Щодо розгляду законопроекту про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» (реєстр. № 4865)

 

У Комітеті з питань бюджету на засіданні 7 липня 2016 року розглянуто проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» (реєстр. № 4865 від 23.06.2016), поданий народним депутатом України Алєксєєвим С.О.

Запропонованим законопроектом передбачається збільшення за загальним фондом державного бюджету на 2016 рік обсягу бюджетних призначень для Центральної виборчої комісії загалом на 27 755,8 тис. грн., у тому числі за бюджетними програмами:

- 6731020 «Проведення виборів народних депутатів України» - на 12 500 тис. грн. /видатки споживання/ для забезпечення підготовки та проведення проміжних виборів народних депутатів України 17 липня 2016 року у семи одномандатних виборчих округах: № 27 (Дніпропетровська область), № 85 (Івано-Франківська область), № 151 (Полтавська область), № 206 (Чернігівська область), № 23 (Волинська область), № 114 (Луганська область) та № 183 (Херсонська область);

- 6731050 «Функціонування Державного реєстру виборців» - 15 255,8 тис. грн. /видатки споживання/ для повноцінного функціонування Державного реєстру виборців. 

Джерелом покриття додаткових видатків у такому ж обсязі пропонується визначити збільшення планового обсягу доходів загального фонду державного бюджету за рахунок рентної плати за користування надрами та видобування природного газу. 

Крім того, проектом закону за бюджетною програмою 6731010 «Керівництво та управління у сфері проведення виборів та референдумів» пропонується в межах загального обсягу видатків споживання, передбаченого у державному бюджеті за цією бюджетною програмою, збільшити видатки на оплату праці в обсязі 4 000 тис. грн.  для забезпечення виплати заробітної плати членам Центральної виборчої комісії, працівникам Секретаріату Центральної виборчої комісії та Служби розпорядника Державного реєстру виборців відповідно до умов оплати праці, визначених Законом України від 10.12.2015 № 889-VІІІ «Про державну службу», який набрав чинності з 1 травня 2016 року.

Довідково: відповідно до звітної інформації Казначейства України за січень-травень 2016 року за загальним фондом державного бюджету рентної плати за користування надрами надійшло 16,1  млрд. грн., що на 2,1 млрд. грн. або на 11,3% менше плану на звітний період, та становить 29,7% річного плану.

Разом з тим слід звернути увагу, що згідно із звітними даними Казначейства України за січень-травень п.р. доходи загального фонду державного бюджету надійшли в обсязі 207,1 млрд. грн, що становить 36,8% річного плану, а порівняно з відповідним періодом минулого року надходження зросли лише на 6,3% при тому, що плановий показник на 2016 рік визначено на 11,7% більше факту за 2015 рік. Відтак, наразі існують ризики виконання доходів загального фонду державного бюджету у поточному році.

За висновком Міністерства фінансів України за підсумками 2016 року очікується невиконання затвердженого річного показника по рентній платі за користування надрами для видобування природного газу в обсязі 7 млрд. гривень (за рахунок зменшення обсягів видобутку природного газу за договорами спільної діяльності).

Слід зазначити, що в порушення вимог частини третьої статті 91 Регламенту Верховної Ради України в матеріалах до законопроекту не надано належного фінансово-економічного обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки) щодо збільшення видатків державного бюджету у запропонованих обсягах та визначених напрямках, а також прогнозу отримання додаткових надходжень державного бюджету та соціально-економічних наслідків, пов’язаних із запропонованими змінами, про що зауважено Головним науково-експертним управлінням Апарату Верховної Ради України.

Загалом законодавча пропозиція викладена збалансованою за показниками доходів та видатків державного бюджету, проте існують ризики щодо реалістичності досягнення збільшеного обсягу річного планового показника за запропонованим джерелом покриття додаткових видатків державного бюджету.

