Комітет Верховної Ради України з питань бюджету
Протокол засідання №52 від 28 березня 2016 року
1530 година м. Київ, вул. Банкова, 6-8, кімн. 510
Головує: Голова Комітету Павелко А.В.
Присутні:
Члени Комітету: Амельченко В.В., Ванат П.М., Горбунов О.В., Гордєєв А.А., Дубневич Б.В., Іщейкін К.Є., Кривенко В.М., Крулько І.І., Куліченко І.І., Матвієнко А.С., Молоток І.Ф., Пинзеник В.М., Рудик С.Я., Унгурян П.Я., Шевченко О.Л., Шкварилюк В.В.
Всього присутніх – 17 народних депутатів.
Відсутні:
Члени Комітету: Гєллєр Є.Б., Деркач А.Л., Левченко Ю.В., Маркевич Я.В., Медуниця О.В., Мельник С.І., Павлов К.Ю., Пресман О.С., Савченко О.Ю. Скорик М.Л., Шуфрич Н.І.
Присутні:
Від секретаріату Комітету: Ватульов А.В., Джинджириста Л.Я., Книшенко І.Ф., Фещук С.Л., Андросюк Н.В., Боброва Т.С., Больбат О.О., Корольковська М.М., Кочергіна Н.В., Кочубей О.П., Кушнір О.В., Луценко Н.В., Переста Я.І., Пінчукова А.В., Пунда О.Б., Шпак В.П., Климчук Д.І., Новацька О.В., Яковенко С.П.
Список запрошених:
Качур Р.М. – заступник Міністра фінансів України; Супрун С.М. – заступник начальника Управління боргової політики – начальник відділу фінансування проектів ЄБРР; Смотрицька Н.В. – заступник начальника Управління прогнозування доходів – начальник відділу прогнозування ресурсних платежів та податків до місцевих бюджетів; Березовський М.В. – заступник Голови Державного агентства автомобільних доріг України; | |
Довбань І.М. – радник Голови Державного агентства автомобільних доріг України; Загородняк О.В. – директор Департаменту фінансово-економічної діяльності Державного агентства автомобільних доріг України; Цепелєв С.Ю. – начальник Департаменту розвитку доріг Державного агентства автомобільних доріг України; Горбатюк Л.В. – заступник начальника Управління інвестиційної політики та міжнародних зв’язків – начальник відділу Державного агентства автомобільних доріг України; Святенко В.Г. – начальник відділу з питань бюджету Департаменту з питань бюджетної політики Рахункової палати. | |
ПОРЯДОК ДЕННИЙ:
1. Про погодження розподілу видатків державного бюджету, передбачених Державному агентству автомобільних доріг України за бюджетною програмою 3111020 «Розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування» на 2016 рік (розпорядження Кабінету Міністрів України від 16.03.2016 № 176-р).
2. Про погодження розподілу витрат державного бюджету, передбачених Державному агентству автомобільних доріг України за бюджетною програмою 3111600 «Розвиток автомагістралей та реформа дорожнього сектору» на 2016 рік (розпорядження Кабінету Міністрів України від 10.03.2016 № 156-р).
3. Про проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо туристичного збору) (реєстр. № 2503а від 13.08.2015), поданий народними депутатами України Романовою А.А., Силантьєвим Д.О., Петренком О.М., Споришем І.Д.
4 Різне.
Щодо заяви Продан О.П. у зв’язку з її відмовою від подальшої участі у конкурсі на зайняття посад членів Рахункової палати.
1. СЛУХАЛИ:
Інформацію заступника Голови Державного агентства автомобільних доріг України Березовського М.В. про розподіл видатків державного бюджету, передбачених Державному агентству автомобільних доріг України за бюджетною програмою 3111020 «Розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування» на 2016 рік (згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 16.03.2016 № 176-р).
Відмітили:
До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету надійшло звернення Державного агентства автомобільних доріг України від 17.03.2016 № 539/1/6.1-15 щодо погодження розподілу видатків державного бюджету згідно із розпорядженням Кабінету Міністрів України від 16.03.2016 № 176-р «Про розподіл видатків державного бюджету, передбачених за бюджетною програмою 3111020 «Розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування» на 2016 рік».
Законом України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» (далі – Закон) Державному агентству автомобільних доріг України за бюджетною програмою 3111020 «Розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування» встановлено бюджетні призначення за загальним фондом державного бюджету в обсязі 6 573,7 млн грн, в тому числі видатки розвитку – 6 540,4 млн гривень.
При цьому, статтею 33 Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» встановлено, що розподіл коштів за напрямами (об’єктами, заходами), зокрема, за бюджетною програмою «Розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування» (код 3111020), здійснюється за рішенням Кабінету Міністрів України, погодженим з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету.
