Комітет Верховної Ради України з питань бюджету

 

 

 

Протокол засідання №73 від 19 жовтня 2016 року

 

 

 

1715  година  м. Київ, вул. Банкова, 6-8, кімн. 510

Головує: Голова Комітету Павелко А.В.

Присутні:

Члени Комітету: Амельченко В.В., Ванат П.М., Гєллєр Є.Б., Горбунов О.В., Дубневич Б.В., Іщейкін К.Є., Кривенко В.М., Крулько І.І., Куліченко І.І., Левченко Ю.В., Маркевич Я.В., Матвієнко А.С., Мельник С.І., Молоток І.Ф., Павлов К.Ю., Пинзеник В.М., Рудик С.Я., Шевченко О.Л., Шкварилюк В.В., Шуфрич Н.І.

Всього присутніх – 21 народний депутат.

Відсутні:

Члени Комітету: Деркач А.Л., Медуниця О.В., Пресман О.С., Савченко О.Ю., Скорик М.Л., Унгурян П.Я.

Присутні:

Від секретаріату Комітету: Ватульов А.В., Джинджириста Л.Я., Фещук С.Л., Боброва Т.С., Больбат О.О., Кочергіна Н.В., Криволап М.К., Переста Я.І., Пунда О.Б., Расчислова Л.В., Щербаченко С.В., Шпак В.П., Климчук Д.І., Яковенко С.П.

Список запрошених та осіб, які взяли участь в обговоренні питань відповідно до компетенції:

Від Міністерства фінансів України

Данилюк О.О. – Міністр;

Маркарова О.С. – Перший заступник Міністра;

Марченко С.М. – заступник Міністра;

Лозицький В.П. – директор Департаменту державного бюджету;

Улютін Д.В. – керівник патронатної служби Міністра;

Від Державного агентства автомобільних доріг України

Барах Є.В. – виконуючий обов’язки Голови Державного агентства автомобільних доріг України;

Від Рахункової палати

Яременко О.С. – заступник Голови;

Тесленко О.І. – заступник директора Департаменту з питань бюджетної політики;

Старченко О.М. – головний спеціаліст відділу зв’язків з органами державної влади та громадськістю Управління інформаційної політики;

 

Від Асоціації міст України

Слобожан О.В. – директор Центру аналізу та розробки законодавства – перший заступник виконавчого директор Асоціації міст України.

ПОРЯДОК ДЕННИЙ:

1. Про проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України (реєстр. № 5131 від 15.09.2016), поданий Кабінетом Міністрів України.

2. Про погодження внесення змін до розподілу коштів загального фонду за бюджетною програмою 3111020 «Розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування» (розпорядження Кабінету Міністрів України від 11.10.2016 № 743-р).

3. Про погодження внесення змін до розподілу коштів спеціального фонду за бюджетною програмою 3111020 «Розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування» (постанова Кабінету Міністрів України від 11.10.2016 № 708).

4. Про проект Закону України про внесення змін до пункту 31 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України щодо державного підприємства "АНТОНОВ" (реєстр. № 5245 від 06.10.2016), поданий народними депутатами України Кривенком В.М., Кривошея Г.Г., Єфімовим М.В., Розенблатом Б.С.

5. Про погодження змін до Порядку та умов надання стабілізаційної дотації та розподілу її частини між місцевими бюджетами (постанова Кабінету Міністрів України від 22.09.2016 № 707). /Включено до порядку денного додатково/

6. Різне.

6.1. Щодо роботи Міжвідомчої комісії з питань державних інвестиційних проектів.

6.2. Щодо виконання доходів державного бюджету у поточному році.

1. СЛУХАЛИ:

Інформацію заступника Міністра фінансів України Марченка С.М. про проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України (реєстр. № 5131 від 15.09.2016 року), поданий Кабінетом Міністрів України.

Відмітили:

Законопроект, як зазначається у пояснювальній записці до нього, розроблено з метою врегулювання питань, пов’язаних із підготовкою проекту закону про Державний бюджет України на 2017 рік, у якому серед іншого проведено розрахунки на основі нових підходів до здійснення видатків на освіту, охорону здоров’я, соціальний захист населення, що забезпечуються з місцевих бюджетів.

Законопроектом пропонуються зміни до Бюджетного кодексу України (далі – Кодекс), насамперед, в частині унормування питань, що врегульовують відносини між державним та місцевими бюджетами і передбачають уточнення напрямів використання освітньої і медичної субвенції, що надаються з державного бюджету місцевим бюджетам, та переліку видатків, які передбачається передати на фінансове забезпечення з місцевих бюджетів, а також ряд інших положень, необхідних для прийняття проекту державного бюджету на 2017 рік. Серед основних питань законопроекту належить виокремити такі.

Щодо переліку видаткових повноважень у законопроекті пропонується передати на фінансове забезпечення з місцевих бюджетів видатки, що згідно з чинними нормами Кодексу забезпечуються за рахунок державного бюджету, з яких, на:

– утримання загальноосвітніх навчальних закладів, крім видатків на оплату праці з нарахуваннями педагогічних працівників /зміни до статті 103-2 Кодексу/;

оплату послуг з підготовки кваліфікованих робітників на умовах регіонального замовлення у професійно-технічних та інших навчальних закладах державної та/або комунальної власності (з обласних бюджетів, бюджетів міст - обласних центрів та бюджету м. Києва), крім видатків на оплату праці з нарахуваннями педагогічних працівників професійно-технічних навчальних закладів державної та комунальної власності в частині забезпечення видатків на здобуття повної загальної середньої /зміни до статей 89, 90, 103-2, Прикінцевих та перехідних положень Кодексу/;

– оплату комунальних послуг та енергоносіїв закладів охорони здоров’я /зміни до статті 103-4 Кодексу/;

санаторно-курортну допомогу (санаторії для хворих на туберкульоз, санаторії для дітей та підлітків) /зміни до статті 89 Кодексу/;

– надання пільг з послуг зв’язку, деяких інших передбачених законодавством пільг та здійснення компенсаційних виплат за пільговий проїзд окремих категорій громадян /зміни до статей 89, 91 і 102 Кодексу/.

Щодо освітньої та медичної субвенцій /зміни до статей 103-2 і 103-4 Кодексу/ у законопроекті встановлюється, що:

– освітня субвенція спрямовується на оплату праці з нарахуваннями педагогічних працівників загальноосвітніх навчальних закладів та на професійно-технічні навчальні заклади державної та комунальної власності в частині забезпечення видатків на здобуття повної загальної середньої освіти /чинна норма – на всі поточні видатки загальноосвітніх навчальних закладів, без навчальних закладів профтехосвіти/;

– медична субвенція спрямовується на видатки, визначені у пункті 3 частини першої статті 89 та у пункті 3 частини першої статті 90 Кодексу, для оплати поточних видатків, крім видатків на оплату комунальних послуг та енергоносіїв /чинна норма – на всі поточні видатки за зазначеними напрямами/.

