Комітет Верховної Ради України з питань бюджету

 

Протокол засідання №182 від 19 лютого 2024 року

17  год. 30 хв.  м. Київ, вул. Банкова, 6-8, кімн. 510

(у режимі відеоконференції)

 

Головує: заступник Голови Комітету Гевко В.Л.

Присутні:

Члени Комітету: Підласа Р.А.,* Крулько І.І., Лопушанський А.Я., Цабаль В.В., Бакунець П.А., Батенко Т.І., Герман Д.В., Гнатенко В.С., Драбовський А.Г., Забуранна Л.В., Задорожній М.М., Заремський М.В., Каптєлов Р.В., Качний О.С., Кузбит Ю.М., Кунаєв А.Ю., Лаба М.М., Лунченко В.В., Люшняк М.В., Молоток І.Ф., Пасічний О.С., Поляк В.М., Пуртова А.А., Саламаха О.І., Северин С.С., Тістик Р.Я., Фролов П.В., Шпак Л.О.

Всього присутніх – 29 народних депутатів України.

Відсутні:

Члени Комітету: Копанчук О.Є., Борт В.П., Гончаренко О.О., Дунаєв С.В., Кіссе А.І., Пузійчук А.В., Урбанський А.І.

Присутні:

Від секретаріату Комітету: Ватульов А.В., Джинджириста Л.Я., Книшенко І.Ф., Фещук С.Л., Андросюк Н.В., Бондар Ю.М., Бурякова Т.С., Войтенко Є.А., Івашко Т.Ю., Корольковська М.М., Кочубей О.П., Луценко Н.В., Новацька О.В., Пінчукова А.В., Пунда О.Б., Симончук К.В., Шевченко Н.В., Климчук Д.І., Клочкова Т.В., Рощенко С.В., Сторожук О.В.

__________________________

*У зв’язку з необхідністю бути присутньою онлайн на Погоджувальній раді депутатських фракцій (депутатських груп) щодо проекту порядку денного сесії Голова Комітету Підласа Р.А. доручила заступнику Голови Комітету Гевку В.Л. головувати на засіданні Комітету.

 

Запрошені:

Єрмоличев Р.В. – заступник Міністра фінансів України;

Смачило І.В. – в.о. Голови Фонду державного майна України;

Піщанська О.С. – Голова Рахункової палати.

Відкриваючи засідання, Голова Комітету Підласа Р.А. поінформувала народних депутатів України – членів Комітету, що:

на її звернення більше половини членів Комітету надали згоду на проведення 19 лютого п.р. засідання Комітету у режимі відеоконференції;

у зв’язку з необхідністю бути присутньою онлайн на Погоджувальній раді депутатських фракцій (депутатських груп) щодо проекту порядку денного сесії доручено заступнику Голови Комітету Гевку В.Л. головувати на цьому засіданні Комітету.

З 17 год. 35 хв. головує на засіданні Комітету
 заступник Голови Комітету Гевко В.Л.

Після реєстрації присутності членів Комітету в умовах віддаленого приєднання до участі у цьому засіданні і затвердження порядку денного, члени Комітету перейшли до розгляду питань порядку денного.

ПОРЯДОК ДЕННИЙ:

1. Про підготовку до другого читання проекту Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України у зв’язку з прийняттям Закону України «Про особливості припинення державних підприємств за рішенням Фонду державного майна України» (реєстр. № 9387) /додатковий розгляд/.

2. Щодо проведення засідань Комітету з питань бюджету у період одинадцятої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання.

1. Слухали:

Інформацію голови підкомітету з питань бюджетної політики та удосконалення положень Бюджетного кодексу України Комітету з питань бюджету Кузбита Ю.М. про підготовку до другого читання проекту Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України у зв’язку з прийняттям Закону України "Про особливості припинення державних підприємств за рішенням Фонду державного майна України" за реєстр. № 9387 /додатковий розгляд/.

