Комітет Верховної Ради України з питань бюджету

 

Протокол засідання №179 від 26 грудня 2023 року

11  год. 00 хв.  м. Київ, вул. Банкова, 6-8, кімн. 510

(у режимі відеоконференції)

 

 

Головує: Голова Комітету Підласа Р.А.

Присутні:

Члени Комітету: Крулько І.І., Гевко В.Л., Лопушанський А.Я., Цабаль В.В., Бакунець П.А., Батенко Т.І., Герман Д.В., Гнатенко В.С., Гончаренко О.О., Драбовський А.Г., Дунаєв С.В., Задорожній М.М., Заремський М.В., Каптєлов Р.В., Качний О.С., Кіссе А.І., Кузбит Ю.М., Кунаєв А.Ю., Лаба М.М., Лунченко В.В., Люшняк М.В., Молоток І.Ф., Пасічний О.С., Поляк В.М., Пузійчук А.В., Саламаха О.І., Северин С.С., Тістик Р.Я., Фролов П.В., Шпак Л.О.

Всього присутніх – 31 народний депутат України.

Відсутні:

Члени Комітету: Копанчук О.Є., Борт В.П., Забуранна Л.В., Пуртова А.А., Урбанський А.І.

Присутні:

Від секретаріату Комітету: Ватульов А.В., Джинджириста Л.Я., Книшенко І.Ф., Фещук С.Л., Андросюк Н.В., Бурякова Т.С., Войтенко Є.А., Івашко Т.Ю., Кочубей О.П., Новацька О.В., Пінчукова А.В., Пунда О.Б., Расчислова Л.В., Симончук К.В., Сторожук Т.Б., Філіпченко Т.О., Шевченко Н.В., Шпак В.П., Климчук Д.І., Клочкова Т.В.

Запрошені:

Єрмоличев Р.В. – заступник Міністра фінансів України;

Козловська Н.В. – заступник Міністра розвитку громад, територій та інфраструктури України;

Кузькін Є.Ю. – заступник Голови Державного агентства відновлення та розвитку інфраструктури України;

Майснер А.В. – т.в.п. Голови Рахункової палати.

Відкриваючи засідання, Голова Комітету Підласа Р.А. поінформувала народних депутатів України – членів Комітету, що на її звернення більше половини членів Комітету надали згоду на проведення 26 грудня п.р. засідання Комітету у режимі відеоконференції.

Затим, після реєстрації присутності членів Комітету в умовах віддаленого приєднання до участі у цьому засіданні і затвердження порядку денного, члени Комітету перейшли до розгляду питань порядку денного.

ПОРЯДОК ДЕННИЙ:

1. Про погодження змін щодо виділення коштів з фонду ліквідації наслідків збройної агресії Державному агентству відновлення та розвитку інфраструктури України (згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 05.12.2023 № 1277).

2. Про погодження змін щодо виділення коштів з фонду ліквідації наслідків збройної агресії Міністерству розвитку громад, територій та інфраструктури України (згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 22.12.2023 № 1354).

3. Про погодження змін щодо виділення коштів з фонду ліквідації наслідків збройної агресії Міністерству розвитку громад, територій та інфраструктури України (згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 22.12.2023 № 1178-р).

1. СЛУХАЛИ:

Інформацію заступника Голови Державного агентства відновлення та розвитку інфраструктури України Кузькіна Є.Ю. про погодження змін щодо виділення коштів з фонду ліквідації наслідків збройної агресії Державному агентству відновлення та розвитку інфраструктури України (згідно із постановою Кабінету Міністрів України від 05 грудня 2023 № 1277).

Відмітили:

До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету /далі – Комітет/ надійшло звернення Державного агентства відновлення та розвитку інфраструктури України /далі – Агентство відновлення/ від 22.12.2023  № 4224/1/08-01/04 (копія якого надана народним депутатам України – членам Комітету) щодо погодження зміни обсягу коштів, виділених з фонду ліквідації наслідків збройної агресії відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 05 грудня 2023 р. № 1277 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 25 липня 2023 р. № 770» /далі – постанова КМУ № 1277/.

І. Щодо формування та використання коштів фонду ліквідації наслідків збройної агресії

1. Відповідно до статті 29 Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік» (із змінами, внесеними Законом України від 24.02.2023 № 2953-IX) /далі – Закон/ з метою ліквідації наслідків (у тому числі гуманітарних, соціальних, економічних), спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, у складі спеціального фонду державного бюджету створено фонд ліквідації наслідків збройного агресії /далі – фонд ліквідації/, кошти якого передбачено спрямовувати на:

будівництво (нове будівництво, реконструкцію, реставрацію, капітальний ремонт) громадських будинків та споруд (з урахуванням вимог безпеки щодо захисних споруд цивільного захисту та військових об’єктів (споруд, будинків, позицій, казарм, складів, доріг тощо)), захисних споруд цивільного захисту та військових об’єктів (споруд, будинків, позицій, казарм, складів, доріг тощо);

будівництво об’єктів інфраструктури, зокрема пов’язаних з наданням послуг з водопостачання, водовідведення, виробництва теплової енергії, теплопостачання, електропостачання;

нове будівництво, реконструкцію, капітальний ремонт, розроблення проектної (проектно-кошторисної) документації будівель для забезпечення житлом внутрішньо переміщених осіб та осіб, які втратили його внаслідок воєнних дій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України;

розроблення проектної (проектно-кошторисної) документації для об’єктів, які зруйновані внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України;

будівництво, ремонт та інші інженерно-технічні заходи із захисту об’єктів критичної інфраструктури;

закупівлю шкільних автобусів, спеціального транспорту для закладів охорони здоров’я та комунальних підприємств з благоустрою територій;

компенсацію за знищений/пошкоджений об’єкт житлового призначення (у тому числі будинки дачні та садові);

відновлення пошкоджених об’єктів житлового (у тому числі будинки дачні та садові) та громадського призначення;

нове будівництво об’єктів житлового призначення для осіб, які втратили житло внаслідок воєнних дій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, розроблення та експертизу проектної документації на будівництво таких об’єктів;

будівництво (нове будівництво, реконструкцію, реставрацію, капітальний ремонт, розроблення проектної (проектно-кошторисної) документації, поточний ремонт) закладів охорони здоров’я для забезпечення надання медичної та реабілітаційної допомоги особам, постраждалим внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України.

У виняткових випадках кошти фонду ліквідації наслідків збройної агресії можуть спрямовуватися на забезпечення потреб сектору оборони.

2. Згідно з цією статтею Закону рішення про виділення коштів з фонду ліквідації приймаються Кабінетом Міністрів України (з відкриттям у разі потреби нових бюджетних програм, включаючи трансферти місцевим бюджетам) за погодженням з Комітетом (як виняток з положень підпункту 1 пункту 22 розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України /далі – Кодекс/).

3. Постановою Кабінету Міністрів України від 10.02.2023 № 118 (із змінами) затверджено Порядок використання коштів фонду ліквідації /далі – Порядок № 118/, згідно з яким визначені механізм, напрями, порядок та умови використання коштів фонду ліквідації, а також встановлені вимоги щодо підготовки проекту відповідного акта Кабінету Міністрів України, включаючи положення про забезпечення відповідним головним розпорядником бюджетних коштів погодження прийнятого рішення про виділення коштів фонду ліквідації з Комітетом.

