Комітет Верховної Ради України з питань бюджету

 

Протокол засідання №138 від 19 вересня 2022 року

16  год. 00 хв.  м. Київ, вул. Банкова, 6-8, кімн. 510

(у режимі відеоконференції)

Головує: Голова Комітету Арістов Ю.Ю.

Присутні:

Члени Комітету: Крулько І.І., Гевко В.Л., Копанчук О.Є., Лопушанський А.Я., Трухін О.М., Цабаль В.В., Батенко Т.І., Борт В.П., Герман Д.В., Гнатенко В.С., Драбовський А.Г., Забуранна Л.В., Задорожній М.М., Заремський М.В., Каптєлов Р.В., Кіссе А.І., Лаба М.М., Лунченко В.В., Люшняк М.В., Молоток І.Ф., Пасічний О.С., Пузійчук А.В., Пуртова А.А., Пушкаренко А.М., Саламаха О.І., Тістик Р.Я., Урбанський А.І., Шпак Л.О.

Всього присутніх – 29 народних депутатів*.

Відсутні:

Члени Комітету: Гончаренко О.О., Дунаєв С.В., Кузбит Ю.М., Кунаєв А.Ю., Северин С.С.

Присутні:

Від секретаріату Комітету: Ватульов А.В., Джинджириста Л.Я., Фещук С.Л., Андросюк Н.В., Больбат О.О., Бурякова Т.С., Войтенко Є.А., Кочергіна Н.В., Кочубей О.П., Луценко Н.В., Новацька О.В., Пінчукова А.В., Пунда О.Б., Расчислова Л.В., Серік Н.П., Симончук К.В., Стасовська Г.М., Івашко Т.Ю., Климчук Д.І., Клочкова Т.В., Сторожук О.В.

Запрошені:

Улютін Д.В. – перший заступник Міністра фінансів України;

Шкураков В.О. – перший заступник Міністра інфраструктури України;

Невідомий В.І. член Рахункової палати;

Тесленко О.І. – заступник директора Департаменту експертизи та аналізу державного бюджету – начальник відділу з питань макроекономіки Рахункової палати.

________________________________

*Народні депутати України – члени Комітету зареєструвалися в умовах віддаленого приєднання до участі у засіданні.

Відкриваючи засідання, Голова Комітету Арістов Ю.Ю. поінформував народних депутатів України – членів Комітету, що на його звернення більше половини членів Комітету надали згоду на проведення 19 вересня п.р. засідання Комітету у режимі відеоконференції.

Затим, після реєстрації присутності членів Комітету в умовах віддаленого приєднання до участі у цьому засіданні і затвердження порядку денного, члени Комітету перейшли до розгляду питань порядку денного.

ПОРЯДОК ДЕННИЙ:

1. Про підготовку до другого читання проекту Закону України про внесення зміни до Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» щодо використання коштів державного дорожнього фонду (реєстр. № 7669).

2. Різне.

– Щодо проведення засідань Комітету з питань бюджету у період восьмої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання.

1. Слухали:

Інформацію члена підкомітету з питань видатків державного бюджету Комітету з питань бюджету Пасічного О.С. про підготовку до другого читання проекту Закону України про внесення зміни до Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» щодо використання коштів державного дорожнього фонду (реєстр. № 7669).

Відмітили:

І. Проект Закону України про внесення зміни до Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» щодо використання коштів державного дорожнього фонду за реєстр. № 7669 від 14.08.2022, поданий Кабінетом Міністрів України /далі – законопроект № 7669/, 30 серпня 2022 року Верховною Радою України прийнято за основу з дорученням Комітету Верховної Ради України з питань бюджету /далі – Комітет/ доопрацювати законопроект № 7669 з урахуванням поправок і пропозицій суб’єктів права законодавчої ініціативи, скоротивши строк подання таких поправок і пропозицій наполовину, та внести його на розгляд Верховної Ради України у другому читанні (згідно з Постановою Верховної Ради України від 30.08.2022 № 2551-ІХ).

Законопроектом № 7669 пропонується виключити статтю 38 Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» /далі – Закон/, якою установлено, що у 2022 р., як виняток з положень статті 24-2 Бюджетного кодексу України /далі – Кодекс/, кошти державного дорожнього фонду спрямовуються першочергово на виконання боргових зобов’язань за запозиченнями, отриманими державою або під державні гарантії, а також на забезпечення потреб сектору оборони.

ІІ. Відповідно до статті 116 Регламенту Верховної Ради України у встановлені строки /не пізніше 6 вересня 2022 року/ до Комітету надійшли пропозиції щодо законопроекту № 7669, згруповані та узагальнені у відповідній порівняльній таблиці у кількості 1197 пропозицій.

