Стенограма
Опубліковано 19 06 2024
СТЕНОГРАМА
засідання Комітету Верховної Ради України
з питань бюджету
19 червня 2024 року
ПІДЛАСА Р.А. Шановні народні депутати та усі запрошені, вітаю вас на Комітеті. Пропоную розпочинати нашу роботу.
На моє звернення більше половини членів Комітету надіслали персональний лист-згоду на проведення сьогоднішнього засідання Комітету в режимі відеоконференції, отже сьогоднішнє засідання ми проводимо у Zoom.
Я прошу секретаря Комітету Цабаля Володимира Володимировича здійснювати облік членів Комітету та підрахунок результатів голосування щодо рішень Комітету.
Я буду оголошувати за списком прізвище члена Комітету, який відповідно має підтвердити свою присутність.
Підласа присутня.
Крулько Іван Іванович.
Гевко Володимир Леонідович.
ГЕВКО В.Л. Присутній. Доброго дня.
ПІДЛАСА Р.А. Копанчук Олена Євгенівна.
Лопушанський Андрій Ярославович.
Цабаль Володимир Володимирович.
ЦАБАЛЬ В.В. Присутній.
ПІДЛАСА Р.А. Бакунець Павло Андрійович.
Батенко Тарас Іванович.
БАТЕНКО Т.І. Присутній.
ПІДЛАСА Р.А. Борт Віталій Петрович.
Герман Денис Вадимович.
Гнатенко Валерій Сергійович.
ГНАТЕНКО В.С. Добрий день! Присутній.
ПІДЛАСА Р.А. Гончаренко Олексій Олексійович.
Драбовський Анатолій Григорович.
ДРАБОВСЬКИЙ А.Г. Драбовський присутній.
ПІДЛАСА Р.А. Дунаєв Сергій Володимирович.
Забуранна Леся Валентинівна.
Задорожній Микола Миколайович.
ЗАДОРОЖНІЙ М.М. Доброго дня! Присутній.
ПІДЛАСА Р.А. Заремський Максим Валентинович.
ЗАРЕМСЬКИЙ М.В. Доброго дня! Присутній.
ПІДЛАСА Р.А. Каптєлов Роман Володимирович.
КАПТЄЛОВ Р.В. Доброго дня. Присутній.
ПІДЛАСА Р.А. Качний Олександр Сталіноленович.
Кіссе Антон Іванович.
Кузбит Юрій Михайлович.
Кунаєв Артем Юрійович.
КУНАЄВ А.Ю. Присутній.
ПІДЛАСА Р.А. Лаба Михайло Михайлович.
ЛАБА М.М. Доброго дня! Присутній.
ПІДЛАСА Р.А. Лунченко Валерій Валерійович.
ЛУНЧЕНКО В.В. Доброго дня. Лунченко присутній.
ПІДЛАСА Р.А. Люшняк Микола Володимирович.
Молоток Ігор Федорович.
МОЛОТОК І.Ф. Вітаю, колеги! Молоток присутній.
ПІДЛАСА Р.А. Пасічний Олександр Станіславович.
ПАСІЧНИЙ О.С. Доброго дня! Присутній.
ПІДЛАСА Р.А. Поляк Владіслав Миколайович.
ПОЛЯК В.М. Доброго дня! Поляк присутній.
ПІДЛАСА Р.А. Пузійчук Андрій Вікторович.
Пуртова Анна Анатоліївна.
ПУРТОВА А.А. Присутня.
ПІДЛАСА Р.А. Саламаха Орест Ігорович.
САЛАМАХА О.І. Колеги, доброго дня! Присутній.
ПІДЛАСА Р.А. Северин Сергій Сергійович.
СЕВЕРИН С.С. Присутній.
ПІДЛАСА Р.А. Тістик Ростислав Ярославович.
Урбанський Анатолій Ігорович.
Фролов Павло Валерійович.
Шпак Любов Олександрівна.
ШПАК Л.О. Присутня.
ПІДЛАСА Р.А. Володимире Володимировичу, прошу підтвердити наявність кворуму.
ЦАБАЛЬ В.В. Зареєструвалось 19 членів Комітету. Кворум є.
ПІДЛАСА Р.А. Дякую.
Засідання оголошую відкритим. Колеги, хто зареєструвався, прошу не відключатись, тому що не буде кворуму.
Переходимо до порядку денного сьогоднішнього засідання.
Проект порядку денного і відповідні матеріали вам було надіслано в СЕДО, в чат і на електронну пошту у Верховній Раді.
При цьому хочу звернутися до вас з пропозицією оперативно розглянути відповідні питання (загалом орієнтовно за пів години), скоротивши час для доповідей і обговорень.
Якщо немає заперечень, тоді прошу підтримати запропонований проект порядку денного.
ЦАБАЛЬ В.В. Підласа.
ПІДЛАСА Р.А. За.
ЦАБАЛЬ В.В. Крулько. Відсутній.
Гевко.
ГЕВКО В.Л. За.
ЦАБАЛЬ В.В. Копанчук. Відсутня.
Лопушанський. Відсутній.
