Комітет Верховної Ради України з питань бюджету

 

 

 

Протокол засідання №84 від 8 квітня 2021 року

 

 

 

15  год. 00 хв.  м. Київ, вул. Банкова, 6-8, кімн 510

(у режимі відеоконференції)

Головує: Голова Комітету Арістов Ю.Ю.

Присутні:

Члени Комітету: Крулько І.І., Гевко В.Л., Копанчук О.Є., Трухін О.М., Батенко Т.І., Герман Д.В., Гнатенко В.С., Драбовський А.Г., Забуранна Л.В., Задорожній М.М., Заремський М.В., Каптєлов Р.В., Кузбит Ю.М., Кунаєв А.Ю., Кіссе А.І., Лунченко В.В., Люшняк М.В., Молоток І.Ф., Пасічний О.С., Саламаха О.І., Тістик Р.Я., Урбанський А.І., Шпак Л.О.

Всього присутніх – 24 народні депутати*.

*Народні депутати – члени Комітету зареєструвалися в умовах віддаленого приєднання до участі у засіданні.

Відсутні:

Члени Комітету: Лопушанський А.Я., Цабаль В.В., Борт В.П., Гончаренко О.О., Дунаєв С.В., Лаба М.М., Пузійчук А.В., Пуртова А.А., Пушкаренко А.М., Северин С.С.

Присутні:

Від секретаріату Комітету: Ватульов А.В., Фещук С.Л., Больбат О.О., Андросюк Н.В., Бурякова Т.С., Войтенко Є.А., Криволап М.К., Новацька О.В., Пінчукова А.В., Стадник М.В., Шпак В.П., Климчук Д.І., Клочкова Т.В., Рощенко С.В.

Запрошені та інші особи, які взяли участь у засіданні:

Народний депутат України Стефанишина О.А.

від Міністерства фінансів України

Улютін Д.В. – заступник Міністра;

від Міністерства аграрної політики та продовольства України

Авраменко К.В. – державний секретар;

від Рахункової палати

Богун В.П. – член Рахункової палати.

На початку даного засідання Голова Комітету Арістов Ю.Ю. поінформував, що відповідно до вимог пункту 4 розділу VIII Закону України «Про комітети Верховної Ради України» на його звернення від 06 квітня 2021 року більше 18 народних депутатів України – членів Комітету надіслали персональний лист-згоду на проведення 08 квітня п.р. засідання Комітету у режимі відеоконференції.

Затим, після реєстрації присутності членів Комітету в умовах віддаленого приєднання до участі у цьому засіданні і затвердження порядку денного, члени Комітету перейшли до розгляду питань порядку денного.

ПОРЯДОК ДЕННИЙ:

1. Про підготовку до другого читання проекту Закону України про внесення змін до додатків № 3 та № 4 Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» щодо забезпечення діяльності Міністерства аграрної політики та продовольства України (реєстр. № 5197-2).

2. Про проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» щодо впровадження фінансово-кредитних механізмів забезпечення громадян України житлом (реєстр. № 5308 від 29.03.2021 р.), поданий народними депутатами України Арістовим Ю.Ю., Забуранною Л.В. та іншими.

1. Слухали:

Інформацію голови підкомітету з питань видатків державного бюджету Комітету з питань бюджету Забуранної Л.В. про підготовку до другого читання проекту Закону України про внесення змін до додатків № 3 та № 4 Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» щодо забезпечення діяльності Міністерства аграрної політики та продовольства України (реєстр. № 5197-2).

Відмітили:

Проект Закону України про внесення змін до додатків № 3 та № 4 Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» щодо забезпечення діяльності Міністерства аграрної політики та продовольства України (реєстр. № 5197-2 від 19.03.2021 р.), поданий народними депутатами України Підласою Р.А., Кицаком Б.В. та іншими /далі – законопроект/, 30 березня 2021 року Верховною Радою України прийнято за основу з дорученням Комітету Верховної Ради України з питань бюджету /далі – Комітет/ доопрацювати законопроект з урахуванням поправок і пропозицій суб’єктів права законодавчої ініціативи, скоротивши строк подання таких поправок і пропозицій наполовину, та внести його на розгляд Верховної Ради України у другому читанні (згідно з Постановою Верховної Ради України від 30.03.2021 р. № 1360-ІХ).

