Комітет Верховної Ради України з питань бюджету

 

 

 

Протокол засідання №91 від 11 червня 2021 року

 

 

 

11  год. 00 хв.  м. Київ, вул. Банкова, 6-8, кімн 510

(у режимі відеоконференції)

Головує: Голова Комітету Арістов Ю.Ю.

Присутні:

Члени Комітету: Крулько І.І., Гевко В.Л., Копанчук О.Є., Цабаль В.В., Батенко Т.І., Борт В.П., Герман Д.В., Гнатенко В.С., Гончаренко О.О., Драбовський А.Г., Забуранна Л.В., Задорожній М.М., Заремський М.В., Каптєлов Р.В., Кузбит Ю.М., Кунаєв А.Ю., Кіссе А.І., Лаба М.М., Лунченко В.В., Люшняк М.В., Молоток І.Ф., Пасічний О.С., Пуртова А.А., Саламаха О.І., Тістик Р.Я., Шпак Л.О.

Всього присутніх – 27 народних депутатів*.

*Народні депутати – члени Комітету зареєструвалися в умовах віддаленого приєднання до участі у засіданні.

Відсутні:

Члени Комітету: Лопушанський А.Я., Трухін О.М., Дунаєв С.В., Пузійчук А.В., Пушкаренко А.М., Северин С.С., Урбанський А.І.

Присутні:

Від секретаріату Комітету: Ватульов А.В., Джинджириста Л.Я., Книшенко І.Ф., Фещук С.Л., Больбат О.О., Андросюк Н.В., Бурякова Т.С., Войтенко Є.А., Кочергіна Н.В., Луценко Н.В., Новацька О.В., Пінчукова А.В., Расчислова Л.В., Стадник М.В., Шпак В.П., Климчук Д.І., Клочкова Т.В., Рощенко С.В., Сторожук О.В.

Запрошені:

від Міністерства фінансів України

Улютін Д.В. – заступник Міністра;

від Міністерства охорони здоров’я України

Ляшко В.К. – Міністр;

Ємець П.В. – заступник Міністра;

Надашкевич І.С. – заступник директора Департаменту – начальник відділу розрахунків за договорами;

від Рахункової палати

Тесленко О.І. – заступник директора Департаменту експертизи та аналізу державного бюджету – начальник відділу з питань макроекономіки.

На початку даного засідання Голова Комітету Арістов Ю.Ю. поінформував, що відповідно до вимог пункту 4 розділу VIII Закону України «Про комітети Верховної Ради України» на його звернення від 09 червня 2021 року більше 18 народних депутатів України – членів Комітету надіслали персональний лист-згоду на проведення 11 червня п.р. засідання Комітету у режимі відеоконференції.

Затим, після реєстрації присутності членів Комітету в умовах віддаленого приєднання до участі у цьому засіданні і затвердження порядку денного, члени Комітету перейшли до розгляду питань порядку денного.

ПОРЯДОК ДЕННИЙ:

1. Про погодження перерозподілу видатків державного бюджету, передбачених Міністерству охорони здоров’я України, та розподілу між місцевими бюджетами збільшеного обсягу субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення підтримки окремих закладів та заходів у системі охорони здоров’я у 2021 році (постанова Кабінету Міністрів України від 02.06.2021 № 585).

2. Про погодження перерозподілу видатків державного бюджету, передбачених Міністерству охорони здоров’я України на 2021 рік (розпорядження Кабінету Міністрів України від 09.06.2021 № 588-р).

1. СЛУХАЛИ:

Інформацію Міністра охорони здоров’я України Ляшка В.К. про погодження перерозподілу видатків державного бюджету, передбачених Міністерству охорони здоров’я України, та розподілу між місцевими бюджетами збільшеного обсягу субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення підтримки окремих закладів та заходів у системі охорони здоров’я у 2021 році (згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 02.06.2021 р. № 585).

Відмітили:

До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету /далі – Комітет/ надійшло звернення Міністерства охорони здоров’я України /далі – МОЗ/ від 09.06.2021 р. № 26-04/17123/2-21 (копію надано народним депутатам України – членам Комітету) щодо погодження перерозподілу видатків державного бюджету, передбачених МОЗ на 2021 рік, та розподілу між місцевими бюджетами збільшеного обсягу субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення підтримки окремих закладів та заходів у системі охорони здоров’я у 2021 році згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 02.06.2021 р. № 585 «Про перерозподіл деяких видатків державного бюджету, передбачених Міністерству охорони здоров’я на 2021 рік, і внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України» /далі  постанова КМУ № 585/.

