Комітет Верховної Ради України з питань бюджету /далі – Комітет/ на своєму засіданні 13 січня 2025 року (протокол № 212) розглянув питання про підготовку до другого читання проекту Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо актуалізації та удосконалення деяких положень (реєстр. № 12245 від 25.11.2024), відмітивши таке.

І. Проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо актуалізації та удосконалення деяких положень (реєстр. № 12245 від 25.11.2024), поданий Кабінетом Міністрів України /далі – законопроект № 12245/, 19 грудня 2024 року Верховною Радою України прийнято за основу з урахуванням пропозицій Комітету і доручено Комітету доопрацювати законопроект № 12245 з урахуванням пропозицій і поправок суб’єктів права законодавчої ініціативи та внести його на розгляд Верховної Ради України у другому читанні (згідно з Постановою Верховної Ради України від 19.12.2024 № 4167–IX).

У законопроекті № 12245, прийнятому за основу, серед іншого, пропонується:

– передбачити, забезпечуючи, як зазначається у пояснювальній записці до законопроекту № 12245, виконання пункту 39 Меморандуму з Міжнародним валютним фондом про економічну та фінансову політику від 04.10.2024, низку положень у Бюджетному кодексі України /далі – Кодекс/ в частині запровадження у бюджетному процесі процедур щодо планування, підготовки та реалізації публічних інвестиційних проектів і програм публічних інвестицій (включаючи вимоги щодо оцінки, пріоритезації та відбору таких проектів і програм) із застосуванням нової термінології «публічні інвестиції», «публічний інвестиційний проект», «програма публічних інвестицій», «середньостроковий план пріоритетних публічних інвестицій», «єдиний портфель здійснення публічних інвестицій» та щодо моніторингу, контролю і звітування про стан підготовки й реалізації відповідних проектів і програм, а також уточнення пов’язаних з такими змінами інших норм Кодексу, зокрема щодо повноважень учасників бюджетного процесу при виконанні відповідних положень.

Поряд з тим, запропоновано нові положення щодо формування та розподілу коштів державного фонду регіонального розвитку /далі – ДФРР/, згідно з якими визначено, що ДФРР створюється у складі державного бюджету, як програма публічних інвестицій, та передбачено нові підходи до розподілу коштів ДФРР з урахуванням їх спрямування на реалізацію середньострокових планів пріоритетних публічних інвестицій регіонів і територіальних громад, що мають на меті розвиток регіонів, відповідають пріоритетам, цілям, завданням та заходам, які визначені Державною стратегією регіонального розвитку, регіональними стратегіями розвитку, стратегіями розвитку територіальних громад (включаючи пропорції та критерії розподілу коштів ДФРР відповідно до цілей та між регіонами);

– уточнити норми щодо фінансового контролю та аудиту у бюджетному процесі, що пояснюється необхідністю забезпечення виконання міжнародних зобов'язань України, узгодивши норми Кодексу з положеннями Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про Рахункову палату" та деяких інших законодавчих актів України" від 30.10.2024 № 4042–ІХ в частині посилення фінансової незалежності і розширення повноважень Рахункової палати, а також переглянувши норми щодо внутрішнього контролю і внутрішнього аудиту;

– уточнити окремі норми щодо доходів державного і місцевих бюджетів, забезпечивши приведення назв деяких видів доходів у відповідність до оновлених законодавчих норм та передбачивши у складі доходів загального фонду державного бюджету нові видів доходів, а також унормувати на постійній основі окремі джерела надходжень спеціального фонду державного бюджету та їх цільове спрямування;

– змінити форму оприлюднення інформації про бюджети, передбачивши оприлюднення інформації про виконання державного бюджету на офіційних сайтах Кабінету Міністрів України /далі – КМУ/ і Міністерства фінансів України /далі – Мінфін/, місцевих бюджетів – на офіційних сайтах Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів АРК, місцевих державних адміністрацій, виконавчих органів відповідних місцевих рад, або в інший спосіб відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації", при цьому виключивши обов'язок публікації такої інформації у відповідних газетах;