Законопроектом передбачається внести зміни до додатків № 3 та № 4 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» /далі – Закон/, якими пропонується, насамперед, визначення бюджетних призначень Міністерству аграрної політики та продовольства України /далі – Мінагрополітики/ як головному розпоряднику коштів державного бюджету із зменшенням відповідних бюджетних призначень, визначених у державному бюджеті Міністерству розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України /далі – Мінекономіки/ та Міністерству захисту довкілля та природних ресурсів України (пов’язаних, зокрема, з передачею до Мінагрополітики витрат за бюджетними програмами, в рамках яких здійснюються заходи з підтримки сільського господарства, а також видатків для забезпечення діяльності Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру і Державного агентства рибного господарства України).

Відповідно до статті 116 Регламенту Верховної Ради України у встановлені строки /не пізніше 6 квітня 2021 року/ до Комітету надійшли пропозиції щодо законопроекту, згруповані та узагальнені у відповідній порівняльній таблиці у кількості 26 пропозицій. Разом з тим, деякі з поданих пропозицій безпосередньо не стосуються предмету правового регулювання законопроекту, хоча відповідно до частини першої цієї статті пропозиції і поправки до законопроекту, який готується до другого читання, можуть вноситися лише до того тексту законопроекту (розділів, глав, статей, їх частин, пунктів, підпунктів, абзаців, речень), який прийнятий Верховною Радою за основу.

За підсумками опрацювання пропозицій у підкомітеті з питань видатків державного бюджету Комітету за участю представників Міністерства фінансів України та Рахункової палати в остаточній редакції законопроекту пропонується врахувати:

– техніко-юридичні пропозиції, зазначені у рішенні Комітету від 25.03.2021 р. щодо підготовки законопроекту до розгляду у першому читанні, а саме у додатку № 1 до законопроекту /щодо змін до додатка № 3 до Закону/:

включити рядок «Всього:» з затвердженими підсумковими показниками видатків державного бюджету, передбачивши їх відповідне уточнення за загальним фондом /для узгодження підсумкових показників із зміненими законопроектом показниками (включаючи його остаточну редакцію з врахованими пропозиціями) за відповідними міністерствами/;

за кодом 2801010 змінити код функціональної класифікації видатків та кредитування бюджету з «132» на «0421», а за кодом 2801050 – відповідно з «0484» на «0482» /для узгодження з бюджетною класифікацією/;

за кодом 2804030 найменування бюджетної програми викласти в такій редакції: «Наукова і науково-технічна діяльність у сфері рибного господарства» /для узгодження з найменуванням відповідних видатків у пункті 4 частини першої статті 87 Бюджетного кодексу України та з нормами Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність»/;

розмістити у складі Мінагрополітики рядки щодо показників видатків відповідальних виконавців «Державне агентство рибного господарства України» (код 2804000) і «Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру» (код 2803000) в порядку зростання кодів програмної класифікації видатків та кредитування державного бюджету /для приведення у відповідність до форми викладу показників у зазначеному додатку/;

– пропозиції щодо перерозподілу деяких видатків споживання, передбачених за загальним фондом державного бюджету, а саме:

Міністерству охорони здоров’я України – шляхом їх збільшення за бюджетною програмою «Спеціалізована та високоспеціалізована медична допомога, що надається загальнодержавними закладами охорони здоров’я» (код 2301110) на 138.746 тис. грн (з них оплата праці – на 79.896,2 тис. грн, комунальні послуги та енергоносії – на 3.534,3 тис. грн) /з метою фінансового забезпечення діяльності Центру мікрохірургії ока/ та зменшення на таку суму за бюджетною програмою «Реалізація програми державних гарантій медичного обслуговування населення» (код 2308060);

Міністерству молоді та спорту України – шляхом їх збільшення за бюджетною програмою «Керівництво та управління у сфері молоді та спорту» (код 3401010) на 10.338,8 тис. грн (з них оплата праці – на 8.474,4 тис. грн) та зменшення на таку суму за бюджетною програмою «Підготовка і участь національних збірних команд в Паралімпійських і Дефлімпійських іграх» (код 3401120).

– необхідні редакційні та техніко-юридичні поправки, зокрема:

уточнення назви законопроекту щодо виключення слів «щодо забезпечення діяльності Міністерства аграрної політики та продовольства України» /оскільки предмет регулювання законопроекту (включаючи його остаточну редакцію з врахованими пропозиціями) охоплює більше питань, ніж забезпечення діяльності Мінагрополітики, що також зазначено у висновку Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України/;

об’єднання пунктів 2 і 3 розділу ІІ законопроекту (щодо надання доручень Кабінету Міністрів України) в один пункт з упорядкуванням його викладу відповідно до вимог нормопроектувальної техніки;

виправлення граматичних і орфографічних помилок у додатках до законопроекту;

уточнення, пов’язані з врахуванням у законопроекті підтриманих Комітетом пропозицій (для узгодження правових норм і забезпечення збалансованості бюджетних показників).

