02 вересня 2024, 14:54
Комітет Верховної Ради України з питань бюджету
Протокол засідання №197 від 21,26 серпня 2024 року
21 серпня 2024 року, 14 год. 59 хв. м. Київ,
вул. Грушевського, 5, зала нарад № 1,
26 серпня 2024 року, 11 год. 00 хв. м. Київ,
вул. Банкова, 6-8,
кімн. 510
(у режимі відеоконференції)
Головує: Голова Комітету Підласа Р.А.
Присутні: 21 серпня 2024 року:
Члени Комітету: Крулько І.І., Гевко В.Л., Копанчук О.Є., Лопушанський А.Я., Цабаль В.В., Бакунець П.А., Батенко Т.І., Герман Д.В., Гнатенко В.С., Гончаренко О.О., Драбовський А.Г., Забуранна Л.В., Задорожній М.М., Заремський М.В., Каптєлов Р.В., Качний О.С., Кіссе А.І., Кузбит Ю.М., Лаба М.М., Люшняк М.В., Лунченко В.В., Пасічний О.С., Поляк В.М., Пузійчук А.В., Саламаха О.І., Северин С.С., Тістик Р.Я., Фролов П.В., Шпак Л.О.
Всього присутніх – 30 народних депутатів України.
Відсутні: 21 серпня 2024 року:
Члени Комітету: Борт В.П., Дунаєв С.В., Кунаєв А.Ю., Молоток І.Ф., Пуртова А.А., Урбанський А.І.
Присутні: 26 серпня 2024 року:
Члени Комітету: Крулько І.І., Гевко В.Л., Копанчук О.Є., Лопушанський А.Я., Цабаль В.В., Бакунець П.А., Батенко Т.І., Герман Д.В., Гнатенко В.С., Драбовський А.Г., Дунаєв С.В., Задорожній М.М., Заремський М.В., Каптєлов Р.В., Качний О.С., Кузбит Ю.М., Кунаєв А.Ю., Лаба М.М., Лунченко В.В., Люшняк М.В., Пасічний О.С., Поляк В.М., Саламаха О.І., Северин С.С., Тістик Р.Я., Урбанський А.І., Фролов П.В., Шпак Л.О.
Всього присутніх – 29 народних депутатів України.
Відсутні: 26 серпня 2024 року:
Члени Комітету: Борт В.П., Гончаренко О.О., Забуранна Л.В., Кіссе А.І., Молоток І.Ф., Пузійчук А.В., Пуртова А.А.
Присутні:
Від секретаріату Комітету: Ватульов А.В., Джинджириста Л.Я., Книшенко І.Ф., Фещук С.Л., Бурякова Т.С., Войтенко Є.А., Івашко Т.Ю., Кочубей О.П., Луценко Н.В., Новацька О.В., Пінчукова А.В., Расчислова Л.В., Симончук К.В., Шевченко Н.В., Шпак В.П., Климчук Д.І., Клочкова Т.В., Рощенко С.В.
Запрошені та інші присутні на засіданні особи:
Народний депутат України Кисилевський Д.Д.;
від Міністерства фінансів України:
Улютін Д.В. – перший заступник Міністра;
Єрмоличев Р.В. – заступник Міністра;
Корень О.В. – директор Департаменту політики міжбюджетних відносин та місцевих бюджетів;
від Рахункової палати:
Пліс Г.В. – член Рахункової палати;
Тесленко О.І. – заступник директора департаменту – начальник відділу експертизи й аналізу надходжень державного бюджету Департаменту контролю державного бюджету;
від Асоціації міст України:
Слобожан О.В. – виконавчий директор;
Палійчук Т.В. – експерт.
Відкриваючи засідання, Голова Комітету Підласа Р.А. поінформувала народних депутатів України – членів Комітету, що на її звернення більше половини членів Комітету надали згоду на проведення 21 серпня п.р. засідання Комітету у режимі відеоконференції.
Затим, після реєстрації присутності членів Комітету в умовах віддаленого приєднання до участі у цьому засіданні і затвердження порядку денного, члени Комітету перейшли до розгляду питань порядку денного.
ПОРЯДОК ДЕННИЙ:
1. Про підготовку до другого читання проекту Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо відновлення середньострокового бюджетного планування на місцевому рівні та проведення окремих його положень у відповідність із законами України (реєстр. № 11131).
2. Про план роботи Комітету з питань бюджету на період дванадцятої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання та пропозиції до проекту порядку денного дванадцятої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання.
3. Різне
- Щодо презентації результатів досліджень оцінки потреб народних депутатів України під час роботи з державним бюджетом та аналізу перспектив створення Парламентського бюджетного офісу, проведених експертами Вестмінстерської фундації за демократію за підтримки Програми USAID «РАДА: наступне покоління».