Цабаль – за.
Бакунець. Відсутній.
Батенко.
БАТЕНКО Т.І. За.
ЦАБАЛЬ В.В. Борт. Відсутній.
Герман.
Гнатенко. Валерію Сергійовичу, можете в мікрофон?
ГНАТЕНКО В.С. За.
ЦАБАЛЬ В.В. Дякую.
Гончаренко. Відсутній.
Драбовський.
ДРАБОВСЬКИЙ А.Г. Драбовський – за.
ЦАБАЛЬ В.В. Дунаєв. Відсутній.
Забуранна. Відсутня.
Задорожній.
ЗАДОРОЖНІЙ М.М. Задорожній – за. Підтримую.
ЦАБАЛЬ В.В. Заремський.
ЗАРЕМСЬКИЙ М.В. Заремський – за. Підтримую.
ЦАБАЛЬ В.В. Каптєлов.
КАПТЄЛОВ Р.В. Каптєлов, підтримую. За.
ЦАБАЛЬ В.В. Качний. Відсутній.
Кіссе. Відсутній.
Кузбит. Відсутній.
Кунаєв.
КУНАЄВ А.Ю. За.
ЦАБАЛЬ В.В. Лаба.
ЛАБА М.М. За.
ЦАБАЛЬ В.В. Лунченко.
ЛУНЧЕНКО В.В. Лунченко – за.
ЦАБАЛЬ В.В. Люшняк. Відсутній.
Молоток.
МОЛОТОК І.Ф. Молоток – за.
ЦАБАЛЬ В.В. Пасічний.
ПАСІЧНИЙ О.С. Пасічний – за.
ЦАБАЛЬ В.В. Поляк.
ПОЛЯК В.М. Поляк – за.
ЦАБАЛЬ В.В. Пузійчук. Відсутній.
Пуртова.
ПУРТОВА А.А. За.
ЦАБАЛЬ В.В. Саламаха.
САЛАМАХА О.І. За, підтримую.
ЦАБАЛЬ В.В. Северин.
СЕВЕРИН С.С. За.
ЦАБАЛЬ В.В. Тістик. Відсутній.
Урбанський. Відсутній.
Фролов. Відсутній.
Шпак.
ШПАК Л.О. За.
ЦАБАЛЬ В.В. 19 – за. Рішення прийнято.
ПІДЛАСА Р.А. Дякую.
Шановні колеги, перше питання – про звіт Рахункової палати за 2023 рік.
Рахункова палата подала нам звіт. Він вам розданий, тим, хто є присутній, і надісланий електронно усім членам Комітету.
Тому пропонується розглянути таке питання з наступним регламентом: для доповіді Голови Рахункової палати – до 4 хвилин, для співдоповіді голови підкомітету – до 2 хвилин, а потім перейдемо до запитань.
Ольго Станіславівно, чи ви нас чуєте?
ПІЩАНСЬКА О.С. Доброго дня. Так, я вас добре чую. Дякую.
ПІДЛАСА Р.А. Доброго дня. Тоді я хочу, по-перше, зазначити, що пані Ольга фактично почала працювати в Рахунковій палаті з початку цього року, але законодавство передбачає, що Голова Рахункової палати представляє звіт за попередній рік, тому ми надаємо вам слово, хоча це і не ваші досягнення або провали. Прошу.
ПІЩАНСЬКА О.С. Тим не менше це робота інституції, тому ми маємо бути послідовними. Дякую вам.
Шановна пані голово, шановні народні депутати та запрошені гості!
Робота Рахункової палаті у 2023-му році дійсно супроводжувалася низкою труднощів, але завдяки професіоналізму колективу та підтримці наших закордонних партнерів інституція ефективно виконала функцію вищого органу аудиту.
У 2023 році Рахункова палата розробила та затвердила низку документів, які спрямовані на вдосконалення, систематизацію та впорядкування внутрішніх процесів, посилення відкритості Рахункової палати.
Зокрема, які це документи? Це в першу чергу Методологія проведення аудитів ефективності, відповідності та фінансового аудиту в новій редакції, це Порядок планування діяльності Рахункової палати, річного планування, що дозволить наперед прогнозовувати дії і відповідно затверджувати плани. Це Кодекс етики Рахункової палати та низку інших внутрішніх нормативно-правових документів. Рахункова палата активно впроваджує ці документи у свою роботу, що є важливою частиною вимог до євроінтеграції.
Якщо трохи по статистиці, то з липня 23-го року після прийняття певних методологій було здійснено 13 аудитів відповідно до нових стандартів. Одразу хочу зазначити, що всі ці аудити відбувалися із залученням наших партнерів в якості консультацій і допомоги з причин відсутності певного досвіду. Які це були аудити? Це було 9 фінансових аудитів, 7 з яких стосувалися питань використання коштів проектів, що підтримуються позикою Міжнародного банку реконструкції та розвитку. Ще два аудити ефективності, які також стосувалися застосування прямої бюджетної підтримки США, наданої на початку повномасштабного вторгнення Росії для запобігання колапсу та збереження стресостійкості української системи медичних послуг, важливих потреб населення України в умовах війни.
