Щодо розгляду проекту закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2025 рік» щодо фінансового забезпечення сектору безпеки і оборони (реєстр. № 14103) та альтернативних законопроектів (реєстр. № 14103-1, реєстр. № 14103-2)

21 жовтня 2025, 12:21

 

Комітет Верховної Ради України з питань бюджету /далі – Комітет/ на своєму засіданні 21 жовтня 2025 року (протокол № 229) розглянув проекти законів України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2025 рік» щодо фінансового забезпечення сектору безпеки і оборони, за реєстр. № 14103 від 06.10.2025, поданий Кабінетом Міністрів України, за реєстр. № 14103-1 від 08.10.2025, поданий народними депутатами України Разумковим Д.О., Дмитрієвою О.О. та іншими народними депутатами України та за реєстр. № 14103-2 від 20.10.2025, поданий народними депутатами України Железняком Я.І., Южаніною Н.П. та іншими народними депутатами України.

І. Щодо процедури розгляду законопроектів № 14103, №14103-1, №14103- 2.

До Комітету надійшли на розгляд: урядовий проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2025 рік» щодо фінансового забезпечення сектору безпеки і оборони, за реєстр. № 14103 від 06.10.2025 /далі – законопроект № 14103/, підготовку якого в Кабінеті Міністрів України /далі – КМУ або Уряд/ здійснювало Міністерство фінансів України /далі – Мінфін/, та альтернативні до нього проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2025 рік» щодо фінансового забезпечення сектору безпеки і оборони, за реєстр. № 14103-1 від 08.10.2025, поданий народними депутатами України Разумковим Д.О., Дмитрієвою О.О., іншими народними депутатами України /далі – законопроект № 14103-1/, та проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2025 рік» щодо фінансового забезпечення сектору безпеки і оборони, за реєстр. № 14103-2 від 20.10.2025, поданий народними депутатами України Железняком Я.І., Южаніною Н.П. та іншими народними депутатами України /далі – законопроект № 14103-2/.

На час розгляду законопроектів № 14103, № 14103-1, № 14103-2 у Комітеті їх не включено до порядку денного чотирнадцятої сесії Верховної Ради України /далі – Верховна Рада/ дев'ятого скликання. Відтак, відповідно до статей 93 і 96 Регламенту Верховної Ради України /далі – Регламент/ необхідно розглянути питання щодо включення законопроектів № 14103, № 14103-1, № 14103-2 до порядку денного чотирнадцятої сесії Верховної Ради, позитивне вирішення якого буде підставою для розгляду Верховною Радою законопроектів № 14103, № 14103-1, № 14103-2 у першому читанні.

Статтею 110 Регламенту визначено особливості розгляду альтернативних законопроектів, зокрема: альтернативні законопроекти розглядаються, як правило, в порядку черговості їх внесення; при розгляді альтернативних законопроектів головний комітет може рекомендувати Верховній Раді взяти за основу один із них або підготувати інший законопроект, який вноситься на розгляд Верховної Ради народними депутатами – членами цього комітету; Верховна Рада розглядає альтернативні законопроекти на пленарному засіданні одночасно з основним законопроектом.

II. Щодо основних положень законопроекту №14103.

1. Згідно з пояснювальною запискою до законопроекту № 14103 його розроблено відповідно до вимог абзацу першого § 55-2 Регламенту Кабінету Міністрів України (затвердженого постановою КМУ від 18.07.2007 № 950 (із змінами)), відповідно до яких, зокрема, у період дії в Україні воєнного стану, в невідкладних випадках, що потребують негайного прийняття рішення, на розгляд Уряду може бути внесений проект акта без дотримання вимог цього Регламенту щодо погодження і консультацій, проведення правової експертизи Міністерством юстиції України, розгляду на засіданні урядового комітету. Тобто, Урядом питання, що врегульовуються у законопроекті № 14103, визначено як такі, що потребують невідкладного прийняття рішення.

Законопроект № 14103 безпосередньо не включений до Плану законопроектної роботи Верховної Ради України на 2025 рік (затвердженого Постановою Верховної Ради України від 11.02.2025 № 4228–IX), але він пов’язаний з реалізацією пункту 129 цього Плану, в якому йдеться про законопроекти про внесення змін до Закону (які розробляються Мінфіном і подаються КМУ) для врегулювання протягом року окремих нагальних питань, пов’язаних з необхідністю бюджетного забезпечення пріоритетних завдань та заходів держави, а також реагування на поточний стан економіки та стан виконання державного бюджету.

Обґрунтовуючи необхідність прийняття законопроекту № 14103, у пояснювальній записці до нього зазначено про те, що його розроблено з метою належного фінансового забезпечення заходів, спрямованих на забезпечення державного суверенітету, підвищення обороноздатності і безпеки держави, подолання негативних наслідків, спричинених широкомасштабною збройною агресією російської федерації проти України.

2. Загалом законопроектом № 14103 пропонуються зміни до статей 1 і 5 Закону України "Про Державний бюджет України на 2025 рік" /далі – Закон/, доповнення Закону новою статтею 58 та зміни до додатків № 1, № 2, № 3 і № 4 до Закону, якими передбачається змінити показники державного бюджету на 2025 рік, а саме: збільшити видатки на 317,34 млрд грн, збільшити доходи на 20,05 млрд грн, зменшити надання кредитів з бюджету на 2,99 млрд грн, збільшити граничний обсяг дефіциту на 294,3 млрд гривень.

При цьому, законопроектом № 14103 передбачається збільшити видатки державного бюджету на 2025 рік окремим головним розпорядникам коштів державного бюджету сектору національної безпеки і оборони загалом на 324.745,6 млн грн (у тому числі за загальним фондом - на 310.489,3 млн грн, за спеціальним фондом – на 14.256,3 млн грн), а саме для:

Міністерства оборони України /далі – Міноборони/ збільшено загалом на 310.941,6 млн грн (у тому числі: за загальним фондом - на 301.222,1 млн грн, за спеціальним фондом – на 9.719,5 млн грн, у тому числі за бюджетними програмами: «Забезпечення діяльності Збройних Сил України, підготовка кадрів і військ, медичне забезпечення особового складу, ветеранів військової служби та членів їхніх сімей, ветеранів війни» (код 2101020) – на 210.924 млн грн (у тому числі: за загальним фондом - на 210.352,2 млн грн /видатки споживання – на 209.750,4 млн грн, з яких на оплату праці – на 130.280,9 млн грн, видатки розвитку – на 601,8 млн грн/, за спеціальним фондом – на 571,8 млн грн /видатки розвитку/); «Розвиток, закупівля, модернізація та ремонт озброєння, військової техніки, засобів та обладнання» (код 2101150) – на 85.075,9 млн грн (у тому числі: за загальним фондом - на 84.504,7 млн грн /видатки споживання/, за спеціальним фондом – на 571,2 млн грн /видатки розвитку/); «Здійснення заходів з реформування та розвитку оборонно-промислового комплексу, розроблення, освоєння і впровадження нових технологій, нарощування наявних виробничих потужностей для виготовлення продукції оборонного призначення, закупівлі озброєння, військової (спеціальної) техніки, засобів та обладнання» (код 2101540) – на 14.023,8 млн грн (у тому числі: за загальним фондом – на 5.470 млн грн /видатки споживання/, за спеціальним фондом – на 8.553,8 млн грн /видатки споживання/), для Адміністрації Державної спеціальної служби транспорту України за бюджетною програмою «Забезпечення діяльності Державної спеціальної служби транспорту» (код 2105010) – на 918 млн грн (у тому числі: за загальним фондом - на 895,3 млн грн /видатки споживання, з яких на оплату праці – на 632,9 млн грн/, за спеціальним фондом – на 22,7 млн грн /видатки розвитку/);

Міністерства внутрішніх справ України /далі – МВС/ збільшено загалом на 8.221 млн грн (у тому числі: за загальним фондом - на 8.000 млн грн, за спеціальним фондом – на 221 млн грн), у тому числі: для Адміністрації Державної прикордонної служби України за бюджетною програмою «Забезпечення виконання завдань, функцій та підготовка кадрів Державною прикордонною службою України» (код 1002030) – на 83 млн грн (за спеціальним фондом /видатки розвитку/); для Національної гвардії України за бюджетною програмою «Забезпечення виконання завдань, функцій та підготовка кадрів Національною гвардією України» (код 1003020) – на 8.138 млн грн (у тому числі: за загальним фондом - на 8.000 млн грн /видатки розвитку/, за спеціальним фондом – на 138 млн грн /видатки розвитку/);