Відмітили:

Комітет Верховної Ради України з питань бюджету /далі – Комітет/ за підсумками розгляду на своєму засіданні 31 липня 2023 року (протокол № 162) питання про підготовку до другого читання проекту Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України у зв’язку з прийняттям Закону України "Про особливості припинення державних підприємств за рішенням Фонду державного майна України" за реєстр. № 9387 /далі – законопроект № 9387/ ухвалив рішення: рекомендувати Верховній Раді України законопроект № 9387 прийняти у другому читанні і в цілому як закон в остаточній редакції, викладеній Комітетом у порівняльній таблиці до законопроекту № 9387, з необхідними редакційними і техніко-юридичними правками. При цьому з 125 пропозицій у порівняльній таблиці до законопроекту № 9387 Комітетом запропоновано врахувати 26 пропозицій (з них 1 – редакційно) і відхилити 99 пропозицій. Відтак Комітет направив на розгляд Верховної Ради України відповідний висновок /лист від 31.07.2023 № 04-13/3-2023/165810 (1275939), копію якого надано народним депутатам України – членам Комітету/ і порівняльну таблицю до законопроекту № 9387 /від 31.07.2023 № 04-13/3-2023/165856 (1275505)/.

Комітет на своєму засіданні 20 грудня 2023 року (протокол № 177) додатково розглянув питання про підготовку до другого читання законопроекту № 9387 та за підсумками такого розгляду ухвалив рішення: рекомендувати Верховній Раді України законопроект № 9387 прийняти у другому читанні і в цілому як закон в остаточній редакції, викладеній Комітетом в уточненій порівняльній таблиці до законопроекту № 9387, з необхідними редакційними і техніко-юридичними правками. При цьому з 126 пропозицій в уточненій порівняльній таблиці до законопроекту № 9387 Комітетом запропоновано врахувати 27 пропозицій (з них 1 – редакційно) і відхилити 99 пропозицій. Відтак Комітет направив на розгляд Верховної Ради України відповідний висновок /лист від 20.12.2023 № 04-13/3-2023/279865 (1414910), копію якого надано народним депутатам України – членам Комітету/ і порівняльну таблицю до законопроекту № 9387 /від 20.12.2023 № 04-13/3-2023/279948 (1413831), копію якої надано народним депутатам України – членам Комітету/.

Після зазначених розглядів Комітетом даного питання народний депутат України Задорожній М.М. звернувся до Комітету /лист від 16.02.2024 № 363д9/5-2024/35867 (1470683) надано народним депутатам України – членам Комітету та додається/ з проханням врахувати додаткову пропозицію до законопроекту № 9387. Зокрема, пропонується законопроект № 9387 доповнити новим положенням про внесення змін до пункту 22-8 розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України, замінивши слова "та субвенцій з інших бюджетів" словами "субвенцій з інших бюджетів, надходжень в рамках програм допомоги і грантів Європейського Союзу, урядів іноземних держав, міжнародних організацій, донорських установ", а також внести необхідні лінгвістичні і техніко-юридичні правки до законопроекту № 9387 для приведення до вимог законодавчої техніки, зокрема: назву після слів "Бюджетного кодексу України" доповнити словами "та деяких інших законів України", у назві розділу ІІ слова "та перехідні" виключити, в абзаці третьому пункту 3 розділу II слова "актів" і "цього Закону" замінити відповідно словами "нормативно-правових актів" і "положень цього Закону".

Необхідність врахування такої додаткової пропозиції пояснюється тим, що:

пунктом 22-8 розділу VI Бюджетного кодексу України (включеним згідно із Законом України від 08.11.2023 № 3428-ІХ "Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо забезпечення підтримки обороноздатності держави та розвитку оборонно-промислового комплексу України") на період дії воєнного стану визначено напрями використання вільних залишків коштів місцевих бюджетів та залишків коштів спеціального фонду місцевих бюджетів (крім власних надходжень бюджетних установ та субвенцій з інших бюджетів);

водночас, статтею 46 Закону України від 09.11.2023 № 3460-ІХ "Про Державний бюджет України на 2024 рік" передбачено подібну норму на період 2024 року, але на відміну від пункту 22-8 розділу VI Бюджетного кодексу України у ній відповідні обмеження щодо використання залишків коштів спеціального фонду місцевих бюджетів, крім власних надходжень бюджетних установ та субвенцій з інших бюджетів, не поширюються додатково ще на надходження в рамках програм допомоги і грантів Європейського Союзу, урядів іноземних держав, міжнародних організацій, донорських установ;

така розбіжність між зазначеними законодавчими нормами призводить до неоднакового тлумачення та юридичної невизначеності при їх застосуванні у 2024 році в частині використання залишків коштів місцевих бюджетів від відповідних надходжень в рамках програм допомоги і грантів, що утворилися на кінець 2023 року, тому таке питання потребує термінового врегулювання.