Одразу хочу зазначити, що з 2024 року Рахункова палата здійснює уже всі свої аудити відповідно до міжнародних стандартів.
Якщо йти по інших показниках, то за 23-й рік Рахункова палата перевірила 399 об'єктів та затвердила 59 звітів. По більш важливих показниках, а саме по покриттях, фінансовому покриттю, Рахункова палата перевірила і проаналізувала понад 771 мільярд гривень. Це майже в 2,2 рази більше ніж у 2022 році.
По виявлених недоліках і порушеннях розмір склав 60,8 мільярдів гривень. По структурі виявлених порушень та недоліків найбільші суми встановлені у сфері оборони, обороноздатності та безпеки – це 16,4 мільярда гривень. Під час формування дохідної частини державного бюджету – 12,4 мільярда гривень. По соціальній сфері та сфері охорони здоров'я – 8,4 мільярда гривень. Судова влада, юстиція та запобігання корупції – 7,3 мільярда гривень.
Щодо виконання рекомендацій, які надає Рахункова палата, в 2022-у і в 2023 роках за результатами заходів державного зовнішнього фінансового контролю повністю виконані або перебували в процесі виконання 64,4 відсотка, непоганий показник, але є куди йти для покращення.
Загалом за результатами проведених у 2023 році заходів контролю розпочато 9 досудових розслідувань у кримінальних провадженнях та 3 повідомлення Рахункової палати скеровано для приєднання до кримінального провадження.
Щодо розвитку колективу Рахункової палати, підвищення кваліфікації працівників, ми концентрували свою увагу в 2023 році, і у нас пройшли там курси, підвищили свою кваліфікацію 398 працівників Рахункової палати. Тобто майже кожен залучений до провадження аудитів.
Шановні народні депутати, такі короткі показники роботи Рахункової палати. Більш детальний звіт опублікований на сайті Рахункової палати, надісланий в електронному вигляді і надані паперові копії.
Тому будемо вдячні за увагу і будемо раді відповісти на будь-які запитання.
Дякую.
ПІДЛАСА Р.А. Ольго Станіславівно, дякую за чудовий таймінг.
Чи є запитання до доповідача? Прошу піднімати руку або онлайн, або в Комітеті тут. Якщо запитань і коментарів немає, то слово надається голові підкомітету з питань державного фінансового контролю та діяльності Рахункової палати Молотку Ігорю Федоровичу. Я знаю, що підкомітет ґрунтовно розглянув звіт Рахункової палати. І, будь ласка, який ваш висновок?
МОЛОТОК І.Ф. Дякую, Роксолано Андріївно.
У підкомітеті 21 травня розглянуто Звіт Рахункової палати за 2023 рік.
У наданому проекті рішення наведено узагальнену інформацію щодо результатів роботи Рахункової палати у минулому році, зазначено стан врахування наданих Комітетом рекомендацій за підсумками розгляду попереднього звіту та звернуто увагу на питання, які потребують належного опрацювання Рахунковою палатою з метою підвищення ефективності її діяльності.
У наданому проекті ухвали запропоновані рекомендації Рахунковій палаті, серед яких зокрема:
продовжити роботу щодо врегулювання проблемних питань зовнішнього аудиту, наведених Європейською Комісією та вирішення яких залежить безпосередньо від Рахункової палати;
надати Комітету звіт про результати внутрішнього аудиту Рахункової палати за 2018-2022 роки;
розглянути можливість проведення незалежного оцінювання для підтвердження відповідності практики здійснення Рахунковою палатою аудитів та звітів за її результатами вимогам міжнародних стандартів вищих органів аудиту;
інформувати Верховну Раду про випадки неналежного виконання наданих Рахунковою палатою рекомендацій за результатами здійснення заходів зовнішнього фінансового аудиту;
здійснити комплексну оцінку виконання Стратегії розвитку Рахункової палати на 2019-2024 роки, розмістивши її результати на веб-сайті Рахункової палати, а також до завершення цього року затвердити стратегію розвитку Рахункової палати на наступний середньостроковий період.
Дійсно, ми на підкомітеті опрацювали, ретельно обговорили ці питання і за підсумками розгляду даного питання пропонується Комітету прийняти рішення згідно з наданим проектом ухвали, зокрема:
перше – звіт Рахункової палати за 2023 рік взяти до відома;
друге – надати Рахунковій палаті рекомендації, наведені у проекті ухвали;
і третє – поінформувати Верховну Раду про розгляд Комітетом зазначеного звіту.
Дякую, шановні колеги.
ПІДЛАСА Р.А. Дякую.
Якщо немає заперечень, то переходимо до прийняття рішення.
І я ставлю на голосування озвучену головою підкомітету Молотком Ігорем Федоровичем пропозицію.
Прошу голосувати.
Володимире Володимировичу, будь ласка.
ЦАБАЛЬ В.В. Підласа.
ПІДЛАСА Р.А. За.
ЦАБАЛЬ В.В. Крулько. Відсутній.
Гевко.
ГЕВКО В.Л. За.