Служби безпеки України /далі – СБУ/ за бюджетною програмою: «Забезпечення заходів у сфері безпеки держави та діяльності органів системи Служби безпеки України» (код 6521010) - на 1.279,4 млн грн (у тому числі за загальним фондом - на 1.277,2 млн грн /видатки споживання – на 720,3 млн грн, з яких на оплату праці – на 499,8 млн грн, комунальні послуги та енергоносії – 4,2 млн грн, видатки розвитку – на 556,9 млн грн/, за спеціальним фондом – на 2,2 млн грн /видатки розвитку/);

Адміністрації Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України /далі – Адміністрація Держспецзв’язку/ за бюджетною програмою «Здійснення заходів із забезпечення спеціальною технікою та обладнанням» (код 6641160) – на 4.276,9 млн грн (за спеціальним фондом /видатки розвитку/);

Головного управління розвідки Міністерства оборони України /далі – ГУР Міноборони/ за бюджетною програмою «Розвідувальна діяльність у сфері оборони» (код 5961010) на 28,8 млн грн (за спеціальним фондом /видатки розвитку/);

Служби зовнішньої розвідки України /далі – СЗР/ за бюджетною програмою «Забезпечення розвідувальної діяльності у сфері безпеки держави, спеціального захисту державних представництв за кордоном та діяльності підрозділів системи Служби зовнішньої розвідки України» (код 6621010) - на 8 млн грн (за спеціальним фондом /видатки розвитку/);

Водночас, Раді національної безпеки і оборони України  за бюджетною програмою «Інформаційно-аналітичне забезпечення координаційної діяльності у сфері національної безпеки і оборони» (код 6501010) зменшено видатки на 10 млн грн (за загальним фондом /видатки споживання – на 3,5 млн грн, з яких, комунальні послуги та енергоносії – 0,4 млн грн, видатки розвитку – на 6,5 млн грн/.

3. Для покриття вищезазначених додаткових видатків державного бюджету законопроектом № 14103 пропонується:

1) збільшити доходи державного бюджету порівняно із затвердженим із змінами річним планом на 20.046,29 млн грн щодо податку та збору на доходи фізичних осіб (код 11010000) /далі – ПДФО/, у т.ч. за загальним фондом – на 5.789,95 млн грн, за спеціальним фондом – на 14.256,34 млн грн;

2) збільшити зовнішні запозичення (код 401200) та граничний обсяг дефіциту державного бюджету (разом та за загальним фондом) на 294,3 млрд  грн. У зв'язку з цим передбачається збільшити граничний обсяг державного боргу на 31.12.2025 на 298,2 млрд грн;

3) зменшити видатки на обслуговування державного боргу (код 3511350) на 6.450 млн грн та витрати на виконання державою гарантійних зобов'язань за позичальників, що отримали кредити під державні гарантії (код 3511600) - на 2,99 млрд грн;

4) зменшити деякі інші видатки за загальним фондом державного бюджету окремим головним розпорядникам коштів державного бюджету (загалом на 959,7 млн грн), зокрема:

Національному антикорупційному бюро України (далі – НАБУ) за бюджетною програмою «Забезпечення діяльності Національного антикорупційного бюро України» (код 6321010) – на 320,4 млн грн (у тому числі видатки споживання  - на 239,6 млн грн, з яких на оплату праці – на 193,7 млн грн; видатки розвитку – на 80,8 млн грн);

Рахунковій палаті за бюджетною програмою «Керівництво та управління у сфері контролю за виконанням державного бюджету» (код 6511010) – на 253,5 млн грн (видатки споживання, з яких на оплату праці – на 200 млн грн, комунальні послуги та енергоносії – 6 млн грн);

Міністерству соціальної політики України (далі – Мінсоцполітики) загалом на 204,4 млн грн, у тому числі за бюджетними програмами: «Керівництво та управління у сфері соціальної політики» (код 2501010) - на 40,6 млн грн (видатки розвитку), «Створення і програмно-технічне забезпечення системи інформаційно-аналітичної підтримки, інформаційно-методичне забезпечення та виготовлення бланків посвідчень і нагрудних знаків для системи соціального захисту» (код 2501090) - на 163,8 млн грн (у тому числі видатки споживання – на 15,5 млн грн, видатки розвитку – на 148,3 млн грн);

Офісу Генерального прокурора за бюджетною програмою «Здійснення прокурорської діяльності, підготовка та підвищення кваліфікації працівників органів прокуратури» (код 0901010) - на 54,8 млн грн (видатки розвитку);

Вищому антикорупційному суду загалом на 50 млн грн, у тому числі за бюджетними програмами: «Здійснення правосуддя Вищим антикорупційним судом» (код 0851010) - на 28 млн грн (видатки споживання, з яких на оплату праці – на 23,3 млн грн) «Здійснення правосуддя Апеляційною палатою Вищого антикорупційного суду» (код 0851020) - на 22 млн грн (видатки споживання, з яких на оплату праці – на 18 млн грн);

Бюро економічної безпеки України (далі – БЕБ) за бюджетною програмою «Керівництво та управління у сфері економічної безпеки» (код 6491010) – на 50 млн грн (видатки споживання, з яких на оплату праці – на 41 млн грн);

Міністерству молоді та спорту України за бюджетною програмою «Підготовка і участь національних збірних команд України в міжнародних змаганнях, що проводять Міжнародний, Європейський олімпійські комітети, включаючи Олімпійські ігри, та Всесвітніх іграх» (код 3401320) - на 13,4 млн грн (видатки споживання);

Міністерству економіки України (Державній службі з питань праці) за бюджетною програмою «Керівництво та управління у сфері промислової безпеки, охорони та гігієни праці, нагляду за додержанням законодавства про працю» (код 1206010) - на 11 млн грн (видатки споживання, з яких на оплату праці – на 10,3 млн грн);

Міністерству культури та стратегічних комунікацій України за бюджетною програмою «Державні стипендії видатним діячам інформаційної галузі, дітям журналістів, які загинули (померли) або яким встановлено інвалідність у зв’язку з виконанням професійних обов’язків та премій в інформаційній галузі» (код 3802130) - на 1 млн грн (видатки споживання);

Луганській обласній державній адміністрації за бюджетною програмою «Здійснення виконавчої влади у Луганській області» (код 7821010) – на 0,9 млн грн (видатки споживання, комунальні послуги та енергоносії);

Одеській обласній державній адміністрації за бюджетною програмою «Здійснення виконавчої влади у Одеській області» (код 7851010) – на 0,3 млн грн (видатки споживання, комунальні послуги та енергоносії).

Тобто, положення законопроекту № 14103 є збалансованими за показниками надходжень та витрат державного бюджету, проте запропонованими змінами збільшено граничний обсяг дефіциту загального фонду державного бюджету на 294.300 млн грн до 2.003,8 млрд грн (загалом граничний обсяг дефіциту державного бюджету за загальним та спеціальним фондами з урахуванням запропонованих змін становитиме 2.184,9 млрд грн). Відповідно змінами до статті 5 Закону збільшено на 298.224 млн грн граничний обсяг державного боргу на 31 грудня 2025 року (до  8.693,6 млрд грн).

4. Окрім вищезазначеного у законопроекті № 14103 також пропонується дозволити КМУ, як виняток з положень абзацу третього частини другої статті 4, статті 23, частини першої статті 55, абзацу другого підпункту 2 пункту 22 розділу VI “Прикінцеві та перехідні положення” Бюджетного кодексу України /далі – Кодекс/, за результатами місячного звіту про виконання загального фонду Державного бюджету України приймати рішення про здійснення у листопаді–грудні 2025 року скорочення видатків загального фонду державного бюджету і надання кредитів із загального фонду державного бюджету за бюджетними програмами головних розпорядників коштів державного бюджету та збільшення видатків загального фонду державного бюджету Міноборони за бюджетними програмами “Забезпечення діяльності Збройних Сил України, підготовка кадрів і військ, медичне забезпечення особового складу, ветеранів військової служби та членів їхніх сімей, ветеранів війни” (код 2101020), “Розвиток, закупівля, модернізація та ремонт озброєння, військової техніки, засобів та обладнання” (код 2101150) та “Здійснення заходів з реформування та розвитку оборонно-промислового комплексу, розроблення, освоєння і впровадження нових технологій, нарощування наявних виробничих потужностей для виготовлення продукції оборонного призначення, закупівлі озброєння, військової (спеціальної) техніки, засобів та обладнання” (код 2101540)” (нова стаття 58 Закону).

