Комітет Верховної Ради України з питань бюджету

 

Протокол засідання №133 від 10 серпня 2022 року

 

09  год. 00 хв.  м. Київ, вул. Банкова, 6-8, кімн. 510

(у режимі відеоконференції)

Головує: Голова Комітету Арістов Ю.Ю.

Присутні:

Члени Комітету: Гевко В.Л., Копанчук О.Є., Лопушанський А.Я., Батенко Т.І., Борт В.П., Герман Д.В., Гнатенко В.С., Гончаренко О.О., Драбовський А.Г., Забуранна Л.В., Задорожній М.М., Заремський М.В., Каптєлов Р.В., Кузбит Ю.М., Лаба М.М., Лунченко В.В., Люшняк М.В., Молоток І.Ф., Пасічний О.С., Пуртова А.А., Тістик Р.Я., Урбанський А.І., Шпак Л.О.

Всього присутніх – 24 народні депутати*.

Відсутні:

Члени Комітету: Крулько І.І., Трухін О.М., Цабаль В.В., Дунаєв С.В., Кунаєв А.Ю., Кіссе А.І., Пузійчук А.В., Пушкаренко А.М., Саламаха О.І., Северин С.С.

Присутні:

Від секретаріату Комітету: Ватульов А.В., Книшенко І.Ф., Андросюк Н.В., Больбат О.О., Бурякова Т.С., Войтенко Є.А., Луценко Н.В., Новацька О.В., Серік Н.П., Симончук К.В., Шпак В.П., Климчук Д.І., Рощенко С.В., Сторожук О.В.

Запрошені:

Улютін Д.В. – перший заступник Міністра фінансів України;

Пацкан В.В. – Голова Рахункової палати;

Тесленко О.І. – заступник директора Департаменту – начальник відділу з питань макроекономіки департаменту експертизи та аналізу державного бюджету Рахункової палати.

________________________________

*Народні депутати – члени Комітету зареєструвалися в умовах віддаленого приєднання до участі у засіданні.

Відкриваючи засідання, Голова Комітету Арістов Ю.Ю. поінформував народних депутатів України – членів Комітету, що на його звернення більше половини членів Комітету надали згоду на проведення 10 серпня п.р. засідання Комітету у режимі відеоконференції.

Затим, після реєстрації присутності членів Комітету в умовах віддаленого приєднання до участі у цьому засіданні і затвердження порядку денного, члени Комітету перейшли до розгляду питання порядку денного.

/У зв’язку з відсутністю секретаря Комітету Цабаля В.В. Голова Комітету Арістов Ю.Ю. для здійснення підрахунку голосів під час голосування щодо рішень Комітету визначив члена Комітету Молотка І.Ф./

ПОРЯДОК ДЕННИЙ:

Про погодження змін до основних умов правочинів з державним боргом, які здійснюються у 2022 році (постанова Кабінету Міністрів України від 09 серпня 2022 року № 878).

СЛУХАЛИ:

Інформацію першого заступника Міністра фінансів України Улютіна Д.В. про погодження змін до основних умов правочинів з державним боргом, які здійснюються у 2022 році (постанова Кабінету Міністрів України від 09 серпня 2022 року № 878).

Відмітили:

До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету /далі – Комітет/ надійшло звернення Міністерства фінансів України /далі – Мінфін/ від 09.08.2022 № 12020-04-2/17348 відповідно частини сьомої статті 16 та пункту 3-5 розділу VI Бюджетного кодексу України /далі – Кодекс/ з проханням погодити зміни до основних умов правочинів з державним боргом, які здійснюються у 2022 році, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 09 серпня 2022 року № 878 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 19 липня 2022 р. № 805 і 806» /далі – постанова КМУ № 878/, а також звернення Мінфіну від 09.08.2022 № 12020-04-2/17281 з проханням провести засідання Комітету з даного питання 10 серпня 2022 року о 9:00 (звернення Мінфіну з постановою КМУ № 878 надано народним депутатам України – членам Комітету).