ЦАБАЛЬ В.В. Копанчук. Відсутня.
Лопушанський. Відсутній.
Цабаль – за.
Бакунець. Відсутній.
Батенко.
БАТЕНКО Т.І. За.
ЦАБАЛЬ В.В. Борт. Відсутній.
Герман. Відсутній.
Гнатенко.
ГНАТЕНКО В.С. Гнатенко – за.
ЦАБАЛЬ В.В. Гончаренко. Відсутній.
Драбовський.
ДРАБОВСЬКИЙ А.Г. Драбовський – за.
ЦАБАЛЬ В.В. Дунаєв. Відсутній.
Забуранна. Відсутня.
Задорожній.
ЗАДОРОЖНІЙ М.М. Задорожній – за. Підтримую.
ЦАБАЛЬ В.В. Заремський.
ЗАРЕМСЬКИЙ М.В. За. Підтримую.
ЦАБАЛЬ В.В. Каптєлов.
КАПТЄЛОВ Р.В. Каптєлов – за.
ЦАБАЛЬ В.В. Качний. Відсутній.
Кіссе. Відсутній.
Кузбит.
КУЗБИТ Ю.М. Кузбит – за. Підтримую.
ЦАБАЛЬ В.В. Кунаєв.
КУНАЄВ А.Ю. Кунаєв – за.
ЦАБАЛЬ В.В. Лаба.
ЛАБА М.М. За.
ЦАБАЛЬ В.В. Лунченко.
ЛУНЧЕНКО В.В. Лунченко – за.
ЦАБАЛЬ В.В. Люшняк.
ЛЮШНЯК М.В. Люшняк – за. І прошу зареєструвати.
ЦАБАЛЬ В.В. Добре. Дякую.
Молоток.
МОЛОТОК І.Ф. Молоток – за.
ЦАБАЛЬ В.В. Пасічний.
ПАСІЧНИЙ О.С. Пасічний – за.
ЦАБАЛЬ В.В. Поляк.
ПОЛЯК В.М. Поляк – за.
ЦАБАЛЬ В.В. Пузійчук. Відсутній.
Пуртова.
ПУРТОВА А.А. За.
ЦАБАЛЬ В.В. Саламаха.
САЛАМАХА О.І. За. Підтримую.
ЦАБАЛЬ В.В. Северин.
СЕВЕРИН С.С. За.
ЦАБАЛЬ В.В. Тістик.
ТІСТИК Р.Я. Тістик, підтримую. І прошу зареєструвати мене, будь ласка.
ЦАБАЛЬ В.В. Добре. Ростиславе Ярославовичу, зареєстрували.
ТІСТИК Р.Я. Дякую.
ЦАБАЛЬ В.В. Урбанський. Відсутній.
Фролов.
ФРОЛОВ П.В. За. Голосую – за.
ЦАБАЛЬ В.В. Фролов – "за".
Шпак.
ШПАК Л.О. За.
ЦАБАЛЬ В.В. 23 – за. Рішення прийнято.
ПІДЛАСА Р.А. Дякую, шановні колеги.
Друге питання – про звіт Кабінету Міністрів про виконання Закону "Про Державний бюджет України на 2023 рік".
Уряд подав до Верховної Ради звіт про виконання Закону "Про Державний бюджет України на 2023 рік".
Комітет з питань бюджету, як завжди, є відповідальним за підготовку даного питання до розгляду Верховною Радою та відповідно до частини шостої статті 161 Регламенту має подати проект постанови щодо цього звіту.
Тому прошу народних депутатів не відключатися, потрібно буде прийняти рішення.
Пропоную такий регламент розгляду даного питання: почнемо з доповіді Міністерства фінансів – до 5 хвилин, потім висновки Рахункової палати щодо звіту – до 3 хвилин, співдоповідь голови профільного підкомітету – до 2 хвилин, обговорення – у межах 5 хвилин.
Якщо немає заперечень, то для доповіді щодо звіту слово надається першому заступнику Міністра фінансів Улютіну Денису Валерійовичу.
УЛЮТІН Д.В. Дякую.
Доброго дня, Роксолано Андріївно, шановні народні депутати, Рахункова палата!
Значить, що по бюджету 2023 року? Всі ми пам'ятаємо, в яких умовах виконувався бюджет, в умовах продовження повномасштабної агресії Росії проти України. В цих умовах доходи державного бюджету були виконані в обсязі 2 і майже 7 трильйона гривень, при цьому видатки завдяки спільним наполегливим зусиллям і народних депутатів, і виконавчої гілки влади, всіх дотичних виконувалися у повному обсязі завдяки підтримці міжнародних партнерів. Видатки державного бюджету у 2023 році порівняно з 2022 роком збільшилися на 1,3 трильйона гривень, або майже на 48 відсотків. Видатки на національну безпеку і оборону в 23-му році становили 2,7 трильйона гривень, або майже 40,5 відсотка ВВП, і це більше ніж на 1,1 трильйона гривень, більше ніж у 22-му році.