Відповідно до вищезазначеного пунктом 1 розпорядження Уряду від 16.03.2016 № 176-р встановлено затвердити розподіл коштів, передбачених Державному агентству автомобільних доріг України у державному бюджеті на 2016 рік за бюджетною програмою «Розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування», у сумі 6 573 727,8 тис. грн за напрямами, викладеними у додатку 1 до цього розпорядження Уряду, а саме:
будівництво та реконструкція автомобільних доріг загального користування державного значення (погашення кредиторської заборгованості станом на 1 січня 2016 р.) – 22 341,041 тис. грн;
будівництво та реконструкція автомобільних доріг загального користування місцевого значення (погашення кредиторської заборгованості станом на 1 січня 2016 р.) – 4 237,338 тис. грн;
поточний ремонт та експлуатаційне утримання автомобільних доріг загального користування державного значення (погашення кредиторської заборгованості станом на 1 січня 2016 р.) – 17 034,138 тис. грн;
поточний ремонт та експлуатаційне утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення (погашення кредиторської заборгованості станом на 1 січня 2016 р.) – 9 465,902 тис. грн;
поточний середній ремонт автомобільних доріг загального користування – 3 525 175,76 тис. грн (передбачається введення в експлуатацію 728 км доріг, з них дороги державного значення – 645,5 км, догори місцевого значення – 82,5 км);
поточний дрібний ремонт та експлуатаційне утримання автомобільних доріг загального користування –2 500 000 тис. грн;
здійснення контролю за станом автомобільних доріг та якістю дорожніх робіт – 20 000 тис. грн;
прикладні наукові розробки у сфері дорожнього господарства – 26 000 тис. грн;
співфінансування спільних з міжнародними фінансовими організаціями проектів, нагляд за їх виконанням, витрати, пов’язані з підготовкою та реалізацією угод щодо виконання робіт за рахунок коштів міжнародних фінансових організацій, інших кредиторів та інвесторів, а також із презентацією інвестиційних проектів під час проведення міжнародних заходів – 449 473,621 тис. гривень.
Слід зазначити, що матеріали, які надійшли до Комітету, не містять фінансово-економічного обґрунтування (відповідних розрахунків) розподілу коштів за бюджетною програмою 3111020 за визначеними напрямами спрямування коштів та у запропонованих обсягах.
Пунктом 2 розпорядження Кабінету Міністрів України від 16.03.2016 № 176-р визначено затвердити перелік об’єктів поточного середнього ремонту автомобільних доріг загального користування у 2016 році та обсяги бюджетних коштів для їх фінансування згідно з додатком 2 до цього розпорядження Уряду (згідно із статтею 3 Закону України «Про джерела фінансування дорожнього господарства України» перелік об’єктів та обсягів бюджетних коштів на будівництво, реконструкцію та капітальний ремонт автомобільних доріг загального користування державного значення затверджується Кабінетом Міністрів України).
Крім того, пунктом 3 цього розпорядження Уряду встановлюється, що роботи, пов’язані із проведенням поточного середнього ремонту об’єктів (доріг), передбачених зазначеним переліком, повинні забезпечувати гарантійний строк експлуатації не менше десяти років на роботи із заміни всіх шарів покриття із збереженням чи підсиленням основи та гарантійні строки відповідно до видів робіт згідно із законодавством з обов’язковим їх визначенням у договорах на виконання робіт.
При цьому, пунктом 4 розпорядження Уряду від 16.03.2016 № 176-р доручено:
Міністерству інфраструктури, Міністерству регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства, Міністерству економічного розвитку і торгівлі та Державному агентству автомобільних доріг запровадження протягом року здійснення контролю якості проведення ремонту автомобільних доріг загального користування шляхом запровадження правил технічного нагляду, приймання та фінансування робіт на умовах контрактів міжнародних федерацій інженерів – консультантів (FIDIC) або шляхом залучення міжнародних аудиторів;
Міністерству фінансів врахування розподілу коштів, передбаченого пунктом 1 цього розпорядження, у розписі державного бюджету.
Крім того, пунктом 5 розпорядження Кабінету Міністрів України від 16.03.2016 № 176-р визначається таким, що втратило чинність, розпорядження Кабінету Міністрів України від 27.01.2016 № 45 «Про розподіл коштів, передбачених у державному бюджеті за програмою «Розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування», на січень 2016 року» (передбачає розподіл коштів за зазначеною бюджетною програмою за напрямами використання на січень 2016 року у обсязі 254 578,2 тис. грн), яке було погоджене Комітетом з питань бюджету на своєму засіданні 28 січня 2016 року.
Водночас, слід зазначити, що Кабінетом Міністрів України 14 березня поточного року прийнято розпорядження за № 154-р, яке має таке ж правове регулювання, як і розпорядження Уряду від 16.03.2016 № 176-р (основна відмінність полягає у різному визначенні гарантійного строку експлуатації робіт, пов’язаних із проведенням поточного середнього ремонту об’єктів (доріг)), а відтак, має визначитися таким, що втратило чинність для уникнення виникнення правової колізії та різного нормативно-правового трактування.
Варто звернути увагу, що зазначене розпорядження Уряду не містить вимог щодо передбачення у договорах про виконання робіт відповідальності виконавця робіт із проведення поточного середнього ремонту автомобільних доріг загального користування у разі втрати належних експлуатаційних характеристик відремонтованими автомобільними дорогами до завершення гарантійного строку.
Довідково: за підсумками січня-лютого поточного року за даними звітності Казначейства за програмою 3111020 за загальним фондом державного бюджету видатки проведено у сумі 178 978,7 тис. грн, що становить 47,8 % від плану на звітний період (у 2015 році фактичні видатки склали 3 888,2 млн гривень).
В обговоренні питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету з питань бюджету Павелко А.В., Горбунов О.В., Матвієнко А.С., Ванат П.М., Кривенко В.М., Шевченко О.Л., Крулько І.І., Дубневич Б.В., а також заступник Голови Державного агентства автомобільних доріг України Березовський М.В.