1. СЛУХАЛИ:
Інформацію голови підкомітету з питань бюджетної політики та удосконалення положень Бюджетного кодексу України Кузбита Ю.М. про підготовку до другого читання проекту Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо відновлення середньострокового бюджетного планування на місцевому рівні та проведення окремих його положень у відповідність із законами України (реєстр. № 11131).
Відмітили:
І. Проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо відновлення середньострокового бюджетного планування на місцевому рівні та приведення окремих його положень у відповідність із законами України (реєстр. № 11131 від 27.03.2024 р.), поданий Кабінетом Міністрів України /далі – законопроект № 11131/, прийнято Верховною Радою України 18 липня 2024 року за основу з дорученням Комітету Верховної Ради України з питань бюджету /далі – Комітет/ доопрацювати його з урахуванням пропозицій і поправок суб’єктів права законодавчої ініціативи, пропозицій, висловлених у висновку Комітету від 1 липня 2024 року відповідно до частини першої статті 116 Регламенту Верховної Ради України, та внести на розгляд Верховної Ради України у другому читанні (згідно з Постановою Верховної Ради України від 18.07.2024 № 3879-IX).
У законопроекті № 11131 пропонується:
1) відновити дію статті 75-1 Бюджетного Кодексу України /далі – Комітет/ та пов’язані з нею норми щодо прогнозів місцевих бюджетів і дозволити у період дії воєнного стану не складати прогноз місцевого бюджету, якщо територія територіальної громади визнана в установленому порядку такою, де ведуться активні бойові дії, або така територія є тимчасово окупованою /зміни до розділу VІ Кодексу шляхом виключення абзацу сімнадцятого підпункту 1 пункту 22 та доповнення новим пунктом 22-9/;
2) уточнити окремі питання в частині здійснення місцевих запозичень та надання місцевих гарантій:
привести у відповідність з чинними нормами Кодексу окремі положення, пов’язані із правом селищних і сільських територіальних громад на здійснення місцевих запозичень та надання місцевих гарантій /доповнення частини першої статті 12, частини п’ятої статті 22, частини другої статті 71, пунктів 3-7 та 22-4 розділу VI Кодексу/;
уточнити положення щодо суб’єктів здійснення місцевих запозичень, визначивши право саме Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, міських, селищних та сільських рад на здійснення місцевих запозичень /зміни до абзацу другого частини третьої статті 16 Кодексу/;
передбачити можливість надання місцевих гарантій суб’єктам господарювання, які належать до комунальної власності та здійснюють повернення отриманих і непогашених кредитів (позик), виконання яких забезпечено місцевими гарантіями у попередніх періодах, і використання місцевих запозичень для виконання боргових зобов’язань з повернення отриманих та непогашених кредитів (позик), що виникли внаслідок здійснення місцевих запозичень у попередні періоди /зміни та доповнення до частини другої статті 17 і частини першої статті 74 Кодексу/;
включити до складу місячної звітності, що подається Казначейством України, інформацію про стан місцевих боргів та гарантованих відповідно Автономною Республікою Крим, обласними радами та територіальними громадами боргів і про надані місцеві гарантії /доповнення частини другої статті 59 Кодексу/;
3) передбачити можливість затвердження місцевого бюджету з профіцитом або дефіцитом за загальним фондом у разі придбання цінних паперів та надходжень внаслідок продажу/пред’явлення цінних паперів /доповнення частини першої статті 72 Кодексу/;
4) виключити положення, згідно з яким Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації та виконавчі органи міських (міст республіканського Автономної Республіки Крим та обласного значення) рад координують діяльність органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, щодо виконання визначених для територій показників доходів бюджету /зміни до частини третьої статті 45 Кодексу/;
5) уточнити положення щодо використання у період дії воєнного стану вільних залишків коштів місцевих бюджетів та залишків коштів спеціального фонду місцевих бюджетів, що утворилися на кінець бюджетного періоду, непоширюючи при цьому відповідні обмеження на залишки коштів спеціального фонду місцевих бюджетів, які мають цільове спрямування (крім залишків коштів бюджету розвитку за виключенням субвенцій з інших бюджетів і коштів місцевих запозичень) та доповнивши перелік видатків, що можуть здійснюватися за рахунок таких коштів, видатками на: погашення кредиторської заборгованості, яка утворилася на кінець бюджетного періоду, соціальний захист, облаштування місць тимчасового перебування внутрішньо переміщених (евакуйованих) осіб, співфінансування з місцевих бюджетів, придбання державних цінних паперів із строком обігу більше одного року /зміни до пункту 22-8 розділу VI Кодексу/;
6) привести у відповідність з положеннями інших законів України окремі положення Кодексу, а саме щодо найменування доходів загального фонду державного бюджету (відповідно до Закону України «Про авторське право і суміжні права»), найменування видатків державного бюджету та місцевих бюджетів (відповідно до Закону України «Про медіа»), найменування населених пунктів у зв’язку з віднесенням міст обласного значення до категорії міст (відповідно до Закону України «Про порядок вирішення окремих питань адміністративно-територіального устрою України»), запровадження терміну «платіжна інструкція» (відповідно до Закону України «Про платіжні послуги»), назв окремих законів України /зміни до пункту 26 частини другої статті 29, частини шостої статті 78, пункту 11 частини першої статті 87, підпункту «е» пункту 2 частини першої статті 89, пункту 7 частини першої статті 91, пунктів 20-1, 20-2 і 26 розділу VI Кодексу/;
