Реалістичність затвердженого державного бюджету на 2009 рік та шляхи забезпечення виконання його доходів
Однією з основних вимог до складання, затвердження й виконання бюджету є забезпечення збалансованості його надходжень та витрат, що визначено статтею 95 Конституції України. Це досягається за умов реалістичності показників бюджету.
Дискусії
У зв’язку із затвердженням державного бюджету України на 2009 рік не стихають дискусії експертів стосовно реалістичності показників основного фінансового документа країни, насамперед його дохідної частини. З урахуванням впливу світової фінансової кризи та накопичених у країні внутрішніх проблем державний бюджет на 2009 рік — складний для виконання.
Доходи бюджету є напруженими щодо забезпечення їх надходження у запланованих обсягах, оскільки розраховані урядом відповідно до оптимістичного сценарію розвитку економіки України на 2009 рік (згідно з яким передбачено реальне зростання валового внутрішнього продукту до попереднього року на 0,4 відсотка) та за невизначеності ціни на імпортований природний газ.
Водночас розрахункові доходи зведеного бюджету на 2009 рік становлять 29,4 відсотка прогнозного валового внутрішнього продукту, що відповідає тенденції перерозподілу ВВП через бюджет протягом останніх років.
Ураховуючи економічні проблеми, які постали перед Україною у 2009 році, вкрай важливо забезпечити наповнення державного та місцевих бюджетів для проведення в повному обсязі соціальних виплат та інших витрат споживання (частка яких у витратах державного бюджету становить близько 80 відсотків) та необхідних витрат для відновлення розвитку економіки.
Якщо всім разом — Президенту України, уряду, парламенту і, звичайно, бізнесу — докласти зусиль до порозуміння, злагоджено ї роботи та солідарної відповідальності щодо подолання кризових явищ в економіці країни, показники бюджету мають бути виконані.
Збалансованість
Кабінет Міністрів України одночасно з проектом закону про державний бюджет України на 2009 рік подав до Верховної Ради України окремо ще 18 законопроектів, які повинні забезпечити збалансованість бюджетної системи України та фондів загальнообов’язкового державного соціального і пенсійного страхування.
Верховна Рада України вже ухвалила частину таких урядових законопроектів, зокрема, щодо збільшення плати за користування надрами та водокористування, податку з власників транспортних засобів та ставок акцизного збору на тютюнові вироби, спирт, алкогольні напої, пиво, бензин, дизельне пальне, деякі транспортні засоби. Також прийнято закон про мінімізацію наслідків фінансово ї кризи у сфері зайнятості населення.
Водночас із метою підтримки сільського господарства ухвалено закон стосовно збереження спеціального пільгового режиму оподаткування податком на додану вартість для сільськогосподарських товаровиробників.
Усім зрозуміло, що необхідно прийняти ще низку антикризових законопроектів щодо розширення бази оподаткування, насамперед для зміцнення доходної бази місцевих бюджетів: проекти законів про податок на нерухоме майно (нерухомість), відмінне від земельної ділянки, про внесення змін до Закону України «Про патентування деяких видів підприємницької діяльності» тощо.
Для оптимізації дохідної та видаткової частин бюджету Пенсійного фонду України на 2009 рік потрібно прийняти законопроект про внесення змін до деяких законів України щодо пенсійного забезпечення. Поряд з удосконаленням податкового законодавства не менш важливим та реальним джерелом наповнення дохідної частини бюджету є виведення економіки з тіні, яка, за деякими розрахунками, сягає понад 25 відсотків.
Злагоджена робота податково ї та митної служб з ліквідації схем мінімізації податкових зобов’язань і запобігання ухиленню від оподаткування та використання злочинних схем, перекриття тіньових схем імпорту, зменшення потоків контрабандного ввезення товарів без сплати податків повинна дати необхідний позитивний результат у наповненні доходів бюджетів усіх рівнів.
Проте і приватному сектору осторонь стояти не можна, нема є податків — не буде чим забезпечувати виконання основних функцій держави. Криза має навчити всіх нас раціонально та ефективно використовувати грошові та матеріальні ресурси.
Настав саме той час, коли перемогу над кризовими явищами можна отримати, якщо кожен буде думати передусім про країну, а потім уже про власні інтереси.
Микола ДЕРКАЧ,
голова Комітету Верховної Ради
України з питань бюджету,
член депутатської фракції
«Блок Литвина».
ГОЛОС УКРАЇНИ № 8 (4508)
20 СІЧНЯ 2009