Голова підкомітету з питань видатків державного бюджету Горбунов О.В. вніс пропозицію погодити встановлений розпорядженням Кабінету Міністрів України від 16.03.2016 № 176-р розподіл коштів, передбачених Державному агентству автомобільних доріг України на 2016 рік за бюджетною програмою «Розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування», у сумі 6,6 млрд грн та підтримати пропозиції, підготовлені за результатами попереднього опрацювання цього питання у підкомітеті з питань видатків державного бюджету /голова підкомітету – Горбунов О.В./ та у підкомітеті з питань державних інвестиційних проектів та аналізу ефективності управління підприємствами державного сектору економіки /голова підкомітету – Дубневич Б.В./ та викладені у проекті ухвали до даного питання, який роздано народним депутатам України – членам Комітету з питань бюджету.
Запропоновані пропозиції, зокрема, містили рекомендації щодо:
підготовки та подання Державним агентством автомобільних доріг України на розгляд Уряду відповідного проекту нормативно-правового акту щодо збільшення видатків розвитку державного бюджету на розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування на 3,6 млрд грн за рахунок зменшення видатків споживання на виконання боргових зобов’язань за запозиченнями, залученими державою або під державні гарантії на розвиток мережі автомобільних доріг загального користування /у зв’язку із виникненням економії внаслідок реструктуризації боргових зобов’язань/;
спрямування додаткового ресурсу на проведення ремонту автомобільних доріг, окремих ділянок доріг, які потребують термінового ремонту, згідно із пропозиціями, що були роздані народним депутатам України – членам Комітету з питань бюджету;
передбачення з метою посилення безпеки руху Державним агентством автомобільних доріг в експлуатаційних витратах на утримання автомобільних доріг загального користування коштів на інженерне облаштування та технічні засоби у необхідних обсягах;
наближення Міністерством фінансів України помісячних обсягів бюджетних асигнувань у 2016 році на розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування.
Поряд з тим, у ході обговорення даного питання народними депутатами України – членами Комітету з питань бюджету було внесено ряд додаткових пропозицій.
Так, зокрема, народним депутатом України Матвієнком А.С. було запропоновано додатковий ресурс на розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування визначити у обсязі 4 млрд грн (заступник Голови Державного агентства автомобільних доріг Березовський М.В. під час свого виступу щодо даного питання зазначив, що обсяг економії коштів на виконання боргових зобов’язань у 2016 році становитиме не 3,6 млрд грн, а 4 млрд грн), і зазначити, що такі кошти спрямовуватимуться на проведення ремонту автомобільних доріг між обласними центрами.
Народним депутатом України – головою підкомітету Дубневичем Б.В. в доповнення до пропозиції народного депутата України Матвієнка А.С. було запропоновано зазначити, що додаткові кошти спрямовуватимуться також на автомобільні дороги загального користування місцевого значення.
Крім того, було запропоновано додатково включити до пропозицій щодо проведення ремонту автомобільних доріг, які потребують термінового ремонту:
народними депутатами України Крульком І.І. та Шевченком О.Л. – автомобільну дорогу Н-О9 Мукачеве - Рахів - Богородчани - Івано-Франківськ - Рогатин - Бібрка - Львів на ділянці Мукачево – кордон Івано-Франківської області та на ділянці Івано-Франківськ – кордон Закарпатської області;
народним депутатом України Ванатом П.М. – об’єкт «Автотранспортна магістраль через р. Дніпро в м. Запоріжжя»;
народним депутатом України Кривенком В.М. – автомобільні дороги:
Н-08 Бориспіль - Дніпропетровськ - Запоріжжя в межах Дніпропетровської області,
Н-11 Дніпропетровськ - Миколаїв (через Кривий ріг),
Р-52 Дніпропетровськ - Царичанка - Кобеляки - Решетилівка,
О041202 Курилівка - Миколаївка - Єлизаветівка (0+00 км – км 11+00),
О041206 Іванівка - Радсело,
О041201 Петриківка - Шульгівка,
С041207 Петриківка - Шульгівка - Гречане,
Т-04-14 с.Чаплинка - с.Хутірське,
Петриківського району: вул. Жовтнева смт Курилівка; вул. Кооперативна смт Петриківка; вул. Шевченко у с. Гречане; вул. Совхозна у с. Лобойківка; вул. Дружби у с. Чаплинка; вул. Леніна у с. Шульгівка; вул. Леваневського у смт Петриківка; вул. Комінтерна у с. Єлизаветівка; вул. Комсомольська у с. Шульгівка.
За підсумками обговорення Голова Комітету Павелко А.В. поставив на голосування пропозицію Горбунова О.В. щодо підтримки попередньо озвучених ним пропозицій з урахуванням пропозицій, висловлених членами Комітету з питань бюджету (Матвієнком А.С., Дубневичем Б.В., Крульком І.І., Шевченком О.Л., Ванатом П.М., Кривенком В.М.).
Така пропозиція була підтримана більшістю присутніх на засіданні членів Комітету з питань бюджету.
УХВАЛИЛИ:
За наслідками розгляду та керуючись вимогами статті 33 Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік»:
1. Погодити розподіл коштів, передбачених Державному агентству автомобільних доріг України за загальним фондом державного бюджету на 2016 рік за бюджетною програмою 3111020 «Розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування», у сумі 6 573 727,8 тис. гривень відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 16.03.2016 № 176-р.
2. Рекомендувати Державному агентству автомобільних доріг України терміново підготувати та подати на розгляд Кабінету Міністрів України проект нормативно-правового акту щодо здійснення згідно з частиною восьмою статті 23 Бюджетного кодексу України перерозподілу видатків державного бюджету, передбачених Державному агентству автомобільних доріг України за загальним фондом державного бюджету на 2016 рік, у сумі 4 млрд гривень шляхом збільшення видатків розвитку за бюджетною програмою 3111020 «Розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування» та зменшення видатків споживання за бюджетною програмою 3111030 «Виконання боргових зобов’язань за запозиченнями, залученими державою або під державні гарантії на розвиток мережі автомобільних доріг загального користування» /у зв’язку із виникненням економії за бюджетною програмою 3111030 внаслідок реструктуризації боргових зобов’язань/.
