Комітет Верховної Ради України з питань бюджету

 

 

 

Протокол засідання №65 від 14 липня 2016 року

 

 

 

1400  година  м. Київ, вул. Грушевського, 5, зала № 5

Головує: Голова Комітету Павелко А.В.

Присутні:

Члени Комітету: Ванат П.М., Горбунов О.В., Деркач А.Л., Дубневич Б.В., Іщейкін К.Є., Кривенко В.М., Крулько І.І., Куліченко І.І., Левченко Ю.В., Матвієнко А.С., Мельник С.І., Павлов К.Ю., Пинзеник В.М., Рудик С.Я., Унгурян П.Я., Шкварилюк В.В.

Всього присутніх – 17 народних депутатів.

Відсутні:

Члени Комітету: Амельченко В.В., Гєллєр Є.Б., Маркевич Я.В., Медуниця О.В., Молоток І.Ф., Пресман О.С., Савченко О.Ю., Скорик М.Л., Шевченко О.Л., Шуфрич Н.І.

Присутні:

Від секретаріату Комітету: Ватульов А.В., Джинджириста Л.Я., Книшенко І.Ф., Фещук С.Л., Андросюк Н.В., Боброва Т.С., Коломієць Ю.П., Кочергіна Н.В., Криволап М.К., Кушнір О.В., Луценко Н.В., Переста Я.І., Пінчукова А.В., Расчислова Л.В., Щербаченко С.В., Шпак В.П., Климчук Д.І., Новацька О.В., Сторожук О.В., Яковенко С.П.

Список запрошених та осіб, які взяли участь в обговоренні питань відповідно до компетенції:

Співаковський О.В. – перший заступник Голови Комітету з питань науки і освіти;

Вінник І.Ю. – народний депутат України;

Бондар М.Л. – народний депутат України;

Маркарова О.С. – перший заступник Міністра фінансів України;

Марченко С.М. – заступник Міністра фінансів України;

Негода В.А. – перший заступник Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України;

Малашкін М.А. – заступник Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України – керівник апарату;

Светелік О.Д. – заступник Міністра енергетики та вугільної промисловості України;

Хобзей П.К. – заступник Міністра освіти і науки України;

Павловський І.В. – заступник Міністра оборони України;

Ящук В.В. – директор Департаменту з питань фінансової політики Секретаріату Кабінету Міністрів України;

Кузькін Є.Ю. – директор Департаменту місцевих бюджетів та інвестицій Міністерства фінансів України;

Пахачук Г.Д. – директор Департаменту боргової та міжнародної фінансової політики Міністерства фінансів України;

Шостак В.Г. – тимчасово виконуючий начальника озброєння Збройних Сил України;

Шевчук О.М. – директор Департаменту фінансів Міністерства оборони України;

Олійник В.М. – начальник відділу Міністерства оборони України;

Стоцький О.Л. – помічник-консультант народного депутата України Співаковського О.В.

 

ПОРЯДОК ДЕННИЙ:

1. Про підтвердження рішення Комітету щодо погодження розподілу залишку субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій та перерозподілу окремих обсягів субвенції за об’єктами (заходами).

2. Про погодження розподілу коштів державного фонду регіонального розвитку за адміністративно-територіальними та інвестиційними програмами і проектами регіонального розвитку (розпорядження Кабінету Міністрів України від 13.07.2016 № 480-р).

3. Про погодження перерозподілу видатків державного бюджету, передбачених Міністерству енергетики та вугільної промисловості (згідно з листом Міненерговугілля України від 14.07.2016 № ВР/1-13-1743).

4. Про проект Закону України про внесення змін до статті 6 Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» (щодо державних гарантій, що можуть надаватися для забезпечення виконання боргових зобов’язань суб’єктів господарювання-резидентів України за кредитами (позиками), що залучаються для фінансування програм, пов’язаних із підвищенням обороноздатності і безпеки держави) (реєстр. № 4972 від 13.07.2016), поданий народним депутатом України Вінником І.Ю.

5. Про проект Основних напрямів бюджетної політики на 2017 рік.

6. Про проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» (щодо державної підтримки вугледобувних підприємств на часткове покриття витрат із собівартості готової товарної вугільної продукції) (реєстр. № 4744 від 01.06.2016), поданий народним депутатом України Бондарем М.Л.

7. Про погодження розподілу стабілізаційної дотації з державного бюджету місцевим бюджетам на 2016 рік між бюджетами міст обласного значення для спрямування на видатки на професійно-технічну освіту (постанова Кабінету Міністрів України від 14.07.2016 № 420). /Включено до порядку денного додатково/

8. Про погодження надання державних гарантій за кредитами (позиками), що залучаються для фінансування програм, пов’язаних із підвищенням обороноздатності і безпеки держави (згідно з рішеннями Кабінету Міністрів України від 14 липня 2016 року). /Включено до порядку денного додатково/

9. Різне.

1. СЛУХАЛИ:

Про підтвердження рішення Комітету щодо погодження розподілу залишку субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій та перерозподілу окремих обсягів субвенції за об’єктами.

Відмітили:

Секретар Комітету – народний депутат України Шкварилюк В.В. вніс пропозицію підтвердити рішення Комітету щодо погодження розподілу залишку субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій між місцевими бюджетами і за об’єктами (заходами) та перерозподілу окремих обсягів субвенції за об’єктами за пропозиціями народних депутатів України, перелік яких роздано членам Комітетом для внесення відповідних змін до постанови Кабінету Міністрів України від 24.06.2016 № 395 за наслідками попередніх засідань.

В обговоренні взяли участь народні депутати України – члени Комітету з питань бюджету Шкварилюк В.В., Крулько І.І., Рудик С.Я., Унгурян П.Я., Деркач А.Л., Ванат П.М., Кривенко В.М., а також перший заступник Міністра фінансів України Маркарова О.С.

У ході обговорення народними депутатами України були внесені додаткові пропозиції щодо уточнення окремих позицій:

у додатку 3 до зазначеної постанови: Унгуряном П.Я. – у розділі «Одеська область» – за зверненням народного депутата України Чекіти Г.Л., Деркачем А.Л. – у розділі «Харківська область» – за зверненням народного депутата України Гіршвельда А.М.;

у додатку 2 до постанови: Кривенком В.М. – у позиції «04205100000 м. Кривий Ріг» цифри «600» замінити цифрами «400», доповнити позицією «04305200000 Криворізький район 200 тис. грн», Крульком І.І. – у позиції «10306200000 Броварський район (для с. Зазим’я – 3000 тис. гривень) 3000 тис. грн.» цифри «3000» замінити цифрами «3500» за рахунок пропорційного зменшення на 500 тис. грн обсягу фінансування по об’єктах у Гребінківському, Лохвицькому, Пирятинському, Чорнухинському районах Полтавської області.

Голова Комітету Павелко А.В. поставив на голосування пропозицію, озвучену секретарем Комітету Шкварилюком В.В. з урахуванням пропозицій народних депутатів Унгуряна П.Я., Деркача А.Л., Кривенка В.М., Крулька І.І., що було підтримано більшістю присутніх на засіданні членів Комітету.

УХВАЛИЛИ:

Керуючись вимогами частини шостої статті 108 Бюджетного кодексу України, статті 30 Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік», погодити розподіл залишку субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій між місцевими бюджетами і за об’єктами (заходами) та перерозподіл окремих обсягів субвенції за об’єктами (заходами) згідно з пропозиціями народних депутатів України за переліком, що додається, з урахуванням внесення Кабінетом Міністрів України відповідних змін до додатків 1, 2 і 3 до постанови Кабінету Міністрів України від 24.06.2016 р. № 395 «Деякі питання надання у 2016 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій».

Голосували: «за» - 16, «проти» - 0, «утрималися» - 1.

2. СЛУХАЛИ:

Інформацію заступника Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України – керівника апарату Малашкіна М.А. про погодження розподілу коштів державного фонду регіонального розвитку за адміністративно-територіальними одиницями та інвестиційними програмами і проектами регіонального розвитку відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 13.07.2016 № 480-р «Про внесення змін до переліку інвестиційних програм і проектів регіонального розвитку, що можуть реалізовуватися у 2016 році за рахунок коштів державного фонду регіонального розвитку, у тому числі тих, що фінансуються з метою погашення кредиторської заборгованості, зареєстрованої органами Державної казначейської служби станом на 1 січня 2016 року».

Відмітили:

До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету надійшли звернення Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 12.07.2016 № 7/19-8539 та від 13.07.2016 № 7/19-8635 щодо погодження розподілу на 2016 рік коштів державного фонду регіонального розвитку (далі – Фонд) за адміністративно-територіальними одиницями та інвестиційними програмами і проектами регіонального розвитку згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 13.07.2016 р. № 480-р.

