Щодо законопроекту про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2025 рік» щодо фінансового забезпечення сектору безпеки і оборони та вирішення першочергових питань (реєстр. № 13439-3 від 14.07.2025), підготовленого до другого читання

14 серпня 2025, 16:11

 

Комітет Верховної Ради України з питань бюджету /далі – Комітет/ на своїх засіданнях 30-31 липня 2025 року (протокол № 221), 13 серпня 2025 року (протокол № 223) та 14 серпня 2025 року (протокол № 224) розглянув питання про підготовку до другого читання проекту Закону України про внесення змін до Закону України  «Про Державний бюджет України на 2025 рік» щодо фінансового забезпечення сектору безпеки і оборони та вирішення першочергових питань (реєстр. № 13439-3).

Проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2025 рік» щодо фінансового забезпечення сектору безпеки і оборони та вирішення першочергових питань, за реєстр. № 13439-3 від 14.07.2025 /далі – законопроект № 13439-3/, 16 липня 2025 року Верховною Радою України прийнято за основу та Комітету Верховної Ради України з питань бюджету /далі – Комітет/ доручено доопрацювати зазначений законопроект з урахуванням пропозицій і поправок суб’єктів права законодавчої ініціативи, скоротивши строк подання таких поправок і пропозицій наполовину, та внести його на розгляд Верховної Ради України у другому читанні (згідно з Постановою Верховної Ради України від 16.07.2025 № 4535-IX).

Детальний опис положень, що передбачені у законопроекті №13439-3 надано у висновках Комітету від 07.07.2025 № 04-13/3-2025/156434 (1932304) та від 15.07.2025 № 04-13/3-2025/162470 (1938492).

Слід відмітити, що Верховною Радою України 31 липня 2025 року було розглянуто проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2025 рік» щодо фінансового забезпечення сектору безпеки і оборони, за реєстр. № 13573 від 31.07.2025 р., поданий народними депутатами України Стефанчуком Р.О., Корнієнком О.С., Кондратюк О.К., Арахамією Д.Г., Підласою Р.А. та іншими народними депутатами України,  та за підсумками розгляду ухвалено його в цілому як закон.

Обґрунтовуючи необхідність прийняття законопроекту № 13573 авторами законодавчої ініціативи у пояснювальній записці до нього зазначалося про те, що його розроблено з метою належного фінансового забезпечення невідкладних заходів у сфері безпеки і оборони, спрямованих на протидію широкомасштабній збройній агресії російської федерації проти України.

Відповідний Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2025 рік» щодо фінансового забезпечення сектору безпеки і оборони» від 31.07.2025 № 4561-ІХ (далі – Закон №4561-IX) вже набрав чинності, а відтак, більшість положень законопроекту за реєстр. № 13439-3 від 14.07.2025 р., якими пропонувалося врегулювати питання  фінансового забезпечення сектору безпеки і оборони, вже враховано у положеннях вищевказаного Закону №4561-IX.

Так, зокрема, врегульовано питання щодо:

збільшення видатків окремим головним розпорядникам коштів державного бюджету сектору національної безпеки і оборони загалом на 412,4 млрд грн (у тому числі за загальним фондом - на 401,6 млрд грн, та за спеціальним фондом – на 10,8 млрд грн);

конкретизовано, що державні гарантії за кредитами (позиками), що залучаються для фінансування програм, пов’язаних з підвищенням обороноздатності і безпеки держави, за рішенням Кабінету Міністрів України /далі – КМУ або Уряд/ можуть надаватися для забезпечення повного або часткового виконання боргових зобов'язань суб'єктів господарювання – резидентів України /зміни до підпункту "в" пункту 1 статті 6 Закону/;

спрямування коштів, отриманих з 1 серпня 2025 року по 31 грудня 2025 року як  плата за ліцензії у сфері діяльності з організації та проведення азартних ігор і за ліцензії на випуск та проведення лотерей (як виняток з положення пункту  5-1 частини четвертої статті 30 Бюджетного кодексу України /далі – Кодекс/), Міністерству оборони України на здійснення заходів з реформування та розвитку оборонно-промислового комплексу, розроблення, освоєння і впровадження нових технологій, нарощування наявних виробничих потужностей для виготовлення продукції оборонного призначення, закупівлі озброєння, військової (спеціальної) техніки, засобів та обладнання;