Комітет забезпечує відповідне погодження, керуючись вимогами Бюджетного кодексу України /далі – Кодекс/, а саме:

 частини восьмої статті 23, згідно з якою перерозподіл видатків бюджету і надання кредитів з бюджету за бюджетними програмами (включаючи субвенції), а також збільшення видатків розвитку за рахунок зменшення інших видатків у межах загального обсягу бюджетних призначень головного розпорядника бюджетних коштів здійснюються за рішенням Кабінету Міністрів України, погодженим з Комітетом, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України (такий порядок затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 12.01.2011 № 18 (із змінами));

 частини шостої статті 108, згідно з якою Кабінет Міністрів України за погодженням з Комітетом може здійснювати розподіл та перерозподіл обсягів субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам між місцевими бюджетами у межах загального обсягу відповідних субвенцій.

Законом України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» /далі  Закон/ у складі загальнодержавних витрат МОЗ за загальним фондом державного бюджету (видатки споживання за бюджетною програмою 2311500) передбачено субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення підтримки окремих закладів та заходів у системі охорони здоров’я /далі  субвенція/ у сумі 2.942.887,3 тис. грн, розподіл якої між місцевими бюджетами затверджено згідно з додатком № 6 до Закону.

У поточному році згідно з постановами Кабінету Міністрів України за погодженням з Комітетом обсяг субвенції було збільшено на 825.077,7 тис. грн (від 26.01.2021 р. № 47 – на 131.384,7 тис. грн, від 31.03.2021 р. № 333 – на 693.693 тис. грн), що на 01.06.2021 р. становив 3.767.965 тис. грн.

Відповідно до вимог частини восьмої статті 23 та частини шостої статті 108 Кодексу постановою КМУ № 585 встановлено здійснити:

1) у межах загального обсягу бюджетних призначень, передбачених МОЗ на 2021 рік у загальному фонді державного бюджету, перерозподіл видатків споживання у сумі 492.649,7 тис. грн шляхом:

зменшення їх обсягу за бюджетними програмами:

2308060 «Реалізація програми державних гарантій медичного обслуговування населення» на суму 433.773,7 тис. грн;

2301040 «Громадське здоров’я та заходи боротьби з епідеміями» на суму 58.876 тис. грн (у тому числі на оплату праці 48.259 тис. грн);

збільшення їх обсягу за бюджетною програмою 2311500 «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення підтримки окремих закладів та заходів у системі охорони здоров’я» на суму 492.649,7 тис. грн;

2) розподіл між обласними бюджетами та бюджетом м. Києва збільшеного обсягу субвенції у сумі 4.260.614,7 тис. грн згідно із змінами до додатку до постанови Кабінету Міністрів України від 26 січня 2021 р. № 47 «Деякі питання надання у 2021 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення підтримки окремих закладів та заходів у системі охорони здоров’я».

Крім того, пунктом 2 постанови КМУ № 585 внесені зміни до Порядку та умов надання у 2021 році субвенції /затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 47/, відповідно до яких субвенція спрямовується на:

– забезпечення лікування хворих на цукровий діабет інсуліном та нецукровий діабет десмопресином за рахунок субвенції до 30 вересня 2021 року;

/відповідні зміни внесені до пункту 137 Порядку реалізації програми державних гарантій медичного обслуговування населення у II  IV кварталах 2021 року, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 лютого 2021 р. № 133, згідно із якими Національна служба здоров’я України в межах програми медичних гарантій укладає договори про реімбурсацію протягом періоду з 1 жовтня по 31 грудня 2021 року визначених лікарських засобів для лікування в амбулаторних умовах цукрового діабету та нецукрового діабету/;

– оплату поточних видатків на здійснення інформаційно-аналітичними центрами медичної статистики заходів, пов’язаних із збором, обробкою, зберіганням та передачею медико-статистичної інформації з 1 липня 2021 р.;

– забезпечення централізованою подачею кисню ліжкового фонду закладів охорони здоров’я, які надають стаціонарну медичну допомогу пацієнтам з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2.

У зверненні МОЗ до Комітету з приводу здійсненого перерозподілу видатків зазначається, що вказані видатки будуть спрямовані на оплату поточних видатків на здійснення інформаційно-аналітичними центрами медичної статистики заходів, пов’язаних із збором, обробкою, зберіганням та передачею медико-статистичної інформації з 1 липня до 31 грудня 2021 року, лікування хворих на цукровий діабет інсуліном та нецукровий діабет десмопресином з 1 липня до 30 вересня 2021 року. При цьому матеріали МОЗ містять розрахунок обсягу видатків на здійснення інформаційно-аналітичними центрами медичної статистики заходів, пов’язаних із збором, обробкою, зберіганням та передачею медико-статистичної інформації, та їх розподіл між місцевими бюджетами, а також розподіл субвенції для лікування хворих на цукровий діабет інсуліном. Однак жодного пояснення щодо наведених обсягів, їх розрахунків та розподілу між місцевими бюджетами не надано.