На виконання вимог абзацу другого пункту 9 Порядку № 118 постановою Кабінету Міністрів України від 25.04.2023 № 412 утворено Міжвідомчу робочу групу з розгляду узагальнених пропозицій заявників та підготовки пропозицій Кабінету Міністрів України щодо виділення коштів фонду ліквідації і затверджено відповідне положення про діяльність цієї робочої групи.

4. Згідно із Законом джерелами формування коштів фонду ліквідації /пункт 16 статті 14 Закону/ визначені такі надходження спеціального фонду державного бюджету:

кошти, отримані у зв’язку з виконанням Закону України «Про основні засади примусового вилучення в Україні об’єктів права власності Російської Федерації та її резидентів» і Закону України «Про санкції» /пункт 8 статті 11 Закону/;

50 відсотків коштів, що перераховуються Національним банком України відповідно до Закону України «Про Національний банк України» (пункт 9 статті 11 Закону), плановий обсяг яких визначений у сумі 35.500.000 тис. гривень.

5. На 2023 рік бюджетні призначення за спеціальним фондом державного бюджету встановлені Міністерству розвитку громад, територій та інфраструктури України, як головному розпоряднику коштів державного бюджету, за загальнодержавними видатками та кредитуванням за бюджетною програмою «Фонд ліквідації наслідків збройної агресії» (код 3121430) в обсязі 35.500.000 тис. гривень.

6. Використання коштів фонду ліквідації, який створено у складі спеціального фонду державного бюджету, належить здійснювати з урахуванням таких вимог Кодексу:

- відповідно до частини третьої статті 13 Кодексу видатки спеціального фонду бюджету здійснюються за рахунок конкретно визначених надходжень спеціального фонду бюджету;

- згідно із положеннями частини восьмої статті 13, частини четвертої статті 23 та частини другої статті 48 Кодексу розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов’язання та провадять витрати за спеціальним фондом бюджету виключно в межах і за рахунок відповідних фактичних надходжень спеціального фонду бюджету;

- відповідно до частини другої статті 57 Кодексу Казначейство на кінець бюджетного періоду зберігає залишки коштів на рахунках спеціального фонду державного бюджету для покриття відповідних витрат у наступному бюджетному періоді з урахуванням їх цільового призначення.

7. За даними звітності Казначейства України про виконання державного бюджету за січень-листопад 2023 року надходження для формування фонду ліквідації фактично становили:

кошти, що перераховуються Національним банком України відповідно до Закону України «Про Національний банк України», – 35.934.181,4 тис. грн (на 434.181,4 тис. грн., або на 1,2%, більше затвердженого показника);

кошти, отримані у зв’язку з виконанням Закону України «Про основні засади примусового вилучення в Україні об’єктів права власності Російської Федерації та її резидентів», – 8.811.502,1 тис. гривень (плановий обсяг таких надходжень не визначений);

кошти, отримані у зв’язку з виконанням Закону України «Про санкції», – 114.110,9 тис. гривень (плановий обсяг таких надходжень не визначений).

Крім того, у грудні 2022 року до спеціального фонду державного бюджету надійшли кошти, отримані у зв’язку з виконанням Закону України "Про основні засади примусового вилучення в Україні об’єктів права власності Російської Федерації та її резидентів", у сумі 17.000.670,6 тис. грн (такі надходження у 2022 році були визначені джерелом формування фонду ліквідації). Проте рішення Уряду щодо використання цих коштів у 2022 році не було прийняте, тому згідно з частиною другою статті 57 Кодексу такі кошти збережені на рахунку спеціального фонду державного бюджету і можуть використовуватися у 2023 році для покриття відповідних витрат з урахуванням їх цільового призначення.

Таким чином, відповідно до звітної інформації за підсумками січня-листопада 2023 року надходження фонду ліквідації становили 61.860.465 тис. гривень.

Станом на 01 грудня п.р. (на підставі офіційно оприлюдненої інформації) за рішеннями Уряду з фонду ліквідації вже передбачено виділити 54.609.039,8 тис. грн, нерозподілений обсяг коштів фонду ліквідації становить 7.251.425,2 тис. грн до фактичного обсягу коштів цього фонду.

ІІ. Щодо прийнятих постановою КМУ № 1277 змін до постанови КМУ від 25 липня 2023 р. № 770 «Про виділення коштів з фонду ліквідації наслідків збройної агресії» /далі – постанова № 770/.

1. Відповідно до пункту 1 постанови КМУ № 770 Агентству відновлення виділено з фонду ліквідації (за рахунок джерела, визначеного пунктом 9 статті 11 Закону /кошти, що перераховуються до державного бюджету Національним банком України відповідно до Закону України «Про Національний банк України»/) на безповоротній основі 3.556.018,76 тис. гривень (видатки розвитку) на нову бюджетну програму для будівництва та відновлення об’єктів інфраструктури, житлового та громадського призначення, громадських будинків та споруд.

Поряд з тим, пунктом 2 постанови КМУ № 770 встановлено, що кошти:

1) спрямовуються на:

будівництво (нове будівництво, реконструкцію, реставрацію, капітальний ремонт) громадських будинків та споруд (з урахуванням вимог безпеки щодо захисних споруд цивільного захисту та військових об’єктів (споруд, будинків, позицій, казарм, складів, доріг тощо), захисних споруд цивільного захисту та військових об’єктів (споруд, будинків, позицій, казарм, складів, доріг тощо);

будівництво об’єктів інфраструктури, зокрема пов’язаних з наданням послуг з водопостачання, водовідведення, виробництва теплової енергії, теплопостачання, електропостачання;

відновлення пошкоджених об’єктів житлового (у тому числі будинків дачних та садових) та громадського призначення;

нове будівництво об’єктів житлового призначення для осіб, які втратили житло внаслідок воєнних дій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, розроблення та проведення експертизи проектної документації на будівництво таких об’єктів;

2) виділяються з урахуванням таких умов:

створення, приріст, оновлення (нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт), придбання основних фондів комунальної або державної власності;

спроможність суб’єктів на фінансування об’єктів яких залучаються кошти, забезпечувати подальше власне фінансування та утримання таких об’єктів

проекти (об’єкти, заходи), на які виділяються кошти, розташовані на території, віддаленій не менше ніж 30 кілометрів від територій активних бойових дій, територій, тимчасово окупованих Російською Федерацією.

Відповідно, згідно з пунктом 3 у додатку до постанови КМУ № 770 затверджено перелік проектів (об’єктів, заходів), які здійснюються за рахунок таких коштів, та обсяги коштів для їх фінансового забезпечення на суму 3.556.018,7581 тис. грн (у тому числі: 778.911,278 тис. грн – на об’єкти нового будівництва, 386.134,445 тис. грн – на об’єкти реконструкції, 2.390.973,0351 тис. грн – на об’єкти капітального ремонту) для восьми областей: Запорізької – у сумі 877.372,474 тис. грн, Київської – у сумі 860.050,116 тис. грн, Миколаївської – у сумі 667.907,7311 тис. грн, Одеської – у сумі 90.000 тис. грн, Сумської – у сумі 356.609,816 тис. грн, Харківської – у сумі 543.795,862 тис. грн, Херсонської – у сумі 92.034,013 тис. грн, Чернігівської – у сумі 68.248,746 тис. грн.

