Щодо проекту Закону України про внесення змін до деяких Законів України (щодо підвищення розміру соціальних стандартів і гарантій та відновлення соціального захисту громадян)

 

Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 17 квітня 2013 року розглянув проект Закону України про внесення змін до деяких Законів України (щодо підвищення розміру соціальних стандартів і гарантій та відновлення соціального захисту громадян), поданий народними депутатами України Павловським А.М., Турчиновим О.В., Дубілем В.О. (реєстр. № 1251 від 11.01.2013р.).

Законопроектом пропонується шляхом внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2013 рік» збільшити майже у 2,3 рази розміри прожиткового мінімуму у розрахунку на місяць на одну особу, а також окремо для тих, хто належить до основних соціальних і демографічних груп населення та розмір мінімальної заробітної плати (проти затверджених у Державному бюджеті України на 2013 рік).

Крім того, законопроектом передбачається пункт 4 Прикінцевих положень Закону України «Про Державний бюджет України на 2013 рік» замінити нормою щодо встановлення Кабінетом Міністрів України оплати праці працівників установ, закладів та організацій галузей бюджетної сфери виходячи з розміру посадового окладу (тарифної ставки) працівника І тарифного розряду Єдиної тарифної сітки, який встановлюється у розмірі не нижчому за розмір мінімальної заробітної плати, та відповідно виключити норму, якою встановлено, що у 2013 році окремі норми і положення законів України (стосовно пільг, компенсацій, соціальних виплат окремим категоріям громадян), застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України виходячи з наявних фінансових ресурсів Державного бюджету України та бюджету Пенсійного фонду України.

Водночас, пропонується скасувати показник «рівень забезпечення прожиткового мінімуму» при наданні державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім’ям.

Також пропонується внести зміни до частини 6 статті 35 Закону України «Про дошкільну освіту», визначивши, що витрати за харчування дитини у державному та комунальному дошкільному навчальному закладі відшкодовуються за рахунок коштів Державного бюджету України у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Необхідно звернути увагу, що прожитковий мінімум відповідно до Закону України «Про державні соціальні стандарти та державні гарантії» є базовим державним соціальним стандартом, на основі якого визначаються розміри основних державних соціальних гарантій, в тому числі пенсії, соціальні допомоги, мінімальна заробітна плата тощо.

Відповідно до статті 95 Конституції України держава прагне до збалансованості бюджету України, а виходячи із положення статті 7 Бюджетного кодексу України, збалансованість досягається через відповідність повноважень на здійснення витрат бюджету обсягу надходжень до бюджету на відповідний бюджетний період.

За експертним висновком Міністерства фінансів України реалізація положень законопроекту потребуватиме додаткових видатків з державного та місцевих бюджетів, з яких близько 412,2 млрд. грн. у зв’язку із збільшенням базових соціальних стандартів (на встановлення в 2013 році мінімальної заробітної плати у розмірах,передбачених законопроектом, а посадового окладу (тарифної ставки) працівника І тарифного розряду ЄТС на рівні цієї мінімальної заробітної плати – 265 млрд. грн.; на пенсійне забезпечення – 112,2 млрд. грн., на підвищення розмірів державних соціальних допомог, які залежать від прожиткового мінімуму - 35 млрд. грн., в тому числі на збільшення розмірів допомоги малозабезпеченим сім’ям – близько 8,9 млрд. гривень).

Загалом Міністерство фінансів зазначає, що встановлення розмірів прожиткового мінімуму, на основі яких визначаються основні державні соціальні гарантії, без урахування фінансових можливостей держави призведе до розбалансованості бюджетів усіх рівнів, виникнення значної заборгованості із виплати пенсій, соціальних допомог, і як наслідок, до соціального напруження у суспільстві.

Стосовно виключення положення пункту 4 Прикінцевих положень Закону України «Про Державний бюджет України на 2013 рік», слід зазначити, що за орієнтовними розрахунками Міністерства соціальної політики виключення діючої норми пункту 4 Прикінцевих положень Закону України «Про Державний бюджет України на 2013 рік» потребуватиме щорічно понад 170 млрд. гривень для реалізації положень всіх законодавчих актів щодо надання пільг, компенсацій та гарантій у розмірах, передбачених базовими законами.