Поряд з тим, на відміну від чинної редакції Кодексу у законопроекті пропонується виключити положення щодо можливості спрямування субвенцій на заходи з оптимізації мережі відповідних закладів та на капітальні видатки, а також за освітньою субвенцією залишки коштів не можуть бути використані на оновлення матеріально-технічної бази навчальних закладів.

Водночас Кабінету Міністрів України надається право здійснювати розподіл резерву освітньої та медичної субвенцій та визначати напрями використання таких коштів.

Щодо інших положень Кодексу, зокрема, передбачається:

– можливість створювати державний фонд регіонального розвитку за рахунок коштів загального та спеціального фондів державного бюджету, тоді як на даний час він утворюється у складі загального фонду державного бюджету /зміни до статті 24-1 Кодексу/;

відтермінувати на рік передачу до місцевих бюджетів повноважень на оплату послуг з підготовки фахівців у державних вищих навчальних закладах
І-ІІ рівнів акредитації з метою завершення реформування мережі таких закладів, яка започаткована Законом України «Про вищу освіту» /зміни до Закону України від 28 грудня 2014 р. № 79 «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин»/;

– продовжити на 2017 рік дію норми щодо надання права здійснювати утримання дошкільних навчальних закладів та закладів культури з бюджетів сіл, селищ, міст районного значення /зміни до пункту 20 Прикінцевих та перехідних положень Кодексу/;

надати можливість здійснювати видатки на утримання навчальних закладів професійно-технічної освіти, що розташовані у містах обласного значення – обласних центрах, у частині підготовки кваліфіковних робітників на умовах регіонального замовлення за рахунок обласного бюджету шляхом надання відповідного трансферту міському бюджету /новий пункт 20-1 Прикінцевих та перехідних положень Кодексу/;

– визначити 25 грудня року, що передує плановому, граничним терміном затвердження місцевих бюджетів /зміни до статті 77 Кодексу/;

надати право у випадках проведення в Україні антитерористичної операції, введення воєнного стану або надзвичайного стану не застосовувати вимоги частини другої статті 18 Кодексу щодо граничної величини загального обсягу державного боргу та гарантованого державою боргу відносно ВВП /новий пункт 23-1 Прикінцевих та перехідних положень Кодексу/;

встановити, що органи Казначейства здійснюють повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до місцевих бюджетів населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють своїх повноважень, за поданням органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, погодженим Донецькою та Луганською військово-цивільними адміністраціями /новий пункт 24-1 Прикінцевих та перехідних положень Кодексу/;

уточнити перелік норм і положень законодавчих актів, які застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного та місцевих бюджетів та бюджетів фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування /зміни до пункту 26 Прикінцевих та перехідних положень Кодексу/;

уточнити повноваження Міністерства фінансів України з контролю за дотриманням бюджетного законодавства в частині моніторингу пенсій, допомог, пільг, субсидій, інших соціальних виплат /зміни до пункту 40 Прикінцевих та перехідних положень Кодексу/.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України /лист від 03.10.2016 р. № 16/3-1096/5131(233270)/ щодо пропозицій проекту зауважує, зокрема, таке:

1) можливість передбачати державний фонд регіонального розвитку як у загальному, так і спеціальному фонді державного бюджету є сумнівною, зважаючи, що чинною залишається норма, за якою «при складанні проекту Державного бюджету України та прогнозу Державного бюджету України на наступні за плановим два бюджетні періоди державний фонд регіонального розвитку передбачається в обсязі не менше 1 відсотка прогнозного обсягу доходів загального фонду проекту Державного бюджету України на відповідний бюджетний період»;

2) пропозиція щодо оплати послуг з підготовки кваліфікованих робітників у професійно-технічних та інших навчальних закладах державної та/або комунальної власності з бюджетів міст обласного значення-обласних центрів та обласних бюджетів лише на умовах регіонального замовлення потребує додаткового обґрунтування, зокрема, з огляду на завдання держави щодо формування кваліфікованих кадрів, оскільки окремі заклади професійно-технічної освіти можуть мати особливий (рідкісний) напрямок підготовки кваліфікованих кадрів, який не обмежується територіальною організацією окремого регіону;

3) до видатків місцевих бюджетів, що можуть здійснюватися з усіх місцевих бюджетів, пропонується передати видатки на надання пільг з послуг зв’язку, інші передбачені законодавством пільги, а також компенсаційні виплати за пільговий проїзд окремих категорій громадян. Одночасно пропонується скасувати відповідну субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам, за рахунок якої надавалися вищезазначені пільги. У зв’язку з цим слід зауважити, що подані до законопроекту документи не містять жодних обґрунтувань щодо фінансової спроможності місцевих бюджетів належним чином виконати нові вимоги Кодексу;

4) в умовах спрямування освітньої субвенції тільки на «оплату праці з нарахуваннями педагогічних працівників», а не на «оплату поточних видатків» у відповідних навчальних закладах, як це передбачено чинними вимогами Кодексу, навчальні заклади матимуть значні складнощі з оплатою своїх інших поточних видатків, зважаючи, зокрема, на значне підвищення тарифів на теплопостачання, електроенергію тощо;

5) законопроект містить положення, які можуть призвести до порушення параметрів боргової безпеки країни й максимізації боргових ризиків у середньостроковій та довгостроковій перспективі;

6) положення пункту 40 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Кодексу, згідно з якими «під час здійснення повноважень з контролю за дотриманням бюджетного законодавства в частині моніторингу пенсій, допомог, пільг, субсидій, інших соціальних виплат Міністерство фінансів України має право отримувати безоплатно інформацію, що містить банківську таємницю, персональні дані, та на прямий доступ до автоматизованих інформаційних і довідкових систем, реєстрів та банків даних, держателем (адміністратором) яких є державні органи або органи місцевого самоврядування. Для отримання та обробки таких персональних даних Міністерство фінансів України не потребує отримання на це згоди фізичних осіб, якщо таку згоду надано іншому центральному органу виконавчої влади під час подання такої інформації» не є предметом регулювання Кодексу. У той же час порядок надання інформації, яка містить банківську таємницю, врегульовано статтею 62 Закону України «Про банки і банківську діяльність».