При цьому, ці додаткові кошти на розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування у 2016 році пропонується спрямувати на проведення ремонту автомобільних доріг між обласними центрами та на автомобільні дороги загального користування місцевого значення і окремі ділянки доріг, які потребують термінового ремонту, згідно із такими пропозиціями:
Дніпропетровська область
Автомобільні дороги:
Н-08 Бориспіль - Дніпропетровськ - Запоріжжя в межах Дніпропетровської області,
Н-11 Дніпропетровськ - Миколаїв (через Кривий ріг),
Р-52 Дніпропетровськ - Царичанка - Кобеляки - Решетилівка,
О041202 Курилівка - Миколаївка - Єлизаветівка (0+00 км – км 11+00),
О041206 Іванівка - Радсело,
О041201 Петриківка - Шульгівка,
С041207 Петриківка - Шульгівка - Гречане,
Т-04-14 с.Чаплинка - с.Хутірське.
Петриківського району:
вул. Жовтнева смт Курилівка;
вул. Кооперативна смт Петриківка;
вул. Шевченко у с. Гречане;
вул. Совхозна у с. Лобойківка;
вул. Дружби у с. Чаплинка;
вул. Леніна у с. Шульгівка;
вул. Леваневського у смт Петриківка;
вул. Комінтерна у с. Єлизаветівка;
вул. Комсомольська у с. Шульгівка.
Закарпатська область
Автомобільна дорога:
Н-О9 Мукачеве - Рахів - Богородчани - Івано-Франківськ - Рогатин - Бібрка - Львів на ділянці Мукачево – кордон Івано-Франківської області
Запорізька область
Автомобільні дороги:
М-14 Одеса - Мелітополь - Новоазовськ на ділянці Мелітополь – Бердянськ
Об’єкт «Автотранспортна магістраль через р. Дніпро в м. Запоріжжя»
Івано-Франківська область
Автомобільна дорога:
Н-О9 Мукачеве - Рахів - Богородчани - Івано-Франківськ - Рогатин - Бібрка - Львів на ділянці Івано-Франківськ – кордон Закарпатської області
Львівська область
Автомобільні дороги:
Н – 13 Львів-Самбір-Ужгород 0+000-60+000, Н-О2 Львів – Тернопіль 11+257 - 84+073, С141220 станції Зимна Вода - Зимна вода, С141227 Ставчани – Щирець, С141232 Журавники – Тарасівка, С1411235 Острів – Чижиків, С141236 Семенівка – Хоросно, С141238 Поршна – Липники, С141206 Пустомити – Семенівка, С1411212 Давидів - Товщів – Бібрка, С141115 Вільховець – Гута
Одеська область
Автомобільні дороги:
"Обхід м. Одеси" на ділянці км 7+956 - км 9+354, М-05 Київ - Одеса км 402+500 - 405+000, М-05 Київ-Одеса км 405+000 - км 407+000, М-05 Київ-Одеса км 407+000 -км 409+000
Миколаївська область
Автомобільна дорога:
Н – 11 Дніпропетровськ – Миколаїв
Тернопільська область
Автомобільні дороги:
Н-О2 Львів – Тернопіль, Н-18 Івано-Франківськ - Бучач - Тернопіль на ділянці км 78 - км 82
М-19 Доманове - Ковель - Чернівці - Тереблече на ділянці Чортків-Заліщики
Татарів-Косів-Коломия-Борщів-Кам'янець-Подільський км 189+000-213+000
М-19 Доманове-Ковель-Чернівці – Тереблече км 424+100-425+
Сумська область
Автомобільна дорога:
Р-65 КПП Миколаївка - Семенівна - Новгород-Сіверський - Шостка - Глухів - КПП Катеринівка
Херсонська область
Автомобільна дорога:
Т-04-03 Мар'янське- Берислав – до Р-47
Хмельницька область
Автомобільна дорога:
Т-23-11 Хмельницький - Волочиськ
Черкаська область
Автомобільні дороги:
км 83+700 – км 89+700 (с. Носачів) дороги Н-16 Золотоноша – Черкаси – Сміла – Умань
км 216+000 – км 229+780 та км 232+280 – км 241+622 (з м. Корсунь-Шевченківський у напрямку м. Сміла) дороги Н-01 Київ – Знам’янка
км. 12+000 – км 25+000 (дамба м. Черкаси) дороги Н-16 Золотоноша – Черкаси – Сміла – Умань.
3. Рекомендувати Міністерству фінансів України наблизити помісячні обсяги бюджетних асигнувань у 2016 році за бюджетною програмою 3111020 «Розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування», звернувши увагу на необхідність забезпечення виконання положень абзацу третього пункту 4 розпорядження Кабінету Міністрів України від 16.03.2016 № 176-р щодо урахування розподілу коштів, передбаченого пунктом 1 цього розпорядження, у розписі державного бюджету.
4. Рекомендувати Державному агентству автомобільних доріг України з метою посилення безпеки руху передбачати в експлуатаційних витратах на утримання автомобільних доріг загального користування кошти на інженерне облаштування та технічні засоби у необхідних обсягах, насамперед на автомобільних дорогах, які мають високий рівень дорожньо-транспортних пригод.
Голосували: «за» - 16, «проти» - 0, «утрималися» - 1.
