Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 15 червня 2016 року розглянув проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо запобігання незаконному видобуванню та введенню в обіг бурштину та виробів з його використанням) (реєстр. № 4466 від 18.04.2016 р.), поданий народним депутатом України Заставним Р.Й.

Законопроектом пропонується внести зміни до пункту 51 частини другої статті 29 Бюджетного кодексу України щодо уточнення назви збору на обов’язкове державне пенсійне страхування з ювелірних виробів (який належить до доходів загального фонду державного бюджету), передбачивши додатково його сплату при гуртовій та роздрібній торгівлі бурштином та виробами з нього, ювелірними та побутовими виробами з дорогоцінного, напівдорогоцінного каміння, дорогоцінних металів.

Чинною нормою встановлено, що цей збір серед іншого сплачується при поданні ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів на клеймування державним пробірним клеймом до казенних підприємств пробірного контролю. Слід звернути увагу, що у такому вигляді зазначений збір запроваджено Законом України від 28.12.2014 р. №71-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» з 01.01.2015 р. у розмірі 10% від вартості основного дорогоцінного металу, що міститься у сплаві, з якого виготовлено ювелірний чи побутовий вибір.

Насамперед, належить відмітити, що законопроект є похідним від проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо посилення відповідальності за незаконне видобування та введення в обіг бурштину та виробів з його використанням)» за реєстр. № 4462 від 18.04.2016 р., поданого тим же автором. Законопроектом за реєстр. № 4462 запропоновано, зокрема, зміни до Закону України «Про збір на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» щодо розширення платників цього збору суб'єктами господарювання, які провадять гуртову та роздрібну торгівлю ювелірними та побутовими виробами з бурштину, дорогоцінного, напівдорогоцінного каміння, дорогоцінних металів.

У пояснювальній записці до законопроекту за реєстр. № 4462 зазначається, що у випадку легалізації та продажу на території України незаконно видобутого бурштину та(або) ювелірних виробів з його використанням, а також з використанням іншого дорогоцінного каміння та дорогоцінних металів, втрати економічних інтересів України будуть відшкодовуватися через впровадження збору на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування, який сплачуватимуть фізичні та юридичні особи, які провадять гуртову та роздрібну торгівлю бурштином і виробами з нього, ювелірними та побутовими виробами з дорогоцінного каміння та дорогоцінних металів.

Однак, до такої законодавчої ініціативи не надано жодних даних, які дозволили б обрахувати суму доходів державного бюджету від її реалізації, на що також звертає увагу Міністерство фінансів України у своєму висновку до законопроекту за реєстр. № 4462 і зауважує, що його прийняття потребуватиме додаткових витрат з державного бюджету на адміністрування збору на обов’язкове державне пенсійне страхування. Загалом Мінфін не підтримує цей законопроект, зауважуючи, що внесення запропонованих змін не досягне задекларованих цілей, оскільки виробники ювелірних виробів будуть нести подвійне навантаження під час сплати зазначеного збору (при поданні ювелірних виробів на клеймування та при здійсненні їх оптової/роздрібної торгівлі), внаслідок чого зменшиться кількість легальних операцій на ринку дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння та збільшення тіньового обігу ювелірної продукції. 

На час розгляду законопроекту за реєстр. №4466 у Комітеті з питань бюджету законопроект за реєстр. № 4462 ще не розглядався Комітетом Верховної Ради України з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності (який є відповідальним за розгляд законопроекту) і Верховною Радою України та невідомо, яке рішення буде прийнято щодо нього. Відтак, наразі немає законодавчих підстав для уточнення назви відповідного збору згідно із законопроектом за реєстр. № 4466.

Отже, з метою забезпечення узгодженості правових норм законопроект за реєстр. № 4466 належить розглядати лише після прийняття законопроекту за реєстр. № 4462, оскільки у разі неприйняття останнього внесення відповідних змін до Бюджетного кодексу України втратить будь-який сенс. Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України (далі – ГНЕУ) у своєму висновку до законопроекту також вважає, що рішення щодо законопроекту за реєстр. № 4466 має прийматися за результатами розгляду законопроекту за реєстр. № 4462.

Слід також зазначити, що відповідно до розпорядження Голови Верховної Ради України від 16.05.2016 р. №172 створено Робочу групу з напрацювання пропозицій щодо законодавчого врегулювання порядку видобування бурштину в Україні, яка опрацювала законопроекти у межах предмету її відання, зокрема, законопроекти за реєстр. № 4462 і № 4466. За результатом засідання цієї Робочої групи від 31.05.2016 р. запропоновано профільним комітетам рекомендувати Верховній Раді України зазначені законопроекти направити для підготовки на повторне перше читання.