Асоціація міст України у своєму висновку до законопроекту /лист від 28.09.2016 № 5-408/ звертає увагу на таке:

передача усіх видатків у сфері освіти, крім оплати праці педагогічного персоналу, на рівень місцевих бюджетів призведе до погіршення надання освітніх послуг, оскільки виникне ситуація, за якої якість навчального процесу на тій чи іншій території буде залежати від фінансової спроможності відповідного бюджету, що не узгоджується із статтею 53 Конституції України.

Крім того, у разі відсутності у місцевих бюджетах коштів на утримання іншого персоналу навчальних закладів /відповідно до вибіркового аналізу АМУ питома вага непедагогічного персоналу /лаборанти, бібліотекарі, психологи, кухарі, технічний персонал тощо/ по освітніх закладах складає 25%/, органи місцевого самоврядування вимушені будуть проводити скорочення та звільнення;

передача на утримання з місцевих бюджетів видатків у сфері освіти та охорони здоровя здійснена без жодних компенсаторів та передачі стабільних джерел надходжень для міст обласного значення та об’єднаних територіальних громад, хоча левова частка публічних послуг надається саме в населених пунктах органами місцевого самоврядування базового рівня. За таких умов виникає невідповідність між повноваженнями місцевого самоврядування та ресурсами, необхідними для їх виконання;

– неврегульованість питання щодо управління майном навчальних закладів професійно-технічної освіти може призвести до виникнення критичної ситуації із фінансовим забезпеченням її здобуття,

– вилучення положення щодо права органів місцевого самоврядування спрямовувати залишки по освітній та медичній субвенціях на здійснення заходів з оптимізації мережі та капітальні видатки відповідних закладів позбавляє органи місцевого самоврядування стимулів проводити заходи з оптимізації мережі. Поряд з тим, місцева влада не зможе використати на оновлення матеріально-технічної бази відповідних закладів залишки коштів за 2016 рік;

– вилучення з державних програм соціального захисту та віднесення на місцевий рівень компенсаційних виплат та соціальних пільг, що гарантовані державою відповідними законами, без передачі належного ресурсу призведе до зниження соціальної захищеності громадян, оскільки місцеві громади фінансово неспроможні забезпечити виконання таких програм та не уповноважені регулювати надання таких послуг.

Слід зазначити, що у процесі підготовки проекту закону про Державний бюджет України на 2017 рік (реєстр. № 5000) до першого читання поряд з пропозиціями до проекту державного бюджету до Комітету надійшло ряд звернень від народних депутатів України та місцевих органів влади з пропозиціями щодо даного проекту закону (реєстр. № 5131). У таких зверненнях порушуються вищезазначені проблемні питання, особливе занепокоєння висловлюється з приводу непомірного навантаження та незбалансований підхід до формування обласних та районних бюджетів, власні ресурси яких досить обмежені, надаються пропозиції змін також до інших положень Кодексу.

Зокрема, щодо збільшення нормативів зарахування податку на доходи фізичних осіб до місцевих бюджетів, насамперед, обласних, та передачі до державного бюджету 10% податку на прибуток приватних підприємств, встановлення нормативів розмежування акцизного податку з реалізації нафтопродуктів для використання коштів на ремонт доріг місцевого значення, недоцільності передачі з державного бюджету санаторіїв для хворих на туберкульоз та санаторіїв для дітей та підлітків, збереження чинного порядку використання освітньої та медичної субвенцій, вирішення питання передачі у комунальну власність майна професійно-технічних навчальних закладів.

Тому доцільно при підготовці законопроекту за реєстр. № 5131 до другого читання розглянути пропозиції народних депутатів України, що надійшли разом із пропозиціями до проекту закону про Державний бюджет України на 2017 рік (за реєстр. № 5000).

З огляду на пропозиції законопроекту слід звернути увагу, що всупереч вимогам частини першої статті 27 Кодексу та частини третьої статті 93 Регламенту Верховної Ради України до законопроекту не надано належне фінансово-економічне обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки) та пропозиції для збалансування державного та місцевих бюджетів.

Уповноважений Верховної Ради України з прав людини /лист від 03.10.2016 р. № 1- 2230/16-73/ надає зауваження до змін щодо пункту 40 Прикінцевих та перехідних положень Кодексу, зазначаючи, що чинна редакція пункту та зміни до нього суперечать Конституції України та Закону України «Про захист персональних даних».

Комітет Верховної Ради України з питань сім’ї, молодіжної політики, спорту та туризму /лист від 27.09.2016 р. № 04-33/21-1451/(22568)/ не підтримав ініціативи Уряду щодо передачі на утримання з місцевих бюджетів санаторіїв для хворих на туберкульоз і санаторіїв для дітей та підлітків, фінансового забезпечення окремих пільг та рекомендує Верховній Раді України за наслідками розгляду у першому читанні відхилити законопроект.

Комітет Верховної Ради України з питань охорони здоров’я /лист від 28.09.2016 р. № 04-25/17-1004(227591)/ не підтримує прийняття законопроекту, висловлюючи застереження щодо запропонованих підходів до здійснення видатків за медичною субвенцією та на утримання санаторіїв.

Комітет Верховної Ради України з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення /лист від 30.09.2016 р. № 04-34/8-1852(230835)/ висловлює окремі зауваження до законопроекту та пропонує направити його на повторне перше читання.

Комітет Верховної Ради України з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи /лист від 06.10.2016 р. № 04-15/08-923(236929)/ звертає увагу на незабезпечену належними ресурсами передачу на місцеві бюджети надання окремих пільг і рекомендує Комітету з питань бюджету внести Верховній Раді України пропозицію про відхилення законопроекту.

На час розгляду висновки комітетів Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції /щодо проведення антикорупційної експертизи законопроекту/ та з питань європейської інтеграції /щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції/ щодо законопроекту до Комітету не надійшли.

Загалом, належить наголосити, оскільки положення законопроекту за реєстр. № 5131 враховані у показниках проекту закону про Державний бюджет України на 2017 рік, насамперед, в частині відносин між державним та місцевими бюджетами щодо визначення обсягів міжбюджетних трансфертів, розгляд та прийняття таких пов’язаних законопроектів має відбуватися взаємоузгоджено.

В обговоренні питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету з питань бюджету Павелко А.В., Іщейкін К.Є., а також заступник Міністра фінансів України Марченко С.М.

Голова підкомітету з питань бюджетної політики та удосконалення положень Бюджетного кодексу України Іщейкін К.Є. вніс пропозицію підтримати таке рішення Комітету, а саме: рекомендувати Верховній Раді законопроект за реєстр. № 5131 за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу.

Голова Комітету Павелко А.В. поставив на голосування внесену головою підкомітету Іщейкіним К.Є. пропозицію. Така пропозиція була підтримана більшістю присутніх на засіданні членів Комітету.