Крім того, необхідно звернути увагу, що аналогічні норми передбачалася законами про Державний бюджет України на 2011 та 2012 роки. При цьому, Конституційний Суд України своїм рішенням від 26 грудня 2011року № 20-рп/2011 визнав ці положення закону такими, що відповідають Конституції України. Аналогічного висновку Конституційний Суд України дійшов і у своєму рішенні від 25 січня 2012 року № 3рп/2012.

Отже, реалізація положень законопроекту потребуватиме значного обсягу бюджетних коштів, проте, всупереч вимогам статті 91 Регламенту Верховної Ради України та статті 27 Бюджетного кодексу України суб’єктами права законодавчої ініціативи не надано фінансово-економічних обґрунтувань до законопроекту (включаючи відповідні розрахунки) та пропозицій змін до законодавчих актів України щодо скорочення витрат бюджету та/або джерел додаткових надходжень бюджету для досягнення збалансованості бюджету.

При цьому, згідно з пояснювальною запискою до законопроекту джерелами покриття додаткових видатків на реалізацію положень законопроекту пропонується, зокрема, скорочення видатків державного бюджету на утримання апаратів Адміністрації Президента України, Кабінету Міністрів України, міністерств та відомств, а також надходження від приватизації об’єктів державної власності, передбачених Програмою приватизації на відповідний рік. Однак, законопроект не містить конкретних пропозицій щодо внесення змін до бюджетних показників у зв’язку із запропонованими змінами, а також щодо їх збалансування, виходячи із реальних фінансових можливостей бюджету.

Слід зауважити, що скорочення обсягу видатків на утримання органів центральної виконавчої влади призведе до скорочення видатків на оплату праці з нарахуваннями, що в свою чергу потребує скорочення чисельності працівників цих органів, а також до неможливості виконання ними функцій та повноважень, визначених діючим законодавством.

Покриття додаткових видатків за рахунок коштів від приватизації державного майна не узгоджується з підпунктом 51 статті 2 та статтею 15 Бюджетного кодексу України, згідно якої зазначені кошти є джерелом фінансування бюджету, які використовуються для покриття дефіциту бюджету. Крім того, у державному бюджеті на 2013 рік передбачено надходження від приватизації державного майна в обсязі 10,9 млрд. гривень, що враховано в балансі бюджету.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України вважає, що за результатом розгляду у першому читанні законопроект доцільно відхилити, при цьому відмічено про невідповідність положень законопроекту чинним законам .

Так, законодавча пропозиція щодо підвищення розміру прожиткового мінімуму суперечить статті 4 Закону України «Про прожитковий мінімум», згідно з якою прожитковий мінімум встановлюється Кабінетом Міністрів України після проведення науково-громадської експертизи сформованих набору продуктів харчування, набору непродовольчих товарів і набору послуг. Порядок проведення науково-громадської експертизи встановлюється на принципах соціального партнерства та затверджується Кабінетом Міністрів України.

Пропозиція щодо підвищення розміру мінімальної заробітної плати суперечить статті 10 Закону України «Про оплату праці», якою передбачено, що розмір мінімальної заробітної плати встановлюється Верховною Радою України за поданням Кабінету Міністрів України не рідше одного разу на рік у законі про Державний бюджет України з урахуванням пропозицій, вироблених шляхом переговорів представників професійних спілок, власників або уповноважених ними органів, які об'єдналися для ведення колективних переговорів і укладення генеральної угоди, та переглядається залежно від зміни розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

В контексті зазначених законодавчих вимог, Спільний представницький орган сторони роботодавців на національному рівні стосовно даного законопроекту повідомив Комітет з питань бюджету, що не вважає за доцільне його підтримувати, оскільки значне підвищення розміру прожиткового мінімуму, мінімальної заробітної плати не відповідає фінансовим можливостям економіки.