Насамперед, слід зазначити, що Комітет на своєму засіданні 20 липня 2022 року (протокол № 131) погодив основні умови правочинів з державним боргом, які здійснюються у 2022 році /далі – основні умови/, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 19 липня 2022 року № 805 «Про здійснення у 2022 році правочинів з державним боргом» /далі – постанова КМУ № 805/ (яку надано народним депутатам України – членам Комітету).

Зокрема, основними умовами визначено, що правочини здійснюються у строк до 15.08.2022 шляхом внесення до умов випуску ОЗДП, що зазначені в додатку (йдеться про ОЗДП 2015 р. четвертої-дев’ятої серій, ОЗДП 2017 р., ОЗДП 2018 р. першої і другої серій, ОЗДП 2019 р., ОЗДП 2020 р., ОЗДП 2021 р.), за погодженням з держателями ОЗДП змін, зокрема, про:

відстрочку дат погашення ОЗДП – передбачається, що кінцева дата погашення ОЗДП в основному відстрочується на строк у 24 місяці з відповідної кінцевої дати погашення ОЗДП;

відстрочку дат сплати відсоткового доходу – передбачається, що всі дати сплати відсоткового доходу за ОЗДП, що настають після вчинення правочинів, в основному відстрочуються на строк у 24 місяці з кожної відповідної дати сплати відсоткового доходу;

суму доходу держателів – передбачається, серед іншого, що:

– протягом зазначеної відстрочки за ОЗДП продовжує нараховуватися основний відсотковий дохід за ставками, що передбачені в умовах випуску відповідних ОЗДП, на суму нарахованого основного відсоткового доходу нараховується додатковий відсотковий дохід за ставками, що передбачені в умовах випуску відповідних ОЗДП;

– у будь-який час протягом зазначеної відстрочки сукупна сума нарахованих основного відсоткового доходу та додаткового відсоткового доходу /далі ? сума доходу держателів/ на підставі окремого рішення Кабінету Міністрів України може сплачуватися держателям ОЗДП частково або повністю;

– у кінці зазначеної відстрочки невиплачена станом на той час сума доходу держателів виплачується держателям в повному обсязі або на підставі окремого рішення Кабінету Міністрів України додається до непогашеного номінального обсягу облігацій (шляхом додаткового випуску відповідних ОЗДП загальним номінальним обсягом, що дорівнює невиплаченій станом на той час сумі доходу держателів, та на інших основних умовах, затверджених зазначеним рішенням Кабінету Міністрів України);

– сума доходу держателів розраховується Мінфіном з урахуванням, зокрема, інформації, наданої суб’єктами господарювання, залученими Мінфіном для надання агентських, консультаційних чи інших послуг у зв’язку з правочинами, та не може перевищувати 3000 млн дол. США (сукупно для всіх ОЗДП, що оплачуються в доларах США) та 300 млн євро (сукупно для всіх ОЗДП, що оплачуються в євро);

– після припинення зазначеної відстрочки відсотковий дохід за ОЗДП продовжує нараховуватися за ставками, що передбачені в умовах випуску відповідних ОЗДП, на: у разі повної виплати держателям суми доходу держателів – непогашений загальний номінальний обсяг відповідних ОЗДП; або у разі збільшення непогашеного номінального обсягу ОЗДП на невиплачену суму доходу держателів – на відповідним чином збільшений непогашений загальний номінальний обсяг ОЗДП.

Пунктом 1 постанови КМУ № 878 внесено зміни до постанови КМУ № 805 щодо доповнення пункту 4 основних умов таким положенням: «У випадках, що передбачені в документах, зазначених у пункті 5 цих Основних умов, сума доходу держателів сплачується держателям облігацій достроково повністю або частково без прийняття окремого рішення Кабінету Міністрів України».

Пунктом 2 постанови КМУ № 878 доручено Мінфіну забезпечити погодження з Комітетом затверджених цією постановою змін до основних умов.