УХВАЛИЛИ:

Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України (реєстр. № 5131 від 15.09.2016 р.), поданий Кабінетом Міністрів України, за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу.

Голосували: «за» - 19, «проти» - 0, «утримались» - 2.

2. СЛУХАЛИ:

Інформацію виконуючого обов’язки Голови Державного агентства автомобільних доріг України Бараха Є.В. про погодження внесення змін до розподілу коштів загального фонду за бюджетною програмою 3111020 «Розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування» (згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 11.10.2016 № 743-р).

Відмітили:

До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету надійшло звернення Державного агентства автомобільних доріг України від 18.10.2016 № 2371/3/5.1-2 щодо погодження розподілу коштів загального фонду за бюджетною програмою 3111020 «Розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування» відповідно до додатку 2 до розпорядження Кабінету Міністрів України від 16.03.2016 № 176-р «Про розподіл видатків державного бюджету, передбачених за бюджетною програмою 3111020 «Розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування» на 2016 рік» (у редакції розпорядження Кабінету Міністрів України від 11.10.2016 № 743-р «Про внесення змін у додаток 2 до розпорядження Кабінету Міністрів України від 16 березня 2016 р. № 176»).

Статтею 33 Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» (далі – Закон) встановлено, що розподіл коштів за напрямами (об’єктами, заходами), зокрема, за бюджетною програмою «Розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування» (код 3111020), здійснюється за рішенням Кабінету Міністрів України, погодженим з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету.

Про використання коштів державного бюджету за такою бюджетною програмою у розрізі напрямів (об’єктів, заходів) Державне агентство автомобільних доріг щоквартально має інформувати Комітет Верховної Ради України з питань бюджету.

Так, Комітетом з питань бюджету відповідно до статті 33 Закону було погоджено розподіл коштів, передбачених Державному агентству автомобільних доріг України за загальним фондом  державного бюджету на 2016 рік за бюджетною програмою 3111020 «Розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування», у сумі 8 073 727,8 тис. гривень відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 16.03.2016 № 176-р «Про розподіл видатків державного бюджету, передбачених за бюджетною програмою 3111020 «Розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування» на 2016 рік» (із змінами, внесеними розпорядженням Кабінету Міністрів України від 08.06.2016 № 435-р) за окремими напрямами.

Розпорядженням Уряду від 11.10.2016 № 743-р та додатком до нього пропонується внести зміни до розпорядження Кабінету Міністрів України від 16.03.2016 № 176-р, відповідно до яких уточнюється перелік об’єктів поточного середнього ремонту автомобільних доріг загального користування у 2016 році та обсяги бюджетних коштів для їх фінансування (згідно із статтею 3 Закону України «Про джерела фінансування дорожнього господарства України» перелік об’єктів та обсягів бюджетних коштів на будівництво, реконструкцію та капітальний ремонт автомобільних доріг загального користування державного значення затверджується Кабінетом Міністрів України).

Слід зауважити, що звернення Державного агентства автомобільних доріг до Комітету з питань бюджету щодо погодження зазначеного розподілу коштів державного бюджету не містить фінансово-економічного обґрунтування (відповідних розрахунків) стосовно розподілу коштів за визначеними об’єктами спрямування коштів та у запропонованих обсягах.

Довідково: за підсумками січня-вересня поточного року за даними звітності Казначейства за програмою 3111020 за загальним фондом державного бюджету видатки проведено у сумі 4 588,9 млн грн, що становить 84,5% від плану на звітний період або 56,8% плану на рік із урахуванням внесених змін (у 2015 році фактичні видатки склали 3 888,2 млн гривень).

Слід зауважити, що Законом України від 06.10.2016 р. № 1660-VIII «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» Державному агентству автомобільних доріг України за загальним фондом державного бюджету зменшено видатки розвитку за бюджетною програмою «Розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування» (код 3111020) на 7.818,8 тис. гривень. Відтак потребують уточнення показники розподілу коштів за загальним фондом державного бюджету на 2016 рік за бюджетною програмою 3111020 «Розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування» відповідно до Закону України від 06.10.2016 № 1660-VIII.

В обговоренні питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету з питань бюджету Павелко А.В., Горбунов О.В., Ванат П.М., Крулько І.І., а також виконуючий обов’язки Голови Державного агентства автомобільних доріг України Барах Є.В.

Голова підкомітету з питань видатків державного бюджету Горбунов О.В. вніс пропозицію погодити розподіл коштів Укравтодору за загальним фондом державного бюджету за програмою 3111020 на розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування відповідно до додатку 2 до розпорядження Уряду від 16.03.2016 № 176-р у редакції розпорядження Уряду від 11.10.2016 № 743-р, при цьому звернути увагу Уряду на необхідність приведення у відповідність із Законом України № 1660-VIII щодо державного бюджету на 2016 рік показників розподілу коштів за загальним фондом державного бюджету на 2016 рік за бюджетною програмою 3111020.

Голова Комітету Павелко А.В. поставив на голосування внесену головою підкомітету Горбуновим О.В. пропозицію. Така пропозиція була підтримана більшістю присутніх на засіданні членів Комітету.

УХВАЛИЛИ:

За наслідками розгляду та керуючись вимогами статті 33 Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік»:

1)  Погодити розподіл коштів, передбачених Державному агентству автомобільних доріг України за загальним фондом державного бюджету на 2016 рік за бюджетною програмою 3111020 «Розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування», відповідно до додатку 2 до розпорядження Кабінету Міністрів України від 16.03.2016 № 176-р (у редакції розпорядження Кабінету Міністрів України від 11.10.2016 № 743-р);

2)  Звернути увагу Кабінету Міністрів України на необхідність приведення у відповідність із Законом України від 06.10.2016 р. № 1660-VIII «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» показників розподілу коштів за загальним фондом державного бюджету на 2016 рік за бюджетною програмою Державного агентства автомобільних доріг України «Розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування» (код 3111020).

Голосували: «за» - 20, «проти» - 0, «утримався» - 1.

3. СЛУХАЛИ:

Інформацію виконуючого обов’язки Голови Державного агентства автомобільних доріг України Бараха Є.В. про внесення змін до розподілу коштів спеціального фонду за бюджетною програмою 3111020 «Розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування» (постанова Кабінету Міністрів України від 11.10.2016 № 708).

Відмітили:

До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету надійшло звернення Державного агентства автомобільних доріг України від 18.10.2016 № 2370/3/5.1-2 щодо погодження розподілу коштів спеціального фонду за бюджетною програмою 3111020 «Розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування» відповідно до додатку 5 до постанови Кабінету Міністрів України від 17.06.2015 № 498 «Деякі питання використання у 2016 році коштів, залучених у попередні роки під державні гарантії Державним агентством автомобільних доріг» (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 11.10.2016 № 708 «Про внесення змін у додаток 5 до постанови Кабінету Міністрів України від 17 червня 2015 р. № 498»).