При цьому переважну більшість пропозицій подано народними депутатами України Герасимовим А.В. (спільно з іншими народними депутатами України) /361 пропозиція, або 30,2% від загальної кількості пропозицій/, Геращенко І.В. (спільно з іншими народними депутатами України) /356 пропозиція, або 29,7% від загальної кількості пропозицій/, Железняком Я.І. /258 пропозиції, або 21,6% від загальної кількості пропозицій/, Бондарем М.Л. /180 пропозицій, або 15% від загальної кількості пропозицій/, але такі пропозиції в основному не узгоджуються між собою і щодо них не надано пояснень.

Поряд з тим, значна кількість поданих пропозицій безпосередньо не стосуються предмету правового регулювання законопроекту № 7669, хоча відповідно до частини першої статті 116 Регламенту Верховної Ради України пропозиції і поправки до законопроекту, який готується до другого читання, можуть вноситися лише до того тексту законопроекту (розділів, глав, статей, їх частин, пунктів, підпунктів, абзаців, речень), який прийнятий Верховною Радою України за основу.

Крім того, в основному пропозиції подано без фінансово-економічного обґрунтування і відповідних розрахунків, що унеможливило проведення їх належної експертної оцінки.

ІІІ. У підкомітеті з питань видатків державного бюджету Комітету /далі – підкомітет/ за участю представників Міністерства фінансів України /далі – Мінфін/, Міністерства інфраструктури України /далі – Мінінфраструктури/ та Рахункової палати в межах відведеного часу опрацьовано пропозиції до законопроекту № 7669 та запропоновано відхилити усі 1197 пропозицій /проект порівняльної таблиці до законопроекту № 7669 з пропозицією щодо прийняття рішення Комітету надано народним депутатам України – членам Комітету і додаються/.

Разом з тим, до Комітету надійшло звернення Мінфіну /лист від 16.09.2022 № 10030-04-2/20925 надано народним депутатам України – членам Комітету/ з проханням внести до законопроекту № 7669 пропозицію щодо збільшення видатків загального фонду державного бюджету на 2 млрд грн за бюджетною програмою «Резервний фонд» (код 3511030) за рахунок збільшення державних внутрішніх запозичень з внесенням відповідних змін до додатків № 2 і № 3 до Закону, що пояснюється необхідністю поповнення резервного фонду державного бюджету внаслідок прийняття у липні-серпні п.р. рішень Уряду про виділення коштів з цього фонду, фінансового забезпечення першочергових робіт з ліквідації наслідків бойових дій та відновлення інфраструктури населених пунктів в умовах воєнного стану. У зв’язку з цим зверненням підготовлено додаткову комплексну пропозицію для врегулювання зазначеного питання /подану листом від 16.09.2022 № 41д9/5/156171 (1007397), копія якого надана народним депутатам України – членам Комітету і додається/.

Крім того, до Комітету надійшла пропозиція народного депутата України Мотовиловця А.В. від депутатської фракції ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «СЛУГА НАРОДУ» до законопроекту № 7669 /подана листом від 19.09.2022 № 04-01/05-2022/157140 (1008439)), копія якого надана народним депутатам України – членам Комітету і додається/, згідно з якою пропонується статтю 38 Закону викласти у новій редакції, передбачивши, що у 2022 р. до 50% коштів державного дорожнього фонду спрямовуються на будівництво та реконструкцію міжнародних автомобільних пунктів пропуску з країнами Європейського Союзу у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Згідно з пунктом 4 частини першої статті 15 Закону України «Про комітети Верховної Ради України» комітет Верховної Ради України при здійсненні законопроектної функції має право вносити пропозиції і поправки під час розгляду на своєму засіданні проекту закону чи іншого акта Верховної Ради України.

Отже, у разі підтримки на засіданні Комітету зазначених додаткових пропозицій їх потрібно включити до порівняльної таблиці до законопроекту № 7669 за авторством народних депутатів України – членів Комітету, які підтримають зазначені пропозиції. Відтак, щодо такого рішення доцільно забезпечити поіменні результати голосування, для чого необхідно спочатку прийняти відповідне процедурне рішення (яке згідно з частиною третьою статті 44 Закону України «Про комітети Верховної Ради України» має бути підтримано не менш як третиною присутніх на засіданні членів Комітету).

ІV. Загалом у представленні та обговоренні даного питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету Арістов Ю.Ю., Пасічний О.С., Цабаль В.В., Трухін О.М., Крулько І.І., Молоток І.Ф., перший заступник Міністра фінансів України Улютін Д.В., перший заступник Міністра інфраструктури України Шкураков В.О., член Рахункової палати Невідомий В.І.