Відповідно до частини п’ятої статті 24-1 Бюджетного кодексу України розподіл коштів Фонду за адміністративно-територіальними одиницями та інвестиційними програмами і проектами регіонального розвитку затверджується Кабінетом Міністрів України за погодженням з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету.

Законом України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» затверджено обсяг Фонду у сумі 3 000 млн грн без розподілу між регіонами.

Постановою Уряду від 18.03.2015 №196 визначено Порядок підготовки, оцінки та відбору інвестиційних програм і проектів, що можуть реалізовуватися за рахунок коштів державного фонду регіонального розвитку, а також Порядок використання коштів державного фонду регіонального розвитку.

Згідно з пунктами 8-9 зазначеного Порядку підготовки, оцінки та відбору інвестиційних програм і проектів передбачено, що формування їх переліку здійснюється Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими держадміністраціями за результатами оцінки та відбору, проведеного регіональними комісіями, затим за результатами оцінки відповідності поданих з регіонів інвестиційних програм і проектів вимогам законодавства Мінрегіон подає Кабінетові Міністрів України для затвердження пропозиції щодо розподілу коштів Фонду з переліком інвестиційних програм і проектів.

Зважаючи на вимоги статті 24-1 Бюджетного кодексу України, розподіл коштів Фонду за адміністративно-територіальними одиницями та інвестиційними програмами і проектами регіонального розвитку на 2016 рік (у тому числі тими, що фінансуються з метою погашення кредиторської заборгованості, зареєстрованої органами Державної казначейської служби станом на 1 січня 2016 року) у сумі 2 580,6 млн грн здійснено Кабінетом Міністрів України згідно з розпорядженням від 11.05.2016 № 362-р «Про затвердження переліку інвестиційних програм і проектів регіонального розвитку, що можуть реалізовуватися у 2016 році за рахунок коштів державного фонду регіонального розвитку» (із змінами, внесеними розпорядженням Кабінету Міністрів України від 08.06.2016 р. № 432-р), що відповідно було погоджено Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету.

Внаслідок зазначених рішень Уряду порівняно із встановленим у Законі обсягом нерозподілений залишок коштів Фонду (станом на 14.06.2016 року) складав 419,4 млн грн у таких областях: Вінницькій, Донецькій, Івано-Франківській, Київській,  Луганській, Миколаївській, Полтавській, Херсонській, Черкаській та Чернігівській.

Згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 13.07.2016 р. № 480-р здійснено розподіл частини залишку коштів Фонду між адміністративно-територіальними одиницями та інвестиційними програмами і проектами регіонального розвитку у Донецькій, Івано-Франківській, Луганській, Миколаївській, Полтавській, Херсонській, Черкаській та Чернігівській областях загалом у сумі 403 018,662 тис. гривень.

При цьому, за інформацією Мінрегіону, такі зміни, що було подано відповідними облдержадміністраціями, розглянуто Міжвідомчою комісією з оцінки відповідності інвестиційних програмам і проектів регіонального розвитку, що можуть реалізовуватися за рахунок коштів Фонду, яка відбулася 24.06.2016 року та 11.07.2016 року.

Таким чином, відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 11.05.2016 № 362-р «Про затвердження переліку інвестиційних програм і проектів регіонального розвитку, що можуть реалізовуватися у 2016 році за рахунок коштів державного фонду регіонального розвитку» (із змінами, внесеними розпорядженням Кабінету Міністрів України від 08.06.2016 р.
№ 432-р. та від 13.07.2016 р. № 480-р) визначено інвестиційні програми і проекти, що можуть реалізовуватися у 2016 році за рахунок Фонду у Вінницькій, Волинській, Дніпропетровській, Донецькій, Житомирській, Закарпатській, Запорізькій, Івано-Франківській, Київській, Кіровоградській, Луганській, Львівській, Миколаївській, Одеській, Полтавській, Рівненській, Сумській, Тернопільській, Харківській, Херсонській, Хмельницькій, Черкаській, Чернівецькій, та Чернігівській областях та місті Києві загалом на суму 2 983 585,31 тис грн (у тому числі обсяги зареєстрованої органами Казначейства кредиторської заборгованості станом на 1 січня 2016 року за відповідними програмами і проектами, що підлягають погашенню, – на загальну суму 1 021,2 тис гривень).

Відтак, порівняно із затвердженим у Законі обсягом нерозподілений залишок Фонду станом на 14.07.2016 року становить 16 414,69 тис гривень, у тому числі по Вінницькій області – 2 987,6 тис. грн, Київській області – 1 317,377 тис. грн, Херсонській області – 743,381 тис. грн Черкаській області – 4 092,217 тис.  грн, Чернігівській області – 7 274,115 тис. грн.

Інформація щодо розподілу коштів Фонду у 2016 році надана народним депутатам України – членам Комітету з питань бюджету.

В обговоренні взяли участь народні депутати України – члени Комітету з питань бюджету Павелко А.В., Шкварилюк В.В., Унгурян П.Я., Матвієнко А.С., Павлов К.Ю., перший заступник Міністра фінансів України Маркарова О.С., заступник Міністра фінансів України Марченко С.М., заступник Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України Малашкін М.А.

Голова підкомітету з питань бюджетної підтримки регіонального розвитку Павлов К.Ю. вніс пропозицію погодити зміни щодо розподілу на 2016 рік коштів Фонду за адміністративно-територіальними одиницями та інвестиційними програмами і проектами регіонального розвитку згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 13.07.2016 р. № 480-р.

Поряд з тим, народним депутатом України Унгуряном П.Я. було звернуто увагу на необхідність вжиття заходів щодо ефективного та раціонального використання коштів Фонду та запропоновано до 1 вересня 2016 року отримати від Мінрегіону інформацію про наслідки проведених тендерів щодо реалізації затверджених на 2016 рік інвестиційних програм (проектів регіонального розвитку) з метою можливого спрямування економії коштів Фонду на інші пріоритетні програми та проекти.

Голова Комітету Павелко А.В. поставив на голосування пропозицію голови підкомітету з питань бюджетної підтримки регіонального розвитку Павлова К.Ю. з урахуванням пропозиції народного депутата України Унгуряна П.Я., що було підтримано більшістю голосів народних депутатів – членів Комітету.

УХВАЛИЛИ:

1. Керуючись вимогами частини п’ятої статті 24-1 Бюджетного кодексу України, погодити зміни щодо розподілу коштів державного фонду регіонального розвитку за адміністративно-територіальними одиницями та інвестиційними програмами і проектами регіонального розвитку на 2016 рік відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 13.07.2016
№ 480-р «Про внесення змін до переліку інвестиційних програм і проектів регіонального розвитку, що можуть реалізовуватися у 2016 році за рахунок коштів державного фонду регіонального розвитку, у тому числі тих, що фінансуються з метою погашення кредиторської заборгованості, зареєстрованої органами Державної казначейської служби станом на 1 січня 2016 року».

2. Звернутися окремим листом до Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України з проханням за наслідками проведених тендерів щодо реалізації затверджених на 2016 рік інвестиційних програм (проектів регіонального розвитку) до 1 вересня 2016 року поінформувати Комітет з питань бюджету щодо економії коштів державного фонду регіонального розвитку з метою можливого її спрямування на інші пріоритетні програми та проекти.

Голосували: «за» - 16, «проти» - 0, «утрималися» - 1.

3. СЛУХАЛИ:

Інформацію заступника Міністра енергетики та вугільної промисловості України Светеліка О.Д. про погодження перерозподілу деяких видатків державного бюджету, передбачених Міністерству енергетики та вугільної промисловості на 2016 рік (відповідно до листа Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 14.07.2016 № ВР/1-13-1743).

Відмітили:

До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету надійшло звернення Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 14.07.2016 № ВР/1-13-1743 щодо погодження перерозподілу видатків державного бюджету, передбачених Міністерству енергетики та вугільної промисловості.

Відповідно до звернення Міністерства енергетики та вугільної промисловості України пропонується здійснити в межах загального обсягу видатків державного бюджету, передбачених Міністерству енергетики та вугільної промисловості України у загальному фонді державного бюджету на 2016 рік, перерозподіл видатків розвитку у сумі 200 000 тис. гривень шляхом:

зменшення обсягу таких видатків за бюджетною програмою 1101070 «Реструктуризація вугільної та торфодобувної промисловості» – на 150 000 тис. гривень і за бюджетною програмою 1101530 «Державна підтримка будівництва шахти № 10 «Нововолинська»» – на 50 000 тис. гривень;

збільшення їх обсягу за програмою 1101110 «Державна підтримка вугледобувних підприємств на часткове покриття витрат із собівартості готової товарної вугільної продукції» на 200 000 тис. гривень.

Комітетом погодження перерозподілу видатків державного бюджету за бюджетними програмами в межах загального обсягу бюджетних призначень головного розпорядника коштів державного бюджету здійснюється відповідно до частини восьмої статті 23 Бюджетного кодексу України. Згідно із зазначеною вимогою Бюджетного кодексу України перерозподіл видатків державного бюджету здійснюється за рішенням Кабінету Міністрів України, погодженим з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету. Такий порядок затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 12.01.2011 № 18 (зі змінами від 21.03.2012 р. № 217).