Разом з тим, пропонується відхилити пропозиції, що не мають джерел покриття запропонованих додаткових витрат, призведуть до розбалансування бюджетних показників, не містять фінансово-економічних розрахунків або не узгоджуються між собою.

Слід звернути увагу, що у порівняльній таблиці до законопроекту через встановлений формалізований вигляд такої таблиці технічно неможливо у ній відобразити: у графі «Редакція, прийнята в першому читанні» – у повному обсязі зміст додатків № 1 і № 2 до законопроекту /щодо змін до додатків № 3 і № 4 до Закону/, який має велику кількість граф і показників; у графі «Законопроект, запропонований головним комітетом в остаточній редакції» – остаточну редакцію цих додатків до законопроекту за формами, затвердженими Законом.

Окремо варто відмітити, що на розгляді у Верховній Раді України знаходиться законопроект про внесення змін до Закону щодо фінансового забезпечення діяльності Центру мікрохірургії ока (реєстр. № 4649), прийнятий Верховною Радою України за основу 18.02.2021 р. та яким пропонується врегулювати питання, яке передбачається унормувати в остаточній редакції законопроекту. Таким чином, у разі прийняття Верховною Радою України законопроекту у другому читанні та в цілому як закону законопроект за реєстр. № 4649 втратить свою актуальність або може вважатися по суті розглянутим.

Завершуючи доповідь з даного питання, голова підкомітету з питань видатків державного бюджету Комітету Забуранна Л.В. зазначила, що за підсумками опрацювання даного питання у підкомітеті пропонується Комітету врахувати 16 пропозицій (№№ 1, 2 /в іншій редакції/, 3, 4, 5, 6, 10, 14, 15, 16, 20, 21, 22, 23, 24, 26) і відхилити 10 пропозицій (№№ 7, 8, 9, 11, 12, 13, 17, 18, 19, 25) та рекомендувати Верховній Раді України законопроект прийняти у другому читанні та в цілому як закон з урахуванням підтриманих пропозицій у запропонованій остаточній редакції, викладеній у порівняльній таблиці до законопроекту, з урахуванням внесення необхідних техніко-юридичних і редакційних правок. Порівняльна таблиця до законопроекту та додатки № 1 і № 2 до законопроекту в остаточній редакції надані народним депутатам України – членам Комітету та додаються.

В обговоренні даного питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету Арістов Ю.Ю., Забуранна Л.В., Крулько І.І., Урбанський А.І., народний депутат України Стефанишина О.А., перший заступник Міністра фінансів України Улютін Д.В., член Рахункової палати Богун В.П.

Зокрема, перший заступник Міністра фінансів України Улютін Д.В. поінформував, що Мінфін підтримує запропоноване підкомітетом рішення щодо законопроекту. Член Рахункової палати Богун В.П. повідомив, що у Рахункової палати немає зауважень щодо законопроекту.

Голова Комітету Арістов Ю.Ю. зазначив, що виникла необхідність на засіданні Комітету додатково визначитися щодо пропозиції № 9 (поданої народним депутатом України Підласою Р.А.), яку підкомітетом запропоновано відхилити. Зазначеною пропозицією передбачається у додатку № 1 до законопроекту внести збалансовані зміни щодо передбачених у законопроекті видатків загального фонду державного бюджету, а саме збільшити видатки споживання для Мінекономіки за бюджетною програмою «Керівництво та управління у сфері розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства» (код 1201010) на 5.552,6 тис. грн (з них оплату праці – на 3.560,3 тис. грн, комунальні послуги та енергоносії – на 104,3 тис. грн) та зменшити на таку суму видатки для Мінагрополітики за бюджетною програмою «Керівництво та управління у сфері агропромислового комплексу» (код 2801010), у тому числі видатки споживання – на 5.454,4 тис. грн (з них оплату праці – на 3.560,3 тис. грн, комунальні послуги та енергоносії – на 104,3 тис. грн) і видатки розвитку – на 98,2 тис. гривень. Голова Комітету Арістов Ю.Ю. запевнив, що пропозицію № 9 ним щойно в робочому порядку узгоджено з обома міністрами, запропонував зазначену пропозицію підтримати і врахувати та поставив її на голосування. За підсумками голосування пропозиція № 9 була підтримана більшістю присутніх на засіданні членів Комітету.