Зокрема, завершуючи доповідь з даного питання, член підкомітету Пасічний О.С. зазначив, що за підсумками опрацювання даного питання у підкомітеті пропонується Комітету прийняти рішення згідно з наданим проектом, зокрема: відхилити усі 1197 пропозицій та рекомендувати Верховній Раді України законопроект № 7669 прийняти у другому читанні і в цілому як закон в редакції першого читання з урахуванням редакційних правок.

Голова Комітету Арістов Ю.Ю. окреслив зміст поданих до Комітету двох вищезазначених додаткових пропозицій до законопроекту № 7669 та процедуру їх врахування у разі підтримки народними депутатами України – членами Комітету.

Перший заступник Міністра фінансів України Улютін Д.В. повідомив, що Мінфін просить підтримати законопроект № 7669 в редакції, поданій Кабінетом Міністрів України, з врахуванням ініційованої Мінфіном пропозиції щодо збільшення резервного фонду державного бюджету.

Перший заступник Міністра інфраструктури України Шкураков В.О. зазначив, що Мінінфраструктури погоджується з пропозицією підкомітету щодо рішення Комітету (озвученою членом підкомітету Пасічним О.С.), разом з тим, запропонована від депутатської фракції політичної партії «СЛУГА НАРОДУ» нова редакція статті 38 Закону дещо ускладнить реалізацію повноважень згідно із статтею 24-2 Кодексу, але Мінінфраструктури може погодитися з такою пропозицією за умови прийняття законопроекту № 7669 .

Член Рахункової палати Невідомий В.І. поінформував, що у Рахункової палати немає зауважень з даного питання.

Після прийняття відповідного процедурного рішення було почергово поставлено на поіменне голосування 2 додаткові пропозиції щодо їх включення до порівняльної таблиці до законопроекту № 7669 та врахування, за результатами такого голосування ці пропозиції додатково включено до порівняльної таблиці до законопроекту № 7669 за авторством відповідних народних депутатів України – членів Комітету, зокрема:

за № 1198 – підготовлену на основі звернення Мінфіну з метою поповнення резервного фонду державного бюджету, яку підтримали 26 народних депутатів України – членів Комітету (Арістов Ю.Ю., Крулько І.І., Гевко В.Л., Копанчук О.Є., Лопушанський А.Я., Трухін О.М., Цабаль В.В., Борт В.П., Герман Д.В., Гнатенко В.С., Драбовський А.Г., Задорожній М.М., Заремський М.В., Каптєлов Р.В., Кіссе А.І., Лаба М.М., Лунченко В.В., Люшняк М.В., Молоток І.Ф., Пасічний О.С., Пузійчук А.В., Пуртова А.А., Саламаха О.І., Тістик Р.Я., Урбанський А.І., Шпак Л.О.);

за № 1199 – підготовлену на основі додаткової пропозиції від депутатської фракції політичної партії «СЛУГА НАРОДУ», яку підтримали 21 народний депутат України – член Комітету (Арістов Ю.Ю., Гевко В.Л., Копанчук О.Є., Трухін О.М., Борт В.П., Герман Д.В., Гнатенко В.С., Драбовський А.Г., Задорожній М.М., Заремський М.В., Каптєлов Р.В., Кіссе А.І., Лаба М.М., Лунченко В.В., Люшняк М.В., Молоток І.Ф., Пасічний О.С., Пуртова А.А., Тістик Р.Я., Урбанський А.І., Шпак Л.О.).

Таким чином, Комітетом в остаточній редакції законопроекту № 7669, підготовленого до другого читання, пропонується:

не виключати статтю 38 Закону, а викласти її в новій редакції, передбачивши, що у 2022 році, як виняток з положень статті 24-2 Кодексу, до 50% коштів державного дорожнього фонду спрямовуються на будівництво та реконструкцію міжнародних автомобільних пунктів пропуску з країнами Європейського Союзу у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України;

передбачити збільшення за загальним фондом державного бюджету на 2022 рік на 2 млрд грн видатків за бюджетною програмою «Резервний фонд» (код 3511030) та державних внутрішніх запозичень (код 401100) з відповідним збільшенням граничних обсягів державного боргу та дефіциту державного бюджету (шляхом внесення відповідних змін до статей 1 і 5 Закону та додатків № 2 і № 3 до Закону).

Підсумовуючи розгляд даного питання, Голова Комітету Арістов Ю.Ю. поставив на голосування пропозицію відхилити інші 1197 пропозицій та рекомендувати Верховній Раді України законопроект № 7669 прийняти у другому читанні і в цілому як закон з урахуванням підтриманих двох пропозицій в остаточній редакції, викладеній у порівняльній таблиці до законопроекту № 7669, з необхідними редакційними і техніко-юридичними правками. Така пропозиція була підтримана більшістю присутніх на засіданні народних депутатів України – членів Комітету.