Статтею 33 Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» (далі – Закон) встановлено, що розподіл коштів за напрямами (об’єктами, заходами), зокрема, за бюджетною програмою «Розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування» (код 3111020), здійснюється за рішенням Кабінету Міністрів України, погодженим з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету.

Про використання коштів державного бюджету за такою бюджетною програмою у розрізі напрямів (об’єктів, заходів) Державне агентство автомобільних доріг щоквартально має інформувати Комітет Верховної Ради України з питань бюджету.

Постановою Уряду від 11.10.2016 № 708 та додатком до неї пропонується внести зміни до додатку 5 до постанови Кабінету Міністрів України від 17.06.2015 № 498, відповідно до яких уточнюється перелік об’єктів будівництва, реконструкції, капітального та поточного ремонту автомобільних доріг загального користування державного і місцевого значення та обсяги їх фінансування у 2016 році.

Слід зауважити, що звернення Державного агентства автомобільних доріг до Комітету з питань бюджету щодо погодження зазначеного розподілу коштів державного бюджету не містить фінансово-економічного обґрунтування (відповідних розрахунків) стосовно розподілу коштів за визначеними напрямами спрямування коштів та у запропонованих обсягах, а також підтвердження обсягу коштів на рахунках спеціального фонду державного бюджету, залучених у попередні роки під державні гарантії Державним агентством автомобільних доріг, за рахунок яких передбачено виконати роботи з розвитку мережі та утримання автомобільних доріг.

Законом України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» Державному агентству автомобільних доріг України за бюджетною програмою 3111020 «Розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування» встановлено бюджетні призначення за загальним фондом державного бюджету, розподіл яких за напрямами Комітетом з питань бюджету відповідно до статті 33 цього Закону було погоджено відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 16.03.2016 № 176-р «Про розподіл видатків державного бюджету, передбачених за бюджетною програмою 3111020 «Розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування» на 2016 рік» (із змінами).

За спеціальним фондом державного бюджету планові показники за бюджетною програмою 3111020 не затверджено. Разом з тим, пунктом 3 статті 12 та пунктом 16 статті 14 зазначеного вище Закону визначено спрямування видатків за спеціальним фондом державного бюджету на розвиток мережі та утримання доріг загального користування за рахунок залишку коштів, джерелом формування яких були надходження Державного агентства автомобільних доріг України, одержаних за рахунок запозичень, залучених під державні гарантії у 2012 і 2013 роках.

Необхідно зазначити, що частиною четвертою статті 16 Бюджетного кодексу України встановлена загальна вимога щодо заборони здійснення бюджетною установою запозичень у будь-якій формі (крім випадків, передбачених цим Кодексом). Разом з цим, до 2015 року відповідно до пункту 3 Прикінцевих та перехідних положень цього Кодексу надавалися державні гарантії за кредитами (позиками) Державного агентства автомобільних доріг (така норма виключена Законом України від 28.12.2014 № 79-VIII «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин»). Відповідно до бюджетної методології, кошти, залучені Державним агентством автомобільних доріг у попередні роки під державні гарантії, обліковуються на рахунках в органах Казначейства України, а їх зарахування та використання здійснюється за спеціальним фондом державного бюджету.

Відповідно до положень частини четвертої статті 23, частини другої статті 48 Бюджетного кодексу України та згідно із Порядком складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ (далі – Порядок), затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2002 № 228 (зі змінами), витрати спеціального фонду бюджету мають постійне бюджетне призначення, яке дає право провадити їх виключно в межах і за рахунок фактичних надходжень спеціального фонду бюджету

При цьому, частиною другою статті 57 Бюджетного кодексу України передбачено, що на кінець бюджетного періоду Казначейство України зберігає залишки коштів на рахунках спеціального фонду державного бюджету для покриття відповідних витрат у наступному бюджетному періоді з урахуванням їх цільового призначення.

Слід зазначити, що відповідно до пункту 49 Порядку видатки бюджету та надання кредитів з бюджету спеціального фонду бюджету провадяться виключно в межах і за рахунок відповідних надходжень до цього фонду на підставі кошторисів з урахуванням внесених до них змін. Крім того, установи мають право використовувати протягом поточного бюджетного періоду залишки бюджетних коштів, що утворилися на початок року на рахунках спеціального фонду, для здійснення видатків бюджету або надання кредитів з бюджету, передбачених у кошторисах на поточний рік. Зміни до спеціального фонду кошторису вносяться у разі, коли загальний обсяг фактичних надходжень до цього фонду разом з обсягом залишків бюджетних коштів на його рахунках на початок року буде більший, ніж відповідні надходження, враховані у кошторисі на відповідний рік. При цьому, у разі внесення змін до спеціального фонду кошторису (бюджетного розпису) зміни до закону про Державний бюджет України (рішення про місцевий бюджет) не вносяться.

Пунктом 47 цього Порядку встановлено, що зміни до кошторису, плану асигнувань загального фонду бюджету, плану надання кредитів із загального фонду бюджету та плану спеціального фонду, плану використання бюджетних коштів (крім плану використання бюджетних коштів одержувача), помісячного плану використання бюджетних коштів вносяться після внесення змін до розпису відповідного бюджету (витяг пунктів 47 і 49 Порядку надано народним депутатам – членам Комітету).

Довідково: згідно із звітністю Казначейства за підсумками січня-вересня поточного року за бюджетною програмою 3111020 плановий показник (з урахуванням внесених змін) за спеціальним фондом державного бюджету скориговано та визначено у сумі 1 027 978,42683 тис. гривень, фактично проведені видатки у сумі 460 179,68093 тис. гривень.

В обговоренні питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету з питань бюджету Павелко А.В., Горбунов О.В., Ванат П.М., Крулько І.І., а також виконуючий обов’язки Голови Державного агентства автомобільних доріг України Барах Є.В.

Голова підкомітету з питань видатків державного бюджету Горбунов О.В. вніс пропозицію погодити розподіл коштів Укравтодору за спеціальним фондом державного бюджету за програмою 3111020 на розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування відповідно до додатка 5 до постанови Уряду від 17 червня 2015 року № 498 у редакції постанови Уряду від 11 жовтня 2016 року № 708 з дотриманням вимог бюджетного законодавства щодо проведення видатків за спеціальним фондом державного бюджету.

Голова Комітету Павелко А.В. поставив на голосування внесену головою підкомітету Горбуновим О.В. пропозицію. Така пропозиція була підтримана більшістю присутніх на засіданні членів Комітету.

