Комітет Верховної Ради України з питань бюджету
Протокол засідання №19 від 15 травня 2015 року
1400 година м. Київ, вул. Банкова, 6-8
Головує: Голова Комітету Павелко А.В.
Присутні:
Члени Комітету: Амельченко В.В., Ванат П.М., Горбунов О.В., Дубневич Б.В., Іщейкін К.Є., Кривенко В.М., Крулько І.І., Левченко Ю.В., Маркевич Я.В., Медуниця О.В., Мельник С.І., Пинзеник В.М., Савченко О.Ю., Скорик М.Л., Унгурян П.Я., Шевченко О.Л.
Всього присутніх – 17 народних депутатів.
Відсутні:
Члени Комітету: Гєллєр Є.Б., Гордєєв А.А., Деркач А.Л., Куліченко І.І., Матвієнко А.С., Молоток І.Ф., Павлов К.Ю., Пресман О.С., Рудик С.Я., Шкварилюк В.В., Шуфрич Н.І.
Присутні:
Від секретаріату Комітету: Ватульов А.В., Джинджириста Л.Я., Фещук С.Л., Андросюк Н.В., Боброва Т.С., Кочергіна Н.В., Кочубей О.П., Луценко Н.В., Переста Я.І., Пінчукова А.В., Пунда О.Б., Руденко А.М., Козловська Г.М., Новацька О.В., Яковенко С.П.
Список запрошених:
Сидорович Я.М. – керівник Головного Департаменту з питань впровадження реформ Адміністрації Президента України; |
Анікєєва О.О. – заступник керівника Департаменту експертно-аналітичного забезпечення реформ – завідувач відділу з питань реформ державного управління та систем електронного урядування Головного департаменту з питань впровадження реформ Адміністрації Президента України; |
Магута Р.М. – Голова Рахункової палати; |
Андрієнко Я.П. – радник Голови Рахункової палати; |
Лисуня С.А. – заступник начальника Управління нормативного забезпечення бюджетного процесу Департаменту державного бюджету Міністерства фінансів України. |
ПОРЯДОК ДЕННИЙ:
Про підготовку до другого читання проекту Закону України «Про Рахункову палату» (реєстр. № 2072).
Слухали:
Інформацію голови підкомітету з питань державного фінансового контролю та діяльності Рахункової палати Комітету з питань бюджету Крулька І.І. про підготовку до другого читання проекту Закону України «Про Рахункову палату» (реєстр. № 2072).
Відмітили:
Законопроект 5 березня 2015 року розглянуто Верховною Радою України у першому читанні та прийнято за основу.
Законопроект передбачає нову редакцію закону про Рахункову палату, що визначатиме засади діяльності Рахункової палати відповідно до вимог Конституції України з урахуванням міжнародних стандартів аудиту державних фінансів, сучасних умов і політико-правових засад розвитку держави.
З огляду на зазначене та з метою вивчення позиції різних гілок влади і громадськості для належного доопрацювання законопроекту Комітетом з питань бюджету 25 березня 2015 року проведено комітетські слухання на тему «Діяльність Рахункової палати: шляхи законодавчого реформування», рекомендації яких враховувалися при підготовці законопроекту до другого читання.
Згідно із статтею 116 Регламенту Верховної Ради України до Комітету з питань бюджету надійшло 424 пропозиції народних депутатів України до законопроекту.
Більшість з поданих пропозицій спрямовано на врегулювання питань, порушених під час розгляду законопроекту у першому читанні (у висновку Комітету з питань бюджету щодо законопроекту і висловлених на пленарному засіданні Верховної Ради зауваженнях), однак містять різне бачення з вирішення принципових питань (зокрема, щодо повноважень та фінансового забезпечення Рахункової палати, процедури призначення її членів).
