Комітет Верховної Ради України з питань бюджету

 

 

 

Протокол засідання №63 від 07 липня 2016 року

 

 

 

1415  година  м. Київ, вул. Грушевського, 5, зала нарад

Головує: Голова Комітету Павелко А.В.

Присутні:

Члени Комітету: Ванат П.М., Гєллєр Є.Б., Горбунов О.В., Деркач А.Л., Дубневич Б.В., Іщейкін К.Є., Кривенко В.М., Крулько І.І., Куліченко І.І., Маркевич Я.В., Матвієнко А.С., Мельник С.І., Молоток І.Ф., Павлов К.Ю., Пинзеник В.М., Рудик С.Я., Скорик М.Л., Унгурян П.Я., Шкварилюк В.В.

Всього присутніх – 20 народних депутатів.

Відсутні:

Члени Комітету: Амельченко В.В., Левченко Ю.В., Медуниця О.В., Пресман О.С., Савченко О.Ю., Шевченко О.Л., Шуфрич Н.І.

Присутні:

Від секретаріату Комітету: Ватульов А.В., Джинджириста Л.Я., Книшенко І.Ф., Фещук С.Л., Боброва Т.С., Кочергіна Н.В., Кочубей О.П., Криволап М.К., Кушнір О.В., Переста Я.І., Пунда О.Б., Расчислова Л.В., Щербаченко С.В., Климчук Д.І.

Список запрошених та осіб, які взяли участь в обговоренні питань відповідно до компетенції:

Федорук М.Т. – народний депутат України;

Марченко С.М. – заступник Міністра фінансів України;

Суярко С.М. – керівник секретаріату Центральної виборчої комісії;

Кузькін Є.Ю. – директор Департаменту місцевих бюджетів та інвестицій Міністерства фінансів України;

Рожкова Л.О. – директор Департаменту видатків бюджету органів влади Міністерства фінансів України;

Святенко В.Г. – начальник відділу з питань бюджету Департаменту з питань бюджетної політики Рахункової палати.

 

ПОРЯДОК ДЕННИЙ:

1. Про погодження розподілу у 2016 році між місцевими бюджетами субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій (постанова Кабінету Міністрів України від 24.06.2016 № 395).

2. Про проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» (реєстр. № 4865 від 23.06.2016), поданий народним депутатом України Алєксєєвим С.О.

3. Про проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо добровільного приєднання територіальних громад) (реєстр. № 4773 від 03.06.2016), поданий народними депутатами України Федоруком М.Т., Пташник В.Ю., Юринець О.В. та іншими.

4. Різне.

1. СЛУХАЛИ:

Інформацію заступника Міністра фінансів України Марченка С.М. про погодження розподілу між місцевими бюджетами у 2016 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 24.06.2016 № 395.

Відмітили:

До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету надійшло звернення Міністерства фінансів України від 06.07.2016 № 31-05220-02-2/19519 щодо погодження розподілу між місцевими бюджетами у 2016 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій (далі – субвенція) відповідно до постанови Уряду від 24.06.2016 № 395 «Деякі питання надання у 2016 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій».

Питання погодження Комітетом з питань бюджету розподілу та перерозподілу обсягів міжбюджетних трансфертів між місцевими бюджетами в межах їх загального обсягу унормовано у частині шостій статті 108 Бюджетного кодексу України, згідно з якою Кабінет Міністрів України за погодженням з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету може здійснювати розподіл та перерозподіл обсягів субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам між місцевими бюджетами у межах загального обсягу відповідних субвенцій.

Законом України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» у складі загальнодержавних витрат Міністерства фінансів України затверджено видатки за бюджетною програмою «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій» у сумі 1 940 млн грн.

Водночас, у статті 30 Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» встановлено, що розподіл субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій між місцевими бюджетами здійснюється Кабінетом Міністрів України за погодженням з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету.

Відповідний розподіл субвенції здійснено Урядом у постанові від 24.06.2016 р. № 395, згідно з пунктом 1 якої затверджено:

– розподіл у 2016 році обсягу субвенції між місцевими бюджетами (у сумі 1 815 579,05 тис. грн) згідно з додатками 1 (у сумі 1 609 094,05 тис. грн) та 2 (у сумі 206 485 тис. грн) – абзац другий;

– перелік об’єктів (заходів), що фінансуються у 2016 році за рахунок субвенції, передбаченої місцевим бюджетам у додатку 1, згідно з додатком 3 –абзац третій.