УХВАЛИЛИ:

За наслідками розгляду та керуючись вимогами статті 33 Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік»:

погодити розподіл коштів, передбачених Державному агентству автомобільних доріг України за спеціальним фондом державного бюджету на 2016 рік за бюджетною програмою 3111020 «Розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування», відповідно до додатку 5 до постанови Кабінету Міністрів України від 17.06.2015 № 498 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 11.10.2016 № 708) /з дотриманням вимог щодо проведення видатків за спеціальним фондом державного бюджету, встановлених частиною четвертою статті 23, частиною другою статті 48, частиною другою статті 57 Бюджетного кодексу України, постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2002 №228 (зі змінами)/.

Голосували: «за» - 19, «проти» - 0, «утримались» - 2.

4. СЛУХАЛИ:

Інформацію народного депутата України Кривенка В.М. (як співавтора законопроекту) про проект Закону України «Про внесення змін до пункту 3-1 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України щодо державного підприємства «Антонов» (реєстр. № 5245 від 06.10.2016 р.), поданий народними депутатами України Кривенком В.М., Кривошеєю Г.Г., Єфімовим М.В., Розенблатом Б.С.

Відмітили:

Законопроектом пропонується доповнення пункту 3-1 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України (далі  Кодекс) щодо незастосування положень частини тринадцятої статті 17 Кодексу в разі розстрочення сплати заборгованості державного підприємства «Антонов» перед державою за виконання зобов’язань за облігаціями, що випущені державним підприємством «Київський авіаційний завод «Авіант» у 2009 році під державні гарантії. Крім того, пропонується встановити, що сума пені та інших штрафних санкцій, нарахованих внаслідок невиконання відповідних зобов’язань державним підприємством «Виробниче об'єднання Південний машинобудівний завод імені О.М. Макарова» та державним підприємством «Антонов» на реструктуризовану суму заборгованості, списується.

Згідно з частиною тринадцятою статті 17 Кодексу забороняється реструктуризація заборгованості суб’єктів господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) за кредитами (позиками), залученими державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) або під державні (місцеві) гарантії, за кредитами з бюджету, крім розстрочення її сплати під час санації такого суб’єкта господарювання за участю інвестора, який бере на себе солідарні зобов’язання щодо погашення такої заборгованості, на строк не більше трьох років на підставі договору, укладеного між таким суб’єктом господарювання, інвестором та органом доходів і зборів. При цьому сума пені, нарахована внаслідок невиконання позичальником таких зобов’язань на реструктуризовану суму заборгованості, списується.

Як зазначено у пояснювальній записці до законопроекту, його метою є створення умов для поліпшення фінансового стану суб'єкта літакобудування, звільнення його від надмірного боргового навантаження, яке може призвести до банкрутства ДП "АНТОНОВ", стабілізації виробництва в галузі літакобудування, забезпечення виконання Україною зобов’язань, передбачених міжнародними договорами, стимулювання виробництва вітчизняної авіаційної техніки та оборонної продукції, вирішення питань з імпортозаміщення комплектуючих виробів та систем при створенні та виробництві військово-транспортної авіаційної техніки, що пов'язано з інтересами обороноздатності та безпеки держави.

Насамперед, належить зауважити, що законопроект є системно пов’язаним і похідним від поданого тими ж авторами законопроекту «Про реструктуризацію заборгованості державного підприємства «АНТОНОВ» (реєстр. № 5244 від 06.10.2016 р.), яким пропонується реструктуризувати заборгованість ДП «Антонов”, як правонаступника ДП «КиАЗ «Авіант», перед державою за виконання зобов’язань за облігаціями, що випущені ДП «КиАЗ «Авіант» у 2009 році під державні гарантії, на таких умовах:

ДП «АНТОНОВ» погашає заборгованість перед державою щокварталу рівними частинами протягом 10 років починаючи з I кварталу 2017 р.;

на суму заборгованості не нараховуються пеня та інші штрафні санкції, а вже нараховані пені та інші штрафні санкції списуються.

При цьому, за інформацією на офіційному сайті Верховної Ради України Комітет з питань промислової політики та підприємництва (який є головним з опрацювання законопроекту за реєстр. № 5244) ухвалив рішення: рекомендувати Верховній Раді України прийняти законопроект за реєстр. № 5244 з окремими правками у першому читанні за основу та в цілому як закон з необхідним техніко-юридичним опрацюванням.

Отже, рішення щодо законопроекту за реєстр. № 5245 має прийматися за результатами розгляду законопроекту за реєстр. № 5244, адже в разі неприйняття останнього розгляд поданого законопроекту втрачає сенс, на що також звертає увагу Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 22.04.2009 р. № 476-р «Про заходи щодо фінансового оздоровлення Харківського державного авіаційного виробничого підприємства та державного підприємства «Київський авіаційний завод «Авіант» було випущено облігації ДП «КиАЗ «Авіант» на загальну суму 858 млн грн т.ч. 515 млн грн для погашення кредиторської заборгованості перед банками та 343 млн грн для добудови літаків, і виплату купонного (відсоткового) доходу за розміщеними згідно з цим розпорядженням облігаціями усіх серій) з метою забезпечення видатків на виробничу діяльність зазначеного  підприємства та формування ресурсної бази, зокрема погашення кредиторської заборгованості перед банками, у тому числі покриття наданих банками гарантій, у рамках реалізації інвестиційних проектів з будівництва літаків на період 2009-2015 років, в т.ч. із сплати власникам облігацій сум відсотків, нарахованих на облігації відповідно до умов їх випуску, в забезпечення виконання зобов’язань, за якими надаються державні гарантії.

Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 01.07.2009 р. № 758-р «Про реорганізацію державного підприємства «Київський авіаційний завод «Авіант» ДП «КиАЗ «Авіант» було реорганізовано шляхом його приєднання до ДП «Авіаційний науково-технічний комплекс ім. О.К. Антонова» (на теперішній час – ДП «Антонов»), до якого перейшли всі зобов’язання ДП «КиАЗ «Авіант».

Згідно із звітом про прострочену заборгованість суб’єктів господарювання перед державою за кредитами (позиками), залученими під державні гарантії, станом на 1 липня 2016 року сума простроченої заборгованості перед державою за кредитами ДП ВО «Південмаш» ім. О.М. Макарова становила 167,1 млн грн (сума заборгованості за пенею, нарахованою на прострочену заборгованість – 22,4 млн грн) та КиАЗ «Авіант» (ДП «Антонов») – 706 млн грн (сума заборгованості за пенею, нарахованою на прострочену заборгованість, – 546,2 млн грн). Згідно з пояснювальною запискою до законопроекту загальна заборгованість ДП «Антонов» перед бюджетом на 01.08.2016 р. становить 1271,813 млн грн, у т.ч.: сума основного боргу – 706,030 млн грн, розмір нарахованої пені за невиконання зобов’язань – 565,783 млн грн.