2. Постановою КМУ № 1277 внесені зміни до:

1) пункту 1 постанови КМУ № 770, згідно з якими передбачено «в абзаці першому пункту 1 постанови цифри “3.556.018,76” замінити цифрами “3 596.170,04”».

Тобто, обсяг коштів, що виділяються Агентству відновлення з фонду ліквідації для будівництва та відновлення об’єктів інфраструктури, житлового та громадського призначення, громадських будинків та споруд, збільшено на 40.151,28 тис. гривень;

2) переліку проектів (об’єктів, заходів), які фінансуються за рахунок коштів фонду ліквідації, та обсягів бюджетних коштів для їх фінансового забезпечення, що затверджені постановою КМУ № 770, виклавши його у новій редакції.

Таким чином, у відповідному додатку (в редакції постанови КМУ № 1277) розподілено 3.596.170,0391 тис. грн (у тому числі: на об’єкти нового будівництва – 898.911,278 тис. грн (більше на 120.000 тис. грн), на об’єкти реконструкції – 306.285,726 тис. грн (менше на 79.848,719 тис. грн), на об’єкти капітального ремонту – 2.390.973,0351 тис. грн). При цьому, передбачено кошти для Дніпропетровської області у сумі 200.151,281 тис. грн та міста Києва у сумі 40.000 тис. грн, а також зменшено на 200.000 тис. грн обсяг коштів, що передбачалися Сумській області на реконструкцію каналізаційного напірного колектора від КНС № 1А по вул. Соборній до міських очисних споруд (оскільки виконання зазначених робіт заплановане за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію проектів (об’єктів, заходів), спрямованих на ліквідацію наслідків збройної агресії), обсяги коштів за проектами (об’єктами, заходами) Запорізької, Київської, Миколаївської, Одеської, Харківської, Херсонської та Чернігівської областей залишилися без змін.

Разом з тим, у зверненні Агентства відновлення до Комітету не надано обґрунтувань та пояснень щодо проведених оцінки і відбору включених до переліку проектів (об’єктів, заходів).

Довідково: згідно із звітом Казначейства України про надходження і використання коштів фонду ліквідації наслідків збройної агресії за січень-листопад 2023 року використання коштів за відкритою Агентству відновлення новою бюджетною програмою «Будівництво та відновлення об’єктів інфраструктури житлового та громадського призначення, громадських будинків та споруд» (код 3111360) становить лише 17,3% виділеного обсягу (виділено – 3.556.018,76 тис. грн, виконано – 205.524,801 тис. грн.).

Враховуючи, що до завершення поточного бюджетного періоду залишається обмаль часу, варто звернути увагу, що існують ризики щодо спроможності ефективного та у повному обсязі використання виділених коштів для реалізації проектів (об’єктів, заходів) з дотримання вимог законодавства про публічні закупівлі /пояснюється довготривалим проведенням процедур закупівель у системі РrоZorro/.

Загалом у представленні та обговоренні даного питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету Підласа Р.А., Гевко В.Л., заступник Голови Агентства відновлення Кузькін Є.Ю., заступник Міністра фінансів України Єрмоличев Р.В. та т.в.п. Голови Рахункової палати Майснер А.В.

 

Заступник Голови Комітету Гевко В.Л., поінфомувавши про попередній розгляд питання у підкомітеті з питань видатків державного бюджету, вніс на розгляд Комітету таку пропозицію: зважаючи на завершення бюджетного періоду 2023 року і ризики ефективного використання виділених коштів з дотриманням вимог законодавства та беручи до уваги, що невикористані у 2023 році кошти фонду ліквідації є джерелом формування такого фонду у 2024 році відповідно до Закону про державний бюджет на 2024 рік, не погоджувати зміну обсягу коштів, виділених у 2023 році з фонду ліквідації Агентству відновлення відповідно до пункту 1 змін до постанови Кабінету Міністрів № 770, внесених постановою КМУ № 1277.

Заступник Міністра фінансів України Єрмоличев Р.В. висловився за підтримку погодження постанови КМУ № 1277, а т.в.п. Голови Рахункової палати Майснер А.В. відмітив, що експертна позиція Рахункової палати щодо такого питання буде відображена у відповідному аудиторському звіті.

Підсумовуючи розгляд даного питання, Голова Комітету Підласа Р.А. поставила на голосування озвучену заступником Голови Комітету Гевком В.Л. пропозицію: зважаючи на завершення бюджетного періоду 2023 року і ризики ефективного використання виділених коштів з дотриманням вимог законодавства та беручи до уваги, що невикористані у 2023 році кошти фонду ліквідації є джерелом формування такого фонду у 2024 році відповідно до Закону про державний бюджет на 2024 рік, не погоджувати зміну обсягу коштів, виділених у 2023 році з фонду ліквідації Агентству відновлення відповідно до пункту 1 змін до постанови КМУ № 770, внесених постановою КМУ № 1277. За результатами голосування така пропозиція була підтримана усіма присутніми на час голосування на засіданні народними депутатами України – членами Комітету.

УХВАЛИЛИ:

Зважаючи на завершення бюджетного періоду 2023 року і ризики ефективного використання виділених коштів з дотримання вимог законодавства та беручи до уваги, що невикористані у 2023 році кошти фонду ліквідації наслідків збройної агресії є джерелом формування такого фонду у 2024 році відповідно до Закону України «Про Державний бюджет України на 2024 рік», не погоджувати зміну обсягу коштів, виділених у 2023 році з фонду ліквідації наслідків збройної агресії Державному агентству відновлення та розвитку інфраструктури України відповідно до пункту 1 Змін до постанови Кабінету Міністрів України від 25 липня 2023 р. № 770, внесених постановою Кабінету Міністрів України від 05 грудня 2023 р. № 1277 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 25 липня 2023 р. № 770».

Голосували: «за» – 25, «проти» – 0, «утрималися» – 0, «не голосували» – 1 (на час голосування на засіданні були присутні 26 народних депутатів України – членів Комітету).

 

2. СЛУХАЛИ:

Інформацію заступника Міністра розвитку громад, територій та інфраструктури України Козловської Н.В. про погодження змін щодо виділення коштів з фонду ліквідації наслідків збройної агресії Міністерству розвитку громад, територій та інфраструктури України (відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 22.12.2023 № 1354).

Відмітили:

До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету /далі – Комітет/ надійшло звернення Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України /далі – Мінінфраструктури/ від 22.12.2023 № 13228/30/14-23 (копія якого надана народним депутатам України – членам Комітету) про погодження змін щодо виділення коштів з фонду ліквідації наслідків збройної агресії /далі – фонд ліквідації/ відповідно до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 22.12.2023 № 1354 «Про внесення змін до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 3 листопада 2023 р. № 1145» /далі – постанова КМУ № 1354/.