визначення, що розмір максимальної величини бази нарахування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування для доходу застрахованої особи на місяць у вигляді грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, нарахованих військовослужбовцям, поліцейським та особам рядового і начальницького складу  з 1 серпня 2025 року по 31 грудня 2025 року дорівнює п’ятнадцяти розмірам мінімальної заробітної плати, встановленої Законом;

спрямування з 1 серпня 2025 року по 31 грудня 2025 року Міністерству оборони України 60 відсотків частини податку на доходи фізичних осіб від оподаткування доходів у вигляді грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних військовослужбовцями, поліцейськими та особами рядового i начальницького складу;

спрямування залишку коштів, утвореного станом на 1 січня 2025 року, джерелом формування якого були надходження спеціального фонду державного бюджету від частини податку на доходи фізичних осіб від оподаткування доходів у вигляді грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних військовослужбовцями, поліцейськими та особами рядового i начальницького складу та не використані Міністерством з питань стратегічних галузей промисловості України, Міністерству оборони України для здійснення заходів з реформування та розвитку оборонно-промислового комплексу, розроблення, освоєння і впровадження нових технологій, нарощування наявних виробничих потужностей для виготовлення продукції оборонного призначення, закупівлі озброєння, військової (спеціальної) техніки, засобів та обладнання;

забезпечення за рахунок державного бюджету покращеним харчуванням (відповідно до норм, які застосовуються у військово-медичних закладах у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України) військовослужбовців під час лікування та реабілітації у закладах охорони здоров’я всіх форм власності та підпорядкування.

Поряд з тим, законопроектом № 13439-3 передбачається врегулювати питання, які зокрема стосуються такого:

надання дозволу Міністерству фінансів України /далі – Мінфін/ перевищувати граничний обсяг державного боргу на обсяг залучених кредитів (позик) відповідно до угод з ЄС, іноземними державами, іноземними фінансовими установами та міжнародними фінансовими організаціями, повернення яких буде здійснюватися за рахунок джерел інших, ніж державний бюджет, в т.ч. за рахунок доходів, отриманих від заморожених активів РФ, відповідно до механізму кредитної співпраці з Україною, визначеного Регламентом (ЄС) 2024/2773 Європейського Парламенту і Ради ЄС від 24 жовтня 2024 року /доповнення статті 5 Закону частиною 2/;

встановити, що з 1 серпня 2025 року по 31 грудня 2025 року для визначення посадового окладу прокурора окружної прокуратури застосовуватиметься прожитковий мінімум для працездатних осіб у розмірі 2102 гривні (з метою усунення розбіжностей в оплаті праці між прокурорами та працівниками органів правопорядку) /зміни до статті 7 Закону/;

надати право Мінфіну здійснювати виплати, пов'язані з правочинами з державними деривативами, за рахунок розміщення (емісії) понадпланових обсягів облігацій зовнішньої державної позики /зміни до статті 18 Закону/;

уточнити, що нові цільові зовнішні кошти (кредити чи гранти), не передбачені у Законі, можуть спрямовуватися за спеціальним фондом державного бюджету також на надання допомоги внутрішньо переміщеним особам з тимчасово окупованих територій для забезпечення їх житлом /зміни до частини першої статті 27 Закону/;

цільового використання залишків коштів місцевих бюджетів, які утворилися на кінець 2024 року за рахунок додаткової дотації з державного бюджету місцевим бюджетам з метою спрямування їх у 2025 році на придбання шкільних автобусів, спеціально обладнаних для перевезення маломобільних груп населення, та облаштування безпечних умов у закладах освіти, що забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти;

використання залишку коштів, перерахованих відповідно до статті 50 Закону України «Про Державний бюджет України на 2024 рік» до спеціального фонду державного бюджету для Державного агентства відновлення та розвитку інфраструктури України (у сумі 706,6 млн грн) та не використаних у 2024 році ;

здійснення виконання Міністерством соціальної політики України завдань, проектів та робіт, направлених на розвиток програмно-апаратного забезпечення Єдиної інформаційної системи соціальної сфери, що реалізуються за рахунок бюджетних коштів, за погодженням із Генеральним державним замовником Національної програми інформатизації;

збільшення видатків окремим головним розпорядниками коштів державного бюджету на виконання відповідних завдань та заходів, за рахунок скорочення видатків за іншими бюджетними програмами.