Поряд з тим у пункті 2 цієї постанови Уряду встановлено, що переліки об’єктів та заходів, що фінансуються у 2016 році за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій, передбаченої місцевим бюджетам згідно з додатком 2 та розпорядженням Кабінету Міністрів України від 23 березня 2016 р. № 240-р “Деякі питання розподілу у 2016 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій”, формуються та затверджуються відповідними місцевими державними адміністраціями, виконавчими органами органів місцевого самоврядування.

Відповідно до пункту 3 цієї постанови Уряду вносяться зміни до Порядку та умов надання субвенції, затверджених постановою Уряду від 06.02.2012 № 106 (із змінами) «Про затвердження Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій», згідно з якими:

– визначено новий напрям використання субвенції – на виготовлення проектно-кошторисної документації;

– за рішенням Кабінету Міністрів України переліки об’єктів та заходів затверджуються Кабінетом Міністрів України або місцевими державними адміністраціями, виконавчими органами органів місцевого самоврядування.

У пункті 4 цієї постанови Уряду доручено Міністерству фінансів України забезпечити погодження розподілу субвенції між місцевими бюджетами, передбаченого абзацом другим пункту 1 цієї постанови з Комітетом з питань бюджету.

Необхідно зауважити, що матеріали, подані Мінфіном не містять обґрунтувань та пояснень щодо проведеного розподілу субвенції між місцевими бюджетами та за об’єктами (заходами).

Крім того, слід зазначити, що розпорядженням Уряду від 23.03.2016 № 240-р «Деякі питання розподілу у 2016 року субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій» із загального обсягу субвенції передбачено бюджету міста Києва 29 400 тис. гривень. Зазначене розпорядження погоджено на засіданні Комітету з питань бюджету 14 квітня 2016 року.

Таким чином, з урахуванням прийнятих Урядом рішень (розпорядження від 23.03.2016 р. № 240-р та постанови від 24.06.2016 р. № 395) нерозподілений залишок субвенції порівняно із затвердженим на 2016 рік обсягом становить 95 020,95 тис. гривень.

В обговоренні взяли участь народні депутати України – члени Комітету з питань бюджету Павелко А.В., Куліченко І.І., Шкварилюк В.В., Матвієнко А.С., Деркач А.Л., Гєллєр Є.Б., Павлов К.Ю., Крулько І.І., Скорик М.Л., Молоток І.Ф., Дубневич Б.В., Унгурян П.Я., Іщейкін К.Є., а також заступник Міністра фінансів України Марченко С.М.

У ході обговорення народними депутатами України було внесено ряд пропозицій щодо розподілу частини залишку субвенції та перерозподілу окремих обсягів субвенції за об’єктами (заходами), і як наслідок було запропоновано погодити розподіл частини залишку субвенції між місцевими бюджетами і за об’єктами (заходами) та перерозподіл окремих обсягів субвенції за об’єктами (заходами) згідно з пропозиціями народних депутатів України та внести належні зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 24.06.2016 р. № 395.

Голова підкомітету з питань місцевих бюджетів І.І. Куліченко вніс пропозицію підтримати таке рішення Комітету: перше, погодити розподіл обсягу субвенції між місцевими бюджетами відповідно до абзацу другого пункту першого постанови Уряду № 395 у сумі 1 815 579,05 тис. грн; друге, погодити розподіл частини залишку субвенції між місцевими бюджетами і за об’єктами (заходами) та перерозподіл затверджених обсягів за окремими об’єктами (заходами) згідно з пропозиціями народних депутатів за відповідним переліком.

Голова підкомітету з питань державного фінансового контролю та діяльності Рахункової палати Крулько І.І. вніс пропозицію доповнити другий пункт рішення словами «з урахуванням внесення Урядом відповідних змін до постанови Кабінету Міністрів України від 24.06.2016 р. № 395».

Голова Комітету Павелко А.В. поставив такі пропозиції на голосування, що було підтримано одноголосно присутніми на засіданні членами Комітету .

УХВАЛИЛИ:

Керуючись вимогами частини шостої статті 108 Бюджетного кодексу України та статті 30 Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік»:

1. Погодити здійснення розподілу між місцевими бюджетами обсягу субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій у сумі 1 815 579,05 тис. грн згідно із абзацом другим пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 24.06.2016 р. № 395 «Деякі питання надання у 2016 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій».

