Зміни до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік»

        

Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на засіданні від 15 червня 2016 року (протокол №61) розглянув проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» (щодо збільшення видатків на надання медичної допомоги працівникам зони відчуження за рахунок резерву коштів медичної субвенції), поданий народними депутатами  України Москаленком Я.М., Молотком І.Ф. та іншими (реєстр. №4450 від  15.04.2016 р.).

Реалізація положень законопроекту має на меті врегулювання питання фінансового забезпечення Державного закладу «Спеціалізована медико-санітарна частина № 16 Міністерства охорони здоров'я України» (м. Чорнобиль, Київська область) /далі – СМСЧ №16/.

Як зазначається у пояснювальній записці до законопроекту, СМСЧ № 16 обслуговує виключно працівників зони відчуження, які працюють вахтовим методом, і є мешканцями усіх регіонів України, чисельністю більше 9380 осіб.

Слід зазначити, що відповідно до Закону України від 28.12.2014 р. №79-VIII «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо міжбюджетних відносин», починаючи з 1 січня 2015 року, видатки на спеціалізовані медико-санітарні частини належать до видатків бюджетів міст республіканського Автономної Республіки Крим та обласного значення, районних бюджетів, бюджетів об’єднаних територіальних громад, що створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій громад /підпункт «а» пункту 3 частини першої статті 89 чинної редакції Бюджетного кодексу України/.

Довідково: до внесення змін до Бюджетного кодексу України Законом України від 28.12.2014 р. №79-VIII видатки на спеціалізовані медико-санітарні частини здійснювалися з державного бюджету.

Поряд з цим, необхідно звернути увагу, що відповідно до положень підпункту «ґ» пункту 8 статті 87 Бюджетного кодексу України до видатків, що здійснюються з державного бюджету віднесено видатки на інші програми в галузі охорони здоров'я, що забезпечують виконання загальнодержавних функцій згідно з переліком, затвердженим Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до вищевказаних чинних вимог Бюджетного кодексу України статтею 28 Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» Кабінету Міністрів було доручено забезпечити передачу в установленому порядку закладів, установ, організацій та заходів, визначених у додатку №10 до цього Закону, на фінансування/надання фінансової підтримки з місцевих бюджетів. До додатку №10 до цього Закону, зокрема, було включено СМСЧ №16 як заклад, який необхідно було передати у комунальну власність Іванківського району Київської області, проте за інформацією, наведеною у пояснювальній записці до законопроекту, відповідного рішення не прийнято. Також у матеріалах до законопроекту зазначається, що у формульному розрахунку місцевого бюджету Іванківського району (Київська область) ні в 2015 році, ні в 2016 році відповідні додаткові обсяги медичної субвенції для СМСЧ №16 на забезпечення надання медичної допомоги не передбачені.

З метою врегулювання питання фінансового забезпечення СМСЧ №16 законопроектом пропонується за загальним фондом державного бюджету на 2016 рік збільшити бюджетні призначення Міністерства охорони здоров’я за бюджетною програмою 2301200 «Спеціалізована консультативна амбулаторно-поліклінічна та стоматологічна допомога, що надається вищими навчальними закладами, науково-дослідними установами та загальнодержавними закладами охорони здоров'я» на 10,1 млн. грн. за рахунок зменшення загальнодержавних витрат Міністерства охорони здоров’я на таку ж суму (видатки споживання) за бюджетною програмою 2311410 «Медична субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам» (за рахунок резерву коштів).

         Для реалізації вищезазначеної пропозиції законопроект містить відповідні зміни до додатків № 3 «Розподіл видатків Державного бюджету України на 2013 рік» та № 6 «Міжбюджетні трансферти (базова та реверсна дотації, освітня та медична субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам) на 2016 рік»  до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» (далі – Закон).

Законодавча пропозиція не передбачає залучення додаткових бюджетних коштів, оскільки пропонується здійснити перерозподіл бюджетних призначень загального фонду державного бюджету за бюджетними програмами Міністерства охорони здоров’я України (включаючи бюджетні призначення за бюджетними програмами щодо загальнодержавних витрат).

Отже, положення законопроекту підготовлено збалансовано щодо показників державного бюджету.

Поряд з цим, слід зазначити, що супровідні матеріали до законопроекту не містять, як того вимагає частина третя статті 91 Регламенту Верховної Ради України, фінансово-економічних розрахунків щодо додаткового виділення коштів саме у запропонованому обсязі та пояснень щодо ризиків зменшення обсягу медичної субвенції.

Слід зауважити, що відповідно до вимог статті 1034  Бюджетного кодексу України та постанови Кабінету Міністрів України від 23.01.2015 №11 «Деякі питання надання медичної субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам» резерв коштів у складі медичної субвенції передбачається для здійснення видатків, що не могли бути враховані під час застосування формули розподілу субвенції між місцевими бюджетами.

