Комітет Верховної Ради України з питань бюджету /далі – Комітет/ на своєму засіданні 11 квітня 2020 року розглянув питання щодо підготовки до повторного першого читання проекту Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» (реєстр. № 3279).

Верховною Радою України 30 березня 2020 року розглянуто у першому читанні проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» за реєстр. № 3279 від 29.03.2020 р., внесений Кабінетом Міністрів України /далі – законопроект № 3279/, та за підсумками розгляду прийнято рішення направити законопроект до Комітету для підготовки на повторне перше читання за скороченою процедурою (включаючи скорочення наполовину строків подання пропозицій та внесення альтернативних законопроектів) /згідно з Постановою Верховної Ради України від 30.03.2020 р. № 547-ІХ/.

Щодо особливостей процедури підготовки законопроекту до повторного першого читання Регламентом Верховної Ради України визначено, зокрема, що:

альтернативні законопроекти до повторного першого читання можуть бути внесені в 10-денний строк з дня направлення на повторне перше читання законопроекту, щодо якого він є альтернативним /частина третя статті 100/;

до повторного першого читання законопроекту пропозиції до законопроекту вносяться в 10-денний строк після дня попереднього першого читання цього законопроекту, при цьому пропозиції вносяться лише щодо його основних положень, принципів, критеріїв /частини перша і третя статті 109/;

законопроект на повторне перше читання подається у визначений Верховною Радою України строк, але не пізніше 30 днів після дня його попереднього розгляду, у новій редакції, підготовленій головним комітетом та/або суб'єктом права законодавчої ініціативи, з висновками головного та інших комітетів /частина перша статті 115/.

У встановлений строк щодо законопроекту № 3279 до Комітету надійшли пропозиції народних депутатів України, міністерств, інших органів влади, а також до Верховної Ради України внесено альтернативний законопроект за реєстр. № 3279-1 від 06.04.2020 р., поданий народними депутатами України Гончаренком О.О., Сюмар В.П. і Фріз І.В.

Разом з тим, переважна більшість поданих пропозицій щодо законопроекту № 3279 стосується відновлення (збільшення) видатків загального фонду державного бюджету, скорочених законопроектом № 3279, без наведення реалістичних джерел покриття таких видатків, а отже відповідні пропозиції є незбалансованими.

У Комітеті разом з Міністерством фінансів України /далі – Мінфін/ за участю Рахункової палати в межах визначеного обмеженого часу опрацьовано внесені пропозиції та підготовлено законопроект № 3279 у новій редакції /далі – доопрацьований законопроект № 3279/. При цьому, зважаючи на значний обсяг змін показників державного бюджету на 2020 рік у законопроекті № 3279 (розробником якого є Мінфін), додатки до доопрацьованого законопроекту № 3279 сформовані Мінфіном з використанням спеціалізованої автоматизованої інформаційно-аналітичної бази даних (власником якої є Мінфін) на основі додатків до законопроекту № 3279 з урахуванням підтриманих у Комітеті пропозицій.

Порівняно із законопроектом № 3279 при підготовці доопрацьованого законопроекту № 3279 передбачено, насамперед:

1) врахування пропозицій Комітету, викладених у рішенні Комітету щодо розгляду у першому читанні законопроекту № 3279 /лист-висновок від 30.03.2020 р. № 04-13/3-2020/20118/, зокрема:

– виключено передбачені законопроектом № 3279 нові статті 28 і 32 Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» /далі – Закон/ щодо можливості здійснення понадпланових державних запозичень (як такі, що не відповідають вимогам Кодексу та можуть призвести до неконтрольованого зростання державного боргу і відповідно збільшення боргового навантаження на державний бюджет);

– уточнено редакцію передбаченої законопроектом № 3279 нової статті 29 Закону щодо обмеження максимального розміру оплати праці працівників, службових і посадових осіб бюджетних установ (включаючи органи влади), поширивши зазначене обмеження також на народних депутатів України, суддів, прокурорів та інших осіб, оплата праці яких регулюється спеціальними законами, на період дії карантину, установленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 /далі – карантин/;