5. Набрання чинності відповідного закону запропоновано з дня, наступного за днем його опублікування.

ІІI. Щодо основних положень законопроекту №14103-1.

У законопроекті №14103-1 передбачено більшість аналогічних положень урядового законопроекту № 14103 з деякими відмінностями та доповненнями. Зокрема, пропонується додатково:

- виключити запропоновану законопроектом №14103 нову статтю 58 Закону, натомість доповнити новими статтями щодо:

виплати щомісячно додаткової винагороди в розмірі 30 тис. гривень на період дії воєнного стану військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу служби цивільного захисту, поліцейським не залежно від покладених на таких осіб завдань чи районів проходження служби (нова стаття 58 Закону),

/за експертним висновком Мінфіну до законопроекту №14103-1, таке положення не узгоджується зі статтею 9 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» та потребуватиме додаткових видатків державного бюджету для органів сектору безпеки і оборони/;

щодо обмеження рівня заробітних плат, грошового забезпечення працівників, службових і посадових осіб бюджетних установ (включаючи органи державної влади та інші державні органи, крім органів місцевого самоврядування) у розмірі, що не перевищує 10 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня 2025 року. При цьому, таке обмеження застосовується також при нарахуванні заробітної плати, грошового забезпечення відповідно народним депутатам України, членам КМУ, прокурорам, працівникам, службовим і посадовим особам Національного банку України, а також іншим службовим і посадовим особам, працівникам, оплата праці яких регулюється спеціальними законами (крім осіб, зазначених в абзаці другому цього пункту), працівникам суб’єктів господарювання, 100% акцій (часток) якого належить державі або іншому господарському товариству, 100% акцій (часток) якого належать державі (нова стаття 59 Закону);

/за експертним висновком Мінфіну до законопроекту №14103-1, реалізація зазначеного положення суперечить законам України «Про прокуратуру», «Про Національне антикорупційне бюро України», «Про Державне бюро розслідувань», якими передбачено, зокрема, що оплата праці прокурорів, працівників Національного антикорупційного бюро та Державного бюро розслідувань регулюється лише вищезазначеними законами та не може визначатися іншими нормативно-правовими актами, а також Закону України «Про судоустрій і статус суддів» щодо визначення суддівської винагороди суддів усіх рівнів. Обмеження заробітної плати може призвести до судових позовів/;

- збільшити за загальним фондом видатки державного бюджету загалом на 32.600,3 млн грн, а саме: Міністерству оборони України за бюджетною програмою «Забезпечення діяльності Збройних Сил України, підготовка кадрів і військ, медичне забезпечення особового складу, ветеранів військової служби та членів їхніх сімей, ветеранів війни» (код 2101020) - на 10.223,7 млн грн (без конкретизації видатків /видатки споживання чи розвитку/); та Мінсоцполітики, у тому числі за бюджетною програмою «Фінансове забезпечення виплати пенсій, надбавок та підвищень до пенсій, призначених за пенсійними програмами, та дефіциту коштів Пенсійного фонду» (код 2506080) - на 22.376,6 млн грн (видатки споживання) /згідно з пояснювальною запискою до законопроекту 14103-1, за рахунок спрямування додаткових коштів Пенсійному фонду стане можливим підняття мінімальної пенсії до 4.722 грн на місяць/;

/за експертним висновком Мінфіну до законопроекту №14103-1, суб’єкт права законодавчої ініціативи не надав відповідних фінансово-економічних розрахунків та пропозицій щодо джерел їх покриття. Відповідного рішення щодо підвищення розміру мінімальної пенсії на сьогодні не прийнято, а законодавчі підстави для збільшення обсягу видатків державного бюджету на пенсійне забезпечення відсутні, оскільки, відповідно до статті 28 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» мінімальний розмір пенсії за віком за наявності необхідного страхового стажу встановлюється в розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом, а статтею 7 Закону розмір прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, встановлено на рівні 2.361 грн/;

- зменшити деякі інші видатки за загальним фондом державного бюджету окремим головним розпорядникам коштів державного бюджету (загалом на 25,3 млрд грн), зокрема:

Державному управлінню справами за бюджетною програмою «Обслуговування та організаційне, інформаційно-аналітичне, матеріально-технічне забезпечення діяльності Президента України та Офісу Президента України» (код 0301010) - на 200 млн грн (видатки споживання) /довідково: згідно зі звітними даними Державної казначейської служби України /далі – Казначейство/ за підсумками січня-вересня видатки проведено у обсязі 598,2 млн грн (або 97,2 % плану на звітний період і 76,5 % уточненого річного плану (визначено в обсязі 782,3 млн грн))/;

Секретаріату Кабінету Міністрів України (код 0411000) - на 400 млн грн (видатки споживання) /довідково: видатки проведено у обсязі 1.071,5  млн грн, відповідно 87,8% та 63,6 % (визначено в обсязі 1.684,8  млн грн)/;

Міністерству у справах ветеранів України за бюджетною програмою «Реалізація публічного інвестиційного проекту із створення та функціонування Національного військового меморіального кладовища» (код 1501800) - на 300 млн грн (видатки розвитку) /довідково: видатки проведено у обсязі 159,5 млн грн, відповідно 31,9% та 12,3 % (визначено в обсязі 1.300  млн грн)/;

Міністерству цифрової трансформації України за бюджетною програмою «Забезпечення функціонування Фонду розвитку інновацій» (код 2901060) - на 2.000 млн грн (видатки розвитку) /довідково: видатки проведено у обсязі 2.725,2 млн грн, відповідно 100% та 47,3% (визначено в обсязі 5.759,1 млн грн)/;

Апарату Міністерства розвитку громад та територій України (код 3101000) - на 3.000 млн грн (при цьому, видатки розвитку зменшено на 9.566,7 млн грн) /видатки проведено у обсязі 14.535,5 млн грн, відповідно 95,1% та 89,5% (визначено в обсязі 16.240,7 млн грн)/, крім того, за бюджетною програмою «Реалізація публічного інвестиційного проекту з придбання пасажирських вагонів (366 од.)» (код 3101820) - на 3.000 млн грн (видатки розвитку) /довідково: видатки проведено у обсязі 3.862 млн грн, відповідно 92,2% та 87,4% (визначено в обсязі 4.419,1 млн грн)/;

Державному агентству відновлення та розвитку інфраструктури України за бюджетними програмами: «Розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування» (код 3111020) - на 8.000 млн грн (при цьому, видатки розвитку зменшено на 12.417,7 млн грн) /довідково: видатки проведено у обсязі 8.811,2 млн грн, відповідно 77,5% та 59,5% (визначено в обсязі 14.796,8 млн грн)/, «Виконання боргових зобов'язань за запозиченнями, залученими державою або під державні гарантії на розвиток мережі автомобільних доріг  загального користування» (код 3111030) - на 4.000 млн грн (видатки споживання) /довідково: видатки проведено у обсязі 11.533,4 млн грн, відповідно 85,2% та 52,1 % (визначено в обсязі 22.153,8 млн грн)/;

Міністерству розвитку громад та територій України (загальнодержавні видатки та кредитування) за бюджетною програмою «Субвенція з державного бюджету бюджету Дніпровської міської територіальної громади на завершення будівництва метрополітену у м. Дніпрі» (код 3121670) - на 140,4 млн грн (скасувати видатки розвитку у повному обсязі) / довідково: видатки проведено у обсязі 93,6 млн грн, відповідно 88,9% та 66,7% (визначено в обсязі 140,4 млн грн)/;

Міністерству культури та стратегічних комунікацій України за бюджетною програмою «Виробництво та трансляція програм для державних потреб, збирання, обробка та розповсюдження офіційної інформаційної продукції, фінансова підтримка системи державного іномовлення України» (код 3801020) - на 1.510,2 млн грн (скасувати видатки споживання у повному обсязі) /довідково: видатки проведено у обсязі 1.051,4 млн грн, відповідно 90,8% та 69,6 % (визначено в обсязі 1.510,2 млн грн)/;

Національну агентству з питань запобігання корупції за бюджетною програмою «Фінансування статутної діяльності політичних партій» (код 6331020) - на 768 млн грн (видатки споживання) /довідково: видатки проведено у обсязі 576,1 млн грн, відповідно 86,2% та 75 % (визначено в обсязі 768,1 млн грн)/;

Управлінню державної охорони України за бюджетною програмою «Державна охорона органів державної влади та посадових осіб» (код 6601020) - на 2.000 млн грн (загалом помилково визначено обсяги скорочення видатків) /видатки проведено у обсязі 2.823,6 млн грн, відповідно 91,3% та 65,1 % (визначено в обсязі 4.334,3 млн грн)/.