Поряд з тим, МОЗ інформує про розширення напрямів використання субвенції для забезпечення централізованою подачею кисню ліжкового фонду закладів охорони здоров’я, які надають стаціонарну медичну допомогу пацієнтам з COVID-19, але не зазначає про потребу регіонів у таких коштах та можливості її задоволення без збільшення субвенції за відповідним напрямом.

Окремо належить звернути увагу, що за бюджетною програмою 2308060 «Реалізація програми державних гарантій медичного обслуговування населення» у 2021 році річний план уточнюється вже неодноразово, а саме: згідно з постановою КМУ від 14.04.2021 № 338 видатки зменшено на 6,5 млрд грн (затим Законом України «Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2021 рік"» від 29.04.2021 № 1434–IX бюджетні призначення за цією бюджетною програмою відновлено на 3,25 млрд грн), постановою КМУ № 585 видатки зменшено на 433,8 млн грн, розпорядженням КМУ від 09.06.2021 р. № 588-р видатки збільшено на 1,3 млрд грн, що свідчить про неналежне планування видатків та безсистемність в управлінні бюджетними коштами.

Довідково: за даними звітності Казначейства за січень  квітень 2021 року видатки державного бюджету фактично проведено за бюджетними програмами:

код 2308060 – в обсязі 36.457,4 млн грн (за загальним фондом), або 29,5% бюджетних призначень /123.494,2 млн грн/, або 31,2% уточненого плану /116.994,2 млн грн/ та 89% плану на звітний період;

код 2301040 – в обсязі 580,6 млн грн(загальний фонд), або 27,4% бюджетних призначень /2.121,0 млн грн)/, або 26,2% уточненого плану /2.217,1 млн грн/ та 69,5% плану на звітний період;

код 2311500 – в обсязі 2.037,1 млн грн, або 69,2% бюджетних призначень /2.942,9 млн грн/, або 54,1% уточненого плану /3.768 млн грн/ та 100% плану на звітний період.

В обговоренні питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету Арістов Ю.Ю., Гончаренко О.О., Герман Д.В., Копанчук О.Є., Саламаха О.І., а також перший заступник Міністра фінансів України Улютін Д.В., заступник директора Департаменту експертизи та аналізу державного бюджету – начальник відділу з питань макроекономіки Рахункової палати Тесленко О.І., Міністр охорони здоров’я України Ляшко В.К.

Перший заступник Міністра фінансів України Улютін Д.В. і заступник директора Департаменту експертизи та аналізу державного бюджету – начальник відділу з питань макроекономіки Рахункової палати Тесленко О.І. не висловили заперечень чи зауважень щодо здійснення перерозподілу видатків державного бюджету та розподілу між місцевими бюджетами збільшеного обсягу субвенції, що розглядається.

Голова підкомітету з питань місцевих бюджетів та бюджетної підтримки регіонального розвитку Саламаха О.І. запропонував підтримати таке рішення Комітету, а саме: погодити перерозподіл видатків, передбачених МОЗ на 2021 рік, та розподіл збільшеного обсягу субвенції згідно з постановою КМУ 585 /проект ухвали надано народним депутатам України – членам Комітету/.

Голова Комітету Арістов Ю.Ю. поставив на голосування озвучену головою підкомітету Саламахою О.І. пропозицію. За результатами голосування така пропозиція була підтримана більшістю присутніх на засіданні Комітету народних депутатів України – членів Комітету.

 

УХВАЛИЛИ:

Керуючись вимогами частини восьмої статті 23 і частини шостої статті 108 Бюджетного кодексу України, погодити визначене згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 02.06.2021 р. № 585 здійснення:

1) перерозподілу видатків споживання у межах загального обсягу бюджетних призначень, передбачених Міністерству охорони здоров’я на 2021 рік у загальному фонді державного бюджету, у сумі 492.649,7 тис. гривень шляхом:

зменшення їх обсягу за бюджетними програмами:

2308060 «Реалізація програми державних гарантій медичного обслуговування населення» на суму 433.773,7 тис. гривень;

2301040 «Громадське здоров’я та заходи боротьби з епідеміями» на суму 58.876 тис. гривень (у тому числі на оплату праці – 48.259 тис. гривень);

збільшення їх обсягу за бюджетною програмою 2311500 «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення підтримки окремих закладів та заходів у системі охорони здоров’я» на суму 492.649,7 тис. гривень;

2) розподілу у 2021 році між місцевими бюджетами збільшеного обсягу субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення підтримки окремих закладів та заходів у системі охорони здоров’я згідно з додатком до постанови Кабінету Міністрів України від 26.01.2021 р. № 47 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 02.06.2021 р. № 585).