I. Нормативно-правові вимоги щодо створення та використання коштів з фонду ліквідації:

1. Статтею 29 Закону України від 03.11.2022 № 2710-IX «Про Державний бюджет України на 2023 рік» (зі змінами) /далі – Закон/ з метою ліквідації наслідків (у тому числі гуманітарних, соціальних, економічних), спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, передбачено створення у 2023 році у складі спеціального фонду державного бюджету фонду ліквідації, положеннями якої встановлено таке:

- рішення про виділення коштів з фонду ліквідації приймаються Кабінетом Міністрів України за погодженням з Комітетом, як виняток з положень підпункту 1 пункту 22 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України /далі – Кодекс/ (довідково: це положення передбачає в умовах воєнного стану або для здійснення згідно із законом заходів загальної мобілізації не застосовування норм цього Кодексу, зокрема, статті 23 щодо погодження з Комітетом рішень Кабінету Міністрів України щодо змін бюджетних призначень, а також норм закону про державний бюджет в частині погодження з Комітетом);

- рішення про виділення коштів з фонду ліквідації можуть передбачати відкриття у разі потреби нових бюджетних програм, включаючи трансферти місцевим бюджетам;

- у випадках прийняття рішень про виділення коштів з фонду ліквідації за напрямами, передбаченими цією статтею Закону, не застосовуються обмеження, встановлені частиною десятою статті 23 Кодексу (довідково: така норма встановлює вимогу, що зміни розмірів, мети та обмеження в часі бюджетних призначень, крім випадків, передбачених Кодексом, здійснюються лише за наявності у законі про державний бюджет відповідного положення);

- звіт про надходження і використання коштів фонду ліквідації подається Державною казначейською службою України Верховній Раді України, Президенту України, Кабінету Міністрів України, Рахунковій палаті та Міністерству фінансів України щомісяця, не пізніше 25 числа місяця, наступного за звітним;

- кошти фонду ліквідації спрямовуються на:

будівництво (нове будівництво, реконструкцію, реставрацію, капітальний ремонт) громадських будинків та споруд (з урахуванням вимог безпеки щодо захисних споруд цивільного захисту та військових об’єктів (споруд, будинків, позицій, казарм, складів, доріг тощо)), захисних споруд цивільного захисту та військових об’єктів (споруд, будинків, позицій, казарм, складів, доріг тощо);

будівництво об’єктів інфраструктури, зокрема пов’язаних з наданням послуг з водопостачання, водовідведення, виробництва теплової енергії, теплопостачання, електропостачання;

нове будівництво, реконструкцію, капітальний ремонт, розроблення проектної (проектно-кошторисної) документації будівель для забезпечення житлом внутрішньо переміщених осіб та осіб, які втратили його внаслідок воєнних дій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України;

розроблення проектної (проектно-кошторисної) документації для об’єктів, які зруйновані внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України;

будівництво, ремонт та інші інженерно-технічні заходи із захисту об’єктів критичної інфраструктури;

закупівлю шкільних автобусів, спеціального транспорту для закладів охорони здоров’я та комунальних підприємств з благоустрою територій;

компенсацію за знищений/пошкоджений об’єкт житлового призначення (у тому числі будинки дачні та садові);

відновлення пошкоджених об’єктів житлового (у тому числі будинки дачні та садові) та громадського призначення;

нове будівництво об’єктів житлового призначення для осіб, які втратили житло внаслідок воєнних дій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, розроблення та експертизу проектної документації на будівництво таких об’єктів;

будівництво (нове будівництво, реконструкцію, реставрацію, капітальний ремонт, розроблення проектної (проектно-кошторисної) документації, поточний ремонт) закладів охорони здоров’я для забезпечення надання медичної та реабілітаційної допомоги особам, постраждалим внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України;

- у виняткових випадках кошти фонду ліквідації можуть спрямовуватися на забезпечення потреб сектору оборони.

2. Джерелами формування коштів фонду ліквідації /пункт 16 статті 14 Закону/ визначені кошти спеціального фонду державного бюджету в частині надходжень:

кошти, отримані у зв’язку з виконанням Закону України «Про основні засади примусового вилучення в Україні об’єктів права власності Російської Федерації та її резидентів» та Закону України «Про санкції» (далі – примусово вилучені кошти) /пункт 8 статті 11 Закону/;

50 відсотків коштів, що перераховуються Національним банком України відповідно до Закону України «Про Національний банк України» (далі – кошти НБУ) /пункт 9 статті 11 Закону/.

3. Формування та використання коштів фонду ліквідації, який створено у складі спеціального фонду державного бюджету, належить здійснювати з урахуванням таких вимог бюджетного законодавства:

- відповідно до частини третьої статті 13 Кодексу видатки спеціального фонду бюджету здійснюються за рахунок конкретно визначених надходжень спеціального фонду бюджету;

- згідно з положеннями частини восьмої статті 13, частини четвертої статті 23 та частини другої статті 48 Кодексу розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов’язання та провадять витрати за спеціальним фондом бюджету виключно в межах і за рахунок відповідних фактичних надходжень спеціального фонду бюджету;

- відповідно до частини другої статті 57 Кодексу Казначейство України на кінець бюджетного періоду зберігає залишки коштів на рахунках спеціального фонду державного бюджету для покриття відповідних витрат у наступному бюджетному періоді з урахуванням їх цільового призначення.

На підставі вказаних норм Кодексу пунктом 49 постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2002 р. № 228 «Про затвердження Порядку складання, розгляду, затвердження та основні вимоги до виконання кошторисів бюджетних установ» (зі змінами) встановлено:

видатки бюджету та надання кредитів з бюджету спеціального фонду бюджету провадяться виключно в межах і за рахунок відповідних надходжень до цього фонду на підставі кошторисів з урахуванням внесених до них змін;

установи мають право використовувати протягом поточного бюджетного періоду залишки бюджетних коштів, що утворилися на початок року на рахунках спеціального фонду, для здійснення видатків бюджету або надання кредитів з бюджету, передбачених у кошторисах на поточний бюджетний період;

зміни до спеціального фонду кошторису вносяться у разі, коли загальний обсяг фактичних надходжень бюджетних коштів до цього фонду разом з обсягом залишків бюджетних коштів на його рахунках на початок року буде більший, ніж відповідні надходження, враховані у кошторисі на поточний бюджетний період, при цьому в спеціальному фонді кошторису уточнений обсяг видатків бюджету та надання кредитів з бюджету повинен дорівнювати сумі уточненого обсягу надходжень з урахуванням залишків бюджетних коштів на початок року;

у разі внесення змін до спеціального фонду кошторису (бюджетного розпису) зміни до закону про державний бюджет не вносяться.

4. Порядок використання коштів фонду ліквідації наслідків збройної агресії /далі – Порядок № 118/ затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 10.02.2023 р. № 118 (зі змінами) /розміщено за посиланням: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/118-2023-%D0%BF#Text/.

Порядок № 118 визначає механізм, напрями та порядок використання коштів фонду ліквідації, а також встановлює вимоги щодо забезпечення відповідним головним розпорядником бюджетних коштів погодження рішення Кабінету Міністрів України про виділення коштів фонду ліквідації з Комітетом.

II. Інформація щодо формування та використання коштів фонду ліквідації:

1. За даними звітності Казначейства України про виконання державного бюджету за січень-листопад 2023 року надходження для формування фонду ліквідації за джерелами спеціального фонду державного бюджету, визначеними пунктами 8 та 9 статті 11 Закону, фактично становили:

примусово вилучені кошти – 8.925,6 млн грн (плановий обсяг таких надходжень Законом не затверджено);

кошти НБУ – 35.934,2 млн грн (на 434,2 млн грн, або на 1,2%, більше затвердженого річного показника).