Поряд з тим, ГНЕУ звертає увагу, що законодавство України вже передбачало справляння збору на обов’язкове державне пенсійне страхування з продажу ювелірних виробів. Зокрема, відповідно до Закону України «Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування» такий збір з 1998 року сплачували суб'єкти підприємницької діяльності, які здійснювали торгівлю ювелірними виробами із золота (крім обручок), платини і дорогоцінного каміння. Проте практика застосування норм свідчить, що запровадження збору з продажу ювелірних виробів та дорогоцінного каміння (а згідно з вимогами Закону України «Про державне регулювання видобутку, виробництва і використання дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння та контроль за операціями з ними» бурштин також віднесено до дорогоцінного каміння органогенного утворення) не вирішило питання щодо «унеможливлення незаконного обігу бурштину, дорогоцінного каміння, дорогоцінних металів і виробів з них».

У свою чергу Мінфін вважає, що стара модель справляння збору, яка існувала до 2015 року, свідчила про негативні тенденції, викликані прагненням платників збору до заниження бази оподаткування, наслідком чого стало зменшення фактичних надходжень до держаного бюджету.

Довідково: доходи державного бюджету від збору на обов’язкове державне пенсійне страхування з торгівлі ювелірними виробами із золота (крім обручок), платини і дорогоцінного каміння у 2012 р. становили 39,9 млн грн, у 2013 р. – 38,8 млн грн, у 2014 р. – 33,5 млн гривень. Разом з тим, за 2015 рік до державного бюджету надійшло збору на обов'язкове державне пенсійне страхування при поданні ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів на клеймування державним пробірним клеймом до казенних підприємств пробірного контролю у сумі 211,7 млн грн, що в 6,3 раза більше, ніж зібрано за 2014 рік. У державному бюджеті на 2016 рік надходження цього збору заплановані у сумі 186,1 млн гривень.

Загалом ГНЕУ вважає, що було б логічним для прийняття виваженого рішення щодо законопроекту отримати відповідний експертний висновок Уряду, оскільки згідно з пунктом 3 статті 116 Конституції України проведення фінансової політики забезпечує Кабінет Міністрів України.

Міністерство фінансів України у своєму експертному висновку зазначає, що не підтримує законопроект, зауважуючи, що його реалізація не досягне задекларованих цілей (унеможливлення незаконного обігу бурштину, дорогоцінного каміння, дорогоцінних металів і виробів з них, та створення рівних умов для суб`єктів господарювання, які провадять діяльність з ними), а призведе до подвійного оподаткування в сфері торгівлі ювелірними виробами та виникнення кумулятивного ефекту внаслідок введення додаткового збору з їх обігу, не створить рівних умов для суб’єктів господарювання, які провадять діяльність з бурштином, дорогоцінним камінням, металами і виробами з них, та значно збільшить витрати на адміністрування збору на обов’язкове державне пенсійне страхування.

До законопроекту не надано фінансово-економічне обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки), що не відповідає вимогам частини третьої статті 91 Регламенту Верховної Ради України та частини першої статті 27 Бюджетного кодексу України. На відсутність відповідної інформації також звернути увагу Мінфін та Комітет з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи.

Передбачена законопроектом дата набрання чинності відповідним законом (з дня його опублікування) не узгоджується з частиною третьою статті 27 Бюджетного кодексу України щодо введення в дію законів, які впливають на показники бюджету.

Назва законопроекту не в повній мірі відповідає його змісту, оскільки крім бурштину у законопроекті також йдеться про ювелірні та побутові вироби з дорогоцінного, напівдорогоцінного каміння, дорогоцінних металів, на що також вказує Комітет з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи.

Крім того, визначення розділів законопроекту та порядок їх розміщення не відповідають правилам нормопроектувальної техніки щодо оформлення законопроектів.

Комітет Верховної Ради України з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи у своєму рішенні рекомендує Комітету з питань бюджету внести на розгляд Верховної Ради України пропозицію про повернення суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання законопроекту за реєстр. № 4466.

Комітет Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції у своєму рішенні щодо законопроекту зазначає, що у законопроекті не виявлено корупціогенних факторів і він відповідає вимогам антикорупційного законодавства.

На час розгляду законопроекту у Комітеті з питань бюджету висновок Комітету Верховної Ради України з питань європейської інтеграції (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно-правовим зобов'язанням України у сфері європейської інтеграції) не надійшов.

За підсумками розгляду Комітет Верховної Ради України з питань бюджету ухвалив таке рішення: рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо запобігання незаконному видобуванню та введенню в обіг бурштину та виробів з його використанням) (реєстр. № 4466), поданий народним депутатом України Заставним Р.Й., за результатами розгляду в першому читанні повернути суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Висновки Комітету до законопроектів, щодо яких Комітет є головним 8 скликання”

11 липня 2019 11:50
11 липня 2019 11:47
02 травня 2019 11:48
14 березня 2019 14:46
17 січня 2019 15:48
21 грудня 2018 12:36
06 грудня 2018 18:35
06 грудня 2018 18:33
06 грудня 2018 18:30
22 листопада 2018 15:29