Комітет Верховної Ради України з питань бюджету /далі – Комітет/ на своєму засіданні 13 квітня 2022 року додатково розглянув проект Закону України про внесення змін до пункту 3-8 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України (реєстр. № 7246 від 02.04.2022 р.), поданий народними депутатами України Кузбитом Ю.М. і Тістиком Р.Я.

І. Комітет на своєму засіданні 6 квітня 2022 року розглянув законопроект про внесення змін до пункту 3-8 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України за реєстр. № 7246 /далі – законопроект № 7246/, яким пропонуються такі зміни до пункту 3-8 розділу VI Бюджетного кодексу України /далі – Кодекс/: після слова «залучення» доповнити словами «грантів на бюджетну підтримку та» (тобто передбачається установити, що на період дії воєнного стану в Україні залучення грантів на бюджетну підтримку від іноземних держав, іноземних фінансових установ і міжнародних фінансових організацій на підставі міжнародних договорів України, а також внесення змін до відповідних укладених міжнародних договорів України здійснюється Міністром фінансів України за рішенням Кабінету Міністрів України); доповнити положенням, згідно з яким такі гранти від іноземних держав, іноземних фінансових установ і міжнародних фінансових організацій (як виняток з положень пункту 13 частини третьої статті 29 і пункту 12 частини четвертої статті 30 Кодексу) зараховуються до загального фонду державного бюджету.

За підсумками зазначеного розгляду Комітет 6 квітня 2022 року (протокол № 120) ухвалив таке рішення: рекомендувати Верховній Раді України законопроект № 7246 включити до порядку денного сьомої сесії Верховної Ради України дев'ятого скликання та за результатами розгляду в першому читанні прийняти за основу і в цілому як закон з урахуванням пропозицій Комітету, підготовлених за участю Міністерства фінансів України, а саме:

– в абзаці четвертому пункту 1 законопроекту слова «такі гранти» замінити словами «гранти на бюджетну підтримку»;

пункт 1 законопроекту вважати підпунктом 1 пункту 1 законопроекту /щодо змін до розділу VI Бюджетного кодексу України/ та доповнити цей пункт новим підпунктом 2 такого змісту:

«2) доповнити пунктом 54 такого змісту:

«54. Дозволити Кабінету Міністрів України, як виняток з положень частини другої статті 57 цього Кодексу, спрямувати у 2022 році залишки коштів, джерелом формування яких були надходження спеціального фонду державного бюджету від внесків на регулювання, які сплачуються суб’єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, відповідно до статті 13 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», утворені станом на 1 січня 2022 року та не використані до 1 квітня 2022 року, на здійснення заходів у сфері оборони»;

– у зв’язку з цим, назву законопроекту викласти в такій редакції: «Про внесення змін до розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України», а також внести відповідні редакційні і техніко-юридичні правки.

Відповідно у разі прийняття законопроекту № 7246 Комітету разом з Головним юридичним управлінням Апарату Верховної Ради України при оформленні відповідного закону належить внести до нього необхідні редакційні і техніко-юридичні правки, пов’язані з ухваленим Комітетом рішенням щодо законопроекту № 7246.

Лист-висновок Комітету щодо законопроекту № 7246 від 06.04.2022 р. № 04-13/3-2022/59898 (854972) подано на розгляд Верховної Ради України.

ІІ. Разом з тим, до Комітету надійшло звернення першого заступника голови депутатської фракції ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «СЛУГА НАРОДУ» Мотовиловця А.В. від 13.04.2022 р. № 04-01/05-2022/62371 (857647) з пропозицією доповнити законопроект № 7246 положенням такого змісту (з відповідним уточненням назви законопроекту № 7246): «Абзац третій підпункту 9.3 пункту 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України (Відомості Верховної Ради України, 2011 р., №№ 13–17, ст. 112) виключити». Зазначеною нормою (яку пропонується виключити) передбачено, що платниками єдиного податку третьої групи, які використовують особливості оподаткування, встановлені цим пунктом (зокрема, сплату з 1 квітня 2022 р. до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України єдиного податку за ставкою 2% доходу), без урахування обмежень, встановлених пунктом 291.5 статті 291 цього Кодексу, не можуть бути суб’єкти господарювання (юридичні особи та фізичні особи - підприємці), які здійснюють діяльність з організації, проведення азартних ігор, лотерей (крім розповсюдження лотерей), парі (букмекерське парі, парі тоталізатора).

В обґрунтуванні щодо зазначеної пропозиції вказано, що:

вона передбачає надання організаторам азартних ігор такого ж права, яке мають інші види бізнесу на період дії воєнного стану, за власним бажанням обрати спрощену модель оподаткування, обліку та звітності і сплачувати 2% з виручки замість податку з доходу (GGR) та податку на прибуток;

у зв’язку з військовими діями наземний гральний бізнес фактично припинив своє існування, оскільки в таких закладах грали в азартні ігри туристи-іноземці, проте всі організатори азартних ігор вже сплатили досить велику вартість ліцензій за організацію та проведення азартних ігор (так, за 2021 р. організаторами сплачено до бюджету 1,58 млрд грн платежів за ліцензії, у 2022 р. ще 312 млн грн), при цьому, оскільки платежі за ліцензію щорічні, очікувалося, що бюджет в 2022 р. отримає не меншу суму платежів за ліцензії, як в 2021 р., але ці суми будуть менші через закриття наземних гральних закладів;

існуюча сьогодні модель оподаткування азартних ігор показала свою неефективність. За 2021 р. всі організатори азартних ігор задекларували доходів від організації та проведення азартних ігор 358 млн грн, хоча реальний оборот ринку грального бізнесу складає близько 3,5 млрд грн, що при оподаткуванні податком з виручки 2% забезпечить надходження до бюджету в розмірі 70 млн грн. За існуючої ж моделі оподаткування податком на GGR (дохід мінус виплачені виграші) організатори декларували виплачені виграші на більше 90% виручки, у зв’язку з чим дохід до оподаткування податком на GGR становив менше 10% реальної виручки організаторів, податок на прибуток також більшість з них не сплачували, оскільки декларували збитки. При запровадженні податку 2% з виручки бюджет гарантовано отримає доходи, а оподаткуванню підлягатиме вся реальна виручка організаторів (а не лише менше 10% такої виручки, як є сьогодні), що дозволить значно збільшити надходження до бюджету;

організатори азартних ігор сьогодні здійснюють діяльність лише в мережі Інтернет, де грають також переважно іноземці, тому адміністрування податку 2% з виручки в азартних іграх буде значно простішим щодо ігор в мережі Інтернет, адже такі платежі здійснюються в безготівковій формі на банківські рахунки організаторів, при цьому бюджет гарантовано отримає надходження до бюджету.

внесення запропонованих змін необхідне для збереження гарантованих доходів від грального бізнесу насамперед в мережі Інтернет та збільшення реальних надходжень коштів до бюджету.

Слід зауважити, що зазначена пропозиція не є предметом регулювання законопроекту № 7246. Крім того, згідно з статтею 2 Податкового кодексу України зміна положень цього Кодексу може здійснюватися виключно шляхом внесення змін до цього Кодексу, згідно з пунктом 7.3 статті 7 Податкового кодексу України будь-які питання щодо оподаткування регулюються цим Кодексом і не можуть встановлюватися або змінюватися іншими законами України, крім законів, що містять виключно положення щодо внесення змін до цього Кодексу та/або положення, які встановлюють відповідальність за порушення норм податкового законодавства.

У разі врахування зазначеної пропозиції у законопроекті № 7246 потрібно до нього внести необхідні техніко-юридичні і редакційні поправки, включаючи уточнення назви відповідного закону.

За підсумками додаткового розгляду даного питання Комітет ухвалив рішення: рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до пункту 3-8 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України (реєстр. № 7246 від 02.04.2022 р.), поданий народними депутатами України Кузбитом Ю.М. і Тістиком Р.Я., включити до порядку денного сьомої сесії Верховної Ради України дев'ятого скликання та за результатами розгляду в першому читанні прийняти за основу і в цілому як закон з урахуванням таких пропозицій Комітету (включаючи пропозиції, враховані у рішенні Комітету від 06.04.2022 р. та наведені у листі-висновку Комітету від 06.04.2022 р. № 04-13/3-2022/59898 (854972)):

1) в абзаці четвертому пункту 1 законопроекту слова «такі гранти» замінити словами «гранти на бюджетну підтримку»;

2) пункт 1 законопроекту вважати підпунктом 1 пункту 1 законопроекту /щодо змін до розділу VI Бюджетного кодексу України/ та доповнити цей пункт новим підпунктом 2 такого змісту:

«2) доповнити пунктом 54 такого змісту:

«54. Дозволити Кабінету Міністрів України, як виняток з положень частини другої статті 57 цього Кодексу, спрямувати у 2022 році залишки коштів, джерелом формування яких були надходження спеціального фонду державного бюджету від внесків на регулювання, які сплачуються суб’єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, відповідно до статті 13 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», утворені станом на 1 січня 2022 року та не використані до 1 квітня 2022 року, на здійснення заходів у сфері оборони»;

3) доповнити пунктом 2 такого змісту:

«2. Абзац третій підпункту 9.3 пункту 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України (Відомості Верховної Ради України, 2011 р., №№ 13–17, ст. 112) виключити».

У зв’язку з цим, пункт 2 законопроекту вважати пунктом 3 законопроекту та назву законопроекту викласти в такій редакції: «Про внесення змін до розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України та розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України»;

4) внести відповідні редакційні і техніко-юридичні правки.

Відповідно у разі прийняття законопроекту за реєстр. № 7246 Комітету разом з Головним юридичним управлінням Апарату Верховної Ради України при оформленні відповідного закону належить внести до нього необхідні редакційні і техніко-юридичні правки, пов’язані з ухваленим Комітетом рішенням щодо зазначеного законопроекту.
Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Висновки Комітету до законопроектів, щодо яких Комітет є головним”

20 лютого 2024 11:20
20 грудня 2023 16:15
08 листопада 2023 15:37
04 листопада 2023 15:07
31 жовтня 2023 15:20
18 жовтня 2023 11:01
06 жовтня 2023 11:52
05 жовтня 2023 13:44
03 жовтня 2023 10:58
20 вересня 2023 14:56