Голосували: «за» 23, «проти» 0, «утрималися» 0, «не голосували» 4.

2. СЛУХАЛИ:

Інформацію Міністра охорони здоров’я України Ляшка В.К. про погодження перерозподілу деяких видатків державного бюджету, передбачених Міністерству охорони здоров’я на 2021 рік (згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 09.06.2021 р. № 588-р).

Відмітили:

До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету /далі – Комітет/ надійшло звернення Міністерства охорони здоров’я України /далі – МОЗ/ від 10.06.2021 р. № 10-12/17233/2-21 (копію надано народним депутатам України – членам Комітету) щодо погодження перерозподілу видатків державного бюджету, передбачених МОЗ на 2021 рік, згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 09.06.2021 р. № 588-р «Про перерозподіл деяких видатків державного бюджету, передбачених Міністерству охорони здоров’я на 2021 рік» /далі – розпорядження КМУ № 588-р/.

Комітет забезпечує відповідне погодження, керуючись вимогами частини восьмої статті 23 Бюджетного кодексу України /далі – Кодекс/, згідно з якою перерозподіл видатків бюджету і надання кредитів з бюджету за бюджетними програмами (включаючи субвенції), а також збільшення видатків розвитку за рахунок зменшення інших видатків у межах загального обсягу бюджетних призначень головного розпорядника бюджетних коштів здійснюються за рішенням Кабінету Міністрів України, погодженим з Комітетом, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України (такий порядок затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 12.01.2011 № 18 (із змінами)).

Пунктом 1 розпорядження КМУ № 588-р встановлено здійснити у межах загального обсягу бюджетних призначень, передбачених МОЗ на 2021 рік у загальному фонді державного бюджету, перерозподіл видатків споживання у сумі 1.277.576,6 тис. грн шляхом:

зменшення на таку суму обсягу видатків за бюджетною програмою 2301400 «Забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру»;

збільшення на таку суму обсягу видатків за бюджетною програмою 2308060 «Реалізація програми державних гарантій медичного обслуговування населення».

У зверненні МОЗ до Комітету з приводу здійсненого перерозподілу видатків зазначається про таке:

збільшення видатків за бюджетною програмою 2308060 пропонується з метою забезпечення оплати послуг 249 закладам охорони здоров’я, що у 2020  році уклали договір з Національною службою здоров’я України /далі – НСЗУ/ на надання медичних послуг за пакетом «Стаціонарна допомога пацієнтам з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARSoV-2» за Програмою медичних гарантій;

у 2021 році медичні послуги з надання стаціонарної допомоги пацієнтам з COVID-19 оплачуються НСЗУ за бюджетною програмою 2308060, оскільки відповідно до Порядку реалізації програми державних гарантій медичного обслуговування населення у II  IV кварталах 2021 року, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 лютого 2021 року № 133, зазначена медична допомога оплачується в рамках програми медичних гарантій протягом періоду дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України COVID-19, та до останнього дня місяця, наступного за місяцем відміни такого карантину, в межах граничних видатків, передбачених за відповідним пакетом медичних послуг, пропорційно до фактично наданих медичних послуг;

продовження дії карантину до 30 червня 2021 року вимагає продовження дії відповідного пакету медичних послуг до 30 липня 2021 року, що зумовило з 1 червня 2021 року дефіцит коштів, навіть за умови оптимізації мережі надавачів таких медичних послуг, у сумі 3 360 486,4 тис. грн;

розпорядженням КМУ № 588-р пропонується лише частково, на суму 1 277 576,6 тис. грн або на 38% задовільнити таку потребу;

зменшення видатків за бюджетною програмою 2301400 здійснюється за рахунок коштів, що передбачались для забезпечення закупівель оригінальних (інноваційних) лікарських засобів (йдеться про препарати, які виробляються одним виробником і є дороговартісними) за договорами керованого доступу (далі  ДКД). Запровадження практики ДКД можливе після внесення відповідних змін до Закону України «Про публічні закупівлі» та Основ законодавства України про охорону здоров’я (законопроект за реєстр. № 4662, що на даний час не прийнятий);

загалом через довготривалість процедури запуску ДКД такі кошти можуть бути використані лише наприкінці 2021 року, тому МОЗ будуть вживатися заходи щодо відновлення планових призначень для закупівлі ліків за ДКД, у тому числі за рахунок потенційної економії коштів за цією бюджетною програмою.

