Комітет Верховної Ради України з питань бюджету

 

 

 

Протокол засідання №36 від 07 травня 2020 року

 

 

 

10 год. 00 хв.  м. Київ, вул. Банкова, 6-8, кімн 510

Головує: Голова Комітету Арістов Ю.Ю.

Присутні:

Члени Комітету: Крулько І.І., Гевко В.Л., Копанчук О.Є., Лопушанський А.Я., Трухін О.М., Цабаль В.В., Дунаєв С.В., Забуранна Л.В., Задорожній М.М., Заремський М.В., Каптєлов Р.В., Кузбит Ю.М., Кіссе А.І., Лунченко В.В., Люшняк М.В., Пасічний О.С., Пуртова А.А., Пушкаренко А.М., Саламаха О.І., Тістик Р.Я., Урбанський А.І.

Всього присутніх – 22 народних депутати.

Відсутні:

Члени Комітету: Батенко Т.І., Борт В.П. Герман Д.В., Гнатенко В.С., Гончаренко О.О., Драбовський А.Г., Кунаєв А.Ю., Лаба М.М., Молоток І.Ф., Северин С.С., Шпак Л.О.

Присутні:

Від секретаріату Комітету: Ватульов А.В., Джинджириста Л.Я., Книшенко І.Ф., Фещук С.Л., Андросюк Н.В., Больбат О.О., Бурякова Т.С., Войтенко Є.А., Король Л.М., Кочергіна Н.В., Кочубей О.П., Луценко Н.В., Пінчукова А.В., Пунда О.Б., Расчислова Л.В., Рибчинська Л.В., Симончук К.В., Стадник М.В., Шпак В.П., Климчук Д.І., Клочкова Т.В., Новацька О.В.

Список запрошених:

від Міністерства фінансів України

Єрмоличев Р.В. – заступник Міністра;

Оверчук О.В. – в.о. директора Департаменту видатків бюджету гуманітарної сфери;

Діденко С.О. – директор Департаменту видатків бюджету соціальної сфери;

від Міністерства освіти і науки України

Даниленко С.В. – заступник Міністра;

 

від Міністерства соціальної політики України

Музиченко В.В. – заступник Міністра;

від Міністерства внутрішніх справ України

Геращенко А.Ю. – заступник Міністра;

Шевнін С.М. – директор Департаменту фінансово-облікової політики – головний бухгалтер;

від Міністерства закордонних справ України

Усатий В.Ю. – т.в.о. державного секретаря;

Лук’янов В.С. – директор Фінансово-адміністративного департаменту;

від Рахункової палати

Пацкан В.В. – Голова;

Іванова І.М. – член Рахункової палати;

Мазярчук В.М. – радник Голови;

Тесленко О.І. – заступник директора Департаменту з питань бюджетної політики.

ПОРЯДОК ДЕННИЙ:

1. Про погодження розподілу трансфертів з державного бюджету місцевим бюджетам:

1) розподіл між місцевими бюджетами субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію програми «Спроможна школа для кращих результатів» у 2020 році (постанова Кабінету Міністрів України від 29.04.2020 № 324);

2) розподіл між місцевими бюджетами субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на забезпечення якісної, сучасної та доступної загальної середньої освіти «Нова українська школа» у 2020 році (постанова Кабінету Міністрів України від 29.04.2020 № 325).

2. Про погодження виділення Міністерству соціальної політики коштів державного бюджету із фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками для надання допомоги на дітей фізичним особам – підприємцям, які обради спрощену систему оподаткування і належать до першої та другої групи платників єдиного податку (відповідно до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 29.04.2020 № 330).

3. Про погодження передачі Міністерству закордонних справ бюджетних призначень, передбачених Міністерству внутрішніх справ (розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.02.2020 № 112-р).

 

 

 

1. Про погодження розподілу трансфертів з державного бюджету місцевим бюджетам.

1.1. СЛУХАЛИ:

Інформацію заступника Міністра освіти і науки України Даниленко С.В. про погодження розподілу між місцевими бюджетами субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію програми «Спроможна школа для кращих результатів» у 2020 році (відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 29.04.2020 р. № 324).

Відмітили:

До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету (далі – Комітет) надійшло звернення Міністерства освіти і науки України (далі – МОН) від 05.05.2020 р. № 1/10-1366 (копія якого роздана народним депутатам України – членам Комітету) щодо погодження розподілу субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію програми «Спроможна школа для кращих результатів» (далі – субвенція) у 2020 році відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 29.04.2020р. № 324 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 12 лютого 2020 р. № 100» (далі – постанова КМУ № 324).

Питання погодження Комітетом розподілу та перерозподілу обсягів міжбюджетних трансфертів між місцевими бюджетами унормовано у частині шостій статті 108 Бюджетного кодексу України (далі – Кодекс), згідно з якою Кабінет Міністрів України за погодженням з Комітетом може здійснювати розподіл та перерозподіл обсягів субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам між місцевими бюджетами у межах загального обсягу відповідних субвенцій.

Законом України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» (далі – Закон) у складі загальнодержавних витрат МОН вперше передбачено субвенцію (видатки розвитку за бюджетною програмою 2211260) у сумі 3 500 000 тис. грн, у т. ч. за загальним фондом – 1 500 000 тис. грн, за спеціальним фондом – 2 000 000 тис. грн (без розподілу між місцевими бюджетами у додатку № 6 до цього Закону). Розподіл такого обсягу субвенції між обласними бюджетами та бюджетом міста Києва здійснено відповідно постанови Кабінету Міністрів України від 12.02.2020 р. № 100, який з огляду на вимоги частини шостої статті 108 Кодексу було погоджено Комітетом 4 березня 2020 року. Цією ж постановою Уряду затверджено Порядок та умови надання субвенції.

Змінами до Закону /Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» від 13.04.2020 № 553-IX/, що прийняті з метою забезпечення заходів із запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19 та боротьби з її наслідками, обсяг субвенції за загальним фондом державного бюджету зменшено на 1 000 000 тис. грн та встановлено її у загальній сумі 2 500 000 тис. грн, у т. ч. за загальним фондом –  500 000 тис. грн, за спеціальним фондом – 2 000 000 тис. гривень.

Враховуючи зазначене, відповідно до Закону (із змінами) та частини шостої статті 108 Кодексу постановою КМУ № 324 здійснено розподіл субвенції між обласними бюджетами та бюджетом міста Києва в обсязі 2 500 000 тис. грн (з яких за загальним фондом 500 000 тис. грн та за спеціальним фондом – 2 000 000 тис. грн) у однаковому розмірі для всіх регіонів по 100 000 тис. грн (у т. ч. за загальним фондом по 20 000 тис. грн, за спеціальним фондом по 80 000 тис. грн).

Таким чином, на відміну від розподілу, визначеного постановою КМУ № 100, зменшено обсяг субвенції для кожного з обласних бюджетів та бюджету м. Києва за загальним фондом на 40 000 тис. грн, за спеціальним фондом збережено попередній розподіл.

