Щодо розгляду законопроекту про внесення змін до додатка № 3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» щодо фінансового забезпечення реформування рибної галузі України

 

Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 11 травня 2016 року розглянув проект закону про внесення змін до додатка № 3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» щодо фінансового забезпечення реформування рибної галузі України (реєстр. № 4464 від 18.04.2016), поданий народними депутатами України Мушаком О.П., Амельченком В.В., Савченком О.Ю., Іщейкіним К.Є. та Черненком О.М.

Як зазначається у пояснювальній записці до законопроекту, метою законопроекту є забезпечення ефективного здійснення функцій, покладених на Держрибагентство, шляхом покращення матеріально-технічної бази та забезпечення територіальних органів Держрибагентства необхідними засобами для провадження їх діяльності.

Так, законопроектом запропоновано зміни до додатка № 3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» в частині видатків загального фонду державного бюджету щодо наступного:

за бюджетною програмою 2804010 «Керівництво та управління у сфері рибного господарства» /відповідальний виконавець бюджетної програми – Державне агентство рибного господарства України у складі головного розпорядника коштів державного бюджету - Міністерства аграрної політики та продовольства України/ обсяг видатків розвитку збільшено на 15 млн грн;

за бюджетною програмою 2801030 «Фінансова підтримка заходів в агропромисловому комплексі шляхом здешевлення кредитів» /відповідальний виконавець бюджетної програми – Апарат Міністерства аграрної політики та продовольства України/ обсяг видатків розвитку зменшено на 15 млн гривень.

Відповідно до пояснювальної записки до законопроекту додаткові кошти планується спрямувати на придбання позашляховиків, модернізованих безпілотників, катерів з потужними двигунами, наявність яких сприятиме запобіганню правопорушень у сфері поводження із водними біоресурсами.

Слід зазначити, що державним бюджетом на 2016 рік Держрибагентству за бюджетною програмою 2804010 «Керівництво та управління у сфері рибного господарства» бюджетні призначення за загальним фондом державного бюджету визначено в обсязі 92 996,7 тис. грн, проте видатки розвитку за вказаною бюджетною програмою не передбачені (згідно із звітом Казначейства за січень-березень поточного року проведено видатки в обсязі 17,1 млн грн або 83,2 % плану на звітний період та 18,4 % плану на рік).

У державному бюджеті на 2016 рік за загальним фондом бюджетні призначення за бюджетною програмою 2801030 «Фінансова підтримка заходів в агропромисловому комплексі шляхом здешевлення кредитів» /на часткову компенсацію відсоткової ставки за кредитами для покриття витрат, пов’язаних з сільськогосподарським виробництвом, зокрема із закупівлею пально-мастильних матеріалів, насіння, мінеральних добрив та іншого/ визначено в обсязі 300 млн грн, згідно із звітом Казначейства за січень-березень поточного року видатки не було проведено /у 2015 році фактичні видатки становили 290,6 млн грн при 300 млн грн запланованих/.

Необхідно звернути увагу, що до законопроекту не подано фінансово-економічного обґрунтування (у тому числі відповідних розрахунків), що не відповідає частині третій статті 91 Регламенту Верховної Ради України, про що також зауважено у висновку Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України до цього законопроекту. Разом з тим, ГНЕУ зазначає, що пояснювальна записка до законопроекту не містить інформації щодо можливості зменшення видатків за бюджетною програмою 2801030 саме на 15 000,0 тис. гривень без ризику невиконання планів, які визначені цією бюджетною програмою на поточний бюджетний рік.

Крім того, у пояснювальній записці до законопроекту відсутні пояснення щодо досягнення оптимізації структури витрат державного бюджету в межах загального обсягу видатків та надання кредитів, затвердженого законом про Державний бюджет України, що відповідно до пункту 7 частини першої статті 52 Бюджетного кодексу України є підставою для внесення змін до закону про Державний бюджет України.

Необхідно також зазначити, що зміни щодо бюджетних призначень запропоновано шляхом внесення змін до закону про державний бюджет на 2016 рік, зважаючи на положення частини одинадцятої статті 23 Бюджетного кодексу України, згідно із якою заборонено збільшення бюджетних призначень на видатки за бюджетними програмами, пов'язаними з функціонуванням органів державної влади, за рахунок зменшення видатків за іншими бюджетними програмами без внесення змін до закону про державний бюджет.