Сутність і мета основних пропозицій до законопроекту, які підкомітетом з питань державного фінансового контролю та діяльності Рахункової палати Комітету з питань бюджету пропонуються для врахування в остаточній редакції законопроекту, полягає у такому:
закріпити за Рахунковою палатою здійснення заходів державного зовнішнього фінансового контролю (аудиту) шляхом проведення фінансового аудиту, аудиту ефективності, експертизи, аналізу та інших контрольних заходів;
упорядкувати повноваження та права Рахункової палати, забезпечивши їх узгодження з Конституцією України, Бюджетним кодексом України та іншими законами;
узгодити з нормами Бюджетного кодексу України питання щодо фінансового забезпечення Рахункової палати, при цьому встановивши, що у разі виникнення розбіжностей під час підготовки проекту державного бюджету щодо обсягу фінансового забезпечення діяльності Рахункової палати та неврегулювання їх Урядом Рахункова палата може подавати відповідні пропозиції Комітету з питань бюджету для прийняття відповідного рішення при розгляді проекту закону про державний бюджет;
зменшити склад Рахункової палати до 9 членів Рахункової палати та строк їх повноважень до 6 років, при цьому не можна обіймати таку посаду понад два строки;
запровадити новий прозорий порядок призначення Голови та інших членів Рахункової палати, встановивши, зокрема, такі особливості:
– призначення членів Рахункової палати здійснюється Верховною Радою за результатами конкурсу, який проводиться Комітетом з питань бюджету;
– призначеним вважається той кандидат, який підтриманий більшістю голосів народних депутатів України від конституційного складу Верховної Ради шляхом відкритого голосування, у разі непідтримки – проводиться повторний конкурс;
– Голова Рахункової палати обирається зі складу її членів та призначається на посаду Верховною Радою за поданням Голови Верховної Ради;
– строк повноважень Голови Рахункової палати та його заступника становить 3 роки без права бути переобраними на новий строк у межах поточного строку їх повноважень як членів Рахункової палати;
встановити більш чіткі кваліфікаційні вимоги до членів Рахункової палати;
встановити, що на члена Рахункової палати поширюється дія Закону України «Про державну службу», крім норм щодо порядку призначення (звільнення) та умов оплати праці члена Рахункової палати, що встановлюються цим Законом. Відповідно пропонується встановити розміри заробітної плати членів Рахункової палати (Голови Рахункової палати – 25 мінімальних заробітних плат, його заступника – відповідно 22, інших членів – відповідно 20);
закріпити за кожним членом Рахункової палати патронатну службу, до складу якої належать не більше трьох радників;
встановити особливості щодо апарату Рахункової палати:
– очолює Секретар Рахункової палати, який не є членом Рахункової палати, та призначається відповідно до рішення Рахункової палати за поданням Голови Рахункової палати;
– гранична чисельність апарату Рахункової палати затверджується Верховною Радою за поданням Рахункової палати в межах бюджетних призначень на забезпечення її діяльності;
– посадові особи апарату Рахункової палати є державними службовцями;
посилити відкритість, прозорість та публічність діяльності Рахункової палати, встановивши, зокрема:
– подання Верховній Раді до 1 травня року, наступного за звітним, щорічного звіту про діяльність Рахункової палати (конкретизувавши перелік інформації, що міститься в такому звіті) та представлення його на засіданні Верховної Ради Головою Рахункової палати;
– оприлюднення у ЗМІ інформації щодо результати діяльності Рахункової палати, включаючи звіти про здійснені заходи державного зовнішнього фінансового контролю, а також розміщення такої інформації, планів роботи та рішень Рахункової палати на її веб-сайті у формі відкритих даних відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації»;
систематизувати положення щодо взаємодії Рахункової палати з Верховною Радою, а також законодавчо унормувати відносини Рахункової палати з правоохоронними органами;
уточнити положення щодо здійснення зовнішнього аудиту Рахункової палати, передбачивши можливість його проведення лише за рішенням Верховної Ради, та запровадити здійснення зовнішнього оцінювання її діяльності щодо відповідності міжнародним стандартам аудиту одним із провідних членів міжнародної організації вищих органів фінансового контролю (INTOSAI) за зверненням Рахункової палати;
внести зміни до Кримінального кодексу України, Кримінального процесуального кодексу України, Кодексу України про адміністративні правопорушення, Регламенту Верховної Ради України, законів України «Про державну таємницю» та «Про запобігання корупції» з метою їх узгодження з положеннями цього Закону;
встановити, що Верховна Рада має призначити новий склад Рахункової палати у двомісячний строк з дня набрання чинності цим Законом. При цьому, Голова та інші члени Рахункової палати, призначені на посади до набрання чинності цим Законом, перебувають на посадах та виконують свої повноваження до призначення Верховною Радою нового складу Рахункової палати.