– врегулювати питання фінансового забезпечення середньострокових державних контрактів (договорів) щодо закупівлі озброєння, військової техніки, зброї і боєприпасів, запровадивши у бюджетному процесі термін "середньострокове зобов’язання за державними контрактами (договорами) щодо закупівлі озброєння, військової техніки, зброї і боєприпасів" та вимоги щодо планування і виконання відповідних бюджетних програм;

– передбачити, що порядок погашення заборгованості за середньостроковими позиками та безвідсотковими позичками, яка перебуває на обліку в Казначействі України, визначається КМУ з урахуванням певних особливостей (зокрема, на погашення відповідної заборгованості спрямовуються кошти місцевого бюджету, за яким обліковується така заборгованість, в обсязі, не менше 1% планових доходів загального фонду місцевого бюджету (без урахування міжбюджетних трансфертів).

У пояснювальній записці до законопроекту № 12245 необхідність його прийняття обґрунтовується потребою актуалізації положень з урахуванням положень законопроекту про Державний бюджет України на 2025 рік і прийнятих змін до галузевих законів та забезпечення виконання певних вимог (включаючи міжнародні зобов'язання України), про що вище частково зазначено.

ІІ. Відповідно до статті 116 Регламенту Верховної Ради України у встановлені строки /не пізніше 02 січня 2025 року/ до Комітету надійшли пропозиції до законопроекту № 12245, згруповані та узагальнені у відповідній порівняльній таблиці у кількості 619 пропозицій. За підсумками опрацювання таких пропозицій у Комітеті за участю представників Мінфіну та Рахункової палати пропонується врахувати 15 пропозицій, зокрема щодо:

уточнення положень законопроекту № 12245 в частині публічних інвестицій, передбачивши їх узгодження з бюджетною термінологією, вимогами бюджетної методології і законодавчої техніки, насамперед щодо чіткості формулювання термінів та правильності їх застосування у відповідних нормах Кодексу, щодо дотримання бюджетних правил при плануванні коштів державного і місцевих бюджетів, пов’язаних з публічними інвестиціями, та звітуванні про їх використання /пропозиції № 7 і № 240/;

уточнення положень законопроекту № 12245 та його доповнення змінами до деяких інших норм Кодексу, пов'язаних з діяльністю Рахункової палати, внутрішнім контролем і внутрішнім аудитом та доступністю інформації про бюджет, для узгодження правових норм (передусім щодо посилення незалежності і розширення повноважень Рахункової палати у зв'язку з набранням чинності Законом України "Про внесення змін до Закону України "Про Рахункову палату" та деяких інших законодавчих актів України" від 30.10.2024 № 4042–ІХ), узгодження з іншими положеннями законопроекту № 12245, нормами Кодексу та правилами нормопроектування /пропозиції № 64 і № 183/;

уточнення положень законопроекту № 12245 щодо окремих видів доходів загального фонду державного бюджету з метою узгодження з чинним законодавством (наприклад, виключення запропонованого нового виду доходів "кошти від продажу на земельних торгах земельних ділянок, конфіскованих за рішенням суду у власність держави …", оскільки надходження таких коштів законодавчо не унормовано), а також встановлення у зв'язку з цим і вимогами статті 94 Конституції України оновленого терміну набрання чинності відповідним законом "з дня, наступного за днем його опублікування" та іншого техніко-юридичного уточнення прикінцевих положень законопроекту № 12245 /пропозиції № 201 і № 618/;

уточнення положень законопроекту № 12245 та його доповнення змінами до деяких інших норм Кодексу щодо здійснення видатків з державного і місцевих бюджетів, що пов’язано з реалізацією законів України "Про основні засади молодіжної політики" від 27.04.2021 № 1414–IX і "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування медико-соціальної експертизи та впровадження оцінювання повсякденного функціонування особи" від 19.12.2024 № 4170–IX та виконанням державних програм та заходів у сфері охорони здоров’я окремими державними установами /пропозиції № 466, № 475 і № 476/;

доповнення законопроекту № 12245 положенням щодо продовження до 1 січня 2027 року терміну дії норми щодо здійснення з місцевих бюджетів видатків на місцеві програми підтримки підприємств санітарного транспорту /пропозиція №  535/;

виключення із законопроекту № 12245 положення, яким запропоновано механізм погашення заборгованості місцевих бюджетів перед державним бюджетом за середньостроковими позиками та безвідсотковими позичками, яка знаходиться на обліку в Казначействі /пропозиція № 536/;

доповнення законопроекту № 12245 положеннями щодо техніко-юридичного уточнення деяких норм Кодексу у зв'язку з прийняттям Закону України "Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо здійснення правочинів з умовними зобов’язаннями" від 03.12.2024 № 4106–IX /пропозиція № 534/;

доповнення законопроекту № 12245 положеннями про внесення змін до законів України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні", "Про державну службу" і "Про Рахункову палату" щодо встановлення особливостей оплати праці держслужбовців Державної аудиторської служби України, зарахування до стажу держслужби часу роботи на посадах членів Рахункової палати і відповідних посадових осіб її апарату та щодо віднесення посад радників членів Рахункової палати до посад патронатної служби /пропозиції № 605 і 614/.

Крім того, до Комітету надійшло звернення народних депутатів України Арахамії Д.Г., Радіної А.О. та інших /лист від 10.01.2025 № 100д9/5-2025/8499 (1779727)/ з проханням врахувати пропозицію до законопроекту № 12245, якою пропонується доповнити Кодекс новою статтею 121-1 щодо встановлення відповідальності за порушення зобов'язань, пов'язаних з оборонними закупівлями, шляхом застосування штрафних санкцій. Однак така пропозиція надійшла після встановленого кінцевого терміну подання пропозицій до законопроекту № 12245, безпосередньо не є предметом правового регулювання законопроекту № 12245 та порушене нею питання більшою мірою стосується відносин, що регулюються Законом України "Про оборонні закупівлі", ніж Кодексом. Разом з тим, керуючись пунктом 4 частини першої статті 15 Закону України "Про комітети Верховної Ради України" (згідно з яким комітет Верховної Ради при здійсненні законопроектної функції має право вносити пропозиції і поправки під час розгляду на своєму засіданні
проекту закону)
, під час розгляду даного питання на засіданні Комітету опрацьовано таку пропозицію та за результатами голосування її включено до порівняльної таблиці до законопроекту № 12245 за авторством народних депутатів України – членів Комітету (які підтримали зазначену пропозицію), розмістивши останньою за № 620 (щоб не змінювати нумерацію інших пропозицій), і враховано.

Водночас, запропоновано відхилити 605 пропозицій, більшість з яких нівелюють зміст законопроекту № 12245 або не відповідають предмету його регулювання чи не містять самостійного юридичного змісту та не відповідають правилам законодавчої техніки.

При цьому з метою дотримання вимог Регламенту Верховної Ради України попередньо опрацьовано з фахівцями юридичного і редакційного підрозділів Апарату Верховної Ради України запропоновану у порівняльній таблиці остаточну редакцію законопроекту № 12245 та внесено до неї необхідні редакційні і техніко-юридичні правки.

Таким чином, з 620 пропозицій у порівняльній таблиці до законопроекту № 12245 Комітетом пропонується врахувати 15 пропозицій (з них 1 – частково, 2 – редакційно) і відхилити 605 пропозицій.

За підсумками розгляду даного питання Комітет ухвалив таке рішення: рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін Бюджетного кодексу України щодо актуалізації та удосконалення деяких положень (реєстр. № 12245) прийняти у другому читанні і в цілому як закон в остаточній редакції, викладеній Комітетом у порівняльній таблиці до зазначеного законопроекту, з необхідними редакційними і техніко-юридичними правками.

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Висновки Комітету до законопроектів, щодо яких Комітет є головним”

31 липня 2025 10:51
15 липня 2025 10:44
07 липня 2025 16:28
07 липня 2025 15:49
07 липня 2025 14:52
26 травня 2025 13:50
13 травня 2025 18:15
13 травня 2025 12:29
08 травня 2025 12:36
13 січня 2025 14:28