ГНЕУ також зауважено, що законодавча пропозиція щодо вилучення показника «рівень забезпечення прожиткового мінімуму» не узгоджується з положеннями статті 5 Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям», згідно з якою до стабілізації економічного становища в Україні розмір державної соціальної допомоги визначається з урахуванням рівня забезпечення прожиткового мінімуму, який встановлюється виходячи з реальних можливостей видаткової частини Державного бюджету України і затверджується одночасно з прийняттям закону про Державний бюджет України на відповідний рік.

Передбачення у частині 6 статті 35 Закону України «Про дошкільну освіту» норми, якою пропонується визначити, що витрати за харчування дитини у державному та комунальному дошкільному навчальному закладі відшкодовуються за рахунок коштів Державного бюджету України у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України суперечить вимогам частини 2 статті 37 та частині 3 статті 38 цього Закону, згідно з якими утримання та розвиток матеріально-технічної бази дошкільних навчальних закладів фінансується за рахунок коштів засновників (власників) цих закладів, а джерелами фінансування цих закладів є кошти засновника (власника), відповідних бюджетів (для державних і комунальних дошкільних навчальних закладів), батьків або осіб, які їх замінюють тощо.

Також зазначена пропозиція не відповідає нормам статей 88 та 89 Бюджетного кодексу України, відповідно до яких видатки на дошкільну освіту мають здійснюватися за рахунок відповідних місцевих бюджетів. Отже, нелогічною є пропозиція щодо здійснення відшкодування за рахунок коштів державного бюджету витрат на харчування дитини у дошкільному навчальному закладі, видатки щодо яких проводяться із відповідних місцевих бюджетів.

Необхідно звернути увагу, що Кабінет Міністрів України прийняв постанову від 27 березня 2013 року № 197 «Про підвищення оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери», якою встановлено, що у 2013 році посадові оклади (тарифні ставки) працівників, починаючи з 6 тарифного розряду, розраховуються виходячи з розміру посадового окладу (тарифної ставки) працівника І тарифного розряду з 1 січня – 852 гривні (це становитиме 74,3% розміру мінімальної заробітної плати, на відповідний період минулого року - 72%). При цьому, для працівників 1-5 тарифного розряду встановлено посадові оклади (тарифні ставки) у фіксованому розмірі, що перевищує розмір мінімальної заробітної плати (1 тарифного розряду – 1147 гривень, 2 т.р. – 1152 гривні, 3 т.р.- 1162 гривні, 4 т.р. – 1172 гривні, 5 т.р.- 1182 гривні).

Крім того, пунктом 9 Прикінцевих положень Закону України «Про Державний бюджет України на 2013 рік» доручено Кабінету Міністрів України на основі моніторингу виконання Державного бюджету України за підсумками I кварталу 2013 року внести пропозиції щодо підвищення соціальних стандартів та їх фінансового забезпечення.

Комітет з питань Регламенту, депутатської етики та забезпечення діяльності Верховної Ради України зауважує про недотримання вимог статті 91 Регламенту Верховної Ради України та статті 27 Бюджетного кодексу України щодо надання фінансово-економічних обґрунтувань до законопроекту.

Комітет з питань соціальної політики та праці зауважує про невідповідність положень законопроекту чинному законодавству та рекомендує повернути законопроект суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.

За підсумками розгляду законопроекту Комітет з питань бюджету ухвалив рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до деяких законів України (щодо підвищення розміру соціальних стандартів і гарантій та відновлення соціального захисту громадян), поданий народними депутатами України Павловським А.М., Турчиновим О.В., Дубілем В.О. (реєстр. № 1251 від 11.01.2013р.), відхилити.

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Висновки Комітету до законопроектів, щодо яких Комітет є головним 8 скликання”

11 липня 2019 11:50
11 липня 2019 11:47
02 травня 2019 11:48
14 березня 2019 14:46
17 січня 2019 15:48
21 грудня 2018 12:36
06 грудня 2018 18:35
06 грудня 2018 18:33
06 грудня 2018 18:30
22 листопада 2018 15:29