Також фінансування соціальних видатків у 23-му році здійснювалось у запланованих Законом про державний бюджет обсягах вчасно і без затримок. Видатки на заробітну плату з нарахуваннями для працівників бюджетної сфери становили 1,2 трильйона гривень, що на 240 мільярдів гривень більше, ніж у 22-му році. Для здійснення соціальних виплат понад 5 мільйонам отримувачам спрямовано 138, майже 139 мільярдів гривень, з них на допомогу ВПО спрямовано 74 мільярди гривень.
Також звертаю увагу, що основні досягнення спільні по 23-му року – це дефіцит державного бюджету було виконано в межах значно нижче встановленого законом граничного показника, а саме 20,4 відсотка ВВП проти 32 відсотків, запланованих в бюджеті.
Кошти на оборону та безпеку, як я вже сказав, в 1,7 рази більше ніж в 22-му році. Було також забезпечено підвищення розмірів грошового забезпечення військовослужбовців, виплата соціальної допомоги, компенсацій та виплат населенню у запланованих законом обсягах і вчасно. А також було збільшено фінансування капітальних видатків державного бюджету, які були спрямовані на ліквідацію наслідків збройної агресії та відновлення і розвиток інфраструктури.
По державному бюджету загалом в загальний і спеціальний фонди у 23-му році було спрямовано майже 209 мільярдів гривень.
Загалом на засіданні підкомітету з питань державного фінансового контролю та діяльності Рахункової палати Комітету Верховної Ради з питань бюджету, воно відбулося 7.06, було заслухано і розглянуто висновки Рахункової палати до даного звіту та відповідний проект постанови Верховної Ради до цього питання, пропозицій і зауважень до якого у Міністерства фінансів немає.
Дякую за увагу.
ПІДЛАСА Р.А. Дякую.
Шановні народні депутати, чи є запитання до Дениса Валерійовича? Володимире Володимировичу, будь ласка.
ЦАБАЛЬ В.В. Денисе Валерійовичу, дякуємо вам за звіт, дуже детальний і дуже зрозумілий.
В мене таке питання щодо можливості прогнозування ситуації в 2024 році по бюджету на базі досвіду 2023 року. Зрозуміло, що ми знаємо, що багато є, скажімо так, невідомих чинників, що стосуються міжнародного фінансування, що стосуються видатків, і так далі, і так далі. Але хочу звернути увагу, що дійсно бюджет 2024 року, там, для прикладу, по видатках безпеки і оборони становив 2,7 мільярда тоді, коли там ще за два місяці, в тій версії бюджету, яка там була доступна депутатам, було 2,1, і потім він збільшувався, що дуже добре.
Тобто відповідно ми бачимо, що в кінці року там ідуть суттєві зміни до бюджету, які, умовно, не проходять через Бюджетний комітет і через Верховну Раду, що, напевно, не знаю, правильно чи не правильно, але хотілося би трохи більше мати розуміння.
І в світлі цього у мене питання дуже просте, зараз ми переходимо, ну, очікуємо від Міністерства фінансів, від Кабміну змін до бюджету, які там, скоріше за все, я так розумію, будуть десь через місяць. Чи не могли би ви зробити такий невеличкий анонс? Я розумію, що там, напевно, конкретні цифри ви не назвете, але приблизно невеликий анонс, чого нам очікувати, з того, що ви можете сказати. Це перше питання.
І друге питання, яке я задавав на "годині запитань до Уряду" Сергію Михайловичу щодо Бюджетної декларації, яку ми мали подати 15 числа, якщо я не помиляюсь. Я так розумію, що є певна домовленість, що вона буде трохи пізніше подана. Ну і ми теж, я як народний депутат і ми як Комітет, напевно це розуміємо. Але теж хотілось би мати якесь розуміння там, чи вона буде і якщо буде, то коли.
Дякую.
УЛЮТІН Д.В. Дякую, Володимире Володимировичу.
Що стосується того, що Міністерство фінансів може збільшити будь-які видатки без участі Верховної Ради, навряд чи. Я думаю, Ольга Станіславівна підтвердить, що без Верховної Ради такі дії робити не можна. Це відбувається виключно в Комітеті за участі Рахункової палати.
Що стосується змін до бюджету 2024 року, ми наразі опрацьовуємо необхідні запити наших головних розпорядників і рахуємо той ресурс, який може бути для цього використаний. До того моменту, поки ми не зможемо збалансувати у межах програми МВФ ці показники, ми подавати не будемо. Я думаю, що тоді, коли ми збалансуємо, ми зможемо таку інформацію вам надати.
Що стосується підготовки Бюджетної декларації, так, дійсно ми опрацьовували попередньо показники Бюджетної декларації на 2025-2027 роки. Враховуючи збільшення невизначеностей, пов'язаних з розвитком макроекономічної ситуації в 2025-2027 роках, нам потрібно було більше часу для проведення внутрішніх консультацій. За результатами цих внутрішніх консультацій ми передамо Бюджетну декларацію, схвалену Кабінетом Міністрів, до Верховної Ради.
ЦАБАЛЬ В.В. А приблизно хоча би строки, так, щоб ми розуміли.