За висновком Міністерства фінансів України законопроект не впливає на дохідну та/або видаткову частину бюджету та виконання закону про державний бюджет у поточному році. Проте, станом на 01.10.2016 р. прострочена заборгованість ДП «Антонов» перед державою, яка виникла внаслідок виконання державою гарантійних зобов’язань за облігаціями підприємства, становить 1308 млн грн, у т.ч. нарахованої пені у сумі 601,97 млн грн (за даними обліку Мінфіну). Таким чином, Мінфін вважає, що прийняття законопроекту може призвести до втрати потенційних надходжень у сумі 601,97 млн грн.

Натомість у фінансово-економічному обґрунтуванні до законопроекту вказано, що його прийняття дозволяє збалансувати інтереси держави та провідного літакобудівного підприємства України, не потребує додаткових видатків з бюджетів і призведе до сплати до державного бюджету протягом 10 років 706,030 млн грн, а неприйняття законопроекту може призвести до зупинення діяльності та банкрутства ДП «Антонов» та втрати надходжень до бюджетів у вигляді податків і зборів у 2016-2020 роках загальною сумою 3625,9 млн грн.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своєму висновку /лист від 17.10.2016 р. № 16/3-1131/5245(243709)/, погоджуючись у цілому з наведеними аргументами на користь прийняття внесеної законодавчої пропозиції, водночас вважає, що було б логічним отримати відповідний експертний висновок Уряду щодо можливості та наслідків запровадження пропозицій законопроекту, враховуючи вимоги відповідних положень п. 6 статті 116 Конституції України та статті 42 Бюджетного кодексу України, згідно з якими розробку та забезпечення виконання затвердженого Верховною Радою України державного бюджету віднесено до повноважень Кабінету Міністрів України.

Міністерство фінансів України /лист від 19.10.2016 р. № 31-12010-11/80-81-2/29323/ вважає, що законопроект може бути розглянуто Верховною Радою України.

На час розгляду законопроекту у Комітеті з питань бюджету висновки комітетів Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції (щодо проведення антикорупційної експертизи законопроекту) і з питань європейської інтеграції (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції) не надійшли.

В обговоренні питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету з питань бюджету Павелко А.В., Кривенко В.М., Левченко Ю.В., Іщейкін К.Є., а також Перший заступник Міністра фінансів України Маркарова О.С.

Зокрема, голова підкомітету з питань бюджетної політики та удосконалення положень Бюджетного кодексу України Комітету з питань бюджету Іщейкін К.Є. за наслідками розгляду у підкомітеті запропонував Комітету підтримати таке рішення (проект ухвали роздано народним депутатам – членам Комітету): рекомендувати Верховній Раді законопроект за реєстр. № 5245 прийняти за основу та в цілому як закон після прийняття в цілому законопроекту за реєстр. № 5244 з внесенням необхідних техніко-юридичних правок.

Голова Комітету Павелко А.В. поставив на голосування таку пропозицію Голови підкомітету з питань бюджетної політики та удосконалення положень Бюджетного кодексу України Комітету з питань бюджету Іщейкіна К.Є., що було підтримано одноголосно присутніми на засіданні членами Комітету з питань бюджету.

УХВАЛИЛИ:

Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до пункту 3-1 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України щодо державного підприємства «Антонов» (реєстр. № 5245 від 06.10.2016 р.), поданий народними депутатами України Кривенком В.М., Кривошеєю Г.Г., Єфімовим М.В., Розенблатом Б.С., за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу та в цілому як закон після прийняття в цілому проекту Закону України про реструктуризацію заборгованості державного підприємства «АНТОНОВ» (реєстр. №5244 від 06.10.2016 р.) з внесенням необхідних редакційних та техніко-юридичних правок.

Відповідно Комітету з питань бюджету разом з Головним юридичним управлінням Апарату Верховної Ради України у разі прийняття законопроекту за реєстр. № 5245 при оформленні відповідного закону належить внести необхідні редакційні та техніко-юридичні правки.

Голосували: «за» – одноголосно.

5. СЛУХАЛИ:

Інформацію голови підкомітету з питань місцевих бюджетів Куліченка І.І. про погодження змін до Порядку та умов надання стабілізаційної дотації та розподілу її частини між місцевими бюджетами (постанова Кабінету Міністрів України від 22.09.2016 р. № 707 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 16 вересня 2015 р. № 727»).

Відмітили:

До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету надійшло звернення Міністерства фінансів України від 18.10.2016 № 31-05110-02-2/29182 щодо погодження постанови Уряду від 22.09.2016 р. № 707 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 16 вересня 2015 р. № 727».

Відповідно до абзацу першого пункту 19 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України (далі – Кодекс) протягом трьох років після набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформування міжбюджетних відносин» (прийнятий 28 грудня 2014 року № 79) у законі про Державний бюджет України має передбачатися стабілізаційна дотація (як додаткова дотація з державного бюджету місцевим бюджетам) в обсязі не менше 1 відсотка обсягу надходжень податків та зборів до місцевих бюджетів для покриття можливих фактичних диспропорцій при запровадженні нової моделі взаємовідносин державного бюджету з місцевими бюджетами.

При цьому, в абзаці другому цього пункту визначено, що порядок та умови надання стабілізаційної дотації визначаються Кабінетом Міністрів України за погодженням з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету.

Поряд з тим, згідно з вимогами частини шостої статті 108 Кодексу Кабінет Міністрів України за погодженням з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету може здійснювати розподіл обсягів додаткових дотацій з державного бюджету місцевим бюджетам між місцевими бюджетами у межах загального обсягу відповідних додаткових дотацій.

Законом України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» затверджено обсяг стабілізаційної дотації у сумі 2 000 млн грн без розподілу між місцевими бюджетами.

Порядок та умови надання стабілізаційної дотації з державного бюджету місцевим бюджетам затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 16.09.2015 р. № 727 «Деякі питання стабілізаційної дотації з державного бюджету місцевим бюджетам» (із змінами), що серед іншого передбачають розподіл стабілізаційної дотації у 2016 році у кілька етапів.

Згідно з постановою Уряду від 04.02.2016 р. № 41 затверджено розподіл у 2016 році частини стабілізаційної дотації з державного бюджету місцевим бюджетам між обласними бюджетами в обсязі 500 млн гривень та доручено обласним державним адміністраціям здійснити розподіл таких коштів між обласними бюджетами та бюджетами міст обласного значення для спрямування на видатки на професійно-технічну освіту.