Згідно з вимогами частини першої статті 116 Регламенту Верховної Ради України така додаткова пропозиція не може бути включена до порівняльної таблиці до законопроекту № 9387, оскільки надійшла після встановленого кінцевого терміну подання пропозицій /тобто після 20.07.2023/. При цьому така додаткова пропозиція безпосередньо не стосується предмету правового регулювання законопроекту № 9387, а відповідно до частини першої статті 116 Регламенту Верховної Ради України пропозиції і поправки до законопроекту, який готується до другого читання, можуть вноситися лише до того тексту законопроекту, який прийнятий Верховною Радою України за основу.

Разом з тим, згідно з пунктом 4 частини першої статті 15 Закону України "Про комітети Верховної Ради України" комітет Верховної Ради України при здійсненні законопроектної функції має право вносити пропозиції і поправки під час розгляду на своєму засіданні проекту закону чи іншого акта Верховної Ради України. Водночас згідно з частиною п'ятою статті 44 цього Закону прийняті комітетом Верховної Ради України акти можуть бути переглянуті, якщо за це проголосує більшість від затвердженого Верховною Радою України складу членів комітету.

У разі підтримки на засіданні Комітету такої додаткової пропозиції її потрібно включити до уточненої порівняльної таблиці до законопроекту № 9387 за авторством народних депутатів України – членів Комітету, які підтримають зазначену пропозицію, при цьому її доцільно розмістити останньою, тобто за № 127 (щоб не змінювати нумерацію інших пропозицій).

Крім того, народним депутатом України Задорожнім М.М. запропоновано переглянути висновки Комітету в уточненій порівняльній таблиці до законопроекту № 9387 щодо деяких врахованих однотипних пропозицій, відхиливши їх без зміни остаточної редакції законопроекту № 9387, щоб уникнути неузгодженостей, якщо при розгляді Верховною Радою України законопроекту № 9387 у другому читанні під час голосування щодо підтвердження врахованих пропозицій буде відхилено одну або декілька з врахованих однотипних пропозицій.

Загалом в представленні та обговоренні даного питання брали участь народні депутати України – члени Комітету Гевко В.Л., Кузбит Ю.М., заступник Міністра фінансів України Єрмоличев Р.В., в.о. Голови Фонду державного майна України Смачило І.В. і Голова Рахункової палати Піщанська О.С.

Передусім головуючий на засіданні Комітету, заступник Голови Комітету Гевко В.Л. звернув увагу, що, керуючись частиною п'ятою статті 44 Закону України «Про комітети Верховної Ради України», Комітет може додатково розглянути питання про підготовку до ІІ читання законопроекту № 9387 у зв'язку з підтримкою порядку денного засідання Комітету (до якого включено дане питання) більшістю народних депутатів України – членів Комітету /«за» проголосували 27 народних депутатів України – членів Комітету/.

Затим голова підкомітету з питань бюджетної політики та удосконалення положень Бюджетного кодексу України Комітету /далі – підкомітет/ Кузбит Ю.М. коротко представив зміст поданої народним депутатом України Задорожнім М.М. додаткової пропозиції до законопроекту № 9387, зазначив про розгляд даного питання у підкомітеті за участю представників Міністерства фінансів України, Фонду державного майна України і Рахункової палати та запропонував за підсумками такого розгляду прийняти рішення Комітету згідно з пропозиціями (які надано народним депутатам України – членам Комітету та додаються).

Заступник Міністра фінансів України Єрмоличев Р.В., в.о. Голови Фонду державного майна України Смачило І.В. і Голова Рахункової палати Піщанська О.С. повідомили, що не мають заперечень з даного питання.