УЛЮТІН Д.В. Я думаю, що до кінця цього місяця.
ЦАБАЛЬ В.В. Дякую.
ПІДЛАСА Р.А. Дякую.
Шановні народні депутати, чи є ще запитання чи коментарі?
Якщо немає, то для представлення висновків Рахункової палати щодо звіту про виконання державного бюджету на 2023 рік слово надається Голові Рахункової палати Піщанській Ользі Станіславівні.
ПІЩАНСЬКА О.С. Ще раз доброго дня. Дякую за увагу, шановна пані Роксолана і шановні народні депутати!
Перш за все я хочу подякувати підкомітету з питань державного фінансового контролю та діяльності Рахункової палати та його голові пану Ігорю Молотку. Ми дуже детально опрацьовували висновки Рахункової палати, обговорювали кожну рекомендацію, яка була підготовлена Рахунковою палатою. І далі я хочу коротко зазначити виявлені Рахунковою палатою упущення, які є триваючими, тобто вони повторюються із року в рік і на них немає відповідної реакції.
Одне з найбільш проблемних питань – це відсутня значна частина статистичної інформації, без якої неможливо всебічно проаналізувати та оцінити стан економіки країни та його вплив на виконання державного бюджету. Така ситуація у нас була в 2023 році, на сьогоднішній день вона триває. Кабінет Міністрів України планував розробити і подати ще в лютому до Верховної Ради України законопроект, мета якого є відновлення в період дії воєнного стану надання респондентами статистичної та фінансової звітності, необхідної для виробництва офіційної державної статистичної інформації. Тим не менш, Міністерство фінансів України повідомило Рахункову палату про те, що процес доопрацювання цього законопроекту і його погодження досі триває. Прогнози щодо того, коли він завершиться, на сьогоднішній день відсутні. Тож ми ще раз звертаємо вашу увагу і увагу Уряду на нагальну необхідність відновлення уже зараз відповідної інформації.
Друге. Обсяги надходжень окремих доходів суттєво перевищили планові показники, тому Рахункова палата рекомендує Уряду в процесі розробки проектів законів про внесення змін до Закону про державний бюджет розглянути можливість змінити обсяг окремих доходів, надходження яких суттєво перевищують планові показники.
Також у 2024 році ми спостерігаємо аналогічну тенденцію. Було виконано аналіз І кварталу. Уже на рівні І кварталу є показники планові і показники вже фактичні, які перевищили планові. До прикладу, грантів на бюджетну підтримку на 40,3 мільярда гривень, або в 40 тисяч разів. Коштів, що перераховуються Нацбанком України відповідно до Закону України "Про Національний банк України", на 20,9 мільярда гривень, або у 2,2 рази.
Третій важливий факт, який виявила Рахункова палата, це неналежне проведення видатків за окремими бюджетними програмами. За результатами аналізу Рахункова палата зокрема виявила, що Кабмін, Мінфін і окремі головні розпорядники не переглядали затверджені на 23-й рік видатки загального фонду за деякими бюджетними програмами, які проводилися в обсягах менше плану або не проводилися взагалі. Зазначені кошти держава могла б спрямувати на вирішення більш важливих і нагальних потреб, однак цього не було зроблено. І ситуацію ускладнює той факт, що ця негативна тенденція зберігається і у поточному році.
Також я можу привести вам короткі приклади. У 2023 році Мінсоцполітики на виплату житлових субсидій і пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання побутового палива і газу та на підтримку малозабезпечених сімей здійснив видатків на 6 мільярдів менше запланованого, тобто 11,2 відсотки. Те ж саме відбувалося у січні-травні, відставання від плану, але вже на 25,3 відсотки.
Також Міністерство охорони здоров'я у 2023 році на забезпечення медичних заходів, окремих програм та комплексних заходів програмного характеру здійснило видатків на 1 мільярд гривень менше запланованого, тобто на 10,6 відсотків менше плану. У січні-травні у нас відбувається та ж сама тенденція. Сума відставання від запланованих видатків за цією програмою уже складає 2,8 мільярда гривень, тобто 89,9 відсотків.
З огляду на таку ситуацію Рахункова палата пропонує доручити головним розпорядникам бюджетних коштів здійснювати щокварталу моніторинг виконання бюджетних програм, які щороку виконуються і не виконуються, та видатки, за якими проводяться менше плану, для можливого їх перерозподілу і спрямування на першочергові потреби вже на початку відставання від плану, а не в кінці року.
Тому дякую за увагу, якщо є питання, готові відповідати.
Дякую.
ПІДЛАСА Р.А. Дякую.
Денисе Валерійовичу, чи хочете ви відповісти на висновки Рахункової палати?
УЛЮТІН Д.В. Ми розглядали на підкомітеті спільно висновки, у нас немає зауважень. Будемо виправляти.
ПІДЛАСА Р.А. Прекрасно.
Для співдоповіді з даного питання слово надається голові підкомітету з питань державного фінансового контролю та діяльності Рахункової палати Молотку Ігорю Федоровичу.
МОЛОТОК І.Ф. Дякую, Роксолано Андріївно.