У поданому до Комітету зверненні МОН відсутні будь-які пояснення та обґрунтування щодо проведеного розподілу субвенції між місцевими бюджетами. Тому слід нагадати, що МОН у березні 2020 року з приводу пропорційного розподілу субвенції зазначав, що прийняття рішення щодо розподілу коштів між обласними бюджетами та бюджетом міста Києва у рівних частках є результатом обговорення з департаментами (управліннями) освіти і науки обласних та Київської міської держадміністрацій нагальних проблем матеріально-технічного забезпечення закладів загальної середньої освіти та узагальненого висновку про те, що необхідність у проведенні будівельних робіт та формування нового освітнього простору в школах має загальнонаціональний характер, а не локальний (притаманний певному регіону), а відтак запропонований обсяг розподілу направлений на задоволення потреб учнів шкіл, незважаючи на їх місце проживання та навчання.

Поряд з тим, слід навести встановлені вимоги щодо Порядку та умов надання субвенції, згідно з якими:

1) субвенція спрямовується на реалізацію проектів, пов’язаних із завершенням розпочатих у попередніх періодах будівельних робіт з будівництва нових будівель і споруд комунальних закладів загальної середньої освіти, реконструкцією, капітальним ремонтом існуючих будівель (їх частин) споруд таких закладів освіти та (або) формуванням нового освітнього простору у цих закладах освіти при дотриманні таких умов:

загальна кількість учнів опорних закладів освіти (без урахування їх кількості у філіях) становить не менше 200 осіб, а інших закладів освіти – не менш як 350 осіб;

проектна потужність нової будівлі, в якій розміщуватиметься заклад загальної освіти, становитиме не менше 350 учнів;

завершення реалізації проекту до кінця поточного року;

наявність відведеної в установленому порядку відповідної земельної ділянки, затвердженої проектної документації та позитивного висновку експертизи цієї документації (для проектів, пов’язаних із проведенням будівельних робіт);

на реалізацію проекту (проектів) в одному закладі освіти не можуть одночасно спрямовуватися кошти субвенції, передбачені законом про Державний бюджет України по загальному та спеціальному фондах.

При цьому проекти, пов’язані із створенням нового освітнього простору, мають формуватися з урахуванням таких особливостей:

створення мотивуючого простору здійснюється шляхом закупівлі товарів, робіт і послуг, необхідних для зміни внутрішнього дизайну приміщень закладу освіти (проведення штукатурних робіт стін та стель, покривання підлоги, перегородок, стель, стін оздоблювальними матеріалами та виробами, встановлення елементів вбудованих шаф, внутрішніх дверних полотен з коробками, інших конструкцій тощо);

зміна просторово–предметного оточення здійснюється шляхом закупівлі засобів навчання та обладнання, передбачених затвердженими МОН типовими переліками.

Для дотримання однієї з умов надання субвенції передбачено такі частки співфінансування для проектів, що реалізуються:

у місті Києві, містах обласного значення, об’єднаних територіальних громадах з адміністративним центром у місті обласного значення, а також за рахунок обласного бюджету – не менш як 30% за рахунок коштів таких бюджетів;

у районах та об’єднаних територіальних громадах – не менш як 10% за рахунок коштів місцевих бюджетів;

у селах (селищах), що мають статус гірських населених пунктів, та населених пунктах, розташованих на лінії зіткнення, – не менш як 5% за рахунок коштів місцевих бюджетів;

2) надалі обласні державні адміністрації мають здійснювати розподіл субвенції між обласним бюджетом, бюджетами районів, міст обласного значення та об’єднаних територіальних громад відповідно до загальної вартості погоджених МОН проектів. Такому розподілу передує ряд заходів:

органи місцевого самоврядування, які забезпечують співфінансування проектів, подають до обласних, Київської міської держадміністрацій проектні заявки за визначеною формою;

обласні, Київська міська держадміністрації проводять перевірку поданих документів щодо відповідності пунктам 3–5 Порядку та умов надання субвенції і за результатами їх розгляду подають до 13 березня 2020 р. до МОН узагальнений перелік проектів разом з пропозиціями щодо пріоритетних проектів;

перевірку поданих обласними, Київською міською держадміністраціями документів щодо відповідності Порядку та умовам надання субвенції, аналізу їх змісту та формування пропозицій щодо погодження проектів здійснює утворена МОН комісія;

на підставі пропозицій комісії проекти погоджуються з МОН шляхом надіслання відповідного листа обласним, Київській міській держадміністраціям.

При цьому, варто відмітити, що за наслідками обговорення питання на засіданні Комітету 4 березня 2020 року до складу комісії, яка утворюється МОН, включено також членів Комітету з питань бюджету та внесено відповідні зміни до пункту 7 Порядку та умов надання субвенції.

Слід також зауважити, що зберігаються ризики щодо надходження до спеціального фонду державного бюджету доходів, що визначені джерелом надання субвенції за спеціальним фондом (плата за ліцензії на здійснення діяльності у сфері організації і проведення азартних ігор, що на даний час не запроваджена), та відповідного використання субвенції місцевими бюджетами до завершення бюджетного періоду.

В обговоренні питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету Арістов Ю.Ю., Саламаха О.І., а також Голова Рахункової палати Пацкан В.В., заступник Міністра фінансів України Єрмоличев Р.В. та заступник Міністра освіти і науки України Даниленко С.В.

Від Міністерства фінансів України не було висловлено зауважень щодо розподілу субвенції, що розглядається.

Голова Рахункової палати Пацкан В.В. не висловив зауважень щодо здійсненого розподілу субвенції між місцевими бюджетами, звернувши водночас увагу на ризик надходження до спеціального фонду державного бюджету плати за ліцензії на здійснення діяльності у сфері організації і проведення азартних ігор, порядок та механізм провадження якої на даний час не врегульовано.

Голова підкомітету з питань місцевих бюджетів та бюджетної підтримки регіонального розвитку Комітету Саламаха О.І. вніс пропозицію підтримати таке рішення Комітету: погодити розподіл між місцевими бюджетами субвенції відповідно до постанови КМУ № 324 (проект ухвали роздано народним депутатам України – членам Комітету).

Голова Комітету Арістов Ю.Ю. поставив на голосування внесену головою підкомітету Саламахою О.І. пропозицію, що була одноголосно підтримана присутніми на засіданні членами Комітету.

УХВАЛИЛИ:

Керуючись вимогами частини шостої статті 108 Бюджетного кодексу України, погодити здійснення розподілу між місцевими бюджетами у 2020 році обсягу субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію програми «Спроможна школа для кращих результатів» у сумі 2 500 000 тис. гривень (в т.ч. за загальним фондом – 500 000 тис. гривень, за спеціальним фондом – 2 000 000 тис. гривень) згідно з додатком до постанови Кабінету Міністрів України від 12.02.2020 р.  100 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 29.04.2020 р. № 324).

