Про розгляд законопроекту №4623

 

Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 11.05.2016 року (протокол № 57) розглянув проект Закону України про внесення зміни до підпункту 4 пункту 24 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України, поданий народним депутатом України Єфімовим М.В. за реєстр.№4623 від 10.05.2016 року.

Згідно з чинною редакцією підпункту 4 пункту 24 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України (далі –  Кодекс) встановлено тимчасово, до повернення населених пунктів під контроль державної влади, зарахувати до спеціального фонду державного бюджету в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, залишки коштів місцевих бюджетів населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють своїх повноважень, що обліковуються станом на 1 вересня 2015 року на рахунках в органах Казначейства України, дозволивши Кабінету Міністрів України відповідно до затвердженого ним порядку спрямувати такі кошти у вигляді субвенції з державного бюджету відповідним обласним бюджетам Донецької та Луганської областей на відновлення об’єктів соціальної і транспортної інфраструктури, житлового фонду та систем забезпечення життєдіяльності, включаючи їх утримання, на території Донецької та Луганської областей, а також на їх соціально-економічний розвиток.

На виконання цієї норми Кодексу Верховною Радою України прийнято у першому читанні проект закону про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» за реєстр. № 4197, що поданий народними депутатами України Єфімовим М.В., Кришиним О.Ю., Лубінцем Д.В., Недавою О.А., Гордєєвим А.А., Веселовою Н.В., який підготовлено Комітетом до розгляду Верховною Радою України у другому читанні. Згідно із законопроектом за реєстр. № 4197 передбачено надання відповідної субвенції з державного бюджету обласним бюджетам Донецької та Луганської областей у обсягах 2 387 624,5 тис.грн. та 886 020,1 тис.грн. відповідно.

Законопроектом за реєстр. № 4623 пропонується нова редакція підпункту 4 пункту 24 розділу VI Кодексу, згідно з якою встановлюється, що:

– тимчасово, до повернення населених пунктів під контроль державної влади, зарахувати залишки коштів місцевих бюджетів таких населених пунктів, що обліковуються станом на 1 січня 2016 року на рахунках в органах Казначейства України, до загального фонду обласних бюджетів Донецької та Луганської областей.

– зараховані до обласних бюджетів залишки коштів спрямовуються:

по Донецькій області – на погашення місцевого боргу Донецької міської ради, що виник за кредитом отриманим в АТ «Укрексімбанк» (кредитний договір №151110К26 від 05.11.2010), та відновлення об’єктів соціальної і транспортної інфраструктури, житлового фонду, систем забезпечення життєдіяльності, включаючи їх утримання, а також на соціально-економічний розвиток області;

по Луганській області – на відновлення об’єктів соціальної і транспортної інфраструктури, житлового фонду, систем забезпечення життєдіяльності, включаючи їх утримання, а також на соціально-економічний розвиток області.

Міністерство фінансів України повідомляє, що за інформацією Державної казначейської служби України на рахунках місцевих бюджетів населених пунктів Донецької та Луганської областей, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють своїх повноважень, станом на 01.01.2016 обліковуються кошти загального і спеціального фондів у сумі близько 3,8 млрд грн, в тому числі по бюджетах Донецької області – 2,8 млрд грн, Луганської області – 1 млрд грн.

Щодо положень законопроекту слід зауважити таке:

1) зважаючи на включений до розгляду Верховною Радою України у другому читанні законопроект про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» за реєстр. № 4197, належить визначитися щодо доцільності його прийняття, оскільки законопроектом за реєстр. №4623 передбачено врегулювання порушеного питання в інший спосіб;

2) з огляду на вимоги статті 13 Кодексу видатки бюджету, що здійснюються за рахунок конкретно визначених надходжень, є видатками спеціального фонду бюджету, тому некоректним є встановлення законопроектом цільового спрямування коштів загального фонду обласних бюджетів (такі видатки мають затверджуватися рішенням про відповідний місцевий бюджет). Відтак, необхідно було б у законопроекті передбачити спрямування зазначених залишків до спеціального фонду обласних бюджетів, про що також зауважує Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України; 

3) питання ведення бухгалтерського обліку і складання звітності про виконання бюджетів унормовується у статтях 43 та 78 Кодексу та нормативними актами Мінфіну і не потребує додаткового врегулювання, тому друге речення абзацу другого розділу 1 законопроекту доцільно виключити;

4) у матеріалах до законопроекту не надано жодної інформації щодо місцевого боргу за відповідним кредитним договором з Укрексімбанком, на погашення якого пропонується спрямувати кошти, ні його мети, ні обсягу (основна сума, відсотки, тощо) ні термінів погашення, на що також звертає увагу Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України. При цьому зважаючи, що згідно з визначеним у пункті 3 частини першої статті 7 Кодексу принципом самостійності бюджетної системи органи місцевого самоврядування коштами відповідних місцевих бюджетів не несуть відповідальності за бюджетні зобов’язання один одного, погашення боргу Донецької міської ради не є бюджетним зобов’язанням обласного бюджету. Крім того, місто Донецьк є населеним пунктом, на території якого органи державної влади тимчасово не здійснюють своїх повноважень, відтак розрахунки за бюджетними зобов’язаннями міського бюджету мають проводитися після повернення території під контроль державної влади.

Загалом Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України /лист від 11.05.2016 р. № 16/3-575/4623(113400) додається на 2 арк./  вважає, що для прийняття виваженого рішення щодо внесеного законопроекту було б логічним отримати відповідний експертний висновок Уряду, оскільки згідно з вимогами статті 116 Конституції України та статті 42 Кодексу розробку та забезпечення виконання затвердженого Верховною Радою України Державного бюджету України віднесено до повноважень Кабінету Міністрів України, а відповідно до вимог частини першої статті 111 Кодексу Міністерство фінансів України здійснює контроль за дотриманням бюджетного законодавства на кожній стадії бюджетного процесу як щодо державного бюджету, так і місцевих бюджетів.

Міністерство фінансів України підтримує прийняття законопроекту, зазначаючи, що положення законопроекту не суперечать бюджетному законодавству та не впливають на показники закону про державний бюджет на поточний бюджетний період.

На час розгляду законопроекту у Комітеті з питань бюджету висновки комітетів Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції (щодо проведення антикорупційної експертизи законопроекту) і з питань європейської інтеграції (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно - правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції) не надійшли.

За наслідками розгляду Комітет ухвалив рішення: рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення зміни до підпункту 4 пункту 24 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України, за реєстр. № 4623, поданий народним депутатом України Єфімовим М.В., за результатами розгляду в першому читанні прийняти за основу та в цілому як закон.

У зв’язку з цим підготовлений до другого читання проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» за реєстр. №4197 належить зняти з розгляду, як такий, що втратив актуальність.

 

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Висновки Комітету до законопроектів, щодо яких Комітет є головним 8 скликання”

11 липня 2019 11:50
11 липня 2019 11:47
02 травня 2019 11:48
14 березня 2019 14:46
17 січня 2019 15:48
21 грудня 2018 12:36
06 грудня 2018 18:35
06 грудня 2018 18:33
06 грудня 2018 18:30
22 листопада 2018 15:29