Щодо розгляду законопроекту про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік» щодо використання коштів державного фонду регіонального розвитку (реєстр. № 9165)

11 квітня 2023, 12:55

 

Комітет Верховної Ради України з питань бюджету /далі – Комітет/ на своєму засіданні 11 квітня 2023 року (протокол № 153) розглянув проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік» щодо використання коштів державного фонду регіонального розвитку (реєстр. № 9165 від 31.03.2023), поданий народними депутатами України Підласою Р.А., Германом Д.В. та іншими народними депутатами України, відмітивши таке.

I. Проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік» щодо використання коштів державного фонду регіонального розвитку за реєстр. № 9165 від 31.03.2023 /далі – законопроект № 9165/, як зазначається у пояснювальній записці до нього, підготовлений з метою визначення особливостей використання у 2023 році коштів державного фонду регіонального розвитку, зважаючи на виклики воєнного часу та застосування під час відбору інвестиційних програм і проектів, що мають забезпечуватися за рахунок коштів цього фонду, процедури голосування громадян України (у тому числі внутрішньо переміщених осіб) за відповідні проекти засобами Єдиного державного веб-порталу електронних послуг (Порталу Дія).

Для реалізації такої мети законопроектом № 9165 пропонується доповнити Закон України «Про Державний бюджет України на 2023 рік» /далі– Закон/ новою статтею, передбачивши, що у 2023 році кошти державного фонду регіонального розвитку використовуються у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, з урахуванням таких особливостей:

кошти державного фонду регіонального розвитку спрямовуються на виконання інвестиційних програм і проектів регіонального розвитку, що мають на меті розвиток регіонів, з дотриманням таких критеріїв розподілу між Автономною Республікою Крим, областями та містами Києвом і Севастополем: 50 відсотків коштів – рівними частинами між Автономною Республікою Крим, областями та містами Києвом і Севастополем і 50 відсотків коштів – рівними частинами між Донецькою, Житомирською, Запорізькою, Київською, Миколаївською, Сумською, Харківською, Херсонською, Чернігівською областями;

інвестиційні програми і проекти, що реалізуються за рахунок коштів державного фонду регіонального розвитку, підлягають співфінансуванню з місцевих бюджетів;

за результатами здійснення попереднього відбору та оцінки на відповідність вимогам законодавства поданих інвестиційних програм і проектів регіонального розвитку центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної регіональної політики, подає їх для відкритого голосування громадян засобами Порталу Дія. Під час такого голосування громадянин може віддати один голос за одну інвестиційну програму (проект) регіону за місцем реєстрації місця проживання або за місцем проживання внутрішньо переміщеної особи;

розподіл коштів державного фонду регіонального розвитку за адміністративно-територіальними одиницями та інвестиційними програмами і проектами регіонального розвитку за результатами голосування громадян засобами Порталу Дія затверджується Кабінетом Міністрів України.

При цьому згідно із змінами до розділу «Прикінцеві положення» Закону пропонується зупинити на 2023 рік дію положень статті 24-1 Бюджетного кодексу України /далі – Кодекс/ та статті 22-1 Закону «Про засади державної регіональної політики», згідно з якими встановлені вимоги щодо спрямування та розподілу коштів державного фонду регіонального розвитку.

ІІ. З приводу положень законопроекту № 9165, що згідно з пояснювальною запискою до нього спрямовані на врегулювання питань виконання у 2023 році бюджетної програми «Державний фонд регіонального розвитку», належить відмітити таке.

Законом за бюджетною програмою «Державний фонд регіонального розвитку» (КПКВК 3121070), що визначена Міністерству розвитку громад, територій та інфраструктури України у складі загальнодержавних видатків і кредитування за загальним фондом, передбачено 2.000 млн гривень.

Поряд з тим, згідно з пунктом 10 статті 11 Закону до джерел формування спеціального фонду державного бюджету на 2023 рік включені 100 відсотків надходжень акцизного податку з вироблених в Україні та з ввезених на митну територію України сигарил понад загальний обсяг, визначений у сумі
831 млн гривень, виключно за умови внесення змін до Податкового кодексу України щодо удосконалення оподаткування акцизним податком сигарил, які наберуть чинності у 2023 році. Такі кошти (у разі їх надходження до спеціального фонду державного бюджету) у 2023 році планується спрямувати на виконання інвестиційних програм і проектів регіонального розвитку за бюджетною програмою «Державний фонд регіонального розвитку», що визначено у пункті 18 статті 14 Закону.

Питання спрямування та розподілу коштів державного фонду регіонального розвитку за адміністративно- територіальними одиницями та інвестиційними програмами і проектами регіонального розвитку регулюються статтею 24-1 Кодексу, згідно з якою серед іншого встановлено таке:

кошти державного фонду регіонального розвитку спрямовуються на виконання інвестиційних програм і проектів регіонального розвитку, що мають на меті розвиток регіонів і відповідають пріоритетам, визначеним Державною стратегією регіонального розвитку та відповідними регіональними стратегіями розвитку, у таких пропорціях: 30 відсотків - на реалізацію інвестиційних програм і проектів регіонального розвитку, які забезпечують виконання завдань, визначених Державною стратегією регіонального розвитку і 70 відсотків - на реалізацію інвестиційних програм і проектів регіонального розвитку, які забезпечують виконання завдань, визначених відповідними регіональними стратегіями розвитку та планами заходів з їх реалізації;

розподіл коштів державного фонду регіонального розвитку між Автономною Республікою Крим, областями та містами Києвом і Севастополем здійснюється з урахуванням таких критеріїв: 80 відсотків коштів - відповідно до чисельності населення, яке проживає у відповідному регіоні; 20 відсотків коштів - з урахуванням рівня соціально-економічного розвитку регіонів відповідно до показника валового регіонального продукту в розрахунку на одну особу (для регіонів, у яких цей показник менше 75 відсотків середнього показника по Україні).