Крім того, відповідно до розпорядження Уряду від 13.09.2022 № 815-р «Деякі питання проведення примусового вилучення в Україні об’єктів права власності Російської Федерації та її резидентів» наприкінці 2022 р. до державного бюджету було перераховано 17.000,7 млн грн від коштів, отриманих у зв’язку з виконанням Закону України "Про основні засади примусового вилучення в Україні об’єктів права власності Російської Федерації та її резидентів" (з рахунків банків з російським капіталом, що ліквідуються, – «Промінвестбанку» та «Міжнародного резервного банку» (колишній «Сбербанк»)). При цьому, Урядом у 2022 році не було прийнято рішення щодо використання таких коштів, відтак з урахуванням вимог частини другої статті 57 Кодексу ці кошти обліковуються у Казначействі України, як залишки на рахунках спеціального фонду державного бюджету і можуть використовуватися для покриття відповідних витрат у 2023 році відповідно до їх цільового призначення.

Таким чином, відповідно до звітної інформації за підсумками січня-листопада 2023 року надходження до фонду ліквідації наслідків збройної агресії становлять 61 860,5 млн гривень.

2. Станом на 25 грудня п.р. (на підставі офіційно оприлюдненої інформації) рішеннями Уряду з фонду ліквідації вже передбачено виділити 56 640,5 млн грн, а нерозподілений обсяг коштів фонду ліквідації становить 5 219,97 млн грн до загального фактичного обсягу коштів цього фонду.

III. Щодо положень постанови КМУ № 1354.

Внесені зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 03.11.2023 № 1145 «Деякі питання використання коштів фонду ліквідації наслідків збройної агресії» /далі – постанова КМУ № 1145/, відповідно до яких:

1) збільшений обсяг коштів, виділених згідно постанови КМУ № 1145 з фонду ліквідації Мінінфраструктури для надання компенсації за знищені об’єкти нерухомого майна, на 3 300 000 тис. грн та визначено у обсязі 5 800 000 тис. грн (тобто, збільшено з 2 500 000 тис. грн до 5 800 000 тис. грн);

Довідково: свого часу для надання компенсації за знищені об’єкти нерухомого майна згідно із постановою КМУ № 1145 (без змін відповідно до постанови КМУ № 1354) з фонду ліквідації Мінінфраструктури було виділено 2,5 млрд грн, які за звітністю Казначейства України за січень – листопад 2023 року за бюджетною програмою 3101200 «Надання компенсації за знищені об’єкти нерухомого майна» фактично не проведені;

2) встановлені додаткові джерела спрямування зазначених коштів, а саме: кошти НБУ та залишки коштів фонду ліквідації станом на 1 січня 2023 року (попередньо відповідно до постанови КМУ № 1145 джерелом покриття виділених цією постановою Уряду коштів було встановлено примусово вилучені кошти /пункт 8 статті 11 Закону/).

Слід нагадати, що кошти, виділені з фонду ліквідації для надання компенсації за знищені об’єкти нерухомого майна відповідно до постанови КМУ № 1145, належить використовувати, як це встановлено пунктом 2 постанови КМУ № 1145, відповідно до Порядку надання компенсації за знищені об’єкти нерухомого майна, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2023 № 600 (зі змінами) (далі – Порядок № 600) /розміщено за посиланням: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/600-2023-%D0%BF#Text/, яким, зокрема, визначено таке:

для отримання компенсації заявник подає до Комісії з розгляду питань щодо надання компенсації за знищені об’єкти нерухомого майна /далі – Комісія/ заяву: в електронній формі – засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг /далі – Портал Дія/, зокрема з використанням мобільного додатка Порталу Дія (Дія), або у паперовій формі – через центр надання адміністративних послуг, орган соціального захисту населення або нотаріуса;

для отримання компенсації отримувачу компенсації необхідно провести дії щодо державної реєстрації припинення права власності на знищений об’єкт нерухомого майна;

компенсація надається за зруйновані квартири, інші житлові приміщення в будівлі, а також зруйновані будинки, будинки садибного типу, садового або дачного будинку, при цьому розмір компенсації встановлюється на рівні не нижче вартості спорудження житла відповідної площі, розрахованої за показником опосередкованої вартості у регіонах України відповідно до місцезнаходження такого майна, а також з урахуванням витрат на придбання земельної ділянки, на якій розташоване житло, якщо це не призводить до перевищення його граничної вартості;

розмір компенсації за знищений об’єкт нерухомого майна розраховується Комісією, виходячи із показника вартості 1 кв. метра житла на вторинному ринку в цілому по Україні – 36 422,33 гривні для зруйнованих квартир, інших житлових приміщень в будівлі (а для будинку, будинку садибного типу, садового або дачного будинку /далі – індивідуальний житловий будинок/ – 22 197,14 гривні за 1 кв. метр) із врахуванням регіонального коефіцієнта (враховує відмінність ціни за 1 кв. метр залежно від розташування знищеного об’єкта нерухомого майна (квартири), індивідуального житлового будинку), коефіцієнта кількості кімнат у квартирі (враховує відмінність ціни за 1 кв. метр залежно від кількості кімнат знищеного об’єкта нерухомого майна (квартири)), коефіцієнта забудови (який враховує відмінність ціни за 1 кв. метр залежно від року забудови знищеного об’єкта нерухомого майна (квартири)) та площі знищеного об’єкта нерухомого майна у кв. метрах;

Комісія повідомляє заявнику про прийняття рішення щодо надання/відмови, зупинення розгляду заяви невідкладно, але не пізніше наступного робочого дня з дня прийняття відповідного рішення: в електронній формі – засобами Порталу Дія, зокрема з використанням мобільного додатка Порталу Дія (Дія); у паперовій формі – на поштову адресу або в інший спосіб, зазначений заявником у заяві;

для виплати отримувачам компенсації Мінінфраструктури відкриває в Казначействі небюджетний рахунок і компенсації здійснюються в межах наявного обсягу грошових коштів на небюджетному рахунку до його закриття;

черговість проведення виплат компенсації формується автоматично програмними засобами Реєстру пошкодженого та знищеного майна /далі – РПЗМ/ з урахуванням пріоритетного права на отримання компенсації, яке мають: учасники бойових дій, особи з інвалідністю внаслідок війни, сім’ї загиблих (померлих) ветеранів війни, сім’ї загиблих (померлих) Захисників і Захисниць України, особи, призвані на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, багатодітні сім’ї, особи з інвалідністю I та II груп;

компенсація за знищений індивідуальний житловий будинок надається її отримувачам через АТ «Ощадбанк» і має цільове призначення та надається для придбання будівельної продукції з метою виконання будівельних робіт самостійно отримувачем компенсації або шляхом замовлення виконання відповідних послуг та робіт; при цьому для забезпечення виконання робіт, надання послуг та/або продажу товарів суб’єкти господарювання, що виконують роботи та надають послуги з продажу за переліком груп товарів будівельної продукції, що можуть бути придбані отримувачем за кошти компенсації, подають заяву про приєднання до переліку суб’єктів господарювання в електронній формі засобами Порталу Дія, при цьому, у разі отримання інформації, зокрема від правоохоронних органів, про порушення суб’єктом господарювання умов, визначених цим Порядком, Мінцифри блокує участь у наданні публічної електронної послуги таких суб’єктів господарювання;

