Зміни до додатків  № 3 та № 6  Закону України

«Про Державний бюджет України на 2016 рік»

 

Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на засіданні від 11 травня 2016 року (протокол №57) розглянув проект Закону України про внесення змін до додатків  № 3 та № 6 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» щодо збільшення видатків на проведення зовнішнього незалежного оцінювання, поданий Кабінетом Міністрів України (реєстр. №4524 від  25.04.2016 р.).

Реалізація положень законопроекту, як зазначається у пояснювальній записці до нього, має забезпечити, зокрема, належне і вчасне проведення у 2016 році зовнішнього незалежного оцінювання випускників загальноосвітніх навчальних закладів та здійснення своєчасної і у повному обсязі виплати заробітної плати науково-педагогічним та педагогічним працівникам, залученим для проведення зовнішнього незалежного оцінювання (далі – ЗНО).

  Законопроектом пропонується у межах загального обсягу бюджетних призначень, передбачених Міністерству освіти і науки на 2016 рік у загальному фонді державного бюджету, збільшити бюджетні призначення за бюджетною програмою 2201470 «Здійснення зовнішнього оцінювання та моніторинг якості освіти Українським центром оцінювання якості освіти та його регіональними підрозділами» на 30 млн.грн. (видатки споживання на оплату праці з нарахуваннями, у тому числі на оплату праці – 24,6 млн. грн.) за рахунок зменшення на таку суму обсягу загальнодержавних витрат (видатки споживання) за програмою 2211190 «Освітня субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам» (за рахунок резерву коштів, що згідно із пояснювальною запискою до законопроекту, передбачений для навчальних закладів, які знаходяться на території Донецької та Луганської областей, на яких органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження).

         Для реалізації вищезазначеної пропозиції законопроект містить відповідні зміни до додатків № 3 «Розподіл видатків Державного бюджету України на 2013 рік» та № 6 «Міжбюджетні трансферти (базова та реверсна дотації, освітня та медична субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам) на 2016 рік»  до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» (далі – Закон).

Законодавча пропозиція не передбачає залучення додаткових бюджетних коштів, оскільки пропонується здійснити в межах загального обсягу видатків загального фонду державного бюджету перерозподіл бюджетних призначень за бюджетними програмами Міністерства освіти і науки України (включаючи бюджетні призначення за бюджетними програмами щодо загальнодержавних витрат).

Отже, положення законопроекту підготовлено збалансовано щодо показників державного бюджету.

Поряд з цим, слід зауважити, що супровідні матеріали до законопроекту не містять, як того вимагає частина третя статті 91 Регламенту Верховної Ради України, фінансово-економічних розрахунків щодо необхідності додаткового виділення коштів у запропонованому обсязі та пояснень щодо ризиків зменшення обсягу освітньої субвенції.

Крім того, у пояснювальній записці до законопроекту відсутні пояснення щодо досягнення оптимізації структури витрат державного бюджету в межах загального обсягу видатків та надання кредитів, затвердженого законом про Державний бюджет України, що відповідно до пункту 7 частини першої статті 52 Бюджетного кодексу України є підставою для внесення змін до закону про Державний бюджет України.

Необхідно також зазначити, що зміни щодо бюджетних призначень запропоновано шляхом внесення змін до закону про державний бюджет на 2016 рік, зважаючи на положення частини одинадцятої статті 23 Бюджетного кодексу України, згідно із якою заборонено збільшення бюджетних призначень на оплату праці працівників бюджетних установ за рахунок зменшення видатків за іншими бюджетними програмами без внесення змін до закону про державний бюджет.

Довідково: відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 06.04.2016 №272-р «Про перерозподіл деяких видатків державного бюджету, передбачених Міністерству освіти і науки  на 2016 рік» обсяг видатків споживання за програмою 2211190 «Освітня субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам» вже було зменшено на 290 102,8 тис. грн. також за рахунок резерву коштів з метою здійснення методичного та матеріально-технічного забезпечення діяльності навчальних закладів для забезпечення  видання, придбання, зберігання і доставку підручників і посібників для учнів загальноосвітніх навчальних закладів державної та комунальної власності у 2016 році, забезпечення діяльності Національного центру "Мала академія наук України", надання позашкільної освіти державними позашкільними навчальними закладами, проведення заходів з позашкільної роботи  (зокрема, щодо національно-патріотичного виховання дітей та молоді), на проведення міжнародних олімпіад у сфері освіти.