Крім того, у пояснювальній записці до законопроекту відсутні пояснення щодо досягнення оптимізації структури витрат державного бюджету в межах загального обсягу видатків та надання кредитів, затвердженого законом про Державний бюджет України, що відповідно до пункту 7 частини першої статті 52 Бюджетного кодексу України є підставою для внесення змін до закону про Державний бюджет України.

Необхідно також зазначити, що зміни щодо бюджетних призначень запропоновано шляхом внесення змін до закону про державний бюджет на 2016 рік, зважаючи на положення частини одинадцятої статті 23 Бюджетного кодексу України, згідно із якою заборонено збільшення бюджетних призначень на оплату праці працівників бюджетних установ за рахунок зменшення видатків за іншими бюджетними програмами без внесення змін до закону про державний бюджет.

Слід зазначити, що виходячи з сутності запропонованих змін та відповідно до вимог нормотворчої техніки стосовно оформлення законопроектів щодо внесення змін до закону про державний бюджет, законопроект містить технічні неточності, і тому потребує внесення редакційних та техніко-юридичних уточнень.

Належить звернути увагу на те, що з часу реєстрації зазначеного законопроекту внесено зміни до держаного бюджету на 2016 рік Законами України від 17.05.2016 № 1360-VІІІ «Про внесення змін до додатків № 3 та № 6 до Закону України "Про Державний бюджет України на 2016 рік" щодо збільшення видатків на проведення зовнішнього незалежного оцінювання» та від 19.05.2016 № 1384-VIІI «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік», якими передбачено зміни загального обсягу видатків державного бюджету та, зокрема, видатків головних розпорядників коштів державного бюджету за бюджетними програмами, бюджетні призначення яких у законопроекті пропонується змінити. Внаслідок прийнятих змін до державного бюджету на 2016 рік та відповідно до законодавчої пропозиції потребуватимуть коригування показники у додатку №1 до законопроекту по Міністерству охорони здоров’я України, у тому числі у рядках за кодами 2300000, 2301000, 2301200, 2310000, 2311000, 2311410 та у додатку №2 у рядку «ВСЬОГО» відповідно до бюджетних призначень, визначених у Законі України від 19.05.2016 № 1384-VIІI «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» у збільшених обсягах у зв’язку із переглядом державних соціальних стандартів, а також узагальнюючі показники видатків державного бюджету у додатку №1 до законопроекту у рядку «Всього» з урахуванням прийнятих змін та відповідно до законодавчої пропозиції.

Крім того, Верховною Радою України можливий розгляд інших законопроектів щодо внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік», якими також змінюватимуться бюджетні показники. Таким чином, у разі підтримки зазначеного законопроекту, потребуватимуть уточнення показники державного бюджету у додатках до законопроекту з урахуванням змін, внесених до державного бюджету на 2016 рік Законами № 1360-VІІІ і № 1384-VIІI та інших законопроектів, розглянутих та прийнятих Верховною Радою України до розгляду зазначеного законопроекту.

ГНЕУ зауважує, що згідно із вимогами статті 116 Конституції України виконання затвердженого Верховною Радою України Державного бюджету України забезпечує Кабінет Міністрів України, відтак для прийняття виваженого рішення щодо внесеного законопроекту необхідно отримати відповідний висновок Уряду.

Міністерство фінансів України у своєму експертному висновку зазначає про збалансованість запропонованої законодавчої пропозиції, водночас зауважує, що законопроект потребує доопрацювання в частині уточнення обсягу видатків, передбаченого у законопроекті для забезпечення функціонування у 2016 році спеціалізованої медико-санітарної частини № 16.

Міністерство охорони здоров’я  України у своєму листі висловило позицію щодо підтримки такої законодавчої ініціативи та зазначило, що запропонований обсяг видатків у сумі 10,1 млн. грн. у повному обсязі забезпечить діяльність спеціалізованої медико-санітарної частини №16, спрямовану на надання медичної допомоги працівникам зони відчуження, які працюють вахтовим методом.

За наслідками розгляду Комітет з питань бюджету ухвалив рішення рекомендувати Верховній Раді України за результатами розгляду у першому читанні прийняти проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» (щодо збільшення видатків на надання медичної допомоги працівникам зони відчуження за рахунок резерву коштів медичної субвенції), поданий народними депутатами України Москаленком Я.М., Молотком І.Ф. та іншими (реєстр. №4450 від 15.04.2016 р.),  за основу та в цілому як закон з урахуванням пропозицій щодо внесення редакційних та техніко-юридичних уточнень пов’язаних з оформленням законопроекту відповідно до правил законотворчої техніки, а також збалансуванням бюджетних показників.

 

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Висновки Комітету до законопроектів, щодо яких Комітет є головним 8 скликання”

11 липня 2019 11:50
11 липня 2019 11:47
02 травня 2019 11:48
14 березня 2019 14:46
17 січня 2019 15:48
21 грудня 2018 12:36
06 грудня 2018 18:35
06 грудня 2018 18:33
06 грудня 2018 18:30
22 листопада 2018 15:29