Про внесення змін до Закону України

«Про Державний бюджет України на 2013 рік»

щодо погашення заборгованості за енергетичні ресурси

законопроект №3057 (доопрацьований)

 

Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 9 жовтня 2013 року (протокол № 17) розглянув проект закону про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2013 рік» щодо погашення заборгованості за енергетичні ресурси, поданий народним депутатом України А.В. Мартовицьким, реєстр. № 3057 (доопрацьований) від 23.09.2013 року.

Згідно із пояснювальною запискою до законопроекту реалізація його положень дасть можливість забезпечити погашення заборгованості з різниці в тарифах на теплову енергію, послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, погашення заборгованості підприємств централізованого водопостачання та водовідведення за спожиту у минулих періодах електричну енергію перед енергопостачальними компаніями, розрахунки за електричну енергію державних вугледобувних підприємств, шахт 3-ої групи та розрахунки між учасниками Оптового ринку електричної енергії.

Законопроектом пропонується внести зміни до статей 1, 11 та 21 Закону України «Про Державний бюджет України на 2013 рік» (далі – Закон), а також до його додатків № 1, № 3 та № 7, згідно з якими передбачається:

1) збільшити доходи загального фонду державного бюджету на 1540 млн. гривень за рахунок податку на прибуток підприємств (від сплати ДП НАЕК «Енергоатом» податкових зобов’язань);

2) зменшити надходження спеціального фонду державного бюджету на 1287,1 млн. гривень, у тому числі:

- виключити надходження від погашення зобов’язань з податку на додану вартість ПАТ НАК «Нафтогаз України» перед Державним агентством резерву України за отриманий природний газ у сумі 1287,1 млн.гривень (зміни до пункту 3 статті 11 Закону);

- передбачити надходження з погашення заборгованості підприємств електроенергетичної, вугільної галузей, підприємств, що надають послуги з виробництва, транспортування та постачання теплової енергії, підприємств централізованого водопостачання та водовідведення за дивідендами, нарахованими за результатами діяльності 2012 року у сумі 80 млн.гривень (зміни до пункту 6 статті 11 Закону);

- зменшити надходження від погашення податкового боргу з податку на прибуток відповідних підприємств на 80 млн.гривень;

3) відповідно змінити обсяги видатків державного бюджету за бюджетними програмами:

Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на погашення заборгованості з різниці в тарифах на теплову енергію, послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, що вироблялися, транспортувалися та постачалися населенню, яка виникла у зв’язку з невідповідністю фактичної вартості теплової енергії та послуг з централізованого водопостачання та водовідведення тарифам, що затверджувалися та/або погоджувалися органами державної влади чи місцевого самоврядування» (код 2761520), встановивши за загальним фондом її обсяг у сумі 1300 млн.гривень та зменшивши за спеціальним фондом - на 1287,1 млн.гривень;

Міністерства енергетики та вугільної промисловості України – «Реструктуризація вугільної та торфодобувної промисловості» (код 1101070), за загальним фондом збільшивши видатки споживання на 240 млн.гривень (на погашення заборгованості за спожиту у минулих періодах електричну енергію).

За даними звітності Казначейства у січні-вересні 2013 року доходи загального фонду державного бюджету становили 67,3% річного плану, з них надходження податку на прибуток підприємств – 42165,2 млн.гривень або 76,2% річного плану.

Законом за спеціальним фондом державного бюджету встановлено субвенцію місцевим бюджетам на погашення заборгованості з різниці в тарифах на теплову енергію, послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, що вироблялися, транспортувалися та постачалися населенню, яка виникла у зв’язку з невідповідністю фактичної вартості теплової енергії та послуг з централізованого водопостачання та водовідведення тарифам, що затверджувалися та/або погоджувалися органами державної влади чи місцевого самоврядування обсягом 5125,6 млн.грн. Її надання здійснюється відповідно до Порядку та умов надання зазначеної субвенції, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2013 р. №167. За січень-вересень поточного року згідно із звітом Казначейства вказана субвенція надана місцевим бюджетам у сумі 450,2 млн.гривень, що становить 8,8% бюджетних призначень та 13,2% плану на звітний період.