7) визначити, що норми частини десятої статті 7 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» (згідно з якою діти з числа внутрішньо переміщених осіб чи діти, які мають статус дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій і збройних конфліктів, які навчаються у дошкільних, загальноосвітніх, професійно-технічних навчальних закладах незалежно від підпорядкування, типів і форми власності, забезпечуються безкоштовним харчуванням у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України), застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування /доповнення пункту 26 розділу VІ Кодексу/.
ІІ. Голова підкомітету з питань бюджетної політики та удосконалення положень Бюджетного кодексу України Комітету /далі – підкомітет/ Кузбит Ю.М., інформуючи про підготовку у підкомітеті законопроекту № 11131 до другого читання, зазначив таке:
відповідно до статті 116 Регламенту Верховної Ради України у встановлені строки /не пізніше 1 серпня 2024 року/ до Комітету надійшли пропозиції до законопроекту № 11131, що згруповані та узагальнені у відповідній порівняльній таблиці у кількості 237 пропозицій;
за участі представників Міністерства фінансів України /далі – Мінфін/ та Рахункової палати опрацьовано пропозиції до законопроекту № 11131 з урахуванням зауважень і пропозицій, наведених у висновку Комітету на законопроект № 11131 до І читання від 1 липня 2024 року. За підсумками такого опрацювання переважну більшість пропозицій пропонується відхилити, зважаючи, зокрема, на таке:
значна частина пропозицій є такими, що не стосуються предмету правового регулювання законопроекту № 11131, а відповідно до частини першої статті 116 Регламенту Верховної Ради України пропозиції і поправки до законопроекту, який готується до другого читання, можуть вноситися лише до того тексту законопроекту, який прийнятий Верховною Радою України за основу;
деякі пропозиції подано без належного правового чи фінансово-економічного обґрунтування, що ускладнило проведення їх експертної оцінки та поставило під сумнів доцільність таких змін;
окремі пропозиції не містять юридичного змісту та не відповідають правилам нормопроектувальної техніки щодо законодавства.
Поряд з тим, пропонується в остаточній редакції законопроекту № 11131 врахувати окремі пропозиції, унормувавши питання щодо:
збереження чинної редакції абзацу другого частини третьої статті 16 Кодексу щодо права Автономної Республіки Крим, обласної ради, міської, селищної, сільської територіальної громади на здійснення місцевих запозичень – для узгодження з іншими положеннями Кодексу, де йдеться про боргові зобов’язання Автономної Республіки Крим, обласної ради, міської, селищної, сільської територіальної громади, та в контексті співставності з відповідними положеннями щодо державних запозичень (пропозиція 28);
уточнення переліку доходів загального фонду державного бюджету, виходячи з положень законів України “Про забезпечення хімічної безпеки та управління хімічною продукцією” № 2804-ІХ (доповнивши новим видом плати за надання послуг) та «Про оренду державного та комунального майна» № 157-IX (для застосування в законодавчих актах єдиної термінологічної конструкції «підприємство як єдиний майновий комплекс» (пропозиція 113) /зазначене питання також передбачається унормувати в урядовому законопроекті щодо змін до Кодексу за реєстр. № 11201 від 25.04.2024/);
включення до доходів спеціального фонду державного бюджету коштів, одержаних від зростання стартової ціни на аукціоні з продажу права на укладення договорів на право спеціального використання водних біоресурсів у рибогосподарських водних об’єктах (їх частинах) шляхом електронних торгів, та визначення цільового спрямування таких коштів (з урахуванням положень статті 30 Закону України «Про рибне господарство, промислове рибальство та охорону водних біоресурсів» № 3677-VI із змінами, внесеними Законом від 21.03.2023 № 2989-IX)/ (пропозиція 114);
виключення положення щодо здійснення місцевих запозичень для термомодернізації будівель обласними військово-цивільними адміністраціями (яких наразі не існує), що втратило актуальність (пропозиція 143);
зміни терміну набрання чинності окремими положеннями Закону, насамперед, визначивши, що положення щодо прогнозів місцевих бюджетів набирають чинності з 1 січня 2025 року (пропозиція 231);
змін до інших законів України, передбачивши право органів місцевого самоврядування приймати рішення про затвердження місцевих програм відновлення пошкодженого/знищеного нерухомого майна на території відповідної адміністративно–територіальної одиниці, яке постраждало внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресію Російської Федерації проти України, і про передачу такого відновленого майна у власність отримувачам компенсації за пошкоджені/знищені об’єкти нерухомого майна (пропозиція 232);
внесення лінгвістичних, редакційних та техніко-юридичних уточнень до тексту законопроекту № 11131 – для його приведення до вимог законодавчої техніки.