Голосували: «за» – одноголосно.

1.2. СЛУХАЛИ:

Інформацію заступника Міністра освіти і науки України Даниленко С.В. про погодження розподілу між місцевими бюджетами субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на забезпечення якісної, сучасної та доступної загальної середньої освіти «Нова українська школа» у 2020 році (відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 29.04.2020 р. № 325).

Відмітили:

До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету (далі – Комітет) надійшло звернення Міністерства освіти і науки України (далі – МОН) від 05.05.2020 р. № 1/10-1365 (копія якого роздана народним депутатам України – членам Комітету) щодо погодження розподілу обсягу субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на забезпечення якісної, сучасної та доступної загальної середньої освіти «Нова українська школа» у 2020 році відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 29.04.2020 р. № 325 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 4 квітня 2018 р. № 237 і від 12 лютого 2020 р. № 105» (далі – постанова КМУ № 325).

Питання погодження Комітетом розподілу та перерозподілу обсягів міжбюджетних трансфертів між місцевими бюджетами унормовано у частині шостій статті 108 Бюджетного кодексу України (далі – Кодекс), згідно з якою Кабінет Міністрів України за погодженням з Комітетом може здійснювати розподіл та перерозподіл обсягів субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам між місцевими бюджетами у межах загального обсягу відповідних субвенцій.

Законом України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» (далі – Закон) у складі загальнодержавних витрат МОН за загальним фондом передбачено видатки за бюджетною програмою 2211230 «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на забезпечення якісної, сучасної та доступної загальної середньої освіти «Нова українська школа» (далі – субвенція) у сумі 1 421 334,9 тис. грн, у т.ч. видатки розвитку – 1 060 000 тис. грн, видатки споживання – 361 334,9 тис. грн (без розподілу між місцевими бюджетами у додатку № 6 до Закону). Розподіл такого обсягу субвенції між місцевими бюджетами здійснено відповідно постанови Кабінету Міністрів України від 26.02.2020 р. № 176 «Про внесення змін у додаток до постанови Кабінету Міністрів України від 12 лютого 2020 року № 105», який з огляду на вимоги частини шостої статті 108 Кодексу було погоджено Комітетом 11 березня 2020 року. Порядок та умови надання субвенції затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 12.02.2020 р № 105 «Деякі питання надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на забезпечення якісної, сучасної та доступної загальної середньої освіти “Нова українська школа” у 2020 році».

Змінами до Закону /Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» від 13.04.2020 № 553-IX/, що прийняті з метою забезпечення заходів із запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19 та боротьби з її наслідками, за бюджетною програмою 2211230 зменшено видатки споживання у сумі 361 334,9 тис. грн і встановлено субвенцію у сумі 1 060 000 тис. грн (видатки розвитку).

Враховуючи зазначене, відповідно Закону (із змінами) та частини шостої статті 108 Кодексу постановою КМУ № 325 здійснено розподіл субвенції між місцевими бюджетами (обласними бюджетами та бюджетом м. Києва) у сумі 1 060 000 тис. грн з виокремленням у додатку до постанови таких напрямів та обсягів:

закупівля засобів навчання та обладнання для навчальних кабінетів початкових шкіл у сумі 1 035 000 тис. гривень;

закупівля обладнання, інвентарю для фізкультурно-спортивних приміщень, засобів навчання, у тому числі навчально-методичної та навчальної літератури, зошитів з друкованою основою для закладів загальної середньої освіти, що беруть участь у експерименті з реалізації Державного стандарту початкової освіти у сумі 25 000 тис. гривень.

З приводу затвердженого Урядом розподілу слід відмітити, що обсяги коштів за зазначеними напрямами збережено для кожного з регіонів у таких сумах, що були визначені у додатку до постанови Кабінету Міністрів України від 26.02.2020 р. № 176 «Про внесення змін у додаток до постанови Кабінету Міністрів України від 12 лютого 2020 року № 105».

При цьому МОН у наданих до Комітету матеріалах зазначається про таке:

1. Розподіл коштів на закупівлю засобів навчання та обладнання для навчальних кабінетів початкових шкіл здійснено наступним чином:

258 750 тис. грн (25% від загального обсягу) – на закупівлю засобів навчання та обладнання (крім комп’ютерного) для учнів початкових класів. Розподіл між регіонами здійснено пропорційно кількості класів у початкових школах;

414 000 тис. грн (40% від загального обсягу) – на закупівлю сучасних меблів для початкових класів нової української школи. Розподіл між регіонами здійснено пропорційно кількості учнів 1–4 класів у початкових школах;

362 250 тис. грн (35% від загального обсягу) – на закупівлю комп’ютерного обладнання для початкових класів. Розподіл між регіонами здійснено пропорційно кількості початкових шкіл.

Така пропорція визначена з урахуванням вимог Порядку та умов надання субвенції, згідно з якими облдержадміністрації здійснюють розподіл субвенції між обласним бюджетом, бюджетами районів, міст обласного значення та об’єднаних територіальних громад з урахуванням таких критеріїв:

25% – на закупівлю засобів навчання та обладнання (крім комп’ютерного) для учнів початкових класів, що навчаються за новими методиками відповідно до Концепції «Нова українська школа». Розподіл субвенції між відповідними місцевими бюджетами здійснюється з урахуванням кількості класів у початкових школах (1–4 класів у структурних підрозділах інших закладів освіти, що забезпечують здобуття початкової освіти) в адміністративно-територіальній одиниці;

40% – на закупівлю сучасних меблів для початкових класів нової української школи. Розподіл субвенції між відповідними місцевими бюджетами здійснюється з урахуванням кількості учнів 1–4 класів у початкових школах (або структурних підрозділах інших закладів освіти, що забезпечують здобуття початкової освіти) в адміністративно-територіальній одиниці;

35% – на закупівлю комп’ютерного обладнання для початкових класів. Розподіл субвенції між відповідними місцевими бюджетами здійснюється з урахуванням кількості початкових шкіл (структурних підрозділів інших закладів освіти, що забезпечують здобуття початкової освіти) в адміністративно-територіальній одиниці.

Поряд з тим, постановою КМУ від 02.04.2018 № 237 (із змінами) визначено, що закупівля засобів навчання та обладнання для навчальних кабінетів початкової школи (або структурних підрозділів інших закладів освіти, що забезпечують здобуття початкової освіти), та їх доставка здійснюється на засадах співфінансування, а саме для закладів, розташованих:

у місті Києві, містах обласного значення та об’єднаних територіальних громадах з адміністративним центром у місті обласного значення, а також фінансування яких здійснюється з обласного бюджету – не менш як 30% (за рахунок коштів місцевих бюджетів);

у районах та в об’єднаних територіальних громадах – не менш як 10% (за рахунок коштів місцевих бюджетів);

у селах (селищах), що мають статус гірських населених пунктів, та в населених пунктах, розташованих на лінії зіткнення – не менш як 5% (за рахунок коштів місцевих бюджетів).

