців 1 і 2 нового пункту 56 розділу VI Кодексу та передбачення змін до пункту 16-1 частини 1 статті 42 Закону України «Про Національний банк України» /для узгодження відповідних положень між собою/;
обліку таких коштів окремо у складі доходів, визначених пунктом 3 частини 3 статті 9 Кодексу (інших неподаткових надходжень) – шляхом внесення змін до абзацу 3 нового пункту 56 розділу VI Кодексу;
уточнення положень щодо розподілу таких коштів, а саме розподілу таких коштів Кабінетом Міністрів України, якщо інше не передбачено порядками використання таких коштів, та можливості за рішенням Кабінету Міністрів України передачі таких коштів з урахуванням їх цільового призначення іншому головному розпоряднику (з відкриттям у разі потреби нових бюджетних програм, включаючи трансферти місцевим бюджетам) – шляхом внесення змін до абзаців 3 і 4 нового пункту 56 розділу VI Кодексу та доповнення цього пункту новим абзацом;
запровадження Казначейством України щомісячного складання звітів про надходження і використання таких коштів щодо кожного з відповідних рахунків, відкритих у НБУ (на підставі звітів головних розпорядників), та подання зазначених звітів не пізніше 25 числа місяця, наступного за звітним, Верховній Раді України, Президенту України, Кабінету Міністрів України, Рахунковій палаті та Мінфіну – шляхом доповнення пункту 56 розділу VI Кодексу новим абзацом;
передбачення щомісячного оприлюднення головними розпорядниками на своїх офіційних сайтах інформації про суму отриманих добровільних внесків (благодійних пожертв), перелік товарів, робіт і послуг, придбаних (наданих) за рахунок таких коштів протягом звітного періоду, загальну кількість зазначених товарів, робіт і послуг та загальну суму здійснених видатків за кожним видом зазначених товарів, робіт і послуг – шляхом доповнення пункту 56 розділу VI Кодексу новим абзацом;
передбачення безпосередньо у Кодексі положення щодо обліку, розподілу та використання відповідно до нового пункту 56 розділу VI Кодексу залишків таких коштів, що утворилися на рахунках в НБУ станом на 01.05.2023, – шляхом доповнення пункту 56 розділу VI Кодексу новим абзацом та виключення пункту 2 розділу ІІ законопроекту № 8433 /відповідно до правил оформлення проектів законів та основних вимог законодавчої техніки/;
– пропозиції, спрямовані на врегулювання деяких інших питань, а саме щодо:
віднесення до підгрупи 4 другої групи власних надходжень бюджетних установ 30% дивідендів (доходу), нарахованих на акції (частки) господарських товариств, у статутних капіталах яких є майнові права інтелектуальної власності, виключні майнові права на які належать державним науковим установам, державним університетам, академіям, інститутам, із спрямуванням таких надходжень на організацію основної діяльності зазначених бюджетних установ – шляхом передбачення змін до частини 4 статті 13, пункту 17 частини 2 статті 29 та пункту 9 частини 4 статті 30 Кодексу (з набранням чинності відповідними положеннями з 01.01.2024) /йдеться про унормування питання, передбаченого урядовим законопроектом за реєстр. № 5529 (про внесення змін до Кодексу щодо стимулювання інноваційної діяльності бюджетних установ), включеним до Плану законопроектної роботи Верховної Ради України на 2023 рік /затвердженого постановою Верховної Ради України від 07.02.2023 № 2910-IX/ (пункт 36) із строком розгляду у І кварталі п.р./ та спрямованого на реалізацію норм статті 60 Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність»/;
доповнення напрямів спрямування коштів державного дорожнього фонду (які передбачаються на фінансове забезпечення будівництва, реконструкції, ремонту і утримання автомобільних доріг загального користування державного значення) новим напрямом щодо фінансового забезпечення заходів з розвитку, будівництва, ремонту, облаштування, модернізації та утримання пунктів пропуску через державний кордон для автомобільного сполучення, а також затвердження Кабінетом Міністрів України переліку заходів за вказаним напрямом із зазначенням обсягів бюджетних коштів для фінансового забезпечення таких заходів – шляхом передбачення змін до пункту 1 частини 3 і частини 5 статті 24-2 Кодексу та системно пов’язаних змін до статті 3 Закону України «Про джерела фінансування дорожнього господарства України» /що певним чином пов’язано з реалізацією постанови КМУ від 24.03.2023 № 280 «Деякі питання управління пунктами пропуску через державний кордон для автомобільного сполучення»/;
створення державного фонду декарбонізації та енергоефективної трансформації у складі спеціального фонду державного бюджету, включаючи визначення джерел формування цього фонду (серед яких екологічний податок, що справляється за викиди в атмосферне повітря двоокису вуглецю стаціонарними джерелами забруднення) і напрямів спрямування коштів цього фонду (серед яких фінансове забезпечення заходів та державних цільових програм у сфері енергоефективності, збільшення використання відновлюваних джерел енергії та альтернативних видів палива і скорочення викидів вуглецю), визначення Кабінетом Міністрів України порядку використання коштів цього фонду, передбачення обсягу коштів цього фонду у Бюджетній декларації, запровадження звітності про надходження і використання коштів цього фонду, – шляхом передбачення змін до статей 29, 30, 33, 59 і 61 Кодексу та доповнення Кодексу новою статтею 24-6 (з набранням чинності відповідними положеннями з 01.01.2024);