2. Погодити розподіл частини залишку субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій між місцевими бюджетами і за об’єктами (заходами) та перерозподіл окремих обсягів субвенції за об’єктами (заходами) згідно з пропозиціями народних депутатів України за переліком, що додається, з урахуванням внесення Кабінетом Міністрів України відповідних змін до додатків 1, 2 і 3 до постанови Кабінету Міністрів України від 24.06.2016 р. № 395 «Деякі питання надання у 2016 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій».

Голосували: «за» - одноголосно.

/Таке рішення Комітету не було направлене до Кабінету Міністрів України, оскільки при оформленні на підпис відповідного переліку пропозицій народних депутатів України згідно з пунктом 2 цього рішення були виявлені неточності щодо формулювання найменувань та зазначення обсягів/

2. СЛУХАЛИ:

Інформацію керівника секретаріату Центральної виборчої комісії Суярка С.М. про проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» (реєстр. № 4865 від 23.06.2016), поданий народним депутатом України Алєксєєвим С.О.

Відмітили:

Запропонованим законопроектом передбачається збільшення за загальним фондом державного бюджету на 2016 рік обсягу бюджетних призначень для Центральної виборчої комісії загалом на 27 755,8 тис. грн, у тому числі за бюджетними програмами:

- 6731020 «Проведення виборів народних депутатів України» – на 12 500 тис. грн /видатки споживання/ для забезпечення підготовки та проведення проміжних виборів народних депутатів України 17 липня 2016 року у семи одномандатних виборчих округах: № 27 (Дніпропетровська область), № 85 (Івано-Франківська область), № 151 (Полтавська область), № 206 (Чернігівська область), № 23 (Волинська область), № 114 (Луганська область) та № 183 (Херсонська область) (у державному бюджеті на 2016 рік видатки за цією бюджетною програмою передбачені в обсязі 19 667,6 тис. грн, які відповідно до звітної інформації Казначейства України протягом січня-травня п.р. не використовувались);

- 6731050 «Функціонування Державного реєстру виборців» – 15 255,8 тис. грн /видатки споживання/ для повноцінного функціонування Державного реєстру виборців (у державному бюджеті на 2016 рік видатки за цією бюджетною програмою передбачені в обсязі 17 178,7 тис. грн, які відповідно до звітної інформації Казначейства України протягом січня-травня п.р фактично проведені у обсязі 1 544,9 тис. грн, що становить 9 % річного плану та 43,5 % плану на звітний період (3 551 тис. грн)).

Джерелом покриття додаткових видатків у такому ж обсязі пропонується визначити збільшення планового обсягу доходів загального фонду державного бюджету за рахунок рентної плати за користування надрами та видобування природного газу.

Крім того, проектом закону за бюджетною програмою 6731010 «Керівництво та управління у сфері проведення виборів та референдумів» пропонується в межах загального обсягу видатків споживання, передбаченого у державному бюджеті за цією бюджетною програмою, збільшити видатки на оплату праці в обсязі 4 000 тис. грн для забезпечення виплати заробітної плати членам Центральної виборчої комісії, працівникам Секретаріату Центральної виборчої комісії та Служби розпорядника Державного реєстру виборців відповідно до умов оплати праці, визначених Законом України від 10.12.2015 № 889-VІІІ «Про Державну службу», який набрав чинності з 1 травня 2016 року.

Довідково: відповідно до звітної інформації Казначейства України за січень-травень 2016 року за загальним фондом державного бюджету рентної плати за користування надрами надійшло 16,1  млрд грн, що на 2,1 млрд грн або на 11,3 % менше плану на звітний період, та становить 29,7 % річного плану.

Разом з тим слід звернути увагу, що згідно із звітними даними Казначейства України за січень-травень п.р. доходи загального фонду державного бюджету надійшли в обсязі 207,1 млрд грн, що становить 36,8 % річного плану, а порівняно з відповідним періодом минулого року надходження зросли лише на 6,3 % при тому, що плановий показник на 2016 рік визначено на 11,7 % більше факту за 2015 рік. Відтак, наразі існують ризики виконання доходів загального фонду державного бюджету у поточному році.

За висновком Міністерства фінансів України за підсумками 2016 року очікується невиконання затвердженого річного показника по рентній платі за користування надрами для видобування природного газу в обсязі 7 млрд гривень (за рахунок зменшення обсягів видобутку природного газу за договорами спільної діяльності).