Водночас, джерелами співфінансування коштів місцевих бюджетів не можуть бути міжбюджетні трансферти з державного бюджету місцевим бюджетам.

Крім того, МОН листом від 06.05.2020 р. № 1/10-1381 (копія якого роздана народним депутатам України – членам Комітету) додатково інформується, що:

наказом МОН від 07.02.2020 р. № 143 (зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 11.03.2020 р. за № 258/34541) затверджено Типовий перелік засобів навчання та обладнання для навчальних кабінетів початкової школи, що визначає вимоги до засобів навчання та обладнання, якими повинні бути обладнані навчальні кабінети початкової школи закладів загальної середньої освіти державної та комунальної форм власності;

вимоги до комп’ютерного обладнання (у т. ч. флеш-накопичувачів, навушників, мережевого обладнання, модуля для зберігання планшетів та ноутбуків), яким комплектуються навчальні кабінети початкової школи, визначаються відповідно до Типового переліку комп’ютерного обладнання для закладів дошкільної, загальної середньої та професійної (професійно-технічної) освіти, затвердженого наказом МОН від 02.11.2017 № 1440 (зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 15.01.2018 за № 55/31507);

вимоги до сучасних меблів для навчальних кабінетів початкової школи визначаються відповідно до санітарного законодавства та національних стандартів України ДСТУ 22046:2004 «Меблі для навчальних закладів. Загальні технічні умови», ГОСТ 11015-93 «Столи учнівські. Типи і функціональні розміри».

2. На закупівлю навчально-методичної та навчальної літератури, зошитів з друкованою основою, у тому числі їх електронних версій та з аудіосупроводом, обладнання та інвентарю для фізкультурно-спортивних приміщень для закладів загальної середньої освіти, що є учасниками всеукраїнського експерименту з реалізації Державного стандарту початкової освіти розподіл коштів здійснено пропорційно кількості закладів загальної середньої освіти, що беруть участь у експерименті, перелік яких затверджено наказом МОН від 23.10.2019 р. № 1333 «Про внесення змін до переліку учасників всеукраїнського експерименту за темою «Розроблення і впровадження навчально-методичного забезпечення початкової освіти в умовах реалізації нового Державного стандарту початкової загальної середньої освіти» (проведення такого експерименту згідно з наказом МОН від 13.07.2017 № 1028 визначено на 2017 – 2022 роки). На даний час експериментальна база шкіл розширилась і становить 143 пілотних заклади освіти (263 класи).

При цьому МОН підготовлено проект наказу «Про затвердження Типового переліку обладнання та інвентарю для фізкультурно-спортивних приміщень закладів освіти, які забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти», що вже пройшов громадське обговорення та після погодження Міністерством культури, молоді та спорту України його буде подано в установленому порядку на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.

Щодо внесених змін до Порядку та умов надання субвенції слід відмітити, що до 1 січня 2021 року зупинено дію положень, згідно з якими передбачалося спрямування субвенції на підвищення кваліфікації директорів, заступників директорів з навчально-виховної (навчальної, виховної) роботи, до посадових обов’язків яких належать питання початкової освіти; вчителів початкової школи (у тому числі вчителів класів (груп), в яких діти навчаються мовами національних меншин), за напрямами: здійснення формувального оцінювання учнів; впровадження діяльнісних, зокрема ігрових, методів навчання; конструювання та розроблення навчальних програм; організація інклюзивного навчання; вчителів, які викладають один чи декілька навчальних предметів (інтегрованих курсів) румунською або угорською мовами; асистентів вчителів початкової школи; вчителів іноземних мов (англійська, німецька, французька), які навчатимуть учнів початкової школи.

За інформацією МОН необхідність внесення таких змін пояснюється відсутністю нормативного механізму здійснення видатків на підвищення кваліфікації педагогічних працівників.

Інформація МОН щодо здійсненого розподілу субвенції між місцевими бюджетами за вищезазначеними критеріями роздана народним депутатам України – членам Комітету. Інших обґрунтувань щодо розподілу субвенції між місцевими бюджетами до Комітету не надано.

В обговоренні питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету Арістов Ю.Ю., Саламаха О.І., а також член Рахункової палати Іванова І.М., заступник Міністра фінансів України Єрмоличев Р.В. та заступник Міністра освіти і науки України Даниленко С.В.

Від Рахункової палати та Міністерства фінансів України не було висловлено зауважень щодо розподілу субвенції, що розглядається.

Поряд з тим, членом Рахункової палати Івановою І.М. було звернуто увагу МОН на недоліки у плануванні, розподілі та використанні субвенції за результатами проведеного Рахунковою палатою аудиту ефективності використання субвенції.

Голова підкомітету з питань місцевих бюджетів та бюджетної підтримки регіонального розвитку Комітету Саламаха О.І. вніс пропозицію підтримати таке рішення Комітету: погодити розподіл між місцевими бюджетами субвенції відповідно до постанови КМУ № 325 (проект ухвали роздано народним депутатам України – членам Комітету).

Голова Комітету Арістов Ю.Ю. поставив на голосування внесену головою підкомітету Саламахою О.І. пропозицію, що була одноголосно підтримана присутніми на засіданні членами Комітету.

УХВАЛИЛИ:

Керуючись вимогами частини шостої статті 108 Бюджетного кодексу України, погодити здійснення розподілу між місцевими бюджетами у 2020 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на забезпечення якісної, сучасної та доступної загальної середньої освіти «Нова українська школа» у сумі 1 060 000 тис. гривень згідно з додатком до постанови Кабінету Міністрів України від 12.02.2020 р. № 105 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 29.04.2020 р. № 325).

Голосували: «за» – одноголосно.

2. СЛУХАЛИ:

Інформацію заступника Міністра соціальної політики України Музиченка В.В. про погодження виділення коштів державного бюджету із фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками для надання допомоги на дітей фізичним особам – підприємцям, які обради спрощену систему оподаткування і належать до першої та другої групи платників єдиного податку (згідно із постановою Кабінету Міністрів України від 29.04.2020 № 330).

Відмітили:

До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету (далі – Комітет) надійшло звернення Міністерства соціальної політики України (далі – Мінсоцполітики) від05.05.2020 № 6322/0/2-20/56 (копію листа роздано народним депутатам України – членам Комітету) щодо погодження виділення коштів державного бюджету відповідно до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 29.04.2020 № 330 «Про виділення коштів для надання допомоги на дітей фізичним особам – підприємцям, які обрали спрощену систему оподаткування і належать до першої та другої групи платників єдиного податку».

Згідно із статтею 28 Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» /із змінами згідно із Законом від 13.04.2020 № 553-IX/ (далі – Закон) у складі державного бюджету створено фонд боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками (далі – Фонд COVID-19) на період дії карантину, установленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України зазначеної хвороби, та протягом 30 днів з дня відміни цього карантину. Відповідно до частини третьої цієї статті Закону кошти цього Фонду спрямовуються, зокрема для надання грошової допомоги громадянам у зв’язку із негативними наслідками поширення на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.