– виключено передбачені законопроектом № 3279 зміни показників доходів та видатків спеціального фонду державного бюджету на 2020 рік в частині джерел формування і напрямів використання державного дорожнього фонду (тобто залишаються чинними відповідні затверджені показники державного бюджету на 2020 рік), зважаючи, серед іншого, на особливості здійснення витрат спеціального фонду бюджету, визначені частиною восьмою статті 13, частиною четвертою статті 23, частиною другою статті 48 Кодексу (згідно з якими взяття бюджетних зобов’язань і проведення таких витрат здійснюються виключно в межах і за рахунок фактичних надходжень спеціального фонду бюджету);

2) збільшення на 2 млрд грн передбачених законопроектом № 3279 доходів загального фонду державного бюджету за кодом 21020000 «Кошти, що перераховуються Національним банком України відповідно до Закону України "Про Національний банк України"» – з 40,7 млрд грн до 42,7 млрд грн, що відповідає обсягу перерахованих Нацбанком відповідних коштів до державного бюджету на початку квітня п.р. (на підставі затвердженої Радою НБУ річної фінансової звітності) /за пропозицією Мінфіну/;

3) зменшення видатків загального фонду державного бюджету, передбачених законопроектом № 3279 за новою бюджетною програмою «Фонд боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та їх наслідками» (код 3511380), на 32,39 млрд грн (з 97,06 млрд грн до 64,67 млрд грн) із спрямуванням таких коштів у першу чергу безпосередньо за напрямами використання коштів цього Фонду, запропонованими законопроектом № 3279 у новій статті 27 Закону /у доопрацьованому законопроекті № 3279 – нова стаття 28 Закону/, а саме /за пропозицією Мінфіну/:

– Міністерству охорони здоров’я у сумі 15,8 млрд грн за бюджетною програмою «Реалізація програми державних гарантій медичного обслуговування населення» (код 2308060) для здійснення додаткових доплат до зарплати медичних та інших працівників на виконання підпункту 2 пункту 5 розділу ІІ законів України від 17.03.2020 р. № 530-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» та № 533-ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» /у редакції закону від 30.03.2020 р. № 540-ІХ/, Постанови КМУ від 23.03.2020 р. № 246 «Деякі питання оплати праці медичних та інших працівників, які безпосередньо зайняті на роботах з ліквідації гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2»;

– Міністерству соціальної політики у сумі 10 млрд грн за бюджетною програмою «Фінансове забезпечення виплати пенсій, надбавок та підвищень до пенсій, призначених за пенсійними програмами, та дефіциту коштів Пенсійного фонду» (код 2506080) та у сумі 0,6 млрд грн. за бюджетною програмою «Виплата деяких видів допомог, компенсацій, грошового забезпечення та оплата послуг окремим категоріям населення» (код 2501030) для здійснення додаткових виплат пенсіонерам та деяким іншим категоріям населення відповідно до Постанови КМУ від 01.04.2020 р. № 251 «Деякі питання підвищення пенсійних виплат і надання соціальної підтримки окремим категоріям населення у 2020 році»;

4) збільшення видатків загального фонду державного бюджету Державній судовій адміністрації на 1,08 млрд грн за бюджетною програмою «Забезпечення здійснення правосуддя місцевими, апеляційними судами та функціонування органів і установ системи правосуддя» (код 0501020) з метою покриття мінімально необхідних видатків на оплату праці у системі правосуддя для недопущення утворення заборгованості з обов’язкових виплат та відповідно до пункту 11 розділу «Прикінцеві положення» Закону щодо розгляду питання про збільшення видатків ДСА на забезпечення здійснення правосуддя у необхідному обсязі (у зв’язку з цим додатково необхідно внести зміни до додатка № 7 до Закону);

5) часткове відновлення видатків загального фонду державного бюджету за окремими бюджетними програмами, насамперед, щодо державного фонду регіонального розвитку (у сумі 4,9 млрд грн), в галузі освіти, науки, культури, спорту, охорони здоров’я, а також у зв’язку з фактичним проведенням платежів у січні-березні п.р. за деякими видатками у більших обсягах, ніж передбачені у законопроекті № 3279 скорочені обсяги відповідних видатків;