Слід зазначити, що в порушення вимог частини третьої статті 91 Регламенту Верховної Ради України в матеріалах до законопроекту не надано належного фінансово-економічного обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки) щодо збільшення видатків державного бюджету у запропонованих обсягах та визначених напрямках, а також прогнозу отримання додаткових надходжень державного бюджету та соціально-економічних наслідків, пов’язаних із запропонованими змінами, про що зауважено Головним науково-експертним управлінням Апарату Верховної Ради України.

Загалом законодавча пропозиція викладена збалансованою за показниками доходів та видатків державного бюджету, проте існують ризики щодо реалістичності досягнення збільшеного обсягу річного планового показника за запропонованим джерелом покриття додаткових видатків державного бюджету.

Водночас необхідно відмітити, що для врегулювання питання проведення проміжних виборів народних депутатів України 17 липня 2016 року розпорядженням Уряду від 24.06.2016 р. № 458-р «Про перерозподіл деяких видатків державного бюджету, передбачених Центральній виборчій комісії на 2016 рік» у межах загального обсягу видатків загального фонду державного бюджету, передбаченого Центральній виборчій комісії у державному бюджеті на 2016 рік, збільшено видатки споживання за бюджетною програмою 6731020 «Проведення виборів народних депутатів України» на 7 355,1 тис. грн за рахунок зменшення у такому ж обсязі таких видатків за бюджетною програмою 6741020 «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на проведення виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів» (такий перерозподіл видатків державного бюджету відповідно до вимог частини восьмої статті 23 Бюджетного кодексу України погоджено Комітетом з питань бюджету 6 липня цього року).

Відтак, у разі прийняття Верховною Радою України зазначеного законопроекту у запропонованій редакції (передбачає визначення додаткової потреби для проведення проміжних виборів народних депутатів України у повному обсязі – 12 500 тис. грн), рішення Кабінету Міністрів України від 24.06.2016 № 458-р потребує скасування.

Крім того слід звернути увагу, що відповідно до пункту 2 частини першої статті 52 та статті 53 Бюджетного кодексу України зміни до закону про Державний бюджет України на відповідний рік вносяться по факту перевиконання надходжень державного бюджету, що визнається на підставі офіційних висновків Рахункової палати та Міністерства фінансів України щодо виконання Державного бюджету України за підсумками трьох кварталів у разі перевищення показників надходжень державного бюджету, врахованих у розписі державного бюджету на відповідний період, більше ніж на 15 відсотків. Такі висновки подаються Верховній Раді України до 15 жовтня поточного року.

Слід зазначити, що виходячи з вимог нормотворчої техніки стосовно оформлення законопроектів щодо внесення змін до закону про державний бюджет, законопроект містить технічні неточності, і тому потребує внесення редакційних та техніко-юридичних уточнень, а саме:

- у додатку № 2 до законопроекту у рядку за кодом 6731010 найменування бюджетної програми необхідно доповнити словом «референдумів».

При цьому необхідно наголосити, що Верховною Радою України можливий розгляд інших законопроектів щодо внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік», якими також змінюватимуться бюджетні показники щодо доходів та видатків державного бюджету. Таким чином, потребуватимуть уточнення показники державного бюджету у тексті та додатках до законопроекту з урахуванням законопроектів, розглянутих та прийнятих Верховною Радою України до розгляду зазначеного законопроекту.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своєму висновку до законопроекту (лист від 06.07.2016 № 16/3-868/4865(163988)) зауважує, що згідно із вимогами статті 116 Конституції України виконання затвердженого Верховною Радою України Державного бюджету України забезпечує Кабінет Міністрів України, відтак рішення щодо внесеного законопроекту має прийматися з урахуванням відповідного висновку Уряду, зокрема, щодо прогнозу отримання додаткових надходжень від рентної плати за користування надрами та видобування природного газу і, відповідно, реальної можливості спрямування на визначені поданим законопроектом цілі саме запропонованого обсягу бюджетних коштів.

Міністерство фінансів України у своєму експертному висновку до законопроекту (лист від 06.07.2016 № 31-08010-01-3/19544) зазначає, що законопроект потребує доопрацювання в частині визначення джерела додаткових надходжень, а саме пропонується розглянути інше джерело збільшення надходжень, зокрема, адміністративний збір за проведення державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (код 22010300).

На час розгляду законопроекту до Комітету з питань бюджету висновки до цього законопроекту комітетів Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції (щодо проведення антикорупційної експертизи законопроекту) і з питань європейської інтеграції (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції) не надійшли.