Водночас необхідно відмітити, що для врегулювання питання проведення проміжних виборів народних депутатів України 17 липня 2016 року розпорядженням Уряду від 24.06.2016 р. № 458-р «Про перерозподіл деяких видатків державного бюджету, передбачених Центральній виборчій комісії на 2016 рік» у межах загального обсягу видатків загального фонду державного бюджету, передбаченого Центральній виборчій комісії у державному бюджеті на 2016 рік, збільшено видатки споживання за бюджетною програмою 6731020 «Проведення виборів народних депутатів України» на 7 355,1 тис. грн. за рахунок зменшення у такому ж обсязі таких видатків за бюджетною програмою 6741020 «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на проведення виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів» (такий перерозподіл видатків державного бюджету відповідно до вимог частини восьмої статті 23 Бюджетного кодексу України погоджено Комітетом з питань бюджету 6 липня цього року).

Відтак, у разі прийняття Верховною Радою України зазначеного законопроекту у запропонованій редакції (передбачає визначення додаткової потреби для проведення проміжних виборів народних депутатів України у повному обсязі – 12 500 тис. грн.), рішення Кабінету Міністрів України від 24.06.2016 № 458-р потребує скасування.

Крім того слід звернути увагу, що відповідно до пункту 2 частини першої статті 52 та статті 53 Бюджетного кодексу України зміни до закону про Державний бюджет України на відповідний рік вносяться по факту перевиконання надходжень державного бюджету, що визнається на підставі офіційних висновків Рахункової палати та Міністерства фінансів України щодо виконання Державного бюджету України за підсумками трьох кварталів у разі перевищення показників надходжень державного бюджету, врахованих у розписі державного бюджету на відповідний період, більше ніж на 15 відсотків. Такі висновки подаються Верховній Раді України до 15 жовтня поточного року.

Слід зазначити, що виходячи з вимог нормотворчої техніки стосовно оформлення законопроектів щодо внесення змін до закону про державний бюджет, законопроект містить технічні неточності, і тому потребує внесення редакційних та техніко-юридичних уточнень, а саме:

- у додатку №2 до законопроекту у рядку за кодом  6731010 найменування бюджетної програми необхідно доповнити словом «референдумів».

При цьому необхідно наголосити, що Верховною Радою України можливий розгляд інших законопроектів щодо внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік», якими також змінюватимуться бюджетні показники щодо доходів та видатків державного бюджету. Таким чином, потребуватимуть уточнення показники державного бюджету у тексті та додатках до законопроекту з урахуванням законопроектів, розглянутих та прийнятих Верховною Радою України до розгляду зазначеного законопроекту.

ГНЕУ Апарату Верховної Ради України у своєму висновку до законопроекту зауважує, що згідно із вимогами статті 116 Конституції України виконання затвердженого Верховною Радою України Державного бюджету України забезпечує Кабінет Міністрів України, відтак рішення щодо внесеного законопроекту має прийматися з урахуванням відповідного висновку Уряду, зокрема, щодо прогнозу  отримання додаткових надходжень від рентної плати за користування надрами та видобування природного газу і, відповідно, реальної можливості спрямування на визначені поданим законопроектом цілі саме запропонованого обсягу бюджетних коштів.

Міністерство фінансів України у своєму експертному висновку до законопроекту зазначає, що законопроект потребує доопрацювання в частині визначення джерела додаткових надходжень, а саме пропонується розглянути інше джерело збільшення надходжень, зокрема, адміністративний збір за проведення державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (код 22010300).

За наслідками розгляду законопроекту Комітет ухвалив рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» (реєстр. № 4865 від 23.06.2016), поданий народним депутатом України Алєксєєвим С.О., за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу та в цілому як закон з урахуванням пропозицій Комітету, викладених у листі-висновку Комітету до цього законопроекту.

 

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Висновки Комітету до законопроектів, щодо яких Комітет є головним 8 скликання”

11 липня 2019 11:50
11 липня 2019 11:47
02 травня 2019 11:48
14 березня 2019 14:46
17 січня 2019 15:48
21 грудня 2018 12:36
06 грудня 2018 18:35
06 грудня 2018 18:33
06 грудня 2018 18:30
22 листопада 2018 15:29