6) внесення змін до передбаченої законопроектом № 3279 нової статті 27 Закону /у доопрацьованому законопроекті № 3279 – нова стаття 28 Закону/ щодо включення додаткового напряму використання коштів фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та їх наслідками йдеться про надання одноразової грошової допомоги членам сімей медичних та інших працівників закладів охорони здоров’я, які загинули (померли) від такої хвороби, що пов’язано з виконанням робіт з її ліквідації, у порядку та розмірах, визначених Кабінетом Міністрів України /за пропозицією Мінфіну/;

7) уточнення редакції положення щодо обмеження місячної винагороди і зарплати керівникам, членам виконавчих органів та наглядових рад суб’єктів господарювання державного сектору економіки на період дії карантину шляхом викладу такого положення як норми прямої дії, а не як доручення Уряду переглянути відповідні умови оплати праці;

8) уточнення редакції пункту 27 статті 14 Закону щодо напряму використання залишку коштів, джерелом формування яких у 2019 р. були надходження конфіскованих коштів, в частині видатків Міністерства оборони, а саме спрямування таких коштів на реалізацію заходів щодо підвищення обороноздатності і безпеки держави, а також заходів щодо запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 /за пропозицією Мінфіну/;

9) доповнення положеннями, зокрема, про:

– незастосування тимчасово, до 01.01.2021 р., абзацу другого пункту 3 розділу ІІ Закону України від 14 .11.2019 р. № 293-IX "Про внесення змін до Бюджетного кодексу України" про доручення Уряду вжити заходів щодо створення і забезпечення діяльності Боргового агентства у зв’язку із скороченням у законопроекті № 3279 видатків загального фонду державного бюджету за бюджетною програмою «Керівництво та управління у сфері реалізації політики з питань управління державним боргом» (код 3508010) у повному обсязі /за пропозицією Мінфіну/;

– надання Мінфіну права здійснювати правочини з державними деривативами, включаючи їх обмін, випуск, купівлю, викуп та продаж, за рахунок здійснення понадпланових державних запозичень /за пропозицією Мінфіну/, що пояснюється необхідністю зниження ризиків, пов’язаних з ймовірністю збільшення витрат за державними деривативами у майбутньому;

відтермінування подання декларацій за минулий рік особами, уповноваженими на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, у період не пізніше останнього числа місяця, наступного за місяцем, в якому відміняється карантин, шляхом внесення відповідних змін до пункту 2-1 розділу XIII Закону України "Про запобігання корупції" /згідно з чинною нормою – до 1 червня 2020 року/;

зупинення тимчасово, на період дії карантину та протягом 30 днів з дня його відміни, проведення конкурсів на посади державної служби та призначення на такі посади за результатами конкурсу, а також визначення особливостей здійснення у цей період відповідних призначень /за пропозицією Мінфіну/;

можливість здійснення державного фінансового контролю підприємств і господарських товариств, у статутному капіталі яких є частка, що належить суб’єкту господарювання державного сектору економіки, шляхом внесення відповідних змін до частини першої статті 2 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» /за пропозицією Мінфіну/;

виключення абзацу другого підпункту 2 пункту 5 розділу ІІ Закону України від 17.03.2020 р. № 530-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» для усунення юридичної колізії та недопущення неоднозначного тлумачення положень з урахуванням наявності абзацу другого підпункту 2 пункту 5 розділу ІІ Закону України від 17.03.2020 р. № 533-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» /у редакції закону від 30.03.2020 р. № 540-ІХ/ щодо доручення Уряду встановити додаткові доплати до зарплати медичним та іншим працівникам, які безпосередньо задіяні на роботах з ліквідації відповідної хвороби, у розмірі 300% зарплати (а не 200%, як у законі від 17.03.2020 р. № 530-IX) на період виконання необхідних заходів під час карантину /за пропозицією Мінфіну/;