Відповідно до частини другої статті 28 Закону рішення про виділення коштів із Фонду COVID-19 (у разі потреби з відкриттям нових бюджетних програм, включаючи трансферти місцевим бюджетам) приймаються Кабінетом Міністрів України за погодженням з Комітетом.

Слід відмітити, що у державному бюджеті на 2020 рік (із змінами згідно із Законом від 13.04.2020 № 553-IX) видатки Фонду COVID-19 передбачені за загальним фондом Міністерству фінансів України (загальнодержавні видатки та кредитування) за бюджетною програмою 3511380 «Фонд боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками» у обсязі 64 669 537,7 тис. гривень /довідково: постановою Уряду від 27.04.2020 № 308 за рахунок коштів Фонду COVID-19 вже спрямовано 6 млрд грн Міністерству розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства для надання фінансової допомоги Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування на випадок безробіття/.

На виконання пункту 16 розділу ІІ «Прикінцеві положення» Закону України від 13.04.2020 № 553-ІХ «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» постановою Кабінету Міністрів України від 22.04.2020 № 302 затверджено Порядок використання коштів фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками (далі – Порядок № 302) /копію роздано народним депутатам України – членам Комітету/. Порядок № 302 серед іншого також передбачає спрямовання коштів Фонду COVID-19 за визначеним Законом і вказаним вище напрямом.

Порядок № 302 встановлює вимоги щодо подання до Комітету головним розпорядником коштів державного бюджету разом із зверненням щодо погодження рішення Уряду про виділення коштів державного бюджету із Фонду COVID-19 фінансово-економічних розрахунків та обґрунтувань, а також щомісяця (до 5 числа) – інформації про використання коштів цього фонду.

Серед іншого, про що заявник має зазначити у зверненні Уряду про виділення коштів державного бюджету із Фонду COVID-19, визначено про необхідність вказати інформацію про можливість (неможливість) фінансового забезпечення відповідних заходів за рахунок інших джерел та можливі наслідки в разі, коли кошти не будуть виділені з Фонду COVID-19.

Пунктом 1 постанови Уряду від 29.04.2020 № 330 встановлено виділити Мінсоцполітики 1 655 117,73 тис. гривень (видатки споживання) із Фонду COVID-19 для надання допомоги на дітей фізичним особам – підприємцям, які обрали спрощену систему оподаткування і належать до першої та другої групи платників єдиного податку.

Міністерству фінансів України доручено після погодження зазначеного виділення коштів державного бюджету з Комітетом забезпечити відкриття нової бюджетної програми та внесення відповідних змін до розпису державного бюджету.

Пунктом 2 постанови Уряду від 29.04.2020 № 330 із врахуванням вимог Порядку № 302 затверджується Порядок використання коштів, виділених для надання допомоги на дітей фізичним особам – підприємцям, які обрали спрощену систему оподаткування і належать до першої та другої групи платників єдиного податку (далі – Порядок № 330).

Згідно з Порядком № 330 за бюджетною програмою «Виплата допомоги на дітей фізичним особам – підприємцям, які обрали спрощену систему оподаткування і належать до першої та другої групи платників єдиного податку, за рахунок коштів, які виділені із фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом
SARS-CoV-2, та її наслідками», головним розпорядником коштів державного бюджету і відповідальним виконавцем бюджетної програми є Мінсоцполітики. Розпорядниками коштів державного бюджету нижчого рівня є:

структурні підрозділи з питань соціального захисту населення обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій (далі – регіональні органи соціального захисту населення);

структурні підрозділи з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчі органи міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад, центри з нарахування та здійснення соціальних виплат, які відповідають вимогам пункту 47 частини першої статті 2 Бюджетного кодексу України /розпорядник бюджетних коштів – бюджетна установа в особі її керівника, уповноважена на отримання бюджетних асигнувань, взяття бюджетних зобов’язань, довгострокових зобов’язань за енергосервісом та здійснення витрат бюджету/ (далі – структурні підрозділи з питань соціального захисту населення).

При цьому, бюджетні кошти спрямовуватимуться регіональним органам соціального захисту населення, які перераховують такі кошти структурним підрозділам з питань соціального захисту населення для надання допомоги на дітей фізичним особам – підприємцям, які обрали спрощену систему оподаткування і належать до першої та другої групи платників єдиного податку, відповідно до Порядку виплати допомоги на дітей фізичним особам – підприємцям, які обрали спрощену систему оподаткування і належать до першої та другої групи платників єдиного податку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.04.2020 № 329 (копію роздано народним депутатам України – членам Комітету), а структурні підрозділи з питань соціального захисту населення, в свою чергу, перераховуватимуть кошти на рахунки одержувачів допомоги на дітей, відкриті в установі уповноваженого банку.

Відповідно до Порядку № 330 Мінсоцполітики здійснюватиме перерахування коштів після надходження від регіональних органів соціального захисту населення та узагальнення заявок щодо потреби в бюджетних коштах для виплати допомоги на дітей.

Слід відмітити, що виплату допомоги на дітей фізичним особам – підприємцям, які обрали спрощену систему оподаткування і належать до першої та другої групи платників єдиного податку (далі – допомога на дітей) на період карантину, встановленого постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2020 № 211 (із змінами), та на один місяць після дати його відміни запроваджено згідно із пунктом 1 рішення Урядом від 22.04.2020 № 329, яким, як зазначалося раніше, затверджено Порядок виплати цієї допомоги (далі – Порядок № 329).

Згідно із Порядком № 329 допомога на дітей призначається і виплачується:

фізичним особам – підприємцям, які обрали спрощену систему оподаткування і належать до першої та другої групи платників єдиного податку і сплатили єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування за усі місяці 2019 року або протягом усіх місяців 2019 року після державної реєстрації фізичної особи – підприємця;

громадянам України, іноземцям та особам без громадянства, які постійно проживають в Україні;

одному з батьків (опікуну) на кожну дитину до досягнення нею 10 річного віку (включно) у розмірі прожиткового мінімуму, встановленого для дітей відповідних вікових груп станом на 1 січня 2020 р. /згідно із статтею 7 Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» станом на 1 січня 2020 р. розмір прожиткового мінімуму для дитини віком до 6 років установлено у розмірі 1 779 грн, для дитини віком від 6 до 18 років – 2 218 грн, а чергове збільшення соціальних стандартів передбачено з 1 липня п.р./, і виплачується щомісяця за повний місяць. При цьому, у разі досягнення шестирічного віку дитиною, на яку виплачується допомога на дітей, її розмір переглядається з урахуванням відповідного розміру прожиткового мінімуму з наступного місяця. Разом з тим, така допомога не призначається на дітей, на яких виплачується компенсація послуги «муніципальна няня», а одержання отримувачем інших видів допомоги не впливає на призначення та виплату допомоги на дітей.

