Комітет з питань бюджету на своєму засіданні 6 квітня 2011 року розглянув проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2011 рік» щодо підвищення розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, поданий народним депутатом України Д.О. Ветвицьким (реєстр. № 8180 від 01.03.2011р.).
Законопроектом пропонується збільшити прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність, та встановити його у розмірі з 1 квітня - 800 грн. (проти затвердженого 764 грн.), з 1 жовтня – 900 грн. (відповідно 784 грн.), з 1 грудня – 1000 грн. (відповідно 800 грн.), залишивши без змін прожитковий мінімум для інших груп населення.
Законопроект не містить пропозицій щодо внесення змін до бюджетних показників.
Натомість у Прикінцевих положеннях законопроекту доручено Кабінету Міністрів України у тижневий термін з дня набрання чинності закону внести на розгляд Верховної Ради України проект закону про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2011 рік», який передбачає відповідне уточнення бюджетних призначень.
За прогнозними розрахунками Міністерства фінансів реалізація такої законодавчої пропозиції у поточному році потребуватиме додаткових коштів у обсязі 9,8 млрд. грн. (у порівнянні з обсягами, врахованими в державному бюджеті на 2011 рік).
При цьому, суб’єктом законодавчої ініціативи до законопроекту не подано фінансово-економічне обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки) та пропозиції змін до законодавчих актів України щодо скорочення витрат бюджету та/або джерел додаткових надходжень бюджету для досягнення його збалансованості, як це передбачено частиною першою статті 27 Бюджетного кодексу України та частиною третьою статті 91 Регламенту Верховної Ради України.
Слід зауважити, що перегляд прожиткового мінімуму лише для непрацездатних осіб не відповідає вимогам статті 4 Закону України «Про прожитковий мінімум» та статті 40 Бюджетного кодексу України, якими зокрема встановлено, що прожитковий мінімум визначається та встановлюється у розрахунку на місяць на одну особу, а також окремо для основних соціальних і демографічних груп населення.
Крім того, невнесення змін до показників бюджету одночасно з прийняттям такого закону матиме наслідком розбалансування показників бюджету, що суперечить принципам формування бюджету, задекларованим статтею 95 Конституції України та положеннями Бюджетного кодексу України.
Водночас, слід нагадати, що пунктом 3 Прикінцевих положень Закону України «Про Державний бюджет України на 2011 рік» доручено Кабінету Міністрів України на основі моніторингу виконання Державного бюджету України за підсумками І кварталу 2011 року внести пропозиції щодо можливості підвищення соціальних стандартів та їх фінансового забезпечення.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України зазначає про недоцільність розгляду законопроекту.
Комітет з питань Регламенту, депутатської етики та забезпечення діяльності Верховної Ради України звертає увагу, що відповідно до вимог пункту 3 частини другої статті 94 Регламенту Верховної Ради України відсутність фінансово-економічного обґрунтування законопроекту є однією з підстав повернення законопроекту суб’єкту права законодавчої ініціативи без його включення до порядку денного та розгляду на пленарному засіданні Верховної Ради України.
За підсумками розгляду законопроекту Комітет з питань бюджету ухвалив рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2011 рік» щодо підвищення розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, поданий народним депутатом України Д.О. Ветвицьким (реєстр. № 8180 від 01.03.2011р.), відхилити.