зупинення державного фінансового забезпечення статутної діяльності політичної партії у разі подання політичною партією заяви про часткову відмову (на строк: один, два, три квартали або на рік) та уточнення норми про строки подання звіту про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру політичних партій в умовах карантину шляхом внесення відповідних змін до статей 17-3 і 17-7 та пункту 5 розділу VI Закону України «Про політичні партії в Україні»;

уточнення окремих норм щодо надання допомоги по частковому безробіттю і допомоги по безробіттю на період карантину шляхом внесення відповідних змін до статті 47-1 Закону України «Про зайнятість населення» і пункту 3-2 розділу VIII Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» /за пропозицією Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства/;

– незупинення на період дії карантину виплати пенсії по інвалідності у випадку пропуску строку повторного огляду особою з інвалідністю, що отримує пенсію, призначену відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» /за пропозицією Міністерства соціальної політики/;

– уточнення норми щодо здійснення плати за користування нерухомим майном під час карантину шляхом внесення відповідних змін до пункту 14 розділу «Прикінцеві та перехідні положення» Цивільного кодексу України;

– незастосування у 2020 році положень Закону України «Про публічні закупівлі» при використанні коштів державного бюджету на надання державної підтримки телерадіокомпаніям, які функціонували на території Автономної Республіки Крим та міста Севастополя і надають інформаційні послуги (товариство з обмеженою відповідальністю "Телевізійна компанія "Атлант-СВ")”;

10) врахування зауважень Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, наведених у його висновку до законопроекту № 3279, зокрема, в частині техніко-юридичного уточнення редакції запропонованих змін до статей 10 і 11 Закону, нової статті 29 Закону та викладу змін до іншого законодавства не безпосередньо у Законі, а у розділі ІІ «Прикінцеві положення» законопроекту;

11) внесення техніко-юридичних і редакційних правок для приведення до вимог нормопроектувальної техніки, узгодження з іншими положеннями законопроекту № 3279, нормами Кодексу (включаючи бюджетну методологію) та останньою редакцією Закону (з урахуванням закону від 30.03.2020 р. № 548-ІХ).

Окремо слід звернути увагу, що на розгляді у Верховній Раді України знаходяться законопроекти щодо змін до Закону, якими пропонується врегулювати деякі питання, які вже певним чином передбачається унормувати доопрацьованим законопроектом № 3279, зокрема, мова йде про законопроекти:

за реєстр. № 2725 від 13.01.2020 р. щодо погашення заборгованості із заробітної плати працівникам державних вугледобувних підприємств вугільної галузі;

за реєстр. № 3138 від 02.03.2020 р. щодо забезпечення інформаційної політики України на тимчасово окупованій території Автономної Республіки Крим та міста Севастополя;

за реєстр. № 3155 від 03.03.2020 р. щодо фінансового забезпечення проведення індексації пенсій;

за реєстр. № 3258 від 24.03.2020 р. щодо фінансового забезпечення заходів із запобігання виникнення, поширення та подолання наслідків коронавірусної хвороби (COVID-19);

за реєстр. № 3279-1 від 06.04.2020 р. (альтернативний), оскільки значна частина його положень є аналогічними до положень законопроекту № 3279 та окремі положення враховані у доопрацьованому законопроекті № 3279.

Таким чином, у разі прийняття Верховною Радою України доопрацьованого законопроекту № 3279 вищевказані законопроекти втратять свою актуальність і не потребують окремого розгляду у Верховній Раді України.

За підсумками розгляду даного питання Комітет з питань бюджету ухвалив рішення: рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» (реєстр. № 3279) за результатами розгляду у повторному першому читанні прийняти за основу та в цілому як закон у новій редакції, підготовленій Комітетом з питань бюджету разом з Міністерством фінансів України.

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Висновки Комітету до законопроектів, щодо яких Комітет є головним”

20 лютого 2024 11:20
20 грудня 2023 16:15
08 листопада 2023 15:37
04 листопада 2023 15:07
31 жовтня 2023 15:20
18 жовтня 2023 11:01
06 жовтня 2023 11:52
05 жовтня 2023 13:44
03 жовтня 2023 10:58
20 вересня 2023 14:56