Необхідно зауважити, що змінами до статті 21 Закону пропонується встановити повне погашення заборгованості ПАТ НАК «Нафтогаз України» за отриманий природний газ перед Державним агентством резерву України у сумі 369495,5 тис.гривень, що є джерелом надання відповідної субвенції. При цьому, переважно такі кошти відображені за кодом 32010000 «Надходження від реалізації матеріальних цінностей державного резерву» (у змінах до додатку №1 до Закону вказані надходження зменшено загалом з 1656730 тис.гривень до 369649,5 тис.гривень). Проте, у Законі за цим кодом передбачено 276250 тис.гривень, які спрямовуються на накопичення (приріст) матеріальних цінностей та обслуговування  державного матеріального резерву (згідно із пунктами 10 і 11 частини четвертої статті 30 Бюджетного кодексу України).

Водночас законопроект не відповідає вимогам нормопроектувальної техніки у частині оформлення законопроектів щодо внесення змін до державного бюджету, а саме:

- у додатку №1 до законопроекту показники за кодами: 20000000 «Неподаткові надходження» у графах «Всього», «Загальний фонд» та «Спеціальний фонд», 21000000 «Доходи від власності та підприємницької діяльності» у графах «Всього» та «Загальний фонд» не узгоджуються з чинною редакцією додатку №1 до Закону;

- у додатку №2 до законопроекту за кодом 1101070 за спеціальним фондом цифри «3180,1» помилково відображені у графі «комунальні послуги та енергоносії» замість графи «видатки розвитку»;

- відсутні зміни до додатка №7 до Закону в частині зменшення за спеціальним фондом обсягу відповідної субвенції;

- назва додатка №3 до законопроекту потребує узгодження з чинною редакцією додатку №7 до Закону.

Слід звернути увагу, що Верховною Радою України 8 жовтня 2013 року прийнято законопроекти про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2013 рік» за реєстр.№3150 та №3085 за основу та в цілому як закони. Крім того, плануються до розгляду інші аналогічні законопроекти, якими також змінюються показники державного бюджету, тому існує можливість прийняття зазначених законопроектів до розгляду даного законопроекту.

Відтак, для забезпечення збалансованості бюджету потребуватимуть уточнення підсумкові показники державного бюджету у тексті та додатках до законопроекту з урахуванням змін, прийнятих Верховною Радою України до розгляду зазначеного законопроекту.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України (висновок від 07.10.2013 №16/3-1354/3057 додається на 5 арк.) висловлює зауваження до законопроекту, звертаючи увагу, зокрема, на відсутність у документах, поданих до законопроекту:

- розрахунків та відповідної інформації, які підтверджували б реальність додаткових надходжень до державного бюджету від сплати податкових зобов’язань з податку на прибуток ДП НАЕК «Енергоатом» у сумі 1540 млн.гривень та розрахунків щодо необхідності надання субвенції у обсязі саме 1300 млн.гривень, що не відповідає вимогам статті 91 Регламенту Верховної Ради України та статті 27 Бюджетного кодексу України;

- обґрунтувань щодо необхідності виключення з переліку джерел формування спеціального фонду державного бюджету на 2013 рік надходження від погашення зобов’язань з податку на додану вартість ПАТ НАК «Нафтогаз України» перед Державним агентством резерву України за отриманий природний газ, а також інформації щодо сум, які недоотримає Державне агентство резерву України в результаті прийняття такої законодавчої пропозиції, та яким чином це вплине на виконання завдань, які поставлені перед ним у поточному бюджетному періоді;

- пояснень щодо пропозиції сплати ПАТ НАК «Нафтогаз України» до Державного агентства резерву України саме 369,5 млн.гривень у рахунок повного погашення перед ним заборгованості за отриманий природний газ.

Головне науково-експертне управління вважає, що законопроекти про внесення змін до закону про Державний бюджет України, внесені народними депутатами України, відповідно до вимог Бюджетного кодексу України, можуть розглядатися на засіданнях Верховної Ради України за наявності відповідного висновку Кабінету Міністрів України.

За узагальнюючим висновком Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України за результатами розгляду в першому читанні законопроект може бути прийнятий за основу з урахуванням висловлених зауважень та відповідного висновку Уряду.  

Міністерство доходів і зборів України на запит народного депутата України А.В. Мартовицького у експертному висновку повідомило про підтримку законопроекту.

