26 травня 2025, 13:50
Комітет Верховної Ради України з питань бюджету /далі – Комітет/ на своєму засіданні 26 травня 2025 року (протокол № 217) розглянув питання про підготовку до другого читання проекту Закону України "Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реалізації Угоди між Урядом України та Урядом Сполучених Штатів Америки про створення Американсько-Українського інвестиційного фонду відбудови" (реєстр. № 13256), відмітивши таке.
І. Проект Закону України "Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реалізації Угоди між Урядом України та Урядом Сполучених Штатів Америки про створення Американсько-Українського інвестиційного фонду відбудови", поданий Кабінетом Міністрів України /далі – КМУ/ (реєстр. № 13256 від 02.05.2025) /далі – законопроект № 13256/, 13 травня 2025 р. Верховною Радою України /далі – Верховна Рада/ прийнято за основу з дорученням Комітету доопрацювати законопроект № 13256 з урахуванням поправок і пропозицій суб’єктів права законодавчої ініціативи, скоротивши строк подання таких поправок і пропозицій наполовину, та внести його на розгляд Верховної Ради у другому читанні (згідно з Постановою Верховної Ради від 13.05.2025 № 4419–ІХ).
У законопроекті № 13256 шляхом внесення змін до Бюджетного кодексу України /далі – Кодекс/ передусім передбачається:
1) перенести до джерел формування спеціального фонду державного бюджету загалом половину окремих доходів загального фонду державного бюджету та загального і спеціального фондів місцевих бюджетів щодо платежів, пов'язаних з користуванням надрами щодо видобутку корисних копалин загальнодержавного значення, визначених у Додатку А до Угоди між Урядом України та Урядом Сполучених Штатів Америки про створення Американсько-українського інвестиційного фонду відбудови, ратифікованої Верховною Радою /далі – Угода про Фонд відбудови/, як Активи, що стосуються природних ресурсів, з урахуванням умов їх видобутку, встановлених Угодою про Фонд відбудови /далі – Активи природних ресурсів/, а саме:
50% рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин загальнодержавного значення /далі – рентна плата/, визначених як Активи природних ресурсів (доповнення ч. 3 ст. 29 Кодексу новим п. 13-14);
50% збору за видачу спеціальних дозволів на користування надрами та коштів від продажу таких дозволів щодо надр, визначених як Активи природних ресурсів (доповнення ч. 3 ст. 29 Кодексу новим п. 13-15);
50% коштів від використання (реалізації) частини виробленої продукції, що залишається у власності держави відповідно до угод про розподіл продукції, та/або коштів у вигляді грошового еквівалента такої державної частини продукції /далі – кошти від використання продукції/, виробленої на ділянці надр, визначених як Активи природних ресурсів (доповнення ч. 3 ст. 29 Кодексу новим п. 13-16).
Водночас передбачається відповідно зменшити пропорції зарахування зазначених платежів до загального фонду державного бюджету та загального і спеціального фондів місцевих бюджетів (зміни до п. 5, 5-1, 28 і 55 ч. 2 ст. 29, п. 4, 4-2 і 4-3 ч. 1 ст. 64, п. 4 і 4-1 ч. 1 ст. 66, п. 1 ч. 2 ст. 67-1 та п. 4-2 ч. 1 ст. 71 Кодексу);
2) визначити цільове спрямування запропонованих нових джерел формування спеціального фонду державного бюджету на сплату внеску до Американсько-Українського інвестиційного фонду відбудови /далі – Фонд відбудови/, створеного відповідно до Угоди про Фонд відбудови та Угоди між Корпорацією фінансування міжнародного розвитку Сполучених Штатів Америки та Агенцією з питань підтримки державно-приватного партнерства про створення Американсько-Українського інвестиційного фонду відбудови у формі обмеженого партнерства /далі — Угода про обмежене партнерство/, у порядку, встановленому КМУ (доповнення ч. 4 ст. 30 Кодексу новим п. 1-2);