виконавцем програми для надання компенсації шляхом фінансування придбання квартири, іншого житлового приміщення, будинку садибного типу, садового або дачного будинку (у тому числі фінансування придбання такого приміщення/будинку, що буде споруджене/споруджений в майбутньому, або інвестування/фінансування їх будівництва) з використанням житлового сертифіката є АТ «Укрпошта»;

Мінінфраструктури щомісяця перераховує кошти АТ «Укрпошта» на відкритий ним рахунок в АТ «Ощадбанк», призначений виключно для фінансування придбання житла з використанням житлового сертифіката;

після вибору житла, яке отримувач компенсації має намір придбати з використанням житлового сертифіката, отримувач компенсації подає до АТ «Укрпошта» звернення про фінансування придбання житла у розмірі, визначеному в житловому сертифікаті, за вибором: через нотаріуса, центр надання адміністративних послуг, органи соціального захисту населення, засобами Порталу Дія, зокрема з використанням мобільного додатка Порталу Дія (Дія);

під час визначення вартості житла, яке придбавається з використанням житлового сертифіката, не враховуються витрати, пов’язані із сплатою встановлених законодавством податків та обов’язкових платежів; при цьому, у разі коли вартість житла, фінансування придбання (інвестування/фінансування будівництва) якого здійснюється з використанням житлового сертифіката, є нижчою за грошову суму, зазначену у житловому сертифікаті, відомості щодо цієї різниці вносяться нотаріусом до РПЗМ, а сплата отримувачу компенсації суми недоотриманої компенсації здійснюється у порядку, визначеному законом, за рахунок грошових коштів, отриманих від Російської Федерації щодо відшкодування збитків за знищення об’єкта нерухомого майна, заподіяних внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації проти України;

у разі коли вартість житла, фінансування придбання (інвестування/фінансування будівництва) якого здійснюється з використанням житлового сертифіката, є вищою за грошову суму, зазначену в житловому сертифікаті, оплата різниці, що перевищує розмір грошової суми, зазначеної у житловому сертифікаті, здійснюється отримувачем компенсації самостійно за власний рахунок та/або за рахунок залучення кредитних коштів /така норма включена до Порядку № 600 згідно із постановою Кабінету Міністрів України від 22.12.2023 № 1357 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 2 серпня 2022 р. № 856 і від 30 травня 2023 р. № 600», але згідно з пунктом 2 цієї постанови Уряду вона набере чинності після внесення змін до статті 8 Закону України «Про компенсацію за пошкодження та знищення окремих категорій об’єктів нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, та Державний реєстр майна, пошкодженого та знищеного внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України»/;

у випадку, якщо розмір компенсації, який спрямовується на придбання житла, перевищує вартість житла, яке придбавається з використанням житлового сертифіката, різниця вартості не виплачується;

пошук житла, узгодження вартості житла з власником або замовником будівництва, проведення оцінки нерухомого майна незалежним суб’єктом оціночної діяльності, оплата за вчинення нотаріальних дій, адміністративний збір за проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, а також умови такого придбання житла, зокрема щодо часткового або повного фінансування придбання житла з використанням житлового сертифіката здійснюються отримувачем компенсації самостійно;

підтвердження можливості фінансового забезпечення придбання житла з використанням житлового сертифіката є дійсним протягом 30 календарних днів з дня прийняття рішення про надання отримувачу компенсації такого підтвердження і на цей час грошові кошти в розмірі компенсації, що визначені у відповідному житловому сертифікаті, резервуються. Після спливу строку, у разі, коли отримувач компенсації не здійснив подальших дій, відповідно до вимог цього Порядку вважається, що звернення про фінансове забезпечення придбання житла відкликано;

у договорі про придбання житла зазначаються умови щодо: накладення заборони відчуження нерухомого майна, що придбавається з використанням житлового сертифіката, строком на п’ять років; перерахування коштів компенсації на рахунок продавця об’єкта нерухомого майна виконавцем програми протягом п’яти днів (робочих) з дня внесення даних про договір нотаріусом до РПЗМ.

ІV. У зверненні Мінінфраструктури, що надійшло до Комітету, зазначається, що на сьогодні власниками зруйнованого житла подано 7,6 тис. заяв щодо отримання компенсації за знищене житло, з яких опрацьовано відповідними комісіями 3 тис. заяв та сформовано 1 566 житлових сертифікатів на загальну суму 2,9 млрд грн, а згідно з постановою КМУ № 1145 на вказану мету з фонду ліквідації виділено 2,5 млрд грн, у зв’язку з чим є нагальна необхідність виділення коштів для продовження реалізації програми надання компенсації за знищені об’єкти нерухомого майна.

Загалом у представленні та обговоренні даного питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету Підласа Р.А., Фролов П.В., Гончаренко О.О., Гевко В.Л., заступник Міністра розвитку громад, територій та інфраструктури України Козловська Н.В., заступник Міністра фінансів України Єрмоличев Р.В., т.в.п. Голови Рахункової палати Майснер А.В.

Заступник Міністра фінансів України Єрмоличев Р.В. і т.в.п. Голови Рахункової палати Майснер А.В. не висловили заперечень щодо постанови КМУ № 1354.

Заступник Голови Комітету Гевко В.Л. поінформував, що за результатами опрацювання зазначеного питання у підкомітеті з питань видатків державного бюджету пропонується рекомендувати Комітету підтримати таке рішення: керуючись вимогами частини другої статті 29 Закону, погодити відповідно до пункту 1 постанови КМУ № 1145 (із змінами, внесеними постановою КМУ № 1354) виділення з фонду ліквідації наслідків збройної агресії Мінінфраструктури 5,8 млрд грн на безповоротній основі для надання компенсації за знищені об’єкти нерухомого майна (з дотриманням вимог Кодексу щодо проведення видатків за спеціальним фондом бюджету).

Підсумовуючи розгляд даного питання, Голова Комітету Підласа Р.А. поставила на голосування озвучену заступником Голови Комітету Гевком В.Л. пропозицію щодо рішення Комітету. За результатами голосування така пропозиція була підтримана усіма присутніми на час голосування на засіданні народними депутатами України – членами Комітету.

УХВАЛИЛИ:

Керуючись вимогами частини другої статті 29 Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік», погодити відповідно до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 03.11.2023 № 1145 (із змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 22.12.2023 № 1354), виділення на безповоротній основі коштів з фонду ліквідації наслідків збройної агресії (що обліковуються за спеціальним фондом державного бюджету за бюджетною програмою Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури (загальнодержавні видатки та кредитування) «Фонд ліквідації наслідків збройної агресії» (код 3121430)) за рахунок джерел, визначених пунктами 8 і 9 статті 11 Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік», та залишків коштів фонду ліквідації наслідків збройної агресії станом на 1 січня 2023 р. Міністерству розвитку громад, територій та інфраструктури України, водночас для надання компенсації за знищені об’єкти нерухомого майна у сумі 5 800 000 тис. грн (видатки розвитку) /збільшивши обсяг таких видатків на 3 300 000 тис. грн/ /з дотриманням вимог щодо проведення видатків за спеціальним фондом державного бюджету, встановлених частинами третьою та восьмою статті 13, частиною четвертою статті 23, частиною другою статті 48 Бюджетного кодексу України/.