Постановою Уряду від 14.07.2016 р. № 420 внесено зміни до постанови Уряду від 16.09.2015 р. № 727 «Деякі питання стабілізаційної дотації з державного бюджету місцевим бюджетам» і затверджено розподіл частини стабілізаційної дотації з державного бюджету місцевим бюджетам у 2016 році між бюджетами окремих міст обласного значення для спрямування на видатки на професійно-технічну освіту в обсязі 97 994,6 тис. гривень.

Постановою Кабінету Міністрів України від 22.09.2016 р. № 707 постанову Уряду від 16.09.2015 р. № 727 «Деякі питання стабілізаційної дотації з державного бюджету місцевим бюджетам» доповнено пунктом 1-3, яким затверджено розподіл стабілізаційної дотації у 2016 році між обласними бюджетами у обсязі 1 402 005,4 тис. грн згідно з додатком 3 до постанови.

Крім того, згідно із змінами до Порядку та умов надання стабілізаційної дотації з державного бюджету місцевим бюджетам у новому пункті 8-1 встановлюється, що у 2016 році розподіл такої дотації у обсязі 1 402 005,4 тис. грн здійснюється між обласними бюджетами за формулою, визначеною у пункті 8 цих Порядку та умов (з урахуванням питомої ваги приведеного індексу податкоспроможності місцевих бюджетів області в загальній сумі індексів усіх місцевих бюджетів).

Згідно з довідкою та відповідними розрахунками Міністерства фінансів (що роздані народним депутатам – членам Комітету) при розрахунку індексу податкоспроможності враховано чисельність наявного населення станом на 1 січня 2016 року та надходження податку на доходи фізичних осіб за 7 місяців поточного року. Загалом за висновком Мінфіну надання стабілізаційної дотації сприятиме підвищенню рівня фінансового забезпечення місцевих бюджетів та недопущенню виникнення кредиторської заборгованості, в першу чергу по заробітній платі працівників бюджетних установ та оплаті за спожиті енергоносії в таких бюджетних установах як дошкільні та позашкільні заклади освіти, будинки культури та мистецтв, будинки-інтернати для престарілих та інвалідів, притулки для дітей, центри соціальної реабілітації, ДЮСШ та інші заклади фізкультури та спорту, та ін.

Поряд з тим, необхідно звернути увагу, що відповідно до Порядку та умов надання стабілізаційної дотації (абзац третій пункту 5), така дотація надається обласним бюджетам для розподілу між місцевими бюджетами у порядку, визначеному облдержадміністраціями.

В обговоренні питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету з питань бюджету Павелко А.В., Куліченко І.І.

Голова підкомітету з питань місцевих бюджетів вніс пропозицію погодити зміни до Порядку та умов надання стабілізаційної дотації з державного бюджету місцевим бюджетам та розподіл частини стабілізаційної дотації з державного бюджету місцевим бюджетам у 2016 році між обласними бюджетами згідно із змінами, внесеними до постанови Уряду від 16.09.2015 р. № 727 «Деякі питання стабілізаційної дотації з державного бюджету місцевим бюджетам» постановою Кабінету Міністрів України від 22.09.2016 № 707.

Голова Комітету Павелко А.В. поставив на голосування внесену головою підкомітету Куліченком І.І. пропозицію. Така пропозиція була підтримана більшістю присутніх на засіданні членів Комітету.

УХВАЛИЛИ:

Керуючись вимогами абзацу другого пункту 19 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» та частини шостої статті 108 Бюджетного кодексу України:

погодити зміни до Порядку та умов надання стабілізаційної дотації з державного бюджету місцевим бюджетам та розподіл частини стабілізаційної дотації з державного бюджету місцевим бюджетам у 2016 році між обласними бюджетами в обсязі 1 402 005,4 тис. гривень згідно із змінами, внесеними до постанови Кабінету Міністрів України від 16.09.2015 р. № 727 «Деякі питання стабілізаційної дотації з державного бюджету місцевим бюджетам» постановою Кабінету Міністрів України від 22.09.2016 №707.

Голосували: «за» - 20, «проти» - 0, «утримався» - 1.

6. Різне.

6.1. Щодо роботи Міжвідомчої комісії з питань державних інвестиційних проектів.

Народний депутат України Дубневич Б.В. вніс пропозицію про направлення листа Комітету з питань бюджету до Кабінету Міністрів України та Міністерства економічного розвитку і торгівлі України стосовно здійснення заходів щодо підвищення інституційної спроможності зазначеного міністерства у сфері управління державними інвестиціями (відповідний проект листа роздано народним депутатам України – членам Комітету з питань бюджету).

Така пропозиція була підтримана більшістю присутніх на засіданні членів Комітету з питань бюджету.

6.2. Щодо виконання доходів державного бюджету у поточному році.

Народний депутат України Матвієнко А.С. звернув увагу народних депутатів України – членів Комітету на проблемні питання щодо виконання доходів державного бюджету у поточному році, зокрема, в частині коштів, що перераховуються Національним банком України відповідно до Закону України «Про Національний банк України».

Статтею 15 Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» передбачено, що в 2016 році Національний банк України після підтвердження зовнішнім аудитом та затвердження Радою Національного банку України річної фінансової звітності та формування Національним банком України резервів у порядку та розмірах, визначених Законом України «Про Національний банк України», перераховує до державного бюджету кошти на загальну суму не менш як 38 млрд гривень відповідно до графіка, встановленого Міністерством фінансів України.

Згідно з помісячним розписом доходів державного бюджету на 2016 рік у січні-вересні до загального фонду державного бюджету повинно було бути перераховано 27 млрд гривень таких коштів. Однак, за звітними даними, станом на 1 жовтня 2016 року зазначені кошти до державного бюджету не надійшли.

Така ситуація є наслідком незатвердження річної фінансової звітності, оскільки станом на 1 жовтня 2016 року не сформована Рада Національного банку України, на що також звертає увагу Рахункова палата у висновках щодо виконання Державного бюджету України за підсумками трьох кварталів 2016 року в частині надходжень (затверджених рішенням Рахункової палати від 11.10.2016 № 21-6).

Тому народний депутат України Матвієнко А.С. вніс пропозицію про направлення звернення Комітету з питань бюджету до Президента України щодо сприяння у вирішенні питання про формування Ради Національного банку України.

Голова Комітету Павелко А.В. поставив на голосування таку пропозицію, яка була підтримана більшістю присутніх на засіданні народних депутатів України – членів Комітету з питань бюджету.

Голова Комітету                                                                  А.В. Павелко

Секретар Комітету                                                              В.В. Шкварилюк

 

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку