Комітет Верховної Ради України з питань бюджету /далі – Комітет/ на своїх засіданнях 15 грудня 2021 року (протокол № 110) та 26 січня 2022 року (протокол № 114) розглянув питання про підготовку до другого читання проекту Закону про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо зарахування акцизного податку з реалізації суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі тютюнових виробів (реєстр. № 5719).
Проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо зарахування акцизного податку з реалізації суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі тютюнових виробів (реєстр. № 5719), поданий народними депутатами України Арахамією Д.Г., Гетманцевим Д.О., Клочком А.А. та іншими /далі – законопроект № 5719/, 2 листопада 2021 року Верховною Радою України прийнято за основу з дорученням Комітету доопрацювати зазначений законопроект з урахуванням пропозицій і поправок суб’єктів права законодавчої ініціативи, пропозицій, висловлених у висновку Комітету від 8 вересня 2021 року відповідно до частини першої статті 116 Регламенту Верховної Ради України, та внести його на розгляд Верховної Ради України у другому читанні /згідно з Постановою Верховної Ради України від 2 листопада 2021 року № 1842-IX/.
Законопроектом № 5719 пропонується:
внести зміни до статті 64 «Склад доходів загального фонду бюджетів сільських, селищних, міських територіальних громад» Бюджетного кодексу України /далі – Кодекс/, встановивши, що:
акцизний податок з реалізації суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах (далі – акцизний податок з роздрібної торгівлі тютюновими виробами) щомісячно зараховується до загального фонду бюджетів місцевого самоврядування в автоматичному режимі пропорційно до частки, що розраховується як співвідношення вартості реалізованих суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі тютюнових виробів, тютюну, промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, на відповідній території за звітний місяць в загальній вартості реалізованих суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі тютюнових виробів, тютюну, промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, за звітний місяць в цілому по Україні (з урахуванням даних реєстраторів розрахункових операцій та програмних реєстраторів розрахункових операцій згідно з інформацією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, станом на останній день звітного місяця);
частки для зарахування акцизного податку з роздрібної торгівлі тютюновими виробами до бюджетів місцевого самоврядування визначаються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, за наведеною формулою та не пізніше 20 числа кожного місяця, що слідує за звітним, надаються центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів;
центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, не пізніше останнього дня місяця, що слідує за звітним, здійснює розподіл акцизного податку з роздрібної торгівлі тютюновими виробами між бюджетами місцевого самоврядування, визначаючи його обсяг також за запропонованою формулою (частка для зарахування до загального фонду відповідного бюджету місцевого самоврядування у обсязі акцизного податку, що підлягає розподілу).
Законопроект № 5719 є системно пов’язаним і похідним від поданого Кабінетом Міністрів України законопроекту про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень за реєстр. № 5600, який 30 листопада 2021 року прийнято Верховною Радою України в цілому як закон (Закон України від 30.11.2021 р. № 1914-ІХ). При цьому згідно з абзацом сьомим пункту 1 розділу II «Прикінцеві положення» такого Закону зміни щодо акцизного податку з роздрібної торгівлі тютюновими виробами набирають чинності з 1 січня 2022 року, але не раніше дня набрання чинності змін до Кодексу в частині запровадження механізму зарахування акцизного податку з роздрібної торгівлі тютюновими виробами до місцевих бюджетів, що у свою чергу зумовлювало необхідність подання відповідних змін до Кодексу.
Відповідно до статті 116 Регламенту Верховної Ради України у встановлені строки /не пізніше 16 листопада 2021 року/ до Комітету надійшли пропозиції щодо законопроекту № 5719, згруповані та узагальнені у відповідній порівняльній таблиці у кількості 104 пропозиції (дві пропозиції були відкликані автором).
Крім того, згідно з пунктом 4 частини першої статті 15 Закону України «Про комітети Верховної Ради України» комітет Верховної Ради України при здійсненні законопроектної функції має право вносити пропозиції і поправки під час розгляду на своєму засіданні проекту закону чи іншого акта Верховної Ради України. Керуючись такою законодавчою нормою, народними депутатами України – членами Комітету внесені 6 пропозицій, ініційованих окремими народними депутатами України, які включено до відповідної порівняльної таблиці.