Відповідно до статті 116 Регламенту Верховної Ради України у встановлені строки /не пізніше 23 липня 2025 року/ до Комітету надійшли пропозиції до законопроекту № 13439-3, згруповані та узагальнені у відповідній порівняльній таблиці у кількості 1 338 пропозицій.

Більшість пропозицій подано народним депутатом Железняком Я.І. /1 039 пропозицій, або 77,7% від загальної кількості пропозицій/, а також спільно народними депутатами Гончаренком О.О., Южаніною Н.П., Геращенко І.В. та іншими /142 пропозицій, або 10,6% від загальної кількості пропозицій/, Разумковим Д.О. та іншими, Шпак Л.О. /40 пропозицій, або 3% від загальної кількості пропозицій/.

За підсумками опрацювання пропозицій до законопроекту № 13439-3 у Комітеті за участю представників Мінфіну та Рахункової палати пропонується відхилити більшість поданих пропозицій, зважаючи, зокрема, на таке:

значна кількість пропозицій повторюється або відрізняється обсягами пропонованого збільшення/зменшення видатків, що ставить під сумнів доцільність внесення таких змін;

до переважної більшості пропозицій не надано належних фінансово-економічних обґрунтувань (включаючи розрахунки) та пояснень, що унеможливило проведення їх належної експертної оцінки;

окремі пропозиції не містять джерел покриття додаткових витрат державного бюджету, що не відповідає принципу збалансованості бюджетної системи України, визначеному пунктом 2 частини першої статті 7 Бюджетного кодексу України, або визначені джерела є нереалістичними до виконання (насамперед, за окремими доходами);

окремі пропозиції безпосередньо не стосуються предмету правового регулювання законопроекту, незважаючи на те, що відповідно до частини першої статті 116 Регламенту Верховної Ради України пропозиції і поправки до законопроекту, який готується до другого читання, можуть вноситися лише до того тексту законопроекту, який прийнятий Верховною Радою України за основу, а також до інших положень, якщо про необхідність їх внесення зазначено у висновку головного комітету;

окремі пропозиції не відповідають правилам нормо-проектувальної техніки щодо законодавства.

Водночас, до Комітету надійшло звернення народного депутата Арахамії Д.Г. з пропозицією щодо необхідності уточнення окремих положень законопроекту 13439-3, що стосуються сектору безпеки і оборони, зокрема виключити відповідні положення із тексту (а саме: пункт 3 (щодо змін до пункту 1 статті 6 Закону), пункт 6 (щодо змін до абзацу першого статті 14 Закону), пункт 8 (щодо змін до статті 24 Закону), пункт 11 (щодо змін до статті 39 Закону), із пункту 12 законопроекту нові статті 50 і 52) та додатки №2 і №4 до законопроекту, уточнити додаток №1 та викласти у новій редакції додаток №3 до законопроекту, уточнивши при цьому підсумкові показники державного бюджету у статті 1 і назву законопроекту, що пов’язано із прийняттям Закону №4561-IX.

Разом з тим, згідно з пунктом 4 частини першої статті 15 Закону України "Про комітети Верховної Ради України" комітет Верховної Ради України при здійсненні законопроектної функції має право вносити пропозиції і поправки під час розгляду на своєму засіданні проекту закону чи іншого акта Верховної Ради України. Керуючись цією нормою, у Комітеті за участю Мінфіна опрацьовано таку додаткову пропозицію та за результатами голосування Комітетом її включено до порівняльної таблиці до законопроекту № 13439-3 за авторством народних депутатів України – членів Комітету (які підтримали зазначену пропозицію), розмістивши її за № 1339 (щоб не змінювати нумерацію інших пропозицій), і враховано.