Слід зазначити, що за інформацією, наведеною у листі Міністерства енергетики та вугільної промисловості України, підготовлений Міністерством проект розпорядження Кабінету Міністрів України «Про перерозподіл деяких видатків, передбачених Міністерству енергетики та вугільної промисловості на 2016 рік» розглянуто і погоджено на Урядовому комітеті з питань економічної, фінансової та правової політики розвитку паливно-енергетичного комплексу, інфраструктури, оборонної та правоохоронної діяльності і за процедурою проект розпорядження буде розглянуто на наступному засіданні Уряду. Позиції Міністерства фінансів України щодо такого перерозподілу не зазначено. Зважаючи на вищевикладене, Уряд на своєму засіданні це питання ще не розглядав.

Обґрунтування щодо запропонованого перерозподілу видатків державного бюджету наведено у матеріалах Міністерства енергетики та вугільної промисловості України, в яких, зокрема, зазначено, що здійснення такого перерозподілу видатків державного бюджету має на меті забезпечення виплати заробітної плати працівникам державних вугледобувних підприємств та стабілізації їх роботи. Поряд з тим, відзначено, що виходячи із очікуваних до кінця року показників роботи державних вугледобувних підприємств непокриті збитки складатимуть 1817,7 млн гривень. Тобто, такий перерозподіл лише частково вирішує проблему виплати заробітної плати шахтарям.

Слід зауважити, що звернення Міністерства енергетики та вугільної промисловості до Комітету з питань бюджету щодо зазначеного перерозподілу видатків державного бюджету не містить відповідних розрахунків та обґрунтувань щодо запропонованих обсягів змін бюджетних призначень, хоча це передбачено пунктом 7 Порядку передачі бюджетних призначень, перерозподілу видатків бюджету і надання кредитів з бюджету, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.01.2011 № 18 (зі змінами від 21.03.2012 № 217).

Інформація про виконання бюджетних програм, щодо яких пропонується здійснити перерозподіл видатків державного бюджету, надана народним депутатам України – членам Комітету з питань бюджету.

В обговоренні питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету з питань бюджету Павелко А.В., Матвієнко А.С., Кривенко В.М., а також заступник Міністра фінансів України Марченко С.М. та заступник Міністра енергетики та вугільної промисловості України Светелік О.Д.

Заступник Міністра енергетики та вугільної промисловості України Светелік О.Д. зазначив, що 14 липня 2016 року на засіданні Урядового комітету з питань економічної, фінансової та правової політики, розвитку паливно-енергетичного комплексу, інфраструктури, оборонної та правоохоронної діяльності було схвалено проект розпорядження Кабінету Міністрів України «Про перерозподіл деяких видатків державного бюджету, передбачених Міністерству енергетики та вугільної промисловості на 2016 рік» та доручено Міненерговугіллю разом з Мінекономрозвитку, Мінфіном та Мін’юстом у триденний строк оформити його відповідно до регламентних вимог. При цьому, взято до відома зауваження першого заступника Міністра фінансів України Маркарової О.С. щодо необхідності: фінансування програм з державної підтримки вугільної галузі в межах видатків, передбачених в державному бюджеті на 2016 рік; оптимізації Міненерговугіллям витрат коштів, передбачених державним бюджетом на фінансування вугільної галузі.

За наслідками обговорення народний депутат України Матвієнко А.С. вніс пропозицію погодити перерозподіл видатків між бюджетними програмами Міністерства енергетики та вугільної промисловості для збільшення видатків за бюджетною програмою 1101110 «Державна підтримка вугледобувних підприємств на часткове покриття витрат із собівартості готової товарної вугільної продукції» за умови прийняття відповідного рішення Уряду (з урахуванням рішення Урядового комітету з питань економічної, фінансової та правової політики, розвитку паливно-енергетичного комплексу, інфраструктури, оборонної та правоохоронної діяльності та пропозицій Міністерства фінансів України) та у обсязі, визначеному прийнятим Урядом рішенням.

Крім того, в ході обговорення, народний депутат України Кривенко В.М. та заступник Міністра фінансів України Марченко С.М. висловили застереження щодо зменшення видатків за бюджетною програмою 1101530 «Державна підтримка будівництва шахти № 10 «Нововолинська»» з тим щоб уникнути виникнення заборгованості із заробітної плати будівельників та шахтарів зазначеної шахти.

Голова Комітету Павелко А.В. поставив на голосування пропозицію, озвучену народним депутатом України Матвієнком А.С., яка була підтримана більшістю присутніх на засіданні членів Комітету з питань бюджету.

УХВАЛИЛИ:

За наслідками розгляду та керуючись вимогами частини восьмої статті 23 Бюджетного кодексу України:

погодити у межах загального обсягу бюджетних призначень, передбачених Міністерству енергетики та вугільної промисловості на 2016 рік, здійснення перерозподілу видатків між бюджетними програмами Міністерства для збільшення видатків за бюджетною програмою 1101110 «Державна підтримка вугледобувних підприємств на часткове покриття витрат із собівартості готової товарної вугільної продукції» за умови прийняття відповідного рішення Уряду (з урахуванням рішення Урядового комітету з питань економічної, фінансової та правової політики, розвитку паливно-енергетичного комплексу, інфраструктури, оборонної та правоохоронної діяльності та пропозицій Міністерства фінансів України) та у обсязі, визначеному прийнятим Урядом рішенням.

Голосували: «за» - 15, «проти» - 0, «утрималися» - 2.

4. СЛУХАЛИ:

Інформацію народного депутата України Вінника І.Ю. щодо внесеного ним проекту Закону України «Про внесення змін до статті 6 Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» (щодо державних гарантій, що можуть надаватися для забезпечення виконання боргових зобов’язань суб’єктів господарювання – резидентів України за кредитами (позиками), що залучаються для фінансування програм, пов’язаних із підвищенням обороноздатності і безпеки держави» (реєстр. № 4972 від 13.07.2016 р.).

Відмітили:

Законопроектом пропонується внести зміни до абзацу третього підпункту «а» пункту 1 статті 6 Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» (далі – Закон) щодо збільшення граничного обсягу державних гарантій, що можуть надаватися для забезпечення виконання боргових зобов’язань суб’єктів господарювання – резидентів України за кредитами (позиками), що залучаються для фінансування програм, пов’язаних із підвищенням обороноздатності і безпеки держави, з 6 млрд грн до 10 млрд гривень.

У пояснювальній записці до законопроекту зазначено, що метою його прийняття є необхідність покращення обороноздатності держави та розвитку оборонно-промислового комплексу, а державні гарантії є одним з найбільш дієвих способів державної підтримки і стимулювання суб’єктів господарювання, які виробляють зброю, військову техніку, тощо.

Загалом статтею 6 Закону встановлено, що у 2016 році державні гарантії можуть надаватися в обсязі до 28,2 млрд грн, а також в обсязі до 700 млн доларів США з метою доформування стабілізаційного (резервного) енергетичного фонду.

Поряд з тим, згідно з цією статтею в межах 28,2 млрд грн за рішенням Кабінету Міністрів України, погодженим з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету, державні гарантії можуть надаватися для забезпечення виконання боргових зобов’язань суб’єктів господарювання – резидентів України за кредитами (позиками), що залучаються для фінансування програм, пов’язаних із підвищенням обороноздатності і безпеки держави (в обсязі до 6 млрд грн), а такі програми затверджуються Кабінетом Міністрів України до надання державних гарантій. При цьому, вказані суб’єкти господарювання за рішенням Уряду можуть звільнятися від зобов’язання надавати майнове або інше забезпечення виконання зобов’язань та сплачувати до державного бюджету плату за їх отримання.

Крім того, пунктом 16 Прикінцевих положень Закону доручено Кабінету Міністрів України передбачати у державному бюджеті необхідні видатки Міністерству внутрішніх справ, Національній гвардії, Державній прикордонній службі, Державній службі з надзвичайних ситуацій, які здійснюють оплату закупівлі товарів, робіт і послуг для виконання таких програм протягом строку дії відповідних господарських договорів, включаючи щомісячну сплату відсотків за користування кредитами (позиками), залученими під державні гарантії суб’єктами господарювання, а відповідні розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов’язання за такими програмами, що реалізуються із залученням кредитів (позик) під державні гарантії, та Державна казначейська служба реєструє такі бюджетні зобов’язання у межах відповідних господарських договорів та наданих на цю мету державних гарантій.