Загалом слід зазначити, що законодавча пропозиція полягає у здійсненні в межах загального обсягу бюджетних призначень загального фонду державного бюджету перерозподілу видатків між бюджетними програмами Міністерства аграрної політики та продовольства України, тобто не передбачає залучення додаткових бюджетних коштів та не впливає на загальні показники видатків державного бюджету.

Отже, законодавча пропозиція є збалансованою за показниками видатків державного бюджету.

Слід зауважити, що законопроект містить певні техніко-юридичні неточності у тексті, на що також звернуто увагу Мінфіном, а тому: розділ 1 законопроекту належить викласти в такій редакції: «1. Внести зміни до додатка № 3 до Закону України “Про Державний бюджет України на 2016 рік” (Відомості Верховної Ради України, 2016 р., № 5, ст. 54, № 17, ст. 189)  згідно з додатком до цього Закону.».

Належить звернути увагу, що Верховною Радою України можливий розгляд інших законопроектів щодо внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України  на 2016 рік», якими також змінюватимуться бюджетні показники щодо видатків державного бюджету, зокрема, на розгляді у Верховній Раді України перебуває урядовий законопроект за реєстр. № 4543 «Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2016 рік"», яким серед іншого запропоновано зміни щодо бюджетних призначень за бюджетними програмами Мінагрополітики у зв’язку із збільшенням державних соціальних стандартів. Таким чином, потребуватимуть уточнення показники видатків державного бюджету у додатку до законопроекту з урахуванням законопроектів, розглянутих та прийнятих Верховною Радою України до розгляду зазначеного законопроекту.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своєму висновку до законопроекту зауважує про відсутність належного фінансово-економічного обґрунтування та зазначає, що рішення щодо внесеного законопроекту має прийматися з урахуванням відповідного висновку Уряду, оскільки згідно з вимогами статті 116 Конституції України та статті 42 Кодексу Кабінет Міністрів України забезпечує виконання затвердженого Державного бюджету України.

Загалом Міністерство фінансів України у експертному висновку до законопроекту відмічає, що реалізація заходів, визначених законопроектом, не потребуватиме додаткових витрат державного бюджету. Водночас зазначено, що законопроект потребує доопрацювання та узгодження з Міністерством аграрної політики та продовольства України, як головним розпорядником коштів державного бюджету, зважаючи на те, що відповідно до статті 22 Бюджетного кодексу України, головний розпорядник коштів державного бюджету здійснює управління бюджетними коштами у межах встановлених йому бюджетних повноважень та оцінку ефективності бюджетних програм, забезпечуючи ефективне, результативне і цільове використання бюджетних коштів, організацію та координацію роботи розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня та одержувачів бюджетних коштів у бюджетному процесі.

Міністерство аграрної політики та продовольства України поінформувало Комітет з питань бюджету про підтримку законопроекту за реєстр. № 4464.

На час розгляду у Комітеті з питань бюджету висновки комітетів Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції (щодо проведення антикорупційної експертизи законопроекту) і з питань європейської інтеграції (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно - правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції) не надійшли.  

За наслідками розгляду Комітет з питань бюджету ухвалив рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону про внесення змін до додатка № 3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» щодо фінансового забезпечення реформування рибної галузі України (реєстр. № 4464 від 18.04.2016), поданий народними депутатами України Мушаком О.П., Амельченком В.В., Савченком О.Ю., Іщейкіним К.Є. та Черненком О.М., за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу та в цілому як закон із урахуванням необхідності внесення техніко-юридичного уточнення щодо викладу розділу 1 законопроекту відповідно до правил законотворчої техніки, а також уточнення бюджетних показників у разі прийняття інших законопроектів щодо внесення змін до державного бюджету до розгляду зазначеного законопроекту.

Комітету з питань бюджету разом з Головним юридичним управлінням Апарату Верховної Ради у разі прийняття законопроекту при оформленні відповідного закону належить внести до нього необхідні редакційні та техніко-юридичні уточнення, що пов’язані із зазначеним рішенням Комітету.

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Висновки Комітету до законопроектів, щодо яких Комітет є головним 8 скликання”

11 липня 2019 11:50
11 липня 2019 11:47
02 травня 2019 11:48
14 березня 2019 14:46
17 січня 2019 15:48
21 грудня 2018 12:36
06 грудня 2018 18:35
06 грудня 2018 18:33
06 грудня 2018 18:30
22 листопада 2018 15:29