Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 18 жовтня 2011 року розглянув проект Закону про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2011 рік» (щодо виплати заробітної плати робітникам держпідприємства Топаз м. Донецьк) (реєстр. №9217 від 26.09.2011), поданий народним депутатом України М.В. Кравченком.
Законопроектом шляхом внесення змін до статті 1 Закону України «Про Державний бюджет України на 2011 рік» пропонується збільшити на 10 млн. гривень загальний обсяг видаткової частини загального фонду державного бюджету.
Як зазначається у пояснювальній записці, ціллю законопроекту є збалансування фінансово-економічних показників державного підприємства «Топаз» (м. Донецьк), а саме погашення кредиторської заборгованості цього підприємства, зокрема з оплати праці, за спожиту електроенергію та комунальні послуги.
При цьому, законопроект не містить пропозицій щодо визначення бюджетних призначень відповідному головному розпоряднику коштів державного бюджету, як це передбачено статтею 40 Бюджетного кодексу України.
Крім того, законопроектом не визначено джерел компенсації запропонованих автором додаткових видатків державного бюджету, що є порушенням вимог статті 27 Бюджетного кодексу України та статті 91 Регламенту Верховної Ради України.
Законопроект підготовлено з порушенням вимог оформлення законопроектів щодо внесення змін до закону про державний бюджет, зокрема не передбачені пропозиції змін до відповідних додатків (щодо конкретних показників державного бюджету).
Також, слід зазначити, що законопроект розроблено без врахування змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2011 рік», внесених законами від 22 вересня та від 6 жовтня поточного року.
Таким чином, законопроект є незбалансованим. Прийняття такого законопроекту призведе до розбалансування доходів та видатків загального фонду державного бюджету.
Слід також зауважити, що видаткові повноваження державного бюджету, визначені статтею 87 Бюджетного кодексу України відповідно до конституційних приписів статті 95 Конституції України безпосередньо не передбачають виплати заробітної плати робітникам державних підприємств (з бюджету виплачується заробітна плата лише працівникам бюджетних установ). Водночас статтею 55 Господарського кодексу України визначено, що суб’єкти господарювання, до яких відносяться державні підприємства, несуть відповідальність за своїми зобов’язаннями в межах належного їм майна.
Крім того, погашення за рахунок коштів Державного бюджету України заборгованості з виплати заробітної плати працівникам окремого суб’єкта господарювання може вважатися антиконкурентними діями органів влади, оскільки відповідно до вимог пункту 2 статті 15 Закону України «Про захист економічної конкуренції» та статті 31 Господарського кодексу України такими визнаються дії, які передбачають надання окремим суб'єктам господарювання або групам суб'єктів господарювання пільг чи інших переваг, які ставлять їх у привілейоване становище стосовно конкурентів, про що зазначає також у своєму висновку Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради у своєму висновку висловлює ряд зауважень до даного законопроекту та зазначає, що законопроект потребує доопрацювання.
Міністерство фінансів України не підтримує цей законопроект та висловлює зауваження до нього.
Комітет з питань Регламенту, депутатської етики та забезпечення діяльності Верховної Ради України у своєму висновку зазначає про порушення вимог статті 27 Бюджетного кодексу України та статті 91 Регламенту Верховної Ради України (автором законопроекту не надано належного фінансово-економічного обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки)) та зазначає про необхідність отримання висновку Уряду щодо цього законопроекту.
Враховуючи наведене Комітет прийняв рішення:
рекомендувати Верховній Раді України проект Закону про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2011 рік» (щодо виплати заробітної плати робітникам держпідприємства Топаз м. Донецьк) (реєстр. №9217 від 26.09.2011), поданий народним депутатом України М.В. Кравченком, за результатами розгляду у першому читанні відхилити.