За підсумками опрацювання пропозицій у Комітеті за участю представників Міністерства фінансів України та Рахункової палати в остаточній редакції законопроекту № 5719 пропонується врахувати 38 пропозицій та відхилити 72. Загалом в остаточній редакції законопроекту пропонується унормувати питання, передусім, пов’язані з:
упорядкуванням положень щодо визначення частки зарахування акцизного податку з роздрібної торгівлі тютюновими виробами до бюджетів місцевого самоврядування та обов’язку Державної податкової служби і Казначейства здійснювати щомісячне зарахування такого податку до відповідних бюджетів і відповідальності цих органів за порушення таких вимог;
подальшим розвитком складових програмно-цільового методу у бюджетному процесі, зокрема в частині визначення терміну «бюджетна пропозиція», наділення головних розпорядників бюджетних коштів повноваженнями щодо складання і подання Міністерству фінансів України (місцевому фінансовому органу) бюджетних пропозицій до Бюджетної декларації (прогнозу місцевого бюджету) та встановлення їх відповідальності за включення недостовірних даних до таких пропозицій і порушення термінів їх подання;
поширенням вимог щодо контролю за дотриманням бюджетного законодавства в частині управління об’єктами комунальної власності та уточненням норм Бюджетного кодексу України (далі – Кодекс) щодо оприлюднення інформації про виконання державного бюджету та місцевих бюджетів;
уточненням складу доходів державного бюджету і місцевих бюджетів, серед яких зарахування до таких бюджетів плати за ліцензії на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор, ліцензії на випуск та проведення лотерей, особливих видів мита та сезонного мита, податку на доходи фізичних осіб фізичними особами-власниками генеруючих установок за місцем розташування таких установок, коштів від викупу земельних ділянок сільськогосподарського призначення відповідно до пункту 6-1 Перехідних положень Земельного кодексу України;
унормуванням на постійній основі питання спрямування на реалізацію програм та заходів на охорону здоров’я, освіту, культуру, фізичну культуру і спорт, наукову і науково-технічну діяльність за бюджетними програмами, визначеними законом про Державний бюджет України, плати за ліцензії на провадження діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор і за ліцензії на випуск та проведення лотерей, що зараховується до спеціального фонду державного бюджету.
Окремо слід відмітити, що при доопрацюванні законопроекту до другого читання передбачено унормувати деякі законодавчі ініціативи, запропоновані у відповідних законопроектах, а саме:
реєстр. № 2503 (щодо удосконалення механізму справляння акцизного податку при реалізації тютюнових виробів) і реєстр. № 2503-1 (щодо удосконалення механізму справляння акцизного податку при реалізації алкогольних напоїв та тютюнових виробів);
реєстр. № 3970 щодо фінансової зацікавленості органів місцевого самоврядування в посиленні контролю за виконанням вимог законодавства на транспорті;
реєстр. № 4155 (щодо вдосконалення порядку фінансування інвестиційних програм і проектів регіонального розвитку);
реєстр. № 4200 (щодо підвищення ефективності використання коштів державного фонду регіонального розвитку);
реєстр. № 4606 (щодо порядку розподілу надходжень від правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксовані в автоматичному режимі в межах населених пунктів);
реєстр. № 4692 (щодо приведення у відповідність із Законом від 29.04.2021 № 1432-IX «Про внесення змін до Закону України «Про культуру» щодо загальних засад надання населенню культурних послуг»);
реєстр. № 5418 (щодо залучення населення до фізичної активності та занять спортом);
реєстр. № 5073 (щодо створення державного фонду підтримки медицини, спорту, освіти, культури та науки), реєстр. № 5073-1 (щодо спрямування надходжень від легалізації азартних ігор на забезпечення деяких потреб у галузі медицини, освіти та науки, культури та спорту);
реєстр. № 5743 про внесення змін до статті 33 Кодексу;
реєстр. № 6062 (щодо узгодження із проектом Закону про державний бюджет на 2022 рік та деякими іншими законодавчими актами);
реєстр. № 6356 (щодо посилення соціального захисту громадян, які проживають на територіях зон спостереження атомних електростанцій).
