В рамках здійснення контрольної функції Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на засіданні 7 липня п.р. розглянув Висновок Рахункової палати про результати аналізу виконання Закону про державний бюджет на 2025 рік у першому кварталі та інформацію щодо поточного стану виконання державного бюджету, відмітивши серед іншого таке.

У І півріччі 2025 р. не вносилися зміни до Закону, водночас Урядом подано на розгляд Верховної Ради проект Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2025 рік" щодо фінансового забезпечення сектору безпеки і оборони та вирішення першочергових питань" (реєстр. № 13439 від 30.06.2025), яким передбачається передусім збільшити видатки державного бюджету на 400,5 млрд грн (при цьому видатки на оборону і безпеку – на 412,4 млрд грн з урахуванням зменшення окремих видатків), збільшити доходи державного бюджету на 147,5 млрд грн, зменшити надання кредитів з державного бюджету на 3 млрд грн, збільшити граничні обсяги дефіциту державного бюджету і державного боргу відповідно на 250 млрд грн і 184,9 млрд грн.

У І півріччі п.р. забезпечено нормативно-правове врегулювання виконання багатьох текстових статей Закону, що його потребували, однак деякі норми Закону Урядом ще не застосовувалися або залишаються нереалізованими.

Загалом надходження загального фонду державного бюджету за 5 місяців п.р. становили 1.761,6 млрд грн, у т.ч.: внутрішні надходження (доходи без міжнародної фінансової допомоги (грантів), внутрішні запозичення, надходження від приватизації державного майна і повернення кредитів) – 1.097,5 млрд грн, або 62,3% загального обсягу надходжень; зовнішні надходження (міжнародна фінансова допомога (гранти) і зовнішні запозичення) – 664,1 млрд грн, або відповідно 37,7%. За оперативними даними, надходження загального фонду за січень-червень п.р. становили 2.165,9 млрд грн, з них: внутрішні надходження – 1.331,2 млрд грн, або 61,5% загального обсягу надходжень (у І півріччі 2024 р. – 1.122,2 млрд грн і 67,3%); зовнішні надходження – 834,7 млрд грн, або відповідно 38,5% (у І півріччі 2024 р. – 544,7 млрд грн і 32,7%). Отже, у І півріччі п.р. внутрішні надходження в 1,6 раза перевищили зовнішні надходження та зросли на 18,6% порівняно з відповідним періодом 2024 р.

Доходи державного бюджету за січень-травень 2025 р. становили 1.541,2 млрд грн (на 466,2 млрд грн, або на 43,4%, більше, ніж за відповідний період 2024 р.), у тому числі за загальним фондом – 1.061,1 млрд грн (на 285,8 млрд грн, або на 36,9% більше) та за спеціальним фондом – 480,1 млрд грн (на 180,5 млрд грн, або на 60,2% більше переважно за рахунок перевиконання власних надходжень бюджетних установ).

За оперативними даними, за І півріччя п.р. доходи загального фонду становили 1.302,3 млрд грн, або 61% затвердженого річного плану та більше на 248,2 млрд грн, або на 23,5%, первинного плану на звітний період (без врахування поточних змін до розпису державного бюджету) і на 55,2 млрд грн, або на 4,4%, уточненого плану на звітний період. На стан виконання доходів загального фонду позитивно вплинуло понадпланове надходження за І півріччя п.р. основних податків та деяких інших доходів, насамперед: міжнародної фінансової допомоги (грантів) (+167,2 млрд грн, або в 4,8 раза, до первинного плану на звітний період); коштів, що перераховуються НБУ відповідно до Закону України "Про Національний банк України" (+20,3 млрд грн, або на 31,7%.); податку та збору на доходи фізичних осіб (+20,2 млрд грн, або на 13,7%); податку на прибуток підприємств (+12,1 млрд грн, або на 8,4%); ПДВ з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) з урахуванням бюджетного відшкодування (+10,7 млрд грн, або на 7,4%); частини прибутку державних підприємств та дивідендів на державну частку власності (+9,7 млрд грн, або на 21,2%); акцизного податку з ввезених на митну територію України підакцизних товарів (продукції) (+9,4 млрд грн, або на 14,1%). Водночас за січень-червень п.р. не забезпечено виконання окремих планових показників доходів загального фонду, зокрема: ПДВ з ввезених на митну територію України товарів (–9,9 млрд грн, або на 3,9%); рентної плати за користування надрами для видобування природного газу (–4,65 млрд грн, або на 32,9%); ввізного мита (–2 млрд грн, або на 7,4%).

Бюджетне відшкодування ПДВ за 6 місяців 2025 р. здійснено в обсязі 86,2 млрд грн, що на 16,1 млрд грн, або на 23%, більше такого показника за відповідний період минулого року.

За січень-травень 2025 р. державний бюджет виконано з дефіцитом у сумі 440,67 млрд грн /при затвердженому граничному обсязі – 1.640,6 млрд грн/, у т.ч. за загальним фондом – з дефіцитом у сумі 471,6 млрд грн, що на 244 млрд грн менше уточненого плану на звітний період /при затвердженому граничному обсязі – 1.459,5 млрд грн/, за спеціальним фондом – з профіцитом у сумі 30,9 млрд грн /при затвердженому граничному обсязі дефіциту – 181,1 млрд грн/.

Від приватизації державного майна за січень-травень 2025 р. до загального фонду державного бюджету надійшло 714,6 млн грн (від продажу об’єктів малої приватизації), що становить 22,3% затвердженого річного плану /3,2 млрд грн/ та на 14,3% (або на 89,6 млн грн) більше плану на звітний період, але на 26% (або на 250,6 млн грн) менше, ніж у відповідному періоді 2024 р.

Державні запозичення на фінансування державного бюджету за січень-травень п.р. здійснені в обсязі 705,8 млрд грн (30,3% затвердженого річного плану /2.325,7 млрд грн/), у т.ч. внутрішні запозичення – 196,6 млрд грн, зовнішні запозичення – 509,2 млрд грн. Порівняно з відповідним періодом 2024 р. державні запозичення були більшими на 84,8 млрд грн, або на 13,7%.

Загальний обсяг державного та гарантованого державою боргу на 31.05.2025 становив 7.515,2 млрд грн та збільшився з початку п.р. у гривневому еквіваленті на 534,2 млрд грн, або на 7,7%, при цьому обсяг державного боргу збільшився на 546,7 млрд грн, або на 8,2%, і становив 7.239,2 млрд грн (затверджений граничний обсяг на 31.12.2025 – 8.210,5 млрд грн). Витрати державного бюджету з погашення та обслуговування боргових зобов'язань у січні-травні п.р. становили 389,5 млрд грн, що на 28,4% більше, ніж у відповідному періоді 2024 р.

За 5 місяців п.р. видатки державного бюджету проведено загалом у сумі 1.986 млрд грн, або 50,5% бюджетних призначень, з них за загальним фондом – у сумі 1.538,7 млрд грн (42,8% бюджетних призначень та 88,6% уточненого плану на звітний період, або на 198,9 млрд грн менше). Порівняно з відповідним періодом попереднього року видатки державного бюджету зросли на 440,2 млрд грн (або на 28,5%) переважно у зв'язку із збільшенням видатків на оборону на 342,7 млрд грн (або на 43,8%). Загалом видатки на забезпечення сектору національної безпеки і оборони за 5 місяців п.р. проведені в обсязі 1.399,6 млрд грн, що становить 70,5% загального обсягу здійснених видатків державного бюджету.

Кредиторська заборгованість на 01.06.2025 за видатками загального фонду становила 5 млрд грн і збільшилася з початку п.р. в 3,4 раза (з яких за видатками Міноборони – 2,1 млрд грн і збільшилася в 10 разів, за видатками МВС – 0,9 млрд грн і збільшилася в 11 разів), з них прострочена кредиторська заборгованість – 1,2 млрд грн (23,4% загального обсягу заборгованості, збільшилася на 9,8% з початку п.р.). Дебіторська заборгованість за видатками загального фонду на 01.06.2025 становила 411,9 млрд грн (з яких 348,7 млрд грн – за видатками Міноборони) і збільшилася з початку п.р. на 10,5%, з них прострочена дебіторська заборгованість – 69,2 млрд грн (16,8% загального обсягу заборгованості, збільшилася на 17,5% з початку п.р.), з яких 59,6 млрд грн – за видатками Міноборони.

За січень-травень п.р. трансферти з державного бюджету надані місцевим бюджетам у сумі 74 млрд грн, що становить 33,4% уточненого річного плану, у т.ч. за загальним фондом – 73,06 млрд грн (35,4% уточненого річного плану та 93,9% уточненого плану на звітний період), за спеціальним фондом – 0,94 млрд грн (6,1% уточненого річного плану).

За підсумками розгляду даного питання Комітетом з питань бюджету надано Кабінету Міністрів  рекомендації, спрямовані на покращення поточного виконання бюджету, зокрема:

завершити роботу щодо нормативно-правового забезпечення реалізації норм Закону України "Про Державний бюджет України на 2025 рік", а також виконання вимог частини 7 статті 20 та частини 2 статті 97 Бюджетного кодексу України;

продовжити активну співпрацю з Європейським Союзом, міжнародними фінансовими організаціями, урядами іноземних держав щодо залучення міжнародної фінансової допомоги передусім у вигляді грантів на бюджетну підтримку для мінімізації боргового навантаження на державний бюджет і зменшення його дефіциту;

проаналізувати стан виконання витрат загального фонду державного бюджету у 2025 році, оцінивши ефективність і своєчасність реалізації відповідних бюджетних програм, та за результатами такого аналізу підготувати пропозиції щодо перерозподілу відповідних коштів на нагальні загальносуспільні потреби

доручити головним розпорядникам коштів державного бюджету вжити заходів щодо погашення кредиторської і дебіторської бюджетної заборгованості за видатками державного бюджету, забезпечуючи недопущення утворення нової простроченої заборгованості;

здійснити або завершити розподіл субвенцій з державного бюджету між місцевими бюджетами, доручивши відповідним міністерствам забезпечити підготовку і узгодження необхідних проектів нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України.

Детальніше щодо розгляду Комітетом даного питання можна ознайомитися за посиланням.

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Висновки Комітету до законопроектів, щодо яких Комітет є головним”

15 липня 2025 10:44
07 липня 2025 16:28
07 липня 2025 15:49
07 липня 2025 14:52
26 травня 2025 13:50
13 травня 2025 18:15
13 травня 2025 12:29
08 травня 2025 12:36
13 січня 2025 14:28
18 грудня 2024 15:20