Головуючий на засіданні Комітету, заступник Голови Комітету Гевко В.Л. поставив на голосування озвучені головою підкомітету Кузбитом Ю.М. пропозиції у такій послідовності:

спочатку – керуючись пунктом 4 частини першої статті 15 Закону "Про комітети Верховної Ради України", включити ініційовану народним депутатом України Задорожнім М.М. додаткову пропозицію до уточненої порівняльної таблиці до законопроекту № 9387 за авторством народних депутатів України – членів Комітету, які підтримають зазначену пропозицію, розмістивши її останньою, тобто за № 127 (щоб не змінювати нумерацію інших пропозицій), та врахувати зазначену пропозицію. За результатами голосування відповідне рішення прийнято (проголосували: «за» – 28, «проти» – 0, «утрималися» – 0, «не голосували» – 0 /на час голосування на засіданні були присутні 28 народних депутатів України – членів Комітету/). При цьому таку пропозицію підтримали народні депутати України – члени Комітету: Підласа Р.А., Гевко В.Л., Лопушанський А.Я., Цабаль В.В., Бакунець П.А., Батенко Т.І., Герман Д.В., Гнатенко В.С., Драбовський А.Г., Забуранна Л.В., Задорожній М.М., Заремський М.В., Каптєлов Р.В., Качний О.С., Кузбит Ю.М., Кунаєв А.Ю., Лаба М.М., Лунченко В.В., Люшняк М.В., Молоток І.Ф., Пасічний О.С., Поляк В.М., Пуртова А.А., Саламаха О.І., Северин С.С., Тістик Р.Я., Фролов П.В., Шпак Л.О.;

потім – переглянути висновки Комітету в уточненій порівняльній таблиці до законопроекту № 9387 щодо деяких врахованих однотипних пропозицій без зміни остаточної редакції законопроекту № 9387, а саме: відхилити 15 пропозицій за №№ 1, 33, 34, 35, 36, 73, 87, 88, 89, 90, 91, 97, 118, 124 і 125, зважаючи, що відповідні питання врегульовуються у врахованих пропозиціях за №№ 74, 86, 96, 115 і 127. За результатами голосування відповідне рішення прийнято (проголосували: «за» – 23, «проти» – 0, «утрималися» – 0, «не голосували» – 0 /на час голосування на засіданні були присутні 23 народні депутати України – члени Комітету/).

Підсумовуючи розгляд даного питання, для прийняття остаточного рішення головуючий на засіданні Комітету, заступник Голови Комітету Гевко В.Л. поставив на голосування таку пропозицію: рекомендувати Верховній Раді України законопроект № 9387 прийняти у другому читанні і в цілому як закон в остаточній редакції, викладеній Комітетом в уточненій порівняльній таблиці до законопроекту № 9387 (з урахуванням прийнятих рішень щодо підтримки додаткової пропозиції за № 127 та відхилення 15 вищезгаданих пропозицій), з необхідними редакційними і техніко-юридичними правками. За результатами голосування відповідне рішення підтримано усіма присутніми на час голосування на засіданні народними депутатами України – членами Комітету. Копія уточненої порівняльної таблиці до законопроекту № 9387 додається.

Ухвалили:

Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України у зв’язку з прийняттям Закону України "Про особливості припинення державних підприємств за рішенням Фонду державного майна України" (реєстр. № 9387) прийняти у другому читанні і в цілому як закон в остаточній редакції, викладеній Комітетом в уточненій порівняльній таблиці до зазначеного законопроекту, з необхідними редакційними і техніко-юридичними правками.

Голосували: «за» – 25, «проти» – 0, «утрималися» – 0, «не голосували» – 0 (на час голосування на засіданні були присутні 25 народних депутатів України – членів Комітету).

2. СЛУХАЛИ:

Інформацію головуючого на засіданні Комітету, заступника Голови Комітету з питань бюджету Гевка В.Л. щодо проведення засідань Комітету з питань бюджету у період одинадцятої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання.