Слід зазначити, що відповідно до вимог статті 1032  Бюджетного кодексу України та постанови Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 №6 «Деякі питання надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам» резерв коштів у складі освітньої субвенції передбачається для здійснення видатків, що не могли бути враховані під час застосування формули розподілу субвенції між місцевими бюджетами.

Водночас, слід зазначити, що законопроект потребує внесення редакційних і техніко-юридичних уточнень відповідно до вимог нормопроектувальної техніки стосовно оформлення законопроектів щодо внесення змін до закону про державний бюджет та з урахуванням бюджетної методології, а саме:

- у додатку №2 до законопроекту (зміни до додатка № 6 «Міжбюджетні трансферти (базова та реверсна дотації, освітня та медична субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам) на 2016 рік» до Закону) відображено всі рядки цього додатку до Закону, включаючи ті, до яких не вносяться зміни, що є недоцільним, оскільки зміни вносяться лише до підсумкового показника, визначеного у цьому додатку, відтак необхідно відобразити лише рядок «ВСЬОГО» і показники щодо нього, а всі інші рядки необхідно виключити.

Належить звернути увагу, що Верховною Радою України можливий розгляд інших законопроектів щодо внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік», якими також змінюватимуться бюджетні показники, зокрема, на розгляді у Верховній Раді України перебуває урядовий законопроект за реєстр. №4543 про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік», яким, зокрема,  запропоновані зміни щодо бюджетних призначень Міністерства освіти і науки України у зв’язку із підвищенням державних соціальних стандартів. Крім того, у разі прийняття позитивного рішення за наслідками повторного розгляду Верховною Радою України з пропозиціями Президента України законопроекту про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» щодо фінансування професійно-технічної освіти (реєстр. № 3830-3 від 29.01.2016), потребуватимуть уточнення показники державного бюджету у додатках до законопроекту за реєстр. №4524 (також у разі його прийняття).

 Таким чином, для забезпечення збалансованості показників бюджету, потребуватимуть уточнення показники державного бюджету у додатках до законопроекту з урахуванням законопроектів, розглянутих та прийнятих Верховною Радою України до розгляду зазначеного законопроекту.

ГНЕУ Апарату Верховної Ради України вважає аргументи, наведені на користь прийняття цього законопроекту, достатньо обґрунтованими, у зв’язку з чим він може бути прийнятий за результатами розгляду у першому читанні за основу.

На даний час до Комітету з питань бюджету висновки комітетів Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції (щодо проведення антикорупційної експертизи законопроекту) і з питань європейської інтеграції  (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно - правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції) не надійшли.

За наслідками розгляду Комітет з питань бюджету ухвалив рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до додатків № 3 та № 6 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» щодо збільшення видатків на проведення зовнішнього незалежного оцінювання, поданого Кабінетом Міністрів України (реєстр. №4524 від  25.04.2016 р.), за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу та в цілому як закон з урахуванням внесення редакційних та техніко-юридичних уточнень пов’язаних з оформленням законопроекту відповідно до правил законотворчої техніки, а також уточнення бюджетних показників у разі прийняття інших законопроектів щодо внесення змін до державного бюджету до розгляду зазначеного законопроекту.

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Висновки Комітету до законопроектів, щодо яких Комітет є головним 8 скликання”

11 липня 2019 11:50
11 липня 2019 11:47
02 травня 2019 11:48
14 березня 2019 14:46
17 січня 2019 15:48
21 грудня 2018 12:36
06 грудня 2018 18:35
06 грудня 2018 18:33
06 грудня 2018 18:30
22 листопада 2018 15:29