В обговоренні питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету з питань бюджету Павелко А.В., Горбунов О.В., а також заступник Міністра фінансів України Марченко С.М. та керівник секретаріату Центральної виборчої комісії Суярко С.М.

Голова підкомітету з питань видатків державного бюджету Горбунов О.В. запропонував підтримати таке рішення Комітету:

- рекомендувати Верховній Раді законопроект за реєстр. № 4865 прийняти за основу та в цілому як закон з урахуванням пропозицій Комітету, пов’язаних з необхідністю врахування пропозицій Мінфіну щодо заміни джерела покриття додаткових видатків, внесення редакційних та техніко-юридичних уточнень для усунення допущених неточностей та збалансуванням бюджетних показників у разі прийняття інших законопроектів про внесення змін до закону про державний бюджет на 2016 рік до розгляду зазначеного проекту закону.

У разі прийняття даного законопроекту Комітету разом з Головним юридичним управлінням Апарату Верховної Ради при оформленні закону належить внести до тексту та додатків до нього необхідні редакційні та техніко-юридичні уточнення, пов’язані з ухваленим Комітетом рішенням щодо цього законопроекту.

Голова Комітету Павелко А.В. поставив на голосування внесену головою підкомітету Горбуновим О.В. пропозицію.

Така пропозиція була підтримана одноголосно присутніми на засіданні членами Комітету.

УХВАЛИЛИ:

Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» (реєстр. № 4865 від 23.06.2016), поданий народним депутатом України Алєксєєвим С.О., за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу та в цілому як закон із такими пропозиціями:

у додатку № 1 до законопроекту замість збільшення надходжень рентної плати за користування надрами для видобування природного газу на 27 755,8 тис. грн передбачити на таку ж суму збільшення надходжень адміністративного збору за проведення державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань /за пропозицією Міністерства фінансів України/, для чого виключити рядки за кодами 10000000, 13000000, 13030000 і 13030800, а також включити рядок за кодом 22010300 «Адміністративний збір за проведення державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань» з показником у сумі 35 697,8 тис. грн у графах «Всього» і «Загальний фонд» та рядки за підсумковими кодами 20000000 «Неподаткові надходження», 22000000 «Адміністративні збори та платежі, доходи від некомерційної господарської діяльності» і 22010000 «Плата за надання адміністративних послуг» із збільшенням відповідних показників у графах «Всього» і «Загальний фонд» на 27 755,8 тис. грн;

у додатку № 2 до законопроекту у рядку за кодом 6731010 найменування бюджетної програми доповнити словом «референдумів»;

уточнити у тексті і додатках до законопроекту бюджетні показники відповідно до законопроектів щодо внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік», розглянутих та прийнятих Верховною Радою України до розгляду зазначеного законопроекту.

Відповідно, у разі прийняття даного законопроекту Комітету з питань бюджету разом з Головним юридичним управлінням Апарату Верховної Ради України при оформленні на підпис Голові Верховної Ради України законопроекту за реєстр. № 4865 належить внести до тексту та додатків до нього необхідні редакційні та техніко-юридичні уточнення, пов’язані з ухваленим Комітетом рішенням щодо цього законопроекту.

Голосували: «за» - одноголосно.

3. СЛУХАЛИ:

Інформацію про проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо добровільного приєднання територіальних громад) (реєстр. № 4773 від 03.06.2016), поданий народними депутатами України Федоруком М.Т., Пташник В.Ю., Юринець О.В. та іншими.

Відмітили:

У законопроекті шляхом внесення змін до  Бюджетного кодексу України (далі – Кодекс) пропонується поширити вимоги щодо формування бюджетів об’єднаних територіальних громад, що створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, включаючи питання взаємовідносин з державним бюджетом, на бюджети тих об’єднаних територіальних громад, що визнані Кабінетом Міністрів України відповідно до закону спроможними.

При цьому передбачається внесення змін до статей 2, 5, 6, 64, 67, 69-1, 75, 86, 89, 99, 103-2, 103-4, 105, 115, 122, пунктів 38 та 39 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Кодексу.