Відмітили:

Відповідно до частини третьої статті 43 Закону України «Про комітети Верховної Ради України» розклад засідань комітету не менш як на двотижневий термін складається головою комітету з урахуванням календарного плану роботи Верховної Ради України, доручень Верховної Ради України, Голови Верховної Ради України, стану підготовки питань до розгляду і затверджується на засіданні комітету.
У зв’язку з продовженням дії воєнного стану в Україні в умовах широкомасштабної збройної агресії Російської Федерації проти України та з метою забезпечення умов для реалізації конституційних повноважень Верховної Ради України прийнято Постанову Верховної Ради України від 07.02.2023 № 2912-ІХ «Про деякі питання організації роботи Верховної Ради України дев’ятого скликання в умовах дії воєнного стану» (із змінами, внесеними згідно з Постановою Верховної Ради України від 27.07.2023 № 3279-ІХ), якою визначено, зокрема, що:
– Верховна Рада України дев’ятого скликання в умовах дії воєнного стану працює у режимі одного пленарного засідання, що триває до дня припинення чи скасування воєнного стану в Україні, але не пізніше ніж до початку наступної чергової сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання;
– Голова Верховної Ради України оголошує перерву у триваючому пленарному засіданні Верховної Ради України, визначає час і місце його продовження;
– для здійснення законопроектної роботи, підготовки і попереднього розгляду питань, віднесених до повноважень Верховної Ради України, виконання Верховною Радою України контрольної функції скликаються відповідно засідання комітетів Верховної Ради України, які проводяться невідкладно, у тому числі в режимі відеоконференції, під час перерви у пленарному засіданні Верховної Ради України.
При цьому серед основних завдань Комітету Верховної Ради України з питань бюджету /далі – Комітет/ під час одинадцятої сесії згідно з главою 27 Регламенту Верховної Ради України та планом роботи Комітету на період одинадцятої сесії (затвердженим на засіданні Комітету 05.02.2024) є розгляд законопроектів щодо внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2024 рік», Бюджетного кодексу України та Закону України «Про Рахункову палату», розгляд Бюджетної декларації на 2025  2027 роки, розгляд проектів законів відповідно до статей 27 і 109 Бюджетного кодексу України та статті 93 Регламенту Верховної Ради України, а також погодження урядових рішень з окремих питань відповідно до норм Бюджетного кодексу України та Закону України «Про Державний бюджет України на 2024 рік» (зокрема, у період воєнного стану до повноважень Комітету належить погодження рішень Кабінету Міністрів України про виділення коштів з фонду ліквідації наслідків збройної агресії відповідно до статті 28 Закону України «Про Державний бюджет України на 2024 рік»). 
Таким чином, у період одинадцятої сесії засідання Комітету мають проводитися з урахуванням положень Постанови Верховної Ради України від 07.02.2023 № 2912-ІХ (із змінами) та необхідності виконання повноважень Комітету (насамперед повноважень у бюджетному процесі), при цьому може виникнути потреба у скликанні термінових засідань Комітету для оперативного вирішення невідкладних питань.

Завершуючи доповідь з даного питання, головуючий на засіданні, заступник Голови Комітету Гевко В.Л. запропонував Комітету прийняти рішення згідно з проектом (який надано народним депутатам України – членам Комітету), зокрема: інформацію з даного питання врахувати в роботі та забезпечувати проведення засідань Комітету у період одинадцятої сесії з урахуванням положень Постанови Верховної Ради України від 07.02.2023 № 2912-ІХ (із змінами, внесеними згідно з Постановою Верховної Ради України від 27.07.2023 № 3279-ІХ) та необхідності виконання повноважень Комітету. За результатами голосування така пропозиція була підтримана усіма присутніми на час голосування на засіданні народними депутатами України – членами Комітету.

УХВАЛИЛИ:
Інформацію з даного питання врахувати в роботі та забезпечувати проведення засідань Комітету з питань бюджету у період одинадцятої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання з урахуванням положень Постанови Верховної Ради України від 07.02.2023 № 2912-ІХ «Про деякі питання організації роботи Верховної Ради України дев’ятого скликання в умовах дії воєнного стану» (із змінами, внесеними згідно з Постановою Верховної Ради України від 27.07.2023 № 3279-ІХ) і необхідності виконання повноважень Комітету з питань бюджету.

Голосували: «за» – 21, «проти» – 0, «утрималися» – 0, «не голосували» – 0 (на час голосування на засіданні були присутні 21 народний депутат України – член Комітету).

Заступник Голови Комітету                                     Володимир ГЕВКО

Секретар Комітету                                                     Володимир ЦАБАЛЬ
Повернутись до списку публікацій

Версія для друку