За експертним висновком Мінфіну до законопроекту №14103-1 визначення джерелом покриття додаткове скорочення видатків за окремими бюджетними програмами державного бюджету є нереалістичним, оскільки  за оперативними даними Казначейства щодо касового виконання за загальним фондом державного бюджету станом на 01.10.2025 касові видатки за переліченими пропозиціями не дозволяють здійснити скорочення у запропонованих обсягах.

За наслідками аналізу законопроекту №14103-1 слід зазначити, що матеріали законопроекту не містять належного фінансово-економічного обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки), а нові положення законопроекту /відмінні від законопроекту №14103/ не містять: балансу видатків державного бюджету в частині запропонованого додаткового збільшення та зменшення таких видатків, ґрунтовних аргументів щодо можливого реального зменшення обсягу видатків державного бюджету та пояснення щодо доцільності збільшення видатків, запропонованих у законопроекті №14103-1, що загалом може мати наслідком неможливість використання збільшених обсягів видатків Міноборони та Мінсоцполітики.

Слід також звернути увагу, що при підготовці законопроекту № 14103- 1 не дотримано правил внесення змін до закону про державний бюджет відповідно до бюджетної методології, а саме його підготовлено з арифметичними неточностями та помилками, зокрема,  у додатку №3 до законопроекту /щодо змін до додатка №3 до Закону/ відсутній підсумковий рядок «Всього», підсумкові рядки за головними розпорядниками коштів, за якими запропоновано зміну бюджетних показників, хоча законодавча пропозиція зумовлює відповідні зміни як загального обсягу видатків державного бюджету, так і видатків за окремими бюджетними програмами, крім того, всі запропоновані авторами додаткові зміни /відмінні від законопроекту № 14103/ викладено з арифметичними помилками, як у рядках, так і у графах цього додатка.

Відповідно,  допущені у законопроекті за реєстр. №14103-1 помилки та неточності матимуть наслідком розбалансування бюджетних показників, про що також зазначено у висновку Мінфіну.

ІV. Щодо основних положень законопроекту №14103-2.

Необхідно зауважити, що у Комітеті попереднє опрацювання законопроекту № 14103-2, включаючи супровідні матеріали та експертні висновки до нього, здійснювалося в надзвичайно стислі строки.

У законопроекті №14103-2 передбачено положення, аналогічні положенням законопроекту №14103, при цьому, також він містить деякі відмінності та доповнення. Зокрема, додатково пропонується:

- виключити запропоновану законопроектом №14103 нову статтю 58 Закону;

- внести зміни до статті 50 Закону та встановити, що визначений пунктом другим статті 50 Закону розподіл "військового" ПДФО здійснюється з 1 серпня 2025 року по 31 жовтня 2025 року, а з 1 листопада 2025 року по 31 грудня 2025 року - 22 відсотки частини "військового" ПДФО спрямовуватиметься головним розпорядникам коштів державного бюджету, що належать до сектору безпеки і оборони, для подальшого автоматичного спрямування військовим частинам Збройних Сил України, інших військових формувань на матеріально-технічне забезпечення пропорційно до фактично сплаченого податку, при цьому, встановлюється, що Адміністрації Держспецзв’язку спрямовуватиметься 18 відсотків відповідних коштів /новий пункт третій статті 50 Закону/;

- збільшити за загальним фондом видатки державного бюджету Міноборони за бюджетною програмою «Розвиток, закупівля, модернізація та ремонт озброєння, військової техніки, засобів та обладнання» (код 2101150) - на 16.698,4 млн грн (видатки споживання);

- збільшити за спеціальним фондом державного бюджету видатки розвитку окремим головним розпорядникам коштів державного бюджету сектору національної безпеки і оборони загалом на 4.277 млн грн, а саме для:

Міноборони загалом на 3.497,1 млн грн, у тому числі за бюджетними програмами: «Забезпечення діяльності Збройних Сил України, підготовка кадрів і військ, медичне забезпечення особового складу, ветеранів військової служби та членів їхніх сімей, ветеранів війни» (код 2101020) – на 1.715,4 млн грн; «Розвиток, закупівля, модернізація та ремонт озброєння, військової техніки, засобів та обладнання» (код 2101150) – на 1.713,5 млн грн; для Адміністрації Державної спеціальної служби транспорту України за бюджетною програмою «Забезпечення діяльності Державної спеціальної служби транспорту» (код 2105010) – на 68,2 млн грн;

МВС загалом на 662,9 млн грн, у тому числі: для Адміністрації Державної прикордонної служби України за бюджетною програмою «Забезпечення виконання завдань, функцій та підготовка кадрів Державною прикордонною службою України» (код 1002030) – на 249 млн грн; для Національної гвардії України за бюджетною програмою «Забезпечення виконання завдань, функцій та підготовка кадрів Національною гвардією України» (код 1003020) – на 413,9 млн грн;

ГУР Міноборони за бюджетною програмою «Розвідувальна діяльність у сфері оборони» (код 5961010) на 86,3 млн грн;

СЗР за бюджетною програмою «Забезпечення розвідувальної діяльності у сфері безпеки держави, спеціального захисту державних представництв за кордоном та діяльності підрозділів системи Служби зовнішньої розвідки України» (код 6621010) - на 24 млн грн;

СБУ за бюджетною програмою: «Забезпечення заходів у сфері безпеки держави та діяльності органів системи Служби безпеки України» (код 6521010) - на 6,7 млн грн;

- зменшити деякі інші видатки за загальним фондом державного бюджету окремим головним розпорядникам коштів державного бюджету (загалом на 14.250 млн грн), зокрема:

Державному агентству відновлення та розвитку інфраструктури за бюджетними програмами: «Розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування» (код 3111020) - на 4.000 млн грн (видатки розвитку), «Виконання боргових зобов'язань за запозиченнями, залученими державою або під державні гарантії на розвиток мережі автомобільних доріг  загального користування» (код 3111030) - на 8.000 млн грн (видатки споживання),

Міністерству розвитку громад та територій (загальнодержавні видатки та кредитування) за бюджетною програмою «Державний фонд регіонального розвитку» (код 3121070) - на 1.000 млн грн (видатки розвитку),

Мінфіну (загальнодержавні видатки та кредитування) за бюджетною програмою «Забезпечення інституційної спроможності органів державної влади» (код 3511360) - на 1.000 млн грн (видатки споживання, з них оплату праці на 819,7 млн грн),

Міністерству культури та стратегічних комунікацій за бюджетною програмою «Виробництво та трансляція програм для державних потреб, збирання, обробка та розповсюдження офіційної інформаційної продукції, фінансова підтримка системи державного іномовлення України» (код 3801020) - на 250 млн грн (видатки споживання);

- зменшити деякі інші видатки за спеціальним фондом державного бюджету окремим головним розпорядникам коштів державного бюджету (загалом на 7.096,7 млн грн), зокрема:

Господарсько-фінансовому департаменту Секретаріату Кабінету Міністрів України /Державному агентству з енергоефективності та енергозбереження/ за бюджетною програмою «Державний фонд декарбонізації та енергоефективної трансформації» (код 0415020) - на 750 млн грн (видатки розвитку);