Таким чином, у разі прийняття Верховною Радою України законопроекту вищевказані законопроекти можуть вважатися по суті врахованими, а відтак втратять свою актуальність і не потребуватимуть окремого розгляду у Верховній Раді.
Водночас, варто звернути увагу, що під час розгляду законопроекту № 5719 у грудні 2021 року терміном введення в дію більшості його положень було визначене 1 січня 2022 року (термін, що на даний час вже минув). Тому, беручи до уваги вимоги статті 58 Конституції України, згідно із якою закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, для розгляду Верховною Радою України законопроекту № 5719 виникла необхідність переглянути терміни набрання чинності його положеннями. Зокрема, такими:
запровадження нового порядку зарахування акцизного податку з реалізації суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, до бюджетів місцевого самоврядування (абзац другий підпункту 1 та підпункт 3 пункту 16 розділу І законопроекту № 5719 – зміни до статті 64 Кодексу), визначивши термін введення в дію відповідних положень з 1 квітня 2022 року;
оподаткування податком на додану вартість операцій з надання послуг повітряного транспорту щодо внутрішнього перевезення пасажирів та багажу (підпункт 1 пункту 2 розділу ІІ законопроекту № 5719 – зміни до підрозділу 2 розділу XX Податкового кодексу) – з першого числа місяця, наступного за місяцем опублікування цього Закону (зважаючи, що згідно із статтею 202 Податкового кодексу звітним (податковим) періодом є один календарний місяць).
Поряд з тим, з огляду на зауваження Головного юридичного управління Апарату Верховної Ради України до підготовленого станом на 15.12.2021 р. Комітетом до другого читання законопроекту № 5719 пропонується уточнити редакцію окремих положень законопроекту, врахувавши надані управлінням пропозиції, а саме:
у змінах до частини восьмої статті 45, частини п’ятої статті 78 та частини першої статті 100 Кодексу (щодо зарахування загальнодержавних податків і зборів, які розподіляються між держаним та місцевими бюджетами, за місцем попередньої реєстрації платника податків – підпункт 2 пункту 15, пункт 21, абзац третій пункту 25 розділу І законопроекту № 5719) слова «суб’єктів господарювання – платників податків сплата визначених законодавством» замінити словами «суб’єкта господарювання та його реєстрації, як платника податків за новим місцезнаходженням, сплата визначених податковим законодавством» /для узгодження відповідних визначень з чинним законодавством/;
у новому пункті 17-4 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Кодексу (абзац другий підпункту 1 пункту 30 розділу І законопроекту № 5719) уточнити назву акцизного податку «з реалізації суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів – тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну» та з урахуванням пропозиції Мінфіну (у зв’язку із зміною терміну набрання чинності положенням про зміну механізму зарахування відповідного акцизного податку – з 1 квітня 2022 року) внести уточнення щодо зарахування (здійснення) до/з відповідного місцевого бюджету надходжень нарахованих сум, податкового боргу та повернення помилково або надміру сплачених сум з такого акцизного податку за останній звітний (податковий) період (березень 2022 року) у порядку та на умовах, які діяли до 1 квітня 2022 року.
За підсумками розгляду даного питання Комітет з питань бюджету ухвалив рішення: рекомендувати Верховній Раді України проект Закону про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо зарахування акцизного податку з реалізації суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі тютюнових виробів (реєстр. № 5719) прийняти у другому читанні та в цілому як закон в остаточній редакції, викладеній Комітетом з питань бюджету у порівняльній таблиці до законопроекту (порівняльна таблиця додається на 79 арк.), з урахуванням внесення необхідних техніко-юридичних і редакційних правок за результатами прийняття зазначеного законопроекту.