Як зазначено у фінансово-економічних розрахунках та обґрунтуваннях потреби в коштах для виплати допомог для дітей, підготовлених Мінсоцполітики та надісланих до Комітету, найбільш уразливими з числа категорій населення, які потребують додаткового захисту з боку держави в умовах карантину, є сім’ї з дітьми, у зв’язку з цим пропонується на період карантину запровадити виплату додаткової фінансової допомоги на кожну дитину до досягнення нею 10-річного віку фізичним особам – підприємцям, які обрали спрощену систему оподаткування та належить до першої і другої групи платників єдиного податку. Це пов’язано з тим, що вказана категорія фізичних осіб-підприємців здебільшого здійснювали діяльність у сфері надання послуг та в період карантину і встановлених обмежень не можуть здійснювати діяльність і фактично позбавлені можливості отримання доходу.

Так, згідно із поданими Міністерством обґрунтуваннями за рахунок виділених коштів планується виділити допомогу 285 тис. сімей (для 414,1 тис. дітей (із розрахунку 337,2 тис. фізичних осіб – підприємців, які мають дітей до 10 років, та середньої кількості дітей у сім’ї – 1,228 осіб), а середній розмір допомоги на дитину віком до 10 років складатиме 1 998,5 гривень.

Довідково: відповідно до пункту 291.4 статті 291 Податкового кодексу України суб'єкти господарювання, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності, поділяються, зокрема, на такі групи платників єдиного податку:

1) перша група – фізичні особи – підприємці, які не використовують працю найманих осіб, здійснюють виключно роздрібний продаж товарів з торговельних місць на ринках та/або провадять господарську діяльність з надання побутових послуг населенню і обсяг доходу яких протягом календарного року не перевищує 1 000 000 гривень;

2) друга група – фізичні особи – підприємці, які здійснюють господарську діяльність з надання послуг, у тому числі побутових, платникам єдиного податку та/або населенню, виробництво та/або продаж товарів, діяльність у сфері ресторанного господарства, за умови, що протягом календарного року відповідають сукупності таких критеріїв:

не використовують працю найманих осіб або кількість осіб, які перебувають з ними у трудових відносинах, одночасно не перевищує 10 осіб;

обсяг доходу не перевищує 5 000 000 гривень.

Слід зазначити, що подані фінансово-економічні обґрунтування не є повними, зокрема відсутня інформація щодо:

пояснень стосовно визначених критеріїв сімей з дітьми, які потребують допомоги з боку держави (дітям до 10 років та виключно фізичним особам – підприємцям, які обрали спрощену систему оподаткування та належить до першої і другої групи платників єдиного податку) /довідково: відповідно до статті 6 Сімейного кодексу України правовий статус дитини має особа до досягнення нею повноліття; малолітньою вважається дитина до досягнення нею чотирнадцяти років; а неповнолітньою – дитина у віці від чотирнадцяти до вісімнадцяти років/;

рівня охоплення сімей з дітьми запропонованою Урядом допомогою на дітей і вплив такої допомоги на доходи населення в умовах карантину (за інформацією Мінсоцполітики матимуть право на отримання такої допомоги 285 тис. сімей для 414,1 тис. дітей, при цьому за даними Держстату кількість домогосподарств з дітьми налічує 5 652,3 тисяч (з 14 934,9 тисяч домогосподарств в цілому) та кількість дитячого населення (до 17 років) – 7 579,7 тис. осіб);

кількості поданих на даний час заявок про потребу в коштах на виплату допомоги на дітей;

можливих наслідків в разі, коли кошти не будуть виділені з Фонду
COVID-19;

запланованих заходів щодо здійснення контролю за цільовим використанням коштів державного бюджету.

В обговоренні питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету Арістов Ю.Ю., Забуранна Л.В., Лопушанський А.Я., а також заступник Міністра фінансів України Єрмоличев Р.В., заступник Міністра соціальної політики України Музиченко В.В., член Рахункової палати Іванова І.М.

Заступник Міністра фінансів України Єрмоличев Р.В. і член Рахункової палати Іванова І.М. не висловили заперечень щодо виділення коштів із Фонду COVID-19.

Голова підкомітету з питань видатків державного бюджету Забуранна Л.В., інформуючи про результати розгляду даного питання в очолюваному нею підкомітеті, звернула увагу на ненадання Мінсоцполітики фінансово-економічного обґрунтування у повному обсязі, зокрема відсутність пояснень стосовно визначення критеріїв сімей з дітьми, які потребують допомоги з боку держави, рівня охоплення сімей з дітьми запропонованою Урядом допомогою на дітей і впливу такої допомоги на доходи населення в умовах карантину, та внесла пропозицію погодити встановлене постановою Уряду від 29.04.2020 № 330 виділення коштів із Фонду COVID-19 Мінсоцполітики для надання допомоги на дітей фізичним особам – підприємцям, які обрали спрощену систему оподаткування і належать до першої та другої групи платників єдиного податку, а також рекомендувати Уряду доручити Мінсоцполітики додатково проаналізувати критерії надання такої допомоги на дітей і визначитися щодо необхідності їх перегляду, зважаючи на необхідність надання даної допомоги сім’ям з дітьми різного віку (проект ухвали роздано народним депутатам України – членам Комітету).

Голова Комітету Арістов Ю.Ю. поставив на голосування внесену головою підкомітету Забуранною Л.В. пропозицію. Така пропозиція була підтримана одноголосно присутніми на засіданні членами Комітету.

УХВАЛИЛИ:

За наслідками розгляду та керуючись вимогами частини другої статті 28 Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік»:

1) погодити виділення із фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками Міністерству соціальної політики України 1 655 117,73 тис. гривень для надання допомоги на дітей фізичним особам – підприємцям, які обрали спрощену систему оподаткування і належать до першої та другої групи платників єдиного податку, відповідно до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 29.04.2020 № 330;

2) рекомендувати Кабінету Міністрів України доручити Міністерству соціальної політики України додатково проаналізувати критерії надання допомоги на дітей фізичним особам – підприємцям, які обрали спрощену систему оподаткування і належать до першої та другої групи платників єдиного податку, і визначитись щодо необхідності їх перегляду, зважаючи на необхідність надання такої допомоги сім’ям з дітьми різного віку.

Голосували: «за» одноголосно.

У ході розгляду зазначеного питання народний депутат Лопушанський А.Я., підтримуючи пропозицію голови підкомітету Забуранної Л.В. щодо надання фінансової допомоги на дітей фізичних осіб – підприємців, водночас наголосив на необхідності виконання вимог статті 25 Закону України «Про оздоровлення дітей» щодо розробки і затвердження державної програми оздоровлення та відпочинку дітей, а також передбачення таких заходів не тільки для дітей, які потребують особливої соціальної уваги, а й тих дітей, які не віднесені до таких категорій, але перехворіли гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, особливо із сімей медичних та інших працівників, які безпосередньо зайняті на роботах з ліквідації зазначеної хвороби.