Крім того, керуючись пунктом 4 частини першої статті 15 Закону України "Про комітети Верховної Ради України" за ініціативи Мінфіна Комітетом  включено до порівняльної таблиці до законопроекту № 13439-3 за авторством народних депутатів України – членів Комітету та підтримано нову пропозицію за № 1340 (яку розміщено останньою, щоб не змінювати нумерацію інших пропозицій), згідно з якою збільшено Міністерству фінансів України (загальнодержавні видатки та кредитування) видатки споживання за бюджетною програмою 3511350 "Обслуговування державного боргу" на 2 млрд грн за рахунок зменшення на відповідну суму видатків споживання Міністерства цифрової трансформації України за бюджетною програмою 2901080 "Забезпечення виконання заходів з розвитку спеціальних інноваційних технологій".

Поряд з тим, в остаточній редакції законопроекту № 13439-3 Комітетом пропонується врахувати (врахувати частково чи в іншій редакції) пропозиції, зокрема щодо:

виключення нової статті 53, якою надавалося Уряду право скорочувати видатки загального фонду державного бюджету і надання кредитів із загального фонду державного бюджету за бюджетними програмами головних розпорядників коштів державного бюджету та збільшувати видатки загального фонду державного бюджету головних розпорядників коштів державного бюджету, що належать до сектору безпеки і оборони;

можливості спрямування вільних залишків коштів місцевих бюджетів (крім субвенцій з інших бюджетів) та залишків коштів бюджету розвитку місцевих бюджетів (крім субвенцій з інших бюджетів і коштів місцевих внутрішніх та зовнішніх запозичень), які утворилися на кінець 2024 року, за рішеннями відповідних місцевих рад (військових адміністрацій) також на будівництво/придбання житла для внутрішньо переміщених осіб або надання кредитів таким особам на придбання житла;

передбачення коштів на заходи з убезпечення від наслідків збройної агресії російської федерації в закладах оздоровлення та відпочинку, які розташовані в західних регіонах України, дітей військовослужбовців, внутрішньо переміщених осіб, осіб, які звільняються або звільнені з військової служби з числа ветеранів війни, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, загиблих (померлих) Захисників (Захисниць) шляхом відновлення їх фізичного, ментального та психологічного здоров'я, за новою бюджетною програмою в обсязі 160 млн грн;

встановлення нової субвенції з державного бюджету місцевим  бюджетам на будівництво нового житла, реконструкцію існуючих житлових будинків та гуртожитків, а також переобладнання нежитлових приміщень у житлові для формування фондів житла тимчасового проживання у сумі 1 млрд грн;

збільшення видатків на:

виплати військовослужбовцям Держспецзв'язку у сумі 169 млн грн;

закупівлю лікарських засобів для забезпечення надання медичної допомоги військовослужбовцям клінічною лікарнею «Феофанія» Державного управління справами у сумі 70 млн грн;

функціонування закордонних дипломатичних установ України та підтримку забезпечення міжнародного позитивного іміджу України у сумі 55,7 млн грн;

виключення положень, врегульованих Законом №4561-IX.

Загалом пропонується врахувати 23 пропозиції за номерами 14, 36, 42, 55, 63, 97, 129, 154, 155, 157, 165, 168, 176, 180, 185, 190, 205, 207, 210, 1252, 1257, 1339, 1340 (з яких 1 – частково, 8 – редакційно) і відхилити 1317 пропозицій.

Слід звернути увагу, що у порівняльній таблиці до законопроекту № 13439-3 через встановлений формалізований вигляд такої таблиці технічно неможливо відобразити: у графі «Редакція, прийнята в першому читанні» – у повному обсязі зміст додатків № 2 і № 3 /щодо змін до додатків № 3 і № 6 до Закону/, які мають велику кількість граф і показників; у графі «Законопроект, запропонований головним комітетом в остаточній редакції» – остаточну редакцію додатків № 1, № 2, № 3 /щодо змін до додатків № 1, № 3 і № 6 до Закону/ за формами, затвердженими Законом.

За підсумками розгляду даного питання Комітет з питань бюджету прийняв рішення: рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2025 рік» щодо фінансового забезпечення сектору безпеки і оборони та вирішення першочергових питань (реєстр. № 13439-3) прийняти у другому читанні і в цілому як закон в остаточній редакції, викладеній Комітетом у порівняльній таблиці до зазначеного законопроекту, з необхідними редакційними і техніко-юридичними правками.