Міністерство фінансів України підтримує прийняття законопроекту за умови врахування, зокрема, таких зауважень:

– у додатку №1 до законопроекту необхідно відкоригувати суми доходів до спеціального фонду, що формуються за рахунок надходжень від реалізації матеріальних цінностей державного резерву (код 3201000), та у зв'язку з чим включити позицію щодо коригування суми надходжень від податку на додану вартість (код 14010100);

– враховуючи, що законопроектом пропонується збільшити дохідну та видаткову частини загального фонду державного бюджету, доповнити законопроект новою статтею, яка б передбачала, що заборгованість підприємств електроенергетичної галузі з податку на прибуток підприємств у сумі 1540 млн.гривень перераховується до загального фонду державного бюджету та спрямовується на видатки у сумі 1300 млн.гривень за програмою «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на погашення заборгованості з різниці в тарифах на теплову енергію, послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, що вироблялися, транспортувалися та постачалися населенню, яка виникла у зв'язку з невідповідністю фактичної вартості теплової енергії та послуг з централізованого водопостачання та водовідведення тарифам, що затверджувалися та/або погоджувалися органами державної влади чи місцевого самоврядування» та у сумі 240 млн.гривень за програмою «Реструктуризація вугільної та торфодобувної промисловості» для проведення розрахунків підприємств за електричну енергію.

Враховуючи наведене, Комітет ухвалив рішення:

рекомендувати Верховній Раді України проект закону про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2013 рік» щодо погашення заборгованості за енергетичні ресурси, поданий народним депутатом України А.В. Мартовицьким, реєстр. №3057 (доопрацьований), за наслідками розгляду у першому читанні прийняти за основу та в цілому як закон з урахуванням таких змін:

1) частину другу законопроекту викласти у такій редакції:

«ІІ. Прикінцеві положення

1. Цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування.

2. Кабінету Міністрів України визначити механізм надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на погашення заборгованості з різниці в тарифах на теплову енергію, послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, що вироблялися, транспортувалися та постачалися населенню, яка виникла у зв'язку з невідповідністю фактичної вартості теплової енергії та послуг з централізованого водопостачання та водовідведення тарифам, що затверджувалися та/або погоджувалися органами державної влади чи місцевого самоврядування, та проведення видатків з погашення заборгованості за спожиту у минулих періодах електричну енергію за бюджетною програмою «Реструктуризація вугільної та торфодобувної промисловості» за рахунок надходження до загального фонду державного бюджету податку на прибуток від підприємств електроенергетичної галузі у обсягах, визначених цим Законом»;

2) у додатку №1 до законопроекту:

– передбачити по спеціальному фонду зменшення надходжень податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) (код 14010100) на 214513,5 тис.гривень. та збільшення на цю суму запропонованих у законопроекті надходжень від реалізації матеріальних цінностей державного резерву (код 32010000) з уточненням відповідних підсумкових кодів;

– уточнити показники за підсумковими кодами 20000000 «Неподаткові надходження» і 21000000 «Доходи від власності та підприємницької діяльності» відповідно до чинної редакції додатку №1 до Закону;

3) у додатку №2 до законопроекту за кодом 1101070 за спеціальним фондом цифри «3180,1» перенести з графи «комунальні послуги та енергоносії» у графу «видатки розвитку»;

4) у додатку №3 до законопроекту:

– назву додатка доповнити словами «з Державного бюджету України місцевим бюджетам на 2013 рік»;

– доповнити графою «Субвенція спеціального фонду на: погашення заборгованості з різниці в тарифах на теплову енергію, послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, що вироблялися, транспортувалися та постачалися населенню, яка виникла у зв’язку з невідповідністю фактичної вартості теплової енергії та послуг з централізованого водопостачання та водовідведення тарифам, що затверджувалися та/або погоджувалися органами державної влади чи місцевого самоврядування», де у позиції «Всього» зазначити цифри «3838519,5»;

5) уточнити підсумкові показники державного бюджету у тексті та додатках до законопроекту з урахуванням прийнятих Верховною Радою України законопроектів щодо внесення змін до державного бюджету на 2013 рік до розгляду зазначеного законопроекту.

Відповідно Комітет з питань бюджету разом з Головним юридичним управлінням Апарату Верховної Ради України при оформленні на підпис Голові Верховної Ради України законопроекту за реєстр. № 3057 (доопрацьований), у разі його прийняття, мають внести необхідні редакційні та техніко-юридичні уточнення до тексту та додатків до зазначеного законопроекту, пов’язані з ухваленим Комітетом рішенням щодо цього законопроекту.

 

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Висновки Комітету до законопроектів, щодо яких Комітет є головним 8 скликання”

11 липня 2019 11:50
11 липня 2019 11:47
02 травня 2019 11:48
14 березня 2019 14:46
17 січня 2019 15:48
21 грудня 2018 12:36
06 грудня 2018 18:35
06 грудня 2018 18:33
06 грудня 2018 18:30
22 листопада 2018 15:29