Завершуючи доповідь з даного питання, голова підкомітету Кузбит Ю.М. звернув увагу, що ухвалення законопроекту визначено однією з вимог щодо виділення коштів у рамках програми Світового банку, та запропонував врахувати 6 пропозицій і відхилити 231 пропозицію та рекомендувати Верховній Раді України законопроект № 11131 прийняти у другому читанні і в цілому як закон в запропонованій остаточній редакції, викладеній у порівняльній таблиці до законопроекту № 11131, з необхідними редакційними і техніко-юридичними правками (порівняльна таблиця до законопроекту № 11131 в остаточній редакції надана народним депутатам України – членам Комітету та додається).
IІІ. Загалом у представленні та обговоренні даного питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету Підласа Р.А., Кузбит Ю.М., Люшняк М.В., Крулько І.І., Копанчук О.Є., Гончаренко О.О., Задорожній М.М., Тістик Р.Я., Цабаль В.В., Пасічний О.С., Гевко В.Л., перший заступник Міністра фінансів України Улютін Д.В., заступник Міністра фінансів України Єрмоличев Р.В., директор Департаменту політики міжбюджетних відносин та місцевих бюджетів Корень О.В.
Перейшовши до розгляду пропозицій суб’єктів права законодавчої ініціативи до законопроекту № 11131, Голова Комітету Підласа Р.А. надала слово авторам для представлення пропозицій, викладених у відповідній порівняльній таблиці до зазначеного законопроекту і які пропонується відхилити, зокрема:
народному депутату України Люшняку М.В.:
– щодо пропозиції № 171 /з приводу доповнення напрямів використання вільних залишків коштів місцевих бюджетів та залишків коштів бюджету розвитку, які утоворилися на кінець бюджетного періоду, такими: на підтримку підприємств з виробництва, транспортування, постачання теплової енергії, централізованого постачання холодної води та водовідведення; на придбання модульних котелень для забезпечення населення, установ та організацій альтернативним опаленням; на проектування, будівництво, ремонт систем опалення; на підтримку комунальних некомерційних підприємств (закладів охорони здоров’я) в частині оплати праці працівників, нарахування на заробітну плату забезпечення паливно-мастильними матеріалами; на ліквідацію наслідків збройної агресії Російської Федерації проти України (у тому числі технічне обстеження, проектування, відновлення пошкоджених внаслідок збройної агресії житлових, громадських та промислових будівель та споруд);на субвенції іншим бюджетам (оплата праці, нарахування на заробітну плату, оплата комунальних послуг та енергоносіїв);на поточний ремонт доріг комунальної власності/. За наполяганням народного депутата України Люшняка М.В. Голова Комітету Підласа Р.А. поставила на голосування питання про врахування такої пропозиції. За результатами голосування пропозиція була підтримана більшістю присутніх на час голосування на засіданні народних депутатів України – членів Комітету /проголосували: «за» – 18, «проти» – 0, «утрималися» – 11, «не голосували» – 0 (на час голосування на засіданні були присутні 29 народних депутатів України – членів Комітету)/;
народному депутату України Кузбиту Ю.М.:
– щодо пропозиції № 154 /в частині надання можливості здійснювати видатки за рахунок вільних залишків коштів місцевих бюджетів та залишків коштів бюджету розвитку також шляхом придбання товарів (робіт, послуг) для подальшої передачі бюджетним установам, які утримуються з інших бюджетів»/. За наполяганням народного депутата України Кузбита Ю.М. Голова Комітету Підласа Р.А. поставила на голосування питання про врахування пропозиції № 154 частково (з урахуванням озвученого автором). За результатами голосування така пропозиція була підтримана більшістю присутніх на час голосування на засіданні народних депутатів України – членів Комітету /проголосували: «за» – 27, «проти» – 0, «утрималися» – 0, «не голосували» – 1 (на час голосування на засіданні були присутні 28 народних депутатів України – членів Комітету)/;
– щодо пропозиції № 149 /в частині надання можливості здійснювати видатки, не віднесені до відповідних місцевих бюджетів Кодексом, і видатки на утримання бюджетних установ одночасно з різних бюджетів також шляхом придбання товарів, робіт і послуг для подальшої передачі бюджетним установам, які утримуються з інших бюджетів/. За наполяганням народного депутата України Кузбита Ю.М. Голова Комітету Підласа Р.А. поставила на голосування питання про врахування пропозиції № 149 частково (з урахуванням озвученого автором). За результатами голосування така пропозиція була підтримана усіма присутніми на час голосування на засіданні народними депутатами України – членами Комітету /проголосували: «за» – 26, «проти» – 0, «утрималися» – 0, «не голосували» – 0 (на час голосування на засіданні були присутні 26 народних депутатів України – членів Комітету)/;
народному депутату України Тістику Р.Я.:
– щодо пропозицій № 128 /з приводу надання права виконавчим органам сільських, селищних, міських рад координувати діяльність органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, в частині виконання визначених для територій показників доходів бюджету/ та № 183 /з приводу зарахування з 1 січня 2025 року відповідного податку на доходи фізичних осіб до державного бюджету у розмірі 21%; до бюджетів сільських, селищних, міських територіальних громад (крім бюджету м. Києва) – 64%/ (не наполягав на голосуванні);
народному депутату України Цабалю В.В.
– щодо пропозицій № 225 і № 234 (які мають розглядатися в комплексі) /з приводу спрямування на період до припинення або скасування воєнного стану коштів, передбачених у державному бюджеті на фінансування статутної діяльності політичних партій, у повному обсязі на забезпечення діяльності Збройних Сил України, мобілізації, мобілізаційної підготовки, медичного забезпечення особового складу, розвитку, закупівлі, модернізації та ремонту озброєння, військової техніки, засобів та обладнання, а також про зупинення на відповідний період державного фінансування статутної діяльності політичних партій/. За наполяганням народного депутата України Цабаля В.В. Голова Комітету Підласа Р.А. поставила на голосування питання про врахування таких пропозицій (пакетом). За результатами голосування пропозиції № 225 і № 234 не були підтримані присутніми на час голосування на засіданні народними депутатами України – членами Комітету /проголосували: «за» – 7, «проти» – 1, «утрималися» – 9, «не голосували» – 2 (на час голосування на засіданні були присутні 19 народних депутатів України – членів Комітету)/;
– щодо пропозицї № 235 (з приводу використання у період дії воєнного стану та до дня його припинення або скасування, коштів, отриманих політичною партією з державного бюджету на фінансування її статутної діяльності, виключно на оплату праці працівників статутних органів політичної партії, її місцевих організацій). За наполяганням народного депутата України Цабаля В.В. Голова Комітету Підласа Р.А. поставила на голосування питання про врахування такої пропозиції. За результатами голосування пропозиція № 235 не була підтримана присутніми на час голосування на засіданні народними депутатам України – членами Комітету /проголосували: «за» – 6, «проти» – 0, «утрималися» – 14, «не голосували» – 0 (на час голосування на засіданні були присутні 20 народних депутатів України – членів Комітету)/;
народному депутату України Крульку І.І.:
– щодо пропозиції № 196 /з приводу виключення частини десятої статті 7 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» (щодо безкоштовного харчування дітей з числа внутрішньо переміщених осіб чи дітей, які мають статус дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій і збройних конфліктів, які навчаються у дошкільних, загальноосвітніх, професійно-технічних навчальних закладах незалежно від підпорядкування, типів і форми власності) з переліку законодавчих актів, положення яких застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевих бюджетів). За наполяганням народного депутата України Крулька І.І. Голова Комітету Підласа Р.А. поставила на голосування питання про врахування такої пропозиції. За результатами голосування пропозиція № 196 була підтримана усіма присутніми на час голосування на засіданні народними депутатами України – членами Комітету /проголосували: «за» – 23, «проти» – 0, «утрималися» – 0, «не голосували» – 0 (на час голосування на засіданні були присутні 23 народні депутати України – члени Комітету)/.
Після голосування пропозиції № 196 Голова Комітету Підласа Р.А. оголосила перерву у засіданні Комітету.
Після перерви 26 серпня 2024 року об 11 год. 00 хв.
Продовжуючи засідання, Голова Комітету Підласа Р.А. нагадала членам Комітету про те, що 21 серпня п.р. було затверджено порядок денний цього засідання та розпочато розгляд питання щодо підготовки до другого читання законопроекту № 11131, затим для підтвердження наявності кворуму провела реєстрацію членів Комітету.
Після підтвердження секретарем Комітету Цабалем В.В. наявності кворуму розгляд питання щодо підготовки до другого читання законопроекту № 11131 було продовжено.
В обговоренні питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету Підласа Р.А., Цабаль В.В., Кузбит Ю.М., Люшняк М.В., Крулько І.І., Задорожній М.М., Тістик Р.Я., народний депутат України Кисилевський Д.Д., перший заступник Міністра фінансів України Улютін Д.В., член Рахункової палати Пліс Г.В., виконавчий директор Асоціації міст України Слобожан О.В.
Зокрема, відповідно до попередньо схваленого регламенту з розгляду зазначеного питання Голова Комітету Підласа Р.А. запропонувала авторам пропозицій висловитися щодо пропозицій, викладених у відповідній порівняльній таблиці до законопроекту № 11131, надавши слово, зокрема:
народному депутату України Кузбиту Ю.М.:
– щодо пропозицій № 154 і № 171 /з приводу положень про напрями використання вільних залишків коштів місцевих бюджетів та залишків коштів бюджету розвитку, які утворилися на кінець бюджетного періоду/, який запропонував переглянути прийняте до перерви рішення Комітету щодо таких пропозицій, врахувавши пропозицію № 154 повністю, а пропозицію № 171 частково /в частині доповнення передбачених у пропозиції № 154 напрямів такими: на підтримку підприємств з виробництва, транспортування, постачання теплової енергії, централізованого постачання холодної води та водовідведення; придбання модульних котелень для забезпечення населення, установ та організацій альтернативним опаленням; проектування, будівництво, ремонт систем опалення/, з огляду на необхідність забезпечення першочергових та пріоритетних видатків в умовах воєнного стану. За наполяганням народного депутата України Кузбита Ю.М. Голова Комітету Підласа Р.А. поставила на голосування озвучену народним депутатом України Кузбитом Ю.М. пропозицію. За результатами голосування пропозиція була підтримана більшістю присутніх на час голосування на засіданні народних депутатів України – членів Комітету /проголосували: «за» – 25, «проти» – 0, «утрималися» – 1, «не голосували» – 0 (на час голосування на засіданні були присутні 26 народних депутатів України – членів Комітету)/;
народному депутату України Кисилевському Д.Д.:
– щодо пропозиції № 145 /з приводу реверсної дотації, яку в умовах воєнного стану або для здійснення згідно із законом заходів загальної мобілізації пропонується не передавати з відповідних бюджетів місцевого самоврядування (крім бюджету міста Києва) до державного бюджету/. За наполяганням народного депутата України Кисилевського Д.Д. Голова Комітету Підласа Р.А. поставила на голосування питання про врахування такої пропозиції. За результатами голосування ця пропозиція не була підтримана присутніми на час голосування на засіданні народними депутатами України – членами Комітету /проголосували: «за» – 3, «проти» – 0, «утрималися» – 16, «не голосували» – 0 (на час голосування на засіданні були присутні 19 народних депутатів України – членів Комітету)/;
народному депутату України Тістику Р.Я.:
– щодо пропозиції № 128 /з приводу надання права виконавчим органам сільських, селищних, міських рад координувати діяльність органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, в частині виконання визначених для територій показників доходів бюджету/. За наполяганням народного депутата України Тістика Р.Я. Голова Комітету Підласа Р.А. поставила на голосування питання про врахування такої пропозиції. За результатами голосування ця пропозиція була підтримана усіма присутніми на час голосування на засіданні народними депутатами України – членами Комітету /проголосували: «за» – 19, «проти» – 0, «утрималися» – 0, «не голосували» – 0 (на час голосування на засіданні були присутні 19 народних депутатів України – членів Комітету)/.
Виконавчий директор Асоціації міст України Слобожан О.В. висловив позицію Асоціації щодо пропозицій, спрямованих на збереження реверсної дотації у бюджетах місцевого самоврядування, зарахування до бюджетів територіальних громад 64 відсотків податку на доходи фізичних осіб, повернення до доходів місцевих бюджетів податку на доходи з грошового забезпечення «силовиків», надання бюджетних повноважень виконавчим органам територіальних громад тимчасово окупованих територій та в межах яких не створено військову адміністрацію, використання вільних залишків коштів міцевих бюджетів.
Член Рахункової палати Пліс Г.В. звернув увагу, що наділення Рахункової палати повноваженнями щодо здійснення контролю за коштами місцевих бюджетів дозволить належним чином надавати оцінку спроможності територальних громад та їх бюджетів.
Перший заступник Міністра фінансів України Улютін Д.В., надаючи коментарі до всіх порушених питань за пропозиціями народних депутатів України, наголосив на актуальності питань удосконалення міжбюджетного вирівнювання та привернув увагу до основної мети поданого Урядом законопроекту, яку належить реалізувати для відновлення середньострокового прогнозування на місцевому рівні, а також зазначив про підтримку законопроекту № 11131 в остаточній редакції з урахуванням підтриманих на засіданні Комітету пропозицій.
Підсумовуючи розгляд даного питання, Голова Комітету Підласа Р.А. поставила на голосування пропозицію прийняти таке рішення Комітету: рекомендувати Верховній Раді законопроект № 11131 прийняти у другому читанні і в цілому як закон в остаточній редакції, викладений Комітетом у наданій порівняльній таблиці до зазначеного законопроекту з урахуванням підтриманих на засіданні Комітету пропозицій, з необхідними редакційними і техніко-юридичними правками. За результатами голосування таке рішення було підтримано усіма присутніми на час голосування на засіданні народними депутатами України – членами Комітету
УХВАЛИЛИ:
Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін Бюджетного кодексу України щодо відновлення середньострокового бюджетного планування на місцевому рівні та приведення окремих його положень у відповідність із законами України (реєстр. № 11131) прийняти у другому читанні і в цілому як закон в остаточній редакції, викладеній Комітетом у порівняльній таблиці до зазначеного законопроекту, з необхідними редакційними і техніко-юридичними правками.
Голосували: «за» – 23, «проти» – 0, «утрималися» – 0, «не голосували» – 0 (на час голосування на засіданні були присутні 23 народні депутати України – члени Комітету)/.
Головує заступник Голови Комітету з питань бюджету Гевко В.Л.
2. СЛУХАЛИ:
Інформацію секретаря Комітету з питань бюджету Цабаля В.В. про план роботи Комітету з питань бюджету на період дванадцятої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання та пропозиції до проекту порядку денного дванадцятої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання.
Відмітили:
I. Відповідно до Закону України «Про комітети Верховної Ради України» план роботи комітету затверджується рішенням комітету.
Проект плану роботи Комітету з питань бюджету /далі – Комітет/ (проект плану надано у матеріалах до засідання) передбачає основні напрями його діяльності з урахуванням вимог щодо застосування положень бюджетного законодавства в умовах дії воєнного стану.
Основою законотворчої роботи Комітету в період дванадцятої сесії (розділ І проекту плану роботи) має стати розгляд проекту закону про Державний бюджет України на 2025 рік і прийняття його Верховною Радою України. Поряд з тим, важливе місце належить опрацюванню проектів законів про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2024 рік», до Бюджетного кодексу України та до Закону України «Про Рахункову палату».
У розділі ІІ проекту плану роботи передбачено розгляд проектів законів, до яких Комітетом мають бути надані висновки щодо їх впливу на показники бюджету та відповідності бюджетному законодавству. Відповідно до Регламенту Верховної Ради такі висновки Комітет надає до всіх зареєстрованих проектів законів.
У розділі ІV проекту плану роботи запропоновано перелік заходів з питань участі Комітету у процесі виконання та контролю за виконанням державного бюджету у 2024 році (зокрема, шляхом погодження рішень Кабінету Міністрів України щодо передачі бюджетних призначень і перерозподілу видатків державного бюджету, розподілу/перерозподілу міжбюджетних трансфертів) і контролю за дотриманням бюджетного законодавства. Разом з тим, згідно з підпунктом 1 пункту 22 розділу VI Бюджетного кодексу України в умовах воєнного стану або для здійснення згідно із законом заходів загальної мобілізації не застосовуються норми статей 23 і 108 Бюджетного кодексу України та норми статей 4 і 30 Закону України «Про Державний бюджет України на 2024 рік» в частині погодження з Комітетом рішень Кабінету Міністрів України.
ІІ. На виконання доручення Голови Верховної Ради України від 26 липня 2024 року № 06/04-2024/166922 (1626032) підготовлені переліки законопроектів, за якими Комітет визначено головним: таких, що пропонується включити до проекту порядку денного дванадцятої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання, та таких, що не рекомендуються для включення до проекту порядку денного дванадцятої сесії, як такі, що втратили актуальність (проект відповідного листа надано у матеріалах).
При цьому пропонується не включати до проекту порядку денного дванадцятої сесії законопроекти як такі, що втратили актуальність, а саме:
проекти законів про внесення змін до Бюджетного кодексу України:
реєстр. № 4357 (щодо стимулювання розвитку енергосервісу), що є системно пов’язаним і похідним від законопроекту про внесення змін до деяких законів України щодо стимулювання розвитку енергосервісу за реєстр. № 4356, який згідно з Постановою Верховної Ради України від 06.02.2024 № 3562-IX знято з розгляду, а відтак і реєстр. № 4357-1 (щодо особливостей реалізації енергосервісу на об’єктах державної та комунальної власності), що є альтернативним до законопроекту за реєстр. № 4357;
реєстр. № 9077 (щодо визначення джерел фінансування деяких пенсійних виплат і витрат на їх доставку), оскільки порушене у законопроекті питання врегульоване Законом України від 08.05.2024 № 3683-IX «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України та деяких інших законів України у зв’язку з прийняттям Закону України «Про особливості припинення державних підприємств за рішенням Фонду державного майна України» (зміни до підпункту «a» пункту 9 частини першої статті 87);
проект постанови за реєстр. № 9663 (про звільнення Огня Ц.Г. з посади члена Рахункової палати) – у зв’язку із звільненням з посад членів Рахункової палати згідно з постановою Верховної Ради України від 23.04.2024 № 3640-IX «Про звільнення з посад членів Рахункової палати».
Крім того, зважаючи на вимоги частини третьої статті 52 Бюджетного кодексу України, згідно з якою проект закону про внесення змін до закону про Державний бюджет України може розглядатися у Верховній Раді України лише у разі наявності експертного висновку Міністерства фінансів України про підтримку такого законопроекту, пропонується не включати до порядку денного дванадцятої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання проекти законів про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2024 рік» за реєстр. №№ 10383, 10400, 10436, 11042, 11042-1, 11154, 11154-1, 11190 і 11190-1, які Міністерством фінансів не підтримуються (згідно з відповідними експертними висновками).
Завершуючи доповідь з даного питання, секретар Комітету Цабаль В.В. запропонував Комітету затвердити план роботи Комітету на дванадцяту сесію та схвалити переліки законопроектів, які пропонується включити та не включати до проекту порядку денного дванадцятої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання, згідно з наданими проектами документів.
Головуючий на засіданні, заступник Голови Комітету Гевко В.Л. поставив на голосування озвучену секретарем Комітету Цабалем В.В. пропозицію. За результатами голосування така пропозиція була підтримана усіма присутніми на час голосування на засіданні народними депутатами України – членами Комітету.
УХВАЛИЛИ:
1. Затвердити план роботи Комітету з питань бюджету на дванадцяту сесію Верховної Ради України дев’ятого скликання.
2. Схвалити перелік проектів законів, за якими Комітет з питань бюджету визначено головним, для включення їх до проекту порядку денного дванадцятої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання і перелік законопроектів, які пропонується не включати до проекту порядку денного дванадцятої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання.
Голосували: «за» – 19, «проти» – 0, «утрималися» – 0, «не голосували» – 0 /на час голосування на засіданні були присутні 19 народних депутатів України – членів Комітету/.
3. СЛУХАЛИ:
Презентацію члена Комітету з питань бюджету, голови робочої групи з питань створення та функціонування Парламентського бюджетного офісу Фролова П.В. щодо результатів досліджень оцінки потреб народних депутатів України під час роботи з державним бюджетом та аналізу перспектив створення Парламентського бюджетного офісу, проведених експертами Вестмінстерської фундації за демократію за підтримки Програми USAID «РАДА: наступне покоління». /Презентаційні матеріали надано народним депутатам України – членам Комітету/
У своєму виступі голова робочої групи з питань створення та функціонування Парламентського бюджетного офісу Фролов П.В. поінформував членів Комітету, зокрема, що відповідна презентація відбулася, створення такого консультативного органу підтримується переважною більшістю стейкхолдерів, з даного питання є плідна співпраця з національними парламентами країн – членів Європейського Союзу, які входять до проекту ЄС "INTER PARES / Парламент у партнерстві", Програмою USAID «РАДА: наступне покоління», звернувся до членів Комітету долучитися до робочої групи, а також у зв’язку з обєктивними причинами попросив перенести відповідну презентацію на наступне засідання Комітету.
Головуючий на засіданні, заступник Голови Комітету Гевко В.Л. подякував голові робочої групи Фролову П.В. за надану інформацію.
Голова Комітету Роксолана ПІДЛАСА
Секретар Комітету Володимир ЦАБАЛЬ