Підсумовуючи розгляд даного питання, Голова Комітету Арістов Ю.Ю. поставив на голосування озвучену головою підкомітету Забуранною Л.В. пропозицію щодо прийняття рішення по законопроекту з урахуванням підтриманої пропозиції № 9 (поданої народним депутатом Підласою Р.А.), а саме: врахувати 17 пропозицій (№№ 1, 2 /в іншій редакції/, 3, 4, 5, 6, 9, 10, 14, 15, 16, 20, 21, 22, 23, 24, 26) і відхилити 9 пропозицій (№№ 7, 8, 11, 12, 13, 17, 18, 19, 25) та рекомендувати Верховній Раді України законопроект прийняти у другому читанні та в цілому як закон з урахуванням підтриманих пропозицій у запропонованій остаточній редакції, викладеній у порівняльній таблиці до законопроекту, та внесення необхідних техніко-юридичних і редакційних правок за результатами прийняття законопроекту та у разі прийняття інших законопроектів щодо змін до державного бюджету на 2021 рік до розгляду зазначеного законопроекту. Така пропозиція була одноголосно підтримана присутніми на засіданні членами Комітету.

Ухвалили:

Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до додатків № 3 та № 4 Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» щодо забезпечення діяльності Міністерства аграрної політики та продовольства України (реєстр. № 5197-2) прийняти у другому читанні та в цілому як закон в остаточній редакції, викладеній Комітетом з питань бюджету у порівняльній таблиці до законопроекту, з урахуванням внесення необхідних техніко-юридичних і редакційних правок за результатами прийняття зазначеного законопроекту та у разі прийняття інших законопроектів щодо внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» до розгляду зазначеного законопроекту.

Відповідно у разі прийняття законопроекту за реєстр. № 5197-2 в цілому як закону Комітету з питань бюджету разом з Головним юридичним управлінням Апарату Верховної Ради України при оформленні відповідного закону належить внести до нього необхідні редакційні і техніко-юридичні правки, пов’язані з ухваленим Комітетом рішенням щодо зазначеного законопроекту.

Голосували: «за» – 24 (одноголосно).

 

 

2. СЛУХАЛИ:

Інформацію співавтора законопроекту, голови підкомітету з питань видатків державного бюджету Комітету з питань бюджету Забуранної Л.В. про проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» щодо впровадження фінансово-кредитних механізмів забезпечення громадян України житлом (реєстр. № 5308 від 29.03.2021 р.), поданий народними депутатами України Арістовим Ю.Ю., Забуранною Л.В. та іншими.

Відмітили:

І. До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету /далі – Комітет/ надійшов на розгляд проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» щодо впровадження фінансово-кредитних механізмів забезпечення громадян України житлом за реєстр. № 5308 /далі – законопроект/.

Законопроектом запропоновано, зокрема:

1) у розділі І передбачити зміни до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» /далі – Закон/, а саме:

викласти в новій редакції статтю 30 Закону, визначивши, що Міністерство фінансів України /далі – Мінфін/ має здійснити випуски облігацій внутрішньої державної позики /далі – ОВДП/ в межах обсягів, встановлених додатком № 2 до Закону, з подальшим придбанням у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у державну власність в обмін на такі облігації акцій додаткової емісії приватного акціонерного товариства «Українська фінансова житлова компанія» /далі – ПрАТ «Укрфінжитло»/, зокрема для забезпечення громадян України житлом та врегулювання питань фінансово-господарської діяльності ПрАТ «Укрфінжитло» у зв’язку з приєднанням до нього Державної іпотечної установи /далі – ДІУ/ (згідно з чинною редакцією цієї статті надається право Мінфіну здійснити випуски ОВДП понад встановлені додатком № 2 до Закону обсяги з подальшим придбанням у державну власність в обмін на такі облігації акцій додаткової емісії акціонерного товариства, 100% акцій якого належать державі в особі Мінфіну та яке провадить діяльність у сфері впровадження фінансово-кредитних механізмів забезпечення громадян України житлом, зокрема для забезпечення громадян України житлом з відповідним коригуванням граничного обсягу державного боргу);

у зв’язку з цим внести зміни до додатка № 2 до Закону щодо фінансування державного бюджету (всього та за загальним фондом) в частині збільшення планового показника державних внутрішніх запозичень (код 401100) на 20 млрд грн та передбачення у цій сумі планового показника придбання цінних паперів (код 601220), а також до статті 5 Закону щодо збільшення визначеного на 31.12.2021 р. граничного обсягу державного боргу на 20 млрд грн (з 2544,9 млрд грн до 2564,9 млрд грн);

2) у пункті 2 розділу ІІ «Прикінцеві положення» передбачити зміни до частини другої статті 107 Цивільного кодексу України і розділу XVII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про акціонерні товариства», що пов’язані з визначенням особливостей припинення ДІУ шляхом приєднання до ПрАТ «Укрфінжитло».

У пояснювальній записці до законопроекту вказано, що законопроект підготовлено на основі пропозицій Мінфіну та метою законопроекту є створення законодавчого підґрунтя приєднання ДІУ до ПрАТ «Укрфінжитло» та необхідних умов для належної реалізації ініційованої Президентом України В. Зеленським програми «Доступна іпотека», забезпечення функціонування ринку іпотечного кредитування і впровадження фінансово-кредитних механізмів забезпечення громадян України житлом.

ІІ. Щодо процедури розгляду законопроекту та опрацювання експертних висновків до нього.

Спочатку відповідно до статей 93 і 96 Регламенту Верховної Ради України необхідно розглянути питання щодо доцільності включення законопроекту до порядку денного п’ятої сесії Верховної Ради України, позитивне вирішення якого буде підставою для розгляду Верховною Радою України законопроекту у першому читанні.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України /далі – ГНЕУ/ у своєму висновку до законопроекту /лист від 05.04.2021 р. №16/3-2021/117917 (463429), копію якого надано народним депутатам України – членам Комітету/, в цілому не виключаючи можливості внесення пропонованих змін до Закону, висловлює окремі зауваження до законопроекту та зазначає, що до нього доцільно отримати експертний висновок Уряду, враховуючи вимоги статті 116 Конституції України, за якими виконання затвердженого державного бюджету, рівні умови розвитку всіх форм власності, управління об’єктами державної власності відповідно до закону забезпечує Кабінет Міністрів України.

Згідно з частинами третьою і четвертою статті 52 Бюджетного кодексу України /далі – Кодекс/ проект закону про внесення змін до закону про державний бюджет може розглядатися у Верховній Раді України лише у разі наявності експертного висновку Мінфіну, а якщо такий проект закону передбачає зміну граничного обсягу дефіциту державного бюджету, граничного обсягу державного боргу і гарантованого державою боргу та граничного обсягу надання державних гарантій, тоді він може розглядатися Верховною Радою України лише у разі наявності експертного висновку Мінфіну та рішення Комітету щодо підтримки такого проекту закону. Принагідно варто зазначити, що серед переліку умов внесення змін до закону про державний бюджет (визначених частиною першою статті 52 Кодексу) не передбачено випадків щодо порушеного законопроектом питання.

Мінфін у своєму висновку до законопроекту /лист від 07.04.2021 р. № 22020-02-3/11232, копію якого надано народним депутатам України – членам Комітету/ зазначає, що законопроект може бути підтриманий і в межах компетенції Мінфіну зауважень немає.

На час розгляду у Комітеті законопроекту висновки комітетів Верховної Ради України з питань антикорупційної політики (щодо проведення антикорупційної експертизи законопроекту) і з питань інтеграції України до Європейського Союзу (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції) не надійшли.

ІІІ. У Комітеті в рамках відведеного часу попередньо опрацьовано законопроект, проаналізовано висновки до нього і звернуто увагу на таке.

1. Щодо фінансово-економічного обґрунтування у пояснювальній записці до законопроекту вказано, зокрема, що:

реалізація положень законопроекту не потребуватиме додаткових витрат державного бюджету у поточному році та не призведе до збільшення дефіциту державного бюджету на 2021 рік, оскільки випуски ОВДП з подальшим придбанням у державну власність в обмін на такі облігації акцій додаткової емісії ПрАТ «Укрфінжитло» передбачається здійснювати в межах обсягів, встановлених додатком № 2 до Закону, і такі правочини згідно з бюджетною класифікацією будуть відображатися у розділі «фінансування бюджету».

на сьогодні тільки на житловому обліку перебувають більше 650 тисяч сімей, з яких понад 100 тисяч – родини державних службовців, на підтримку держави очікують також 1,5 млн переселенців з Криму та Донбасу;

за розрахунками Міністерства внутрішніх справ, для продовження безперервності реалізації державної програми забезпечення поліцейських та осіб рядового і начальницького складу служби цивільного захисту житлом на умовах фінансового лізингу (постанова КМУ від 14.11.2018 №1201) необхідно залучити у 2021 та 2022 роках грошових коштів на загальну суму 10 млрд грн (по 5 млрд грн на кожний рік);

при розрахунках потреби щодо додаткової капіталізації ПрАТ «Укрфінжитло» також необхідно врахувати фінансові показники діяльності ДІУ (зобов’язання ДІУ, гарантовані державою, становлять 7,7 млрд грн, за підсумками 2020 р. збиток ДІУ становить 4,65 млрд грн, власний капітал – (- 2,3 млрд грн) при статутному капіталі 2,3 млрд грн;

таким чином, здійснення випуску ОВДП в обмін на акції ПрАТ «Укрфінжитло» в обсязі 20 млрд грн дозволить досягти приєднання ДІУ, ефективності створення єдиної інституції, продовження реалізації вже існуючих державних програм з урахуванням набутого досвіду та розповсюдження їх на більш широке коло осіб, а також запровадження нових фінансово-кредитних механізмів забезпечення громадян України доступним житлом;

за орієнтовними розрахунками, реалізація окреслених заходів дозволить в короткостроковому періоді надати близько 8 тис. іпотечних кредитів для придбання житла та придбати 12 тис. квартир для подальшої передачі їх у фінансовий лізинг.

Разом з тим, реалізація положень законопроекту матиме наслідком зростання державного боргу та відповідно збільшення боргового навантаження на державний бюджет у наступних роках у зв’язку з необхідністю здійснення витрат на обслуговування і погашення відповідних боргових зобов’язань. Натомість варто звернути увагу, що реалізація чинної норми статті 30 Закону за умови прийняття відповідного рішення Уряду може мати аналогічні наслідки або ще більше зростання державного боргу і боргового навантаження (оскільки чинною нормою передбачається можливість здійснення понадпланових випусків ОВДП).

Згідно з висновком Мінфіну реалізація законопроекту не матиме прямого впливу на дохідну чи видаткову частини державного бюджету України в поточному бюджетному періоді, оскільки в показниках витрат державного бюджету закладені припущення щодо реалізації статті 30 Закону.

ГНЕУ зауважує, що до законопроекту не надано фінансово-економічного обґрунтування (з відповідними розрахунками), яке вимагається відповідно до норм статті 27 Кодексу та статті 91 Регламенту Верховної Ради України, а також інформації, зокрема, щодо:

потреби та наслідків (у т.ч. у середньостроковій перспективі) збільшення обсягу додаткових державних запозичень та граничного обсягу державного боргу саме у пропонованому розмірі;

поточного фінансового стану ПрАТ «Укрфінжитло»; стану реалізації чинної статті 30 Закону; стану реалізації статті 16-1 Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік»;

змісту та обсягів витрат на врегулювання питань фінансово-господарської діяльності ПрАТ «Укрфінжитло» у зв'язку з приєднанням до нього ДІУ, у т.ч. доцільності та обґрунтованості його фінансування за рахунок пропонованого джерела у контексті впливу вказаного рішення на обсяги іпотечного кредитування громадян України;

доцільності застосування опосередкованої форми бюджетного фінансування впровадження кредитних механізмів забезпечення громадян України житлом, насамперед, у контексті впливу на ефективність та дотримання цільового характеру використання бюджетних ресурсів, дієвість механізмів системи бюджетного контролю.

2. З приводу вищезазначених окремих зауважень ГНЕУ та передумов розробки законопроекту слід зазначити таке.

У Законі України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» (із змінами) /далі – Закон-2020/ визначено деякі норми щодо впровадження фінансово-кредитних механізмів забезпечення громадян України житлом, зокрема:

передбачена можливість надання за рішенням Кабінету Міністрів України державних гарантій для забезпечення виконання боргових зобов’язань ДІУ за внутрішніми кредитами (позиками), що залучаються з метою фінансування статутної діяльності, та за зовнішніми кредитами (позиками) з метою фінансування інвестиційного проекту «Забезпечення житлом на умовах іпотечного кредитування або фінансового лізингу» /підпункт «в» пункту 1 статті 6 Закону-2020/;

надано право Мінфіну здійснювати за рішенням Кабінету Міністрів України випуски ОВДП понад обсяги, встановлені додатком № 2 до Закону-2020, з подальшим придбанням у державну власність в обмін на такі облігації акцій додаткової емісії акціонерного товариства, 100% акцій якого належать державі в особі Мінфіну та яке створено з метою впровадження фінансово-кредитних механізмів забезпечення громадян України житлом /стаття 16-1 Закону-2020/;

встановлено за загальним фондом державного бюджету видатки Мінфіну за бюджетною програмою «Поповнення статутного капіталу акціонерного товариства, яке створюється з метою впровадження фінансово-кредитних механізмів забезпечення громадян України житлом» (код 3501570) у сумі 10 млн грн /у додатку № 3 до Закону-2020/.

Постановою КМУ від 16.11.2020 р. № 1115 «Про затвердження Порядку використання коштів державного бюджету, передбачених для поповнення статутного капіталу акціонерного товариства, яке створюється з метою впровадження фінансово-кредитних механізмів забезпечення громадян України житлом» доручено Мінфіну забезпечити утворення ПрАТ «Укрфінжитло» та затверджено відповідний Порядок, яким серед іншого визначено, що кошти за бюджетною програмою 3501570 спрямовуються на поповнення статутного капіталу ПрАТ «Укрфінжитло» та використовуються виключно для забезпечення його статутної діяльності, зокрема:

впровадження фінансово-кредитних механізмів забезпечення громадян України житлом;

рефінансування іпотечних кредиторів (банків і небанківських фінансових установ, які провадять діяльність з надання забезпечених іпотекою кредитів) за рахунок власних та залучених коштів, у т.ч. коштів, що надійшли від розміщення цінних паперів;

набуття права власності на об’єкти житлової нерухомості з метою подальшої передачі таких об’єктів у фінансовий лізинг громадянам України та здійснення розпорядження такими об’єктами до повного викупу та відчуження;

надання послуг фінансового лізингу стосовно об’єктів житлової нерухомості відповідно до законодавства;

надання фінансових кредитів фінансовим установам з метою видачі іпотечних кредитів фізичним особам на придбання (будівництво) житла;

забезпечення надання консультаційної та технічної підтримки під час впровадження фінансово-кредитних механізмів забезпечення громадян України житлом та здійснення нагляду за належним використанням наданих коштів, зокрема для компенсації послуг з адміністрування ДІУ діяльності ПрАТ «Укрфінжитло»;

придбання основних фондів, матеріальних та нематеріальних активів, результатів робіт і послуг, необхідних для виконання статутних завдань ПрАТ «Укрфінжитло»;

оренди та ремонту приміщення, оплати комунальних послуг та енергоносіїв, оплати послуг з тепло-, водопостачання і водовідведення, оплати електроенергії, оплати праці та здійснення нарахувань на зарплату, відряджень працівників та членів органів управління, придбання предметів, матеріалів і послуг, сплати передбачених законодавством обов’язкових платежів, здійснення інших заходів відповідно до покладених на ПрАТ «Укрфінжитло» статутних завдань.

Опрацювавши звітну інформацію щодо виконання Закону-2020 за підсумками минулого року, необхідно відмітити, що:

надано державні гарантії за зобов’язаннями ДІУ у сумі 2970 млн грн (відповідно до постанови КМУ від 16.11.2020 р. № 1110, погодженої з Комітетом), однак за інформацією Мінфіну заплановане розміщення іменних відсоткових облігацій ДІУ, забезпечених під зазначені державні гарантії, не відбулося, що унеможливлює виконання ДІУ відповідних зобов’язань перед інвесторами за розміщеними облігаціями, строк погашення яких вже настав;

здійснено видатки за бюджетною програмою (код 3501570) у сумі 10 млн грн, тобто у повному обсязі відповідно до бюджетних призначень, при цьому за інформацією Мінфіну наказом Мінфіну від 29.10.2020 р. № 650 передбачено створення ПрАТ «Укрфінжитло», 100% якого належить державі в особі Мінфіну, а наказом Мінфіну від 24.12.2020 р. № 805 засновано ПрАТ «Укрфінжитло», затверджено його статут та призначено генерального директора;

не реалізовано норму статті 16-1 Закону-2020, оскільки за поясненням Мінфіну ПрАТ «Укрфінжитло» фактично утворено наприкінці грудня 2020 р.

Потрібно також зазначити, що законопроектом у новій редакції статті 30 Закону на відміну від її чинної редакції пропонується конкретизувати назву акціонерного товариства, акції додаткової емісії якого буде придбано в обмін на ОВДП (ПрАТ «Укрфінжитло»), здійснити випуск ОВДП в межах, визначених Законом (у сумі 20 млрд грн), а не як у чинній редакції (понадпланово з коригуванням граничного обсягу державного боргу), що при прийнятті відповідного рішення Уряду унеможливить довільне трактування такої норми і неконтрольоване зростання державного боргу.

3. ГНЕУ висловлює зауваження щодо передбачених законопроектом змін до Цивільного кодексу України і Закону України «Про акціонерні товариства» (які згідно з пояснювальною запискою до законопроекту є необхідними саме для належного законодавчого унормування питання приєднання ДІУ до ПрАТ «Укрфінжитло»).

Зокрема, частиною другою статті 107 Цивільного кодексу України передбачено, що після закінчення строку для пред’явлення вимог кредиторами та задоволення чи відхилення цих вимог комісія з припинення юридичної особи складає передавальний акт (у разі злиття, приєднання або перетворення) або розподільчий баланс (у разі поділу), який має містити положення про правонаступництво щодо майна, прав та обов’язків юридичної особи, що припиняється шляхом поділу, стосовно всіх її кредиторів та боржників, включаючи зобов’язання, які оспорюються сторонами. Законопроектом пропонується цю норму доповнити по суті словами «у разі якщо інше не передбачено законом». ГНЕУ зауважує, що із запропонованої редакції залишається незрозумілим, що саме має передбачати закон (скасування складення комісією з припинення юридичної особи передавального акту чи розподільчого балансу, зміну їх змісту чи щось інше), наслідком скасування вказаного обов’язку може стати протиправне відчуження майна юридичної особи, яка припиняється, оскільки саме у вказаних документах містяться положення про його правонаступництво.

У запропонованому законопроектом новому пункті 13 розділу XVII Закону України «Про акціонерні товариства» пропонується встановити, що як виняток з частин другої та третьої статті 104 Цивільного кодексу України, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, може бути здійснено приєднання ДІУ до ПрАТ «Укрфінжитло». ГНЕУ вважає, що встановлення окремого порядку приєднання ДІУ до ПрАТ «Укрфінжитло» не узгоджується з положеннями частини 4 статті 13 Конституції України, за якою усі суб'єкти права власності рівні перед законом.

4. Окремо варто відмітити, що Верховна Рада України найближчим часом може розглянути інші законопроекти щодо внесення змін до Закону, відтак у разі їх прийняття до розгляду даного законопроекту залежно від сутності внесених змін до Закону окремі положення та показники законопроекту можуть потребувати уточнення з метою забезпечення узгодженості правових норм.

IV. Загалом у представленні та обговоренні даного питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету Арістов Ю.Ю., Забуранна Л.В., перший заступник Міністра фінансів України Улютін Д.В. та член Рахункової палати Богун В.П.

Зокрема, голова підкомітету з питань видатків державного бюджету Комітету Забуранна Л.В. доповіла дане питання, при цьому звернула увагу, що у наданому проекті рішення деталізовано інформацію щодо законопроекту, та зазначила, що за підсумками опрацювання у підкомітеті пропонується Комітету ухвалити рішення (згідно з проектом ухвали, наданим народним депутатам України – членам Комітету), а саме рекомендувати Верховній Раді України законопроект включити до порядку денного п’ятої сесії та за результатами розгляду в першому читанні прийняти за основу і в цілому як закон з необхідними редакційними та техніко-юридичними правками.

Перший заступник Міністра фінансів України Улютін Д.В. звернувся до народних депутатів України – членів Комітету з проханням підтримати законопроект. Член Рахункової палати Богун В.П. повідомив, що Рахункова палата не має зауважень щодо законопроекту.

Підсумовуючи розгляд даного питання, Голова Комітету Арістов Ю.Ю. поставив на голосування озвучену головою підкомітету Забуранною Л.В. пропозицію щодо прийняття рішення згідно з наданим проектом ухвали. Така пропозиція була підтримана більшістю присутніх на засіданні членів Комітету.

УХВАЛИЛИ:

Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» щодо впровадження фінансово-кредитних механізмів забезпечення громадян України житлом (реєстр. № 5308 від 29.03.2021 р.), поданий народними депутатами України Арістовим Ю.Ю., Забуранною Л.В. та іншими, включити до порядку денного п’ятої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання та за результатами розгляду в першому читанні прийняти за основу і в цілому як закон з необхідними редакційними та техніко-юридичними правками.

Голосували: «за» – 23, «проти» – 0, «утрималися» – 0, «не голосували» – 1.

Голова Комітету                                                                 Ю.Ю. Арістов

Секретар Комітету                                                              В.В. Цабаль
Повернутись до списку публікацій

Версія для друку