Слід зазначити, що ознаки спроможної територіальної громади, за досягнення яких об’єднана територіальна громада може вважатись Кабінетом Міністрів України спроможною, визначаються цими ж авторами у законопроекті про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо добровільного приєднання територіальних громад) за реєстр. № 4772 шляхом внесення змін до Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад». Зокрема, пропонується встановити, що Уряд може визнати об’єднану територіальну громаду як таку, що є спроможною, у разі її утворення навколо населеного пункту, визначеного Перспективним планом формування територій громад Автономної Республіки Крим, області як адміністративного центру об’єднаної територіальної громади за умови, що кількість населення об’єднаної територіальної громади становить не менше половини кількості населення територіальних громад, які мали увійти до такої об’єднаної територіальної громади відповідно до Перспективного плану формування територій громад Автономної Республіки Крим, області.

Відтак, законопроект за реєстр. № 4773 є похідним від законопроекту реєстр. № 4772, тому рішення щодо цього законопроекту має прийматися за результатами розгляду та прийняття в цілому законопроекту за реєстр. № 4772, в іншому випадку зміни до Кодексу втрачають сенс.

На системний зв’язок цих законопроектів у своїх висновках до законопроекту також звертають увагу Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України (далі – ГНЕУ), Міністерство фінансів України та Асоціація міст України.

Поряд з тим, слід зазначити, що за змістом законопроект не відповідає його назві (в частині уточнення «щодо добровільного приєднання територіальних громад», яке належить виключити).

Належить також відмітити, що окремі положення законопроекту не узгоджуються з чинними положеннями Кодексу. Так, пропозиція щодо включення до зведених бюджетів Автономної Республіки Крим та областей показників бюджетів об’єднаних територіальних громад, що створюються згідно з законом та перспективним планом формування територій громад, бюджетів об’єднаних територіальних громад, що визнані Кабінетом Міністрів України відповідно до закону спроможними (пункт 3 розділу І законопроекту), не відповідає вимогам частин третьої – шостої статті 6 Кодексу.

Враховуючи, що адміністративним центром об’єднаної територіальної громади є місто, селище, село (стаття 3 Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад»), показники бюджетів відповідних об’єднаних територіальних громад мають включатися до відповідних зведених бюджетів, як це передбачено чинною нормою частини сьомої статті 6 Кодексу, про що також зазначає ГНЕУ.

Крім того, ГНЕУ вважає, що у тексті проекту замість формулювання «бюджети об’єднаних територіальних громад, що створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, бюджети об’єднаних територіальних громад, що визнані Кабінетом Міністрів України відповідно до закону спроможними» слід вживати формулювання «бюджети об’єднаних територіальних громад, що створюються згідно з законом та перспективним планом формування території громад, в тому числі бюджети об’єднаних територіальних громад, що визнані Кабінетом Міністрів України відповідно до закону спроможними».

Загалом, законопроект потребує редакційного та техніко-юридичного коригування, зокрема, щодо викладу та нумерації статей і частин законопроекту.

Реалізація положень законопроекту з огляду на розширення кількості місцевих бюджетів, для яких встановлюються міжбюджетні відносини з державним бюджетом, та їх повноважень зумовить вплив на показники державного бюджету у наступному бюджетному періоді, призводячи до збільшення видатків на надання міжбюджетних трансфертів таким бюджетам.

Однак, всупереч вимогам частини першої статті 27 Кодексу та частини третьої статті 91 Регламенту Верховної Ради України до законопроекту не надано фінансово-економічне обґрунтування та пропозиції для досягнення збалансованості бюджетів.

Крім того, термін набрання чинності законом, визначений у законопроекті («з дня наступного за днем його опублікування»), не відповідає частині третій статті 27 Кодексу щодо введення в дію законів, які мають вплив на показники бюджету.

ГНЕУ /лист від 15.06.2016 р. № 16/3-796/4773(147044)/ вважає, що для прийняття виваженого рішення щодо внесеного законопроекту було б логічним отримати відповідний експертний висновок Уряду, виходячи із змісту відповідних положень пункту 6 статті 116 Конституції України та статті 42 Кодексу, згідно з якими розробку та забезпечення виконання затвердженого Верховною Радою України Державного бюджету України віднесено до повноважень Кабінету Міністрів України.

Міністерство фінансів України /лист від 24.06.2016 № 31-05130-02-2/18559/ не підтримує запропоновані у законопроекті зміни з огляду на наступне:

– визнання спроможними територіальних громад, які не відповідають перспективному плану, не змінить ситуацію щодо існування великої кількості малочислених громад з недостатнім фінансовим ресурсом для виконання своїх повноважень, і, як наслідок, не забезпечуватиме реалізацію ідеології реформи децентралізації;

– ефективне використання бюджетних коштів, отриманих з державного бюджету на створення інфраструктури, забезпечуватиметься у разі формування оптимальної інфраструктури, яка враховує потреби населення усієї об’єднаної громади, утвореної відповідно до перспективного плану, а не його частини, як це пропонується законопроектом за реєстр. № 4772.

