Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 11.05.2016 року розглянув проекти законів про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо зарахування плати за надання адміністративних послуг до бюджетів об’єднаних територіальних громад (рестр.№4386 від 12.04.2016р.), поданий народними депутатами України Мельником С.І. і Федоруком М.Т., та вдосконалення норм Бюджетного кодексу України в частині забезпечення фінансової спроможності у наданні адміністративних послуг виконавчими органами рад об’єднаних територіальних громад (реєстр. № 4386  1 від 12.04.2016)  поданий народними депутатами України Юриком Т.З., Заставним Р.Й., Дегтярчуком О.В., Дубневичем Б.В., Македоном Ю.М., Крульком І.І., Івченком В.Є., Гончаренком О.О., Маркевичем Я.В.

Законопроектами за реєстр. № 4386 та № 4386 – 1, що є альтернативними, передбачається чітко унормувати питання зарахування до доходів загального фонду бюджетів об’єднаних територіальних громад, що створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, окремих видів плати за надання адміністративних послуг, таких як:

адміністративний збір за державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень;

адміністративний збір за проведення державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань;

плати за скорочення термінів надання послуг у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень і  державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань, а також плати за надання інших платних послуг, пов’язаних з такою державною реєстрацією.

З цією метою пропонується внести зміни до пунктів 36-1, 36-2, 36-3 частини першої статті 64 Бюджетного кодексу України (далі – Кодекс), доповнивши кожен з них словами «виконавчими органами сільських, селищних, міських (міст районного значення) рад об’єднаних територіальних громад, що створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій громад».

Відмінністю цих законопроектів є лише розташування таких слів у зазначених пунктах: перед словами «міських рад міст республіканського Автономної Республіки Крим та обласного значення» (у законопроекті за реєстр. №4386), після слів «районними у містах Києві та Севастополі державними адміністраціями» (у законопроекті за реєстр. № 4386-1).

Загалом щодо законопроектів слід відмітити, що такі зміни пов’язані з реалізацією положень законів України:

«Про адміністративні послуги», згідно з яким при виконавчому органі міської міста районного значення, селищної, сільської ради можуть утворюватися Центри надання адміністративних послуг (у разі прийняття відповідною радою такого рішення);

«Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань», що відповідно визначають суб’єктами державної реєстрації серед інших виконавчі органи сільських, селищних та міських (міст районного значення ) рад.

Водночас, в рамках реалізації реформи місцевого самоврядування на виконання Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» згідно з перспективним планом формування територій громад утворюються об’єднані територіальні громади. Згідно із зазначеним законом об’єднана територіальна громада, адміністративним центром якої визначено місто, є міською територіальною громадою, центром якої визначено селище, - селищною, центром якої визначено село, - сільською.

Відповідно у Законі України «Про місцеве самоврядування в Україні» встановлено, що територіальні громади в порядку, встановленому законом, можуть об’єднуватися в одну сільську, селищну, міську територіальну громаду, утворювати єдині органи місцевого самоврядування

Відтак, забезпечуючи виконання законодавства у сфері надання адміністративних послуг, за рішеннями відповідних (сільських, селищних та міських) рад об’єднаних територіальних громад, що створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, при їх виконавчих органах утворюються центри надання адміністративних послуг та мають надаватися належні послуги, плату за які належить зараховувати до бюджетів таких об’єднаних громад.

Разом з тим, у Кодексі (частина дев’ята статті 75) вже застосовується поняття «виконавчі органи рад об’єднаних територіальних громад, що створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій громад».

З огляду на зазначене, з метою вживання єдиної термінології у Кодексі, доцільно слова «виконавчими органами сільських, селищних, міських (міст районного значення) рад об’єднаних територіальних громад, що створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій громад», що вживаються у тексті обох законопроектів, замінити словами «виконавчими органами рад об’єднаних територіальних громад, що створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій громад».

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своїх висновках, в цілому підтримуючи прийняття законопроектів у першому читанні за основу, одночасно звертає увагу на доцільність отримання відповідного експертного висновку Кабінету Міністрів України.

Міністерство фінансів України підтримує прийняття законопроектів, як таких, що дозволять законодавчо врегулювати питання щодо зарахування окремих адміністративних зборів до бюджетів об’єднаних громад, що створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій громад.

Асоціація міст України висловлюється за підтримку законопроектів, акцентуючи увагу на необхідності якнайшвидшого вирішення зазначеного питання, зважаючи, що відсутність узгодженого та чіткого трактування пунктів Кодексу в частині зарахування плати за надання адміністративних послуг до бюджетів об’єднаних територіальних громад, що створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, призвело до блокування Державною казначейською службою України їх рахунків за вказаними надходженнями, що унеможливлює надання такими громадами адміністративних послуг населенню.

Водночас, Міністерство фінансів України та Асоціація міст України  надаючи свої висновки до законопроектів, звернулися з проханням включити положення, які допоможуть забезпечити комплексний підхід до реформування системи надання адміністративних послуг, а саме, пропонується врегулювати зарахування адміністративного збору за державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань до загального фонду бюджетів міст районного значення, сільських, селищних бюджетів шляхом внесення змін до відповідних статей Кодексу. Необхідність таких змін пов’язана з тим, що в зв’язку з набранням чинності з 1 січня 2016 року нової редакції Закону України від 15.05.2003 року №755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань», державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців може здійснюватися також виконавчими органами сільських, селищних та міських рад (у разі прийняття відповідною радою такого рішення).

Виходячи з положень частини другої статті 110 Регламенту Верховної Ради України при розгляді альтернативних законопроектів головний комітет може рекомендувати Верховній Раді взяти за основу один із них або підготувати інший законопроект, який вноситься на розгляд Верховної Ради України народними депутатами – членами цього комітету. Зважаючи на необхідність редакційного та техніко-юридичного уточнення запропонованих законодавчих пропозицій та враховуючи додаткові пропозиції Міністерства фінансів України і Асоціації міст України, про що зазначено вище, керуючись статтею 110 Регламенту Верховної Ради України, вбачається за доцільне викласти законопроект у доопрацьованій Комітетом редакції.

За наслідками розгляду Комітет ухвалив рішення: рекомендувати Верховній Раді України за результатами розгляду у першому читанні законопроектів про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо зарахування плати за надання адміністративних послуг до бюджетів об’єднаних територіальних громад (реєстр. № 4386 від 12.04.2016), поданого народними депутатами України Мельником С.І. і Федоруком М.Т., та щодо вдосконалення норм Бюджетного кодексу України в частині забезпечення фінансової спроможності у наданні адміністративних послуг виконавчими органами рад об’єднаних територіальних громад (реєстр. № 4386 – 1 від 12.04.2016), поданого народними депутатами України Юриком Т.З., Заставним Р.Й., Дегтярчуком О.В., Дубневичем Б.В., Македоном Ю.М., Крульком І.І., Івченком В.Є., Гончаренком О.О., Маркевичем Я.В., прийняти законопроект у доопрацьованій Комітетом редакції за основу та в цілому як закон.

 

 

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Висновки Комітету до законопроектів, щодо яких Комітет є головним 8 скликання”

11 липня 2019 11:50
11 липня 2019 11:47
02 травня 2019 11:48
14 березня 2019 14:46
17 січня 2019 15:48
21 грудня 2018 12:36
06 грудня 2018 18:35
06 грудня 2018 18:33
06 грудня 2018 18:30
22 листопада 2018 15:29