Народні депутати – члени Комітету протокольно визначились надіслати окремий лист до Кабінету Міністрів України, рекомендувавши доручити Міністерству соціальної політики України опрацювати порушені питання та вжити належних заходів реагування.

3. СЛУХАЛИ:

Інформацію заступника Міністра внутрішніх справ України Геращенка А.Ю. та тимчасово виконуючого обов’язки державного секретаря Міністерства закордонних справ України Усатого В.Ю. про погодження передачі бюджетних призначень, передбачених Міністерству внутрішніх справ на 2020 рік, до Міністерства закордонних справ (згідно із розпорядженням Кабінету Міністрів України від 12.02.2020 № 112-р).

Відмітили:

До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету (далі – Комітет) надійшли звернення Міністерства закордонних справ України (далі – МЗС) від 19.02.2020 № 212/13-920-519, від 10.03.2020 № 212/13-920-885 та від 23.04.2020 № 210/12-920-155, Міністерства внутрішніх справ (далі – МВС) від 10.03.2020 № 7948/09-2020 та від 17.03.2020 № 8792/09-2020 (копії листів роздано народним депутатам України – членам Комітету) щодо погодження передачі бюджетних призначень відповідно до пункту 1 розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.02.2020 № 112-р «Про передачу частини бюджетних призначень, передбачених Міністерству внутрішніх справ на 2020 рік».

Відповідно до частини шостої статті 23 Бюджетного кодексу України (далі – Кодекс) у разі передачі повноважень на виконання функцій або надання послуг, на яке надано бюджетне призначення законом про Державний бюджет України, передача бюджетних призначень від одного головного розпорядника коштів державного бюджету до іншого для виконання тих самих функцій чи послуг, здійснюється за рішенням Кабінету Міністрів України, погодженим з Комітетом. Відповідний порядок передачі бюджетних призначень затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 12.01.2011 № 18 (зі змінами).

Пунктом 1 розпорядження Уряду від 12.02.2020 № 112-р встановлено відповідно до частини шостої статті 23 Кодексу передати бюджетні призначення, передбачені на 2020 рік у загальному фонді державного бюджету МВС за бюджетною програмою 1007020 «Забезпечення діяльності підрозділів, установ та закладів Національної поліції України» /відповідальний виконавець бюджетної програми – Національна поліція/, у сумі 34 898,8 тис. грн (видатки споживання – 25 557,9 тис. грн, з них оплата праці – 1 449,9 тис. грн, видатки розвитку – 9 340,9 тис. грн) МЗС за бюджетною програмою 1401030 «Функціонування закордонних дипломатичних установ України та розширення мережі власності України для потреб цих установ» для утримання відряджених поліцейських у складі дипломатичних представництв України за кордоном.

Міністерству фінансів України доручено після погодження МЗС зазначеної передачі бюджетних призначень з Комітетом забезпечити внесення відповідних змін до розпису державного бюджету.

Довідково: за даними звітності Казначейства про виконання державного бюджету за січень-березень 2020 року видатки по загальному фонду державного бюджету фактично проведено за бюджетними програмами:

1007020 у обсязі 6 735 478,6 тис. грн, що становить 20,7% річного плану (визначено в обсязі 32 561 239,9 тис. грн) та 84% плану на звітний період;

1401030 у обсязі 635859,5 тис. грн, що становить 18,3% річного плану (визначено в обсязі 3 475 067,4 тис. грн) та 42,2% плану на звітний період.

У зверненні МЗС від 19.02.2020 № 212/13-920-519 до Комітету щодо зазначеної передачі бюджетних призначень зазначено лише те, що власне містить безпосередньо розпорядження Уряду № 112-р, а саме про необхідність утримання у 2020 році представників із числа відряджених поліцейських у складі дипломатичних представництв України за кордоном.

Варто відмітити, що пунктом 7 Порядку передачі бюджетних призначень, перерозподілу видатків бюджету і надання кредитів з бюджету, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.01.2011 № 18 (зі змінами), встановлено, що після прийняття Кабінетом Міністрів України рішення про передачу бюджетних призначень головний розпорядник бюджетних коштів звертається до Комітету щодо погодження відповідного рішення, копія якого додається до звернення разом з фінансово-економічними розрахунками та обґрунтуваннями щодо обсягу відповідної передачі.

Проте, у листі МЗС від 19.02.2020 № 212/13-920-519 не наведено відповідної інформації, як це визначено пунктом 7 вказаної постанови Кабінету Міністрів України.

З огляду на невиконання вказаних вимог Комітет звернувся до МЗС та МВС щодо надання належних матеріалів та пояснень щодо встановленої розпорядженням Уряду № 112-р передачі бюджетних призначень /лист від 21.02.2020 № 04-13/10-399(43882) роздано народним депутатам України – членам Комітету/.

За матеріалами, що на запит Комітету надійшли від МВС (лист від 10.03.2020 № 7948/09-2020), обсяг бюджетних призначень, що передається від МВС до МЗС, визначено з розрахунку на 9 місяців та 10 дипломатичних посад (радник та 9 перших секретарів), кошти у обсязі 34 898,8 тис. грн включають видатки споживання у сумі 25 557,9 тис. грн (з них видатки на: грошове забезпечення – 1 449,9 тис. грн /із розрахунку 18 000 гривень на місяць щодо радника та 15 900 гривень на місяць щодо 9 перших секретарів/, нарахування на оплату праці – 412,5 тис. грн, предмети, матеріали, обладнання та інвентар – 324,7 тис. грн, оплату послуг (крім комунальних) – 2 935,7 тис. грн, відрядження – 20 435,1 тис. грн) та видатки розвитку у сумі 9 340,9 тис. грн (придбання обладнання і предметів довгострокового користування).

МЗС в доповнення до листа від 19.02.2020 № 212/13-920-519 до Комітету листом від 10.03.2020 № 212/13-920-885 надіслало інформацію щодо вказаної передачі бюджетних призначень, підготовлену у МВС.

За наслідками опрацювання матеріалів, що надійшли до Комітету з приводу передачі бюджетних призначень відповідно до розпорядження Уряду № 112-р, додаткових пояснень потребують такі питання:

- порядок та правове регулювання здійснення відрядження поліцейських до складу дипломатичних представництв України за кордоном і у зв’язку з цим підстави застосування норм частини шостої статті 23 Кодексу в частині передачі повноважень на виконання функцій або надання послуг від одного головного розпорядника бюджетних коштів до іншого;

- здійснення розрахунку необхідних витрат на утримання поліцейських у складі дипломатичних представництв України за кордоном із розрахунку на 10 дипломатичних посад без зазначення дипломатичних установ, до яких буде відряджено поліцейських, чисельності поліцейських та строку їх відрядження, обґрунтування розміру грошового забезпечення та детальних розрахунків видатків на відрядження /видатки на відрядження визначено у обсязі 20,4 млн грн із 25,6 млн грн обсягу видатків споживання, що передається, або 79,7% таких видатків/;

- перелік предметів, матеріалів та обладнання, послуг, що передбачається придбати (замовити) для забезпечення утримання поліцейських у складі дипломатичних представництв України за кордоном.