Фонду державного майна за бюджетною програмою «Здійснення заходів, пов’язаних з припиненням державних унітарних підприємств відповідно до Закону України "Про особливості припинення державних підприємств за рішенням Фонду державного майна України"» (код 6611090) - на 2.069,8 млн грн (видатки споживання – на 1.595,3 млн грн. видатки розвитку – на 474,5 млн грн);

Адміністрації Держспецзв'язку за бюджетною програмою «Здійснення заходів із забезпечення спеціальною технікою та обладнанням» (код 6641160) – на 4.276,9 млн грн (видатки розвитку);

- виключити положення щодо зменшення видатків за загальним фондом державного бюджету, що передбачені у законопроекті №14103, окремим головним розпорядникам коштів державного бюджету (загалом на 373 млн грн), зокрема:

НАБУ за бюджетною програмою «Забезпечення діяльності Національного антикорупційного бюро України» (код 6321010) – на 320,4 млн грн (у тому числі видатки споживання  - на 239,6 млн грн, з яких на оплату праці – на 193,7 млн грн; видатки розвитку – на 80,8 млн грн);

Мінсоцполітики за бюджетною програмою «Керівництво та управління у сфері соціальної політики» (код 2501010) - на 1,6 млн грн (видатки споживання);

БЕБ за бюджетною програмою «Керівництво та управління у сфері економічної безпеки» (код 6491010) – на 50 млн грн (видатки споживання, з яких на оплату праці – на 41 млн грн);

Міністерству культури та стратегічних комунікацій України за бюджетною програмою «Державні стипендії видатним діячам інформаційної галузі, дітям журналістів, які загинули (померли) або яким встановлено інвалідність у зв’язку з виконанням професійних обов’язків та премій в інформаційній галузі» (код 3802130) - на 1 млн грн (видатки споживання).

Слід також звернути увагу, що при підготовці законопроекту  № 14103- 2 не дотримано правил внесення змін до закону про державний бюджет відповідно до бюджетної методології, а саме його підготовлено з арифметичними неточностями та помилками, зокрема, у додатку №3 до законопроекту /щодо змін до додатка №3 до Закону/ відсутній підсумковий рядок «Всього», підсумкові рядки за головними розпорядниками коштів, за якими запропоновано зміну бюджетних показників, хоча законодавча пропозиція зумовлює відповідні зміни як загального обсягу видатків державного бюджету, так і видатків за окремими бюджетними програмами, крім того, всі запропоновані авторами додаткові зміни /відмінні від законопроекту № 14103/ викладено з арифметичними помилками, як у рядках, так і у графах цього додатка.

Відповідно, допущені у законопроекті №14103-2 помилки та неточності матимуть наслідком розбалансування бюджетних показників, про що також зазначено у висновку Мінфіну.

V. Окремі коментарі щодо положень законопроекту № 14103 та альтернативних до нього законопроектів №14103-1 та №14103-2.

1. Варто відмітити, що у державному бюджеті на 2025 рік з урахуванням Указу Президента України від 02.10.2024 № 683 «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 2 жовтня 2024 року «Про пропозиції до проекту Закону України «Про Державний бюджет України на 2025 рік» по статтях, пов’язаних із забезпеченням національної безпеки і оборони України» для сектору національної безпеки і оборони фінансовий ресурс було затверджено у обсязі 2.224,8 млрд грн (у тому числі за загальним фондом – 1.953,6 млрд грн та спеціальним фондом – 241,2 млрд грн, а також державні гарантії - до 30 млрд грн), що  становило 26,3 % прогнозного ВВП на цей рік та 55,9% загального обсягу затверджених видатків державного бюджету.

З початку року змінами до закону про державний бюджет на 2025 рік, а саме Законом України від 31.07.2025 №4561- ІX «Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2025 рік" щодо фінансового забезпечення сектору безпеки і оборони» /далі – закон від 31.07.2025 №4561- ІX/ вже було збільшено видатки для суб’єктів сектору національної безпеки і оборони загалом на 412,4 млрд грн (або на 18,8% проти обсягу, визначеного Законом України від 19.11.2024 № 4059-IX при затвердженні Державного бюджету України на 2025 рік), у тому числі для: Міноборони - на 343,4 млрд грн, МВС - на 84,2 млрд грн, СБУ - на 1,6 млрд грн, ГУР Міноборони - на 4,6 млрд грн, УДО - на 0,6 млрд грн, СЗР - на 5,6 млн грн; Адміністрації Держспецзв’язку – загалом зменшено на 4 млрд грн. З урахуванням внесених до Закону змін обсяг видатків для сектору національної безпеки і оборони загалом збільшився до 2.607,2 млрд грн (у тому числі за загальним фондом – 2.355,2 млрд грн та спеціальним фондом – 252 млрд грн), і це становить 30,8 % прогнозного ВВП на цей рік та 60,1% загального обсягу затверджених видатків державного бюджету.

2. Слід нагадати, що відповідно до пункту 2 статті 50 Закону встановлено, що з 1 серпня 2025 року по 31 грудня 2025 року, як виняток з положень підпункту 2 пункту 60 розділу VІ Кодексу, частина ПДФО від оподаткування доходів у вигляді грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних військовослужбовцями, поліцейськими та особами рядового і начальницького складу, що сплачується (перераховується) згідно з Податковим кодексом України на відповідній території України та згідно із пунктами 1 і 1-1 частини першої статті 64 та пунктом 1 частини першої статті 66 Кодексу належить до доходів загального фонду відповідних місцевих бюджетів, зараховується в повному обсязі до спеціального фонду державного бюджету (на 2025 р. плановий показник (зі змінами) передбачено в обсязі 114 178,9 млн грн) та спрямовується у пропорціях за такими напрямами:

60 % - Міноборони на здійснення заходів з реформування та розвитку оборонно-промислового комплексу, розроблення, освоєння і впровадження нових технологій, нарощування наявних виробничих потужностей для виготовлення продукції оборонного призначення, закупівлі озброєння, військової (спеціальної) техніки, засобів та обладнання;

30 % - Адміністрації Держспецзв’язку на здійснення заходів із закупівлі спеціальної техніки та обладнання;

10 % - головним розпорядникам коштів державного бюджету, що належать до сектору безпеки і оборони, для подальшого автоматичного спрямування військовим частинам Збройних Сил України, інших військових формувань на матеріально-технічне забезпечення пропорційно до фактично сплаченого податку за осіб, визначених абзацом першим пункту 60 розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Кодексу, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

У показниках державного бюджету на 2025 рік суб’єктам сектору національної безпеки і оборони за рахунок ПДФО зі спеціального фонду державного бюджету загалом передбачено – 114.178,9 млн грн, у тому числі: Міноборони – 69.307,6 млн грн, МВС – 1.769,6 млн грн, ГУР Міноборони – 230,5 млн грн, СЗР – 63,9 млн грн, СБУ – 17,9 млн грн, Адміністрації Держспецзв’язку – 42.789,5 млн гривень.

3. Постановою КМУ від 22.12.2023 № 1361 «Деякі питання виконання Державного бюджету України в умовах воєнного стану» встановлено особливості організації та проходження бюджетного процесу (зокрема, у 2025 році) для головних розпорядників коштів державного бюджету, що належать до сектору безпеки і оборони, зокрема перерозподіли бюджетних асигнувань за бюджетними програмами, передбачені частинами сьомою та восьмою статті 23 Кодексу, здійснюються Мінфіном за обґрунтованим поданням відповідного головного розпорядника бюджетних коштів шляхом внесення змін до розпису державного бюджету.

4. З урахуванням змін, запропонованих законопроектом № 14103, загальний обсяг видатків, затверджених у державному бюджеті на 2025 рік для сектору національної безпеки та оборони, становитиме 2.931,9 млрд грн, у тому числі за загальним фондом – 2.665,7 млрд грн (+310,5 млрд грн, або +13,2% до уточнених річних показників), за спеціальним фондом – 266,2 млрд грн (+14,3  млрд грн, або + 5,7% до уточнених річних показників).