Шановні колеги, керуючись частиною шостою статті 161 Регламенту Верховної Ради, за результатами опрацювання відповідного річного звіту Уряду, висновків Рахункової палати та іншої інформації, у Комітеті підготовлено проект Постанови Верховної Ради про звіт про виконання Закону про державний бюджет на 2023 рік, в якому наведено узагальнений аналіз реалізації цього Закону, включаючи особливості звітного бюджетного періоду, та виявлені проблемні питання, а також запропоновано звіт взяти до відома та надати Кабінету Міністрів доручення, спрямовані на врегулювання виявлених проблемних питань та поліпшення управління бюджетними коштами у процесі виконання державного бюджету у 2024 році і при формуванні проекту державного бюджету на 2025 рік (включаючи врахування відповідних висновків і пропозицій Рахункової палати).
У підкомітеті 7 червня дійсно була жвава бесіда за представництва Міністерства фінансів і Рахункової палати, особисто Денис Валерійович, особисто Ольга Станіславівна, ми обговорили зазначений проект постанови. Проект постанови членам Комітету було надано, проект рішення і проект ухвали, й інші аналітичні матеріали з даного питання.
І за підсумками підкомітету пропонується Комітету прийняти рішення згідно з наданим проектом ухвали, зокрема:
перше – взяти до відома звіт Кабінету Міністрів про виконання Закону про державний бюджет на 2023 рік, схвалити підготовлений Комітетом проект Постанови Верховної Ради про цей звіт та рекомендувати Верховній Раді за результатами його розгляду прийняти зазначений проект постанови;
друге – направити Кабінету Міністрів у вигляді рекомендацій Комітету доручення, передбачені у підготовленому Комітетом проекті постанові.
ПІДЛАСА Р.А. Дякую.
Шановні колеги, якщо немає заперечень, то переходимо до прийняття рішення.
Ставиться на голосування озвучена головою підкомітету Молотком Ігорем Федоровичем пропозиція прийняти рішення Комітету згідно з наданим проектом ухвали.
Володимире Володимировичу, прошу.
ЦАБАЛЬ В.В. Підласа.
ПІДЛАСА Р.А. За.
ЦАБАЛЬ В.В. Крулько. Відсутній.
Гевко.
ГЕВКО В.Л. За.
ЦАБАЛЬ В.В. Копанчук. Відсутня.
Лопушанський. Відсутній.
Цабаль – за.
КРУЛЬКО І.І. Шановні колеги, Крулько, прохання зареєструвати на Комітеті і зарахувати голос "за".
ЦАБАЛЬ В.В. Зареєстрували, голос – "за".
КРУЛЬКО І.І. Дякую.
ЦАБАЛЬ В.В. Павло Андрійович?! Бачимо, повернулись!
БАКУНЕЦЬ П.А. Бакунець – за. Прошу зарахувати.
ЦАБАЛЬ В.В. Зареєстрували.
Батенко. Відсутній на голосуванні.
Борт. Відсутній.
Герман.
ГЕРМАН Д.В. Герман – за. Прошу зареєструвати. Дякую.
ЦАБАЛЬ В.В. Гнатенко.
ГНАТЕНКО В.С. Гнатенко – за.
ЦАБАЛЬ В.В. Гончаренко. Відсутній.
Драбовський.
ДРАБОВСЬКИЙ А.Г. Драбовський – за.
ЦАБАЛЬ В.В. Дунаєв. Відсутній.
Забуранна. Відсутня.
Задорожній.
ЗАДОРОЖНІЙ М.М. Задорожній – за.
ЦАБАЛЬ В.В. Заремський.
ЗАРЕМСЬКИЙ М.В. Заремський – за. Підтримую.
ЦАБАЛЬ В.В. Каптєлов.
КАПТЄЛОВ Р.В. Каптєлов – за.
ЦАБАЛЬ В.В. Качний. Відсутній.
Кіссе. Відсутній.
Кузбит.
КУЗБИТ Ю.М. Кузбит – за. Підтримую.
ЦАБАЛЬ В.В. Кунаєв.
КУНАЄВ А.Ю. Кунаєв – за.
ЦАБАЛЬ В.В. Лаба. Відсутній на голосуванні.
Лунченко.
ЛАБА М.М. Я – за.
ЦАБАЛЬ В.В. Це Михайло Михайлович був? Так.
ЛАБА М.М. Так, за.
ЦАБАЛЬ В.В. Лунченко. Валерію Валерійовичу! Відсутній на голосуванні.
Люшняк.
ЛЮШНЯК М.В. Люшняк – за.
ЦАБАЛЬ В.В. Молоток.
МОЛОТОК І.Ф. Молоток – за.
ЦАБАЛЬ В.В. Пасічний.
ПАСІЧНИЙ О.С. Пасічний – за.
ЦАБАЛЬ В.В. Поляк. Владіслав Миколайович! Відсутній на голосуванні.
ЦАБАЛЬ В.В. Пузійчук. Відсутній.
ПОЛЯК В.М. Поляк – за.
