До реєстр. №4208 доопрац. від 15.04.2016

Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 15.06.2016 року (протокол № 61) розглянув проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо фінансування видатків на органи місцевого самоврядування сіл, селищ, міст районного значення) (рєєстр. № 4208 доопрацьований, від 15.04.2016 року), поданий народними депутатами України Ю. Б. Дерев’янком та В.Є. Івченком.

Законопроектом передбачаються зміни до статті 93 «Передача коштів між місцевими бюджетами на здійснення видатків місцевих бюджетів» Бюджетного кодексу України /далі –– Кодекс/.

Згідно з чинною редакцією статті 93 Кодексу визначено, що:

– місцева рада може передати кошти на здійснення окремих видатків місцевих бюджетів іншій місцевій раді у вигляді міжбюджетного трансферту до відповідного місцевого бюджету (частина перша);

– передача коштів між місцевими бюджетами здійснюється на підставі рішень відповідних місцевих рад, прийнятих кожною із сторін, і укладання договору. Усі договори про передачу коштів між місцевими бюджетами згідно з такими рішеннями укладаються до 1 серпня року, що передує плановому (частина третя).

У законопроекті пропонується виключити із частини третьої статті 93 Кодексу, що наведена вище, друге речення, тобто положення про термін укладання договорів до 1 серпня року, що передує плановому.

Насамперед, належить звернути увагу, що у статті 93 унормовуються питання передачі між місцевими бюджетами коштів на проведення окремих видатків, що здійснюються бюджетними установами, які забезпечують надання гарантованих послуг мешканцям декількох адміністративно – територіальних одиниць, зокрема, у сфері освіти та охорони здоров’я.

Крім того, термін укладання договорів до 1 серпня року, що передує плановому, у разі прийняття місцевими радами рішень про передачу коштів між місцевими бюджетами на здійснення окремих видатків, визначений у Кодексі з метою забезпечення врахування відповідних видатків та обсягів міжбюджетних трансфертів на етапі формування місцевих бюджетів, що започатковується саме в серпні – вересні шляхом доведення Міністерством фінансів (після схвалення Урядом проекту закону про державний бюджет) виконавчим органам місцевих рад серед іншого розрахунків прогнозних обсягів міжбюджетних трансфертів з державного бюджету та методики їх визначення.

Тому, укладання договорів про передачу видатків та відповідно міжбюджетних трансфертів до 1 серпня року, що передує плановому, дозволяє формувати відповідні місцеві бюджети, дотримуючись визначених Кодексом принципів бюджетної системи та термінів затвердження місцевих бюджетів.

Отже, виходячи із змісту законопроекту, слід відмітити, що ним врегульовується питання передачі видатків місцевих бюджетів у всіх сферах та галузях, а не на утримання органів місцевого самоврядування сіл, селищ, міст районного значення, як зазначається у назві законопроекту.

Відтак, зважаючи, що за змістом законопроект не повною мірою відповідає його назві, із назви законопроекту належить виключити слова в дужках «(щодо фінансування видатків на органи місцевого самоврядування сіл, селищ, міст районного значення)».

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України (далі–ГНЕУ) у своєму висновку вважає, що оскільки за змістом відповідних положень пункту 6 статті 116 Конституції України та статті 42 Кодексу розробку та забезпечення виконання затвердженого Верховною Радою України Державного бюджету України віднесено до повноважень Кабінету Міністрів України, а відповідно до вимог частини першої статті 111 Кодексу «Міністерство фінансів України здійснює контроль за дотриманням бюджетного законодавства на кожній стадії бюджетного процесу як щодо державного бюджету, так і місцевих бюджетів…», то було б логічним для прийняття виваженого рішення щодо внесеного законопроекту отримати відповідний експертний висновок Уряду.

Міністерство фінансів України не підтримує прийняття законопроекту, мотивуючи таким:

1) у місцевих бюджетах може передбачатися міжбюджетний трансферт іншому місцевому бюджету для оплати послуг у разі, якщо за рахунок цього бюджету утримуються заклади, що надають послуги жителям інших громад, або на об’єкти спільного користування. Механізм передачі таких коштів між місцевими бюджетами на здійснення окремих видатків місцевих бюджетів врегульовано статтями 93 та 101 Кодексу;

2) реалізація положень законопроекту потребуватиме внесення у поточному році змін до місцевих бюджетів, а також вишукання додаткових джерел надходжень до відповідних бюджетів або скорочення вже затверджених видатків, що серед року негативно вплине на їх виконання. При цьому до законопроекту не надано фінансово-економічне обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки) та пропозиції щодо скорочення витрат бюджету та/або джерел додаткових надходжень бюджету для досягнення збалансованості бюджетів, що не відповідає вимогам частини першої статті 27 Кодексу та частини третьої статті 91 Регламенту Верховної Ради України.

Комітет Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції у своєму висновку зазначає, що проект акта відповідає вимогам антикорупційного законодавства.

На час розгляду законопроекту висновок Комітету Верховної Ради України з питань європейської інтеграції (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції) до Комітету з питань бюджету не надійшов.

Асоціація міст України звертаючи увагу, що передача коштів між місцевими бюджетами здійснюється з метою забезпечення відповідних бюджетів фінансовими ресурсами, необхідними для виконання територіальними громадами покладених на них функцій, вважає, що необхідність укладання відповідної угоди до 1 серпня року, що передує плановому, є суттєвим обмеженням щодо здійснення такої передачі і пропонує ухвалити законопроект в цілому як закон.

Поряд з тим, до Комітету з питань бюджету надійшли пропозиції від народних депутатів України – членів Комітету з питань бюджету Дубневича  Б.В., Іщейкіна К.Є., Горбунова О.В. про доповнення законопроекту положеннями щодо заміни слова «півріччя» словом «кварталу» у другому реченні частини сьомої статті 78 Кодексу, а також виключення слів «державного значення» в абзаці першому пункту 33 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Кодексу, що має сприяти більш ефективному виконанню місцевих бюджетів.

За наслідками розгляду Комітет ухвалив рішення: рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо фінансування видатків на органи місцевого самоврядування сіл, селищ, міст районного значення) (рєєстр. № 4208 доопрацьований від 15.04.2016 р.), поданий народними депутатами України Ю. Б. Дерев’янком та В.Є. Івченком, за результатами розгляду в першому читанні прийняти за основу та в цілому як закон з урахуванням таких  пропозицій:

назву законопроекту викласти у такій редакції: «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України»;

доповнити законопроект новими пунктами такого змісту (з подальшим внесенням техніко-юридичних уточнень):

« _ ) у другому реченні частини сьомої статті 78 слово «півріччя» замінити словом «кварталу»;

_ ) в абзаці першому пункту 33 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» слова «державного значення» виключити».

Відповідно, у разі прийняття даного законопроекту Комітету з питань бюджету разом з Головним юридичним управлінням Апарату Верховної Ради України при оформленні на підпис Голові Верховної Ради України законопроекту за реєстр. №4208 належить внести до нього необхідні редакційні та техніко-юридичні уточнення, пов’язані з ухваленим Комітетом рішенням щодо цього законопроекту.

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Висновки Комітету до законопроектів, щодо яких Комітет є головним 8 скликання”

11 липня 2019 11:50
11 липня 2019 11:47
02 травня 2019 11:48
14 березня 2019 14:46
17 січня 2019 15:48
21 грудня 2018 12:36
06 грудня 2018 18:35
06 грудня 2018 18:33
06 грудня 2018 18:30
22 листопада 2018 15:29