Поряд з тим, до матеріалів МОЗ додано розрахунок НСЗУ щодо потреби у таких коштах, що містить перелік відповідних закладів та кількість команд, а також заплановану вартість медичних послуг на червень та липень. Однак, не наведено інформації про відповідність наданого розрахунку положенням Порядку реалізації програми державних гарантій медичного обслуговування населення у II  IV кварталах 2021 року (згідно з пунктами 125–127 якого передбачаються вимоги до розрахунку вартості медичних послуг, пов’язаних з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, за кожним договором із застосуванням глобальної ставки на місяць (становить 554.000,72 гривні), кількості медичних команд, які утворені у закладі, середнього коригувального коефіцієнта за навантаження медичних команд, який становить 1,486, та кількості місяців дії договору).

Окремо належить звернути увагу, що за бюджетною програмою 2308060 «Реалізація програми державних гарантій медичного обслуговування населення» у 2021 році річний план уточнюється вже неодноразово, а саме: згідно з постановою КМУ від 14.04.2021 № 338 видатки зменшено на 6,5 млрд грн (затим Законом України «Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2021 рік"» від 29.04.2021 № 1434-IX бюджетні призначення за цією бюджетною програмою відновлено на 3,25 млрд грн), постановою КМУ від 02.06.2021 р. № 585 видатки зменшено на 433,8 млн грн, розпорядженням КМУ № 588-р видатки збільшено на 1,3 млрд грн, що свідчить про неналежне планування видатків та безсистемність в управлінні бюджетними коштами.

Довідково: за даними звітності Казначейства за січень  квітень 2021 року видатки державного бюджету фактично проведено за бюджетними програмами:

код  2301400 – в обсязі 13,3 млн грн, що становить 0,14% річного плану (9.473,6 млн грн) та 3,3% плану на звітний період;

код 2308060 – в обсязі 36.457,4 млн грн (за загальним фондом), або 29,5% бюджетних призначень /123.494,2 млн грн/ або 31,2% уточненого плану /116.994,2 млн грн/ та 89% плану на звітний період.

В обговоренні питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету Арістов Ю.Ю., Крулько І.І., Молоток І.Ф., Саламаха О.І., а також перший заступник Міністра фінансів України Улютін Д.В., заступник директора Департаменту експертизи та аналізу державного бюджету – начальник відділу з питань макроекономіки Рахункової палати Тесленко О.І., Міністр охорони здоров’я України Ляшко В.К.

Перший заступник Міністра фінансів України Улютін Д.В. і заступник директора Департаменту експертизи та аналізу державного бюджету – начальник відділу з питань макроекономіки Рахункової палати Тесленко О.І. не висловили заперечень чи зауважень щодо здійснення перерозподілу видатків державного бюджету, що розглядається.

Голова підкомітету з питань місцевих бюджетів та бюджетної підтримки регіонального розвитку Саламаха О.І. запропонував підтримати таке рішення Комітету, а саме: погодити перерозподіл видатків, передбачених МОЗ на 2021 рік, згідно з розпорядженням КМУ № 588-р /проект ухвали надано народним депутатам України – членам Комітету/.

Голова Комітету Арістов Ю.Ю. поставив на голосування озвучену головою підкомітету Саламахою О.І. пропозицію. За результатами голосування така пропозиція була підтримана більшістю присутніх на засіданні Комітету народних депутатів України – членів Комітету.

УХВАЛИЛИ:

Керуючись вимогами частини восьмої статті 23 Бюджетного кодексу України, погодити визначене згідно з пунктом 1 розпорядження Кабінету Міністрів України від 09.06.2021 р. № 588-р здійснення у межах загального обсягу бюджетних призначень, передбачених Міністерству охорони здоров’я на 2021 рік у загальному фонді державного бюджету, перерозподілу видатків споживання у сумі 1.277.576,6 тис. грн шляхом:

зменшення на таку суму обсягу видатків за бюджетною програмою 2301400 «Забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру»;

збільшення на таку суму обсягу видатків за бюджетною програмою 2308060 «Реалізація програми державних гарантій медичного обслуговування населення».

Голосували: «за» 22, «проти» 0, «утрималися» 1, «не голосували» 4.

Голова Комітету                                                                 Ю.Ю. Арістов

Секретар Комітету                                                              В.В. Цабаль
Повернутись до списку публікацій

Версія для друку