2. СЛУХАЛИ:
Інформацію заступника Голови Державного агентства автомобільних доріг України Березовського М.В. про розподіл витрат державного бюджету, передбачених Державному агентству автомобільних доріг України за бюджетною програмою 3111600 «Розвиток автомагістралей та реформа дорожнього сектору» на 2016 рік (згідно із розпорядженням Кабінету Міністрів України від 10.03.2016 № 156-р).
Відмітили:
До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету надійшло звернення Державного агентства автомобільних доріг України від 17.03.2016 №538/1/9-14 щодо погодження розподілу витрат державного бюджету, згідно із розпорядженням Кабінету Міністрів України від 10.03.2016 № 156-р «Про розподіл коштів, передбачених у державному бюджеті за програмою «Розвиток автомагістралей та реформа дорожнього сектору», на 2016 рік».
Законом України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» (далі – Закон) Державному агентству автомобільних доріг України за бюджетною програмою 3111600 «Розвиток автомагістралей та реформа дорожнього сектору» передбачено витрати (надання кредитів) за спеціальним фондом державного бюджету в обсязі 4 384,6 млн гривень.
Відповідно до пункту 1 частини третьої статті 15 та пункту 1 частини четвертої статті 30 Бюджетного кодексу України виконання бюджетної програми 3111600 здійснюється за рахунок кредитів (позик), що залучаються державою від іноземних держав, банків і міжнародних фінансових організацій для реалізації інвестиційних проектів. У додатку № 9 до Закону визначено перелік таких кредитів (позик), кошти яких залучено для виконання заходів, зокрема, за бюджетною програмою 3111600.
Водночас, слід відзначити, що згідно із положеннями частини третьої статті 13, частини четвертої статті 23 та частини другої статті 48 Бюджетного кодексу України розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов'язання та провадять витрати за спеціальним фондом бюджету виключно в межах і за рахунок відповідних фактичних надходжень спеціального фонду бюджету, тобто витрати спеціального фонду мають постійне бюджетне призначення.
При цьому, статтею 33 Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» встановлено, що розподіл коштів за напрямами (об’єктами, заходами), зокрема, за бюджетною програмою «Розвиток автомагістралей та реформа дорожнього сектору» (код 3111600), здійснюється за рішенням Кабінету Міністрів України, погодженим з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету.
Відповідно до вищезазначеного, пунктом 1 розпорядження Уряду від 10.03.2016 № 156-р встановлено затвердити розподіл коштів, передбачених Державному агентству автомобільних доріг України у державному бюджеті на 2016 рік за бюджетною програмою «Розвиток автомагістралей та реформа дорожнього сектору», у сумі 4 384 626,2 тис. грн за напрямами, викладеними у додатку до цього розпорядження Уряду.
Так, кошти від Міжнародного банку реконструкції та розвитку (2 046,6 млн грн) планується, зокрема, направити на ремонт та реконструкцію автомобільної дороги М-03 Київ - Харків - Довжанський, від Європейського банку реконструкції та розвитку (1 393,0 млн грн) і Європейського інвестиційного банку (935 млн грн) – на покращення транспортно-експлуатаційного стану автомобільних доріг на підходах до м. Києва, від Уряду Республіки Польща (10 млн грн) – на розбудову прикордонної дорожньої інфраструктури та облаштування пунктів пропуску українсько-польського кордону.
Слід звернути увагу, що передбачений розподіл коштів за вказаною програмою в розрізі кредиторів та інвестиційних проектів відповідає переліку кредитів (позик), що залучаються державою до спеціального фонду Державного бюджету України у 2016 році від іноземних держав, банків і міжнародних фінансових організацій для реалізації інвестиційних проектів, затвердженому у додатку № 9 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік».
Разом з тим, матеріали, які надійшли до Комітету, не містять фінансово-економічного обґрунтування (відповідних розрахунків) та пояснень щодо запропонованих обсягів та напрямів спрямування коштів за бюджетною програмою 3111600.
Довідково: за підсумками січня-лютого поточного року за даними звітності Казначейства за програмою 3111600 за спеціальним фондом державного бюджету витрати проведено (надано кредитів з бюджету) у сумі 101 758,5 тис. грн, що становить 2,3 % річного плану /у 2015 році фактично проведено витрат (надано кредитів з бюджету) за спеціальним фондом у сумі 1 943,3 млн гривень/.
В обговоренні питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету з питань бюджету Павелко А.В., Горбунов О.В., Кривенко В.М., Рудик С.Я., Пинзеник В.М., а також заступник Голови Державного агентства автомобільних доріг України Березовський М.В.
Голова підкомітету з питань видатків державного бюджету Горбунов О.В. вніс пропозицію погодити встановлений розпорядженням Кабінету Міністрів України від 10.03.2016 № 156-р розподіл витрат державного бюджету, передбачених Державному агентству автомобільних доріг України на 2016 рік за бюджетною програмою «Розвиток автомагістралей та реформа дорожнього сектору», у сумі 4,4 млрд грн та підтримати пропозиції, підготовлені за результатами попереднього опрацювання цього питання у підкомітеті з питань видатків державного бюджету /голова підкомітету – Горбунов О.В./ та у підкомітеті з питань державних інвестиційних проектів та аналізу ефективності управління підприємствами державного сектору економіки /голова підкомітету – Дубневич Б.В./ та викладені у проекті ухвали до даного питання, яку роздано народним депутатам України – членам Комітету з питань бюджету.