Разом з тим, з огляду на виклики, пов’язані із збройною агресією російської федерації проти України та необхідністю ліквідації наслідків такої збройної агресії, у 2023 році ускладняється застосування визначених у статті 24-1 Кодексу вимог щодо спрямування та розподілу коштів державного фонду регіонального розвитку і повноцінна реалізація Державної стратегії регіонального розвитку та відповідних регіональних стратегій розвитку, а пріоритетним стає забезпечення відбудови та розвитку інфраструктури деокупованих територій і регіонів, що приймають велику кількість внутрішньо переміщених осіб.

При цьому варто зазначити, що Законом України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» державний фонд регіонального розвитку було передбачено у сумі 4.500 млн грн, використано у 2021 році 4.343,6 млн грн (або 96,5%). У
2022 році кошти державного фонду регіонального розвитку, що були затверджені Законом України «Про Державний бюджет України на 2022рік» у сумі
5.205 млн грн, не використовувалися, оскільки відповідно до пункту 22 розділу
VI Кодексу за рішенням Кабінету Міністрів України (постанова від 4 березня 2022 р. № 199) їх було спрямовано до резервного фонду державного бюджету з метою використання передусім на заходи щодо відсічі збройної агресії російської федерації проти України.

Відтак, пропозиції законопроекту № 9165 щодо зупинення на 2023 рік положень статті 24-1 Кодексу та щодо особливостей розподілу у 2023 році коштів державного фонду регіонального розвитку, підготовки та відбору інвестиційних програм і проектів для фінансового забезпечення їх за рахунок таких коштів спрямовані на врегулювання питань належної реалізації у 2023 році бюджетної програми «Державний фонд регіонального розвитку», що є одним з джерел державної підтримки відновлення регіонів.

ІІI. Щодо процедури розгляду законопроекту № 9165 та експертних висновків до нього.

Верховна Рада України 10 квітня 2023 року прийняла рішення про включення законопроекту № 9165 до порядку денного дев’ятої сесії Верховної Ради України, визнання його невідкладним, а також про скорочення строків внесення альтернативних законопроектів.

Відповідно до вимог Регламенту Верховної Ради України на законопроект № 9165 надані висновки:

Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України /далі – ГНЕУ/ (лист від 06.04.2023 № 16/03-2023/71329(1157802)), яке не заперечуючи в цілому можливості уточнення механізму розподілу коштів державного фонду регіонального розвитку на 2023 рік, висловило окремі зауваження та пропозиції до законопроекту № 9165. У висновку ГНЕУ серед іншого висловлені міркування щодо участі громадян України шляхом голосування засобами Порталу Дія у відборі інвестиційних програм і проектів регіонального розвитку, що будуть реалізовуватися за рахунок коштів державного фонду регіонального розвитку, та використання результатів такого голосування, а також окремі зауваження щодо пропонованої пропорції розподілу коштів, вибору цілей і завдань, яким мають відповідати такі програми і проекти.

Комітету Верховної Ради України з питань інтеграції України до Європейського Союзу (лист від 07.04.2023 № 04-20/10-2023/72287(1158309)), який за підсумками розгляду законопроекту № 9165 на своєму засіданні 07.04.2023 визнав його положення такими, що регулюються національним законодавством країн-членів Європейського Союзу та не підпадають під дію міжнародно-правових зобов’язань України у сфері європейської інтеграції.

Згідно з частиною третьою статті 52 Кодексу проект закону про внесення змін до закону про державний бюджет може розглядатися у Верховній Раді України лише у разі наявності експертного висновку Міністерства фінансів України (крім поданих Кабінетом Міністрів України проектів законів, розробником яких є Міністерство фінансів України).

Міністерство фінансів України, зазначаючи у своєму висновку на законопроект № 9165 (лист від 05.04.2023 № 05220-04-2/9189(1155825)), що його реалізація здійснюватиметься за рахунок і в межах коштів, передбачених Законом Міністерству розвитку громад, територій та інфраструктури України за бюджетною програмою «Державний фонд регіонального розвитку», підтримує прийняття законопроекту.

Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України також підтримує прийняття законопроекту, про що зазначено у його висновку (лист від 06.04.2023 № 4038/31/10-23 (1157908).

На час розгляду Комітетом даного питання не надійшов висновок Комітету Верховної Ради України з питань антикорупційної політики (щодо проведення антикорупційної експертизи законопроекту) до законопроекту № 9165.

За підсумками розгляду даного питання Комітет ухвалив рішення:

рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік» щодо використання коштів державного фонду регіонального розвитку
(реєстр. № 9165 від 31.03.2023), поданий народними депутатами України Підласою Р. А., Германом Д.В. та іншими  народними депутатами України, за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу та доручити Комітету доопрацювати зазначений законопроект з урахуванням поправок і пропозицій суб’єктів права законодавчої ініціативи, скоротивши строк подання таких поправок і пропозицій наполовину, та внести його на розгляд Верховної Ради України у другому читанні.