Таким чином, реалізація законопроекту не передбачає зміни загального граничного обсягу державних гарантій, однак призведе до зменшення можливого обсягу надання державних гарантій за іншими напрямами (визначеними у підпункті «а» пункту 1 статті 6 Закону, а саме для фінансування інвестиційних проектів, для будівництва доступного житла та з метою розвитку ринку іпотеки) з 22,2 млрд грн до 18,2 млрд грн, а також може потребувати збільшення видатків державного бюджету для виконання гарантійних зобовязань щодо фінансування програм, пов’язаних із підвищенням обороноздатності і безпеки держави, у поточному та наступних бюджетних періодах.

Однак всупереч вимогам частини третьої статті 91 Регламенту Верховної Ради України до законопроекту не надано фінансово-економічне обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки), а також пояснень щодо запропонованого збільшення надання державних гарантій саме на 4 млрд грн та оцінки соціально-економічних наслідків впровадження відповідної законодавчої ініціативи. На зазначене також звертає увагу Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України.

Варто відмітити, що у 2016 році згідно з пунктом 6 статті 11 та пунктами 12-15 статті 14 Закону і додатками № 1 та № 3 до нього встановлено зарахування до спеціального фонду державного бюджету конфіскованих коштів та коштів, отриманих від реалізації майна, конфіскованого за рішенням суду за вчинення корупційного та пов’язаного з корупцією правопорушення (за винятком конфіскованих ОВДП), із цільовим спрямуванням таких коштів /7,7 млрд грн/ на реалізацію заходів щодо підвищення обороноздатності і безпеки держави /5,5 млрд грн/, виконання державних цільових програм реформування та розвитку оборонно-промислового комплексу, розроблення, освоєння і впровадження нових технологій, нарощування наявних виробничих потужностей для виготовлення продукції оборонного призначення, а також на підприємствах космічної галузі /1,7 млрд грн/, забезпечення функціонування системи спеціальної інформації /0,5 млрд грн/. За оперативними даними Казначейства України станом на 01.07.2016 р. відповідні надходження становили лише 78,4 тис. грн. Отже, проведення вищезазначених заходів за рахунок такого джерела доходів (яке викликає сумніви щодо реалістичності його надходження) має ризики щодо їх реалізації у запланованих обсягах, зважаючи на вимоги частини четвертої статті 23 Бюджетного кодексу України, згідно з якою витрати спеціального фонду бюджету провадяться виключно в межах і за рахунок фактичних надходжень спеціального фонду бюджету.

Протягом 2015 року при затвердженому граничному обсязі державних гарантій у сумі 25 млрд грн та додатково визначеному у сумі 1 млрд дол. США для створення у 2015 році стабілізаційного (резервного) енергетичного фонду загалом надано державних гарантій у сумі 7, 4 млрд грн (у 2014 р. надано державних гарантій в обсязі майже 17,4 млрд грн при граничному обсязі 25 млрд грн), з них за внутрішніми зобов’язаннями:

державній акціонерній холдинговій компанії «Артем» (110,1 млн грн) відповідно до постанови КМУ від 25.12.2015 р. № 1082 «Деякі питання підвищення обороноздатності і безпеки держави та задоволення невідкладних потреб Збройних Сил у частині виготовлення комбінованого пристрою викиду хибних цілей «Адрос» КУВ 26-50 і його модифікацій, а також 125-мілімітрового пострілу з керованою ракетою (вибір 621)»;

дочірньому підприємству Державної компанії «Укрспецекспорт» – державному госпрозрахунковому зовнішньоторгівельному підприємству «Спецтехноекспорт» (загалом 6,7 млн дол. США або 161,7 млн грн) відповідно до постанови КМУ від 11.11.2015 № 926 «Деякі питання виконання Програми підвищення обороноздатності і безпеки держави в частині створення сучасної системи висвітлення надводної обстановки».

Водночас, у 2015 році для фінансування програм, пов’язаних із підвищенням обороноздатності і безпеки держави, Урядом було прийнято ряд рішень щодо надання державних гарантій, які не були реалізовані, а саме постанови КМУ:

від 18.12.2015 р. № 1047 «Деякі питання підвищення обороноздатності і безпеки держави в частині забезпечення озброєнням, військовою і спеціальною технікою Національної гвардії» (на суму 1000 млн грн);

від 25.12.2015 р. № 1083 «Деякі питання підвищення обороноздатності і безпеки держави та задоволення невідкладних потреб Збройних Сил у частині виготовлення танків БМ “Оплот”» (на суму 1083,59 млн грн);

від 25.12.2015 р. № 1084 «Деякі питання підвищення обороноздатності і безпеки держави та задоволення невідкладних потреб Збройних Сил у частині виготовлення літаків Ан-148-ЕА» (на суму 1148,16 млн грн).

Згідно із звітними даними за 5 місяців п.р. надано державну гарантію лише ПАТ «Укргідроенерго» за зовнішніми зобов’язаннями (за кредитом Європейського банку реконструкції та розвитку) на суму 180 млн євро або 5,3 млрд грн відповідно до постанови КМУ від 25.12.2015 р. № 1125 «Деякі питання продовження реалізації Проекту "Реабілітація гідроелектростанцій"». Відповідно у 2016 році ще не надавалися державні гарантії для фінансування програм, пов’язаних із підвищенням обороноздатності і безпеки держави.

При цьому, станом на 01.05.2016 р. гарантований державою борг порівняно з початком року зменшився на 2,9 млрд грн або на 1,2 % і становив 235 млрд грн (статтею 5 Закону граничний обсяг гарантованого державою боргу на 31.12.2016 р. визначено у сумі 444,8 млрд грн).

Слід звернути увагу, що згідно з частинами третьою та четвертою статті 52 Бюджетного кодексу України законопроект про внесення змін до закону про державний бюджет може розглядатися у Верховній Раді України лише у разі наявності експертного висновку Міністерства фінансів України (крім урядових законопроектів, розробником яких є Мінфін), а якщо такий законопроект передбачає серед іншого зміну граничного обсягу надання державних гарантій, для його розгляду Верховною Радою України необхідне також рішення Комітету Верховної Ради України з питань бюджету щодо підтримки такого законопроекту.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своєму висновку /лист від 14.07.2016 р. № 16/3-914/4972(172453)/ вважає, що було б логічним отримати відповідний експертний висновок Уряду щодо можливості та наслідків запровадження пропозиції законопроекту, враховуючи вимоги відповідних положень п. 6 статті 116 Конституції України та статті 42 Бюджетного кодексу України, згідно з якими розробку та забезпечення виконання затвердженого Верховною Радою України державного бюджету віднесено до повноважень Кабінету Міністрів України.

Міністерство фінансів України у своєму експертному висновку зазначає, що підтримує законопроект. При цьому, Мінфін відмічає, що законопроект відповідає рішенню РНБО від 20.05.2016 р. «Про стан виконання рішення Ради національної безпеки і оборони на 2016 рік», введеного в дію Указом Президента України від 05.02.2016 р. № 40, а запропоноване збільшення державних гарантій знаходиться у межах загального обсягу державних гарантій, передбачених на 2016 рік.

На час розгляду законопроекту у Комітеті з питань бюджету висновки комітетів Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції (щодо проведення антикорупційної експертизи законопроекту) і з питань європейської інтеграції (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції) не надійшли.

В обговоренні питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету з питань бюджету Павелко А.В., Шкварилюк В.В., Кривенко В.М., народний депутат України Вінник І.Ю. та заступник Міністр фінансів України Марченко C.М.

В процесі обговорення законопроекту на засіданні Комітету з питань бюджету народний депутат України Вінник І.Ю. вніс пропозицію підтримати законопроект з доповненням його положенням щодо доповнення абзацу першого пункту 16 Прикінцевих положень Закону після слів "необхідні видатки" словами "Міністерству оборони України" та відповідно виключенням із назви законопроекту слова і цифри "статті 6".

За підсумками обговорення, секретар Комітету з питань бюджету Шкварилюк В.В. вніс пропозицію підтримати таке рішення Комітету: рекомендувати Верховній Раді законопроект за реєстр. № 4972 за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу та в цілому як закон з урахуванням пропозиції народного депутата Вінника І.Ю.

Голова Комітету Павелко А.В. поставив на голосування таку пропозицію, яка була підтримана більшістю присутніх на засіданні членів Комітету з питань бюджету.

УХВАЛИЛИ:

Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України «Про внесення змін до статті 6 Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» (щодо державних гарантій, що можуть надаватися для забезпечення виконання боргових зобов’язань суб’єктів господарювання – резидентів України за кредитами (позиками), що залучаються для фінансування програм, пов’язаних із підвищенням обороноздатності і безпеки держави» (реєстр. № 4972 від 13.07.2016), внесений народним депутатом України Вінником І.Ю., за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу та в цілому як закон з такими пропозиціями:

у назві законопроекту виключити слово і цифру "статті 6";

доповнити пунктом такого змісту: "абзац перший пункту 16 Прикінцевих положень після слів "необхідні видатки" доповнити словами "Міністерству оборони України".