У загальному обсязі запропонованих у законопроекті №14103 додаткових видатків на національну безпеку і оборону (+324,7 млрд грн) 95,4% становлять видатки споживання (+309,9 млрд грн), з яких 42% видатки на оплату праці /без нарахувань/ (+131,4 млрд грн) та 4,6% - видатки розвитку (+14,8 млрд грн).

5. Згідно із звітними даними Казначейства за підсумками січня-вересня 2025 року суб’єктами сектору національної безпеки і оборони фактично проведено видатки державного бюджету (за загальним та спеціальним фондами) в обсязі 2.525,8 млрд грн, що  становить 78,1 % річного уточненого плану. При цьому, за загальним фондом державного бюджету такі видатки здійснено у обсязі 1.782,7 млрд грн або 96,2 % плану на звітний період (1.852,9 млрд грн) та 75,5 % від уточненого річного плану (2.360,1 млрд грн).

Зокрема, суб’єктами сектору національної безпеки і оборони за загальним фондом державного бюджету фактично проведено видатки за запропонованими у законопроекті бюджетними програмами у таких обсягах:

МВС: за кодом 1002030 – 73.308,3 млн грн (або 89 % плану на звітний період і 54,8 % уточненого річного плану (визначено в обсязі 133.812,9 млн грн)); за кодом 1003020 – 131.166 млн грн (або 98,3 % плану на звітний період і 71,2 % уточненого річного плану (визначено в обсязі 184.257,1 млн грн));

Міноборони: за кодом 2101020 – 969.015 млн грн (або 98,3 % плану на звітний період і 84,8 % уточненого річного плану (визначено в обсязі 1.142.938,1 млн грн)); за кодом 2101150 – 373.719,2 млн грн (або 93,2 % плану на звітний період і 67,4 % уточненого річного плану (визначено в обсязі 554.831,9 млн грн)); за кодом 2105010 – 37.872 млн грн (або 87,9 % плану на звітний період і 71,4 % уточненого річного плану (визначено в обсязі 53.032,6 млн грн));

ГУР Міноборони: за кодом 5961010 – 20.949,4 млн грн (або 99,1 % плану на звітний період і 71,5 % уточненого річного плану (визначено в обсязі 29.300,3 млн грн));

СБУ: за кодом 6521010 – 31.588,4 млн грн (або 98,6 % плану на звітний період і 74 % уточненого річного плану (визначено в обсязі 42.678,7 млн грн));

СЗР: за кодом 6621010 – 4.280,4 млн грн (або 92,8 % плану на звітний період і 68,6 % уточненого річного плану (визначено в обсязі 6.243,1 млн грн)).

6. Законопроектами № 14103, № 14103-1 і №14103-2 пропонується збільшити доходи державного бюджету на п.р. до 2.502,6 млрд грн, або на 0,8% до раніше збільшеного показника (2.482,6 млрд грн /що включає збільшення загалом на 155,45 млрд грн згідно із законами від 31.07.2025 № 4561-ІХ і від 20.08.2025 № 4571-ІХ/), з них за загальним фондом – до 2.284,5 млрд грн, або на 0,3% до раніше збільшеного показника (2.278,7 млрд грн /що включає збільшення загалом на 145,45 млрд грн згідно із законами від 31.07.2025 № 4561-ІХ і від 20.08.2025 № 4571-ІХ/). При цьому плановий показник ПДФО передбачається збільшити до майже 502 млрд грн, або на 4,2% до раніше збільшеного показника (481,9 млрд грн /що включає збільшення на 56 млрд грн згідно із законом від 31.07.2025 № 4561-ІХ/), у т.ч. за загальним фондом – до 373,56 млрд грн, або на 1,6% до раніше збільшеного показника (367,8 млрд грн /що включає збільшення на 46 млрд грн згідно із законом від 31.07.2025 № 4561- ІХ/), за спеціальним фондом – до 128,4 млрд грн, або на 12,5% до раніше збільшеного показника (114,2 млрд грн /що включає збільшення на 10 млрд грн згідно із законом від 31.07.2025 № 4561-ІХ/).

Запропоноване збільшення доходів щодо ПДФО ймовірно пов'язано з передбаченим законопроектами № 14103, № 14103-1 і №14103-2 збільшенням витрат державного бюджету на грошове забезпечення військовослужбовців, хоча у пояснювальних записках до законопроектів № 14103, № 14103-1 і №14103-2 не наведено обґрунтувань.

Згідно із звітними даними за 9 місяців п.р. доходи загального фонду державного бюджету становили 1.917,2 млрд грн, або 84,1% затвердженого із змінами річного плану та більше на 321,6 млрд грн /на 20,2%/ плану на звітний період (із змінами, пов’язаними із змінами до Закону) і на 94,7 млрд грн /на 5,2%/ уточненого плану на звітний період, а також збільшилися порівняно з відповідним періодом минулого року на 24,3%, або на 375,3 млрд грн. Водночас такі доходи без урахування міжнародної фінансової допомоги (грантів) /яка надійшла у сумі 308,8 млрд грн при річному плані у сумі 72,9 млрд грн/ становили 1.608,4 млрд грн, або 72,9% затвердженого із змінами річного плану та більше на 71,2 млрд грн /на 4,6%/ плану на звітний період (із змінами, пов’язаними із змінами до Закону). При цьому за вказаний період надходження ПДФО до загального фонду становили 260,9 млрд грн, або 70,9% затвердженого із змінами річного плану та більше на 19,4 млрд грн /на 8%/ плану на звітний період (із змінами, пов’язаними із змінами до Закону) і на 23,9 млрд грн /на 10,1%/ уточненого плану на звітний період

Враховуючи наведене, запропоноване законопроектами № 14103, № 14103-1 і №14103-2 збільшення доходів загального фонду державного бюджету на п.р. щодо ПДФО вбачається реалістичним.

7. Щодо передбачених законопроектами № 14103, № 14103-1 і №14103-2 змін боргових показників слід зазначити, що запропоновано:

1) збільшити державні запозичення за загальним фондом державного бюджету до 2.626,85 млрд грн, або на 12,6% до раніше збільшеного показника (2.332,55 млрд грн /що включає збільшення на 184,88 млрд грн внутрішніх запозичень згідно із законом від 31.07.2025 № 4561-ІХ/) і на 22,3% /на 479,2 млрд грн/ до первинно затвердженого показника (2.147,7 млрд грн). При цьому зовнішні запозичення передбачено збільшити до 1.862,7 млрд грн, або на 18,8% до затвердженого показника (1.568,4 млрд грн). У пояснювальній записці до законопроекту № 14103 вказано, що зовнішні запозичення збільшуються на 294,3 млрд грн, що еквівалентно 6 млрд євро, які надійдуть в рамках програми виняткової макрофінансової допомоги ЄС відповідно до Угоди між Україною та ЄС про впровадження Механізму кредитного співробітництва для України /йдеться про механізм ULCM в рамках ініціативи країн G7 Extraordinary Revenue Acceleration for Ukraine (ERA) та відповідну Угоду, ратифіковану Законом України від 05.12.2024 № 4121–ІХ/, погашення та обслуговування здійснюватиметься за рахунок надходжень, отриманих від знерухомлених російських суверенних активів.

Пунктом 35-1 розділу VI Кодексу унормовано право на здійснення правочинів з умовними зобов’язаннями, внаслідок яких державі надаються кредити, повернення яких буде здійснюватися за рахунок доходів, отриманих від заморожених активів РФ, відповідно до Механізму ULCM в рамках ініціативи ERA, при цьому зобов'язання за такими коштами є умовними (боргові зобов'язання можуть виникнути за певних обставин).

Згідно із звітними даними за 9 місяців 2025 р. державні запозичення залучено до загального фонду державного бюджету у сумі 1.320,4 млрд грн (56,6% затвердженого із змінами річного плану), з них:

внутрішні запозичення – 382,3 млрд грн (50% затвердженого із змінами річного плану);

зовнішні запозичення – 938,1 млрд грн (59,8% затвердженого річного плану), або приблизно 22,6 млрд дол. США/, у т.ч. кошти отримано від: ЄС – загалом 746,45 млрд грн /16,14 млрд євро/, з яких 461,5 млрд грн /10 млрд євро/ – в рамках механізму ULCM, 284,95 млрд грн /6,14 млрд євро/ – в рамках інструменту Ukraine Facility; Уряду Канади в рамках механізму ULCM – 142,7 млрд грн /2,5 млрд СПЗ/; МВФ в рамках чотирирічної програми Механізму розширеного фінансування (EFF) – 37,97 млрд грн /674 млн СПЗ/; МБРР (включаючи співфінансування з МАР) – 11,018 млрд грн /264,01 млн дол. США/.