надання в умовах воєнного стану можливості органам місцевого самоврядування або військовим адміністраціям приймати рішення про спрямування залишків коштів за субвенціями з державного бюджету місцевим бюджетам, збережених на рахунках місцевих бюджетів на 01.01.2023 згідно з пунктом 11 розділу «Прикінцеві положення» Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік», на заходи територіальної оборони, задоволення продовольчих потреб цивільного населення, евакуацію цивільного населення із місцевості, де ведуться бойові дії, та небезпечних територій у безпечні місця, оплату інших заходів, спрямованих на підтримку цивільного населення в умовах воєнного стану – шляхом передбачення змін до пункту 22-2 розділу VI Кодексу /згідно із звітними даними на 01.01.2023 залишки таких коштів на рахунках місцевих бюджетів загалом становили майже 3,5 млрд грн; на відміну від подібної норми, яка застосовувалася у 2022 р., у п.р. не пропонується можливість такого спрямування залишків освітньої субвенції (оскільки згідно із статтею 32 Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік» такі залишки перераховано до спеціального фонду державного бюджету з подальшим спрямуванням з урахуванням цільового призначення освітньої субвенції і на реалізацію заходів у сфері освіти) та субвенції на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами (зважаючи на вимоги частини 4 статті 103-3 Кодексу щодо використання таких залишків з урахуванням цільового призначення цієї субвенції)/;
запровадження на період дії воєнного стану можливості спрямування місцевих запозичень від міжнародних фінансових організацій на поточні видатки місцевих бюджетів та надання фінансової підтримки комунальним підприємствам для погашення ними кредитів, залучених у міжнародних фінансових організаціях у попередні періоди під місцеві гарантії, якщо таке цільове призначення передбачено умовами кредитних угод з міжнародними фінансовими організаціями – шляхом доповнення пункту 22-6 розділу VI Кодексу новим абзацом /як виняток з положень частини першої статті 74 Кодексу, згідно з якою місцеві запозичення здійснюються з метою фінансування бюджету розвитку/;
врегулювання на період дії воєнного стану питання зарахування до спеціального фонду державного бюджету в повному обсязі надходжень до Державного спеціалізованого фонду фінансування загальнодержавних витрат на авіаційну діяльність, визначених пунктом 2 частини 5 статті 12 Повітряного кодексу України (йдеться про гранти, дарунки та благодійні внески, а також інші надходження, отримані уповноваженим органом з питань цивільної авіації від підприємств, організацій, фізичних осіб та від інших бюджетних установ для виконання цільових заходів у галузі цивільної авіації), із спрямуванням таких надходжень на здійснення діяльності центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики в галузі цивільної авіації, участь та представництво України в міжнародних авіаційних організаціях – шляхом доповнення розділу VI Кодексу новим пунктом 22-7 /як виняток з положень пункту 43 частини 2 і пункту 6-1 частини 3 статті 29 Кодексу, згідна з якими зазначені надходження зараховуються до державного бюджету у такій пропорції: 20% – до загального фонду, 80% – до спеціального фонду/;
надання дозволу Кабінету Міністрів України у 2023 р. спрямувати частину залишку коштів, джерелом формування яких були внески на регулювання, які сплачуються суб'єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, відповідно до статті 13 Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг", утвореного на 01.01.2023, на здійснення заходів у сфері оборони – шляхом доповнення розділу VI Кодексу новим пунктом 54-1 /згідно з інформацією Казначейства України залишок зазначених коштів на 01.01.2023 становив загалом 360,3 млн грн; на виконання пункту 54 розділу VI Кодексу (це подібна норма, яка діяла у 2022 р.) відповідно до розпорядження КМУ від 07.05.2022 № 360-р «Деякі питання спрямування коштів спеціального фонду державного бюджету у 2022 році» спрямовано Міністерству оборони України кошти у сумі 359,25 млн грн/;
законодавчого унормування ведення НБУ рахунку для залучення коштів на підтримку Збройних Сил України, а також рахунків Фонду розвитку підприємництва, призначених для отримання та обслуговування позик, кредитів, грантів за програмами та проектами іноземних держав, їх урядів та уповноважених ними органів та організацій, а також міжнародних організацій та установ, які надають міжнародну технічну допомогу відповідно до міжнародних договорів України, – шляхом передбачення змін до пункту 16-1 частини 1 статті 42 Закону України «Про Національний банк України» /за пропозицією НБУ/;
– пропозиції щодо редакційних та техніко-юридичних уточнень для приведення у відповідність до бюджетної методології та основних вимог законодавчої техніки, включаючи уточнення назви законопроекту № 8433 у зв’язку з розширенням його предмету регулювання при доопрацюванні до ІІ читання.
Загалом пропонується врахувати 42 пропозиції (з них 6 – редакційно, 18 – частково) і відхилити 33 пропозиції.
За підсумками розгляду даного питання Комітет з питань бюджету ухвалив рішення: рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України щодо використання коштів з рахунків на підтримку України (реєстр. № 8433) прийняти у другому читанні і в цілому як закон в остаточній редакції, викладеній Комітетом у порівняльній таблиці до зазначеного законопроекту, з необхідними редакційними і техніко-юридичними правками.