Відповідно Комітету з питань бюджету разом з Головним юридичним управлінням Апарату Верховної Ради України при оформленні відповідного закону (у разі прийняття законопроекту) належить внести до нього необхідні редакційні та техніко-юридичні уточнення, що пов’язані із зазначеним рішенням Комітету.

Голосували: «за» - 15, «проти» - 0, «утрималися» - 2.

5. Слухали:

Інформацію першого заступника Міністра фінансів України Маркарової О.С. про проект Основних напрямів бюджетної політики на 2017 рік.

Відмітили:

Перший заступник Міністра фінансів України Маркарова О.С. представила основні положення поданого Урядом проекту Основних напрямів бюджетної політики на 2017 рік та запропонувала схвалити такий проект (як зазначено у відповідному проекті постанови Верховної Ради, підготовленому Кабінетом Міністрів України (реєстр. № 4971 від 13.07.2016 р.)).

Голова підкомітету з питань бюджетної політики та удосконалення положень Бюджетного кодексу України Іщейкін К.Є. повідомив щодо опрацювання у Комітеті з питань бюджету такого документу відповідно до спеціальної процедури, визначеної статтею 152 Регламенту Верховної Ради.

Відповідно до вимог частини третьої статті 33 Бюджетного кодексу України і частини першої статті 152 Регламенту Верховної Ради України Кабінет Міністрів України має не пізніше 1 квітня року, що передує плановому, схвалити проект Основних напрямів бюджетної політики на наступний бюджетний період і у триденний строк подати його до Верховної Ради.

З офіційних джерел відомо, що попередній Кабінет Міністрів України на засіданні 30 березня п.р. розглядав підготовлений Міністерством фінансів України проект Основних напрямів бюджетної політики на 2017 рік, проте повернув такий документ на доопрацювання. Однак, новопризначений 14 квітня п.р. Кабінет Міністрів України розглянув зазначене питання і схвалив відповідний проект лише 24 червня п.р. (розпорядження КМУ від 24.06.2016 р. № 478-р), а подав його до Верховної Ради аж 13 липня п.р. (до реєстр. № 4971).

Відповідно до вимог частини четвертої статті 33 Бюджетного кодексу України поданий урядовий проект Основних напрямів бюджетної політики на 2017 рік (далі – проект Основних напрямів) містить положення на 2017 рік, зокрема, щодо:

– основних прогнозних макропоказників економічного і соціального розвитку (номінальний ВВП – 2584,9 млрд грн, реальний темп зростання ВВП – 103 %; індекс споживчих цін /грудень до грудня попереднього року/ – 108,1 %, індекс цін виробників /грудень до грудня попереднього року/ – 108,5 %; обмінний курс гривні до долара США /в середньому за рік/ – 27,2 грн; рівень безробіття – 8,7 %);

– встановлення граничного обсягу дефіциту державного бюджету на рівні 3 % ВВП;

– збереження з урахуванням податкового законодавства частки перерозподілу ВВП через зведений бюджет на рівні не вищому, ніж враховано у державному бюджеті на 2016 рік (33,1 %);

– встановлення граничного обсягу державного боргу на рівні не більш як 66 % ВВП;

– встановлення граничного обсягу надання державних гарантій не більш як 5 % доходів загального фонду державного бюджету;

– підвищення прожиткового мінімуму та рівня його забезпечення темпами, що не менш як на 2 відсоткових пункти перевищують показник прогнозного індексу споживчих цін;

– встановлення мінімальної заробітної плати у розмірі, не нижчому від розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб;

– забезпечення підвищення посадового окладу працівника I тарифного розряду Єдиної тарифної сітки вищими темпами, ніж прогнозний індекс споживчих цін;

– розроблення та реалізація державних інвестиційних проектів у соціально-культурній, транспортній сферах, у сферах охорони навколишнього природного середовища та охорони здоров’я, на які передбачатиметься не менш як 1 млрд грн.

У проекті Основних напрямів прогнозні макропоказники є ідентичними з відповідними показниками за сценарієм 1 (більш оптимістичним), схваленим постановою КМУ від 01.07.2016 р. № 399 «Про схвалення Прогнозу економічного і соціального розвитку України на 2017 рік та основних макропоказників економічного і соціального розвитку України на 2018 і 2019 роки».

Національний банк України у строки, визначені частиною другою статті 33 Бюджетного кодексу України, надав Верховній Раді прогнозні монетарні показники на 2017-2019 роки, які включають показники валютно-курсової політики (що узгоджуються із зазначеними Урядом в проекті Основних напрямів прогнозами обмінного курсу на відповідні роки), а також інформацію про частину прогнозованого прибутку до розподілу за 2016 рік, яка підлягатиме перерахуванню до державного бюджету у 2017 році (20.639 млн грн).

У цьому році вперше у проекті Основних напрямів зазначені індикативні прогнозні показники та завдання на наступні за плановим два бюджетні періоди, які мають стати базою для формування прогнозу державного бюджету на 2018 і 2019 роки, зокрема: основні прогнозні макропоказники (за сценарієм 1, схваленим постановою КМУ від 01.07.2016 р. № 399), граничний обсяг дефіциту державного бюджету становитиме 2,5 % ВВП на 2018 рік і 2,3 % ВВП на 2019 рік; граничний обсяг державного боргу у 2018 та 2019 роках становитиме на рівні не більш як 63,9 % та 61,8 % ВВП відповідно; підвищення розміру прожиткового мінімуму, рівня його забезпечення, посадового окладу працівника I тарифного розряду Єдиної тарифної сітки вищими темпами, ніж прогнозний індекс споживчих цін.

Разом з тим, слід зауважити, що відповідно до частини першої статті 21 Бюджетного кодексу України у місячний строк з дня опублікування Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» Кабінет Міністрів України мав схвалити прогноз Державного бюджету України на 2017 і 2018 роки. Однак до цього часу, продовжуючи негативну практику останніх років, Урядом не схвалено такого документу.

На час розгляду даного питання у Комітеті з питань бюджету щодо проекту постанови за реєстр. № 4971 не надійшов висновок Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради, а також висновки комітетів Верховної Ради з питань запобігання та протидії корупції (щодо проведення антикорупційної експертизи проекту) і з питань європейської інтеграції (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції).

Щодо процедури розгляду у Верховній Раді проекту Основних напрямів належить зауважити таке.

Насамперед, урядовий проект Основних напрямів подано на розгляд Верховної Ради більш ніж із тримісячним запізненням проти встановлених Регламентом строків, хоча Комітет з питань бюджету неодноразово звертав увагу Уряду на необхідність термінового подання такого документу. У зв’язку з цим, керуючись частиною сьомою статті 152 Регламенту Верховної Ради, строки розгляду Верховною Радою України проекту Основних напрямів обчислюються з дня його фактичного подання Урядом.

Процедурою підготовки до розгляду Верховною Радою проекту Основних напрямів, визначеною частинами третьою-п’ятою статті 152 Регламенту Верховної Ради, передбачено, що:

народні депутати України, комітети розробляють свої пропозиції до проекту Основних напрямів та подають їх до Комітету з питань бюджету в
10-денний строк з дня надходження проекту до Верховної Ради;

Комітет з питань бюджету розглядає пропозиції, готує на основі поданого Урядом проекту Основних напрямів і пропозицій до нього та подає на розгляд Верховної Ради проект постанови Верховної Ради щодо Основних напрямів, який надається народним депутатам не пізніш як за два дні до розгляду зазначеного питання на пленарному засіданні Верховної Ради;

Верховна Рада розглядає питання щодо Основних напрямів не пізніше 30 квітня року, що передує плановому, або протягом тижня, відведеного для пленарних засідань Верховної Ради, який є найближчим після реалізації відповідних процедур.

Отже, народні депутати України і комітети Верховної Ради можуть до 23 липня п.р. (включно) подавати свої пропозиції до проекту Основних напрямів, а Комітет з питань бюджету без розгляду таких пропозицій не уповноважений приймати остаточне рішення з даного питання.

Водночас належить відмітити, що календарним планом проведення четвертої сесії Верховної Ради VIII скликання /затвердженим постановою ВРУ від 28.01.2016 р. № 951-VIII/ передбачено завершення запланованих пленарних засідань поточної сесії 15 липня п.р., а наступні пленарні засідання заплановано розпочати з 6 вересня п.р. згідно з календарним планом проведення п’ятої сесії Верховної Ради VIII скликання /затвердженим постановою ВРУ від 07.07.2016 р. № 1447-VIII/.

Поряд з тим, на даний час вже триває процес формування показників проекту державного бюджету на 2017 рік і у серпні п.р. Міністерство фінансів України має перейти до завершального етапу підготовки відповідного законопроекту і подальшого його схвалення Кабінетом Міністрів України для виконання конституційної вимоги щодо подання до Верховної Ради законопроекту про державний бюджет на наступний рік не пізніше 15 вересня 2016 року.