Зазначеними пропозиціями, зокрема, рекомендовано Уряду переглянути порядок відбору інвестиційних проектів, що реалізуються за рахунок кредитів (позик) від міжнародних фінансових організацій, передбачивши здійснення відбору та контролю таких проектів колегіально, а саме міжвідомчою робочою групою за участі народних депутатів – членів Комітету з питань бюджету та запропоновано звернутись до Рахункової палати з пропозицією здійснити контрольні заходи щодо залучених державою кредитів (позик) від Європейського банку реконструкції та розвитку і Європейського інвестиційного банку для реалізації інвестиційного проекту щодо покращення транспортно-експлуатаційного стану автомобільних доріг на підходах до міста Києва.
В ході обговорення народний депутат України – член Комітету з питань бюджету Пинзеник В.М. висловив застереження щодо залучення народних депутатів України – членів Комітету з питань бюджету до переговорного процесу з відбору інвестиційних проектів для їх реалізації за кошти міжнародних фінансових організацій.
За підсумками обговорення Голова Комітету Павелко А.В. поставив на голосування пропозицію, озвучену головою підкомітету Горбуновим О.В.
Така пропозиція була підтримана більшістю присутніх на засіданні членів Комітету з питань бюджету.
УХВАЛИЛИ:
За наслідками розгляду та керуючись вимогами статті 33 Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік», Комітет з питань бюджету прийняв рішення:
1) Погодити відповідно до пункту 1 розпорядження Кабінету Міністрів України від 10.03.2016 № 156-р розподіл коштів, передбачених Державному агентству автомобільних доріг України за спеціальним фондом державного бюджету на 2016 рік за бюджетною програмою 3111600 «Розвиток автомагістралей та реформа дорожнього сектору», у сумі 4 384 626,2 тис. грн за напрямами використання коштів згідно із додатком до цього розпорядження Кабінету Міністрів України.
2) Звернутися до Рахункової палати з пропозицією здійснити фінансовий аудит та аудит ефективності щодо використання коштів кредиту (позики) Європейського банку реконструкції та розвитку, залученого державою для реалізації інвестиційного проекту «Покращення транспортно-експлуатаційного стану автомобільних доріг на під’їздах до м. Києва (пан’європейські коридори)» та кредиту (позики) Європейського інвестиційного банку, залученого державою для реалізації інвестиційного проекту «Європейські дороги України ІІ (Проект покращення транспортно-експлуатаційного стану автомобільних доріг на підходах до м. Києва)», надавши Комітету Верховної Ради України з питань бюджету висновок щодо реалізації таких інвестиційних проектів з рекомендаціями щодо покращення використання бюджетних коштів.
3) Рекомендувати Кабінету Міністрів України переглянути Порядок підготовки, реалізації, проведення моніторингу та завершення реалізації проектів економічного і соціального розвитку України, що підтримуються міжнародними фінансовими організаціями (постанова Кабінету Міністрів України від 27.01.2016 № 70), передбачивши прийняття рішення про доцільність підготовки інвестиційного проекту за кошти міжнародних фінансових організацій міжвідомчою робочою групою, до складу якої включити керівників зацікавлених міністерств (відомств) та народних депутатів України – членів Комітету Верховної Ради України з питань бюджету, а також віднести до завдань такої міжвідомчої робочої групи здійснення контролю за реалізацією таких інвестиційних проектів.
Голосували: «за» - 16, «проти» - 0, «утрималися» - 1.
3. СЛУХАЛИ:
Інформацію про проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо туристичного збору) (реєстр. № 2503а від 13.08.2015), поданий народними депутатами України Романовою А.А., Силантьєвим Д.О., Петренком О.М. та Споришем І.Д.
Відмітили:
Законопроектом пропонується внести зміни до Бюджетного кодексу України (далі – Кодекс) щодо зарахування туристичного збору до спеціального фонду місцевих бюджетів із цільовим спрямуванням такого збору згідно із законом /виключення пункту 20-2 частини першої статті 64 і пункту 7-2 частини першої статті 69 та доповнення частини першої статті 69-1 новим пунктом 14/. Згідно з чинними нормами Кодексу туристичний збір зараховується до загального фонду бюджетів місцевого самоврядування.
Щодо положень законопроекту слід зауважити таке.
1. У законопроекті безпосередньо не передбачено напрямів цільового спрямування туристичного збору для забезпечення комплексного врегулювання порушеного питання. Асоціація міст України також звертає увагу, що законопроект не містить відповідного механізму фінансового забезпечення проектів розвитку туристичної сфери.
Згідно з частиною п’ятою статті 13 Кодексу розподіл бюджету на загальний та спеціальний фонди, їх складові частини визначаються виключно Кодексом та законом про Державний бюджет України, а відповідно до частини другої статті 70 Кодексу кошти спеціального фонду місцевих бюджетів витрачаються на заходи, передбачені рішенням про місцевий бюджет відповідно до законодавства.
Наразі чинним законодавством (включаючи Кодекс) не визначено напрямів використання коштів туристичного збору.
Натомість, на розгляд Верховної Ради України авторами законопроекту подано системно пов’язаний з ним законопроект «Про внесення змін до Податкового кодексу України (щодо туристичного збору)» (реєстр. № 2502а від 13.08.2015), яким встановлюється цільове спрямування туристичного збору, а саме передбачається положення щодо використання коштів цього збору виключно для просування туристичного продукту та розвитку туристичної інфраструктури відповідної територіальної громади.
