Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 18 травня 2016 року розглянув проект Закону України про внесення зміни до додатка 4 Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» (щодо виділення загального фонду на фінансування бюджетної програми «Державне пільгове кредитування індивідуальних сільських забудовників на будівництво (реконструкцію) та придбання житла») (реєстр. №4095 (доопр.) від 15.03.2016), поданий народними депутатами України Заболотним Г.М., Кириленком І.Г. та Ревегою О.В.

Законопроектом шляхом внесення змін до додатка  № 4 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» /далі – Закон/ пропонується встановити бюджетні призначення щодо надання кредитів із загального фонду державного бюджету Міністерству регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України за бюджетною програмою 2751430 «Державне пільгове кредитування індивідуальних сільських забудовників на будівництво (реконструкцію) та придбання житла» у сумі 1 000 млн гривень.

Як зазначається у пояснювальній записці до законопроекту, його розроблено з метою відновлення фінансування програми «Власний дім» (регіональні програми індивідуального житлового будівництва на селі) за рахунок коштів загального фонду державного бюджету, що сприятиме покращенню житлово-побутових умов сільського населення та стимулюванню закріплення молоді на селі.

Слід зауважити, що відповідно до Указу Президента України від 27.03.1998 № 222 «Про заходи щодо підтримки індивідуального житлового будівництва на селі» реалізація регіональних програм забезпечення громадян житлом здійснюється шляхом створення фондів підтримки індивідуального житлового будівництва на селі із залученням нетрадиційних джерел фінансування (у тому числі коштів підприємств, установ, організацій і окремих громадян) та наданням фондам права кредитування індивідуальних забудовників.

Поряд з цим, Законом України «Про пріоритетність соціального розвитку села та агропромислового комплексу в народному господарстві» визначено, що державне інвестування розвитку соціальної сфери села, в тому числі спорудження житла у трудонедостатніх селах, здійснюється за рахунок державного і місцевих бюджетів. Водночас, встановлено, що Уряд та місцеві державні адміністрації сприяють розвитку індивідуального житлового будівництва в межах сіл і селищ, а також за межами сіл і селищ,   створюють сільським забудовникам пільгові умови щодо забезпечення будівельними матеріалами і обладнанням, надання їм послуг і пільгових довгострокових державних кредитів (порядок надання таких кредитів визначається Урядом).

Так, постановою Уряду від 05.10.1998  № 1597 затверджено правила надання довгострокових кредитів індивідуальним забудовникам житла на селі та визначено, що таке кредитування є прямим, адресним (цільовим), зворотнім і здійснюється у межах наявних кредитних ресурсів фондів.

Виходячи із положень статей 20-22, 33 Бюджетного кодексу України  /далі – Кодекс/ в частині застосування у бюджетному процесі програмно-цільового методу, обсяги видатків і надання кредитів з бюджету визначаються відповідно до прогнозних та програмних документів економічного та соціального розвитку, державних цільових програм.

Державна цільова програма розвитку українського села на період до 2015 року (затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 19.09.2007 №1158), що визначала завдання щодо збільшення обсягу будівництва житла в сільській місцевості, надання довгострокових пільгових кредитів індивідуальним сільським забудовникам, завершила свою дію у 2015 році.

Необхідно наголосити, що законопроект передбачає проведення додаткових витрат з державного бюджету за загальним фондом державного бюджету  у обсязі 1 000 млн грн, проте, джерел покриття цих витрат державного бюджету не визначено, що матиме наслідком розбалансування показників державного бюджету, чим порушуються основоположні принципи побудови бюджетної системи, визначені статтею 95 Конституції України та статтею 7 Кодексу щодо дотримання збалансованості (повноваження на здійснення витрат бюджету мають відповідати обсягу надходжень бюджету на відповідний бюджетний період) та обґрунтованості (бюджет формується на реалістичних макропоказниках економічного і соціального розвитку України та розрахунках надходжень бюджету і витрат бюджету, що здійснюються відповідно до затверджених методик та правил).

Крім того, не дотримано вимог частини третьої статті 91 Регламенту Верховної Ради України, згідно з якими до законопроекту, прийняття якого призведе до зміни показників бюджету, належить надати фінансово-економічні обґрунтування (розрахунки), а також пропозиції змін до законодавчих актів України щодо скорочення витрат бюджету та джерел додаткових надходжень бюджету для досягнення збалансованості бюджету, про що також зауважено Головним науково-експертним управлінням Апарату Верховної Ради України, Міністерством фінансів України.

Відтак, пропозиція щодо надання кредитів із загального фонду державного бюджету потребує визначення джерел їх покриття, а саме збільшення надходжень державного бюджету (доходів чи фінансування бюджету або повернення кредитів до бюджету) чи скорочення витрат державного бюджету. Не визначення таких джерел матиме наслідком розбалансування показників державного бюджету.

В свою чергу, Головне науково-експертне управлінням Апарату Верховної Ради України у своєму висновку до зазначеного законопроекту відмітило, що прийняття проекту без визначення конкретних джерел покриття додаткових видатків матиме своїм наслідком зростання граничного обсягу дефіциту Державного бюджету України, а отже граничного обсягу державного боргу у зв’язку з необхідністю здійснення додаткових державних запозичень для фінансування приросту бюджетного дефіциту.