В обговоренні брали участь народні депутати України – члени Комітету з питань бюджету Павелко А.В., Мельник С.І., Кривенко В.М., Іщейкін К.Є., Матвієнко А.С., Крулько І.І., Левченко Ю.В., Деркач А.Л., Куліченко І.І., а також народний депутат України – перший заступник голови Комітету з питань науки і освіти Співаковський О.В., перший заступник Міністра фінансів України Маркарова О.С.

У зв’язку із значним порушенням Урядом строків подання проекту Основних напрямів, незважаючи на численні звернення Комітету, а також зважаючи на вже триваючий бюджетний процес 2017 року, голова підкомітету з питань бюджетної політики та удосконалення положень Бюджетного кодексу України Іщейкін К.Є. запропонував Комітету:

1) рекомендувати Верховній Раді взяти до відома урядовий проект Основних напрямів бюджетної політики на 2017 рік;

2) Комітету з питань бюджету направити Кабінету Міністрів України пропозиції народних депутатів та комітетів Верховної Ради, що будуть подані до такого проекту, для їх опрацювання та врахування при підготовці законопроекту про державний бюджет на 2017 рік.

Голова Комітету Павелко А.В. поставив на голосування пропозицію народного депутата України Іщейкіна К.Є. Ця пропозиція була підтримана більшістю присутніх на засіданні членів Комітету.

УХВАЛИЛИ:

1. Рекомендувати Верховній Раді України взяти до відома проект Основних напрямів бюджетної політики на 2017 рік, поданий Кабінетом Міністрів України (у вигляді додатку до проекту постанови Верховної Ради України за реєстр. № 4971 від 13.07.2016 р.).

2. Комітету з питань бюджету направити Кабінету Міністрів України пропозиції народних депутатів України та комітетів Верховної Ради України, що будуть подані до Комітету з питань бюджету щодо урядового проекту Основних напрямів бюджетної політики на 2017 рік, для опрацювання та врахування таких пропозицій при підготовці законопроекту про Державний бюджет України на 2017 рік.

Голосували: «за» - 11, «проти» - 2, «утрималися» - 2, «не голосували» - 2.

6. СЛУХАЛИ:

Інформацію народного депутата України Бондаря М.Л. про поданий ним проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» (щодо державної підтримки вугледобувних підприємств на часткове покриття витрат із собівартості готової товарної вугільної продукції) (реєстр. № 4744 від 01.06.2016).

Відмітили:

Як зазначається у пояснювальній записці до законопроекту, його реалізація дозволить належно функціонувати вугледобувним підприємствам та забезпечити теплові станції України енергетичними ресурсами у вигляді вугільної продукції за рахунок власновидобутих корисних копалин.

Так, для реалізації зазначеного пропонується Міністерству енергетики та вугільної промисловості України за загальним фондом державного бюджету збільшити видатки розвитку за бюджетною програмою 1101110 «Державна підтримка вугледобувних підприємств на часткове покриття витрат із собівартості готової товарної вугільної продукції» на 1 000 млн. гривень за рахунок зменшення на таку ж суму видатків за загальним фондом державного бюджету за бюджетною програмою 3511030 «Резервний фонд».

Загалом законодавча пропозиція викладена збалансовано за показниками доходів та видатків державного бюджету.

Проте, в порушення вимог частини першої статті 27 Бюджетного кодексу України та частини третьої статті 91 Регламенту Верховної Ради України в матеріалах до законопроекту не надано належного фінансово-економічного обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки) щодо збільшення/зменшення видатків державного бюджету у запропонованих обсягах та визначених напрямках, а також прогнозу соціально-економічних наслідків, пов’язаних із запропонованими змінами, про що також зауважено Міністерством фінансів України і Головним науково-експертним управлінням Апарату Верховної Ради України.

Слід зазначити, що відповідно до вимог статті 24 Бюджетного кодексу України та постанови Кабінету Міністрів України від 29.03.2002 № 415 «Про затвердження Порядку використання коштів резервного фонду бюджету» резервний фонд бюджету формується для здійснення непередбачених видатків, що не мають постійного характеру і не могли бути передбачені під час складання проекту бюджету, та його кошти використовуються за чітко визначеними вказаним законодавством напрямами (зокрема, на здійснення заходів з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій техногенного, природного, соціального характеру, заходів із питань зміцнення обороноздатності держави та відновлення зруйнованих (пошкоджених) під час проведення антитерористичної операції об’єктів тощо, а також виплати одноразової грошової допомоги постраждалим учасникам масових акцій громадського протесту та волонтерам, а також членам сімей загиблих з їх числа, що передбачено законами України від 19.04.2011 № 3236-VI «Про волонтерську діяльність» та від 21.02.2014 № 745-VII «Про встановлення державної допомоги постраждалим учасникам масових акцій громадського протесту та членам їх сімей»).

Законом України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» бюджетні призначення резервного фонду державного бюджету визначено у обсязі 1 500 млн гривень, із урахуванням законодавчої пропозиції його обсяг буде зменшено до 500 млн гривень.

Довідково: відповідно до Звіту Казначейства України про використання коштів з резервного фонду Державного бюджету України за січень-травень 2016 року за загальним фондом державного бюджету за рахунок коштів резервного фонду державного бюджету проведено видатки на суму 5,3 млн. гривень (затверджено державним бюджетом – 1,5 млрд гривень, передбачено актами Кабінету Міністрів України за звітний період – 49,4 млн гривень, а впродовж червня 2016 року Урядом прийнято рішення ще додатково на 65,5 млн гривень).

За підсумками 2015 року кошти резервного фонду державного бюджету були використані у сумі 1147,8 млн гривень із 1 237,9 млн гривень або 92,7 % розподілених Урядом (бюджетні призначення було визначено у сумі 1 800 млн гривень).

Необхідно також зазначити, що змінами до закону про державний бюджет на 2016 рік Законом України від 31.03.2016 № 1063-VIII «Про внесення змін до додатка № 3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» щодо державної підтримки державних вугледобувних підприємств» було визначено бюджетні призначення Міністерству енергетики та вугільної промисловості України за бюджетною програмою 1101110 «Державна підтримка вугледобувних підприємств на часткове покриття витрат із собівартості готової товарної вугільної продукції» у обсязі 250 млн гривень (шляхом зменшення бюджетних призначень за бюджетною програмою 1101070 «Реструктуризація вугільної та торфодобувної промисловості»). За даними звітності Казначейства України за січень-травень поточного року за бюджетною програмою 1101110 фактично проведено видатки у сумі 200 млн гривень або 80 % встановленого плану на рік.

Поряд з тим, слід зазначити, що Законом України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» за бюджетною програмою 1101520 «Поповнення обігових коштів або збільшення статутних фондів вугледобувних підприємств для погашення заборгованості із заробітної плати працівникам, що утворилася на 1 січня 2016 року» Міністерству енергетики та вугільної промисловості України встановлені видатки розвитку у обсязі 500 млн гривень. Відповідно до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті на поповнення обігових коштів або збільшення статутних фондів вугледобувних підприємств для погашення заборгованості із заробітної плати працівникам, що утворилася на 1 січня 2016 року, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.01.2016 № 1, кошти за цією програмою спрямовуються на фінансове оздоровлення вугледобувних підприємств шляхом поповнення обігових коштів або збільшення статутного фонду вугледобувних підприємств для погашення заборгованості із заробітної плати працівникам вугледобувних підприємств, що утворилася на 1 січня 2016 року, та внесення обов’язкових платежів, пов’язаних з виплатою заробітної плати, з урахуванням результатів інвентаризації зазначеної заборгованості. За даними звітності Казначейства України за січень-травень поточного року за бюджетною програмою 1101520 фактично видатки проведено у повному обсязі.

Разом з тим, слід наголосити, що виходячи з вимог нормотворчої техніки щодо оформлення законопроектів щодо внесення змін до закону про державний бюджет, законопроект містить помилки та неточності, і тому потребує внесення редакційних та техніко-юридичних уточнень, а саме:

- виходячи із суті запропонованих змін, назва законопроекту у його тексті та додатку до нього має бути викладена у такій редакції: «Про внесення змін до додатка № 3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» (щодо державної підтримки вугледобувних підприємств на часткове покриття витрат із собівартості готової товарної вугільної продукції)»;

- у додатку до законопроекту відсутній рядок «Всього», хоча законодавча пропозиція змінює підсумкові показники видатків державного бюджету, а також відсутня колонка «Код функціональної класифікації видатків та кредитування бюджету» (належить зазначити реквізити за рядками у додатку відповідно до чинної редакції закону про державний бюджет на 2016 рік).

Поряд з тим, слід звернути увагу, що Верховною Радою України з моменту реєстрації законопроекту за реєстр. № 4744 прийнято ряд законів України, якими змінено бюджетні показники щодо видатків державного бюджету і відповідно потребують уточнення показники державного бюджету даного законопроекту і додатку до нього відповідно до чинної редакції Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» з урахуванням прийнятих змін до нього.