Голосували: «за» – 25, «проти» – 0, «утрималися» – 0, «не голосували» – 0 (на час голосування на засіданні були присутні 25 народних депутатів України – членів Комітету).

3. СЛУХАЛИ:

Інформацію заступника Міністра розвитку громад, територій та інфраструктури України Козловської Н.В. про погодження змін щодо виділення коштів з фонду ліквідації наслідків збройної агресії Міністерству розвитку громад, територій та інфраструктури України (згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 22 грудня 2023 № 1178-р).

Відмітили:

До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету /далі – Комітет/ надійшли звернення Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України /далі Мінінфраструктури/ від 22.12.2023 № 13228/30/14-23 та від 25.12.2023 № 13235/31/14-23 (копії яких надані народним депутатам України – членам Комітету) з приводу погодження зміни обсягу коштів, виділених з фонду ліквідації наслідків збройної агресії відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 22.12.2023 № 1178-р «Про внесення змін до розпорядження Кабінету Міністрів України від 16 червня 2023 р. № 534» /далі – розпорядження КМУ № 1178-р/.

I. Нормативно-правові вимоги щодо створення та використання коштів з фонду ліквідації:

1. Відповідно до статті 29 Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік» (із змінами, внесеними Законом України від 24.02.2023 № 2953-IX) /далі – Закон/ з метою ліквідації наслідків (у тому числі гуманітарних, соціальних, економічних), спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, у складі спеціального фонду державного бюджету створено фонд ліквідації наслідків збройної агресії /далі – фонд ліквідації/, кошти якого передбачено спрямовувати на:

1) будівництво (нове будівництво, реконструкцію, реставрацію, капітальний ремонт) громадських будинків та споруд (з урахуванням вимог безпеки щодо захисних споруд цивільного захисту та військових об’єктів (споруд, будинків, позицій, казарм, складів, доріг тощо)), захисних споруд цивільного захисту та військових об’єктів (споруд, будинків, позицій, казарм, складів, доріг тощо);

2) будівництво об’єктів інфраструктури, зокрема пов’язаних з наданням послуг з водопостачання, водовідведення, виробництва теплової енергії, теплопостачання, електропостачання;

3) нове будівництво, реконструкцію, капітальний ремонт, розроблення проектної (проектно-кошторисної) документації будівель для забезпечення житлом внутрішньо переміщених осіб та осіб, які втратили його внаслідок воєнних дій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України;

4) розроблення проектної (проектно-кошторисної) документації для об’єктів, які зруйновані внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України;

5) будівництво, ремонт та інші інженерно-технічні заходи із захисту об’єктів критичної інфраструктури;

6) закупівлю шкільних автобусів, спеціального транспорту для закладів охорони здоров’я та комунальних підприємств з благоустрою територій;

7) компенсацію за знищений/пошкоджений об’єкт житлового призначення (у тому числі будинки дачні та садові);

8) відновлення пошкоджених об’єктів житлового (у тому числі будинки дачні та садові) та громадського призначення;

9) нове будівництво об’єктів житлового призначення для осіб, які втратили житло внаслідок воєнних дій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, розроблення та експертизу проектної документації на будівництво таких об’єктів;

10) будівництво (нове будівництво, реконструкцію, реставрацію, капітальний ремонт, розроблення проектної (проектно-кошторисної) документації, поточний ремонт) закладів охорони здоров’я для забезпечення надання медичної та реабілітаційної допомоги особам, постраждалим внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України.

У виняткових випадках кошти фонду ліквідації можуть спрямовуватися на забезпечення потреб сектору оборони.

2. Згідно з цією статтею Закону рішення про виділення коштів з фонду ліквідації приймаються Кабінетом Міністрів України (з відкриттям у разі потреби нових бюджетних програм, включаючи трансферти місцевим бюджетам) за погодженням з Комітетом (як виняток з положень підпункту 1 пункту 22 розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України /далі – Кодекс/).

3. Постановою Кабінету Міністрів України від 10.02.2023 № 118 (із змінами) затверджено Порядок використання коштів фонду ліквідації /далі – Порядок № 118/, згідно з яким визначені механізм, напрями, порядок та умови використання коштів фонду ліквідації, а також встановлені вимоги щодо підготовки проекту відповідного акта Кабінету Міністрів України, включаючи положення про забезпечення відповідним головним розпорядником бюджетних коштів погодження прийнятого рішення про виділення коштів фонду ліквідації з Комітетом.

На виконання вимог абзацу другого пункту 9 Порядку № 118 постановою Кабінету Міністрів України від 25.04.2023 № 412 утворено Міжвідомчу робочу групу з розгляду узагальнених пропозицій заявників та підготовки пропозицій Кабінету Міністрів України щодо виділення коштів фонду ліквідації і затверджено відповідне положення про діяльність цієї робочої групи.

4. Згідно із Законом джерелами формування коштів фонду ліквідації /пункт 16 статті 14 Закону/ визначені такі надходження спеціального фонду державного бюджету:

кошти, отримані у зв’язку з виконанням Закону України «Про основні засади примусового вилучення в Україні об’єктів права власності Російської Федерації та її резидентів» і Закону України «Про санкції» /пункт 8 статті 11 Закону/, плановий обсяг яких у Законі не визначений;

50 відсотків коштів, що перераховуються Національним банком України відповідно до Закону України «Про Національний банк України» /пункт 9 статті 11 Закону/, плановий обсяг яких визначений у сумі 35.500.000 тис. гривень.

5. На 2023 рік бюджетні призначення за спеціальним фондом державного бюджету встановлені Мінінфраструктури, як головному розпоряднику коштів державного бюджету, за загальнодержавними видатками та кредитуванням за бюджетною програмою «Фонд ліквідації наслідків збройної агресії» (код 3121430) в обсязі 35.500.000 тис. гривень.

6. Варто звернути увагу, що використання коштів фонду ліквідації, який створено у складі спеціального фонду державного бюджету, належить здійснювати з урахуванням таких вимог бюджетного законодавства:

- відповідно до частини третьої статті 13 Кодексу видатки спеціального фонду бюджету здійснюються за рахунок конкретно визначених надходжень спеціального фонду бюджету;

- згідно з положеннями частини восьмої статті 13, частини четвертої статті 23 та частини другої статті 48 Кодексу розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов’язання та провадять витрати за спеціальним фондом бюджету виключно в межах і за рахунок відповідних фактичних надходжень спеціального фонду бюджету;

- відповідно до частини другої статті 57 Кодексу Казначейство України на кінець бюджетного періоду зберігає залишки коштів на рахунках спеціального фонду державного бюджету для покриття відповідних витрат у наступному бюджетному періоді з урахуванням їх цільового призначення.