У зверненні Мінфіну до Комітету вказано, що зазначені правочини здійснюються з метою відстрочення платежів з погашення і обслуговування державного боргу задля здійснення пріоритетних видатків у 2022 р., у т.ч. належного фінансового забезпечення Збройних Сил України для підвищення їх боєготовності та зміцнення обороноздатності держави. Однак у цьому зверненні не наведено пояснень щодо змін до основних умов, затверджених постановою КМУ № 878.

Частиною сьомою статті 16 Кодексу встановлено, зокрема, що:
з метою ефективного управління державним боргом та/або ліквідністю єдиного казначейського рахунку та валютних рахунків державного бюджету Голова Боргового агентства України за погодженням з Міністром фінансів України від імені України має право здійснювати правочини з державним боргом, включаючи обмін, випуск, купівлю, викуп та продаж державних боргових зобов’язань, за умови дотримання граничного обсягу державного боргу на кінець бюджетного періоду;
основні умови правочинів з державним боргом, що здійснюються у поточному бюджетному періоді на суму, яка перевищує 5% обсягу державного боргу на кінець попереднього бюджетного періоду, визначаються Кабінетом Міністрів України за погодженням з Комітетом;
Боргове агентство України може залучати суб’єктів господарювання для надання агентських, консультаційних, рейтингових та інших послуг, необхідних для управління державним боргом, за рахунок коштів державного бюджету в межах бюджетних призначень на обслуговування державного боргу.
Відповідно до частини шостої статті 16 Кодексу витрати на обслуговування та погашення державного боргу здійснюються Борговим агентством України відповідно до кредитних договорів, а також нормативно-правових актів, за якими виникають державні боргові зобов’язання, незалежно від обсягу коштів, визначеного на таку мету законом про державний бюджет.
При цьому згідно з пунктом 3-5 розділу VI Кодексу Мінфін здійснює повноваження і функції з управління державним боргом та гарантованим державою боргом до початку функціонування Боргового агентства України.
Загалом у представленні та обговоренні даного питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету Арістов Ю.Ю., Гончаренко О.О., перший заступник Міністра фінансів України Улютін Д.В., Голова Рахункової палати Пацкан В.В.
 
Зокрема, доповідаючи дане питання, перший заступник Міністра фінансів України Улютін Д.В. відмітив, що в результаті спілкування з інвесторами запропоновано відповідне доповнення до основних умов, що дасть можливість більшу кількість інвесторів переконати у необхідності погодження відстрочки платежів, оскільки передбачається забезпечити рівні умови для всіх держателів ОЗДП (які погодилися і не погодилися на відстрочку платежів).
Голова Рахункової палати Пацкан В.В. зазначив, що Рахункова палата підтримує постанову КМУ № 878.
Підсумовуючи розгляд даного питання, Голова Комітету Арістов Ю.Ю. звернув увагу, що дане питання не розглядалося у підкомітеті з питань доходів і фінансування державного бюджету та державного боргу Комітету, оскільки відповідне звернення Мінфіну нещодавно надійшло, та запропонував визначитися шляхом голосування щодо погодження змін до основних умов правочинів з державним боргом, які здійснюються у 2022 р., відповідно до постанови КМУ № 878, з урахуванням дотримання вимог частини сьомої статті 16 Кодексу. За підсумками голосування погодження змін основних умов було одноголосно підтримано присутніми на засіданні народними депутатами України – членами Комітету.

УХВАЛИЛИ:

Керуючись частиною сьомою статті 16 Бюджетного кодексу України, погодити відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 09 серпня 2022 року № 878 зміни до основних умов правочинів з державним боргом, які здійснюються у 2022 році, з урахуванням дотримання вимог зазначеної частини статті 16 цього Кодексу.

Голосували: «за» – 24 (одноголосно).

Голова Комітету                                                                  Ю.Ю. Арістов

Секретар Комітету                                                              В.В. Цабаль
Повернутись до списку публікацій

Версія для друку