В рамках ініціативи ERA і Механізму ULCM у п.р. (на 01.10.2025 включно) надійшло дев'ять траншів кредитів від ЄС на загальну суму 14 млрд євро. Крім того, за загальним фондом державного бюджету зменшено річний план зовнішніх запозичень без внесення змін до Закону на 237 млрд грн (до 1.331,5 млрд грн) у зв'язку з надходженням у п.р. гранту, що залучається в рамках ініціативи ERA в результаті здійснення правочину з умовними зобов’язаннями відповідно до пункту 35-1 розділу VI Кодексу, постанови КМУ від 06.12.2024 № 1388 та розпорядження КМУ від 13.12.2024 № 1251- р, з одночасним зменшенням на таку суму граничного обсягу дефіциту державного бюджету та збільшенням на таку суму планових показників доходів державного бюджету;

2) зменшити: видатки на обслуговування державного боргу (код 3511350) до 429,7 млрд грн, або на 1,5% до раніше зменшеного показника (436,1 млрд грн /що включає зменшення на 11,16 млрд грн згідно із законом від 31.07.2025 № 4561-ІХ і на 33,56 млрд грн згідно із законом від 20.08.2025 № 4571-ІХ/) та на 10,6% /на 51,2 млрд грн/ до первинно затвердженого показника (480,8 млрд грн); витрати на виконання державою гарантійних зобов'язань (код 3511600) до 10,2 млрд грн, або на 22,6% до раніше зменшеного показника (13,2 млрд грн /що включає зменшення на 3 млрд грн згідно із законом від 31.07.2025 № 4561-ІХ/) та на 37% /на 6 млрд грн/ до первинно затвердженого показника (16,2 млрд грн). З цього приводу у пояснювальній записці до законопроекту № 14103 зазначено, що враховано економію відповідних коштів (довідково: Рахункова палата у Висновку про результати аналізу виконання закону про Державний бюджет України на 2025 рік у першому півріччі відмітила, що економія видатків на обслуговування державного боргу зумовлена, насамперед: призупиненням платежів за борговими зобов’язаннями держави за кредитами від Cargill Financial Services International, Inc.; зниженням процентних ставок за кредитами, отриманими від міжнародних фінансових організацій; меншим середнім обмінним курсом гривні до іноземних валют за такий період, ніж врахований у показниках державного бюджету на п.р.).

За 9 місяців 2025 р. видатки на обслуговування державного боргу (код 3511350) проведено у сумі 246,3 млрд грн (56,5% бюджетних призначень (із змінами)), витрати на виконання державою гарантійних зобов'язань (код 3511600) – у сумі 0,23 млрд грн (1,8% бюджетних призначень (із змінами)).

Згідно з частиною 6 статті 16 і частиною 7 статті 17 Кодексу витрати на обслуговування і погашення державного боргу та платежі, пов’язані з виконанням гарантійних зобов’язань держави, здійснюються згідно з відповідними договорами та/або нормативно-правовими актами, за якими виникають державні боргові зобов’язання, незалежно від обсягу коштів, визначеного на таку мету законом про державний бюджет, якщо очікуваний обсяг зазначених витрат перевищить відповідний визначений обсяг коштів, КМУ невідкладно інформує про це Верховну Раду та подає у двотижневий строк пропозиції про внесення змін до закону про державний бюджет;

3) збільшити граничний обсяг дефіциту державного бюджету: загалом –до 2.184,9 млрд грн, або на 15,6% до раніше збільшеного показника (1.890,6 млрд грн /що включає збільшення на 250 млрд грн згідно із законом від 31.07.2025 № 4561-ІХ/) та на 33,2% /на 544,3 млрд грн/ до первинно затвердженого показника (1.640,6 млрд грн, або 19,4% прогнозного ВВП); за загальним фондом – до 2.003,8 млрд грн, або на 17,2% до раніше збільшеного показника (1.709,5  млрд грн /що включає збільшення на 250 млрд грн згідно із законом від 31.07.2025 № 4561-ІХ/) та на 37,3% /на 544,3 млрд грн/ до первинно затвердженого показника (1.459,5 млрд грн);

4) збільшити граничний обсяг державного боргу на 31.12.2025 до 8.693,6 млрд грн, або на 3,6% до раніше збільшеного показника (8.395,3 млрд грн /що включає збільшення на 184,9 млрд грн згідно із законом від 31.07.2025 № 4561- ІХ/) та на 5,9% /на 483,1 млрд грн/ до первинно затвердженого показника (8.210,5 млрд грн, або 97% прогнозного ВВП).

Разом з тим, у пояснювальних записках до законопроектів № 14103, № 14103-1 і № 14103-2 не наведено аргументації, чому граничний обсяг державного боргу передбачається збільшити саме на 298.224 млн грн, що на 3.924 млн грн більше, ніж запропоноване збільшення зовнішніх запозичень /на 294.300 млн грн/.

Згідно із звітними даними державний борг з початку п.р. збільшився на 964,7 млрд грн (на 14,4%) і на 31.08.2025 становив 7.657,2 млрд грн. За інформацією НБУ, за січень-вересень п.р. офіційний курс гривні до долара США в середньому становив 41,59 грн/дол. США, на 01.10.2025 – 41,14 грн/дол. США /прогнозний середньорічний розрахунковий обмінний курс, врахований при затвердженні державного бюджету на 2025 рік: середньорічний – 45 грн/дол. США, на кінець п.р. – 45,6 грн/дол. США/.

Загалом реалізація законопроектів № 14103, № 14103-1 і №14103-2  призведе до збільшення державного боргу і дефіциту державного бюджету та у середньостроковій перспективі залежно від обставин може призвести до додаткового навантаження на державний бюджет щодо обслуговування і погашення відповідних боргових зобов’язань.

У разі прийняття законопроекту № 14103, № 14103-1 чи № 14103-2 граничний обсяг дефіциту державного бюджету на п.р. ще більше перевищуватиме граничну величину, визначену частиною 1 статті 14 Кодексу (не більше 3% прогнозного ВВП), а граничний обсяг державного боргу на 31.12.2025 також буде ще більшим за граничну величину загального обсягу державного боргу і гарантованого державою боргу на кінець поточного бюджетного періоду, визначену частиною 2 статті 18 Кодексу (не вище 60% річного номінального обсягу ВВП), але дію цих норм Кодексу зупинено на 2025 р. пунктом 3 розділу "Прикінцеві положення" Закону і зазначене обмеження боргу згідно з пунктом 23-1 розділу VI Кодексу не застосовується у випадках введення воєнного стану.

8. У супровідних матеріалах до законопроектів № 14103, № 14103-1 і №14103-2 наведено стислі пояснення щодо збільшення надходжень та збільшення або зменшення витрат державного бюджету, але не надано розрахунків та належних обґрунтувань щодо змін бюджетних і боргових показників, хоча частиною 1 статті 27 Кодексу та частиною 3 статті 91 Регламенту вимагається подання до законопроекту фінансово-економічного обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки), про що також зауважує Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України /далі – ГНЕУ/.

9. Передбачені законопроектом № 14103-2 зменшення видатків спеціального фонду за бюджетними програмами «Державний фонд декарбонізації та енергоефективної трансформації» (код 0415020) і «Здійснення заходів, пов’язаних з припиненням державних унітарних підприємств відповідно до Закону України "Про особливості припинення державних підприємств за рішенням Фонду державного майна України"» (код 6611090) не можуть бути джерелами для запропонованих додаткових видатків, оскільки зазначене суперечить нормам пунктів 7-5 і 12-2 частини третьої статті 29 та пунктів 2-5 і 26 частини четвертої статті 30 Кодексу (щодо цільового спрямування відповідних доходів державного бюджету на заходи, визначені цими бюджетними програмами), а також нормам частини восьмої статті 13, частини четвертої статті 23, частини другої статті 48 Кодексу (щодо здійснення витрат спеціального фонду бюджету виключено в межах і за рахунок відповідних фактичних надходжень спеціального фонду). Відтак відповідні положення і показники законопроекту № 14103-2 не матимуть практичної реалізації. Зауваження щодо зазначеного також висловлено у висновку Міністерства фінансів до цього законопроекту.