Ухвалили:

Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення зміни до Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» щодо використання коштів державного дорожнього фонду (реєстр. № 7669) прийняти у другому читанні і в цілому як закон в остаточній редакції, викладеній Комітетом у порівняльній таблиці до зазначеного законопроекту, з необхідними редакційними і техніко-юридичними правками.

Голосували: «за» – 19, «проти» – 0, «утрималися» – 2, «не голосували» – 8.

2. СЛУХАЛИ:

Інформацію Голови Комітету з питань бюджету Арістова Ю.Ю. щодо проведення засідань Комітету з питань бюджету у період восьмої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання.

Відмітили:

Відповідно до частини третьої статті 43 Закону України «Про комітети Верховної Ради України» розклад засідань комітету не менш як на двотижневий термін складається головою комітету з урахуванням календарного плану роботи Верховної Ради України, доручень Верховної Ради України, Голови Верховної Ради України, стану підготовки питань до розгляду і затверджується на засіданні комітету.
У зв’язку з продовженням дії воєнного стану в Україні в умовах широкомасштабної збройної агресії Російської Федерації проти України та з метою забезпечення умов для реалізації конституційних повноважень Верховної Ради України прийнято Постанову Верховної Ради України від 06.09.2022 № 2558-ІХ «Про деякі питання організації роботи Верховної Ради України дев’ятого скликання під час проведення восьмої сесії в умовах дії воєнного стану», якою визначено, зокрема, що:
– Верховна Рада України дев’ятого скликання під час проведення восьмої сесії працює у режимі одного пленарного засідання, що триває до дня припинення чи скасування воєнного стану в Україні, але не пізніше ніж до початку наступної чергової сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання;
– Голова Верховної Ради України оголошує перерву у триваючому пленарному засіданні Верховної Ради України, визначає час і місце його продовження;
– для здійснення законопроектної роботи, підготовки і попереднього розгляду питань, віднесених до повноважень Верховної Ради України, виконання Верховної Радою України контрольної функції скликаються відповідно засідання комітетів Верховної Ради України, які проводяться невідкладно, у тому числі в режимі відеоконференції, під час перерви у пленарному засіданні Верховної Ради України.
При цьому головним пріоритетом у законопроектній роботі Комітету Верховної Ради України з питань бюджету /далі – Комітет/ під час восьмої сесії згідно з главою 27 Регламенту Верховної Ради України та планом роботи Комітету на період восьмої сесії (затвердженим на засіданні Комітету 02.09.2022) є розгляд проекту Закону України про Державний бюджет України на 2023 рік та забезпечення прийняття Верховною Радою України відповідного закону.
Таким чином, у період восьмої сесії засідання Комітету мають проводитися з урахуванням положень Постанови Верховної Ради України від 06.09.2022 № 2558-ІХ та необхідності виконання повноважень Комітету (насамперед повноважень у бюджетному процесі), при цьому може виникнути потреба у скликанні термінових засідань Комітету для оперативного вирішення невідкладних питань.

Завершуючи доповідь з даного питання, Голова Комітету Арістов Ю.Ю. запропонував Комітету прийняти рішення (проект якого надано народним депутатам України – членам Комітету), зокрема: інформацію з даного питання врахувати в роботі та забезпечувати проведення засідань Комітету у період восьмої сесії з урахуванням положень Постанови Верховної Ради України № 2558-ІХ та необхідності виконання повноважень Комітету. За результатами голосування така пропозиція була підтримана більшістю присутніх на засіданні народних депутатів України – членів Комітету.

УХВАЛИЛИ:
Інформацію з даного питання врахувати в роботі та забезпечувати проведення засідань Комітету з питань бюджету у період восьмої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання з урахуванням положень Постанови Верховної Ради України від 06.09.2022 № 2558-ІХ «Про деякі питання організації роботи Верховної Ради України дев’ятого скликання під час проведення восьмої сесії в умовах дії воєнного стану» та необхідності виконання повноважень Комітету з питань бюджету.

Голосували: «за» – 22, «проти» – 0, «утрималися» – 0, «не голосували» – 7.

Наприкінці засідання Голова Комітету Арістов Ю.Ю. повідомив, що 20 вересня п.р., після завершення пленарного засідання Верховної Ради України, орієнтовно о 16 годині, у приміщенні Комітету (по вул. Банковій,6-8, кімн. 510), планується провести наступне засідання Комітету, на яке запросити Міністра фінансів України для представлення проекту Закону України про Державний бюджет України на 2023 рік, і звернувся до народних депутатів України – членів Комітету з проханням обов’язково взяти участь у цьому засіданні.

Голова Комітету                                                                  Ю.Ю. Арістов

Секретар Комітету                                                              В.В. Цабаль
Повернутись до списку публікацій

Версія для друку