Проте, вказане положення не є предметом регулювання податкового законодавства, оскільки Податковий кодекс не унормовує порядок використання сум податків та зборів, на що також звертають увагу Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України (далі – ГНЕУ) і Міністерство фінансів України у своїх висновках до законопроекту за реєстр. № 2502а. При цьому, Мінфін не підтримує такий законопроект, а ГНЕУ не вбачає потреби у його прийнятті, зауважуючи, що порушене питання може бути вирішене шляхом внесення відповідних змін до Закону України «Про туризм», який визначає «загальні правові, організаційні та соціально-економічні засади реалізації державної політики України в галузі туризму», встановлює засади «раціонального використання туристичних ресурсів та регулює відносини, пов'язані з організацією і здійсненням туризму на території України» (преамбула), а також регулює питання фінансового забезпечення з місцевих бюджетів місцевих програм розвитку туризму (ст. 8).
Враховуючи наведене, питання законодавчого унормування цільового спрямування туристичного збору потребує доопрацювання.
2. Реалізація законопроекту призведе до втрат доходів загального фонду місцевих бюджетів, що спричинить розбалансування показників загального фонду місцевих бюджетів. Зазначене не відповідає принципу збалансованості бюджетної системи України (визначеному пунктом 2 частини першої статті 7 Кодексу), згідно з яким повноваження на здійснення витрат бюджету мають відповідати обсягу надходжень бюджету на відповідний бюджетний період.
За експертною оцінкою Мінфіну реалізація законопроекту призведе до зменшення загального фонду місцевих бюджетів на суму близько 26 млн грн (оцінка за прогнозом 2015 р.) з відповідним збільшенням спеціального фонду місцевих бюджетів.
Довідково: за звітними даними надходження туристичного збору до загального фонду бюджетів місцевого самоврядування загалом становили: у 2013 р. – 41,7 млн грн, у 2014 р. – 24,8 млн грн, у 2015 р. – 37,1 млн грн, у січні-лютому 2016 р. – 8,7 млн грн.
Таблиця щодо надходжень туристичного збору до загального фонду бюджетів місцевого самоврядування за 2015 рік та січень-лютий 2016 року в регіональному розрізі роздана народним депутатам України – членам Комітету з питань бюджету.
Поряд з тим, до законопроекту не надано фінансово-економічного обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки) та пропозицій щодо скорочення витрат бюджету та/або джерел додаткових надходжень бюджету для досягнення збалансованості бюджету. Це не відповідає вимогам частини першої статті 27 Кодексу та частини третьої статті 91 Регламенту Верховної Ради України.
Крім того, передбачена законопроектом дата набрання чинності відповідним законом (з дня, наступного за днем його опублікування) суперечить частині третій статті 27 Кодексу щодо терміну введення в дію законів, які мають вплив на показники бюджету.
3. Окремими нормами Кодексу (частина третя статті 13, частина четверта статті 23, частина друга статті 48) встановлено особливості здійснення видатків за спеціальним фондом бюджету, а саме визначено, що взяття бюджетних зобов’язань і проведення видатків за спеціальним фондом бюджету здійснюються виключно в межах і за рахунок фактичних надходжень спеціального фонду бюджету.
Таким чином, ініційоване законопроектом проведення видатків на підтримку туристичної галузі за рахунок туристичного збору буде залежати від стану його виконання, що в умовах спаду економічної активності може призвести до недофінансування таких видатків і відповідно обмеження фінансових можливостей місцевих бюджетів щодо спрямування бюджетних коштів на відповідні заходи понад обсяги надходжень від туристичного збору.
З цього приводу Мінфін зауважує, що зарахування туристичного збору до спеціального фонду місцевих бюджетів не дасть очікуваного результату та не сприятиме ефективному використанню коштів, оскільки на підтримку розвитку туристичної та курортної інфраструктури можуть спрямовуватися кошти загального фонду у більших обсягах, ніж обсяг туристичного збору, що надходитиме до спеціального фонду місцевих бюджетів.
У свою чергу Асоціація міст України звертає увагу, що за даними Казначейства України у 2015 р. частка надходжень від туристичного збору в складі загального фонду місцевих бюджетів становила лише 0,037 %, при цьому 64 % цієї суми припадало на м. Київ, Львівську та Одеську області, а для 2/3 регіонів (16-ти з 24-ох областей) сума надходжень не перевищила 1 млн грн, тобто зазначені фінансові ресурси не є достатніми для досягнення заявлених у законопроекті цілей.
4. Запропоноване законопроектом зарахування туристичного збору до спеціального фонду місцевих бюджетів (особливо в умовах гострої обмеженості бюджетних ресурсів) не узгоджується із здійсненими заходами щодо оптимізації спеціального фонду бюджетів, а також щодо децентралізації управління бюджетними коштами, оскільки призведе до обмеження фінансових можливостей місцевого самоврядування самостійно визначати напрями використання коштів своїх бюджетів. При цьому, Асоціація міст України вважає, що реалізація законопроекту обмежує органи місцевого самоврядування щодо спрямування власних надходжень на розвиток територіальної громади.
Натомість, належить зазначити, що згідно з частиною третьою статті 8 Закону України від 15.09.1995 р. № 324 «Про туризм» сільські, селищні, міські ради відповідно до їх повноважень: затверджують місцеві програми розвитку туризму; визначають кошти місцевих бюджетів для фінансового забезпечення місцевих програм розвитку туризму; доручають своїм виконавчим органам фінансування місцевих програм розвитку туризму за рахунок коштів місцевого бюджету; вживають заходів для стимулювання суб'єктів господарювання, які здійснюють діяльність з надання туристичних послуг.