Крім того, належить звернути увагу, що Верховною Радою України можливий розгляд інших законопроектів щодо внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік», якими також змінюватимуться бюджетні показники щодо видатків державного бюджету. Таким чином, для забезпечення збалансованості бюджету потребуватимуть уточнення показники видатків державного бюджету у тексті та додатку до законопроекту з урахуванням законопроектів, розглянутих та прийнятих Верховною Радою України до розгляду зазначеного законопроекту.

Слід зауважити, що у супровідних матеріалах до законопроекту відсутні пояснення, які б стверджували, що законодавча пропозиція внесена у зв’язку із необхідністю оптимізації структури витрат державного бюджету в межах загального обсягу видатків та надання кредитів, затвердженого законом про Державний бюджет України, для забезпечення ефективного виконання Державного бюджету України, що пунктом 7 частини першої статті 52 Бюджетного кодексу України визначено одним із випадків внесення змін до закону про Державний бюджет України.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України (лист від 14.07.2016 №16/3-918/4744(172907)) у своєму експертному висновку зазначає, що оскільки за змістом відповідних положень п. 6 статті 116 Конституції України та статті 42 Бюджетного кодексу України розробку та забезпечення виконання затвердженого Верховною Радою України Державного бюджету України віднесено до повноважень Кабінету Міністрів України, а відповідно до вимог частини першої статті 111 Бюджетного кодексу України Міністерство фінансів України здійснює контроль за дотриманням бюджетного законодавства на кожній стадії бюджетного процесу, було б логічним для прийняття виваженого рішення щодо внесеного законопроекту отримати відповідний експертний висновок Уряду.

Міністерство фінансів України у своєму експертному висновку до законопроекту зазначає про непідтримку даного законопроекту та зауважує, що проект закону не відповідає принципу збалансованості бюджетної системи України, оскільки в даному випадку кошти резервного фонду державного бюджету не можуть бути використані, як джерело покриття додаткових видатків, а зменшення обсягу цього фонду може призвести до ризиків щодо фінансового забезпечення заходів, що належить здійснювати в непередбачуваних ситуаціях за рахунок його коштів.

Також Міністерство фінансів України зазначає, що збалансування фінансового стану державних вугледобувних підприємств повинно здійснюватися за рахунок вжиття заходів щодо зменшення собівартості готової товарної вугільної продукції, удосконалення цінової політики на вугільну продукцію державних підприємств, заходів з реструктуризації галузі тощо.

Антимонопольний комітет України (лист від 15.06.2016 № 300-29/03-6306) висловив застереження щодо невідповідності законодавчої пропозиції вимогам та стандартам Європейського Союзу, відповідно до яких, зокрема, заборонена допомога держави на відновлення платоспроможності та реструктуризацію в секторі вугледобування, і зауважив, що на сьогоднішній день не врегульовано питання щодо визначення критеріїв відбору вугледобувних підприємств, яким надаватиметься державна підтримка на покриття витрат із собівартості готової товарної вугільної продукції. Крім того, зазначається, що надання такої державної підтримки окремим державним вугледобувним підприємствам може призводити до спотворення конкуренції на ринку енергетичного вугілля України, що в свою чергу може негативно впливати на функціонування ринку електричної енергії України.

Комітет Верховної Ради України з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки у своєму висновку (лист від 08.07.2016 № 04-26/24-388(167942)) рекомендує Комітету з питань бюджету даний законопроект внести на розгляд Верховної Ради України для прийняття його за основу та в цілому як Закон.

На час розгляду висновки комітетів Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції (щодо проведення антикорупційної експертизи законопроекту) і з питань європейської інтеграції (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції) не надійшли.

В обговоренні питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету з питань бюджету Павелко А.В., Горбунов О.В., Кривенко В.М., Мельник С.І., народний депутат України Бондар М.Л. та заступник Міністра фінансів України Марченко С.М.

Голова підкомітету з питань видатків державного бюджету Горбунов О.В. запропонував рекомендувати Верховній Раді законопроект за реєстр. № 4744 за результатами розгляду у першому читанні повернути на доопрацювання суб’єкту права законодавчої ініціативи /для визначення реалістичних джерел покриття запропонованих додаткових видатків державного бюджету, забезпечуючи збалансованість показників державного бюджету/.

Голова Комітету Павелко А.В. поставив на голосування внесену головою підкомітету Горбуновим О.В. пропозицію.

Така пропозиція була підтримана більшістю присутніх на засіданні членів Комітету.

УХВАЛИЛИ:

Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» (щодо державної підтримки вугледобувних підприємств на часткове покриття витрат із собівартості готової товарної вугільної продукції) (реєстр. № 4744 від 01.06.2016), поданий народним депутатом України Бондарем М.Л., за результатами розгляду у першому читанні повернути на доопрацювання суб’єкту права законодавчої ініціативи /для визначення реалістичних джерел покриття запропонованих додаткових видатків державного бюджету, забезпечуючи збалансованість показників державного бюджету/.

Голосували: «за» - 15, «проти» - 0, «утрималися» - 2.

7. СЛУХАЛИ:

Інформацію заступника Міністра фінансів України Марченка С.М. про погодження постанови Уряду від 14.07.2016 р. № 420 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 16 вересня 2015 р. № 727» («Деякі питання стабілізаційної дотації з державного бюджету місцевим бюджетам»).

Відмітили:

До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету надійшло звернення Міністерства фінансів України від 14.07.2016 № 31-07010-07-2/20301 щодо погодження постанови Уряду від 14.07.2016 р. № 420 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 16 вересня 2015 р. № 727» («Деякі питання стабілізаційної дотації з державного бюджету місцевим бюджетам»).

Відповідно до абзацу першого пункту 19 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України (далі – Кодекс) протягом трьох років після набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформування міжбюджетних відносин» /прийнятий 28 грудня 2014 №79 у законі про Державний бюджет України має передбачатися стабілізаційна дотація (як додаткова дотація з державного бюджету місцевим бюджетам) в обсязі не менше 1 відсотка обсягу надходжень податків та зборів до місцевих бюджетів для покриття можливих фактичних диспропорцій при запровадженні нової моделі взаємовідносин державного бюджету з місцевими бюджетами.

При цьому, в абзаці другому цього пункту визначено, що порядок та умови надання стабілізаційної дотації визначаються Кабінетом Міністрів України за погодженням з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету.

Поряд з тим, згідно з вимогами частини шостої статті 108 Кодексу Кабінет Міністрів України за погодженням з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету може здійснювати розподіл обсягів додаткових дотацій з державного бюджету місцевим бюджетам між місцевими бюджетами у межах загального обсягу відповідних додаткових дотацій.

Законом України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» затверджено обсяг стабілізаційної дотації у сумі 2 000 млн грн без розподілу між місцевими бюджетами.

Порядок та умови надання стабілізаційної дотації з державного бюджету місцевим бюджетам затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 16.09.2015 р. № 727 «Деякі питання стабілізаційної дотації з державного бюджету місцевим бюджетам» (із змінами), що серед іншого передбачають розподіл стабілізаційної дотації у 2016 році у кілька етапів.

Згідно з постановою Уряду від 04.02.2016 р. № 41 затверджено розподіл у 2016 році частини стабілізаційної дотації з державного бюджету місцевим бюджетам між обласними бюджетами в обсязі 500 млн. гривень та доручено обласним державним адміністраціям здійснити розподіл таких коштів між обласними бюджетами та бюджетами міст обласного значення для спрямування на видатки на професійно-технічну освіту.

Постановою Кабінету Міністрів України від 14.07.2016 р. № 420 внесено зміни до постанови Уряду від 16.09.2015 р. № 727 «Деякі питання стабілізаційної дотації з державного бюджету місцевим бюджетам» і затверджено розподіл частини стабілізаційної дотації з державного бюджету місцевим бюджетам у 2016 році між бюджетами окремих міст обласного значення для спрямування на видатки на професійно-технічну освіту в обсязі 97 994,6 тис. гривень.

У пояснювальній записці до проекту постанови Мінфіном зазначається, що така дотація надаватиметься бюджетам міст обласного значення, які найбільше потребують фінансової підтримки, а її розподіл здійснено з урахуванням:

прогнозного обсягу видатків на професійно-технічну освіту на 2016 рік;

фактично затверджених місцевими органами влади видатків на професійно-технічну освіту;

обсягу затверджених (з урахуванням змін) показників доходів загального фонду місцевих бюджетів на 2016 рік, який може бути джерелом здійснення зазначених видатків.

Таким чином, внаслідок здійсненого розподілу стабілізаційної дотації згідно з постановами Уряду від 04.02.2016 р. №41 та від 14.07.2016 №420 залишок нерозподіленого її обсягу становитиме 1402,005 тис.гривень.