VІ. Щодо експертизи положень законопроектів № 14103, №14103-1 та №14103-2.

1.Згідно з частинами 3 і 4 статті 52 Кодексу проект закону про внесення змін до закону про державний бюджет може розглядатися у Верховній Раді лише у разі наявності експертного висновку Мінфіну про підтримку такого законопроекту (крім поданих КМУ проектів законів, розробником яких є Мінфін), а якщо такий проект закону передбачає зміну граничного обсягу дефіциту державного бюджету, граничного обсягу державного боргу і гарантованого державою боргу та граничного обсягу надання державних гарантій, він може розглядатися Верховною Радою лише у разі наявності експертного висновку Мінфіну про підтримку такого законопроекту (крім поданих КМУ проектів законів, розробником яких є Мінфін) та рішення Комітету щодо підтримки такого законопроекту.

 Принагідно слід зазначити, що частина 1 статті 52 Кодексу, якою визначено перелік умов внесення змін до закону про державний бюджет, у разі внесення змін до такого закону щодо бюджетних призначень головних розпорядників коштів державного бюджету, що належать до сектору безпеки і оборони, не застосовується у 2025 р. в умовах воєнного стану /відповідно до підпункту 1 пункту 22 розділу VI Кодексу/ (з 24.02.2022 в Україні введено воєнний стан Указом Президента України від 24.02.2022 № 64 (із змінами), затвердженим Верховною Радою).

Оскільки Мінфін є розробником законопроекту № 14103 в КМУ (про що свідчать супровідні матеріали до законопроекту № 14103), немає необхідності в отриманні окремого висновку Мінфіну до законопроекту № 14103.

Мінфін у експертному висновку до законопроекту № 14103-1 /лист від 15.10.2025 № 04110-02-2/29672/ зазначає про не підтримку законопроекту № 14103-1, зауважуючи про незбалансованість його положень, відсутність фінансово-економічних обґрунтувань, зокрема, відповідних розрахунків. Також зазначається, що реалізація положень законопроекту № 14103-1 потребуватиме додаткових, до передбачених законопроектом № 14103, витрат із державного бюджету.

Крім того, Мінфіном висловлено зауваження по суті законодавчої ініціативи, про що зазначено вище, та окремо звернуто увагу, що законопроект № 14103-1 підготовлено технічно невірно.

Мінфін у експертному висновку до законопроекту № 14103-2 /лист від 20.10.2025 № 04110-02-2/30143/ зазначає про не підтримку законопроекту № 14103-2, зауважуючи про незбалансованість його положень, відсутність фінансово-економічних обґрунтувань, зокрема, відповідних розрахунків. Також зазначається, що реалізація положень законопроекту № 14103-2 потребуватиме додаткових, до передбачених законопроектом № 14103, витрат із державного бюджету.

Крім того, Мінфіном висловлено зауваження по суті законодавчої ініціативи та окремо звернуто увагу, що законопроект № 14103-2 підготовлено технічно невірно.

2. ГНЕУ у своєму висновку до законопроекту № 14103 /лист від 16.10.2025 № 16/03-2025/239687 (2030015)/ зазначає, що у цілому не заперечує щодо оптимізації бюджетних видатків з метою виділення додаткових ресурсів на сектор безпеки та оборони, водночас висловлює зауваження щодо окремих положень законопроекту.

Зокрема, ГНЕУ зауважує, що до законопроекту № 14103 не надано належного фінансово-економічного обґрунтування з відповідними розрахунками, зокрема, щодо можливості забезпечення додаткових надходжень бюджету; зміни обсягу фінансування пропонованих бюджетних програм, а також зазначає про відсутність інформації про дотримання вимоги частини третьої статті 23 Кодексу (згідно з якою пропозиції про зменшення бюджетних призначень на утримання судів, інших органів і установ системи правосуддя, а також Рахункової палати мають бути погоджені КМУ відповідно з Вищою радою правосуддя та Рахунковою палатою).

ГНЕУ у своєму висновку до законопроекту № 14103-1 /лист від 16.10.2025 № 16/03-2025/239682 (2030027)/ зазначає, що у цілому не заперечує щодо оптимізації бюджетних видатків з метою виділення додаткових ресурсів на сектор безпеки та оборони, з огляду на ситуацію, що склалася у ньому, водночас зазначає, що до законопроекту не надано належного фінансово-економічного обґрунтування з відповідними розрахунками, та висловлює інші зауваження, що зокрема стосуються такого.

Встановлення щомісячної виплати додаткової винагороди в розмірі 30 тис. гривень не залежно від покладених на таких осіб завдань чи районів проходження служби» (нова стаття 58 Закону) усім вказаним особам, на думку ГНЕУ, має за мету підвищення рівня їх забезпечення і характерне для основної складової грошового забезпечення – посадового окладу та відповідно порушує правову природу додаткової винагороди, що передбачає її виплату безпосередньо за виконання спеціальних або окремих завдань і функцій (з урахуванням їх якості та кількості), а також за роботу в особливих умовах проходження служби.

Відповідно до нової статті 59 Закону ГНЕУ звертає увагу на позицію Конституційного Суду України, який у своєму рішенні від 28.08.2020 № 10-р/2020 «вважає, що обмеження відповідних виплат є допустимим за умов воєнного або надзвичайного стану. Однак такого роду обмеження має запроваджуватися пропорційно, із встановленням чітких часових строків та в жорсткій відповідності до Конституції та законів України» (абз. 1 пп. 4.3 п. 4 мотивувальної частини Рішення від 28.08.2020 № 10-р/2020).

ГНЕУ у своєму висновку до законопроекту № 14103-2 /лист від 20.10.2025 № 16/03-2025/242123 (2034242)/ зазначає, що у цілому не заперечує щодо оптимізації бюджетних видатків з метою виділення додаткових ресурсів на сектор безпеки та оборони, з огляду на ситуацію, що склалася у ньому, водночас зазначає, що до законопроекту не надано належного фінансово-економічного обґрунтування з відповідними розрахунками, та висловлює інші зауваження, які зокрема стосуються відсутності інформації про дотримання вимоги частини третьої статті 23 Кодексу (згідно з якою пропозиції про зменшення бюджетних призначень на утримання судів, інших органів і установ системи правосуддя, а також Рахункової палати мають бути погоджені КМУ відповідно з Вищою радою правосуддя та Рахунковою палатою).

3. На час розгляду у Комітеті даного питання не надійшли висновки комітетів Верховної Ради з питань антикорупційної політики (щодо проведення антикорупційної експертизи законопроекту) і з питань інтеграції України до Європейського Союзу (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції) щодо законопроектів № 14103, №14103-1 та №14103-2.

При цьому у пояснювальній записці до законопроекту № 14103 зазначено, що у ньому відсутні положення, що: стосуються зобов’язань України у сфері європейської інтеграції; містять ризики вчинення корупційних правопорушень та правопорушень, пов'язаних з корупцією.

 

За підсумками розгляду даного питання, Комітет з питань бюджету прийняв рішення рекомендувати Верховній Раді України:

законопроекти про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2025 рік" щодо фінансового забезпечення сектору безпеки і оборони за реєстр. № 14103 від 06.10.2025, поданий Кабінетом Міністрів України, за реєстр. № 14103-1 від 08.10.2025, поданий народними депутатами України Разумковим Д.О., Дмитрієвою О.О. та іншими народними депутатами України, і за реєстр. № 14103-2 від 20.10.2025, поданий народними депутатами України Железняком Я.І., Южаніною Н.П. та іншими народними депутатами України, включити до порядку денного чотирнадцятої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання, при цьому законопроект за реєстр. № 14103 визначити невідкладним;

за результатами розгляду законопроектів за реєстр. № 14103, № 14103-1, № 14103-2 у першому читанні законопроект за реєстр. № 14103 прийняти за основу і в цілому з необхідними техніко-юридичними правками.