Отже, органи місцевого самоврядування мають законодавчі підстави для здійснення з місцевих бюджетів видатків щодо розвитку туризму. При цьому, відповідні капітальні видатки можуть здійснюватися з бюджету розвитку місцевих бюджетів, який є складовою частиною спеціального фонду місцевих бюджетів, а згідно з чинними нормами Кодексу (стаття 71) за рішенням місцевої ради кошти загального фонду місцевого бюджету можуть передаватися до бюджету розвитку для здійснення капітальних видатків, включаючи видатки на розвиток туристичної та курортної інфраструктури, про що також відмічає Мінфін.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своєму висновку до законопроекту /лист від 12.11.2015 р.
№ 16/3-1673/2503а(280736)/ не заперечує можливості прийняття законопроекту у першому читанні за основу, однак вважає, що для прийняття виваженого рішення щодо внесеного законопроекту було б логічним отримати відповідний експертний висновок Уряду.
Міністерство фінансів України у своєму висновку до законопроекту /лист від 07.09.2015 р. № 31-11210-04-2/28062/ зазначає, що не підтримує законопроект.
Асоціація міст України у своєму висновку /лист від 15.03.2016 р.
№ 5-72/ зазначає, що законопроект не може бути підтримано Асоціацією.
Комітет Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції у своєму висновку /лист від 06.11.2015 р. № 04-19/17-5584/ зазначає, що у законопроекті не виявлено корупціогенних факторів і він відповідає вимогам антикорупційного законодавства.
Комітет Верховної Ради України з питань сім’ї, молодіжної політики, спорту та туризму /лист від 04.09.2015 № 04-33/21-1068(220404)/ рекомендує Верховній Раді України розглянути законопроект у першому читанні і прийняти його за основу та в цілому.
На час розгляду законопроекту у Комітеті з питань бюджету висновок Комітету Верховної Ради України з питань європейської інтеграції (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції) не надійшов.
В обговоренні питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету з питань бюджету Павелко А.В., Іщейкін К.Є., Пинзеник В.М., Крулько І.І., а також заступник Міністра фінансів України Качур Р.П.
Зокрема, Голова підкомітету з питань бюджетної політики та удосконалення положень Бюджетного кодексу України Іщейкін К.Є. висловив окремі зауваження щодо законопроекту та вніс пропозицію: рекомендувати Верховній Раді повернути законопроект за реєстр. № 2503а на доопрацювання суб’єктам права законодавчої ініціативи.
Разом з тим, народний депутат України Пинзеник В.М. запропонував відхилити законопроект і таку пропозицію підтримав заступник Міністра фінансів України Качур Р.П.
Відповідно в порядку черговості надходження пропозицій Голова Комітету Павелко А.В. поставив на голосування пропозицію, озвучену народним депутатом України Іщейкіним К.Є. Така пропозиція не набрала необхідної кількості голосів присутніх на засіданні членів Комітету з питань бюджету («за» проголосували 6 народних депутатів).
Після цього, Голова Комітету Павелко А.В. поставив на голосування озвучену народним депутатом України Пинзеником В.М. пропозицію рекомендувати Верховній Раді законопроект за реєстр. № 2503а відхилити. Ця пропозиція була підтримана більшістю з присутніх на засіданні членів Комітету з питань бюджету («за» проголосували 9 народних депутатів).
УХВАЛИЛИ:
Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо туристичного збору) (реєстр. № 2503а від 13.08.2015), поданий народними депутатами України Романовою А.А., Силантьєвим Д.О., Петренком О.М. та Споришем І.Д., за результатами розгляду у першому читанні відхилити.
Голосували: «за» - 9.
4. Різне.
СЛУХАЛИ:
Інформацію Голови підкомітету з питань державного фінансового контролю та діяльності Рахункової палати Комітету з питань бюджету Крулька І.І. щодо заяви Продан О.П. у зв’язку з її відмовою від подальшої участі у конкурсі на зайняття посад членів Рахункової палати.
Відмітили:
До Комітету надійшла заява Продан Оксани Петрівни щодо вилучення її з переліку кандидатів на заміщення посад членів Рахункової палати у зв’язку з її відмовою від подальшої участі у конкурсі (заява роздана народним депутатам України – членам Комітету з питань бюджету).
На засіданні Комітету 16 березня 2016 року було прийнято рішення щодо конкурсу та направлено Верховній Раді разом з висновками щодо кожного кандидата, у якому, зокрема, Комітет рекомендував Верховній Раді Продан О.П. на посаду члена Рахункової палати.
Враховуючи зазначене, Голова підкомітету з питань державного фінансового контролю та діяльності Рахункової палати Крулько І.І. запропонував Комітету прийняти рішення: заяву Продан О.П. взяти до відома та рекомендувати Верховній Раді при розгляді питання щодо призначення нового складу Рахункової палати не ставити Продан О.П. на рейтингове голосування у зв’язку з її відмовою від подальшої участі у конкурсі.
В обговоренні питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету з питань бюджету Павелко А.В., Крулько І.І., Пинзеник В.М., Кривенко В.М.
Голова Комітету Павелко А.В. поставив на голосування озвучену Головою підкомітету Крульком І.І. пропозицію, яка була підтримана більшістю з присутніх на засіданні членів Комітету з питань бюджету.
УХВАЛИЛИ:
1. Заяву Продан О.П. взяти до відома.
2. Рекомендувати Верховній Раді України при розгляді питання щодо призначення нового складу Рахункової палати не ставити Продан О.П. на рейтингове голосування у зв’язку з її відмовою від подальшої участі у конкурсі.
Голосували: «за» - 16, «проти» - 0, «утрималися» - 1.
Голова Комітету А.В. Павелко
Секретар Комітету В.В. Шкварилюк