7. За даними звітності Казначейства України про виконання державного бюджету за січень-листопад 2023 року надходження для формування фонду ліквідації фактично становили:

кошти, що перераховуються Національним банком України відповідно до Закону України «Про Національний банк України», – 35.934.181,4 тис. грн (на 434.181,4 тис. грн, або на 1,2%, більше затвердженого показника);

кошти, отримані у зв’язку з виконанням Закону України «Про основні засади примусового вилучення в Україні об’єктів права власності Російської Федерації та її резидентів», – 8.811.502,1 тис. гривень (плановий обсяг таких надходжень не визначений);

кошти, отримані у зв’язку з виконанням Закону України «Про санкції», – 114.110,9 тис. гривень (плановий обсяг таких надходжень не визначений).

Крім того, у грудні 2022 року до спеціального фонду державного бюджету надійшли кошти, отримані у зв’язку з виконанням Закону України "Про основні засади примусового вилучення в Україні об’єктів права власності Російської Федерації та її резидентів", у сумі 17.000.670,6 тис. грн (такі надходження у 2022 році були визначені джерелом формування фонду ліквідації). Проте рішення Уряду щодо використання цих коштів у 2022 році не було прийняте, тому згідно з частиною другою статті 57 Кодексу такі кошти збережені на рахунку спеціального фонду державного бюджету і можуть використовуватися у 2023 році для покриття відповідних витрат з урахуванням їх цільового призначення.

Таким чином, відповідно до звітної інформації за підсумками січня-листопада 2023 року надходження фонду ліквідації становили 61.860.465 тис. гривень.

Станом на 25 грудня п.р. (на підставі офіційно оприлюдненої інформації) за рішеннями Уряду з фонду ліквідації вже передбачено виділити 54.640.494,52 тис. грн, нерозподілений обсяг коштів фонду ліквідації становить 5.219.970,55 тис. грн до фактичного обсягу коштів цього фонду.

ІІ. Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 16.06.2023 № 534-р «Про виділення коштів з фонду ліквідації наслідків збройної агресії» (із змінами, внесеними розпорядженнями Кабінету Міністрів України від 09.08.2023 № 688-р, від 08.09.2023 № 799-р та постановою Кабінету Міністрів України від 27.10.2023 № 1114), Мінінфраструктури виділено з фонду ліквідації за рахунок джерел, визначених пунктами 8 і 9 статті 11 Закону, на безповоротній основі 10.593.189,128 тис. грн (видатки розвитку) для надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію проектів (об’єктів, заходів), спрямованих на ліквідацію наслідків збройної агресії (далі – субвенція).

Розпорядженням КМУ № 1178-р зменшено обсяг коштів, що були виділені Мінінфраструктури з фонду ліквідації для надання субвенції, на 1.308.696,743 тис. грн, і відповідно визначено обсяг субвенції у сумі 9.284.492,385 тис. грн.

Довідково: згідно із звітністю Казначейства України за січень – листопад 2023 року за бюджетною програмою 3121450 «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію проектів (об’єктів, заходів), спрямованих на ліквідацію наслідків збройної агресії» перераховано з державного бюджету місцевим бюджетам кошти у повному обсязі (10.593.189,1 тис. грн), проте з місцевих бюджетів видатки фактично проведені у сумі 1.414.928,5 тис. грн, або 13,4%.

Поряд з тим, розпорядженням КМУ № 1178-р внесені зміни до розподілу субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію проектів (об’єктів, заходів), спрямованих на ліквідацію наслідків збройної агресії, що затверджений у додатку до розпорядження Кабінету Міністрів України від 16.06.2023 № 534-р (зі змінами), згідно з якими здійснено уточнення найменувань і строків реалізації проектів (об’єктів, заходів) та обсягів коштів для:

Київської області – з 2.748.838,73 тис. грн до 1.440.838,677 тис. грн (зменшено на 1.308.000,053 тис. грн);

Львівської області – з 5.800 тис. грн до 5.219,31 тис. грн (зменшено на 580,69 тис. грн);

Чернігівської області – з 301.132,732 тис. грн до 301.016,732 тис. грн (зменшено на 116 тис. грн);

у Запорізькій, Миколаївській, Харківській та Херсонській областях проведений перерозподіл обсягів коштів між об’єктами в межах їх загального обсягу у відповідній області та уточнення назв проектів (об’єктів, заходів).

У зверненні Мінінфраструктури зазначено, що такі зміни відбулися за пропозиціями заявників (Запорізької, Київської, Львівської, Миколаївської, Харківської, Херсонської та Чернігівської обласних військових адміністрацій), однак не надано обґрунтувань та пояснень щодо проведених оцінки і відбору проектів (об’єктів, заходів) та спроможності місцевих бюджетів забезпечити використання виділених коштів до завершення поточного бюджетного періоду.

Загалом у представленні та обговоренні даного питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету Підласа Р.А., Пасічний О.С., Фролов П.В, Гевко В.Л., заступник Міністра розвитку громад, територій та інфраструктури України Козловська Н.В., заступник Міністра фінансів Єрмоличев Р.В. та т.в.п. Голови Рахункової палати Майснер А.В.

Заступник Міністра фінансів України Єрмоличев Р.В. і т. в. п. Голови Рахункової палати Майснер А.В. не висловили заперечень з приводу внесених розпорядженням КМУ № 1178-р змін щодо обсягу виділених з фонду ліквідації коштів.

Заступник Голови Комітету Гевко В.Л., поінформувавши про попередній розгляд даного питання у підкомітеті, запропонував прийняти таке рішення Комітету: керуючись вимогами частини другої статті 29 Закону, погодити зміну обсягу коштів, виділених з фонду ліквідації Мінінфраструктури, відповідно до пункту 1 Змін до розпорядження КМУ № 534-р, внесених розпорядженням КМУ № 1178-р, з урахуванням вимог Кодексу щодо проведення видатків за спеціальним фондом бюджету.

Підсумовуючи розгляд даного питання, Голова Комітету Підласа Р.А. поставила на голосування озвучену заступником Голови Комітету Гевком В.Л. пропозицію щодо рішення Комітету. За результатами голосування така пропозиція була підтримана усіма присутніми на час голосування на засіданні народними депутатами України – членами Комітету.

УХВАЛИЛИ:

Керуючись вимогами частини другої статті 29 Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік», погодити зміну обсягу коштів, виділених з фонду ліквідації наслідків збройної агресії Міністерству розвитку громад, територій та інфраструктури України, відповідно до пункту 1 Змін до розпорядження Кабінету Міністрів України від 16 червня 2023 р. № 534-р, що внесені розпорядженням Кабінету Міністрів України від 22 грудня 2023 р. № 1178-р «Про внесення змін до розпорядження Кабінету Міністрів України від 16 червня 2023 р. № 534» /з дотриманням вимог щодо проведення видатків за спеціальним фондом державного бюджету, встановлених частинами третьою і восьмою статті 13, частиною четвертою статті 23, частиною другою статті 48, частиною другою статті 57 Бюджетного кодексу України/.

Голосували: «за» – 24, «проти» – 0, «утрималися» – 0, «не голосували» – 0 (на час голосування на засіданні були присутні 24 народні депутати України – члени Комітету).

Голова Комітету                                                        Роксолана ПІДЛАСА

Секретар Комітету                                                     Володимир ЦАБАЛЬ
Повернутись до списку публікацій

Версія для друку