Слід нагадати, що відповідно до пункту 31 частини першої статті 2 Кодексу кредитування бюджету передбачає надання коштів з бюджету на умовах повернення, платності та строковості, внаслідок чого виникають зобов'язання перед бюджетом, та операції з повернення таких коштів до бюджету.

Надання кредитів з державного бюджету індивідуальним сільським забудовникам на будівництво (реконструкцію) та придбання житла у досить значному  обсязі (1 000 млн грн) може мати ризики щодо повернення отримувачами цих кредитів з бюджету таких коштів до державного бюджету своєчасно та у повному обсязі у наступних бюджетних періодах.

Відповідно до пункту 13 частини четвертої статті 30 Кодексу державне пільгове кредитування індивідуальних сільських забудовників на будівництво (реконструкцію) та придбання житла здійснюється за рахунок джерел, визначених пунктом 1 частини третьої цієї статті, а саме повернення кредитів, наданих з  державного бюджету індивідуальним сільським забудовникам на будівництво (реконструкцію) та придбання житла.

Виходячи із положень Кодексу, у державному бюджеті на 2016 рік за бюджетною програмою «Державне пільгове кредитування індивідуальних сільських забудовників на будівництво (реконструкцію) та придбання житла» (код 2751430) передбачено витрати (надання кредитів) за спеціальним фондом у сумі 40,0 млн грн за рахунок повернення у такому ж обсязі кредитів, наданих з державного бюджету на зазначену мету у попередніх роках. За даними звітності Казначейства за січень-квітень поточного року за спеціальним фондом за вищевказаною програмою надано кредитів на суму 9,1 млн грн або 22,8% річного плану, при цьому кошти від повернення кредитів, наданих з державного бюджету на зазначену мету  (код бюджетної програми 2751440), надійшли у сумі 15,8 млн грн або 39,5% річного плану.

Одночасно, у місцевих бюджетах на вищевказані цілі витрати у 2016 році передбачено у обсязі 57 млн грн, а за даними звітності Казначейства за січень-березень поточного року витрати проведено у сумі 8,9 млн грн або 15,6% річного плану.

Слід звернути увагу, що відповідно до пункту 2 частини першої статті 52 та статті 53 Бюджетного кодексу України внесення змін до закону про Державний бюджет України на відповідний рік розглядається по факту перевиконання надходжень державного бюджету, що визначається на підставі офіційних висновків Рахункової палати та Міністерства фінансів України щодо виконання Державного бюджету України за підсумками трьох кварталів у разі перевищення показників надходжень державного бюджету, врахованих у розписі державного бюджету на відповідний період, більше ніж на 15 відсотків. Такі висновки подаються Верховній Раді України до 15 жовтня поточного року.

Слід зауважити, що законопроект підготовлено з недотриманням правил підготовки законопроектів щодо внесення змін до закону про Державний бюджет України.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своєму експертному висновку до законопроекту,  враховуючи те, що за змістом відповідних положень пункту 6 статті 116 Конституції України та статті 42 Кодексу розробку та забезпечення виконання затвердженого Верховною Радою України Державного бюджету України віднесено до повноважень Кабінету Міністрів України, зазначає, що  було б логічним отримати відповідний експертний висновок Уряду щодо наслідків запровадження пропозицій проекту.

Міністерство фінансів України у своєму експертному висновку до законопроекту зазначає про неможливість підтримки законопроекту, як такого, що призведе до розбалансованості держаного бюджету, та відмічає про порушення вимог статті 7 Кодексу щодо дотримання принципу збалансованості бюджетної системи і статей 52, 53 Кодексу стосовно підстав внесення змін до закону про державний бюджет.

Комітет Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції у своєму висновку зазначає, що у проекті акта за реєстр. №4095 (доопр.) від 15.03.2016 не виявлено корупціогенних факторів – проект акта відповідає вимогам антикорупційного законодавства.

На час розгляду законопроекту у Комітеті з питань бюджету висновок Комітету Верховної Ради України з питань європейської інтеграції (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно - правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції) не надійшов.

За наслідками розгляду законопроекту Комітет з питань бюджету ухвалив рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення зміни до додатка 4 Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» (щодо виділення загального фонду на фінансування бюджетної програми «Державне пільгове кредитування індивідуальних сільських забудовників на будівництво (реконструкцію) та придбання житла») (реєстр. №4095 (доопр.) від 15.03.2016), поданий народними депутатами України Заболотним Г.М., Кириленком І.Г. та Ревегою О.В., за результатами розгляду у першому читанні повернути суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Висновки Комітету до законопроектів, щодо яких Комітет є головним 8 скликання”

11 липня 2019 11:50
11 липня 2019 11:47
02 травня 2019 11:48
14 березня 2019 14:46
17 січня 2019 15:48
21 грудня 2018 12:36
06 грудня 2018 18:35
06 грудня 2018 18:33
06 грудня 2018 18:30
22 листопада 2018 15:29