Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 3 липня 2020 року розглянув проект закону України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» (реєстр. № 3776 від 02.07.2020), поданий Кабінетом Міністрів України.
Як зазначено у пояснювальній записці до законопроекту, метою прийняття даного акту є створення належного фінансового забезпечення комплексу невідкладних заходів, спрямованих на подолання наслідків повені в західних областях України, що виникла у червні 2020 року.
Для забезпечення зазначеного запропоновано зміни до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» (далі – Закону), а саме внесення змін до статті 1 Закону та додатків №1 та №3 до нього щодо наступного:
- збільшення за загальним фондом державного бюджету видатків за бюджетною програмою 3511030 «Резервний фонд» на 2 млрд грн. - до 6,5 млрд грн. (загальнодержавні видатки та кредитування, головним розпорядником вказаної програми є Міністерство фінансів України);
- покриття додаткових видатків державного бюджету за рахунок збільшення доходів загального фонду від податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) з урахуванням бюджетного відшкодування (код доходів 14060000) на 2 млрд грн. (за оперативною інформацією Казначейства за підсумками січня-червня 2020 року такий податок зараховано до державного бюджету у сумі 48,7 млрд грн., що на 6,9 млрд грн. або на 16,6% більше плану на звітний період).
Отже, законодавча пропозиція є збалансованою за показниками доходів та витрат державного бюджету. Поряд з цим, слід відмітити, що за оперативною інформацією Казначейства за підсумками січня-червня 2020 року загалом доходи загального фонду державного бюджету виконано на рівні 92,2% від плану на звітний період (недоотримано 38,4 млрд грн.), тобто існує ризик щодо виконання плану за доходами державного бюджету у поточному бюджетному періоді.
За інформацією, наведеною у пояснювальній записці до законопроекту, зокрема, Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України, а також Закарпатською, Івано-Франківською, Львівською, Чернівецькою обласними державними адміністраціями заявлено мінімальну додаткову потребу у коштах на відновлення пошкоджених повадками об’єктів та надання допомоги постраждалому населенню у сумі понад 1,4 млрд гривень.
Слід нагадати, що відповідно до вимог частини першої статті 27 Бюджетного кодексу України (далі – Кодекс) та частини третьої статті 91 Регламенту Верховної Ради України суб’єктам права законодавчої ініціативи належить надати фінансово-економічне обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки), проте у пояснювальній записці до законопроекту відсутні розрахунки щодо запропонованого обсягу та напрямів використання додаткових видатків резервного фонду державного бюджету.
Довідково варто зазначити, що відповідно до вимог статті 24 Кодексу та Порядку використання коштів з резервного фонду бюджету, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.03.2002 № 415 (зі змінами), резервний фонд бюджету формується для здійснення непередбачених видатків, що не мають постійного характеру і не могли бути передбачені під час складання проекту бюджету, і такі кошти, зокрема, можуть використовуватися на здійснення заходів з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій техногенного, природного, соціального характеру. Відтак, зазначені у пояснювальній записці до законопроекту напрями використання додаткових коштів відповідають меті створення резервного фонду державного бюджету.
Відповідно до частини третьої цієї статті Кодексу резервний фонд бюджету не може перевищувати одного відсотка обсягу видатків загального фонду відповідного бюджету, але ця норма Кодексу тимчасово, до 01.01.2021 р., не застосовується /відповідно до пункту 2 розділу ІІ Закону України від 13.04.2020 р. № 553-ІХ/. Із урахуванням урядової законодавчої ініціативи резервний фонд державного бюджету становитиме 0,57% обсягу видатків загального фонду державного бюджету.
Поряд з цим, необхідно відмітити, що розпорядженням Уряду від 25.06.2020 №777-р з метою ліквідації наслідків надзвичайної ситуації природного характеру, яка виникла у червні 2020 р. на території Закарпатської, Івано-Франківської, Львівської та Чернівецької областей, виділено з резервного фонду державного бюджету 754 млн. гривень для здійснення першочергових (невідкладних) заходів.
Довідково: за даними звітності Казначейства України про виконання державного бюджету за січень-травень 2020 року за загальним фондом державного бюджету видатки резервного фонду проведено у обсязі 252,1 млн. грн, що становить 38,8% обсягу коштів, розподіленого за відповідними рішеннями Уряду, та 5,6% затвердженого річного плану (визначено у обсязі 4,5 млрд грн.).
Оскільки розробником законопроекту № 3776 в Уряді є Міністерство фінансів України, відповідно до частини третьої статті 52 Кодексу для розгляду такого законопроекту у Верховній Раді України не вимагається експертний висновок Мінфіну.
Також належить звернути увагу, що Верховною Радою України можливий розгляд інших законопроектів щодо внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік», якими також змінюватимуться бюджетні показники. Таким чином, потребуватимуть уточнення показники державного бюджету у тексті законопроекту та додатках до нього з урахуванням законопроектів, розглянутих та прийнятих Верховною Радою України до розгляду зазначеного законопроекту.
ГНЕУ у своєму експертному висновку до цього законопроекту, зважаючи на гостроту порушеної у проекті проблеми, зазначає про те, що у цілому підтримує внесену законодавчу пропозицію, водночас звертає увагу на недотримання вимог частини третьої статті 91 Регламенту Верховної Ради України та частини першої статті 27 Бюджетного кодексу України щодо надання належного фінансово-економічного обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки).
На час розгляду законопроекту висновки комітетів Верховної Ради України з питань антикорупційної політики (щодо проведення антикорупційної експертизи законопроекту) і з питань інтеграції України з Європейським Союзом (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції) не надійшли.
За наслідками розгляду проекту закону України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» (реєстр. № 3776 від 02.07.2020), поданого Кабінетом Міністрів України, Комітет з питань бюджету ухвалив рішення рекомендувати Верховній Раді України за результатами розгляду у першому читанні прийняти його за основу та в цілому як закон (з урахуванням необхідності уточнення бюджетних показників у тексті законопроекту та додатках до нього у разі прийняття інших законопроектів щодо внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» до розгляду зазначеного законопроекту).
Відповідно, у разі прийняття даного законопроекту Комітету з питань бюджету разом з Головним юридичним управлінням Апарату Верховної Ради України при оформленні на підпис Голові Верховної Ради України відповідного закону належить внести до нього необхідні техніко-юридичні уточнення, пов’язані з ухваленим Комітетом рішенням щодо цього законопроекту.