За результатами розгляду даного питання у підкомітеті з питань державного фінансового контролю та діяльності Рахункової палати головою підкомітету Крульком І.І. запропоновано Комітету підтримати таке рішення: врахувати 312 пропозицій (з них 76 – в іншій редакції і 94 – частково) і відхилити 112 пропозицій та рекомендувати Верховній Раді України законопроект за реєстр. № 2072 прийняти у другому читанні та в цілому як закон з урахуванням підтриманих пропозицій у запропонованій остаточній редакції, викладеній у порівняльній таблиці до законопроекту (додається). При цьому головою підкомітету Крульком І.І. запропоновано уточнити окремі його пропозиції з відповідним уточненням остаточної редакції законопроекту у порівняльній таблиці, а саме:
підтримати варіант 2 у пропозиції № 175 (щодо статті 20 законопроекту щодо порядку призначення на посади та звільнення з посад Голови та інших членів Рахункової палати) та відповідно варіант 2 у пропозиції № 419 (щодо змін до Регламенту Верховної Ради) – тобто Голова Верховної Ради вносить на розгляд Верховної Ради подання про призначення на посаду Голови Рахункової палати одного з членів Рахункової палати;
уточнити пропозицію № 175 (щодо уточнення частини четвертої статті 20 законопроекту про обрання заступника Голови Рахункової палати), а саме: перше речення частини четвертої статті 20 викласти в такій редакції: «Заступник Голови Рахункової палати обирається на засіданні Рахункової палати шляхом відкритого голосування за поданням Голови Рахункової палати зі складу членів Рахункової палати.»;
уточнити пропозицію № 164 (щодо уточнення частини другої статті 18 законопроекту про призначення Секретаря Рахункової палати), а саме абзац другий частини другої статті 18 викласти в такій редакції: «Секретар Рахункової палати призначається на посаду та звільняється з посади Головою Рахункової палати за його пропозицією відповідно до рішення Рахункової палати», та відповідно уточнити пропозицію № 231 (щодо уточнення статті 21 законопроекту про повноваження Голови Рахункової палати), а саме пункт 5 частини першої статті 21 викласти в такій редакції: «вносить на розгляд Рахункової палати пропозиції щодо призначення на посаду та звільнення з посади Секретаря Рахункової палати і відповідно до рішення Рахункової палати призначає на посаду та звільняє з посади Секретаря Рахункової палати».
Голова Комітету Павелко А.В. поставив на голосування озвучені головою підкомітету з питань державного фінансового контролю та діяльності Рахункової палати Крульком І.І. такі уточнення пропозицій. Такі пропозиції були підтримані більшістю присутніх на засіданні членів Комітету з питань бюджету.
В обговоренні питання взяли участь народні депутати України Павелко А.В., Крулько І.І., Маркевич Я.В., Іщейкін К.Є., Кривенко В.М., Скорик М.Л., Шевченко О.Л., а також Голова Рахункової палати Магута Р.М. та керівник Головного департаменту з питань впровадження реформ Адміністрації Президента України Сидорович Я.М.
При цьому народні депутати України Іщейкін К.Є., Кривенко В.М., Скорик М.Л., Шевченко О.Л. висловилися щодо необхідності забезпечення належного рівня оплати праці членів Рахункової палати, у зв’язку з чим голова підкомітету Крулько І.І. запропонував в остаточній редакції законопроекту уточнити частину першу статті 24, виклавши її у такій редакції: «Заробітна плата Голови Рахункової палати становить 30 мінімальних заробітних плат, заступника Голови Рахункової палати – 27 мінімальних заробітних плат, іншого члена Рахункової палати – 25 мінімальних заробітних плат», уточнивши відповідно свою пропозицію № 256.
Голова Комітету Павелко А.В. поставив на голосування зазначену пропозицію. Така пропозиція була підтримана більшістю присутніх на засіданні членів Комітету з питань бюджету.
За підсумками обговорення Голова Комітету Павелко А.В. поставив на голосування озвучене головою підкомітету з питань державного фінансового контролю та діяльності Рахункової палати Крульком І.І. рішення, зокрема, рекомендувати Верховній Раді законопроект за реєстр. № 2072 прийняти у другому читанні та в цілому як закон з урахуванням підтриманих пропозицій у запропонованій остаточній редакції, викладеній у порівняльній таблиці до законопроекту, та озвучених головою підкомітету Крульком І.І. уточнень окремих положень законопроекту. Така пропозиція була підтримана більшістю присутніх на засіданні членів Комітету з питань бюджету.
Ухвалили:
Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України «Про Рахункову палату» (реєстр. № 2072) прийняти у другому читанні та в цілому як закон з урахуванням підтриманих пропозицій у запропонованій остаточній редакції, викладеній Комітетом з питань бюджету у порівняльній таблиці до законопроекту.
Голосували: «за» - 11, «проти» - 0, «утрималися» - 2, «не голосували» - 4.
Голова Комітету А.В. Павелко
Секретар Комітету В.В. Шкварилюк