За висновком Асоціації міст України /лист від 04.07.2016 № 5-275/ законопроект потребує доопрацювання з таких причин:

– фактично втратить свій зміст перспективний план і обласні державні адміністрації не будуть зацікавлені в удосконаленні вже існуючих перспективних планів та внесенні змін до них;

– зникне мотивація виконання перспективних планів. Громади, які отримають прямі міжбюджетні відносини та відповідні дохідні та видаткові повноваження, не будуть зацікавлені в приєднанні додаткових територій, відповідальність обласних державних адміністрацій частково буде покладено на Уряд і в результаті процес об’єднання сповільниться;

– відбудеться вибування фінансово слабких громад з процесу децентралізації, які в підсумку залишаться без фінансової підтримки;

– відбудеться дезорганізація процесу об’єднання, що наразі унормований перспективним планом, яким передбачено однакові для усіх можливості розвитку;

– виникне ризик прийняття Урядом вибіркових рішень щодо визнання громад спроможними, в тому числі і не у відповідності до перспективного плану, що підвищить корупційні ризики;

– запропоноване законопроектом розмежування понять «бюджету об’єднаної територіальної громади, що створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій громад» та «бюджету об’єднаної територіальної громади, що визнана Кабінетом Міністрів України відповідно до закону спроможними» призведе до значних складнощів реалізації зазначеної норми на практиці та неузгодженостей з похідними нормативно-правовими актами.

Комітет Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції у своєму висновку зазначає, що проект акта відповідає вимогам антикорупційного законодавства.

На час розгляду законопроекту висновок Комітету Верховної Ради України з питань європейської інтеграції (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції) до Комітету не надійшов.

В обговоренні питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету з питань бюджету Павелко А.В., Мельник С.І., Дубневич Б.В., Куліченко І.І., Шкварилюк В.В., Деркач А.Л., Скорик М.Л., Матвієнко А.С., Крулько І.І., народний депутат України Федорук М.Т., а також заступник Міністра фінансів України Марченко С.М.

Голова підкомітету з питань місцевих бюджетів Куліченко І.І. вніс пропозицію підтримати таке рішення Комітету, а саме: рекомендувати Верховній Раді законопроект за реєстр. № 4773 за результатами розгляду в першому читанні прийняти за основу та внести його на розгляд у другому читанні після прийняття в цілому законопроекту за реєстр. № 4772.

Голова Комітету Павелко А.В. поставив на голосування внесену головою підкомітету Куліченком І.І. пропозицію.

Така пропозиція була підтримана одноголосно присутніми на засіданні членами Комітету.

 

УХВАЛИЛИ:

Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо добровільного приєднання територіальних громад) за реєстр. № 4773, поданий Федоруком М.Т., Пташник В.Ю. та іншими народними депутатами України, за результатами розгляду в першому читанні прийняти за основу, доручивши Комітету Верховної Ради України з питань бюджету доопрацювати зазначений законопроект з урахуванням зауважень і пропозицій суб’єктів права законодавчої ініціативи та внести його на розгляд Верховної Ради України у другому читанні після прийняття в цілому проекту закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо добровільного приєднання територіальних громад) за реєстр. № 4772.

Голосували: «за» - 15, «проти» - 0, «утрималися» - 5.

4. Різне.

Народним депутатом Горбуновим О.В. поінформовано про діяльність Лубенського лісотехнічного коледжу Полтавської області та запропоновано забезпечити спрямування коштів у сумі 2,4 млн грн, передбачених Міністерству освіти і науки України як видатки розвитку за бюджетною програмою 2201150 «Підготовка кадрів вищими навчальними закладами І і ІІ рівнів акредитації та забезпечення діяльності їх баз практики», на здійснення заходів капітального характеру на об’єктах Лубенського лісотехнічного коледжу Полтавської області і відповідно направити таке рішення Міністерству освіти і науки України.

Така пропозиція була підтримана одноголосно присутніми на засіданні членами Комітету.

Голова Комітету                                                                  А.В. Павелко

Секретар Комітету                                                              В.В. Шкварилюк

 

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку