Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 2 листопада 2011 року за участю уповноважених представників Рахункової палати розглянув Звіт Рахункової палати за 2010 рік.
Відповідно до матеріалів Звіту Рахунковою палатою у звітному періоді здійснено 970 контрольно-аналітичних та експертних заходів (складено актів та довідок), за результатами яких підготовлено 118 звітів та висновків. Загалом перевірено 732 об'єкти. За наслідками таких заходів підготовлено та направлено до вищих органів законодавчої і виконавчої влади, установ, організацій, підприємств 610 звітів, висновків, інформацій, актів та листів для відповідного реагування, усунення виявлених порушень і недоліків, а також для відшкодування втрат і збитків, заподіяних Державному бюджету України.
Згідно зі Звітом, у ході проведення контрольно-аналітичних та експертних заходів виявлено бюджетних правопорушень (незаконного, у тому числі нецільового), неефективного використання коштів державного бюджету та державних цільових фондів, а також порушень і недоліків при адмініструванні доходів державного бюджету на загальну суму 52 млрд.грн. (для порівняння у 2009 році - 36,2 млрд.грн.). З цієї суми незаконне використання коштів, у тому числі нецільове, становило 16,1 млрд. грн. (у 2009 році – 10,1 млрд.грн.), неефективне – 14,4 млрд.грн. (у 2009 році - 11,4 млрд.грн.), порушення адміністрування доходів – 21,4 млрд.грн. (у 2009 році – 14,7 млрд.грн.). Проте, у Звіті не міститься систематизованої інформації щодо обсягів відшкодування збитків державі внаслідок встановлених Рахунковою палатою фактів порушень.
За результатами перевірок використання бюджетних коштів на виконання 19 державних цільових програм або окремих їх напрямів Рахунковою палатою підготовлено 25 звітів (21 відсоток їх загальної кількості).
Представники Рахункової палати впродовж року взяли участь у роботі 49 засідань комітетів Верховної Ради України, у трьох комітетських слуханнях та двох «круглих столах», що були проведені у Верховній Раді України. За результатами здійснених Рахунковою палатою контрольно-аналітичних та експертних заходів у звітному періоді комітетами ВРУ було розглянуто 43 питання.
Протягом 2010 року Рахунковою палатою направлено до Генеральної прокуратури України для прийняття рішення в порядку статті 97 Кримінально-процесуального кодексу України і застосування заходів прокурорського реагування загалом 20 матеріалів. З них за рішенням Колегії Рахункової палати до Генеральної прокуратури України надіслано 10 матеріалів (за якими порушено 4 кримінальних справи, внесено 2 приписи про усунення порушень і 2 подання). Крім того, на запити Генеральної прокуратури Рахунковою палатою надіслано 10 матеріалів щодо проведених аудитів та перевірок (за якими, зокрема, порушено 4 кримінальних справи, внесено 1 подання).
Рахунковою палатою було підготовлено і розповсюджено 111 офіційних повідомлень щодо результатів здійснення нею контрольних заходів. Загалом у засобах масової інформації впродовж року було оприлюднено 13270 матеріалів, пов'язаних з діяльністю Рахункової палати або посиланням на неї.
Рахункова палата у 2010 році здійснювала міжнародне співробітництво, зокрема:
- виконувала функції зовнішнього аудитора Організації з безпеки та співробітництва в Європі (ОБСЄ);
- брала участь у заходах Міжнародних організацій вищих органів фінансового контролю ІNTOSAI та ЕUROSAI, а також у роботі Ради керівників вищих органів фінансового контролю держав-учасниць СНД;
- продовжувала співпрацю з міжнародними організаціями та двостороннє співробітництво з ВОФК Російської Федерації, Королівства Швеція, Республіки Польща і Соціалістичної республіки В'єтнам.
Законом України «Про Державний бюджет України на 2010 рік» (із внесеними змінами) бюджетні призначення на 2010 рік Рахунковій палаті затверджені в сумі 62291,6 тис.грн. Крім того, згідно з постановами Кабінету Міністрів України від 14.07.2010 №571 «Питання використання у 2010 році коштів Стабілізаційного фонду для здійснення окремих заходів, пов’язаних із забезпеченням діяльності Рахункової палати» та від 30.07.2010 №683 «Деякі питання виконання Закону України "Про Державний бюджет України на 2010 рік" було виділено 5000 тис.грн. та 3234,4 тис.грн. відповідно.
Загалом касові видатки Рахункової палати становили 72211,9 тис.грн. (довідково: у 2009 році касові видатки склали 67496,1 тис.грн., у 2008 році - 74801,7 тис.грн).
Станом на 31.12.2010 р. фактична чисельність працівників Рахункової палати становила 464 особи (або 85 відсотків від затвердженої штатної чисельності), з них 434 - державні службовці. У центральному апараті Рахункової палати працювало 353 особи, у 8 територіальних управліннях - 111 осіб. Порівняно з 2009 роком загальна кількість працівників зменшилася на 15 осіб, з них державних службовців – на 14 осіб.
У контексті кадрового забезпечення діяльності Рахункової палати на даний час проблемним є питання наявності майже половини (6 із 14) вакантних посад керівного складу Рахункової палати (що призначаються на посади Верховною Радою України), насамперед Голови і першого заступника Голови Рахункової палати. Крім того, 17 червня 2011 р. закінчився термін повноважень ще у двох головних контролерів Рахункової палати. Така ситуація негативно впливає на функціонування Рахункової палати як єдиного незалежного органу фінансового контролю країни, що діє від імені Верховної Ради України, і потребує врегулювання у найближчий час.
У результаті обговорення в цілому було відмічено, що у звітному періоді діяльність Рахункової палати була спрямована на реалізацію завдань та положень, що передбачені Конституцією України, Законом України «Про Рахункову палату», Бюджетним кодексом України, іншими нормативно-правовими актами України.
Разом з тим, у Звіті звернуто увагу на значне звуження правового поля діяльності Рахункової палати, а саме – втрати нею повноважень в частині контролю за надходженням коштів до державного бюджету, у зв’язку з відновленням у вересні 2010 р. норм статті 98 Конституції України у первинній редакції (на підставі Рішення Конституційного суду України від 30.09.2010 № 20-рп, яким було визнано таким, що не відповідає Конституції України Закон України "Про внесення змін до Конституції України" від 08.12.2004р. N 2222-IV). Колегія Рахункової палати відмічає, що на даний час Рахункова палата України стала єдиним не тільки в Європі, а й у світі вищим органом фінансового контролю, який не має повноважень опікуватись контролем за формуванням доходної частини державного бюджету.
Проаналізувавши стан врахування Рахунковою палатою рекомендацій Комітету з питань бюджету за результатами розгляду звіту Рахункової палати за 2009 рік, члени Комітету з питань бюджету відмітили, що окремі рекомендації Рахунковою палатою не враховані і у даний час залишаються актуальними для підвищення ефективності діяльності такого державного органу.
Зокрема, залишається невирішеним питання щодо можливості врахування матеріалів Рахункової палати відповідними органами влади (насамперед, Міністерством фінансів та головними розпорядниками коштів державного бюджету) при застосуванні ними заходів впливу за порушення бюджетного законодавства відповідно до статей 117 і 118 Бюджетного кодексу України. Врегулювання такого питання сприяло б усуненню виявлених Рахунковою палатою порушень та недопущенню їх у майбутньому.
Закон України «Про Рахункову палату», прийнятий 11 липня 1996 року, потребує внесення комплексних змін з метою узгодження із нормами статті 98 Конституції України, Бюджетного кодексу України та Регламенту Верховної Ради України, врахування міжнародних стандартів у сфері фінансового контролю, а також для посилення заходів впливу Рахункової палати щодо усунення виявлених нею порушень.
Крім того, для здійснення належного аналізу діяльності Рахункової палати необхідно надалі удосконалювати зміст звіту Рахункової палати, зокрема, в частині упорядкування у звіті переліку показників діяльності Рахункової палати. Члени Комітету дійшли висновку, що у контексті реалізації програмно-цільового методу у бюджетному процесі Рахунковій палаті доцільно на своєму прикладі показати ефективність своєї діяльності, наводячи у звіті результативні показники виконання її бюджетних програм. Так, у наступних звітах Рахункової палати було б важливо відобразити результативність реагування на виявлені порушення та їх усунення.
Поряд з тим, доцільно у звіті Рахункової палати наводити деталізовану інформацію щодо обсягів виявлених Рахунковою палатою порушень за їх видами (зокрема, відповідно до статті 116 Бюджетного кодексу України) і за об’єктами контролю (згрупованими за головними розпорядниками коштів державного бюджету та бюджетними програмами) з наведенням реквізитів контрольних заходів, за результатами яких виявлені порушення, та результатів відповідного реагування державних органів влади, установ та організацій.
За наслідками розгляду даного питання, Комітет з питань бюджету ухвалив таке рішення:
1. Звіт Рахункової палати за 2010 рік взяти до відома.
2. Рекомендувати Рахунковій палаті:
1) продовжувати роботу щодо підвищення якості підготовки Рахунковою палатою висновків, а також пропозицій стосовно усунення виявлених порушень і запобігання їх у подальшому та вдосконалення бюджетного процесу (включаючи пропозиції щодо внесення змін до законодавства);
2) надавати Комітету з питань бюджету інформацію щодо випадків несвоєчасного та не в повній мірі реагування державних органів влади, установ та організацій на висновки і пропозиції Колегії Рахункової палати за наслідками проведених контрольно-аналітичних заходів;
3) до 20 грудня 2011 року підготувати та надати Комітету з питань бюджету пропозиції щодо можливості врахування матеріалів Рахункової палати відповідними органами влади при застосуванні ними заходів впливу за порушення бюджетного законодавства згідно із статтями 117 та 118 Бюджетного кодексу України (у частині внесення змін до відповідних нормативно-правових актів органів виконавчої влади);
4) до 1 лютого 2012 року підготувати та надати Комітету з питань бюджету пропозиції щодо нової редакції Закону України «Про Рахункову палату», передбачивши узгодження із нормами статті 98 Конституції України, Бюджетного кодексу України, Регламенту Верховної Ради України, врахування міжнародних стандартів у сфері фінансового контролю, а також необхідність посилення заходів впливу Рахункової палати щодо усунення виявлених нею порушень;
5) удосконалити зміст наступних звітів Рахункової палати, насамперед, в частині упорядкування у звіті переліку показників діяльності Рахункової палати (з наведенням результативних показників виконання її бюджетних програм);
6) у двомісячний строк надати Комітету з питань бюджету деталізовану інформацію щодо обсягів виявлених Рахунковою палатою у 2010 році порушень (на загальну суму 52 млрд. грн.) за їх видами (зокрема, відповідно до статті 116 Бюджетного кодексу України) і за об’єктами контролю (згрупованими за головними розпорядниками коштів державного бюджету та бюджетними програмами) з наведенням реквізитів контрольних заходів, за результатами яких виявлені вказані порушення, та результатів відповідного реагування державних органів влади, установ та організацій, а також забезпечити включення такої інформації до матеріалів наступних звітів Рахункової палати;
7) оперативно інформувати Комітет з питань бюджету про випадки звільнення з посад керівного складу Рахункової палати до прийняття відповідного рішення Верховною Радою України, а також про зміни у структурі Рахункової палати;
8) у тримісячний строк надати Комітету з питань бюджету інформацію про стан врахування зазначених рекомендацій.
3. Поінформувати Голову Верховної Ради України про розгляд Комітетом з питань бюджету Звіту Рахункової палати за 2010 рік та звернутися з проханням сприяти врегулюванню питання кадрового забезпечення керівного складу Рахункової палати, а також ініціювати розгляд у Верховній Раді України питання щодо відновлення повноважень Рахункової палати у частині контролю за надходженням коштів до державного бюджету з метою недопущення звуження правового поля її діяльності (шляхом внесення змін до статті 98 Конституції України).