Слід відмітити, що на повторне звернення Комітету від 20.03.2020
№ 04-13/10-2020/13027 за результатами попереднього опрацювання зазначеного питання на засіданні підкомітету з питань видатків державного бюджету 11 березня 2020 року МЗС та МВС надали додаткові фінансово-економічні обґрунтування, пояснення та розрахунки щодо запропонованої передачі бюджетних призначень.

Так, у таких додатково поданих матеріалах /копії листів МВС від 17.03.2020 № 8792/09-2020 та МЗС від 23.04.2020 № 210/12-920-155 роздано народним депутатам України – членам Комітету/ зазначено, що з метою забезпечення належної організації міжнародного поліцейського співробітництва України з правоохоронними органами, у першу чергу сусідніх держав, МВС спільно з Національною поліцією ініціювало питання збільшення інституту представників МВС (із числа поліцейських) у складі окремих закордонних дипломатичних установ.

Зазначається, що на даний час є лише три посади в закордонних дипломатичних установах Німеччини, Туреччини та Королівстві Нідерланди, а проведений аналіз стану міжнародного двостороннього співробітництва (кількість здійснених контактів, чисельність української діаспори, кількість українців, які тимчасово або постійно проживають за кордоном тощо) засвідчив про доцільність направлення представників до таких держав як Канада, Ізраїль, Іспанія, Італія, Польща, Угорщина, Румунія, Чехія, Франція, США.

Також, необхідно звернути увагу, що у наведених розрахунках необхідних витрат на утримання поліцейських у складі дипломатичних представництв за кордоном із загального обсягу коштів, що передаються у сумі 34 898,8 тис. грн, грошове забезпечення (10 посад представників МВС) складатиме 1 862,4 тис. грн, водночас, видатки на довготермінові відрядження (багаж, підйомні, відпустка, квитки, відрядження) становитимуть 19 541,6 тис. грн, на придбання обладнання довгострокового користування, а саме автомобілів – 9 340,9 тис. грн /мінімальна вартість автомобіля – 846 тис. грн, максимальна – 1 106,5 тис. грн/, оплата послуг (крім комунальних) /протокол, технічне обслуговування автомобілів, зв’язок/ – 2 935,7 тис. гривень. Слід відмітити, що найдорожчим утриманням такої посади у закордонних дипломатичних установах, відповідно до наданих розрахунків, буде у Посольстві Сполучених Штатів Америки – 7 148,3 тис. грн, а найменш затратним у Посольстві Республіки Польща – 2 785,8 тис. гривень.

В обговоренні питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету Арістов Ю.Ю., Пушкаренко А.М., Забуранна Л.В., а також заступник Міністра фінансів України Єрмоличев Р.В., заступник Міністра внутрішніх справ України Геращенко А.Ю., т.в.о. державного секретаря Міністерства закордонних справ України Усатий В.Ю., член Рахункової палати Іванова І.М.

Т.в.о. державного секретаря Міністерства закордонних справ України Усатий В.Ю. зауважив, що міністерство погоджується з необхідністю здійснення передачі бюджетних коштів, оскільки зазначене сприятиме забезпеченню національних інтересів України за кордоном в тих державах, які були озвучені.

Заступник Міністра фінансів України Єрмоличев Р.В. звернув увагу, що Мінфіном здійснення зазначеної передачі бюджетних призначень, при опрацюванні проекту відповідного нормативно-правового акта Уряду, було погоджено із застереженнями, зважаючи на вимоги бюджетного законодавства, відповідно до яких передача бюджетних призначень від одного головного розпорядника бюджетних коштів до іншого головного розпорядника бюджетних коштів здійснюється у разі передачі повноважень на виконання функцій.

Член Рахункової палати Іванова І.М. висловилася за підтримку позиції Міністерства фінансів, зазначивши при цьому, що у наданих розпорядниками матеріалах відсутня інформація щодо правових підстав здійснення передачі бюджетних призначень.

Голова підкомітету з питань видатків державного бюджету Забуранна Л.В., інформуючи про результати повторного розгляду даного питання в очолюваному нею підкомітеті та зважаючи на надані міністерствами додаткові детальні пояснення і розрахунки щодо здійснення передачі бюджетних призначень, внесла пропозицію погодити встановлену пунктом 1 розпорядження Уряду від 12.02.2020 № 112-р передачу бюджетних призначень (проект ухвали роздано народним депутатам України – членам Комітету).

Голова Комітету Арістов Ю.Ю. поставив на голосування внесену головою підкомітету Забуранною Л.В. пропозицію щодо погодження встановленої розпорядженням Уряду № 112?р передачі Міністерству закордонних справ бюджетних призначень, передбачених Міністерству внутрішніх справ. Така пропозиція була підтримана більшістю присутніх на засіданні членів Комітету.

УХВАЛИЛИ:

За наслідками розгляду та керуючись вимогами частини шостої статті 23 Бюджетного кодексу України, погодити відповідно до пункту 1 розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.02.2020 № 112-р здійснення передачі бюджетних призначень, передбачених на 2020 рік у загальному фонді державного бюджету Міністерству внутрішніх справ за бюджетною програмою 1007020 «Забезпечення діяльності підрозділів, установ та закладів Національної поліції України», у сумі 34 898,8 тис. грн (видатки споживання – 25 557,9 тис. грн, з них оплата праці – 1 449,9 тис. грн, видатки розвитку – 9 340,9 тис. грн) Міністерству закордонних справ за бюджетною програмою 1401030 «Функціонування закордонних дипломатичних установ України та розширення мережі власності України для потреб цих установ».

Голосували: «за» – 16, «проти» – 0, «утримався» – 1, «не голосували» - 5.

 

По завершенні розгляду питань порядку денного народних депутатів України – членів Комітету з питань бюджету було поінформовано про те, що до Комітету надійшов лист Міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України, Голови Міжвідомчої комісії з питань державних інвестиційних проектів Петрашка І.Р. від 06.06.2020 № 3904-04/28998-01 (копію роздано народним депутатам – членам Комітету), в якому міститься інформація про оновлений персональний склад Міжвідомчої комісії та запрошення взяти участь у засіданні цієї Комісії 19 травня 2020 року о 16-00 (за адресою: вул. Грушевського, 12/2, кімн. 459) з порядком денним, наданим у додатку до листа.

Голова Комітету                                                                  Ю.Ю. Арістов

Секретар Комітету                                                              В.В. Цабаль
Повернутись до списку публікацій

Версія для друку