3) установити, що: а) для цілей Кодексу до надходжень від Активів природних ресурсів належать кошти, отримані виключно від або у зв’язку із видачею нових ліцензій або спеціальних дозволів після набрання чинності для України Угодою про Фонд відбудови, але не раніше дня набрання чинності Угодою про обмежене партнерство, або надходження, отримані від експлуатації ліцензій або спеціальних дозволів, виданих до набрання чинності для України зазначеними угодами, але які не експлуатувалися в промислових цілях станом на дату набрання чинності зазначеними угодами; б) доходи, отримані від Фонду відбудови, та доходи, отримані від РФ або її представників як репарації за вторгнення РФ в Україну, зараховуються до доходів загального фонду державного бюджету в повному обсязі (доповнення р. VI Кодексу новим п. 63);
4) установити, що: а) повернення помилково або надміру сплачених сум з рентної плати щодо копалин, визначених як Активи природних ресурсів, з дати набрання чинності Угодою про Фонд відбудови, але не раніше дати набрання чинності Угодою про обмежене партнерство, здійснюється в установленому законодавством порядку, а частка таких надходжень, яка надійшла до спеціального фонду державного бюджету та підлягає поверненню, повертається за рахунок поточних надходжень до спеціального фонду державного бюджету; б) надходження нарахованих сум за останній звітний (податковий) період року, в якому Угода про Фонд відбудови припинить свою дію, та податковий борг, повернення помилково або надміру сплачених сум з рентної плати щодо копалин, визначених як Активи природних ресурсів, встановлених з дати набрання чинності Угодою про Фонд відбудови, зараховуються (здійснюються) до/з відповідного бюджету в порядку та на умовах, які діяли до припинення дії Угоди про Фонд відбудови (доповнення р. VI Кодексу новим п. 64).
При цьому у розділі ІІ законопроекту № 13256 пропонується, зокрема: визначити набрання чинності відповідного закону з дня набрання чинності Угодою про Фонд відбудови, але не раніше дня набрання чинності Угодою про обмежене партнерство; доручити КМУ у місячний строк з дня набрання чинності відповідним законом забезпечити затвердження порядку сплати внеску до Фонду відбудови, відкриття у разі потреби нової бюджетної програми та внесення змін до розпису державного бюджету.
ІІ. Відповідно до статті 116 Регламенту Верховної Ради України /далі – Регламент/ і Постанови Верховної Ради від 13.05.2025 № 4419–ІХ у встановлений скорочений строк (не пізніше 20 травня 2025 р.) до Комітету надійшли пропозиції до законопроекту № 13256, згруповані та узагальнені у відповідній порівняльній таблиці у кількості 171 пропозиції. Однак, керуючись цією нормою 116 Регламенту і зазначеною Постановою, до такої порівняльної таблиці не включено пропозиції, оформлені і направлені до Комітету після вказаного встановленого строку.
У Комітеті за участю представників Міністерства фінансів України та Рахункової палати опрацьовано пропозиції до законопроекту № 13256, з приводу чого зауважено, що:
переважну більшість пропозицій подано без пояснень і фінансово-економічних обґрунтувань, що унеможливило проведення їх належної експертної оцінки;
багато пропозицій безпосередньо не належить до предмету правового регулювання законопроекту № 13256 (передусім йдеться про запропоновані зміни до пункту 60 розділу VI Кодексу щодо цільового спрямування частини податку на доходи фізичних осіб з грошового забезпечення військовослужбовців), а відповідно до частини 1 статті 116 Регламенту пропозиції і поправки до законопроекту, який готується до другого читання, можуть вноситися лише до того тексту законопроекту, який прийнятий Верховною Радою за основу;
певні пропозиції, подані одними і тими ж авторами, не узгоджуються між собою (наприклад, щодо єдиної теми передбачаються різні шляхи врегулювання);
окремі пропозиції не відповідають нормам Кодексу чи правилам техніки нормопроектування, суперечать іншим положенням законопроекту № 13256 та/або можуть призвести до розбалансування показників державного бюджету на 2025 рік.
При цьому зазначені зауваження стосуються також пропозицій народних депутатів України, які їх найбільше подали, а саме: 101 пропозицію (або 59,1% їх загальної кількості) подано спільно Герасимовим А.В., Ар'євим В.І. та іншими; 20 пропозицій (або 11,7% їх загальної кількості) подано спільно Разумковим Д.О., Козаком В.В. та іншими; 16 пропозицій (або 9,4% їх загальної кількості) подано Микишею Д.С.
За підсумками такого опрацювання в остаточній редакції законопроекту № 13256 пропонується врахувати пропозицію № 2 у відповідній порівняльній таблиці, якою передбачається внести редакційні та техніко-юридичні уточнення до окремих положень законопроекту № 13256 для узгодження їх між собою і з нормами Кодексу та приведення у відповідність до правил техніки нормопроектування з урахуванням зауважень, наведених у висновку Комітету щодо підготовки законопроектів № 13256 і № 13256-1 до І читання (лист від 13.05.2025 № 04-13/3-2025/111005 1885735)), зокрема:
перенести до статті 2 "Визначення основних термінів" Кодексу (виклавши у новій частині 2) визначення терміну "Активи природних ресурсів" і надходжень від Активів природних ресурсів (в уточненій редакції для узгодження з бюджетною методологією) з одночасним зазначенням скороченої форми викладу Угоди про фонд відбудови та Угоди про обмежене партнерство, виключивши відповідні положення з пункту 5 частини 2 статті 29, нового пункту 1-2 частини 4 статті 30 та нового пункту 63 розділу VI Кодексу /для чіткого розуміння з урахуванням їх специфіки та неодноразового застосування у подальших нормах Кодексу/;
конкретизувати, що Угода про фонд відбудови ратифікована Законом України від 13 травня 2025 року № 4417–ІХ, у новій частині 2 статті 2 Кодексу та пункті 1 розділу ІІ законопроекту № 13256 /зважаючи на прийняття і підписання такого закону/;
виключити вираз "(у тому числі в межах континентального шельфу та/або виключної (морської) економічної зони України)" в абзацах 1 і 2 пункту 5 і абзаці 1 пункту 5-1 частини 2 статті 29, абзаці 2 пункту 4 і абзаці 2 пункту 4-3 частини 1 статті 64 та абзаці 2 пункту 4 частини 1 статті 66 Кодексу /як такий, що є зайвим (не містить додаткового змістовного навантаження) та обтяжує виклад положень/;
уточнити формулювання абзацу 1 пункту 5-1 і пункту 55 частини 2 статті 29 та пункту 4-2 частини 1 статті 71 Кодексу для уникнення їх неузгодженості між собою та з новими пунктами 13-14 і 13-16 частини 3 статті 29 Кодексу стосовно пропорцій зарахування рентної плати і коштів від використання продукції щодо надр у межах континентального шельфу та/або виключної (морської) економічної зони України, визначених як Активи природних ресурсів;
в абзаці 3 нового пункту 63 розділу VI Кодексу слова "вторгнення Російської Федерації в Україну, зараховуються до доходів загального фонду" замінити словами "збройну агресію Російської Федерації проти України, зараховуються до загального фонду", а також включити до цього пункту положення нового пункту 64 розділу VI Кодексу (об'єднавши їх в один новий пункт) із заміною слів "поточних надходжень" словами "відповідних поточних надходжень" /з метою дотримання правил техніки нормопроектування і бюджетної методології/;
замінити слова "Корпорацією фінансування міжнародного розвитку Сполучених Штатів Америки" (застосовані у повній назві Угоди про обмежене партнерство) словами "Корпорацією Сполучених Штатів Америки з фінансування міжнародного розвитку" /для узгодження з найменуванням цієї Корпорації, зазначеним в статті ІІ Угоди про Фонд відбудови/.
Загалом пропонується врахувати редакційно 1 пропозицію і відхилити 170 пропозицій.
За підсумками розгляду даного питання Комітет ухвалив рішення: рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України "Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реалізації Угоди між Урядом України та Урядом Сполучених Штатів Америки про створення Американсько-Українського інвестиційного фонду відбудови" (реєстр. № 13256) прийняти у другому читанні і в цілому в остаточній редакції, викладеній Комітетом у порівняльній таблиці до зазначеного законопроекту, з необхідними редакційними і техніко-юридичними правками.