ЛУНЧЕНКО В.В. Будь ласка, порахуйте голос Лунченка – за. У мене зв'язок пропав.
ЦАБАЛЬ В.В. Валерій Валерійович – "за".
ЛУНЧЕНКО В.В. Дякую.
ЦАБАЛЬ В.В. Пузійчук відсутній.
Пуртова. Відсутня на голосуванні.
Саламаха.
САЛАМАХА О.І. За, підтримую.
ЦАБАЛЬ В.В. Северин.
СЕВЕРИН С.С. За.
ЦАБАЛЬ В.В. Тістик.
ТІСТИК Р.Я. За.
ЦАБАЛЬ В.В. Урбанський. Відсутній.
Фролов. Відсутній на голосуванні.
Шпак.
ШПАК Л.О. За.
ЦАБАЛЬ В.В. 23 – за. Рішення прийнято.
ПІДЛАСА Р.А. Дякую.
Шановні колеги, прохання не відключатися. У нас є ще одне питання – про розгляд законопроектів щодо їх впливу на показники бюджету.
Доповідає голова підкомітету Шпак Любов Олександрівна.
ШПАК Л.О. Дякую, Роксолано Андріївно.
За підсумками опрацювання законопроектів щодо їх впливу на показники бюджету та на відповідність законам, що регулюють бюджетні відносини, підготовлено та подано на ваш розгляд 56 законопроектів. З них пропонується визначити такими, що не мають впливу на показники бюджету, – 33 законопроекти, та такими, що впливають на показники бюджету, – 23 законопроекти, з яких 13 мають безпосередній вплив і 10 опосередкований.
Дякую. Прошу підтримати.
ПІДЛАСА Р.А. Дякую.
Володимир Володимирович.
ЦАБАЛЬ В.В. Підласа.
ПІДЛАСА Р.А. За.
ЦАБАЛЬ В.В. Крулько.
КРУЛЬКО І.І. Крулько – за.
ЦАБАЛЬ В.В. Гевко.
ГЕВКО В.Л. Гевко – за.
ЦАБАЛЬ В.В. Копанчук. Відсутня.
Лопушанський. Відсутній.
Цабаль – за.
Бакунець. Відсутній на голосуванні.
Батенко. Відсутній на голосуванні.
Герман.
ГЕРМАН Д.В. За.
ЦАБАЛЬ В.В. Борт відсутній.
Гнатенко.
ГНАТЕНКО В.С. Гнатенко – за.
ЦАБАЛЬ В.В. Гончаренко. Відсутній.
Драбовський.
ДРАБОВСЬКИЙ А.Г. Драбовський – за.
ЦАБАЛЬ В.В. Дунаєв. Відсутній.
Забуранна. Відсутня.
Задорожній. Відсутній на голосуванні.
Заремський.
ЗАРЕМСЬКИЙ М.В. Заремський – за. Підтримую.
ЦАБАЛЬ В.В. Каптєлов.
КАПТЄЛОВ Р.В. Каптєлов – за.
ЦАБАЛЬ В.В. Бакунець.
БАКУНЕЦЬ П.А. За.
ЦАБАЛЬ В.В. Качний. Відсутній.
Кіссе. Відсутній.
Кузбит.
КІССЕ А.І. Кіссе є. Кіссе – за.
ЦАБАЛЬ В.В. Антон Іванович.
КІССЕ А.І. За. Прошу зареєструвати.
КУЗБИТ Ю.М. Все, можна? Кузбит – за. Підтримую.
ЦАБАЛЬ В.В. Кунаєв.
КУНАЄВ А.Ю. Кунаєв – за.
ЦАБАЛЬ В.В. Лаба.
ЛАБА М.М. Лаба – за.
ЦАБАЛЬ В.В. Лунченко.
ЛУНЧЕНКО В.В. Лунченко – за.
ЦАБАЛЬ В.В. Люшняк.
ЛЮШНЯК М.В. Люшняк – за.
ЦАБАЛЬ В.В. Молоток.
МОЛОТОК І.Ф. Молоток – за.
ЦАБАЛЬ В.В. Пасічний.
ПАСІЧНИЙ О.С. Пасічний – за.
ЦАБАЛЬ В.В. Поляк.
ПОЛЯК В.М. Поляк – за.
ЦАБАЛЬ В.В. Пузійчук. Відсутній.
Пуртова. Відсутня на голосуванні.
Саламаха.
САЛАМАХА О.І. За. Підтримую.
ЦАБАЛЬ В.В. Северин.
СЕВЕРИН С.С. За.
ЦАБАЛЬ В.В. Тістик.
ТІСТИК Р.Я. Підтримую.
ЦАБАЛЬ В.В. Урбанський. Відсутній.
Фролов. Відсутній на голосуванні.
Шпак.
ШПАК Л.О. Шпак – за.
ЦАБАЛЬ В.В. 23 – за. Рішення прийнято. 23.
ПІДЛАСА Р.А. Дякую, шановні колеги.
Питання порядку денного вичерпано. Оголошую засідання Комітету закритим.
Дякую всім за участь. І дякую нашим гостям, що завітали до нас.