В обговоренні взяли участь народні депутати України – члени Комітету з питань бюджету Павелко А.В., Шкварилюк В.В., Мельник С.І., Кривенко В.М., Куліченко І.І., Крулько І.І., Деркач А.Л., народний депутат України – Перший заступник голови Комітету з питань науки і освіти Співаковський О.В., заступник Міністра фінансів України Марченко С.М., заступник Міністра освіти і науки України Хобзей П.К.

Голова підкомітету з питань місцевих бюджетів Куліченко І.І. вніс пропозицію погодити згідно з постановою Уряду від 14.07.2016 року № 420 розподіл частини стабілізаційної дотації з державного бюджету місцевим бюджетам у 2016 році між бюджетами міст обласного значення для спрямування на видатки на професійно-технічну освіту в обсязі 97 994,6 тис. гривень.

Водночас заступником Голови Комітету. народним депутатом України Кривенком В.М. було порушено питання необхідності фінансової підтримки у 2016 році за рахунок коштів державного бюджету у обсязі 29 млн гривень п’яти професійно-технічних навчальних закладів міста Кам’янське (Дніпродзержинськ) Дніпропетровської області та внесено пропозицію рекомендувати Уряду розглянути можливості його врегулювання.

Голова Комітету Павелко А.В. поставив на голосування пропозицію голови підкомітету з питань місцевих бюджетів Куліченка І.І. з урахуванням пропозиції народного депутата України Кривенка В.М., що було підтримано одноголосно присутніми на засіданні членами Комітету.

УХВАЛИЛИ:

1. Керуючись вимогами частини шостої статті 108 Бюджетного кодексу України, погодити розподіл частини стабілізаційної дотації з державного бюджету місцевим бюджетам у 2016 році між бюджетами окремих міст обласного значення в обсязі 97 994,6 тис. гривень для спрямування на видатки на професійно-технічну освіту відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 14.07.2016 р. № 420 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 16 вересня 2015 р. № 727».

2. Рекомендувати Кабінету Міністрів України розглянути можливість врегулювання у 2016 році питання фінансового забезпечення п’яти професійно-технічних навчальних закладів міста Кам’янське (Дніпродзержинськ) Дніпропетровської області у обсязі 29 млн. гривень за рахунок коштів Державного бюджету України.

Голосували: «за» - одноголосно.

8. СЛУХАЛИ:

Інформацію заступника Міністра оборони України Павловського І.В. про погодження надання державних гарантій за кредитами (позиками), що залучаються для фінансування програм, пов’язаних із підвищенням обороноздатності і безпеки держави (згідно з рішеннями Кабінету Міністрів України від 14 липня 2016 року).

Відмітили:

До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету надійшло звернення Міністерства оборони України від 14.07.2016 р. № 220/6794 про погодження постанов Кабінету Міністрів України від 14 липня 2016 року № 422, № 423, № 424, № 425, № 426, № 427, № 428, № 429, № 430, № 431 і № 432 щодо надання державних гарантій за кредитами (позиками), що залучаються для фінансування програм, пов’язаних із підвищенням обороноздатності і безпеки держави, на загальну суму 4,15 млрд гривень.

Насамперед, належить відмітити, що зазначені постанови є інформацією з обмеженим доступом (містять гриф «для службового користування»), а відтак їх положення не можуть бути оприлюднені.

Загалом статтею 6 Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» встановлено, що у 2016 році державні гарантії можуть надаватися в обсязі до 28,2 млрд грн, а також в обсязі до 700 млн доларів США з метою доформування стабілізаційного (резервного) енергетичного фонду.

Поряд з тим, згідно з підпунктом «а» пункту 1 цієї статті в межах 28,2 млрд грн за рішенням Кабінету Міністрів України, погодженим з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету, державні гарантії можуть надаватися для забезпечення виконання боргових зобов’язань суб’єктів господарювання – резидентів України за кредитами (позиками), що залучаються для фінансування програм, пов’язаних із підвищенням обороноздатності і безпеки держави (в обсязі до 6 млрд грн.), а такі програми затверджуються Кабінетом Міністрів України до надання державних гарантій. При цьому, вказані суб’єкти господарювання за рішенням Уряду можуть звільнятися від зобов’язання надавати майнове або інше забезпечення виконання зобов’язань та сплачувати до державного бюджету плату за їх отримання.

Крім того, пунктом 16 Прикінцевих положень вказаного Закону доручено Кабінету Міністрів України передбачати у державному бюджеті необхідні видатки Міністерству внутрішніх справ, Національній гвардії, Державній прикордонній службі, Державній службі з надзвичайних ситуацій, які здійснюють оплату закупівлі товарів, робіт і послуг для виконання таких програм протягом строку дії відповідних господарських договорів, включаючи щомісячну сплату відсотків за користування кредитами (позиками), залученими під державні гарантії суб’єктами господарювання, а відповідні розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов’язання за такими програмами, що реалізуються із залученням кредитів (позик) під державні гарантії, та Державна казначейська служба реєструє такі бюджетні зобов’язання у межах відповідних господарських договорів та наданих на цю мету державних гарантій.

В обговоренні питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету з питань бюджету Павелко А.В., Шкварилюк В.В., Кривенко В.М., Левченко Ю.В., Перший заступник Міністра фінансів України Маркарова О.С. та заступник Міністерства оборони України Павловський І.В.

Під час обговорення Перший заступник Міністра фінансів України Маркарова О.С. висловила позицію Міністерства фінансів України щодо погодження постанов Кабінету Міністрів України від 14 липня 2016 року № 422, № 423, № 424, № 425, № 426, № 427, № 428, № 429, № 430, № 431 і № 432 щодо надання відповідних державних гарантій на загальну суму 4,15 млрд. гривень.

При цьому, народний депутат України Кривенко В.М. запропонував погодити надання державних гарантій, а також створити у Комітеті з питань бюджету робочу групу з опрацювання питання щодо надання державних гарантій за кредитами (позиками), що залучаються для фінансування програм, пов’язаних із підвищенням обороноздатності і безпеки держави.

За підсумками обговорення Голова Комітету Павелко А.В. поставив на голосування таку пропозицію, запропонувавши при цьому очолити зазначену робочу групу заступнику Голови Комітету Кривенку В.М.. Така пропозиція була підтримана більшістю присутніх на засіданні членів Комітету з питань бюджету.

УХВАЛИЛИ:

1. За наслідками розгляду та керуючись вимогами підпункту «а» пункту 1 статті 6 Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік», погодити надання у 2016 році державних гарантій для забезпечення виконання боргових зобов’язань суб’єктів господарювання – резидентів України за кредитами (позиками), що залучаються для фінансування програм, пов’язаних із підвищенням обороноздатності і безпеки держави, згідно з постановами Кабінету Міністрів України від 14 липня 2016 року № 422, № 423, № 424, № 425, № 426, № 427, № 428, № 429, № 430, № 431 і № 432.

2. Створити у Комітеті з питань бюджету робочу групу з опрацювання питання щодо надання державних гарантій за кредитами (позиками), що залучаються для фінансування програм, пов’язаних із підвищенням обороноздатності і безпеки держави, під головуванням заступника Голови Комітету Кривенка В.М.

Голосували: «за» - 15, «проти» - 2, «утрималися» - 0.

9. Різне.

Народний депутат України Унгурян П.Я. вніс пропозицію про направлення звернення Комітету з питань бюджету до Міністерства фінансів України з рекомендаціями щодо:

наближення помісячних обсягів бюджетних асигнувань загального фонду державного бюджету у 2016 році з листопада-грудня на серпень-жовтень поточного року за бюджетною програмою 3111020 «Розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування»; за напрямами (об’єктами) щодо проведення ремонтних робіт на автомобільних дорогах, визначених розпорядженням Кабінету Міністрів України від 11.05.2016 № 362-р (з урахуванням внесених змін) «Про затвердження переліку інвестиційних програм і проектів регіонального розвитку, що можуть реалізовуватися у 2016 році за рахунок коштів державного фонду регіонального розвитку»;

доведення Державному агентству автомобільних доріг України помісячних обсягів коштів, залучених під державні гарантії Державним агентством автомобільних доріг у попередніх роках, для фінансування у повному обсязі робіт та об’єктів відповідно до додатків 1-5 постанови Кабінету Міністрів України від 17.06.2015 № 498 (з урахуванням внесених змін) «Деякі питання використання у 2016 році коштів, залучених у попередні роки під державні гарантії Державним агентством автомобільних доріг», першочергово забезпечивши спрямування коштів за переліком робіт та об’єктів, визначених додатком 5 до даної Постанови.

Така пропозиція була підтримана більшістю присутніх на засіданні членів Комітету з питань бюджету.

Голова Комітету                                                                  А.В. Павелко

Секретар Комітету                                                              В.В. Шкварилюк

 

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку